Pasji dnevi. Iz Slov. goric, 2. avgusta 1911. Sedaj ob času pasjih dni, ko kaže toplomer v razredih 30 ° C in čez, ko ti pri mizi mirno sedečem teče voda po životu kakor v ogenj vrženem močeradu, ko laviraš z vrati in okni, z roloji in zastori, s polkami in ventilacijami kakor bi sedel na kakem poletalnem Bleriot-aparatu; sedaj, ko deca zeva ia spi pri pouku, ko ti uhaja pogled zdaj skozi okno, zdaj na termometer, zdaj na uro; sedaj priSakuješ nestrpno pismonoše, ki ti morda prineseodlok.okrajnega" ... raittelst welchen . . . Hitzferieu .. . sedaj se spomnimo raznih paragrafov, ki bi se z njimi morebiti le dalo na ta ali drug način se količkaj ohladiti. Eden pravi*. _Der verantwortliche Leiter — ist der Lehrer — oder Oberlehrer". Ce si to ti, zakaj pa ne izpustiš otrok domov, ko vidiš, da je nekaterim otrokom slabo, nekatere boli glava, drugim je budo v želodcu, da zaradi grozne vročine kar bljujejo. Ali ni morda vročinatudi epidemija? Saj je vendar duševno in telesno stanje učencev popolnoma abnormalno, dokaz temu so učni uspehi, ki so = 0. Da tega ne storiš, je kriv paragraf: tJberhaupt darf ein Lehrer den Unterricht ohne gesetzliche Berechtigung weder — noch —!" Svoj čas smo imeli to ngesetzliche Berechtigang1', a je sedaj penzionirana v § 60.: Mit EUcksicht — werden die — Hitzferien aufier Kraft gesetzt. V mestih da, tam imajo poleg najboljših plač in vsemogočih udobuosti še izredne olajšave, do katerih jim mnogo pripomorejo zdravniki. Ce oni reko: to je preveliko, ono pre- majhno — to prenizko, ono previsoko, tu prerroče, tam prehladno — nemudoma mestni šolski svet vse prekucne, preobrne, popravi, izpopolai, razširi: aus sanitaren Griiudeu, mit BUcksicht auf die Bjgiene. Kako pa pri nas na kmetih? Pošiljajo nam odloke z rsebino: Der Lehrkorper ist darauf aufmerksam zu machen, daB jede zur h. a. Kenntnis gelangende Verletzuug des § 2 (raba šibe v šoli) der S. u. U. 0. unnachaichtig im Disziplinarwege geahndet werdea wird. Narobe svetl Bajši bi pomnožili na šolah razrede tako, da bi si zaradi primernega števila otrok vsak učitelj ia vsaka učiteljica lahko vzdržala disciplino z besedami in pogledom, ne da bi se mu bilo bati, da pride v konflikt s § 12. Seveda bi se v tem oziru moral modernizirati tudi § 11. Najsi bi bil pouk celodneven ali poldneven, na enega učitelja bi se ne smelo več računati kot 60 učencev. Toda, zablodil seml Oprostite, to dela vročina! Ub, ta soparal Nihče ni tako bedast, da bi se upal trditi, da mi na kmetih ne občutimo ravno tako vročine kakor v mestih in da smo torej tudi mi z ozirom na to ravno tako potrebui euakib olajšav kakor so jih deležni po mestih. Kdo pa naj nam pomaga? Šolski vodja? Siromak! Zastopnik učiteljstva? Uboga para! ^Okrajni1* ali .deželai"? Hm! — Da pasjib dni ne bo konec, za to skrbi Eagenhoferjev šolski predlog t državnem zboru z dne 28. julija*) Z ozirom na tega pojem s Stritarjem: -Upal sem milo dežja, toSa prihrala bo, strah 1" *) Glej prvo notica v razpredelku nPolitiški pregled". Uredn. * Čemu pa so .gesetzliche Bestimmungen' ? Da jih c. kr. šolska oblast prezira? Naj bi se upal učitelj storiti kaj proti zakoniti določbi. Takoj mu skočijo za vrat! A česar učitelj ne sme, to sme oblast, ki bi morala ščititi zakonito določbo! Tako umevajo .gesetzliche Bestimmung"! Uredn.