UDK 331 .108(497.12) Vojko Antončič, Sonja Drobnič NAPOVEDOVANJE KADROVSKIH POTREB SLOVENSKE INDUSTRIJE* Obravnavamo model, v katerem povezujemo delo in kapital z družbenim proizvodom . Dela ne obravnavamo kot agregatno količino, upoštevamo izobrazbeno sestavo dela . Uporabili smo podatke za posamezne industrijske panoge :a posamezna koledarska leta in po metodi najmanjših kvadratov ocenili parametre, ki nastopajo v modelu . Ocenjene vrednosti para- metrov uporabimo v nastavku za alternativno napovedovanje kadrovskih potreb slovenske in- dustrije . A model is presented which relates labour and capital to output of industry in Slovenia . The labour input is not measured regardless of its educational composition, different qualifaed la- bour inputs are intr oduced in the model equation . Using cross-section and over time data the parameters of the model have been estimated. The estimates are utilized to set up a compu- tational f ormula which yields the fulure manpower requirements subject to the specified values of exogeneous variables. družbeni proizvod, napovedovanje, kadrovske potrebe, Slovenija I. NASTAVITEV MODELA V model bomo pritegnili spremenljivke, ki popisujejo, koliko dela opravijo, koliko kapitala uporabijo in kolikšen družbeni proizvod ustvarijo v industriji v določenem časovnem intervalu . Delavci, ki so zaposleni v industriji in imajo i-to stopnjo izobrazbe, opravijo v časovnem intervalu (t-l, t] ~j (t) ur dela. Denimo, da razločujemo m izobrazbenih stopenj, torej i = l, 2, . . ., m. V trenutku TE (t-l, t] imajo v industriji osnovna sredstva, ki so vredna Y(r) dinarjev . Del teh osnovnih sredstev v trenutku r uporabljajo, del pa ne . Delež osnovnih sredstev, ki so v tre- nutku r izkoriščena, je enak u(r) . Za vsak rE (t-l, t] velja 0Su(r)< 1 Vrednost družbenega proizvoda, ki ga industrija ustvari v časovnem intervalu (t-l, t], je enaka Z(t) dinarjev . * To je eden od tekstov, ki jih je raziskovalna skupina lnštituta za sociologijo pripravila na podlagi svojih raziskav v okviru projekta »Slovenija 2000« . Projekt financira Republiški komite za družbeno planiranje . Direktor projekta je Emil Milan Pintar . 107 Radi bi nastavili model, v katerem bomo povezali dele in osnovna sredstva s proizvodom. Toda to niso količine iste vrste . Proizvod je količina, ki ji določimo vrednost za nek časovni interval . Taki količini rečemo TOK . Tudi delo je tok . Vrednost osnovnih sredstev pa določamo za posamezno točko časovnega interva- la. Za tako količino pravimo, da je SKLAD . Da bomo lahko nastavili zvezo med delom, osnovnimi sredstvi in proizvodom, bomo vsak tok izrazili s količino, ki je po svoji naravi sklad. S tem namenom privzemimo, da obstajajo take realne funkcije X ; (T) (i = 1, 2, . . ., m) in Z' (T), da je t (t) = J X ; (T) dT t-I in t z (t) = J Z' (T) dT (1) t-I Poglejmo, kaj pomenijo te nove količine . Količina X ; (T) je število delavcev, ki imajo i-to stopnjo izobrazbe in v trenutku TDELAJO. Količino Z' (T) pa lahko interpretiramo kot hitrost, s katero industrija ustvarja družbeni proizvod v trenut- ku r . Privzemamo, da velja zveza m dXi d( ) Z , = £ a ; X + /3 UY + YdT (2) S parametrom y merimo učinek neopredmeten ega tehnološkega napredka . Z integriranjem dobimo iz (2) relacijo Z' = AX 1 X?= . . . Xm (UY)fie''T Od tod in iz (1) sledi t Z = A 1 Xi , Xa= . . . Xm (UY)/eY zdT (3) t-I Namesto Z (t) pišemo samo Z, namesto X ; (T) samo X; in namesto U (T) Y (T) kar UY . Tako je zapis bolj pregleden . Da se znebimo integrala, ki nastopa v re- laciji (3), si bomo pomagali s poenostavitvenim privzetkom, ki se glasi : na inter- valu (t-1, t] so količine X ; in UY konstantne. Če to upoštevamo v integralu (3), lahko zapišemo : Z = BXa~ Xa= . . . Xam (UY)fieYt (4) 1 2 m pri čemer je B nova konstanta . Označimo X = X1+X2+ . . .