xn. mw''zetac-q 'mvoisoik,- k !Wai, z verto v sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. • ^ » j i[< ., )y • ) 'j • j- q ! /ii • fj i (*,«/.• • . ■ ' T ' 1 S posebnim blagoslovom ■ , .Njih svetosti papeža L eio n a XI 1,1., ■ e • Njih prevzvišenosti kneza nadškofa. gorjškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vreja in’ izdaje 1 ’ t 1 v F*. Stanislav Škrabec, h h l j; ‘mašnik'frančiškanskega reda na Kostanjevici. olici o| id nb -o g ‘i J jiifi-.i : tJ S ò C k •i ; • : otoèq i / •jF.trnv'o ovthbi/.i or «i uh nauti'":.*} i/i ogorlri o,,: ile, ùiii&ti ;v Živijeiipe sy. An^elje Meriti. r 1 V .1 i 1 V obč-niMo bvJfcbiòj olici XXV.' y»gli Sv. 'Angelja mej1 svetnice1 prišteta \i. »• tri .7 .j 353. . . . . : ' . .'. . i-.:. . -dì 360. Krištof Kohrmb (Koneé.) . 362. Kako Se mèj »vetom kérsèansko živi. (Kóùec.) . . , u . . * . . 363. Sveča. Govor na svečnico . . •' . \ . '. .• V ri.: . .. . . . 372. Kerščahskhn poslom, iili Posel služi gospodarjem. (Konte tega dela).| o 49. Prizanesljivost (4) *• . . V l . v . . . . . . . 371. I 50. Občevanje poslov mej seboj. 51."Zgle4i poslom"". .... . 379. Blaženi Kikolaj TaVélid :(Kt>nee.) . / . . . : I j J . . . .; . 381.: Pripprocilo v molitev .....•■........................................ - 88Tq Zalivala Za vàlìÉano molitèv . . • '. •. ì •1 t . • 388. t-ii^'isqfc ofiv.n "t.njwT i/; - G M oq ,!o?s .1 v) i<: ‘j i> f. : s i 1 ;<1 J ilii'ijf! t>/ . -j ■ è i S i » T »»ni oda ibuJ ngandoboq n: ,rjjvjJj; • in:' iis voiGto-iT i>haO iribar/;tt i!ič ilnni; a d è i X'i J r.i [';:>} itone iu ./olči c<: iiicfaioin — .btjbn.f a 5 ž i S i j ; »iogota ia o) ibnT ?•>}.? t> g ta t oit'do oiituta »d ,<:\u j >1 e i g i a J 9Ž il: :yi 'rci do <•' vodarci aj :n> noiioV^sT ootlmlS k&in Ji h o g i a } iti «q -tsbakt ,ib:qaWf nivnn; <>q Hkanjansktv^skflxna*, ; ^ ., 9-j' j0uq£ i Q1 -a g t j T ojadiq n g v?*}*'; od^ir voia ivilf.v. g aj c; Izhaja1 V liedoločenih obrokih. Velja cel tè'èaj (l2 kvè2kbV) 70 kr. Jezikoslovni pomenki.,,* + v G. R. V R. (Konec.) — Nekoliko besed o dostavku Vašega drugega pisma mi še dovolite ! Kako je nastal rumenski narod, o tem se je v poslednjih letih precej pisalo. Primerite: Joan Slavici, Die Rumànen in Ungarn, Siebenbiirgen und der Bukowina. Wien und Teschen 1881, /lasti str. 52—56; Krek, Einleitung in die slav. Literaturgesch. 2. Aufl. Graz 1886 str. 276-291. To je gotovo, da je rumenščina, dasi romanski jezik, vender vsa pretekana sè slavenskimi elementi, zlasti je glasje bolj slovensko^ posebej staro - ali bolgarsko - slovensko, kaker pa romansko. Da je torej na rumenskem zemljevidu polno slovenskih imen, to je lehko umeti. Ali so pa slovenska tudi tista; na e š t i, ki jih Vi navajate, to je zame zelo dvojljivo;, gotovo pa je, da tista imena glede našega Tergeste — Ter st ničeser ne dokazujejo. Da se na Notranjskem sliši T e r s t 1 n, to je bilo tudi meni znano, in popolnoma Vam priterjujem, da je naravnost iz laškega Triestino. Ne morem Vam pa priterditi,- da bi moglo biti tudi naše staro T e r s t enako naravnost iz. laškega Trieste ali nemškega T r i é s t. Zakaj ne ? Zato, ker je tu naglas na e, ki ne pušča, da bi samoglasnik oslabel, kakér more', ko nema naglasa, v Triestino. Iz. Tri? g. T r i e.s t. bi bilo mogoče le Trest ali Trést, in od kod bi bilo potem terŽaški,' teržaščan, teržačan? Vi pišete: «Trgt tržiti itdf.jp preznana beseda, da bi jo bilo ljudstvo okrajšalo 'brez ptujega vpliva *' Mbretntfote mislili, trgo-višče, tržišče ali kaj takega je preznana beseda, da bi jo bilo ljudstvo okrajšalo v Trst. V tem sem popolnoma z ;Vami, Trst. ne more. biti.iz tako jasne slovenske besede. I)a bi bili naši dedje kedaj Trst imenovali .Tržiš če, imenovali1 bj ;ga še zdaj tako..—-. Dalje. pravite :. \ Kako pa so ravpo izrekali naši predniki.ta hesedó za .časa Rimljanov, ni lahko določiti», ter dà ste «Vodnikovega, mnenja :.O.d pekdaj st, itd.» — Jaz nisem tegp mnenja, iki je v resnici, k. mnenje. .Primerite ;i Krek, 1. c., str. 318 id. Zgodovina ve .0 Slpvenih v naših krajih še le proti koncu 6. stoletja po. Kristusu. Dosti slabo, bj bilo,,, kg.!.bi bili od(lpekedaj tukaj .in. ne . bi bili zapustili, nikakršnega gptpvega sppmina iz prejšnjih, časov.. T e r g e s t e pa .omenjajo že $trabon (r. 1. 66 pred Kr.),. Vellejus . (r.. 19. pr. Kr,),, Idinius (r.^ 23, po Kr.), Melp. (v 1. stol. po Kr.) — Ali pa ni Tergeste ravno spačeno slovensko ime Teržišče? Ne moremo misliti ! Iz Tržišče bi bili naredili Gerki Taxicae ali kaj takega, in kaj podobnega tudi Latinci. — Pa morebiti so Sloveni sami tedaj za tržišče imeli še starišo obliko tergeste? Tudi to ni mogoče ; tržišče se je izrekovalo ob Kristusovem času morebiti še tergiskjom, nigdar se pa ni tergeste, "£)à jé pisal Strabon Tegyiatuov in Latinci Te r g i s criti m, potatói1'bi siateli po pravici sklepati, to je pervotno slovensko ime;~kef pa pišejo Tsgyeare, Terge- V Gorici, 1892. Xli. zvezek. Življenje sv. Angelje Merici. XXV. POGLAVJE. Sv. A n g e 1 j a mej svetnice prišteta. Na prošnjo predstojnice uršulinek matere Marije Lndovike -spoda. 