KRANJSKI ZVON ŽUPNIJSKI LIST ZA KRANJ IN OKOLICO. Izdaja: mestni župni urad v Kranju. Izhaja zadnji teden v mesecu. L. 1933. Št. 5. Posamezna štev. 2 Din. V premišljevanje! Lk. 1, 26-38. ^ V šestem mesecu pa je bil angel Gabrijel od Boga poslan v galilejsko mesto, ki se imenuje .azaret, k devici, zaročeni možu, ki mu je bilo ime Jožef, iz hiše Davidove, in devici je bilo ime Ma-'Ja- Ko je prišel angel k njej, je rekel: „Zdrava, milosti polna, Gospod s teboj, blagoslovljena ti med eriami!" Pri teh besedah se je prestrašila in je razmišljala, kaj naj pomeni ta pozdrav. Angel ji je j£ke': „Ne boj se, Marija, zakaj milost si našla pri Bogu. Glej, spočela boš in rodila sina, ki mu daj ^ Jezus. Ta bo velik in sin Najvišjega; Gospod Bog mu bo dal prestol njegovega očeta Davida in ° kraljeval v hiši Jakobovi vekomaj in njegovemu kraljestvu ne bo konca." Marija pa je rekla angelu: »Kako se bo to zgodilo, ko moža ne poznam?" Angel ji je odgovoril: „Sveti Duh bo prišel nad te in J^oc Najvišjega te bo obsenčila; in zato bo tudi Sveto, ki bo rojeno, Sin božji. In glej, tvoja sorodna Elizabeta je tudi spočela sina, v svoji starosti; in to je šesti mesec njej, ki se imenuje nerodo-'tria; zakaj pri Bogu ni nič nemogoče." Marija je rekla: „Glej, dekla sem Gospodova, zgodi se mi po lVoJi besedi!" In angel je šel od nje. Za majnik. p Pd prvih časov krščanstva je prevladovalo v Cerkvi <n preprosti, stari in mladi, izobraženi in neizobra-Kri SC bodo v tem mesecu zbirali pri šmarničnem altarju. lePŠp k' 4.ekmujejo med seboj svetega navdušenja, kako bi vosr)' • udanejše častili Marijo v svojih molitvah, sla-*9&st( in Pesmin- AH naj mi, kot vneti častilci Marijini zaka Ne' nikakor ne! Ne bo odveč, če pomislimo, J ravno v mesecu maju, tako prisrčno častimo Marijo, ta m ZakaJ pač? Zato, ker je maj najlepši mesec in ker je nih .5 8ec "~ žal, dostikrat oskrunjen in onečaščen po ostud-h Pfgrehah. najDo..| v stari zavezi so Judje darovali Bogu najlepše in ifti oijše pridelke, žito, vino ter prvence živali. Ravnotako le v iglav in se spodobi, da posvetimo Mariji najlepši mesec in v u\ niesec majnik. To je oni mesec, ki je ves v cvetju 0nm. Kar nehote nas vabi cvetoči majnik, da spletemo Mariji venec najlepših majniških rož, da ji okrasimo šmar-nični altar. Resnično, med letnimi meseci ni nobenega, ki bi bil po lepoti in ljubkosti mogel dajati hvalo Mariji ter počastiti in slaviti najlepšo med ženami. Katera okoliščina pa daje majniku toliko opevano lepoto in nedosegljiv čar. Pred vsem ljubki pomladanski čas. To je vendar oni čas, ko se vsa narava vzdrami in vstane od zimskega spanja, ko vsa zemlja oživi k novemn življenju. Tudi Marija Devica je takšna pomlad. Ali ni bila Marija ona, ki je po dolgi, ledeni zimi bogoodtujenega in grešnega življenja, prinesla oživljajoče sonce pravice in resnice — Boga človeka samega. Ali ni povsod začelo kliti življenje otroštva božjega. Kar nadalje daje majniku poseben čar, je ono duh-teče cvetje, ki z veseljem napolnuje sleherno srce. O Mariji pa veljajo besede sv. pisma: Kakor oljka na polju in kakor javor ob potih zraven vode sem visoko vzrastla. Kakor cimet in lepo dišeče mazilo sem dišala, kakor izbrana mira sem dajala prijeten vonj od sebe. (Sirah 24, 30.) V katerem drugem letnem mesecu bi mogli to najlepšo cvetlico, ki je cvetela v božjem vrtu in je s prijetnim vonjem dobrih da) napolnjevala nebo in zemljo, bolje slaviti, kakor pač v cve točem majniku. Mi kristjani imamo še nek drug vzrok in povod, da ravno v maju tako častimo Marijo in se zatekamo k njej za pomoč. Zato, ker mnogi ljudje oskrunjajo najlepši mesec z razuzdanim življenjem in grešnim veseljem. Zato se mi