+Xm 108 P; = X ; X m) a=al+az+ . . .+am Če v relaciji (4) namesto količin X ; uporabimo kvociente Pi in namesto ko- ličine UY kvocient UY/X, s kratkim računom doženemo : 1 a, az Im li Y UY r+ - t X= CZ a+/~ PI a+ft P, a+li . . . P,,, a+li ( 1 /' c z+li X (5) Kvocienti Pi popisujejo izobrazbeno sestavo in kvocient UY/X tehnično op- remljenost dela . Zato lahko rečemo, da z relacijo (5) odgovarjamo na vprašanje, ki se glasi : Koliko dela potrebuje industrija, da v časovnem intervalu (t-I , t] pri določeni izobrazbeni sestavi in tehnični opremljenosti dela ustvari družbeni pro- izvod Z . Ker je funkcija F = Xi, X?= . . . Xm (UY)fl homogena, jo lahko zapišemo tudi takole : F = Xa+/i Raz Ra, . . . Ram ( UY ) fl I 2 3 m XI pri čemer je R ; = Xi (i = 2, 3, . . ., m) . To upoštevajmo v relaciji (4), pa spoznamo Z = BXa+fl Ra2 Raj . . . Ram (UY)/ eyt (6) 1 2 3 m XI Od tod izrazimo XI : I a z a, am /i Y Y t () XI = CZ a+/i R2 a+li R3 a+# . . . R"' a+/i (X) a+/i e a+/i 7 Ta relacija ni dosti drugačna kot relacija (5), razlika je samo v tem, da smo tu drugače izrazili izobrazbeno sestavo in tehnično opremljenost dela . 2. OCENJEVANJE MODELA Oceniti moramo parametre a;, /3, y in multiplikativno konstanto . Da bi jih lahko ocenili, moramo poznati vrednost količine Z pri različnih vrednostih ko- ličin X ;, Y in U. Kot indikator za količino X ;, ali drugače rečeno, kot približek za X; smo vzeli kvocient HN ; 12(H1 + Hz) N ; 730 8760 (i = 1, 2, . . ., m) (8) 109 Tu pomeni Hi povprečno mesečno število efektivnih ur in H2 povprečno me- sečno število nadur na zaposlenega za posamezno koledarsko leto ; N; pomeni šte- vilo zaposlenih, ki imajo i-to stopnjo izobrazbe (stanje na koncu koledarskega leta); število 8760 pa je število ur v koledarskem letu, ki ima 365 dni . Kot približek za UY smo vzeli vrednost E SI = E S I (9) E* 8760 (Mi + M2 + . . . + Ms) Tu pomeni E količino porabljene električne energije v posameznem koledar- skem letu ; Mi je instalirana moč primarnih strojev, ki ne poganjajo generatorjev, M2 instalirana moč elektromotorjev, M3 instalirana moč električnih peči in drugih termičnih naprav, M4 instalirana moč naprav za elektrolizo in naprav za galva- nizacijo in M5 instalirana moč hladilnih naprav - stanje na koncu koledarskega leta; S pomeni nabavno vrednost osnovnih sredstev - stanje na koncu koledarske- ga leta; I pa je indeks cen gospodarskih investicij. Kvocient E/E* je razmerje med dejansko in potencialno porabo električne energije v posameznem koledarskem letu. Ta del vrednosti izraza (9) jemljemo kot indikator za koeficient U . Drugi del vrednosti izraza (9), se pravi produkt SI, pa jemljemo kot indikator za količino Y . Za vrednost količine Z, torej za vrednost družbenega proizvoda, smo vzeli vrednost, v kateri so upoštevane cene iz leta 1972 . Vrednosti družbenega proizvoda, vrednosti izraza (8) in vrednosti izraza (9), ki smo jih uporabili pri ocenjevanju modela, veljajo za posamezno industrijsko panogo za koledarska leta 1969, 1970, 1972, 1974, 1978 in 1981 . Vse potrebne podatke, razen vrednosti indeksa I, smo dobili na Zavodu SR Slovenije za statis- tiko. Vrednosti indeksa I pa smo dobili na Inštitutu za ekonomska raziskovanja . Preden se lotimo ocenjevanja, se moramo odločiti, koliko izobrazbenih sto- penj bomo razločevali v opisu izobrazbene sestave dela . Najprej si bomo ogledali nastavek, v katerem razločujemo 5 izobrazbenih stopenj . Te so: manj kot poklicna šola (i = 1), poklicna šola oziroma KV (i = 2), štiriletna srednja šola ali VKV (i = 3), višja šola (i = 4) in visoka šola (i = 5) . Da bi ocenili parametre Oti, a2, . . ., as, /3 in y, smo uporabili princip najmanjših kvadratov . Uporabili smo ga na re- laciji (6), ki smo jo pred tem z logaritmiranjem preoblikovali v 5 UY In Z = D + (a + /3) In X i + Z a; In X; + /3 In ( ) + yt