1) . Sveče luč nam predočuje večno rojstvo Boga Sina od Očeta nebeškega. — Pervič kaker žar ni mlajši od luči, ampak je ravnočasen z lučjo, tako je sin od vekomaj, kaker Oče, bog ; zato imenuje sv. Pavel „Sina odsvit veličastva božjega.u (Hebr. 1, 3.) In drugič, kaker se luč nič ne oslabi, nič ne zmanjša, ako nažgeš drugo luč od nje, ona ostane kakeršna jè bila ; in kaker ima druga od perve nažgana luč tisto natoro, tisto kakovost, kaker perva : ravno tako se ni bistvo in božja na- tora Boga Očeta prav nič spremenilo, ko je Bog Sin iz njega izešel ; in pa ravno tako ima Bog Sin jednako božjo natoro irr bistvo, kaker Bog Oče, zatoraj pravi sv. Pavel : Bog Sin je podoba Boga Očeta (Heb. 1. 3.) ; in zato veleva cerkev duhovniku pri maši v veri moliti : „Bog od Boga, luč od luči, pravi Bog od pravega Boga.44 2) . Sveča nam predočuje drugič rojstvo Kristusovo v času: „Beseda je meso postala in mej nami prebivala.44 (Jan. t, 14.) — Glejte, kristijani, kaker vidimo pri sveči tri stvari: svit- lobo (luč), vosek in stenj (taht) ; tako so zedinjena v osebi Je- zusovi tri različna bistva : namreč božja natora, človeška duša, človeško telo. —: Pervič luč in svitloba sveče pomeni božjo natoro pri Jezusu po besedah sv. pisma : Gospod, tvoj Bog je žareč ogenj (5. Moz. 4, 24). Vidite, kaker luč, svitloba preseže po jasnosti, čistosti, lehkoti, gibljivosti, vzvišenosti in šir-ljivosti vse reči, tako preseže božja natora vsa vstvarjena bitja. — Drugič vosek pomeni telo Kristusovo; kaker čiste čebelice delajo vosek iz čistega soka, tako je vzel Sin božji svoje telo iz čistega telesa devičinega. Slišali smo že, da pomeni bela sveča telo presvete device, tako pomeni vosek tudi telo Jezusa Kristusa, ki je vzeto od blažene device. — Dalje je steuj (talit) podoba človeške duše v Kristusu ; zakaj taht se hitro vname, ko se prižge, vosek se pa počasi topi. Kavno tako je bila Jezusova duša v per- — 375 — vem trenutku, ko se je zjedinila z božjo natoro, prešinjena, prevzeta od nebeškega veličastva, telo pa se je spremenilo še le po vstajenji. 3). Sveča pomeni pa tudi življenje in terpljenje Jezusa Kristusa. — Vzemimo pervič podobo življenja! Kaker namreč o-genj sveče vse druge stvari razsvitlja, ogreva, očisti, vname in jih spremeni, kaker ona širi žarke na vse strani : tako je Kristus razsvetlil slepce, bolnike ozdravljal, čistil gobove, inerzie vnel v ljubezni, meseno ljubezen vničil, in vnel svojo duhovno ljubezen v njih ; tako se je trudil za naš blager noč in dan, ter tako svetil na vse strani s čudeži in svetostjo. Pa tudi terpljenje njegovo nam predočuje goreča sveča, ker on ni samo svetil, kakor solnce, ki sebe ne škoduje, marveč on je tudi gorel, kakor sveča, ki v gorenji sama sebe vničuje ; on je bil mar-veči z gorečnosti za čast božjo, za zveličanje duš ves vgonobljen po čuječnosti, po vtrujenji, vgonobljen od žeje in lakote, vgonobljen z bičanjem in kronanjem, — vgonobljen po kervavi smerti na križu, čisto vničen; zato so na njega obernili učenci besede kralja Davida: «Gorečnost za tvojo hišo me je včiuila11 (p s. 6 8, Jan. 2, 17.) zakaj, kaker se vosek sveče počasi topi, in spreminja v ogenj, tako je ginilo telo Kristusovo in se spreminjalo v gorečnost ognja, in kaker beli taht pri sveči od plamena otemni, in se počernj, tako je gorečnost Gospodova ne samo meso (telo) nuj vničila, marveč tudi njegovo človeško dušo nekako otemnila — in tako premagan od bolečin, od vsake tolažbe zapuščen kliče na križu od prevelikih britkosti : „Moj Bog, moj Bog, zakaj si me zapustil?11 (Mat. 27, 46). III. Pa blagoslovljena sveča je še tudi podoba vsakega pravovernega kristijana; ona predstavlja trojno življenje : 1. življenje po naravi, 2. življenje v gnadi, 3. življenje v slavi, t. j. večno življenje. 1) Življenje po naravi obstoji iz telesa, iz .duše in pa iz životne toplote, kaker vidimo pri sveči — vosek, taht in plamen. Če životna toplota ne pregreva telesa, takrat je telo mer-tvo ; pa ravno ta toplota ga s časom vgonobi, kaker se vosek topi od plamena pri sveči ; in kaker sveča čedalje bolj medlo gori in nazadnje vgasne, tako telo medli po bolezni, nazadnje — 376 — pa vgasne v smerti. In kaker sveča lahko vgasne pretino do konca zgori, če je ne varuješ, taliti ne snažiš o pravem času : tako gre z življenjem človeškim. Zdaj vpiline jeden drugemu luč življenja z umorom, tam zopet drugi sam sebi življenje prikrajša z nezmernostjo v jedi, v pijači, z razuzdanostjo in ponočevanjem, ali pa tudi s prehudim delom, to je tako kaker bi svečo narobe o-bernil, da se vosek dolu pocedi ter luč ugasne — in pa vsi se vsak dan staramo, vsak dan nam odgori kos naše sveče in tako gine naše življenje, kaker goreča sveča. — Oh, da bi mi večkrat pogledali na to svečo ; oh, da bi pomislili, kako kratko jo naše življenje, kako nestanovitno je, kako hitro nam teče ; spoznali bi nečimernost vsega praznega razveseljevanja. 2) . Sveča je lepa podoba življenja v m i 1 o s t i a 1 i g n a d i božji. Od te luči v milosti govori Gospod : ,,goreče sve-tilnice naj bodo v vaših rokah.