zatekajmo k njej k Materi čistega veselja. Naše češčenje brezmadežne Device naj bo v zadoščenje za grehe pokvarjenega sveta. Kako pa moremo Marijo, kraljico nebes in zemlje, ravno v maju najlepše in najboljše častiti in proslavljati. Po vesoljnem katoliškem svetu se je udomačila v preteklem stoletju majniška, šmarnična pobožnost. Majniški altar je simbol tega češčenja. Smarnični altar nam govori, kako moremo Mariji napraviti največje veselje. Ko človek, utrujen od dnevnega dela in vsakdanjih skrbi, gleda in opazuje majniški altar, se vzbudi v človekovem srcu misel in želja, tudi jaz moram biti med častilci majniške kraljice. Le sledimo temu klicu. Včasih nas bo stalo morda precej truda in premagovanja, a trud bo obilo poplačan. O kako lepo je biti pri šmarnični pobožnosti, ko duhovnik govori ali čita o lepoti Marijini in njenih čednostih, ko ljudstvo prepeva Marijine pesmi, človeka nehote prevzema neko sveto čustvo-venje, ki je že samo nagrada za trud. Toda mesec majkin šmarnični altar nam še nekaj drugega govorita. Vsakega imed nas vabi in nagiba, da postavimo majniški altar tudi v naših srcih, v naših dušah. Da bo imela Marija v naš h dušah, našem mišljenju, našem srcu, čaitno mesto, je nam kristjanom pač jasno in ni treba dokazovanja. Saj je ona nam rodila Odrešenika sveta, ki nas je rešil prokletstva greha ter nas napravil za dediče nebeškega kraljestva. Pripravimo torej Mariji, kraljici maj-nika, prekrasen altar v našem srcu, toda ta altar ne krasimo s cvetlicami, ki danes cvetejo, a jutri že ovenejo, marveč s cvetlicami krščanskih čednosti, s ponižnostjo, krotkostjo, zmernostjo, čistostjo, potrpežljivostjo, udanostjo v voljo božjo v trpljenju, v bridkostih in s pravo ljubeznijo do Boga in našega bližnjega. Iztrebimo v čast Mariji iz svojih src vse pregrehe, populimo osat in plevel ošabnosti, napuha in nadutosti. Potrebno je prav posebno opozoriti na en greh, namreč na grdo in ostudno preklinjevanje Matere božje. So ljudje, so kristjani, ki molijo „Zdrava Marija", ki molijo „Sveta Marija . .. prosi za nas", a preko istih ustnic, preko istega jezika in istega srca prihaja strašno in ostudno žaljenje Matere božje. Predvsem mislimo na ostudno kletvino v italijanskem jeziku, ki se je žal razpasla tudi pri nas in jo izgovarjajo tudi slovenske ustnice, slovenski jezik. Ali ni to silna sramota? Ali ne bo to ostudno bogokletstvo priklicalo prokletstvo na vse. ki tako kolnejo in tudi na vse, ki to strašno kletvino mirno puste. Za mesec majnik prinesimo Mariji v čast trden sklep, da se bomo z vso močjo borili proti tej grdi, ostudni kletvini. Molimo, da bi se med slovenskim narodom zatrla ta sramota. Darujmo šmarnično pobožnost v zadoščenje prečisti Devici za vse te sramotilne kletvine. Opozorimo vsakogar, ki tako proklinja Marijo, naj tega vendar ne dela več in naj ne kliče prokletstva na sebe in naš narod. Majnik je pripraven čas, da Mariji izkazujemo udanost in ljubezen in da skušamo zadostiti za grehe pokvarjenega sveta, s katerimi žali Marijo v njenem mesecu in dan za dnevom. Marijina velikodušnost je velika. Ona bo nas blagoslavljala, varovala, vodila ter sigurno pripeljala v nebesa, kjer bomo uživali in se veselili večnega majnika. Marija, kraljica majnika, prosi za nas I Česa bomo prosili v šmarnicah? Povsem odveč je, govoriti katoličanom o Jepoti, prisrčnosti in koristi majniške pobožnosti; pesniško in ginljivo o tem razpravljati pa naj se loti spretnejše pero. Ugotovim le, da je žal mnogo katoličanov, ki so jim šmarnice — ostanimo pri tem pristno slovenskem imenu — res le samo prijetna izprememba vsakdanjosti in puščobe življenja ter stavijo to pobožnost nekako v isto vrsto