45 1997 12 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino Edo Škulj Jurij Slatkonja na štirih upodobitvah o Juriju Slatkonji (1456 - 1522), prvem vodji ce- sarske dvome kapele in prvem pravem dunajskem škofu, predvsem pa prijatelju cesarja Maksimilijana L, imamo štiri upodobitve: 1. na Maksimilijanovem zmagoslavnem sprevodu Hansa Burgkmaierja; 2. na oltarni sliki Marijine smrti Bemharda Strigla; 3. na Slatkonjevem nagrobniku v dunajski stolnici Loya Heringa in 4. na Slatkonjevem portretu v novomeškem kapitlju. Pa pojdimo po vrsti. 1. Maksimilianov zmagoslavni sprevod Proti koncu leta 1512 je Hans Burgkmair začel načrtovati Zmagoslavni sprevod cesarja Maksimi- lijana L, 53 m dolg niz lesorezov, ki ga je na začetku leta 1516 tudi končal.^ Zmagoslavni spre- vod je naročil sam cesar Maksimilijan, ki je Burgk- maierju med drugim naročil, da mora biti na enem izmed vozov cesarska kapela. "Item Herr Jorg Slakany solle Capellmaister sein vnnd sein Reim auf die maynung gemacht werden: Wie er hab aus vnderweysung des kaisers das gesang der Carmterey auf das lieplichst in Ordnung auf- gericht."^ Zato na enem izmed petih voz z glas- beniki vidimo Maksimilijanovo glasbeno kapelo. Za dvojnim visokim pultom opazimo instrumen- tiste in pevce, ki stoje izvajajo neko skladbo, za njimi pa na visokem sedežu sedita dva moža, od katerih je z naše strani na levi strani Jurij Slat- konja, ko je bil že škof. To nam potrjuje grbi ob sedežu, ki so štirje grbi Slatkonjevih služb: ljub- ljanski in novomeški prost ter pičenski in dunajski škof. Predvsem je opazen grb novomeškega ka- pitlja: obris konja na belem polju, o čemer poz- neje. Na lesorezu je tudi kitica, katere vsebino je sam Maksimilijan odobril in pravi: "Nach rechter Art vnd Concordantz auch Simphoney vnd Ordinantz, Junctur vnd mancher Melodey hab Ich gemehrt die Cantorey; ^ Prim. Hans Burgkmair, Stuttgart 1973. J. Mantuani, Die Musik in Wien. Von der Römerzeit bis zur Zeit des Kaiser Max I., Wien 1907, 385 (reprint: Hildesheim 1979); o zgodovinski zanesljivosti tega po- glavja prim. T. Antoniček, Josip Manluani und die öslerreichisdie Musikgeschichtssclireibung, v: Mantu- anijev zbornik, Ljubljana 1994, 15 - 21. doch nicht allain aus meim bedacht: der Kaiser mich dartzue hat bracht."^ Iz triumfalnega sprevoda cesarja Maksimilijana L: škof Slatkonja (zadaj) in njegov zbor. V nevezani besedi je Josip Mantuani gornje stihe takole prevedel: "Na pravi način sem razvU pevski zbor s tem, da sem gojil soglasje, mnogoglasje, okraske ter zvezane glaske in da sem pridodal zanj marsikater napev; a ne samo po svojem stremljenju; cesar me je pripravil do tega."^ J. Mantuani, Die Musik in Wien, 385. J. Manluani, Jurij pl. Slatkonja, v; Dom in svet 30 (1907), 304. Zanimiva je Mantuanijeva opomba oziroma opravičilo, zakaj je tako prevedel: "Izrazi v nemškem izvirniku so tehnični: Concordanz - consonantio (so- glasje); Simphoney - concentus (mnogoglasje, ubranost več glasov); Ordinanz - ordinatio (okraski in olep- ševalne pritikline, obstoječe iz postranskih not); Junctur - iunctio, coniunctio ali tudi ligatura (zveza dveh ali več glask [not, op. pis.] nad enin samim glasom); Melodey - melodia (v tem času: napev); ta je bil navadno pisan za višji moški glas, in se je imenoval 'tenor', t. j. pravo jedro ali vsebina skladbe. Od todi navada, da ime- nujemo ta glas še dandanes tenor. V teh stihih je dokaz. 33 12 KRONIKA 45 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1997 O Slatkonjevi podobi sami pa Josip Mantuani pravi: "Das Porträt Slatkonia's ist schwach."^ 2. Votivna slika Marijine smrti Leta 1518 je cesar Maksimilijan I. naročil sli- karju Bemhardu ali Bernardina Striglu votivno sliko Marijine smrti ali Dormitio za Marijino kapelo v Hietzingu pri Dunaju.