ŠOLSKA PRAKSA Sestavljanje križank in pisanje pesmi pri pouku zgodovine in DKE Maja Žibert, profesorica zgodovine, OŠ Gradec, POŠ Vače Pri pouku zgodovine in domovinske in državljanske kulture in etike se trudim učencem snov podajati na čim bolj atraktiven način. Pomembno se mi zdi, da so učenci pri pouku aktivni in raziskujejo ter pridobivajo nove informacije na alternativne načine, s samosto- jnim delom. Tako si snov lažje zapomnijo, jo lažje razumejo in povezujejo z drugimi pred- meti. Pri tem pa učenci tudi vadijo pisanje na roke, slovnična pravila ali pa uporabo os- novnih veščin IKT. Pri mojih urah zgodovine učenci vseh razredov pi- ternativno sredstvo za ponavljanje snovi, utrjeva- šejo domišljijske zgodbe na teme, ki jih preučuje- nje in osvajanje novega znanja. Tudi pisanje pesmi mo, sestavljajo križanke, pišejo pesmi, pisma, izde- na določene teme pri DKE se je izkazalo kot način lujejo izdelke. Ker se je to izkazalo za dobro prakso, predelovanja snovi, pri katerem učenci neizmerno bom v članku predstavila križanko kot odlično al- uživajo in imajo možnost izražati svoja čustva. Izdelovanje križank Pri svojih urah zgodovine učence že v 6. razredu seznanim z nekoliko drugačnim delom. Zgodo- vina je za njih nov predmet, marsikdo si jo pred- stavlja kot nizanje podatkov, pomnjenje letnic in ogromno dolgočasja. Že prve ure učenci vidijo, da je to zgolj zmotna predstava o novem predmetu. Že v času prvega ocenjevalnega obdobja imajo učenci zadolžitev, da sestavijo križanko na temo zgodovine. Pri ustvarjanju, raziskovanju in razmi- šljanju morajo upoštevati naslednje: - križanka mora biti napisana ročno, - dano je geslo zgodovina, ki mora biti rešitev kri- žanke, - mesto rešitve mora biti označeno, - vprašanja se morajo nanašati samo na snov pri zgodovini, - sestaviti je potrebno mrežo s kvadratki, ki so vsi enake velikosti, - oštevilčiti je potrebno stolpce in vrstice mreže, da se ve, kam vpisovati rešitve, - sestaviti je potrebno vsaj toliko vprašanj, kot je črk v željenem geslu, - vprašanja morajo biti skrbno zastavljena, ne preveč skopo, - upoštevati je potrebno tudi slovnična pravila pri zapisu, - učenci na drugo stran križanke zapišejo svoje odgovore. Ko vsi učenci oddajo križanke, jih najprej pregle- dam sama, nato pa jih naključno razdelim mednje in njihova naloga je, da jo skušajo rešiti. Ob tem naletimo na marsikatero težavico v križanki in se naučimo, na kaj bo potrebno pri naslednji sestavi Primer sestavljene križanke učencev križanke biti bolj pozoren. 38 6. razreda Didakta Najpogostejše napake, pomanjkljivosti: Prav tako v zaključni fazi rešujejo križanke drug - učenci rešitev ne zapišejo pravilno in se število drugega in se učijo, čemu bo potrebno naslednjič narisanih kvadratkov ne ujema z rešitvijo, nameniti več pozornosti. - vprašanja zastavijo preozko, - vprašanja se ne nanašajo na zgodovino, - ne upoštevajo slovničnega zapisa pri vpraša- njih, odgovorih, - pozabijo oštevilčiti mrežo, - pozabijo, da mora kot končna rešitev priti dolo- čeno geslo, - mesto rešitve ni označeno. Pri takšni zadolžitvi ne moremo mimo uvida, s koli- ko znanja zgodovine je v danem trenutku podkovan vsak posamezen učenec. Nekateri učenci se potru- dijo tudi vizualno obogatiti križanko z različnimi bar- vami, razmetanim pisanjem vprašanj. Zanimivo se mi zdi, da v 6. razredu nihče nikoli ne nariše kakšne- ga predmeta in ga vključi v sestavljanje vprašanj. Primer križanke na temo Slovenija, 7. razred Pri pouku zgodovine pa je 7. razred izdeloval križan- ko na temo stari Grki. Vsa pravila so bila enaka kot pri zgornjem primeru. Včasih kateri izmed učencev ne posluša dovolj in naredi križanko s kakšnim dru- gim naslovom. Tako je na primer eden od učencev Primer sestavljene križanke učencev sestavil križanko na temo stari vek. 6. razreda Učenci od 7. do 9. razreda križanke sestavljajo v programu Word Search Maker¹. Decembra, ko v šoli obeležujemo tudi dan samo- stojnosti in enotnosti Slovenije, so učenci 7. razre- da pri predmetu DKE sestavljali križanko na temo Slovenija, pri kateri pa so se lahko vprašanja na- našala na katerokoli področje Slovenije. Tako so združili znanje več predmetov in splošne razgleda- nosti. Kadar učenci sestavljajo