Sezona 1908 09. XVIII. leto rednih društv. koncertov, n Don Lorenzo Perosi. V sredo, dne 3. februarija in četrtek, dne 4. februarija 1909 vsakokrat ob polu osmih zvečer v veliki dvorani hotela »Union« dva velika koncerta pod vodstvom gospoda koncertnega vodje Mateja Hubada. rnn o i—zi Izvajal se bode prvič v Avstriji ORATORIJ V DVEH DELIH: „Rojstvo Izveličarjevo" (II natale del Redentore) Za soli, mešan zbor in orkester zložil DON LORENZO PEROSI. Sodelujejo: Gospa Lili Nordgartova, primadona slovenskega gledališča (sopran — Marija), gospica Marija Peršlova, operna pevka slovenskega gledališča (alt), gospod Ferdinand Soeser, koncertni pevec z Dunaja itenor — angelj), gospod Bogdan pl. Vulakovič, operni pevec slovenskega gledališča (bariton pripovedovalec), pevski zbor »Glasbene Matice«, oddelek šolskega zbora »Glasben,e Matice« in orkester »Slovenske Filharmonije«, pomnožen po učiteljih in članih »Glasbene Matice«. Vseli sodelujočih 240. Začetek vsakokrat točno ob pol osmib. CENE PROSTOROM : Sedeži po 6, 5, 4, 3 in 2 kroni, stojišča po 1 K 20 h, za dijake po 60 h se dobivajo v trafiki gospe Češarkove v Šelen-burgovih ulicah in na večer koncertov pri blagajni. Besedilo oratorija s prevodom, poljudno razlago in z biografičnimi podatki o slavnem skladatelju se dobiva istotam brezplačno. H) Besedilo in prevod. Prolog. Zbor. In nomine Jesu Christi. Amen. V imenu Jezusa Kristusa. Amen. Pripovedovalec in zbor. Evangeličani Kistoriam Domini nostri Jesu Christi cantemus, cui sempiterna sit laus et honor in saeculorum saecula. Pojmo evangeljsko zgodbo Gospoda našega Jezusa Kristusa, kateremu bodi večna slava in čast na vekov veke. Prvi del. Oznanjenje. Pripovedovalec. 1) Missus est Angelus Gabriel a Poslan je bil angel Gabriel od Deo in civitatem Galilaeae, cui nomen Boga v galilejsko mesto, ki mu je Nazareth, ad virginem desponsa- ime Nazaret, k Devici, zaročeni . . . tam . . . Joseph, ... et nomen vir- Jožefu, ... in Devici je bilo ime ginis Maria. Et ingressus Angelus Marija. Jn angel pride k nji in ji ad eam, dixit: reče : Angel Gabrijel. A ve, Maria, gratia plen,a, Dominus Zdrava, Marija, milosti polna, tecum, benedikta tu in mulieribus. Gospod s teboj, blagoslovljena ti med ženami. Zbor. Ave, Maria. * Zdrava, Marija! Pripovedovalec. Quae cum audisset, turbata est Ko pa to sliši, sc prestraši nje- in sermone eius; et cogitabat, qualis govega govorjenja; in premišljuje, esset ista salutatio .. . kakšno bi bilo to pozdravljenje .. . ') S. Luc., cap. L Angel. Nc timeas, Mariainvenisti . . . Ne boj se, Marija; našla si milost gratiam apud Deum. Ecce concipies pri Bogu. Glej, spočela boš v telesu in utero et paries filiiim et vocabis in rodila Sinu in imenuj njegovo nomen eius Jesum. ime Jezus. Zbor. Ave, Maria! . . . Zdrava, Marija! Pripovedovalec. Dixit autem Maria ad Angelum : Marija pa reče angelu: Marija. (Juomodo fiet istud, quoniam Kako se bo to zgodilo, ko moža vir jm non cognosco ? ne poznam ? Pripovedovalec. Et respondens Angelus dixit ei: In angel ji odgovori in pravi: Angel. Spiritus Sanctus superveniet in Sveti 1 )uh bo prišel vate in moč te et virtus Altissimi obumbrabit Naj višjega te bo obsenčila; in zato tibi, ldeoque et quod nascetur ex bo Sveto, ki bo rojeno iz tebe, te sanctum, vocabitur Filius Dei. imenovano božji Sin. Pripovedovalec. Dixit autem Maria: Marija pa reče: Marija. Ecce, ancilla Domini; fiat mihi Glej, dekla sem Gospodova; zgodi secundum verbum tuum ... se mi po tvoji besedi . . . Zbor. Et Verbum caro factum est et In Beseda je meso postala in habitavit in nobis. med nami prebivala. Zbor. Magnificat anima mea Dominum. Moja duša poveličuje