Z ozirom na to, da se med delavci vedno bolj širi cerkve¬ nemu in državnemu redu nevarna agitacija, izreka prvi. slovenski katoliški shod prepričanje, da se mora delavski stan s primernimi sredstvi zopet pridobiti za krščan¬ ski red. V ta namen naj bi se snovala katoliška delavska društva ter med delavci raz¬ širjali dobri in poučni spisi o socialnem gibanju I. slovenski lat. shod. Pred desetimi leti je bilo. Božja volja pač je morala biti, da je služil sv. mašo na Šmarni gori za delavstvo ljubljanske pre dilnice mlad navdušen duhovnik, takratni stolni vikar, dr. Janez Ev. Krek. Pač mu je bila gotovo v mislih resolucija I kato¬ liškega shoda, koje besedilo smo postavili geslo našemu članku, ko je vprašal pri ko¬ silu delavce, jeli bi ne bilo mogoče usta¬ noviti v Ljubljani slovenskega katoliškega delavskega društva. Misel, sprožena takrat, se je hitro uresničila; te besede mladega moža, ki je imel že veliko preje vneto srce za delavske sloje: za kmečki in obrtni in zlasti tudi za delavski stan, so padle na prava tla. In kako bi ne, saj jih je izpregovoril mož, ki je rekel na I. slov. kat. shodu v splošni debati o delavskem vprašanju: .Pred¬ stavljati si moramo, da ne delimo delavcem milosti, ampak pravico. Dva pojma sta zmedena in kriva vse socialne prekucije: denar in človek. Denar je vse, človek ni nič, to je ravnilo sedanje dobe. Vrnit 1 moramu 3 denarju pravi pojem, ki ga ima pred Bogom, v krščanstvu, tako tudi človeku. Delavcu se mora dati priložnost, da dobi kako stvar, katero imenuje svojo; zato ima vsak pravico, tudi delavec. Dalje ima pravico razvijati svoje zmožnosti. Človek je lahko sedaj le svobodno hudoben. Človek ima dolžnost priti v nebesa, zatorej ima tudi pravico priti v nebesa. Pravico ima tudi, da živi v materielnem blagostanju. Človeku je treba vrniti to, kar je človek, in denarju, kar je denar. Sedaj je v denarju življenje, človeška družba je pa mehanizem. Nobena stvar tako hitro ne raste, se tako ne razmnožuje, kakor denar. Naše želje so mnogo večje, kakor jih tukaj moremo in smemo izražati. Naj bi torej sleherni premišljal, kaj je denar, kaj je b i, kaj je v socialnem, kaj v politiškem živ¬ ljenju Naj se premotrivajo ta vprašanja, da bode ob času potrebe nekaj mož priprav¬ ljenih, ki bodo bistrega očesa pomagali zidati novo poslopje na krščanski podlagi.“ Misel, katero je sprožil dr. Krek ob izletu delavstva ljubljanske predilnice, junija 1894., se je zelo hitro uresničila. V nedeljo, 22. julija 1894, že je bil v ljubljanskem „Rokodelskem domu" osnovalni shod „Slovenskega kato¬ liškega delavskega društva" v Ljubljani, ka¬ terega je sklical Josip Gostinčar, takrat paznik v predilnici. Na shodu je govoril poleg Gostinčarja in dr. Kreka tudi drž. in dež. poslanec Fr. Povše In pričela se je resna doba dela za združevanje sloven¬ skega delavstva na podlagi krščanskih na¬ čel. Tako v Ljubljani kakor tudi drugod po Kranjskem je priredilo „Slovensko katoliško delavsko društvo" mnogo shodov, katerih sad 4 so bila razna delavska in gospodarska dru¬ štva. „Slov. katol. delavsko društvo” pa ni omejilo svojega delovanja samo na Kranjsko; tudi na Štajerskem, Koroškem in Primorskem je sejalo seme krščanske demokraške ideje po svojih govornikih. „Slov. katol. delavsko društvo" je bilo prvo, ki je že leta 1896. v svoji seji in potem na velikem javnem sho¬ du razglasilo boj za splošno in enako vo¬ tivno pravico. Tudi za kmečko ljudstvo je priredilo kršč. soc. delavstvo, odkar se je ustanovilo „Slov. kat. delavsko društvo" v Ljubljani, mnogo shodov. Ustanovil se je takoj prvo leto delavski časopis „Glasnik“, ki je s krepko besedo po geslu »Krščanski delavci, združite se!