^ Potem ko je bila v za- sebni zbirki, je leta 1890 prišla iz nekega dunaj- skega antikvariata v Musee des Beaux-Arts de la ville de Strasbourg, kjer je v požaru leta 1947 zgorela7 V muzejskem katalogu iz leta 1938 je slika takole opisana: "Le lit de la Vierge est place de biais dans la composition, la Mere du Christ, vetue de linge blanc, y est etendue face au spec- tateur. Couverture vert fonce doublee de rose, oreiller ä damiers. Les douze apotres I'entourent, les uns agenouilles, les autres debout, I'un portant une croix, I'autre un goupillon, un troisieme un encensoir. Saint Jean, debout ä la tete du lit, place une cierge natte dans la main de la mourante. En haut le Christ regoit sa mere dans les cieux, entoure d'angelots relevant le pan de son manteau rouge et agitant des phüacteres. Au premier plan a gauche, le donateur, I'eveque Zlatkonia, est age- nouille; derriare lui, debout et de profil, I'em- pereur Maximilien tient la place qui revient habituellement au saint patron. Audessous, au premier plan, pres d'un candelabre, un angelot tient les armes d'Autriche et de Zlatkonia coiffees de un mitre."^ Strokovni opis dopolnijo Mantu- anijevi zgodovinski podatki: "Na postelji umira sv. Devica; njene poteze kažejo portret Marije Bur- gundske, soproge Maksimilijanove (-t-1482). Mlade- nič, predstavljajoč sv. Janeza, ki podaja umirajoči gorečo svečo, je Maksov sin Filip; plešec ob postelji je Janez Cuspinian. V ospredju kleči škof v roketu in moli s povzdignjenima rokama; za njim pa stoji njegov patron, sv. Jurij, a ima poteze cesarja Maksa. Zraven škofa je Janez Stabius. Dru- gih oseb do sedaj ni bilo mogoče določiti, a vse so brezdvomno portreti iz kroga škofovega. Poleg so trije grbi. Prvi, razdeljen na štiri polja, znači združeni vladikovini, dunajsko in pičensko. Drugi da je Slalkonja res vglasboval cerkvena besedila." Da je bil Slalkonja res tudi skladatelj, kar je bilo v tedanjem času za kapelnika nekaj samo po sebi umevnega, nam dokazuje skladba v zbirki Choralis Conslanlinus Heinricha Isaaca; prim. J. Höfler, O nekaterih slovenskih skladateljih 16. stoletja, v: Kronika 23 (1975), 90. ^ J. Mantuani, Die Musik in Wien, 385. ° Prim. T. Vignjevič, Uničena volivna slika Jurija Slat- konja, delo Bernharda Strigla, v; ZUZ 29 (1993), 151 - 155; reprodukcija je na str. LIII. ^ Prim. G. Otto, Bernhard Strigel, München-Berlin 1964,97. ° Catalogue des Peintures anciennes, Strasbourg 1938, 45. Hvaležen sem prof. dr. Janezu Höflerju, ki mi je poslal fotokopije ustreznih strani kataloga. je za proštijo ljubljansko; a tretji je zasebni, go- voreči grb: zlat konj v belem polju, katerega se je Slatkonja posluževal tudi kot prost novomeški."^ Pod njim je kartuša, na kateri je besedilo v treh elegičnih distihih: "Aspice terrenis haerentem fedbus, altos Zlatkonium, scandis dum pia Virgo, polos. Nostra tuos audi modulantia guttura honores. Semper et in laudes ora soluta tuas. Orantemque olim, tecum miserata cHentem Auxiliatrici me rape ad astra manu."!*^ Tako brano besedilo je Mantuani mojstrsko prevedel v ritmu elegičnih distihov (heksameter in pentameter): "Sem na Zlatkonjo glej, ki v zemskem čaka še prahu, gori v nebo grede. Deva preblaga, nazaj. Pesmi poslušaj glas, ki ti naša jih grla pojejo, hvalnice naših ust, ki te. Devica, slave. Vsmili vendar se me, ter vzemi prosečega hlapca s svojo pomožno roko gori nad zvezde v nebo."^^ Posebna zanimivost tega napisa je, da je škofov priimek pisan s začetnico Z, kar, se zdi, je skoraj edini primer.^^ ^ ]. Mantuani, Jurij pl Slatkonja, 362-363. J. Mantuani, Die Musik in Wien, 385; prim. Catalogue des Peintures anciennes, 45-46, kjer je besedilo podano z nekaterimi različicami: Aspice te... reuis herentem fecibus altos Zlatkoniam Scandis dum pia Virgo polos. Nostra tuos audi modulamia guttura honores Semper et in laudes ora soluta tuas Orantemque olim tecum: miserata clientem Auxiliatrici me rape ad astra manu. ■'^ J. Mantuani, Jurij pl Slatkonja, 363. Dodani so nekateri naglasi za pravilno poudarjanje zlogov. Iz različnih zgodovinskih listin je razvidna različna pisava Slatkonjevega priimka (prim. H. Federhofer, Slat- konia (Slatkonja, Slakana, Slakany, Slakeny, graezisiert Chrysippus - Goldpferd, vom slowenischen zlat