PRISPEVEK NAŠEGA OBČANA CIRILA STANIČA Kako uresničujemo desetletni program cest v Ljubljani Po večletnih razgovorih smo leta 1974 spre-jeli odlok o izgradnji desetletnega programa cest za obdobje 1974 do 1984 (Ur. list SRS št. 26 74). Glej priloženo skico! Pfogram zajema naslednje ceste in objekte: - del severne obvoznice od Šmartinske do Celovške ceste, skupaj s Črnuško vpadnico - celotno zahodno obvoznico od Celovške ceste do Dolgega mostu in priključka na avto-cesto proti Vrhniki - del južne obvoznice od Dolgega mostu in priključka na avtocesto proti Vrhniki - del južne obvoznice od Dolgega mostu do Dolenjske ceste - Karlovški most z vsemi priključki in pod-vozi - Drenikovo cesto v odseku od Celovške do Titove ceste s podvozom pod železnico - novo Celovško cesto v odseku od Viž-marjev do Pržanja - novo Prešernovo cesto - »Cesta VII. korpusa«, od Celovške do Tržaške ceste ¦ - Celovško cesto od Prešernove ceste do Dolgega mostu - Celovško cesto od Šiške do Prešernove ceste - Šmartinsko cesto od severne obvoznice do Pokopališke ceste v zameno za programi-rano Jarško cesto - Linhartovo cesto - Njegoševo cesto ob kliničnem centru - Topniško cesto od Titove do Linhartove ceste - Poljansko cesto od Centra do Gruberje-vega prekopa - Litijsko cesto od Gruberjevega prekopa do Štepanje vasi - Dolenjsko cesto od Karlovškega mostu do Škofljice - Zaloško cesto od Most do Polja - Masarykovo cesto s Trgom OF - Vilharjevo cesto z avtobusnim kolodvo-rom - Titovo često od Save do »Plave lagune« V času, kosmo uporabniki v prometu dobili še zahodni odsek ljubljanske obvoznice, je pravilno, da ocenimo do sedaj uresničeni del desetletnega programa in da nakažemo ukre-. pe ter čas za dokončanje celotnega pred leti sprejetega programa. Res je, da smo z gradnjo objektov v zamu-di, toda pri tem moramo kritično priznati, da smo ne glede na velike gospodarske težave, trajne podražitve in inflacijo v glavnem držali besedo ter obljubljeno zgradili. Vsekakor je otvoritev zahodne mestne ob-voznice naš največji mestni cestnoprometni uspeh. Tu odpadejo vse zunanje ter prikrite in neprikrite kritike, kam smo dali in kje smo porabili namensko zbrana sredstva. Ko smo zadnja leta govorili, pisali in odpirali Karlov-ški most,, Drenikov podvoz, Celovško cesto, Cesto VII. korpusa, Smartinsko cesto in novo severno Črnuško vpadnico, smo ponovno do-kazovali, da moramo pred začetkom gradnje mestne avtoobvoznice delnodograditi tudi del ostale mestne cestne mreže, ki mora, pravilno zgrajena. posredovati lokalni vpadni in izho-dni mestni promet na mestno obvoznico. Ob kritičnih pripombah Ljubljančanov, kdaj bo-mo dogradili Zaloško, Litijsko, Tržaško cesto itd., moramo priznati, da so bili našteti pro-metni objekti najbolj potrebni in da smo jih morali zgraditi prav zaradi prometnih težav v samem središču mesta, kjer smo že doživljali prometni šok. Potem, ko smo vsaj delno dogradili staro mestno cestno mrežo, smo lahko začeli graditi mestne obvoznice oziroma avtoceste okrog mesta. Z dograditvijo zahodne mestne obvoznice in avtoceste sta Slovenija in Ljubljana zgradili istočasno tudi prve štiri kilometre državne avtoceste »Bratstva in enotnosti« od Dravelj dtf Kozarij, ki poteka v trasi »Ilirike«, to je avtoceste od predora pod Karavankami skozi Ljubljano tja do Devdelije. S tem sicer krat-kim odsekom avtoceste smo ponovno dokaza-li, kako tudi Slovenci, kljub težavam zavestno in odgovorno dograjujemo to državno cesto »Bratstva in enotnosti«. Sedaj, ko smo se povezali z zahodno obvoz-nico tja do avtoceste proti Vrhniki, bomo namenili vso potrebno skrb južnemu odseku mestne obvoznice in avtoceste od Tržaške do Dolenjske ceste. Enako bo v nadaljnji gradnji in ob dospelih sredstvih tudi severni del ob-voznice in avtoceste od Tomačevega do Ce-lovške ceste, kjer smo v glavnem že pripravili potrebno zemljišče ter že zgradili pretežni del severnega zbiralnega kanala, ki poteka pod severno obvoznico vse od Podutiške ceste v Kosezah do Save pri Tomačevem. Vse to so velikanska dela, saj Ljubljana ni imela še nikoli tako obsežnega gradbišča, ki je dolgo večkot 50 km in široko do 50 m. Ne glede na velike težave, ki jih ima Ljub-Ijana, predvsem pa Republiška skupnost za ceste pri rednem zbiranju sredstev za desetlet-ni program, pa moramo biti Ljubljančani za-dovoljni z opravljenim delom, saj se prometne razmere v mestu z vsakim na novo zgrajenim mestnim objektom in odsekom bistveno tzboljšuje.