“ probujal delavstvo in je poučeval v boju za svoj delavski ponos delavske pravice in čast. Prenehal je leta 1899. in se umaknil „Slov. Listu". Misel za delavski list pa ni zamrla in ravno sedaj se snuje delavski strokovni časopis. Drugod je leta in leta kršč. delavska organizacija ostala le v okvirju kat. delav¬ skih društev, ne tako pri nas. Kar se je zamudilo na tem polju preje, dohitelo se je v zelo kratkem času, in prehitela je slov. kršč. delavska organizacija v marsikaterem oziru starejše kršč. delavske organizacije drugod. Zlasti velja to za delavska kon- sumna društva, katerim so sledila tudi go¬ spodarska društva za kmečki stan Gospo¬ darska naša organizacija je sedaj močna, in mnogo, zelo mnogo zaslug zato imajo tudi govorniki »Slov. kat delavskega društva", ki so z največjo vnemo propagirali zadružno misel med slovenskim ljudstvom. 5 Določili in sprejeli so socialni načrt delavskih stanov na shodu 13. oktobra 1895. Poročevalci, ki so sestavili in utemeljevali ta načrt, so bili gg. v dr. Krek, dr. Vinko Gregorič, dr. Žitnik, Fr. Ban in Gostinčar. Po tem načrtu, ki v marsi- kakem oziru prekaša krščansko - socialne načrte socialnih organizacij drugod, je bilo programatiško določeno nadaljno delo kato¬ liške demokracije slovenske in ta načrt je sprejel tudi II. slovenski katoliški shod v polnem obsegu kot socialen program sloven skih katoličanov. Leta 1897. so bile prvič volitve v peto kurijo. Takrat se je pač med delavstvom pokazalo, kako daleč je že prodrla krščan¬ ska misel med delavstvo. Dr. Krek je zmagal nad vsemi nasprotniki z velikansko večino. Seveda so besneli nasprotniki. V ..Slo¬ venskem Narodu", ranjkem „Delavcu“ in sedanjem ,Rdečem ^ raporju" je vedno mrgo¬ lelo napadov na krščansko misleče delav¬ stvo in na njegove voditelje: Bili so in so še boji po listih, po shodih in po družbah. Ljudstvo se je pa menilo za te napade toliko, kakor za lanski sneg. Ono je šlo mirno in navdušeno svojo pot v boju za preobrazbo človeške družbe po večno res¬ ničnih načelih krščanske pravice. Preje kakor drugod so se sprijaznili pri nas katoliški konservativni krogi z na čeli krščanske demokracije, in katoliško na¬ rodna stranka je danes istinito prava kato¬ liško demokratična stranka in taka bo ostala, upamo, tudi v prihodnjosti. V boju za ljudske pravice se je izvršilo, smelo smemo trditi, popolno zedinjenje 6 krščan. soc. delavstva z ljudsko kato¬ liško slovensko narod, stranko, kar se je že brezštsvilnokrat dokaza’o na shodih in zlasti tudi na II sloven¬ skem katoliškem shodu v Ljub¬ ljani. Istotako je pa tudi gotovo, da ima slo¬ vensko krščansko soc. delavstvo izvršiti še mnogo, mnogo dela tako na politiškem, ka¬ kor tudi na gospodarskem polju. Posamezna kršč. delavska društva morajo gledati, da imajo vedno čim največje število članov, v marsikaterem kraju na S^venskem je še po trebna ustanovitev kršč. delavskega društva. Potrebno je zlasti, da