wm C«C00OC»0O3C>00 CO'CO IV. leto. V Gorici, listopad 1883. II. zvezek. Naj bolj zapuščena duša v vicah. Gotovo je lepa in velika ljubezen kristijana, ki moli za vse duše v vicah, ki k Bogu povzdiguje goreče prošnje za vse, brez izločka, brez izjeme. Taka velikodušnost je Gospodu silno do-padljiva, in prepričani smemo biti, da razliva na vboge duše nezmerne zaklade božjega vsmiljenja. Kolikim so svetniki se svojimi Molitvami, ki so ž njimi tako rekoč silo delali Gospodu, olajšali trpljenje, koliko jih rešili iz groznega ognja ! Toda, če je tudi taka molitev, ki obsega vse duše brez izje-velike hvale vredna, vender je druga še lepša in hvale vrednima. Bogoslovci terdijo namreč, da je določen namen veliko bolj Varen in da ima večo moč, kaker pa nedoločen. Namen, pravijo, k* se razteguje na več oseb ali na več del, izgubi nekoliko svoje ®oči. Zatorej svètujejo vérnim, ki molijo za duše v vicah, naj borijo določen namen, keterim dušam namreč želč pomagati sè 8v°jimi molitvami, sè svojimi dobrimi deli ; ker jim na tak način k°lj gotovo in bolj zdatno pomagajo. Našim ljubim bravcem priporočamo v molitev eno dušo, ki nam je silno ljuba, dušo, ki je revniša in vsmiljenja vredniša, ka-k®r vsaka druga ; dušo, ki nima na svetu nobenega človeka, ki bi Za»jo prelil eno samo solzo, ki bi zanjo le enkrat zdihnil h Go-8P°du, ki bi jo potolažil z enim samim očenašem : naj bolj za-š č en o dušo. — 322 — Reterà pa je ta vboga duša, brez krepčanja, brez tolažbe, brez upanja ? Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kake vboge sirote, ki na zemlji ni okusila sladkosti očetovske in materine ljubezni, ker ju je smert zgodaj vzela se sveta. Ko je prišla njena smertna ura, ni zapustila za seboj nobenega spomina in zdaj za n)o nihče ne moli ! Njena duša, ki se čisti v vicah, občuti težko roko božjo in nima nikoger, ki bi si prizadeval olajšati njeno terpljenje in pomagati ji ! Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kakega mladeniča, ki je bil v življenju zgled pohlevnosti, zmernosti in čistosti; ona ostane toliko časa zaperta v temnih vicah, dokler ni očiščena blata in smeti, ki so se v življenju primešale njenim obilnim čednostim, enako zlatu, iz keterega se delajo kraljeve krone in drugo imenitno lepotičje, ki mora prej v plavež, da se tam v ognju izčisti. Njegova mati govori z objokanimi očmi: kaker angelj je bil! Njegovi prijatelji in znanci, vtopljeni v veliko žalost, ponavljajo: angelj je bil ! In za terdno prepričani, da so se mu zavoljo pobožnega in nedolžnega življenja njegovega precej odperla vrata nebeška, ne molijo zanj, ki koperni v očiščevalnem ognju, ker ga hvala, s ke-tero ga na zemlji povzdigujejo, ne more rešiti iz njega. Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kake grešnice, ki je sicer pred smertjo objokovala svoje pregrehe, pa ne tolikanj, da bi bila, zapustivši svet, naravnost mogla iti v veselje nebeško. Vboga žena ! Živela je mej svetom nejevernim, zapustila je žlahto, znance, prijatelje in prijateljice, ki se je pa ne spominjajo, ker so zakopani v posvetno veselje........Morebiti je bila pozabljena od vseh že pred svojo smertjo, morebiti da ni, odkar leži pod hladno zemljo, nihče zmolil zanjo očenaša! Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kake vdove, ki je bila vže ob času svojega vdovstva brez zavetnika, ter je tudi zdaj, v kraju očiščevanja, brez njega. Vboga reva ! Solze preteklih let niso zadostovale, da bi bili izbrisani madeži tvoje duše, in zdaj nimaš še upanja ne, da bi ti na pomoč pritekla kaka pobožna duša ! Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kakega starčka, ki je videl v svojem življenju svoje znance in prijatelje enega za drugim polagati v hladno zemljo. Vmerl je nepoznan in neobžalovan, zakaj dostikrat je starost zaničevana in zapuščena. Zapuščen je bil na svetu in zapuščen je tudi v vicah; zdihuje in joka.... p» — 323 — ni ga, ki bi mu rekel: prijatelj, bodi potolažen, glej našel se je» ki za te moli; kmalu bo konec tvojemu terpljenju! Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kakega zakonskega moža, keteremu je žena sto in stokrat zagotavljala gorečo ljubezen v življenju in po smerti, ali žalibog! na enkrat so pozabljene obljube in prisege, ki mu jih je prisegala še celo pri smertni postelji .... Solze, prelite pri njegovem grobu, so se kmalu posušile; goreče molitve, ki jih je od začetka opravljala zanj, se ne vzdigujejo več proti nebu, zakaj molitev za ranjke je prenadležna za tistega, ki hoče vživati sladnosti sveta. Ta nesrečni mož terpi, terpi neizrekljivo, pa ni serca, ki bi se vsmililo njegovega terpljenja, ni rok, ki bi se zanj vzdigovale proti nebu, ni glasu, ki bi klical h Gospodu, da naj se ga vsmili, da naj se milostivo nanj oberne. Naj bolj zapuščena duša je morebiti duša kake matere! Njeni otroci, keterih serce je pri smertni postelji ljube matere hotelo počiti od prevelike žalosti, ki so zanjo en čas molili in za njen dušni mir dajali milostinjo, o prekmalu so pozabili na njo! Nehvaležni otroci ! — zbrisali so iz serca spomin na mater, ker bi jih vtegnil motiti v njih brezskerbnem življenju, ker bi vtegnila še po smerti povzdigniti svoj glas zoper nje, k: ne hodijo po poti nedolžnosti in pravičnosti; in koliko ona terpi!.... Zastonj je tedaj z naj večo poterpežljivostjo prenašala vse bolečine, ki jih čuti mati, zastonj terpela sè svojimi otroci, zastonj ž njimi jokala v njih boleznih in britkostih! Zastonj je ob smertni uri govorila sama sè seboj : „Oj, spoznam, da sem zabredla v mnogoverstne pregrehe ; ffloje materino serce je bilo pre mehko, pre dobro, preveč prizanesljivo do mojih otrok; morebiti sem zavoljo njih zanemarjala svoje kerščanske dolžnosti in premalo skerbela za svojo dušo ; o Bog ! bojim se, da bom morala zato dolgo terpeti v vicah. Vendar, — zaupam v svoje otroke, ki sem jili tolikanj ljubila ; upam da bodo molili zame, da bodo z dobrimi deli pomagali moji duši ter jo kmalu rešili iz vic..“ Ta mati, ki se je zanašala na hvaležnost svojih otrok, je zdaj popolnoma zapuščena, popolnoma pozabljena. Naj bolj zapuščena duša...... Pa, kaj bi je še tako skerbno iskali ? Ali je nismo morebiti vže našli ? — Če bi je pa tudi ne bili še našli, če bi ne bili vgenili duše, ki je pomoči naj bolj potrebna, ali ni gotovo, da je v vicah taka duša in da Gospod Bog zanjo ve? To nam naj zadostuje. Glej, ljubi bravec, ta duša je polna upanja, ko prebiraš te verstice. Iskra upanja se zopet oživlja v njej; ona pomnožuje svoje zdihljeje in ti zaupajoča kliče: — 324 — „Poslušaj, poslušaj glas božji, ki govori tvojemu sercu iz teh ver-stic; prosi, oh prosi za me Molimo tedaj za njo, darujmo za njo Bogu vse zaklade in duhovne milosti, ketere smemo deliti dušam v vicah. Kmalu ne bo ta duša več naj bolj zapuščena, prijeli jo bomo tako rekoč za roko ter jo vzdignili iz globokega prepada, v keterem se nahaja.— Pa s tem še ne smemo biti zadovoljni, zakaj za njo ostane druga verna duša naj bolj zapuščena in tudi to je treba rešiti ; za tó pride zopet druga in tako naprej, zakaj vedno bo najti v vicah duša, naj bolj zapuščena. Molimo torej podobni serčnemu možu, ki skoči pogumno v vodo, da reši človeka iz nevarnosti potopa, in komaj odloži na suhem sladko breme, pa se zopet zažene v vodo in skuša rešiti druzega, oteti jih koliker mogoče iz pogubonosnih valov. (L’Eco del Purg. 1865.) ------------------- Svetega Antona čudeži. XI. Nevarnosti. 