z drugimi dogodki in prireditvami, ki vzbujajo radovednost in povzro-čujejo neko ugodje kakor kaka dobrodošla igrača. Njim, ki prav umevajo šmarnice in sploh vsako cerkveno pobožnost, je mesec majnik glasen in prijeten poziv k skupnemu češčenju Matere božje. Gotovo tudi z zasebnim češčenjem Device Marije vsak zase kažemo svoje močno prepričanje in globoko zaupanje v moč njene priprošnje; a da jo častimo javno ter skupno z drugimi istomislečim' in istočutečimi, k temu nas priganjajo javne nadloge, skupil potrebe in splošne nevarnosli, zlasti, ako gre za zadeve, ki Kristusovem kraljestvu na zemlji mnogo koristijo Q?J| škodujejo, ter za stvari, ki so Mariji posebno pri srcu. Sedanji čas nam polaga na jezik zlasti dvoje nujnih prošenj: o Marija, pomagaj nam ohraniti vero ifl obvarovati stanovsko čistosti Neverjetno močna in trdna je bila Marijina vera m izredno težke preizkušnje je morala prestati, zato je vsak čas rada in uspešno pomagala njim, katerih vera je bila v nevarnosti. Z isto materinsko ljubeznijo pa je čuvala čistost njih, ki so v takih težkih bojih iskali varstva in pomoč1 pri njej, ki je Mati prečista in Devic devica, katere brezmadežna čistost presega sijaj solnca. Vera v nevarnosti? Saj nil Res, pred sodnike nas Še ne vlačijo radi kake verske resnice, n. pr. da biva Bog, da je Kristus Sin božji itd., nikogar za to ne obesijo ali ustrele, če veruje, da biva Jezus Kristus v presv. Rešnjem Telesu v tabernakeljnu ali da ima Cerkev oblast odpuščati grehe! res je to, a vera posameznikov je prav pogosto v velikih nevarnostih. Veren biti t. j. živeti in delati po veri in njenih za" povedih, danes ni priporočljivo, če si hoče kdo na tem svetu „pomagati naprej", kakor pravimo. Koliko je oseb, omalovaževanih in na vse načine zlostavljenih samo radi tega, ker izpolnujejo verske dolžnosti I Seveda se jim pod" takne kaj drugega nečastnega, karkoli pač vleče tisti čas in v tistih razmerah, da se jih more odriniti od vsem pogr* njene mize življenja, ker javno in očitno nihče noče reči; če boš hodil k sv. maši, ne dobiš dela, pač se to zgodi in izvrši skrivši in kradoma. Po veri živeti tudi ni častno. Kolikokrat je moral že ta ali oni slišati iz ust svetnega mogotca: ,Kaj, Vi hodite k sv. obhajilu? Pa Vi? Pa pri nas? Danes? ha hal" 'n moral je biti tako prijazno nahruljeni zares vrl katoličan, da ni zarudel sramu, kakor da so ga zalotili pri kakem zločinu. Po veri živeti pač ni — moda! Najbolj nespametne, zdravju škodljive in naravnost grešne stvari so ne saffl0 dovoljene pred svetom, ampak celo častne, samo če so —" moda! Hoditi k sv. zakramentom pa res ni moda! Po veri živeti: misliti in delati po naukih vere, to v javnosti ni niti dovoljeno! Če že mogotci komu milostno dovolijo, da je pobožen doma in moli z družino sv. rožni venec, da molijo pred jedjo in po jedi, da gre celo za proce' sijo, no ja, pravijo, ima pač vsak človek svoje muhe. Ampak tako misliii, hoteti, delati v javnem življenju, na gospodar-skem, družabnem ali celo političnem polju — to je prep°" vedano. To je tista t. zv. laizacija človeške družbe: Bog nima nič govoriti v javnosti ne vera ne Cerkev; na vse to, kar je nadnaravnega, se ni treba ozirati čisto nič! Pohlep, tujih držav po naši Sloveniji in po celotni Jugoslaviji, ^ nima zase prav nobene pravne podlage, ki pa nas dom0' vini res zveste toliko boli, je n. pr. sad takega laicizffl^, ki hoče poznati samo silo, nič pa pravice in pravičnosti' Ali tisto neusmiljeno ravnanje kapitalistov z delavstvom, ki raji končuje naravne pridelke in industrijske izdelke neg0, da bi znižali njih ceno: kaj ne, to je sad zapovedi ljubezn' do bližnjega, zapovedi, ki jo je