Gospoda. Et exultavit spiritus meus in Deo In moj duh se raduje v Bogu, salutari meo. mojem Zveličarju. Quia respexil humilitatem ancillae Ker sc je ozrl na nizkost svoje suae; ecce enim, ex hoc beatam me dekle; zakaj glej, odslej me bodo dicent omnes generationes. blagrovali vsi rodovi. Et misericordia eius a progenie in progenies timentibus eum. Fecit potentiam in brachio suo, dispersit superbos mente cordis sui. Deposuit potentes de sede et ex-altavit humiles. In njegovo usmiljenje traja od roda do roda njim, ki se ga boje. Moč je izkazal s svojo roko, razkropil je napuhnjene z mislijo svojega srca. Mogočne je pahnil s prestola in povišal je ponižne. Esurientes implevit bonis et divites dimisit inanes. Suscepit Israel puerum suum, re-cordatus misericordiae suae. Sicut locutus est ad patres nostros, Abraham ct semini eius in saecula. Amen. Lačne je napolnil z dobrotami in bogate je pustil prazne. Sprejel je Izraela, služabnika svojega, in se je spomnit svojega usmiljenja. Kakor je obljubil našim očetom, Abrahamu in njegovemu zarodu vekomaj. Amen. □ Drugi del. Rojstvo. Prolog: zbor. 1) Jucundare, filia Sion, et ex- Veseli se, sionska hci, in silno vita satis, filia Jerusalem. Halle- se raduj, hči jeruzalemska. Aleluja, luja. Ecce Dominus veniet, propheta GlejGospod pride, velik prerok, magnus. Pripovedovalec. 2) Factum est autem in diebus Prigodi se pa tiste dni, da izide illis, exiit edictum a Caesare Augusto povelje od cesarja Avgusta, naj se ut deseriberetur universus orbis; .. . popiše ves svet;... in vsi gredo, et ibant omnes, ... ut profiterentur da se popišejo, vsak v svoje mesto, singuli in suam civitatem. Ascendit... Torej gre tudi Jožef iz Galileje v Joseph a Galilaea ... in Bethlehem ... Betlehem. Zbor. 3) Ut tu, Bethlehem ... nequa- ln ti, Betlehem, nisi nikakor naj- quam minima es iti principibus manjši med vojvodi Judovimi; Juda; ex te enim e.viet dux, qui zakaj iz tebe pride vojvoda, kateri regat poputum meum Jsrael. bo vladal moje ljudstvo izraelsko. Pripovedovalec. ... ut profiteretur cum Maria. ... da sc popiše z Marijo. Pripovedovalec. Factum est autem, cum essent ibi, Prigodi se pa, ko sta tam, se impleti sunt dies, ut pareret. dopolnijo dnevi, da ima poroditi. ') OfT. lit. Dom. (Cfr. Zach. IX, 9). 2) S. Luc., cap. II. 3) Mich., V. 2, S. Matt., cap. II, 6. Pripovedovalec in /.bor ljudstva. O Emmanuel, o Adonai, veni O Emanuel, o Adouaj, pridi nas ad salvandum nos, o Sapientia, o rešit, o Modrost, o Adonajl Adondi! Pripovedovalec. Et peperit filiuin suum primo- In porodi svojega sina, prvo- genitum; et pannis eum involvit el rojenca; in ga povije v plenice in, reclinavit ... in praesepio........... položi v jasli. Zbor. Christian natum, Regem nostrum, Kristusa rojenega, Kralja našega, venite, adoremus! pridite, molimo! Medigra, Temna noč. Pripovedovalec. Et pastores erant in regione eadem, In pastirji so bedeli v tisti okolici vigilantes et custodientes vigilias in stražili po noči svojo čredo. In noctis super gregem suum. Et ecce glej, angel stopi k njim in obsije Angelus . .. stetit juxta illos et cla- jih božja svetloba in silno se pre- i'itas Dei circumfulsit illos et timu- strašijo. In jim reče: erunt timore magno. Et dixit illis: Angel. Nolite timere, ecce enim evan- Ne bojte se, zakaj glejte, oznanjam golico vobis gaudium magnum, . . . vam veliko veselje, ker rojen vam (|uia natus est vobis . .. Salvator;... je Zveličar; in to vam bodi znamenje: et hoc vobis signum: invenietis in- Našli boste Dete v plcnice povito fantem pannis involutum et positum in v jasli položeno, in praesepio . .. Zbor angelov. Gloria in altissimis Deo et in