25. Dvanajstletna hči Karola Džordžija je dela nekega dne meseca listopada leta 1682 sušit na sonce en par nogovic; ali veter jih ji odnese na bližnjo že zelo poškodovano hišo. Deklica jih gre iskat, pa, ojoj ! hiša se podere, deklica pade okoli 80 črevljev globoko in tram jo trešči po glavi. Mislili so, da jo najdejo vso razbito pod razvalinami. Pa ni bilo tako. Pobožna deklica je klicala v tej nevarnosti na pomoč svetega Antona in vstala je izpod po-dertije nepoškodovana; samo glava jo je nekoliko bolela, pa tudi te bolečine so kmalu jenjale. Vsi so spoznali v tem mogočno roko svetega Antona, ki se mu je tudi deklica priserčno zahvalila. 26. Nekemu Jožefu Pčrziču prileti na morskem obrežju nasproti zdivjana krava. Sè vso močjo ga sune z rogmi v desno roko, ali Jožef kliče na pomoč svetega Antona in raztergana mu je bila samo srajca; toliko da se mu je na koži poznalo, kamer ga je bila sunila. Vdrugič ga napade krava ter ga dregne v stegno, pa tudi tukaj ga ni ranila. Ker je nevarnost naraščala in si ni vedel dru- — 325 — §ači pomagati, skoči Jožef, ki je znal plavati, v morje ; ali zdivja-na žival mu tudi tukaj ne da miru. Se bolj priserčno pokliče Periči svetnika na pomoč in glejte! kaker bi jo bila prijela nevidna r°ka, se oberne krava proč od njega iu oproščen je bil njenih napadov. V čast svetega Antona je pripovedoval Jožef sam ta dogodek. 27. Antonija, hči Bernardina Palermija, je padla, ko je bila 14 ^ stara, z visočine z glavo na skalo in od ondot na tla. Črepina b* si ji bila morala razdrobiti, pa še ranjena ni bila, samo kri ji Je tekla iz enega ušesa in nekaj časa je omamljena ležala. Deklica Pa je bila pobožna častivka svetega Antona; molila je vsaki dan Enajst očenašev njemu na čast ter nosila njegovo svetinjo. V 0Hedlevici se ji prikaže svetnik ter reče: „Ako ravno me nisi podala na pomoč, ko si padala, sem ti vender pomagal, ker me Vedno častiš“. Iz hvaležnosti do svojega rešitelja je oblekla devica obleko pepelnate barve. Neki lekàr v Napolju, Anton Ruppoli po imenu, je častil zla-^ dva svetnika, svetega Antona Padovanskega in svetega Frančiča Pavlanskega. Na čast svetemu Antonu se je postil vsaki to-tek. Nekega dne, ravno v torek je bilo, se prepira z nekim soljeni. Y jezi vdari le-ta z bodalom Antona po glavi, tako, da Pade hudo ranjen na tla. Ko leži na tleh se mu prikažeta svetni-^a> ki se jima je zlasti priporočal, mu pomagata, da vstane in sam V bila ; z ptuje pomoči gre domov. Tukaj pogleda rano. Strašna je raztegala se je od verha glave do ust in dva persta dolg kos b°dala je bil ostal v njej. Nevarnost je bila velika, ali na pri-Pfošnjo svetnikov je ozdravel mož tako hitro, da je šel že precej r»gi torek v cerkev svetega Lovrenca zahvaliti se svetemu Antonu. 29. Neki mož v Titerbi, zaslepljen od ljubosumnosti, sklene vmo-^ svojo ženo. Mej tem je bila nedolžna soproga pri sveti maši. 0 pride domov, jo napade z bodalom. Ali ona, dobra iu pobo-častivka svetega Antona, mu nastavi persi klicaje na pomoč ^gočnega svetnika. Mož jo sune, ali, o čudo ! kaker bi bil dre-v železo, se zakrivi bodalo in ne rani žene. Ta čudež prejmi zdivjanega moža; on spozna njeno nedolžnost, jo prosi na — 326 — kolenih odpuščanja in nese potem bodalo v Padovo, kjer ga d* obesiti na aitar svetnikov v spričevanje tega čudeža. 