konj), Georg, v: MGG 12, 172). Verjetno bo najbolj zanesljiva pisava na nagrobni plošči v stolnici sv. Štefana na Du- naju, ki jo je dve leti pred smrtjo dal dunajski škof sam postaviti in katere kopija je ob 500-lelnici novomeškega kapitlja prišla v cerkev sv. Nikolaja v Novem mestu. Tam jasno piše: Slatkonia. Josip Mantuani je v knjigi Die Musik in Wien (384) najprej razlagal, da je priimek v zvezi z zlatim konjem. Za njim VViteschnik prevaja celo "Goldroß" (prim. A. Witeschnik, Musik aus Wien, Wien 1943, 59). V naslednji razpravi, ki je izšla v reviji Dom in svet, pa je Mantuani spremenil mnenje in iskal korenine v besedi sladek. Takole pravi: "Vendar si tol- mačimo besedo 'Slalkonja' kot osebno ime od pridev- nika 'sladek' in priponke 'onja'; ta znači obilica lastnosti, ki jo izraža pridevnik, a večinoma z lahko porogljivim pripomenkom. Ime bi bilo torej pisati 'Sladkonja' in bi pomenilo sila sladkosnednega človeka" (301). Škof sam pa je po svoje razlagal svoj priimek, ko ga je po teda- njih humanističnih običajih polatinil oziroma pogrčil v Chrysippus. 34 45 mi 12 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino Grobna plošča Jurija Slatkonje, dunajskega škofa in ustanovitelja "Dunajskih pojočih dečkov". 3. Nagrobni spomenik Jurij Slatkonja si je dal sam napraviti nagrobni spomenik. Biti je hotel pokopan na severni stran- ski ladji v stolnici sv. Štefana. Menda je bil prvi cerkveni dostojanstvenik, ki so ga tja položili. Na- grobni spomenik ga kaže v celi podobi v naravni velikosti, oblečenega v škofovski ornat. Josip Man- tuani je mnenja, da nagrobnik smemo pripisati nemškemu kiparju Michaeln Dietrichu, ki je de- loval na Dunaju med leti 1493 in 1513.^3 čg bi ta podmena držala, potem bi pomenilo, da je Jurij Slatkonja naročil nagrobni spomenik kmalu po imenovanju za dunajskega škofa. Po drugih virih pa vemo, da ga je naročil komaj dve leti pred smrtjo, kar je bolj smiselno. Zato danes nagrobnik pripisujejo Loyn Heringu.^* Verjetno - skoraj go- tovo - je to najbolj zvesta upodobitev Jurija Slat- konje, sicer starega človeka, pa vendar. Na drugi strani pa bi se obrazne poteze lahko ujemale s potezami na votivni slild Marijine smrti. Na spodnjem deli spomenika je r\aslednji napis: ^■^ Prim. J. Mantuani, Jurij pl. Slatkonja, 401. Prim. A. Saliger, Der Stephansdom zu Wien, Firenze 1992, 45. "Georgius a Slatkonia, natione Camiolus Labacen- sis Civitatis huius templi Pontifex et Petinensis Administrator. Divi Maximiliani Caesaris Augustis- simi a Consilio Archimusicusque. Vir pientissimus, Modestissimus, Integerrimus, qui in omando epi- scopatu Viennensi omnes antecessores suos facile super- avit. Vivens sibi hoc monumentum fieri curavit. Anno Salutis MDXXIl sexto Calendas Mail. Vixit annis LXVl, mense uno diebus quinque."^^ Nevezano besedilo je Josip Mantuani prevedel pravtako v nevezani besedi: "Jurij pl. Slatkonja, po rodu Kranjec, doma iz Ljubljane, škof pri cerkvi tega mesta in upravitelj pičenski. Rajnkega presvetlega cesarja Maksimilijana svetnik in kapelnik, mož pobožen, skromen, neomadeževan, kateri je kot dika škofov- stva nedvomno presegel vse svoje prednike. Še za živih dni si je dal postaviti ta-le spomenik. (Umrl je) 26. aprila, v letu zveličanja 1522, a živel je 66 let, 1 mesec in 5 dni."^^ 4. Novomeška upodobitev Ko je bil leta 1810 novomeški kapitelj ukinjen, je bilo v skrbnem popisu cerkvenega in kapi- teljskega inventarja omenjenih 21 slik novomeških proštov, najdenih v proštijski kapeli in ocenjenih na 42 krajcarjev, slika cesarja Maksimilijana, naj- dena v upravni pisarni, pa je bila ocenjena na 20 krajcarjev. Razlika v nominalni oceni vrednosti slik je več kot očitna, vendar vzrok temu ni v kako- vosti naslikanih del, temveč v pomembnosti upo- dobljenih osebnosti.