Fizika v šoli 35 Didaktični prispevki Uvod Na za četku prispevka so osvetljeni nekateri teoreti čni vidiki pomena preverjanja znanja v po- vezavi z u čnim na črtom za fiziko, z na čeli formativnega spremljanja in s Pravilnikom o pre- verjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju u čencev v osnovni šoli. V nadaljevanju pa je opisano orodje, s katerim lahko u čitelj preveri znanje u čencev z uporabo IKT . Zaradi uporabe IKT so u čenci bolj motivirani, u čitelj pa prihrani čas, saj mu izdelkov ni treba popravljati. V prispevku je torej opisano preverjanje znanja na sodoben na čin z uporabo IKT. Preverjanje znanja Preverjanje znanja je sistemati čno, na črtno zbiranje podatkov o tem, kako kdo dosega u čne cilje. Rezultati preverjanja znanja so povratna informacija u čencu in u čitelju. U čencu povedo, katero snov oz. katere u čne cilje bolj ali manj obvlada. Rezultati usmerjajo njegovo nadaljnje Preverjanje znanja z uporabo orodja Plickers Damjan Pihler Osnovna šola Franceta Prešerna Maribor Izvleček V prispevku je opisano preverjanje znanja pri pouku fizike s pomo čjo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) in orodja Plickers. Orodje je brezpla čno dostopno na spletni strani www.plickers.com, u čitelj pa za njegovo uporabo potrebuje dostop do interneta, ra čunalnik, projektor ter pametni telefon ali tabli čni ra čunalnik. U čenci potre- bujejo kartice, s katerimi prikažejo svoje odgovore. Kartice pripravi u čitelj in so dostopne na omenjeni spletni strani. U čitelj lahko oblikuje vprašanja izbirnega tipa ali pa trditve, ki jih u čenci ozna čijo za pravilne ali napa čne. U čenci za preverjanje znanja s tem orodjem ne potrebujejo telefona, tabli čnega ra čunalnika ali druge opreme. Rezultati so vidni takoj, ko u čitelj poskenira odgovore u čencev . U čitelj dobi na voljo statistiko o tem, kako so pri nalogah odgovarjali po- samezniki, koliko se jih je odlo čilo za posamezen odgovor in kolikšen je njihov delež. Rezultate u čencev lahko skupaj z vprašanji in odgovori natisne in hrani vse šolsko leto. Ključne besede: plickers, preverjanje znanja, formativno spremljanje Knowledge Assessment Using the Plickers Tool Abstract The paper describes knowledge assessment in Physics lessons using information and communication technology (ICT) and the Plickers tool. The tool is accessible free of charge on the website www .plickers.com; to use it, the teacher needs Internet access, a computer, projector, and a smartphone or tablet computer. The pupils need cards with which they will show their answers. The teacher prepares the cards, which are accessible on the above-mentioned website. The teacher can formulate multiple-choice questions or statements which the pupils mark as correct or incorrect. To assess their knowledge with this tool, the pupils do not need a phone, tablet computer or other equipment. The results are visible as soon as the teacher scans the pupils’ answers. The teacher is provided with the statistics on how individual pupils answered the questions, on how many of them decided on a specific answer, and on their propor- tions. The teacher can print the pupils’ results along with the questions and answers, and hold on to them throughout the school year. Keywords: Plickers, knowledge assessment, formative assessment 36 u čenje, povedo mu, naj še naprej dela tako kot do zdaj ali pa naj se u či ve č ali druga če. Po navadi lo čimo tri vrste preverjanja oz. ocenjevanja: diagnosti čno ali za četno, formativno ali sprotno ter sumativno ali kon čno preverjanje in ocenjevanje. [1] Preverjanje znanja u čencev je tudi u čiteljeva zakonska dolžnost. S preverjanjem znanja se zbirajo informacije o tem, koliko u čenec dosega cilje oziroma stan- darde znanja iz u čnih na črtov , in ni namenjeno ocenjevanju znanja. Doseganje ciljev oziroma standardov znanja iz u čnih na črtov u čitelj preverja pred, med in ob koncu obravnave u čnih vsebin. [2] Rezultati preverjanja znanja so u čitelju zelo pomembna povratna informacija o uspešnosti posameznih u čencev, u čnih skupin ali celotnega razreda. Še pomembnejše pa je, kako bo u čitelj te podatke oz. rezultate uporabil pri na črtovanju nadaljnjega pouka. Povratne informacije, ki jih u čitelji dajejo svojim u čencem, so naju činkovitejše takrat, ko so ustne, pravo časne, specifi čne in izhajajo iz kriterijev uspešnosti. U čencem sporo čajo, kaj mo- rajo še izboljšati, zakaj naj to storijo in kako. [3] Preverjanje znanja pri pouku fi zike Pri fiziki v osnovni šoli se znanje preverja in ocenjuje na razli čne na čine: z ustnim in pisnim preverjanjem in ocenjevanjem, preverjanjem in ocenjevanjem eksperimentalnega dela, pro- jektnim delom, pripravami in predstavitvami referatov, izdelavo modelov naprav in u čil ter s preverjanjem in ocenjevanjem drugih dejavnosti. [4] Orodje Plickers Plickers je preprosto orodje, ki u čiteljem omogo ča zbiranje podatkov v realnem