30. Anton Kantoni, eden papeževih kočijažev, se pelje nekega dne leta 1836 z vozom, ki je pripravljen za papeževe dvornike, i* palače Kvirinala. Kar se splašijo konji, zlomijo vago ter treščij® naposled z vozom v stebre. Ze ta viarec bi bil moral kočijaža * voza vreči ; še bolj nevarna pa je bila divja moč, s katero sta vlekla konja polomljeni voz. Ali nič se mu ni zgodilo ; klical je svetega Antona na pomoč, ki ga je vedno častil, in sedel je n6-premaknjen na svojem prostoru. Voz se vstavi pri stebrih, konj9 pa, ki sta zbežala, so hitro vjeli. Ravno ta kočijaž je bil potei11 še dvakrat na priprošnjo svetega Antona rešen iz smertne nevai' nosti. To tukaj povedano milost je dal Kantoni naslikati in p0-doba visi na svetnikovem altarju v Ai-ačeli. 31. Neki frančiškan, župnik pri svetem Sebastijanu zunaj obzidj* rimskega mesta, je šel nekega dne leta 1851 v opravilih okoli p1' svoji fari. Pride do nekega mlinskega potoka, ki mu zapre p0* ^ Misli pa, da bo lahko črez poskočil, ker ni bil ravno preširok, i1 ] res se zaleti čezenj. Ali ker ne postavi dobro noge, se zverne n8’ , zaj v sredo potoka. Voda je bila globoka, da ne pride do dn# j Le nekoliko stopinj oddaljen je stal mlin in tja ga nese voda. ^e’ J lika nevarnost je bila, da pride pod mlinska kolesa. Zastonj * f prizadeva izkobacati iz vode. Zdaj se začne priserčno in z večini zaupanjem priporočati svetemu Antonu, in glejte ! ta M čuti, da ga vzdiguje nevidna roka, in na suhem je bil. Ta fr9® čiškan je bil pater Alojzij iz Orvjeta, ki je iz hvaležnosti do svetu1 v ka sam pripovedoval to milost ter prisegel, da jo je zadobil f J' svetem Antonu. 1 ^ 32. n. Vi Blizu obzidja rimskega mesta so zidali neko hišo. Mejt®1® ^ ko so zidarji pridno delali, se podere neki oder in trije dela',(' ki so stali na njem se prekucnejo z visočine na tla. Enogla9®1 so klicali v tej nevarnosti vsi trije : „Ah, sveti Anton, poni»!? nam !“ In svetnik jih ni zapustil. Tako malo so se pobili, da 9 se precej vernili k svojemu delu. V vedni spomin so obesili P® a dobico na aitar svetega Antona v Aračeli. ds -- 327 — 33. Nekega dne leta 1816 je napadel v okolici rimskega mesta Qeki tolovaj z orožjem v roki Lovrenca Amičija. Le-ta se ni mogel braniti, ker ni imel nobenega orožja, zaupal pa je terdno na gs pomoč svetega Antona, ker je bil njegov pobožen častivec. Pri-iz serčno se mu priporoči v tej nevarnosti. In glejte ! tolovaj posku-ijo ša Lovrenca zabosti, toda nevidna roka ga zaderžuje. Lovrenec je i t bil rešen in podoba na altarju svetega Antona nam kaže ta čudo-its viti dogodek. j' 34. ne- »j* •»p P°' idj* P* pot i» 1 D»' los \V jfi rt Leta 1629 meseca listopada so zaperli v neki grad, ki je stal v okolici mesta Bari, nekega Antona Lokvabusa. Mož je bil nedolžen, ali sumičili so, da je storil neko hudobijo. Okoli gradu Je bil širok in globok vodotok. Previdei je, da ga ne bodo izpulili iz ječe, zato misli vbežati. Priporoči se svetemu Antonu ter 8koči z okna doli v vodo. Srečno priplava do reke in tukaj najde čolniček. Stopi vvanj, ali ker je bila reka dereča, vidi, da se ne ko mogel rešiti, zato kliče zopet svetega Antona na pomoč. Pade v vodo ali derži se čolna in kmalu čuti, da ga vzdiguje nevidna r°ka, in v barki je bil. Zdaj zagleda na obrežju nekega lovca ter §a prosi pomoči. Le-ta mu pomoli verbovo vejo ter ga skuša h kraju potegniti, ali Anton pade vnovič v vodo deržaje se vedno čolna. Še bolj priserčno se priporoča zdaj svetniku in čoln se Približa sam obrežju, tako, da mu more lovec pomagati na suho. Ko je bil iz toliko nevarnosti rešen, gre v Napolj, kjer se je v frančiškanski cerkvi svetemu Antonu zahvalil za pomoč. bi 35. ra» itili visi V že večkrat omenjeni frančiškanski cerkvi Aračeli v Rimu na altarju svetega Antona več podob, ki pričajo, kolikokrat I F Je že svetnik pomagal svojim častivcem v velikih nevarnostih. Mej Nagimi je zadobil neki mož to milost. Na vozu stoječemu se ko-nj‘ »plašijo blizu neke reke. Ni mu jih bilo mogoče vderžati; le teC:'e