^7 Kdo je te proste upodobil, ni znano. Domneva o delu enega samega slikarja je sicer mikavna in naštete sorodnosti govorijo v " J. Mantuani, Die Musik in Wien, 385; v razpravi v Dom in svetu se besedilo razlikuje le po nekaterih ločilih. J. Manluani, Jurij pl Slatkonja, 401. Ker taki napisi nimajo loal, so možni različni prevodi, pač glede na to, kam človek ločila postavi; možen je tudi naslednji prevod: Jurij pl. Slatkonja, po rodu Kranjec, iz mesta Ljubljane, škof tega mesta in upravitelj pičenski. Slavnega Maksimilijana, presvetlega cesarja, svetnik in nadglasbenik. Mož pobožen, skromen, neomadeževan, kateri je kot dika dunajske škofije nedvomno presegel vse svoje prednike. Se živ si je dal_ postaviti ta spomenik. Leta zveličanja 1522, 26. aprila. Živel je 66 let, 1 mesec in 5 dni. Prim. J. Matijevič, Galerija novomeških proštov, v: Dragotine kapiteljske cerkve v Novem mestu. Novo mesto 1993, 14. 35 12 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 45 1997 njeno prid, vendar pa moramo biti do nje skrajno kritični, ker so nam restavratorske sonde pokazale številne in večkratne preslikave.^^ Jurij Slatkonja je prav gotovo najznamenitejša osebnost v vrsti novomeških proštov.^^ Na sliki vidimo postavo do bokov pred bralnim pultom, v tričetrtinskem zasuku na desno. Oseba ima podol- govat obraz z ravnim nosom, temnorjave oči, kratko brado in brke, dolge lase, pokrita je s čepico solideo. Na čelu in desnem licu bradavici in polne rdeče ustnice. Oblečena je v bel komi roket s čipkami in sivozeleno moceto z rdečo podlago. Okrog vratu ima na zlati verižici pektorale. Ob desnem robu slike mitra in pastorale. V levi roki drži Maksimilijanovo listino z napisom, v desni pa medaljon z napisom. Stoji pred nevtralnim ozad- jem, ki ga na desni strani dopolnjujeta miti-a in pastorale kot znak njegovega škofovskega dosto- janstva, na levi strani pa je dvojni grb z napisom. Velike rjave oči strmo zro v gledalca in z njim vzpostavijo oseben odnos. Govorica rok je izrazita. Naturalizem, ki se kaže na proštovem obrazu, na- kazuje možnost, da je avtor delal proštov portret po predlogi ali pa je videl kakšno zgodnejšo Slat- konjevo upodobitev, morda oltarno sliko Marijine smrti za kapelo v Hietzingu.^*^ Portret prosta Jurij Slatkonje je leta 1986 res- tavriral akademski slikar konservator specialist Matjaž Vilar. Slika je bila restavrirana za razstavo Slovenci v 16. stoletju, ki jo je pripravil Narodni muzej v Ljubljani.21 Na sliki portreta Jurija Slat- konje bo potrebno izvesti temeljitejši restavratorski poseg. Pri pregledu barvne površine se je poka- zalo, da je na sliki utrjena barvna plast s pre- slikavo, dodan ji je bil nov temeljnik in po- pravljene so bile poškodbe barvne plasti. Na spod- njem delu slike je viden rob pasu platna, ki je bil prilepljen in preslikan.^^ Rentgenska fotografija je pokazala, da ima portret v spodnji plasti nepri- merno bolj baročne poteze kot pa vrhnja. Poglejmo zdaj nekaj prvin na Slatkonjevem portretu iz zbirke novomeških proštov, čeprav so ene norma positiva, druge pa norma negativa. 1° Prim. J. Matijevič, n. d., 17. Med beneficiji, ki jih cesar Maksimilijan 1. podelil kapelniku Juriju Slatkonji, novomeška prošlija ni bila med najmanj pomembnimi. Če naštejemo le pomemb- nejše beneficije, dobimo naslednji vrstni red: leta 1495 je postal ljubljanski kanonik, leta 1499 novomeški prost in šentrupertski župnik (službi sta bili notranje povezani), leta 1503 ljubljanski prost, leta 1506 pičenski škof, leta 1513 dunajski škof. Ko ga je papež Leon X. potrdil, mu je izrecno dovolil, da sme ohraniti pičensko škofijo in obe proštiji. Tako je bil med drugim Jurij Slatkonja med leti 1513 do 1522, ko je umrl na Dunaju, dvakratni škof in dvakratni prost. ^ Prim. J. Matijevič, n. d., 20-21. Prim. A. Miklavžin, Opis projekta z vidika reslavriranja, v: Dragotine, 31. ^■^ Prim. A. Miklavžin, n. d., 35. a) Grba in napis V gornjem levem kotu sta dva grba: levi je grb novomeškega kapiüja (in njegov osebni grb?), dru- gega pa ni bilo mogoče določiti. Pod grboma je napis: "Georg Slatkonja / Praepos. 2. I. C. M. S. / C. I. a R. Diak. Fact. / Praepos. A. 1513 Resig. / A. 1519 usque / ad A. 1522." Če razrešimo vse kratice dobimo naslednje spo- ročilo: "Georg[iusJ Slatkonja Praepos[itusJ 2[secundus] l[mperialis] [CJaesareae [MJaiestatis S[ecretarius] C[arniolaeJ I[inferiorisJ aR.