križanke s pomočjo računalniškega programa, geslo ne predstavlja obveznega sestavnega dela. Dogovorimo se samo, koliko vprašanj je potrebno sestaviti. Tudi pri delu z računalnikom morajo biti pozorni na: - slovnična pravila, - pravilen zapis odgovorov, - pisanje dveh besed za en odgovor skupaj, saj je drugače v mreži kvadratek preveč, ali pa ga je potrebno označiti kot presledek, - dogovorjeno temo, - vsebinsko pravilne odgovore. Križanka na temo stari vek, 7. razred 39 1 https://worksheets.theteacherscorner.net/make-your-own/crossword/ Didakta ŠOLSKA PRAKSA Primer križanke na temo stari Grki, Primer križanke na teme absolutizem, 7. razred razsvetljenstvo, Marija Terezija, 8. razred Učenci 8. razreda so se trudili pri sestavi križanke čustva in vadijo empatijo. Učenci sodelujejo s pri- na teme absolutizem, razsvetljenstvo in Marija Te- povedovanjem na podlagi lastnih izkušenj. Učenci rezija. Za vsako temo je bilo potrebno sestaviti pet so povedali, da jim je tak način jemanja snovi zelo vprašanj, vsega skupaj torej petnajst. Najpogostej- pri srcu, pisanje pesmi se jim zdi terapevtsko, po- še napake pri sestavi križanke v 8. razredu: gosto za kakšno rimo povprašajo svoje družinske - učenci pozabijo napisati naslov križanke in člane. Izkazalo se je, da pesmi lahko predstavljajo kratko navodilo, - pri pisanju odgovorov se zatipkajo in število kvadratkov za vpis besede ni pravo, - predvidijo slovnično napačen zapis odgovora, - vprašanja zapišejo z malo začetnico in na kon- cu pozabijo ločilo, - pri vrstilnih števnikih pri odgovoru ne smejo upoštevati pike. Pisanje pesmi V lanskem šolskem letu smo pri pouku DKE v 7. razredu določene teme poglobili in nadgradili s pi- sanjem pesmi. Združili smo obvezne teme in ume- tniško žilico posameznika. Tako so učenci v prvem ocenjevalnem obdobju napisali kar po dve pesmi. Prva je imela naslov Družina in učenci so imeli pro- ste roke, kaj in kako bodo pesem napisali. Pri dru- gi pesmi pa sem se odločila, da mora priti beseda domovina zapisana kot akrostih, se pravi, zapisa- na kot začetne črke v vrsticah. Ne rimajo se vedno vse vrstice v kiticah, so se pa učenci vživeli v vsako temo posebej in v pesmih je čutiti njihovo razpolo- ženje, skrbi. Večkrat se da iz pesmi razbrati, kaj jih teži, česa si želijo. Pri branju pesmi so učenci kri- tični drug do drugega, razmišljujoči. Seveda se ob pisanju in branju pesmi na določeno temo učenci med seboj tudi bolj povežejo, lažje izražajo svoja Naslovnica pesniške zbirke 40 Didakta tudi most med generacijami in delujejo zelo po- Zanimivo je bilo, kako so bili učenci pri branju svoje vezovalno. Pesmi sem na koncu zbrala v knjižico poezije zadržani, celo niso želeli glasno brati svoje in vsak učenec je dobil svoj izvod. Ko so pesniške stvaritve pred razredom. Potrebovali so potrditev, zbirke pokazali doma, so jim starši dali zelo pozitiv- da so zadolžitev opravili odlično in šele nato so bili ne in spodbudne povratne informacije. Učenci so svoje stihe pripravljeni deliti s sošolci. Nekatere je bili ponosni na svoje delo in vse pozitivne povratne skrbelo, da je pesem prekratka, preveč osebna, informacije ter pohvale so jim dale svež zagon za preveč smešna, črnogleda ... Rezultat pogovora, nadaljnje ustvarjanje. ustvarjanja, pisanja in začetne zadržanosti pa je bilo veliko dobre volje, pozitivnih medsebojnih ko- Tudi pri pisanju pesmi je eden izmed učencev mentarjev, obujanje spominov in občutek pripa- preslišal pravi naslov in nastala je krasna pesem z dnosti tako razredu kot družini. naslovom Slovenija. Pesem smo uporabili pri obe- ležitvi dneva samostojnosti in enotnosti. Seveda je Za konec moral napisati tudi pesem s pravo vsebino. Zdi se mi še kako prav, da se imajo učenci možnost izražati pri družboslovnih predmetih, kot je zgodo- vina. Na tak način lažje kritično pristopajo k posa- meznim temam in razumejo pomen objektivno- sti in prave mere subjektivnosti pri proučevanju nečesa novega. V veselje mi je spremljati njihovo zagnanost pri raziskovanju zgodovine in željo po spopadanju s snovjo, pa najsibo ta nova ali pa naj gre zgolj za utrjevanje stare na nekoliko drugačen, njim zabaven način. Primer pesnitev učenca 7. razreda Pesem z naslovom Slovenija 41 Didakta