slov. kršč. soc. de¬ lavstvo zasnuje mogočno strokovno organizacijo, ki se je že semtertje pričela. Drugo desetletje kršč. soc. delavstva na Slovenskem bodi posvečeno izpo¬ polnitvi strokovnega združe¬ vanja! Naj večjo pozornost bode pač moralo de¬ lavstvo obračati tudi na zmernostno gibanje. Upamo, da se bo doseglo mnogo tudi na tem polju, saj imamo med delavci in delavkami tudi že popolne abstinente. Da se ne sme zanemariti organizacija ženskega de¬ lavstva, je umevno samoobsebi. Na politiškem polju semor- nadaljevati boj za splošno in d i- r e k t n o v o 1 i v n o pravico, za sta¬ rostno zavarovanje, določitev minimalnega delavnega časa, izvesti se m o r a pr e o s no v a o b r t a nega reda in delavsko zauro- va I n o-obra m b n e zakonodaje itd. itd. Tuli obramba proti nasprotnikom, bodisi že 7 načelnim soc. demokratom in liberalcem, ali narodnostnim, ne sme zaspati! Pri velikih nalogah, ki jih mora še iz vršiti slov. krščansko socialno delavstvo, pa moramo reči: Veliko je dela, a žal š e p r e- malo je delavcev. Z3to pa pc zivljamo sposobne može raznih stanov in zlesti de¬ lavce same: Izobražujte se v socialnem vpra šanju in v?trajno in neumorno delujte na tem polju, da nem prihodnje desetletje ures¬ niči to, kar doslej še ni bilo mogoče storiti. Tako smo prejadrali prvo desetletje. Ue slov. katol. delavsko društvo sedaj ni ravno močno, je vzrok le v tem, ker so delavci združeni po različnih krščansko - socialnih organizacijah. Upamo pa, da ravno sedaj ob desetletnici društvo zopet oživi, da kot pred desetimi leti zopet danes nastopimo svojo delavno pot omlajeni, poživljeni, krepki v svojem prepričanju, da v polni meri izvoju- jemo boj, ki si ga je začrtalo to društvo v korist delavcev. V to pomagaj Bog in Mati Božja, našazaščitnica na Šmarni Gori. Dne 12. junija bo_ obhajalo slov. kršč. socialno delavstvo na Šmarni gori desetlet¬ nico svoje ustanovitve. Bodi ta dogodek naši organizaciji v bo* drilo iz vzpodbujo! Ako združene moči vseh nasprotnikov niso mogle udušiti skromnih začetkov te organizacije, tem manj jo bodo mogle zatreti zdaj, bo se je v boju okre¬ pila, ko ima za seboj izkušnje in uspehe. Naprej nadelo krščansko za blagor našega ljudstva! j J.v iiv li Naša pesem. Bratje, tesno se združimo, Bojmo vnetega srca! Svetu glasno naznanimo, Da smo jednega duha! K zmagi prapor naš se vije, V varstvu Matere Marije ; Njemu ne preti propast, Delu veje v slavo, v čast! Narod naš je narod dela, Bojnih zmag si ne želi, V delu zarja nui vesela Trajne zmage se blišči: Slave dom mu ni bojišče, V vstrajnem delu si je išče. V delu ima on oblast, V delu slavo, v delu čast. Bog nas jeza srečo vstvaril; V kazen pa zaprl nam raj; Glavo, roki nam podari), Da dobimo ga nazaj. Zakon dela svetu dan je, Svet brez dela so le sanje. Delo je Človeku last: Delu slava, delu čast! V Nazaretu pri tesarju Delal večni je Gospod,. In vesoljstva tam Vladarju Lil je s čela truda pot; Zdaj z nebes se v nas ozira, Nas tolaži in podpira, In nam daje upa slast, Da še vrne delu čast. A gorje mu, kdor nesrečen Se samo prsti drži, Mu neznan namen je večen, Sreče si le tod želi. V teh željah, da tukaj srečo Zamenjali tam bi z večo, Trdno stojmo kakor hrast, Delu pojmo slavo, čast! NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000465048