terra Slava Bogu na višavah in mir na pax hominibus bonae volunlatis. zemlji ljudem, ki so dobre volje. Pripovedovalec. Et factum est, ut discesserunt ab In zgodi se, ko odidejo angeli eis Angeli in coelutn, pastores lo- od njih v nebesa, pravijo pastirji quebantur ad invicem: med seboj: Zbor. Transeamus usque ad Bethlehem Pojmo do Betlehema in poglejmo et videamus hoc verbum, quod factum to reč, ki se je zgodila, ki nam jo est, quod Dominus ostendit nobis. je oznanil Gospod. Pripovedovalec. lit venerunt festinantes: et inve In urno pridejo in najdejo Marijo nerunt Mariam et Joseph et infantem in Jožefa in Dete v jasli položeno, positum in praesepio. Molitev in počeščcnje (himna). Zbor in solo. 1) Jesu, Redemptor omniutn, Quem lucis cuite originem, Parem Paternae gloriae Pater supremus edidit. Tu himen et splendor Patris, Tu spes perennis omnium, Intende quas fundunt preces Tut per orbem servuli ... Hune astra, tellus, aequora, Hune umne, quod coelo subest, Salutis auetorem novae Novo salutat cantico ... Jesu, tibi sit gloria, Qui natus es de Virgine, Cum Patre et almo Špiritu In sempiterna saecula. 0 Jezus, vsem Odrešenik! Se luči svit se ni iskril, Ko tebe Oče je rodil, /n njemu v slavi si vrstnik. Odsvit in luč Očetova, Vseh dobrih nada radostna, O naj bo tnil obraz nam tvoj, Ko zreš v molitvi narod svoj. Glej, zvezde, zemlja in morje, In kar pod nebom biva še. Zveličarja naj te stavi In v hvalni spev izliva se. Naj Tebe, Jezus, vse slavi, Ki iz Device rojen si; In kdor te ljubi, hvali naj Očeta z Duhom vekomaj. Zahvalna himna. Zbor. Te Deum laudamus, te Dominum confitemur. Te aeternum Patrem omnis terra veneratur. Tibi omnes angeli, tibi coeli el universae potestates . . . incessabili voce proclamant: Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth . . . Te gloriosus apostolorum chorus... Te maj'tyrum candidatus laudat exercitus . . . Patrem immensae majestatis; Venerandum tuum verum et uni-cum Filium, Sanctum quoque Paracjitum Spi-ritum. Tu Rex gloriae, Christel Tu ad liberandum suscepturus hominem non horruisti Virginis uterum . . . Tu ad dexteram Dei sedes, in gloria Patris . .. Per sin L’ Entrata di Christo in Gerusalemme«. Prošlo leto je šel Perosi na otok Korziko iskat novih motivov operi,, ki jo bojda želi započeti. Tako dela Don Lorenzo Perosi neutrudno in vedrega čela, ko bi pač lahko mirno počival na lavorikah svoje slave. Vspehi in slava zanj niso bili pogubni, on ve, kaj mu veleva dolžnost. Njegovi rojaki pričakujejo od njega, novih umetniških del, ki ne umro s stoletji. p% //, V C) Nekoliko podatkov o oratoriju in njega zgodovini. Oratorij moramo brezdvomnö prištevati k najznamenitejšim in najzanimivejšim pojavom v celi glasbeni zgodovini. Je neka vrsta glasbe zase in sicer ena najplemenitejših vrst umetne glasbe. Pol dramatična, pol epično-lirična. Stoji v sredi med posvetno-operno in strogo cerkveno-liturgično glasbo. V oratoriju nastopata združeno vokalna in inštrumentalna glasba. Od opere se razlikuje oratorij prvič po snovi, ki je največkrat duhovna, in dalje po tem, da se vrši proizvajanje oratorijev brez vsakega sceničnega aparata. Vzvišeni in naravnost sveti dogodki iz življenja Jezusovega in svetnikov, dalje zgodbe iz stare zaveze, potem pa semtertje tudi drugi občezgodovinski znameniti in plemeniti dogodki se nam tu podajejo v velikih glasbenih slikah. Važno vlogo ima predvsem orkester, pa tudi zbor in osebe, ki nastopajo v oratoriju, pojoč svoje vloge; za zvezo med posameznimi dejanji pa skrbi »pripovedovalec« (storico). Prvič se je pojavil oratorij koncem 16. stoletja. V tem času (1558) je sv. Filip Neri ustanovil v Rimu kongregacijo »del oratorio«, ki jo je papež Gregor XIII. potrdil 1. 