Kristus toliko zabičaval? Javn° življenje sploh noče pripoznati nobene božje zapovedi, vSl nadnaravni vidiki so mogotcem neznosni. Da tako in podobno brezversko ravnanje porazrt0 vpliva na vero posameznega človeka, jo omaje in povzrot-9 verske dvome: kdo bo tajil? in koliko jih je, katerih se ne bi polagoma oprijel ta duh laicizma, nesramno zasrfle' hujočega vsa dela božja? In če ta laicizem prevlada v srcih mnogih, zlasti mogočnih: samo en korak je še do očimega krutega preganjanja vere: glej Mehiko, Rusijo, Španijo I fc Zato se obračajmo v majniku skupno in glasno £ Mariji, o kateri Cerkev trdi v neki hvalnici, da je „vS^ krive vere po vsem svetu strla." Da, Marija more to st°' riti in je storila vsa krivoverstva brez moči vsepovsod tam« KRANJSKI ZVON Stran 3. koder so se k nji zatekli z otroškim zaupanjem ter odkritosrčno prosili pomoči v verskih bojih. Zgodovina Cerkve >rna za to dosti dokazov. Marija naj nam izprosi milost in krepost vere, da bomo stanovitno in neustrašeno živeli in đelali po božjih zapovedih tudi v javnem življenju. Tak neustrašen zgled čvrsto strnjene čete Marijine bo dobro vplival na omahljive in boječe duše ter tudi preplašil sovražnike, da se ne bodo upali podirati kraljestva božjega, a Potrdil bo dobre, da ne bomo pustili nobenega napada n& vero in cerkev brez dostojnega a primernega odgovora, Kakor smo ga dolžni na klevete, s katerimi blatijo vero nle lastni sinovi. Da poleg verskega življenja propada tudi krepostno, Je jasno: zato toliko vsakovrstnih zločinov, ker so ljudje, brez žive vere v srcu, nikogar več ne boje. Ko so zavrgli Jftto. in žnjo božjo avtoriteto, so omajali sploh vsako avtoriteto ter jo prej ali slej zavržejo popolnoma. Čemu bi Judi res še bili pošteni, ako ni res, kar uči vera, ako ni °oga? Le, čemu? Pa zakaj v šmarnicah Marije prosimo zlasti čistosti ? Zato, ker je ta krepost najbolj v nevarnosti in žnjo vwa sama I Saj je znano: koder se mogotci sveta lotijo vere, da jo iztrgajo iz src, širijo namenoma nenravnost, nečistost, in prej in bolj gotovo bodo dosegli svoj namen, «akor pa s še tako lažnjivimi spisi, ako se jim ne posta-Vrno v bran skupno. In postaviti se v bran je treba! Kolikor je pohujševale v tej smeri hujše toliko bolj! In pohujševanja je nedopovedljivo veliko. V glediščih in kino so dobro obiskane |arno take predstave, ki so »mastne", da se ljudje ne po-steno in od srca nasmejejo, ampak od strasti razpaljeni Prav živalsko rezgetajo. Čtivo — le če govori o Jjubezni" an o spolnih stvareh — gre, sicer obleži v skladiščih. Veselice niso veselice, če ni plesa; ne vprašajte me pa, kakšen ples mora biti: bolj dražljiv, bolj ga plešejo. Slabi zgledi 'Judi, ki žive očitno in brez sramu v javno nedovoljenih razmerjih. Prezgodnjo ljubimkanje: še v ljudskih šolah do-"Jte ljubavna pisma, da bi zarudel celo starejši človek. Pa ot>leka in noša in moda: škoda besed, ker se nihče noče pirati na dostojnost, ampak celo, dobri ljudje plavajo s tem 'okom, mesto da bi se ustavili ter tako sodelujejo pri splošnem pohujševanju. Parčkov — še mokrih za ušesi in jniečnozobih — povsod dosti. Seveda: kakor je včasih *ejalo pravilo: kdor še nikoli ni bil pijan, ni mož, tako J'e'ia danes: fant zanič, če nima punce; punca zanič, če "lrr»a fanta! In da bi bil fant, mlad fant, za nič? — Za noben denar ne 1 Ne vprašajte ju, kako izhajata v šoli, ona ki se prepeljavata po šetališčih, bo Vas zanju sram, ?JU ne, ampak huda bosta, ker ste ju motili. In če se po-*en fant brani vsiljivih deklet in brani greha: „bojazljivec" *nu siknejo v obraz, dekletu pa „trcijalka" ter druge duh-ece cvetke „kulturnega" polsveta. I. t. d. moramo reči, saj Umeten človek