“ (Luk. 12, 15) Ta luč se prižge pri sv. kerstu, zato prejme kerščeni otrok gorečo svečo in botri jo deržijo mesti njega. Ta luč se mora skozi celo življenje dobra varovati, da ne vgasne nikoli. „Na altarji naj luč zmirom gori,“r je vkazal Gospod (3. Moz. 6, 12.). t. j. luč milosti (gnade) božje mora goreti na altarji našega serca. In sicer' mora goreti do smerti, ne da bi vgasnila, da bomo šli z gorečo lampico naproti nebeškemu ženinu, kaker govori evangelij od modrih in abotnih devic. (Mat. 25, 1.) Zato se pa tudi vmirajočemu človeku daje v roke goreča sveča. Na to luč milosti moramo še bolj paziti, kaker na luč telesnega življenja, da nam ne vgasne, ker je imenit-nejša, in laže vgasne, kakor ona. Zato svari Jezus: Glej, da luč, ki je v tebi, ne postane temna. (Luk. 11, 25). Inv skrivnem ra-zodenju govori : „Jaz poznam tvoja dela, ti praviš, da si živ,, pa si mertev.“ (3. 1). Da, Gospod ve, mi pa ne vemo, če v nas še gori luč milosti božje. In kaker se često primeri, da sveča medlo gori, če se stenj (talit) ne snaži, in tudi lahko vgasne, ravno tako tudi luč milo sti božje začne pojemati, če je ne varujemo, če je ne netimo ; to se pa godi s pogostim prejemanjem svetih zakramentov, s pogosto spovedjo in zatiranjem malih, navadnih, vsakdanjih grehov ; zakaj mali grehi temnijo luč milosti božje, in počasi zapeljejo v velike grehe ter tako milost božjo v človeškem sercu čisto zadušijo. 3) . Slednjič nam predstavlja luč sveče tudi življenje v slavi, v življenji zveličanih v nebesih. To pričamo mi sami, — 377 — "keder molimo za vmerle brate : vYečna luč naj jim sveti, naj počivajo v miru, naj vžigajo sveti raj.“ Saj si mislimo zveličane duše obsijane z nebeško svitlobo ; saj malajo tudi svetnike na altarjih z nebeškim žarom okoli glave. Iutres. luč iu svitloba nam živo predočuje lastnosti izveličanili ; oua ima nekako jasnost, tajnost, se premika in giblje in ogreva, ona puliti kvišku nad vse druge stvari. Vse drugače je naše zemeljsko življenje ; to je megleno, temno, merzlo, to se počasi giblje in vleče le na poze-meljsko ; težave, britkosti, skušnjave tlačijo tukaj. Pač smemo zdihovati s Tobijem (5, 12.): „Kako bi mogel vesel biti, ker sedim v temoti in ne vidim luči nebeške !“ SKLEP. Vidite, kr. m., to je pomen sveč in praznika današnjega. Sveča je podoba deviške matere našega odrešenika, je podoba, odrešenika samega, je pa tudi podoba našega življenja, in sicer trojnega : v naravi, v milosti božji in pa v slavi v večnosti. — Iz tega pa tudi lahko spoznate, zakaj mati kat. cerkev toliko derži na posvečevanje sveč ; ona jih veleva blagosloviti na Marijin praznik, in jih prižiga pri daritvi sv. maše, pri delitvi sv. zakramentov ; ona jih daje v roke vernikom v začetku in na koncu življenja. Mislimo si večkrat, kaker se sveča čedalje bolj krajša — tako se steka naše življenje,.... koliker se življenje manjša v naravi, naj se daljša v milosti ; to glejmo! Marija naj nam sveti v temoti, v britkostih, pelje naj nas skozi vrata smerti v bivališče večne luči in svitlobe. to. Kcrščanskiin poslom. III. POSEL SLUŽI GOSPODARJEM. 49. Prizanašljivost (4). 1. Spominjaš se, kako je Kristus rekel Petru: „Ne 7 krat, ampak 70 krat 7 krat mu odpusti11, t j. zmirom bodi pripravljen prizanesti, spraviti se, odpustiti, krivico pozabiti. Apcstolj pa govori: „Keder koga greh prenagli, zavernite ga v duhu krot- - 378 — kosti. Drugi drugega prenašajte, tako bote izpolnjevali zapoved Kristusovo". Apostolj kaže, da se more vsakemu pripetiti, večkrat nenadoma, da ga napaka prehiti, in da vanjo pade. V takem primerljaju ga posvarimo krotko. Sploh pa imej vsaki z drugim poterpljenje. Brez prizanašanja in kerščanske poter-pežljivosti, ne moremo v miru živeti med sabo. Vsaki ima svoj posebni značaj, svoja nagnenja, svoje slabosti in napake. Razen . tega so primeri, kaker pravi apostolj, v keterili napaka človeka zasači. Kako se hočete tedaj obnašati brez poterpljenja in prizanašanja ? 2. Vidite in ne vidite, slišite in ne slišite, t. j. spreglejte-in spreslišite veliko. Ne delajte iz nerodne besede celo zgodbo, ali kaker pregovor pravi : vola iz komarja. Ne bodite zamerljivi, ne obračajte vsega nase, ne bodite koj razžaljeni. Majhini lonci hitro prekipe. Kedor rad zameri, ima veliko napuha, malo pameti. Ne tehtajte besed kaker zlato, in ne umevajte vsega napačno. Posli ste mej seboj, ne grabite se za besede. Postavim : skupaj sedite za mizo, soposel se pošali s tvojim klobukom, kaj se češ namerdniti, vstati, proč leteti ? Kaj je to ? — Ako ima soposel neprijetno napako, sicer pa veliko lepih lastnosti, pozabi mu napako in glej na njegove čednosti. Na primer : soposel je nejevoljen, prenaša se, jezi se, prevrača, suje, terga si obleko, zadirno govori — ti le počakaj, vihra ne terpi dolgo, minilo ga bo, zadnjič mu bo žal. in sram ga bo : ker je vesten, odkritoserčen. priden. Poterpi ž njim. Poboljšal se je že, in v kratkem se bo iznebil pregreška 3. Ako si soposla razžalil, popravi stvar čim prej. Prosi odpuščenja ; kjer je treba, prekliči besedo.... Ako pa tebe kedo prosi odpuščenja, odpusti mahoma, ne obotavljaj se ! — Ako si napako odpustil, jo tudi pozabi in vekomaj pokoplji. Gerdo je, če posli po cele dni in tjedne drugi mimo drugega hodijo, za eno mizo sede, pa se ne pozdravljajo, ne pogledajo, in si besede ne privoščijo. Ako se oseba neče spraviti, ako ni tolikanj hudobna, temuč bolj čudna, zadrežena, bojazljiva, pomagaj ji, stopi ji naproti. Je pa napuhnjena, hudobna, in se zato neče spraviti, verši vse dolžnosti do nje ; sicer jo priporočaj Bogu, in moli zanjo. Napuh in hudoba ue sto ita dolgo. — 379 — 50. Občevanje poslov mej seboj. 