[chiJDiak[onusJ Fact[tus] Praepos[itus] A[nno] 1513 Resig[natiis] A[nno] 1519 usque ad A[nnum] 1522." V prevodu pomeni: Jurij Slatkonja, Drugi prost, Cesarsko-kraljevega veličanstva tajnik. Dolenjski arhidiakon. Imenovan za prosta leta 1513, Odstopil leta 1519 do leta 1522. Vse je v redu, le letnice se z zgodovinskimi listinami nekako ne ujemajo. Sicer pa tudi pri drugih portretih novomeških proštov letnice ne držijo. Več je tistih, ki ne držijo, kot pa tistih, ki držijo.^^ Aü je tisti, ki je portrete naročil, imel napačne podatke ali jih je "iz glave" narekoval, pravzaprav ni pomembno. Na drugi strani pa obstaja daljnja možnost, da so letnice pravilne, pa nimamo zgodovinskih listin. Vsekakor je bil Slat- konja za novomeškega prosta imenovan leta 1499 in potrjen leta 1500 in ne leta 1513. Možno pa je, da letnica spada k odstopu, to se pravi: leta 1513 je odstopil. To bi bilo pa bolj zanimivo, saj je tega leta postal dunajski škof. Nerazvozljiva je letnica 1519, čeprav je v zvezi z odstopom. Drži zadnja letnica, letnica smrti 1522. Morda pa hoče po- vedati, da je bil ponovno imenovan leta 1519 in bil prost do leta 1522. To so samo teoretična vprašanja. b) Almucija ali mečeta Če je Jurij Slatkonja naslikan kot novomeški prost, potem ne sme imeti nikakršne mocete. Šele 23 Naj bo tukaj primerjava med "zgodovinskimi" letnicami in letnicami na portretih: Jakob Turjaški 1493-1499; 1493-1512. Jurij Slatkonja 1500-1522; 1513-1522. Sebastijan Kolbek 1526-1557; 1532-1545. Jurij Graf 1559-1570; 1551-1536. Polidor de Montagnana 1582-1604; 1570-1604. Marko Kunej 1604-1621; 1605-1620. Albert Pesler 1622-1629; 1622-1625. 36 45 1997 12 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino goriški nadškof Attems, ki je bil hkrati novomeški prost, je novomeškim kanonikom izprosil privi- legij, da smo smeli pri bogoslužju nositi vijolično moceto. Papež Klemen XIII. je nadškofovi prošnji ustregel z bulo 28. septembra 1765.^ Moceta je nadomestila dotedanje ogrinjalo, imenovano almu- cija, ki ga je novomeškim kanonikom leta 1583 pridobil prost Montagnana.^^ c) Medaljon Prost Slatkonja v desni roki drži medaljon z napisom: "LEO X / Admonet / Nos. Ao / 1514." Napis pomeni: "[Papež] Leon X. nas leta 1514 opominja." Gre za zgodovinsko dejstvo, ki se je pripetilo za časa Slatkonjevega proštovanja, čeprav njega samega v Novem mestu ni bilo in ga zato na- vedena listina tudi ne omenja.^^ Kapiteljski arhiv hrani notarski instrument o poravnavi med novomeškimi frančiškani in kapit- Ijem. Zdi se, da se je kapitelj kmalu po ustanovitvi in po potrditvi leta 1509 spri z novomeškimi fran- čiškani, ki so že dolgo delovali v tem mestu. Frančiškani so se pritožili v Rim, ki je leta 1514 za časa papeža Leona X., odgovoril in zahteval porav- navo. Za sodnika je delegiral kostanjeviškega opa- ta Amolda. Do poravnave je prišlo 18. decembra 1514. Poravnava je zahtevala naslednje točke: 1) skupaj z drugimi duhovniki lahko tudi franaškani na telovo v procesiji nesejo Najsvetejše po mestu Prim. F. Baraga, Kapiteljski Arhiv Novo mesto, Regesti listin in popis gradiva, AES 17, Ljubljana 1995, 236. ^ Prim. F. Dolinar, Prosti novomeškega kapitlja 1493 - 1993, Novo meslo 1993, 40. ^ Ker je Jurij Slatkonja združil toliko beneficijev, je jasno, da ni mogel držati povsod rezidence. Tako lahko skoraj z gotovostjo rečemo, da ga v Novem mestu nikoli ni bilo. Kapiteljski arhiv v Novem mestu ne hrani nobene listine, iz katere bi bilo razvidno, da je Slatkonja kdaj tam deloval. Pač pa hrani dve listini, iz katerih je razvidno, da ga tam ni bilo. Prva listina trdi, da so 12. marca 1500 - na dan sv. Gregorja, papeža - dekan Mi- hael Sterleker in vsi kanoniki novomeškega kapitlja v prošlovi odsotnosti [ym abwesenn des erwirdigenn vat- ters vnd herren brobst daselbs] izjavili, da je Jurij Mor- dax podaril novomeškemu kapitlju svoj mlin v prosti lasti, ki stoji v