i=2 X Ocene parametrov, ki tu nastopajo, so : a + /3 = 0.85436 a2 = 0.09225 23 = -0.41431 aa = 0.20762 as = 0.13734 /3 = 0.13287 y= 0.01661 Vrednost parametra a3 nas spravlja v zadrego: pričakovali smo, da so vsi parametri nenegativni, vrednost parametra 93 pa je negativna in po absolutni vrednosti tolikšna, da je statistično značilno različna od nič . Če je negativna 110 vrednost parametra a3 empirično veljavna, potem to pomeni, da je v obstoječi proizvodni strukturi povečevanje števila zaposlenih s srednjo izobrazbo antiproduktivno. S podatki, ki jih imamo na voljo, pa ne moremo presoditi, ali je negativna vrednost parametra a3 kaj več kot zgolj nesmisel, ki nam daje vedeti, da model ali vsaj dobljene ocene parametrov niso ustrezne . Preskusili smo še veliko drugih nastavkov. Vsakič, ko smo postavili kot posebno izobrazbeno stopnjo tudi srednjo šolo, smo dobili negativno vrednost za parameter, ki pripada srednji izobrazbi. Vseh teh nastavkov tu ne bomo predstavljali. Predstavili bomo samo še enega . To je nastavek, v katerem razločujemo samo dve izobrazbeni stopnji : prvo sestavljajo vse šole do vključno srednje (i = 1), drugo pa sestavljata višja in visoka šola (i = 2) . Za to ocenjevanje smo izkoristili relacijo (7), ki smo jo seveda z logaritmiranjem preoblikovali v In Xi = D + 1 In Z - az In Rz - In UY y t a+/3 a+i a+/i ( X, ) a+i Ocene, ki smo jih dobili po principu najmanjših kvadratov, so: 1 = 0.95504 a+/3 az = 0.18168 a+i fl = 0.18969 a+# y = 0.01700 a+/3 Ker zadnja od teh vrednosti ni statistično značilno različna od nič, smo postavili, da je y = 0, še enkrat ocenili ostale parametre in dobili naslednje ocene : 1 = 0.95452 a+i az = 0.20984 a+# P = 0.21606 a+fi Od tod izračunamo a + /3 = 1 .04765 ai = 0.60145 (10) az = 0.21984 /3 = 0.22636 111 Te vrednosti so teoretično smiselne in tudi statistično dovolj dobre . Koeficient multiple korelacije spremenljivke In Xi s spremenljivkami In Z, In R2 in In (UY/Xi) znaša 0 .93755 . Spremenljivke In Z, In R2 in In (UY/Xi) niso multi- kolinearne. Ocenjene vrednosti parametrov ai, az in l so statistično značilno raz- lične od nič . 3. UPORABA MODELA ZA NAPO VEDO VANJE Za napovedovanje bomo uporabili nastavek, v katerem razločujemo samo dve izobrazbeni stopnji . Nastavkov, v katerih razločujemo več izobrazbenih stopenj in v katerih ima vsaj eden od parametrov negativno vrednost, si ne upamo upo- rabiti za napovedovanje . Za m = 2 in y = 0 iz relacije (7) sledi dX i _ 1 dZ _ az (dXz - dX, ) - /l ( d(UY) - dX i ) Xi a+l Z a+/3 Xz Xi a+/3 UY Xi (11) Vzemimo, da bo v prihodnje dX2 _ q dXi (12) Xz Xi in d(UY) ) - r X (13) Pri tem sta q in r pozitivni realni števili. Z relacijo (12) povemo, kako se bo spreminjala izobrazbena sestava in z relacijo (13), kako se bo spreminjala tehnična opremljenost dela. Če (12) in (13) upoštevamo v relaciji (11), ugotovimo dXi _ 1 dZ X1 az(q-I)+f(r-1)+a+/l Z Sem vstavimo ocene (10), pa dobimo dXi _ 1 dZ (14) X, 0.21984 (q - 1) + 0.22636 (r - l) + 1 .04765 Z To je nastavek za napovedovanje. Vrednosti q, r in dZ/Z obravnavamo kot eksogene. Brž ko določimo te tri vrednosti, lahko napovemo vrednost količine dXi/Xi . Primer : Denimo, da bo število zaposlenih, ki imajo višjo ali visoko šolo, naraščalo dvakrat tako hitro kot število zaposlenih, ki imajo kvečjemu srednjo šolo, torej q = 2 . Nadalje predpostavimo, da bo količina uporabljenega kapitala naraščala enako hitro kot število zaposlenih, ki imajo kvečjemu srednjo šolo, torej r = 1 . Let- na stopnja rasti družbenega proizvoda pa naj znaša 2 %, torej 112 dZ Z = 0.02 Te predpostavke upoštevamo v napovednem nastavku (14) . Kratek račun po- kaže, da bo pri teh predpostavkah dXi = 0.016 Xi ali drugače povedano, potrebe slovenske industrije po delavcih, ki imajo kvečjemu srednjo šolo, se bodo letno povečevale za 1,6 % . 113