1. Posli naj občujejo mej seboj krotko, in spodobno. Vsaki se ima varovati neotesanosti. Vlada naj kerščanska spodobnost. Večno govorjenje, besedičenje, klepetanje o gospodarjih, o drugih ljudeh, morda o gerdih novicah, ni nič vredno, in ni kerščansko. „Nečiste, polžke besede, dvoumni pogovori, nespodobne šale, naj se med vami še ne imenujejo1*, pravi apostolj. Vse tvoje vedenje, gledanje, deržanje bodi vselej in povsod spodobno. U-meva se samo, da šal o veri in obredih mej vami nima biti. Ako bi bila mej vami taka garjava ovca, ki bi se htela norčevati s svetimi stvarmi, zavernite jo precej in krepko, potem ga bo veselje minilo, o takih rečeh govoriti. Kedorkoli se norčuje z vero in božjimi rečmi, nima čiste vesti. 2. Opomniti je še nekaj glede občevanja mej m ozkimi in ženskimi posli. To občevanje more biti nevarno, ter imeti žalostne nasledke. — Ogibaj se zaupljivosti in preprijaznosti. Ne spuščaj se v lahkomišljene, dvoumne pogovore. Ne dovoljuj sloboščin, četudi so od začetka nedolžne. Vse hudo se je začelo z majhinim. Ne ostajaj z moškim sama. Kjer pa to ne moi e biti, «pravi svoje delo hitro, resno, in pojdi. Derži kaj nase, na svojo čast, potem te bodo spoštovali, in ti nič nespodobnega ne pri-mišljevali. Svojih skrivnosti ne zaupaj moškim poslom, in ne terpi, da bi ti oni svoje razkrivali. Take zaupljivosti so bile zadetek mnogoterega, a nič dobrega. Sumnjaj tudi o preveliki in posebni postrežljivosti. Ne jemlji nobenih daril Zgodilo se je ne redko, da se je omajala z dobrikanjem in sočustvovanjem naj-terdniša čednost. Taista ie s tolažbo. Najboljša tolažba se je \rečkrat spregnala v največi greh. Sploh ne poslušaj ženitnih ponudeb. Navadno so take ponudbe nepremišljene, pogostoma so le pomoček v greh. Varuj se ! — 51. Zgledi poslom. 1. Papež Sikst V. — Postrežljivost je že marišikoga pripravila d«* velike sreče. V Montaltu, ne daleč od Jakina, je živel vbog mož. Ker je težko živil vso družino, je dal sinu Feliksa najemniku v službo, in ta mu je odkazal svinje pasti. Nekega dne je bil Feliks z drugimi dečarci, ki so živino pasli, na polju. Mimo pride pater, ki je izgrešil pot, ter prosi dečke, naj gre keteri ž njim in mu pokaže pot skozi gozd. Eden pravi : — 380 — ,.Ne grem“ — drugi: „ Pojdi ti“ — tretji: »Kaj jui to mari !“• Feliks pa skoči pokoncu, pozdravi duhovnega očeta, ter se ponudi, da pojde ž njim. Redovniku je bila prav ljuba dečkova prijaznost, še bolj pa dečkovi pametni odgovori, njegov bistri um. Vzame ga pozneje v samostan v Askoli. kjer je v kuhinji pomagal. Starisi so bili prav zadovoljni, da je dečak tako pre-skerbljen. Feliks ni bil dolgo v kuhinji ; spoznali so namreč, da ga silno veseli učenje. Dali so ga v nauke, v keteiih je lepo napredoval. Bil je tudi zgled pobožnosti, zato so ga zgodaj sprejeli v red. Kmalu jame redovnim svojim sobratom svetiti z učenostjo in čednostjo. V Rimu je bil sloveč pridigar, prijatelj sv. Ignacija Lojoljskega, veliki prednik frančiškanov, škof, kardinalj, in nazaduje papež pod imenom Sikst V. 2. Sv. Cita. — Ona je bila rojena od vbogihali pobožnih štarišev. V 12. letu je stopila v službo v Luki pri Fatinelih.. Pridna je bila, pokorna, ponižna, ter je priserčno ljubila svoje gospodarje, dasitudi je bil gospodar nagle jeze, gospodinja pa napulmjena in termoglava, in drugi posli vsi hudobni in prevzetni. Vbogi nedolžni otrok je bil v hudem položaju. Iz njene pobožnosti so se norčevali, njeno ponižnost so imenovali zabitost, celo obrekovali so jo pri gospodarjih. Toda nobena žalitev ji ni mogla kaliti dušnega miru. Vsa poterpežljiva, krotka, mirna je bila, soposlom je izkazovala vso mogočo ljubezen, tudi molila je zanje. Vsaka stvar ima svoj čas. Poterpežljivost in ljubezen sta premagali hudobnost, Izpregledali so. Zaničevanje je prenehalo ; Cito so jeli spoštovati, občudovati. Gospodinja ji je vse zaupala, ter ji izročila gospodinjstvo. Kako bi Itila mogla zdaj soposle pritiskati in pestiti, dajoč jim čutiti, da je ona perva ! A tega ni storila. Ostala je v svoji priproščini. ponižnosti, mirnosti, ljubezni do vseh. Njena stopnja ji je služila v to, da je skerbela za dušni hlager svojih soposlov. Kmalu je bila hiša kaker spremenjena. Mej posli je bil tudi hlapec, surov človek, klafač, ki je sé svojim vmazanim jezikom še druge blatil in ogerjal. Cita je ravnala ž njim odločno. Opomini niso