Šmihelu. Druga listina pa poroča, da so 13. decembra 1502 - na dan sv. Lucije, device in muče- nke - metliški mestni svet, sodnik in metliška soseska prosili novomeškega dekana, kanonike in kapitelj cer- kve sv. Nikolaja, da v "odsotnosti novomeškega prosta" pritisnejo kapiteljski pečat na pismo, naslovljeno kranj- skemu vicedomu glede denarne pomoči, ki jo je cesar obljubil Metliki glede obrambnih naprav (prim. F. Baraga, Kapiteljski arhiv Novo mesto, 112 in 117). na nemški način; 2) pri frančiškanih se lahko kdorkoli udeležuje maše in bogoslužnega branja, da le ne dela tega iz zaničevanja do župnije; 3) frančiškani lahko spovedujejo in mašujejo za ljudi v skladu z listino patriarha Marka; 4) kdor želi, lahko prosi frančiškane, da ga pokopljejo v svoji cerkvi, prav tako frančiškani lahko prejemajo mi- loščino od kogarkoli; 5) frančiškani lahko spove- dujejo brez poprejšnjega župnikovega dovoljenja, ta pa spovedancem ne sme odreči obhajila, sicer ravna proti frančiškanskim privilegijem; 6) to do- voljenje jim je še posebej podelil Andrej, apostolski upravitelj patriarhata sede vacante, 7) frančiškani lahko v svoji cerkvi blagoslavljajo sveče na sveč- nico, oljke na cvetno nedeljo in pepel na pepel- nično sredo v skladu z listino patriarha Bulgamusa v Ljubljani; 8) franaškanska cerkev ni podružnica sv. Nikolaja, ampak neposredno podrejena pa- pežu, tako da v njej nihče ne more prepevati ali karkoli početi brez izrecnega dovoljenja papeža ali njih samih.27 Ker so vse točke v prid fran- čiškanom, je razumljivo besedilo medaljona, da jih papež Leon X. "opominja". d) Mitra in pastorale Ob desnem robu portreta Jurija Slatkonje sta upoboljena mitra in pastorale. Tudi v tem primeru se je slikar prenaglil, saj so novomeški prosti dobili pravico do pontifikalnih znakov šele leta 1673, in sicer na prošnjo prosta Germanika grofa Thum Valsassina. Tega leta je papež Klemen X. izdal bulo, v kateri papež ustreže njegovi prošnji in njemu ter njegovim naslednikom dovoli, da nosi škofovske insignije, mitro, palico in prstan, obu- valo in rokavice ter vse dmge insignije in okras za javna in svečana opravila.® Ker so bili portreti proštov naročeni proti koncu 18. stoletja, je pač slikar vsem proštom določil znamenja, kot so jih nosili v njegovem času. Vendar tudi to povsem ne drži. Slatkonja ima sicer res mitro in pastorale, vendar ju prosti okrog njega nimajo: ne prvi prost Auersperg ne tretji Jakob Nikolaj ne naslednji do leta 1622. Morda je pa narisal škofovske insignije Juriju Slatkonji, ker je vedel, da je bil škof. e) Maksimilijanova listina Povsem nekaj dmgega je listina, ki jo ima Jurij Slatkonja v levi roki. Iz nekaj razpoznavnih besed je jasno, da gre za listino, ki jo je leta 1509 izdal cesar Maksimilijan I. Listina začne z besedami: "Maximiiianus Divina fav[ente dementia electus] Romanomm [Imperator] Semper Augustus." Poleg 2'' Prim. F. Baraga, Kapiteljski Arhiv Novo mesto, 123 - 124. ^ Prim. F. Baraga, Kapiteljski Arhiv Novo mesto, 183. 37 12 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 45 1997 tega sta dobro vidna grb novomeškega kapitlja na sredi listine in cesarjev pečat, ki visi na zlati vrvici oziroma na traku. Očitno je, da je slikar imel pred seboj cesarsko listino, ki jo hrani Kapiteljski arhiv, katere pa ni povsem realistično prikazal, ampak v nekaj potezah samo nakazal. Vsebina listine je naslednja: Cesar Maksimilijan 1. ustanavlja v cerkvi sv. Nikolaja v Novem mestu kapitelj s proštom, dekanom in enajstimi kanoniki. Kapiteljski duhovniki bodo v skladu s statuti vsak dan peli dnevnice in jutranjice, večemice pa bodo peli šolarji tega mesta. Vsak dan bodo imeli tudi dve peti maši. Patronatsko pravico pridržuje sebi, medtem ko prezentadja kanonikov ter volitev de- kana pripada kapitlju. Kapiteljski duhovniki bodo prebivali v isti hiši, imeli skupno blagajno in pečat ter skupnega oskrbnika ali prejemnika. Maksimi- lijan priznava kapitlju mestne pravice, hkrati ga oprošča davka na vino in dolžnosti stražarjenja. Obljublja mu svoje osebno varstvo, daje mu pra- vico, da pečati z rdečim voskom in mu določa proštijski grb - zlatega konja, kakor je na listini naslikan. To izpričuje z listino, opremljeno z vise- čim pečatom. Dano v taboru pri Costeru 16. ok- tobra 1509, v 24. letu rimskega in 12. letu ogrskega kraljestva.