Stran 244. Kmetijske raznoterosti. Prodaja živine po živi teži. Bavarska vlada je odredila, da naj se živina kolikor moč prodaja po živi teži. Da bi to omogočila, je obljubila vsem manj premožnim oblinam podporo, da si postavijo živinske ali mestne tehtnice. Dalje je ukazala, da imata biti v vsakem kraju, kjer imajo semnje za živino, vsaj po dve tehtnici za tehtanje živine. Vsaka žival, ki se prižene na semenj, se takoj stehta in lastnik dobi certifikat (potrdilo), ki se na žival pritrdi, tako da vsak kupec na prvi pogled vidi, koliko ima Žival teže; račun je seveda potem enostaven Za tehtanje se plača 10 beličev, tako da se tehtanje prav dobro izplača. Pri kupovanju se potem za 1 ^ (100 hg) žive teže razne živine pogaja, n. pr. drugače za 1 ^ pitane, drugače za 1 g plemene ali vozne živine. Bavarsko naredbo bi imeli vsepovsod! posnemati. Pač ni treba šele dokazati, kako negotovo in goljutno je dosedanje prodajanje „na oko", ali po samem tipanju in sodbi mesarja ali trgovca. Jedna stranka je tu zmeraj v škodi, in da to ni zlepa mesar ali trgovec, ampak kmet, to vemo le predobro. In če bi se slučajno enkrat ponesrečilo mesarju, da bi se zmotil, si dru-gokrat škodo nadomesti. Žito pač zna kmet prodajati po meri ali vagi in v sanjah mu ne pride na misel, tudi eno samo vrečo žita prodati na oko brez tehtanja in mere. In vender je živina mnogo dražja nego vreča krompirja. Zato bi bilo v našo korist, ako bi se naši odločilni kmetijski krogi postavili zato, da se tudi pri nas zakonito uvede navada, živino prodajati edino le po teži. — Da se občinska tehtnica da porabiti tudi v druge namene, ni treba posebej omenjati. Nova nevarnost proti kmetijstvu v zahodni Evropi. Evropska stavbena tehnika hoče se lotiti novega ogromnega dela, sezidati namreč železnico, ki bi zvezala vsa glavna mesta Evrope z Indijo. Prvi korak je že storjen s stavbo anatolske železnice, katero zida nemški kapital in ki veže Carigrad, Smirno in Konijo. Iz Konije pojde železnica ob obrežju Tigrisa do Djarbekira. Tu bo šla čez zelo rodovitne kraje Mezopotamije in Babilonije. Tako razširjena anatolska železnica bode napravila pristopne bogate premogove rudnike v srednji Aziji, petrolejeve vjre v Mali Aziji in sploh zelo rodovitno Malo Azijo. Mala Azija čaka obdelovanja, kakor Sibirija, ali ona je rodovitnejša in evropejskemu kmetovalcu nevarnejša, nego cela Sibirija. Po stavbi anatolske železnice bode postala Mala Azija za Evropo druga severna Amerika, a bode nevarnejša, ker Arabcem ob Tigrisu okoli Basare obrodi vsejana pšenica stoteren sad in dve tretjini pridelane pšenice dajejo živini, ker je nimajo kam spraviti in prodati. Samo vprašanje časa je, kedaj pošlje nemški kapital svoje naseljence in svoje železne pluge v te rodovitne kraje, ki so večji, nego cela Avstrija in Nemčija vkup. Danes velja v Angori meterski cent pšenice v našem denarju samo 1 gld. 80 kr. In ta pšenica bode veljala po sezidanju anatolske železnice v Trstu 3 gld. 50 kr. Črni in nevarni so oblaki, ki prete našim kmetovalcem I