času. Orodje je brezpla čno, treba se je le registrirati na njihovi spletni strani (www.plickers.com/), in je dostopno v angleškem jeziku. U čenci vidijo vprašanja, projicirana na tablo oz. projekcijsko platno. Odgovarjajo s pomo čjo kartic, ki jih u čitelj skenira s pomo čjo pametnega telefona ali tabli čnega ra čunalnika. Kartice so oštevil čene in med seboj razli čne. Z njimi učenci podajo odgovor. T akoj ko u čitelj skenira kartice, je pripravljena statistika odgovorov za vsakega u čenca oz. celoten oddelek. Orodje omogo ča postavljanje dveh vrst vprašanj: - vprašanj izbirnega tipa z najve č štirimi možnimi odgovori (mogo če je podati tudi manj odgovorov) ali - vprašanj o pravilnosti ali napa čnosti zapisane trditve. Pri postavljanju vprašanj je mogo če ob besedilu dodati tudi sliko. Orodje uporabljam tudi pri pouku matematike, verjamem pa, da je njegova uporaba mogo ča tudi pri drugih predmetih. Uporaba orodja Plickers pri preverjanju znanja fi zike U čitelj si pred šolsko uro pripravi vprašanja in kartice z odgovori za u čence. V orodje oz. apli- kacijo vstavi seznam u čencev oz. posamezne oddelke. Najbolj prakti čno je, da imajo u čenci vedno kartico z isto številko. T ako je za naslednjo uporabo orodje že pripravljeno in u čitelju ni več treba vnašati seznamov u čencev. T e je skozi šolsko leto mogo če spreminjati oz. dopol- njevati. U čenci svoj odgovor s pomo čjo kartice podajo tako, da črko pred odgovorom, za katerega mis- lijo, da je pravilen, obrnejo navzgor. Če torej u čenec misli, da je pravilen odgovor na vprašanje odgovor A, obrne kartico tako, da je na vrhu črka A, če misli, da je pravilen odgovor B, obrne kartico tako, da je na vrhu črka B, itd. Med skeniranjem kartic u čencev s pomo čjo pametnega telefona u čitelj na svojem telefonu vidi sliko, ki jo prikazuje slika 2. Z nje je mogo če razbrati vprašanje, ki ga vidijo u čenci, kdo Rezultati preverjanja znanja so učitelju zelo pomembna povratna informacija o uspešnosti posameznih učencev, učnih skupin ali celotnega razreda. Takoj ko učitelj skenira kartice, je pripravljena statistika odgovorov za vsakega učenca oz. celoten oddelek. Učenci svoj odgovor s pomočjo kartice podajo tako, da črko pred odgovorom, za katerega mislijo, da je pravilen, obrnejo navzgor. Fizika v šoli 37 Didaktični prispevki od učencev je že odgovoril na vprašanje, koliko jih je že odgovorilo, kdo je odgovoril pravilno in kdo narobe. Na sliki 3 je statistika reševanja posamezne naloge, kot jo prikaže orodje Plickers po kon ča- nem preverjanju znanja. Z nje je razvidno vprašanje, na katero so odgovarjali u čenci, videti je vse mogo če odgovore, koliko u čencev se je odlo čilo za posamezen odgovor in kateri odgovor je pravilen. Slika 1: Kartica za podajanje odgovorov – orientacija sporoča, da naj bi bil pravilen odgovor B. (Vir: www.plickers.com/cards, 1. 8. 2018.) Slika 2: Pogled na orodje, kot ga vidi učitelj na telefonu. 38 Slika 3: Statistika, kot jo prikazuje orodje Plickers. (Vir: www.plickers.com/reports, 1. 8. 2018.) Zaključek Najve čjo prednost pri uporabi tega orodja vidim v tem, da u čenci ne potrebujejo svoje naprave, telefona ali ra čunalnika, potrebuje jo le u čitelj. T a ima takoj po skeniranju kartic z odgovori na voljo statistiko odgovorov učencev. T o pomeni, da odpade pregledovanje u čen čevih izdelkov. Rezultate preverjanja lahko u čitelj kadar koli predstavi posameznemu u čencu, razredu pa tudi staršem. Z njim je mogo če spremljati napredek posameznega u čenca na daljši čas. Zavedati se je treba, da ima to orodje tudi nekatere omejitve. Mogo ča so le vprašanja izbirne- ga tipa z najve č štirimi možnimi odgovori ali vprašanja, pri katerih u čenci odgovorijo, ali je trditev pravilna ali ne. Vemo pa, da pri pouku preverjamo še marsikaj drugega. Kljub temu to orodje u čitelju olajša delo in prihrani dragocen čas, ki bi ga sicer porabil za popravljanje u čen čevih izdelkov. Za preizkus in uporabo tega orodja sem se odlo čil zaradi sodelovanja v razvojni nalogi na temo formativno spremljanje pri predmetu fizika v sodelovanju z ZRSŠ. Razmišljati sem za- čel, kako bi to orodje uporabil za ocenjevanje znanja. V prihodnje si želim za preverjanje in ocenjevanje znanja preizkusiti in uporabiti še katero orodje IKT. Viri in literatura [1] Marentič Požarnik, B. (2003). Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS. [2] Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli. Uradni list Republike Slovenije, št. 52 (21. 6. 2013). Dostopno na naslovu: https://www.uradni-list.si/_ pdf/2013/Ur/u2013052.pdf [3] Holcar B., A. idr. (2016). Formativno spremljanje v podporo učenju. Priročnik za učitelje in strokov- ne delavce. Ljubljana: ZRSŠ. [4] Učni načrt. Program osnovna šola. Fizika. (2011). Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Za- vod RS za šolstvo. Rezultate preverjanja lahko učitelj kadar koli predstavi posameznemu učencu, razredu pa tudi staršem.