prizna, da je pohujševanje brezmejno 1 In kar je tako žalostno: nihče noče videti škode, ki e rodi iz nečistosti I Prvo: zdravje. Čital sem nekje: mu-enci vere so hodili v prvih stoletjih v vezeh in verigah, Učenci nečistosti pa hodijo v povojih in bandažah. Potem arriota: tega sploh več ni, kdo se danes še sramuje norosti, če je pa to — moda I Izguba denarja in premože-'a: stare imenitne hiše so pognali lahkoživi sinovi; starejši l^rovo sami veste takih zgledov dosti. Najhuje je pač in -n 2l° v družinah! Rodi slabo drevo dober sad? Oče enlftnat'' prej nečistneža, bosta imela zdrave, čvrste, lepe in stoh KreP°stne otroke? Pa si bosta pozneje ohranila zve-tm[? ne' kako ma,° smo rn°derni, da pridemo s Kitni nazori!) In če te ni, propada družina, na vse kraje Sam narazen". Koliko zločinov v takih družinah, znanih nar h ^0gu! In če Pr0Pad družin prevlada, mora propasti °d in država: zgodovina potrjuje, jo h r.žavniki in človekoljubi spoznavajo to nevarnost in !jo "očejo zajeziti z zakoni. Hvalevredno početje, a koristilo malo! Vera, vest, milost, krepost: to so edino res učin- kovita sredstva in zdravila, drugo so le borni, medli nadomestki, surogati pravimo. In če nam gre to zares brezmejno gorje k srcu, če je v nas resnično kaj sočutja in ljubezni do bližnjega, za-tecimo se k Mariji skupno, da, skupno kličemo njo, ki je vsepovsod ustavila kugo nečistosti, kjer so jo res verni ljudje častili s prisrčno in ponižno prošnjo: »Pomagaj, Marija.« Kakšna sreča bi bila, ako bi mahoma vsi bolniki ene župnije ozdraveli na Marijino priprošnjol A daleko večja sreča bi bila, ako bi ustavili tok nečistosti! Le moliti treba z velikim zaupanjem k prečisti Devici in Bog bo našel potov in sredstev dosti, da nas obrani tega vesoljnega potopa brezverstva in nečistosti! Saj roka njegova ni prikrajšana, ljubezen Marijina ni zmanjšana, samo — prosimo! Oprostilna razsodba radi pastirskega lista. (Ponatis iz dnevnika „Slovence" št. 89. str. 3 z e' torej ne 90 let, kakor omenja M. Pohlin po Valvasorju • Terpin je bil tudi med ustanovniki in ud nieng^ bratovščine sv. Mihaela,4 generalni vikar dveh škofov: F,' derika in Jožefa, zato je imel v Šmartinu svoje namestnic ali provikarje, ki so mesto njega izvrševali dušno pastirsk službo, apostolski protonotar in velik častilec Matere bozJ' kar priča tudi napis na nagrobni plošči njegovi, katero * prenesli od stare župne cerkve ob savskem mostu in K vzidali pri vhodu na pokopališče sedanje. Napis slove 11 vrhu v kolobarju z nenavadnim znamenjem sledeče: „Sigrt me pent-alpha tuum beatissima Mater (naj me zaznarn0 tvoj peteri A, preblažena Mati.) Na plošči pa je nje£° smrtni dan z njegovimi častnimi in službenimi naslovi v*1 san, ob straneh pa, da je ta spomenik napraviti dal njeg striČnik Jakob Trpin, poznejši kranjski župnik. Dne 23. jun. 1639. pošlje škof Rajnald kranjskemu £ karju Trpinu dekret in graja, da slabo skrbi za upravo ce kva, za beneficije sv. Jurija in drugo. Koncipiral je Šk° ta dekret samo zato, da je potem lažje prijel mestne oce zaradi nereda, kar se je zgodilo potem dne 5. okt. i. leJ' Ko je zahteval, da naj se popravi pokopališki zid in vrat: da ne bo živina uhajala noter in okna, da ne bodo vra" trumoma letali v cerkev. 1 Šmartinski in Starološki župni arhiv. a Škofijski arhiv: vizit. zap. 1565. • Ign. Orožen II. b str. tU. in IV. a. st. 45. - M. Slekovec: ; lični Kianjci str. 65. — Valvasor: VI. 358. in VIII. 735. - M. P°" Carniol. Blbliot. str. m. — Ljubljan. kapit. arh. F. 81. 51. ' Zgodov. Zbornik štev. 24, str. 379. Odgovorni urednik in zastopnik izdajatelja: Jožef Košir, kaplan v Kranju. t Za tiskarno Tiskovnega društva Jos. Linhart, Kr«"''