1585. Zbirališče oratorijancev je bilo od 1. 1564. v oratoriju (molitvcnici) samostana sv. Jeronima, od 1. 1583. pa v oratoriju Matere Rožjc v Vallicelli. Pri teh sestankih se je molilo, so sc vršila berila, oz. predavanja iz sv. pisma in se je pelo. Rimska skladatelja Animucci in 1’alestrina sta zlagala zbore (lodi spirituali) za te oratorijanske skupščine. Petje pri teh sestankih je torej nekak izvor poznejšim veliko-obsežnim, umetnoglasbenim oratorijskim skladbam. Prvo delo te vrste, ki je že kolikortoliko imelo obliko oratorija, je hmilio del Cavalieri-jeva, »Rappresentazione di anima c di corpo-. Zloženo je moralo biti to delo prav \ zadnjem letu 16. stoletja, ker takoj po smrti Cavalierijevi je izdal to delo Guidotti 1. 1600. Od tega časa datirata oratorij in opera, ki so ju skladatelji pisali v preprostem homofonnem, spremljajočem glasbenem slogu nasproti prejšnjim z grozno umetnim kontrapunktom prepletenim in naravnost preobloženim večglasnim zborovim skladbam. Velik korak naprej glede razvoja oratorija pomenjajo oratoriji, ki jih je zložil Cnrissimi. (Živel od 1. 1604. do približno 1680.) Med tem ko se je pred njim uporabljal še scenični aparat, je odpadel pri njegovih oratorijih. V obliki se je Carissimi že jako približal modernim oratorijem. Vokalne točke (recitativi, ariozi, dueti in zbori) ter inštrumentalne vloge sc nahajajo v njih. Med mnogimi oratoriji tega mojstra omenjamo samo štiri, ki jih je šele pred kratkim izdal Chrysander v »Denkmäler der Tonkunst«, (Hamburg 1896. 2 zv.) Ti so: Jefte, Salomonova sodba, Baltazar in Jona. Razen imenovanega skladatelja je v 17. stol. še več drugih na Laškem zlagalo oratorije: Lengrenzi, Draghi, Marazzoli, Mazzocchi, Perti i. dr. Vsi ti so zlagali oratorije in opere. Glasba v prvih in v drugih si je jako podobna. Se bolj se kaže vpliv opere na oratorij v 18. stol., ki ima tudi nebroj skladateljev, pišočih opere in oratorije. Scarlatti, Leo, Durante, Pergolese, Porpora, Jumclli, Hasse etc, spadajo v to poglavje. Žal, da ni mogoče v oratorijih omenjenih mojstrov zaslediti kakega posebnega napredka v ora-torijskem slogu; nasprotno je pravi oratorijski slog v tem stoletju pri Lahih brže nazadoval nego napredoval. Vzrok temu pojavu moremo iskati v tem, ker je paralelno z napredkom ariozne neapolitanske operne glasbe in z vštric ž njo se pojavljajočo in vedno bolj rastočo virtuoznostjo opernih pevcev in pevk, nastopajočih kot solisti, ginilo zanimanje za zborovo petje pri skladateljih, pri proizvajateljih in poslušalcih. Na Francoskem najdemo v 17. stol. kot zastopnika oratorijske glasbe Charpenticra, ki pa ob svojem času ni našel posebnih konkurentov, oziroma naslednikov. Na Nemškem je nastopil v 17. stol/ //. Schütz (1585 —1672) kot oratorijski skladatelj (Vstajenje Zveličarjevo, Sedem besedi Jezusovih na križu in 4 pasije) ter kot tak pripravljal teren svojemu velikemu rojaku I. Seb. Bachu (1685 —1750) ki je s svojimi pasijami (zlasti ono po sv. Mateju in ono po sv. Janezu) privedel te vrste glasbo do vrhunca. Isto treba reči o Handln (1685 —1759) glede njegovih slavnih oratorijev (Savel, Izrael v Egiptu, Mesija, Juda Makabejec i. dr.) Bach in Händel sta občudovanja vredna zlasti vsled svojih krasnih, široko zastavljenih in v vseh glasbenih ozirih imenitnih zborov. Kot nadaljni vzorni oratorijski skladbi slovita Jož. Haydnovo »Stvarjenje« (zloženo 1. 1797, prvič privatno izvajano 1. 1798, javno 1. 1799.) in »Letni časi« (zloženi 1. 1800, izvajani prvič 1. 