^^ Maksimilijanova listina je seveda zanimiva iz različnih vidikov. Pravzaprav še vedno ni nihče zadovoljivo pojasnil, zakaj izvoljeni cesar Maksi- milijan 1. v tej listini nikjer ne omenja predhodnih listin, ki zadevajo novomeški kolegiatni kapitelj: listine svojega očeta Friderika III. z dne 27. aprila 1493, listine papeža Aleksandra VI. z dne 30. aprila 1494, svojih dveh listin z dne 21. decembra 1493 in 4. maja 1505. Vse navedene listine govore o usta- novitvi istega kolegiatnega kapiÜja v Novem mestu, kot ta iz leta 1509. Morda je šlo zgolj za nesporazum ali za nenavaden splet okoliščin, ki jih moramo povezati z Maksimilijanovo potrditvijo novomeškega kolegiatnega kapitlja neposredno po Friderikovi smrti leta 1493 in njegovo prošnjo papežu Aleksandru VI. za cerkvenopravno usta- novitev kapitija leta 1494. Listina iz leta 1509 je datirana v vojnem taboru pri Costeru v Furlaniji sredi vojne z Benečani. Tako lepe in do zadnje podrobnosti izdelane lis- tine niso pisali v vojnem taboru. Tam je cesar dal samo dovoljenje, da se listina izda in objavi. Čistopis je bil po vseh pravilih izdelan v dvomi pisarni. Če pisar ni imel jasnega navodila, naj upošteva predhodne dokumente, je listino pač de- lal po vzorcu, ki ga je imel za take priložnosti, ko je izdeloval "Maksimilijanovo ustanovno listino". Dmga zanimivost listine je navedba svetrdkov, zavetnikov kapitiju inkorporiranih župnij. V eni Prim. F. Baraga, Kapiteljski arhiv Novo mesto, 119 - 120. sami vrstici je v Maksimilijanovi listini izražena po- vezava s koreninami krščanstva v tem delu Slo- venije: prvi salzburški nadškof sv. Rupert kot sim- bol za misijonsko delo salzburških misijonarjev ter oglejski mučenci sv. Kancijan in tovariši kot za- gotovilo povezanosti novonastalega kolegiatnega kapitlja v Novem mestu s sedežem starodavne škofije v Ogleju. Glede notranje stmkture kapitlja in dolžnosti kanonikov prinaša Maksimilijanova listina nekaj pomembnih novosti. Cesar Maksimilijan ustanavlja pri cerkvi sv. Nikolaja v Novem mestu kolegiatni kapitelj, ki šteje poleg prosta še enajst kanonikov. Ti so dolžni v cerkvi sv. Nikolaja skupaj opravljati v predpisani obliki nočni in dnevni oficij, večer- nice pa so lahko v njihovem imenu peli tudi no- vomeški šolarji. Vsak dan sta morali biti v kapiteljski cerkvi dve peti maši, prva v čast blaženi Devici Mariji, dmga pa po bogoslužnem koledarju v skladu s predpisi oglejskega obrednika. Kano- nikom naj pri petju pomagajo novomeški šolarji. Prost, dekan in kanoniki naj žive zgledno po statutu in pravilih kolegiatnega kapitlja. Pravico do predlaganja prosta pridržuje cesar Maksimilijan vsakokratnemu deželnemu knezu. Člane kapitija naj predlaga prost, pobjuje pa jih kapitelj, ki iz svoje srede tudi voli dekana kapiteljske cerkve. Poleg župnij in beneficijev, ki so bili v papeški listini iz leta 1494, je cesar Maksimilijan pridmžil kapitlju še župniji sv. Križa v Poljanah in Šmihel. Dohodki teh župnij, kapel in oltarjev naj članom kapitija omogočajo skupno življenje v eni hiši, pri skupni mizi in iz skupne blagajne. Oskrbnik bla- gajne, ki ga imenuje in odstavlja kapitelj sam, je dolžan vsako leto predložiti kapitiju natančen ob- račun svojega poslovanja. Še posebej je listina pomembna zaradi privi- legijev, ki jih je Maksimilijan podelil kapitiju. Cesar mu je najprej potrdil vse meščanske pravice in svoboščine. Kanonikom je dovolil, da so smeli prosto trgovati v mestu in zunaj njega. Prosta, dekana in kanonike je cesar osvobodil vseh daja- tev in obveznosti do mesta. Kapitiju pa je dal pra- vico pečatiti kapiteljske dokumente z rdečim vos- kom.