nič pomagali, svarila tudi ne, še gerje je čvekastil. Cita je dejala gospodarjem : „ali pojde ta hlapec proč. ali pa grem jaz. ker nečem terpeti takih ne-sramnosti11. Hlapec je bil poslovljen. Cita je zmirom delala. V poznejših lei ih gospodarji niso toliko od nje zahtevali. A Cita si ni dala počitka, dejala je, da je smert ne sme najti postopajoče, in zato je delala kaker zadnja dekla. Njeno življenje je — 381 — l)ilo veden zgled ; njena pobožnost je prihajala iz serca, ni bila hinavska. Vesela je bila. postrežljiva, njene besede premišljene, pametne, krotke, ljubeznive. Obleka ji je bila priprosta, toda snažna, čista. Ljubezen njena do vbogih in bolnih je bila prav velika. Okrašena je bila sè vsemi čednostmi svojega stanu. Vestno je izpolnjevala vse svoje dolžnosti, na siedi sveta je živela ka-ker svetnica. Taisiim gospodarjem je služila 48 let, ter je v-merla 60 let stara. Ker so vsi ljudje tistega kraja želeli, naj je precej ne pokopljejo, so izpostavili rajnice telo v cerkvi sv. Fri-gidijana. Od blizu in daleč so suli ljudje, da bi videli „svetnico“. Bezali so si koščeke od njene obleke, da so jih hranili kaker svetinje. Njeno truplo je izklapljalo prijetno dišavo. Pokopali so jo z največimi slovesnostmi. Papež Leon X. jo je postavil v zapisnik svetnikov. V katoliški cerkvi je mnogo blaženikov ali svetnikov, ki imajo očitno češčenje, ne da bi jim ga bila kedaj sveta cerkev slovesno podelila. Neketeri imajo svoj praznik, svojo cerkev, svoj altar, svojo mašo. Drugi nimajo ne praznika, ne cerkve, ne altarja, ne maše ; ali njih ostanki se javno časte, ali pa imajo njih podobe v cerkvi svit okoli glave, ali jih kličejo v molitvah na pomoč, in vse to zadostuje, da se jim sme ohraniti dosedanje češčenje. *) Zgodi se pa včasi. da kak škof ali knez, vladar ali mesto, ali občina, ali red željo razodene, naj bi se dosedanjemu češčenju takega služabnika božjega dala še veča veljava s cerkvenim privoljenjem, vsled keterega se sme na njegovo čast postaviti *J V cerkvi redovnikov sv. Frančiška v Šibeniku so naslikane podobe »vetih in blaženih iz frančiškanskega reda; mej njimi je že tudi slika bi. Nikolaja Taveliča. Slikano je bilo okoli leta 1675. — V samostanski knjižnici pa se hrani star pisan brevir, spisan okoli leta 140 » za samostan; v njem je popisano marterništvo Nikolajevo. — Tudi obuvalo blaženega imajo še spravljeno. Blaženi Nikolaj Tavelic. (Konec.) — 382 — altar, ali sezidati cerkev ali brati maša ali obhajati njegov god, ali pa z razglašenjem za blaženega, ali celo za svetnika. Kederkoli pride taka prošnja do apostoljskega sedeža po osebah, za to postavljenih, se najprej naloži dotičnemu škofu ali nalašč za to izbranemu preiskovavcu, naj pozve in vestno preišče, ali se opira to češčenje služabnika božjega na pravo podlago. Koliko in kakih dokazov je k temu treba, in kako se to dokazuje in kaj je še na dalje treba storiti, da se stvar dožene, tega ne moremo tu razkladati Le to bodi povedano, da se je enako godilo tudi g ede češčenja p. Nikolaja Taveliča. Tudi Šibeničani so želeli, da bi njih slavni, kerščanski junak in služabnik božji, ki so ga že od nekedaj častili ko blaženega, dobil še večo čast, da bi namreč to njih starodavno češčenje dobilo tudi slovesno pripoznanje od apostoljskega sedeža, če tudi le za šibeniško škofijo in redovnike minorite. Obernejo se s ponižno prošnjo v Kirn, ki določi preiskovavca. Izgotovljeno preiskavo o vednem češčenju služabnika božjega poterdijo v Rimu in zdaj na podlagi vsega tega zopet poprosijo Šibeničani sveti zbor za cerkvene obrede, da bi se smela brati blaženemu, na čast tudi sveta maša, opravljati duhovne molitve in praznovati njegov god na določen dan. Dotična prošnja je bila taka : PROŠNJA do svetega zbora za cerkvene obrede, da bi se dobile duhovne molitve, maša in lastni p r a ž n j i dan v čast bi. Nikolaja Taveliča, Sibeničana. Prevzvišeni in, prečastiti G-ospod ! 1 Preveselega serca si voščijo srečo škof, duhovščina, redovniki in ljudstvo šibeniško, da se je zadeva blaženega fratra Nikolaja Taveliča, marternika, srečno izešla. Zakaj po preinodri presoji so sklenili prevzvišeni očetje, postavljeni za svete obrede, dne 25. maja tega leta 1889, da naj se poterdi razsodba preiskovavca, pooblaščenega od prečastitega škofa šibe-niškega, glede češčenja, ki se je skazovalo imenovanemu Nikolaju, služabniku božjemu, že od časov, ki jih nihče več ne pomni. Na dalje je naš presveti Gospod papež Leon XIII, to razsodbo svetega zbora za cerkvene obrede dne G. junija odobril in se svojim dekretom poterdil. In tako žele, polni upanja, edino le to ša — 3S3 — prečastni škof, šibeniški kapitelj, vsa duhovščina in vsi meščani ketere koli verste, da bi se god ravno tega služabnika božjega praznoval vsako leto na določen dan in bolj slovesno. 