1801). Za Händlöm in Haydnorn najznamenitejši sta Mendelssohnova oratorija: »Pavel« (1836) in »Elija« (1846). Potem Lisztov »Kristus«,. »Sv. Stanislav« in sv. Elizabeta«. Tudi Schumann (Nemec) in Berlioz (Francoz) imata na tem polju svoje zasluge. V najnovejšem času (v drugi polovici 19. stol.) se je jela oratorijska glasba zapet bolj splošno gojiti. V krog oratorijskih skladateljev stopajo poleg Nemcev: Prahms etc. in ravnokar omenjenega Berliozza še drugi, Francozi: Massenet, Gounod, Franck, de Vincent d’ Indy etc., Lahi: Perosi, Bossi etc., Bclgijec: Tinel, Anglež: Elgar, Rus: Rubinstein, Ceh: Dvorak. Lansko leto je dunajsko koncertno društvo »Wiener Singakademie« praznovalo 501etnico svojega obstoja. V publikaciji, ki jo je izdala »Singakademie« ob tej priliki, je priobčila kratka poročila 23 glasbenih kapacitet raznih narodnosti, v katerih se je večina izrekla za veliko glasbeno-kulturno in eminentnovzgojno vrednost oratorijev. — Želimo le, da bi tudi ravnokar na programu dveh koncertov »Glasbene Matice« stoječe prelepo Perosijevo oratorično delo »Rojstvo Zveličarjevo« v vseh ozirih imelo najlepše vspehe na slovenskih tleh. D) Perosi pri slavnosti papeževega jubileja. Dne 16. novembra prošlega leta je obhajal papež Pij X. jubilej v Vatikanski baziliki; pri slavnosti je pela slavnoznana Sikstinska kapela pod Perosi-jevim vodstvom. Izvajala je Palestrinovo mašo »Papae Marcelli« in nič manj kot devet Perosi-jevih himen in antifon. Pevci so bili razdeljeni v dva ločena zbora; eden je izvajal polifonne skladbe pod vodstvom Perosi-ja, drugi koralne speve pod vodstvom mojstra Rella. Časniki so pisali, da so bila proizvajanja izborna. €) »Rojstvo« v Vidmu na Laškem. Bilo je 1. 1901 meseca septembra; tedaj sc jc v bližnjem laškem mestu Vidmu skozi štiri dni zapored pod osebnim vodstvom Perosi-jevim izvajal njegov oratorij »Natale-', Rojstvo Izveličarjevo. Krasno delo mojstra Perosi-ja je doseglo tako valikanski uspeh, da sc je moralo izvajati štirikrat in vsakikrat je bilo navzočih več tisoč ljudi. Orkester in zbor sta bila razpostavljena pred velikim oltarjem Videmske katedrale na odru dva do tri metre visokem. Solisti so bili slavni baritonist Kaschmann, tenorist Fasciolo, sopran Ticci, mezzo-sopran Fino-Savio. Baritonist Kaschmann je rojen Hrvat, a že 30 let umetniško deluje na Laškem, je slaven operni pevec, a ima posebno veselje in nadarjenost za oratorijski slog. Koncertni vodja Ilubad, ki je bil v Vidmu, trdi, da je Kaschmann najboljši baritonist, kar jih je še čul. Pel je tako vzneseno, s tako lepim, čustva polnim glasom, vzorno deklamacijo in umetniško dovršenostjo, da je bilo občinstvo popolnoma očarano. Ono mesto oratorija, v katerem pripoveduje evangelist, da je sveta Deva »porodila prvorojenca, ga povila v plenice in položila v jaslice«, je pel tako ginljivo in občutno, da je občinstvo jokalo. A ko je prenehal, je nastal tak aplavz, da je moral Perosi točko ponoviti. Med poslušalci so sedeli pod glavno kupolo cerkve trije škofje: be-nečanski patrijarh Sarto, sedanji papež Pij X., goriški kardinal Missia in domači nadškaf; vsi trije so bili tako navdušeni, da so tudi oni odločno in dolgotrajno ploskali. Občinstvo je navdušeno slavilo Perosi-ja; kjerkoli se je pokazal v onih dneh, je na stotine ljudij hodilo za njim in vsklikalo: Eviva, eviva,. maestro Perosi! Največ občinstva je bilo pri oratoriju na Šmaren dan popoldne ; posebni vlaki so ga pripeljali iz raznih krajev. Pri odhodu vlakov je bila na kolodvoru taka gnječa, da je bila smrtna nevarnost za občinstvo, vendar se ni prepotilo nič hudega. »Rojstvo Izveličarjevo sc je izvajalo meseca septembra v Como ob navzočnosti kraljeve dvojice, potem v Milanu, Turinu, Rimu, Varšav i in Sijeni.