^'' f) Grb novomeškega kapitlja Posebno vprašanje je grb novomeškega kapitija, ki je na sredi Maksimilijanove listine tudi upo- dobljen in ga je slikar Slatkonjevega portreta tudi ponovil. Cesar v listini določa, da dobi prost za grb imenovane proštije ščit s tremi polji, katerih gornje naj ima barvo zraka, srednje barvo zelenega trav- nika in spodnje barvo vode; na zelenem travniku 30 Prim. F. M. Dolinar, n. d., 17 - 18. 38 45 12 KRONIKA 1997 časopis za slovensko krajevno zgodovino stoji neobrzdan zlat konj z dvignjeno prednjo nogo in repom, "kakor je to naslikala umetnikova roka na pričujoči sliki".^^ Očitno je, da je cesar namigoval na vladajočega novomeškega prosta Ju- rija Slatkonjo. Vendar ni jasno, ali je bil to Slatkonjev družinski grb ali ga je cesar njemu na čast takega določil. Pri grbu je nastala majhna težava. Maksimili- janova listina o konju pravi: "Na zelenem travniku pa naj stoji neobrzdan zlat konj z dvignjeno pred- njo nogo in repom." Vendar se v nemški inačici besedilo nadaljuje takole: "Iz ust mu švigajo trije rdeči plameni, kakor je to naslikala umetnikova roka na pričujoči sliki, izključno brez vsake pre- vare."32 To se pravi, da gre za dve interpolaciji, ki jih je nemški prevajalec - na svojo roko ali po naročilu - vnesel v latinski izvirnik. Celotno bese- dilo z interpolacijama v ležeči pisavi bi takole zgle- dal: "Na zelenem travniku pa naj stoji neobrzdan zlat konj z dvignjeno prednjo nogo in repom; iz ust mu švigajo trije rdeči plameni, kakor je to na- slikala umetnikova roka na pričujoči sliki, izključno brez vsake prevare." Z zadnjim stavkom se je pre- vajalec ali pisar zavaroval, da ga ne bi kdo obtožil prevare. Vsekakor je opis nemškega prevoda ob- veljal. Zato je slikar na Slatkonjevem portretu narisal konja, iz katerega gobca oziroma nozdrvi švigajo rdeči plameni. Sklep To je na kratko opis z zgodovinskega in ne z umetnostno-zgodovinskega vidika štirih upodobi- tev Jurija Slatkonje. Se najbolj je zgovoren novo- meški portret. Morda nam zelo malo ali nič ne pove o njegovi proštijski službi v Novem mestu, razen morda o povezavi njegovega priimka s proštijskim grbom in da je cesar Maksimilijan za časa njegovega proštovanja izdal listino o ponovni ustanovitvi kapitlja. Na clrugi strani pa nam por- tret na kratko opiše zgodovino ali vsaj bistvene dogodke v kapiteljskem razvoju. Portret je bil narejen po naročilu zadnjega prosta, preden je bil kapitelj ukinjen s strani francoske okupacijske ob- lasti. Iz njega zvemo za Maksimilijanovo listino iz leta 1509, ki je povezana s kapiteljskimi pravicami in dolžnostmi ter določa kapitlju njegov grb; zvemo za spor s frančiškani leta 1514; zvemo, da so leta 1673 prosti dobili pravico nositi pontifikalne insignije; zvemo, da so leta 1765 kanoniki dobili pravico nositi rdečo moceto. To pa je tudi nekaj. ZUSAMMENFASSUNG Jurij Slatkonja auf vier Abbildungen Der Ljubljanaer Bürger Jurij Slatkonja genoß weitgehende Unterstützung seitens Kaiser Maxi- milians I. Im Jahre 1498 wurde er von ihm zum Leiter der Hofmusikkapelle ernannt. Um seine offensichtlich spärlichen Einnahmen aufzubessern, besorgte der Kaiser ihm zusätzlich zahlreiche kirchliche Benefizien, machte auch von seinem Patronatsrecht Gebrauch und schlug ihn zum Propst von Ljubljana (Laibach) und Novo mesto (Neustadl) sowie zum Bischof von Pican und zum Wiener Bischof vor. Von dieser berühmten Persön- lichkeit sind vier Abbildungen erhalten (eines davon nur mittelbar), mit denen sich dieser Bei- trag auseinandersetzt. Es handelt sich um folgende vier Gemälde: Der Siegeszug Maximilians von Hans Burgkmair, Das Votivbild mit dem Marien- tod von Bernhard Stringl, ein Grabstein im Wiener Stefansdom und ein Porträt in der Sammlung der Pröpste von Novo mesto. Letzteres ist am aus- sagekräftigsten. Obwohl das Bild nicht originell ist, enthält es eine Reihe von Details, die bedeutende Ereignisse in der Geschichte des Kapitels von Novo mesto beleuchten. F. Baraga, Druga ustanovna listina cesarja Maksimilijana L, v: 7?asf 4 (1993), 295 - 296. F. Baraga, Druga ustanovna listina cesarja Maksimilijana L, 296. 39