2. Prepričani so namreč, da je bilo z dekretom svetega zbora poterjeno skazovanje češčenja, s keterim je bil slavljen služabnik božji Nikolaj že od prestarih časov ko marternik in blaženik kaker to pričajo pisma, s prisego poterjena. Iz teh se namreč razvidi, da se je njemu na čast praznoval 14. dan listo-pada (novembra), da se je ta praznik brez preterganja od dne njegovega marterništva vedno obhajal, da je bil razširjen mej vsemi družinami svetega Frančiška minoritov, ki stanujejo skoraj po vsem svetu, in da so leti molili njemu na čast duhovne molitve, ki se nahajajo v najstarejem brevirju. Dokazano je slednjič, da je bil Nikolaj počaščen z naslovom : „blaženi“, da je bila njegova naslikana podoba v altarju postavljena vernim v češčenje, da so se njegovi sveti ostanki, skupaj z drugimi ostanki svetnikov, hranili s prav posebnim spoštovanjem. Dokazano je toraj, da je kakšnost češčenja taka, da, naslanjaje se na star in plemenit začetek, razširjano od časov, ki jih nihče več ne pomni, in nikedar pretergano, poterjeno zdaj z apostoljsko veljavo, novo krasoto po svojih pravicah tako rekoč zahteva. 3. Preostaja še. da se temu služabniku božjemu da za god določen dan in da se lastne duhovne molitve ali oficij in maša njemu na čast slovesno opravlja. Lasten oficij in mašo pristavlja tu temu svetemu redu za določevanje cerkvenih obredov prečastni škof šibeniški in goreče prosi skupaj s kapiteljnom, duhovščino in meščani vsake verste, da bi se blaženemu marterniku odkazala za god zadnja nedelja v avgustu, praznik pa prečistega serca Marijinega naj bi se prenesel na drugo nedeljo po veliki noči. Lastni oficij in maša tega marternika naj se poterdi in na večne čase privoli. Za to i. t. d. Cezar Katerini, adv. Na to prošnjo je dobila šibeniška škofija iz Rima pismen odgovor, da je sveti zbor za cerkvene obrede vslišal prošnjo in da je dne 17. maja 1890 poterdil oficij, mašo, branje za marti-vologij in določil za god blaženemu Nikolaju p er v o nedeljo v septembru. Z veseljem je sprejela škofija ta veseli glas in ga dne 18. «lija objavila šibeniškemu mestu in škofiji. Glasi se — 3S4 — Oglas. Na večo slavo božjo. Daje se na znanje Stanovnikom tega mesta in škofije, da je sveti sedež sè s svojim odpisom svetega zbora za cerkvene ■obrede od 17. maja dozvolil mašo in lastni oficij na čast b 1. Nikolaju T avelie u iz Šibenika, reda svetega Frančiška, martranemu v Jeruzalemu za kerščansko vero v dnevih 11-14. novembra 1391 in odredil je njegovo praznovanje od slej vsako leto za večno na p e r v o nedeljo septembra. Iz škofijskega prebivališča Šibenik 18. julija 1390. t Anton Jožef, škof. Precej pervo nedeljo na to, 20. avgusta, se je slovesno obhajal ta veseli in srečni dogodek po mestu in v cerkvi. Zjutraj na vse zgodaj ste dve mestni bandi, zdaj ena, zdaj druga, budile in razveseljevale mesto in predmestja z veselo godbo. Resneje, ob 9. povabijo zvonovi vseh cerkva pobožno ljudstvo v škofijsko cerkev, mogočno se oglase možnarji, postavljeni na treh različnih krajih in škof Anton Jožef < Foško, domač, šibe-niški rojak, pervi opravi tiho sveto mašo pri altarju svojega rojaka, blaženega Nikolaja, mej azistenco dveh kanonikov, vpričo preobilne množice pobožnih častivcev. Pred mašo je bil slovesno blagoslovljen kip blaženega marternika, ki ga je izdelal Jožef jttunggaldier v Gardenu na Tirolskem v splošno zadovoljnost. Celi dau je hodilo obiskovat to podobo silno število pobožnih prebivavcev. In kaj bi ne ; saj so zdaj videli v njej spolnjeno eno najbolj gorečih želja svojega serca, apostoljsko pripoznanje in poterjenje češčenja tako slavnega njih someščana. Vsa ta vesela slovesuost pa je veljala le pervemu poče-ščenju novega blaženika. Pravi njegov god se je pervič obhajal, kaker je bilo od svetega zbora dovoljeno, kmalu po tem, 'pervo nedeljo v septembru, ki je bila 7. septembra 1890. Za to priložnost je bil izdan poseben škofijski pastirski list in razposlan vsim dušnim pastirjem kratek popis življenja in marterništva blaženega Nikolaja Paveliča. Glasi se takole : — 3S5 — PASTIRSKI LIST Prečastitemu kapiteljnu, duhovščini in ljudstvu mesta in škofije šibeniške. Prihodnjo nedeljo, pervo v septembru, dne 7. tistega meseca. kaker je bilo že oznanjeno, bosta praznovala mesto in škofija šibeniška, vsled milostive dozvole svetega sedeža, god blaženega marternika Nikolaja Tavilica, reda svetega Frančiška, rojenega v Šibeniku, z lastnim oficijem in mašo. Ker je največa slava, ki jo katoličan vživati in želeti more, videti svojega rojaka povzdignjenega na altarsko čast, toliko zaradi slave v sebi, koliker zaradi duhovne koristi, ki od tod izvira, zato moramo, predragi sinovi, skerbeti, da se bo ta praznik, koliker je mogoče, sijajno in slovesno obhajal, dostojno slavljenca, rojaka našega. Zato določujemo tole : 1. Po vseh cerkvah mesta in škofije se bo vseh osem dni prej zvonilo slovesno zjutraj, opoldne in zvečer. Vsi gg. župniki in župnijski oskerbniki bodo o pravem času to oznanili svojemu ljudstvu. 2. Ne samo svetovni duhovni, ki so dolžni moliti duhovne molitve ali oficij po škofijskem koledarju, tudi poštovani župniki redovniki bodo opravili v svojih župnih cerkvah mašo svetnikovo, kaker jo je zapovedal sveti rimski sedež. Pri tej maši bodo imeli prigodno pridigo na temelju tega, kar je bilo do zdaj objavljenega o svetniku v škofijskem listu. 3. V škofijski cerkvi se bo pelo zjutraj pred farno mašo v liervaškem jeziku življenje in terpljenje novega svetnika in tako bo na dalje vsako leto ta dan. Na isti dau ob navadni uri dopoldne bo slovesna škofova maša. 4. Po poldne se bo nosil kip blaženega Nikolaja v procesiji in to se bo godilo od zdaj na dalje vsako leto, z vdeleževanjem redov in bratovščin. — Zahvalimo Gospoda, bratje in sinovi predragi, da nam je podelil milost, da se moremo vdeleževati te verske in ob enem meščanske slovesnosti. Izberimo si vsi skupaj in vsaki posebej blaženega Nikolaja za našega potrebnega patrona, da bo, ob •enem z drugimi svetniki, zagovorniki našega mesta in škofije, vedno za nas prosil ; da nam bo v pomoč v naših duhovnih in — 386 — časnih potrebah ; da nam štori ljubo tisto vero, za ketero je on dal svojo kri, bolj kaker keterikoli blager tega sveta, ker edinole ž njeno pomočjo bomo mogli dobiti tiste nadnaravne in nebeške blagre, keterih ne bomo nikoli zgubili ; da nam dobi še od Gospoda milost mejsebojne ljubezni ! V ta namen izdajemo tole molitev v čast blaženemu Nikolaju, ter priporočamo vsakemu, da jo moli vsaki dan, in podeljujemo vsled naše oblasti za vsaki pot 40 dni odpustka. Blaženi martčrnik Nikolaj, ki si po milosti božji 'postal slaven na zemlji zavolj gorečnosti v oznanjevanju vere in v reševanju duš, kaker tudi zavoljo krone marterništva, dobi nam,, svojim someščanom, sè svojim mogočnim zagovorom milost, da, sledeči tvoj zgled, bodemo mogli na tem svetu natančno zverše-vnti zapovedi božje in mej seboj se ljubiti, a po smerti da bom» vredni, biti s teboj deležni večne nebeške domovine. Amen. Toliko odpustka podeljujemo tudi vsakemu, ki bo z ustmi ali v sercu izgovoril tale zdihljej : Blaženi Nikolaj, prosi za nas ! Iz našega škofijskega prebivališča »Šibenik 17. avgusta 1890. f Anton Jožef, škof. Nimamo sicer popisa, kako se je zveršilo to napovedan» praznovanje, ali vender smo prepričani, da se je še mnogo več storilo, kaker je bilo vkazano v slavo rojaka in zagovornika naroda pred Bogom v nebesih. V škofijskem listu ste bile tiskane tudi dve pesmi, zložene nalašč za to priložnost, namieč en laški sonet in ena hervaška himna, ki ste se, pretiskane na listke, tisti dan razdeljevale mej ljudstvo. Precej pervo leto po razglašenju za blaženega, toraj 1891 v nedeljo 6. septembra se je pa praznovala petstoletnica slavne njegove smerti, ker so ga martrali od 11. do 14. septembra 1391. Škofijski list je prinesel na celi pervi strani perve številke (1891) svojim bravcem kot darilo za novo leto v tototipiji podobo blaženega, zdolaj pod njim podobo imenitne šiheniške škofijske ali stolne cerkve, v keteri je altar, posvečen temu marterniku. Tiskale in delile so se take podobe tudi še posebej. Škofijstvo je tudi pri tej slovesnosti priporočalo zveličanega rojaka terpečemu — 387 — narodu v češčenje, „da bi on blagovoljno izprosil v nebesih od Gospoda Boga vsaki blagoslov prebivavcem svojega rojstnega mesta in cele škofije.." *) Bb. Priporočilo v molitev. V pobožno molitev se priporočajo rajni udje III. reda skupščine g o r i š k e : Frančiška (Elizabeta) Savnik iz Bilj, Marijana (Marija) Veliščik iz Zapotoka, Marija (Serafina) Butar iz Pod-melca ; k o b a r i d s k e : Frančišek (Alojzij) Golja ; trojičke* Marija Weiss od sv. Petra pri Radgoni, Katarina Žugman od Sv. Lenarta, Elizabeta Horvat od Sv. Antona, Marija Kramberger od Negove, Jožef Kramberger od Sv. Jurija na Ščavnici, Marija Bratec od Sv. Lorenca v Slov. goricah, Johana Šipek od Sv. Benedikta. Jera Beloglavec od Negove, Marija Verbjak od Ljutomera, Marija Čerjavič od Sv. Križa, Gera Perko od Sv. Ane, Vid Heric od Sv. Križa, Terezija Šipek od Sv. Petra pri Radgoni, Marija Kraner od Sv. Benedikta. Nadalje se priporoča v pobožno molitev : F. K. v T., ki že več let boleha za serčno boleznijo, da bi mu Bog poverini zdravje **) ; T. B. v Š., da bi mogla dolžnosti izpolnjevati in v dobrem stanovitna ostati ; neki mož priporoča svojo bolno ženo ; J. S. v Š., da bi si mogla izvoliti pravi stan po božji volji J. B. v R., da bi mogel po božji volji živeti ; priporoča tudi neko bolno tretjerednico in nekega bolnega mladeniča ter nekega fantiča, da bi bil dober in priden ; J. P. v K. priporoča sebe, da bi ga Bog rešil dušnih in telesnih sovražnikov, in svojega sinu, da bi se poboljšal ; M. B. v R. za zdravje, da bi mogla svoj namen srečno doseči ; neki tretjerednik iz konjiškega okraja, da bi mu Bog dal zdravje ; *) Folium Dioeccsanum Sebenicenge IX (1880) K. 2. 8. 9. ; X. N. 1, 9 — Lectiones II. Noct. in Proprio Dioec. Sebenic. **) Poslani gl. smo oddali za 1 sv. mašo v Vaš namen. — 388 — dva zakonska, da bi jima Bog dal gnado poterpežljivosti in kar jima je treba na duši in na telesu ; J. C. priporoča neko osebo, da bi se poboljšala, dalje svojega očeta, brate in sestre ; M. P. priporoča neke stariše in enega mladeniča, da bi svoj dušni stan prav spoznali in v miru mej seboj živeli ; rajna H. S. iz Košane ; M. K. v B. za rešitev iz starih nadlog iu odvernjenje novih nesreč iu nevarnosti;**) J. K. iz Idrije priporoča več oseb v raznih potrebah ; J. Gr. v P. priporoča sebe in tri druge osebe zlasti za zdravje. Zalivala za vslišano molitev. Nadalje naznanjajo svojo zahvalo Bogu in njegovim svetnikom : M. J. župnik za ozdravenje po hudi bolezni ; J. G. bogoslovec, tudi tako ; J. K. podžupan, za srečen vspeli v nekem javnem podvzetju ; I. F. F., tretjerednik, za pomoč v stiskah in nevarnostih dušnih in telesnih ; S. J. tretjerednik, za vlišano prošnjo; Ig. K., da je nazaj dobil denar, ki mu je. bil vkraden; T. J. tretjerednica, za vslišanje v občutljivi nadlogi ; N. P. tre- tjerednica, za srečen vspeli v neki gospodarski zadevi; K. P. za ozdravenje nevarno obolele gospodinje in matere ; P. M. tretjerednica, za ozdravenje nevarno obo ele deklice ; F. F. za vslišano molitev v nevarni bolezni ; dve sestri za ozdravenje brata in sestre ; neka oseba za zdravje pridobljeno po molitvi na čast M. B., sv. Jožefu in sv. Filomeni ; F. J., ki se je bil po nesreči zastrupil, da je z gorečo molitvijo in primernimi zdravili hitro bil rešen smertne nevarnosti, tudi za ozdravenje dveh malih zlasti enega, ki je bil lanskega leta na smert bolan ; I. P. za odver-nitev hude bolezni v želodcu in rešenje iz hude zadrege v časnih rečeh ; K. K. za naglo pomoč v napadu hude bolečine. -----— ••) Dar cerkvi Matere Božje na Tersatu 8-no poslali na Tersat naročili, da se opravijo tam tudi sveti?'iw£ša^po Vašem namenu. irne izrekali, ko so prišli v te kraje, pa ni tako težko določiti, ako poznamo glasoslovue zakone stare in pervo.tne slovenščine in, primerimo sedanje oblike Terst, terzaški z negdanjim imenom Tergeste. Kratki e oslabeva v polglasnik, ki ga pišimo tu z I, prim: «p/pco, bera, bi rati; g pred e in I pa prehaja v z, prim.: Bogu. b o ž e ,v b o ž I s k ii. 1 ako je postalo iz Tergeste: Ti rži st I. Sčasoma je končni I onemel (ravno tako I pred /j, v drugem, potem zapertem. zlogu se je pa spremenil v naš navadni polglasnik, ki ' bo v novem slovarju pisan z novo prevernjenemu a nekoliko podobuo čerko : Te rž n st ali, če hočete raji, brez e pred r : T r ž e s t. Rodilnik je bil pervotno T I r ž I s t a, T e r ž e s t a (s kratkim povdarkom na poslednjem zlogu, kaker je to navadno v besedah s polglasnikoma v prejšnjih dvejuh zlogih, prim.: omrtvEca;) ; e v predposled-pjem zlogu je izpadel po splošnem zakonu (prim.: lonca iz lonEca), tako dobimo T e r ž s t a. z pred j pa ni lehko izgovarjati, ze-načil se je torej z j in tako zginil; ostalo je Tnrsta-, in po tem in nadaljnjih padežih je prišla naposled tudi v imenovalnik oblika T e r s t pam. T e r ž e s t. To je, edina prava razlaga imena Tur st. Sprejel jo je, kaker vidipi v poslednjem zvezku «Ljubljankega Zvona», tudi prof. Valjavec, ter ji dodal nekaj, kar bi nas Vtegnilo približati resnici tudi glede besed t e r ž a.š č a u, jE r žač an. Sòdi^sicèr. da-se je gpvorilo nekedaj zraven Tir že st tudi Trza st 'in iz tega bi bilo tržaški in t r ž à š č a n. Po moji misli nam pa za razlago teh besed ni treba oblike T r ž a s t. Meni se Uidi ne zdi lehko, mogoče, da bi bilo polèg T'e r ž e- s t, T e r s t a- res k&-daj eksistiralo T t r Ž a’ s t, Tersta’ (iz čpser bi moglo po analogiji nominativa "nastati Te rž a’staj pruri.: voga’,1,' vogl'S’ in v o ga’la). Se menj je verjetno, dà bi se Bila poleg T«r-ž E' s t, T e r s t a- iz Ter g.e,š t e., -razvila oblika z a iz è (prim.: žar iz g è r), ker je bil v zlogu -ge- e kratek in ga povdarek v tistem času še pač ni mogel raztezati. Jaz izvajani torej terza’ š k i terža‘ščan edino iz T e r ž e- s t., Vsled pristavljenih končnic je prišel u v srednji z]og besede ii) še mu je torej naglas * moral spremeniti v ‘, kar je spremenilo tudi « v a, prim : p e- s — p a‘ s j i, mtrtvfc — m t r t v a‘ š k i, Gr a' d_u c -n-G r a d p‘ š č i c a. Da se na Gorenjskem, kaker pišete, ne pravi Tržaščan, temuč Tržačan, to je seveda tudi meni znano bilo, ali„pp pravici povpm. dji mi ta oblika ni bila zadosti jasna, da bi si bil upal kaj plèkti o nji, zlasti/ ker • se né govori samo na Gorenjskem, temuč tudi drugod, tako na Krasu, prim.: Štrekelj, Morpho-logie des.,Gorzer Mittel.karstdialektes str. 38. — Valjavec, ki pri-terjuje moji razlagi oblike t e r ž a‘š’$,a'n % t à, tj a. o, sodi, da bi bilo taržačan pa iz tErž.astčan ip to op tijr-žastEC (prim.: 1 j u b 1 j a n č a n iz ljubljanEc) po izpada glasov st pred '.c. dpsi ne v,e primerka takemu izpadanju '-d. JUz bi djal na to, da si ne kaže misliti, dveh' različnih pervotnih féhkd t f i-* ■'•i* a n ’h tur? ho -r>oč en'1 Slovensko-uemški SLOVAR izdan ua troske rajnega,'kiiezoškofa ljubljanskega Antona. Aloj zija Wolfa Uredil. M. Pleteršni> Prvi seši-tek. V Liùbliani. Založilo in na svetlo dalo knezoškofijstvo. Piskala katoliška tiskarna, 1898. — 'PrriV na božični dan nas je razveselil ^érvi sešitek tòUfcbHek željno'pričakoVattega slov. - nemškega slovarja,'. Cel:;bo obsegal o kolir 20 t8cih