etafora pisec svobodni verz stavek pika pravljica stavek pesnik samostalnik osebek izvor odvisnik vejica oseb intonac priredje oseb met poved sv vejica roman b poudarek esej vrste besedil intonacija glagol glagol zaimek p beseda pik ka a p pe es sn ni ik k s s sa am mo ostal ln nik k osebek k k i izv vo or r o o od d d dvis sn ni ik k p p p p p p p p pr r r r r r r ri i i i i i i is s s s s s sl l l l l l lo o o o o o ov v v v v v v vn n n no o o o o o o d d d d d d d do o o o o ol l l l l lo o o o o oč č č č č či i i i i il l l l l lo o o o o o p p pr ri i ir re e ed d d dj j j je e e p po ov ved vejic ca a ese ej j j vrste b be es se edil p p p p I 50 Polona Tomac Stanojev I Šolski center Kranj, Srednja ekonomska, storitvena in gradbena šola V »OBJEM-u« čarov(nije) poezije, ki povezuje in navdušuje Medgeneracijsko bralno-literarno druženje ob izbrani (in) poeziji Neže Maurer The Magic of Poetry that Connects and Inspires Intergenerational Reading and Literary Event with the Selected Poetry by Neža Maurer Izvleček P rocesne in dolgoročne aktivnosti projekta Bralne pismenosti in razvoja slovenščine (OBJEM) so tudi po vertikali ciljno naravnane tako, da spodbujajo dvig posa- meznikove bralne in sporazumevalne zmožnosti, zaradi česar je promocija bran- ja med ključnimi prednostnimi nalogami projektnih usmeritev in dejavnosti. – Med- generacijsko bralno-literarno srečanje ob premišljeno izbrani poeziji je zato edinstvena priložnost za sočasno pridobivanje in izmenjavanje tako bralnih vtisov in izkušenj kot tudi za spoznavanje in zbliževanje med sodelavci in člani ŠPT ter nenazadnje tudi učitelji in dijaki. – Zaradi prevladujočega delavniškega načina druženja in sodelovanja so bili lahko udeleženci srečanja v premišljanju in (po)ustvarjanju večinoma aktivni. Medtem ko so dejavno izmenjavali svoje bralne in izkušenjske vtise o(b) izbranih prebranih pesmih, so si (ne)hote medsebojno razkrivali in odstirali tudi tisto najgloblje in prevečkrat skrito notranje bistvo, o katerem nam Neža Maurer v pesmi Od mene k tebi pomenljivo »poje«, da nikakor ne sme ali celo ne more biti izposojeno, saj »dušo mora/mo/ imeti svojo«. Abstract T he processes and long-term activities of the project Reading Literacy and Develop- ment of the Slovenian Language (OBJEM) were created with vertical goals that foster the development of reading and communication skills, which is why reading pro- motion is among the key priorities of the project’s activities and directions. An intergener- ational reading and literary event centred on carefully selected poetry is therefore a unique opportunity to receive and exchange reading insights and experiences as well as to meet and connect with colleagues and project team members or bring closer teachers and students. Th e concept of the event was largely workshop-based, allowing the participants to socialize and collaborate as well as actively engage in thinking and (re)creating. While actively shar- ing their reading and experiential insights about the selected poems, they also happened to reveal and discover that deepest and too oft en hidden inner essence of which Neža Maurer so poetically ‘sings’ in her poem “Od mene k tebi” (From Me to You), which should not or must not be borrowed, because every person must have their own soul. Ključne besede: timsko razmišljanje in (so) delovanje, promocija branja, bralno-literarno srečanje, projekt OBJEM Keywords: teamwork thinking and (co) action, reading promotion, reading and literary event, project OBJEM DIDAKTIČNI IZZIVI I 51 et sv b j p p p p p 1 Branje med mladimi kot izbira in privilegij kultivirane manjšine in ne navada ter še manj »razvada« povprečne večine V težavnem obdobju, ko koronakriza podaljšuje in stopnju- je krizo vrednot in zlasti mladi prosti ter »odvečni čas« rajši kot ob knjigi ali z njo zapravljajo za takšnimi in drugačnimi zasloni, je branje (še) bolj nesamoumeven privilegij izbrane manjšine kot perspektiva napredne in ozaveščene večine, za katero bi si zlasti slovenistični učiteljski zanesenjaki želeli, da bi v kulturni zapuščini zopet ali še vedno prepozna(va)la in ohranjala svojo intelektualno identiteto ter jo razvijala v trajno duhovno poslanstvo bodočega izobraženca. Zato je še toliko bolj pomembno, da skrb za dvig bralne zmožnosti in posledično kulture mladostnikov ni osredoto- čena in omejena zgolj na pouk slovenščine, ampak se ures- ničuje širše in globlje ne samo pri drugih učnih predmetih, temveč tudi tistih (ob)šolskih dejavnostih, pri katerih se do- godkovno in tematsko vertikalno povezujejo, udejstvujejo ter sodelujejo bralno in interesno različne generacije tako učiteljev kot dijakov. 2 Medgeneracijsko literano srečanje kot izziv in priložnost za vertikalno bralno druženje ter tvorno sodelovanje, ki nas intimno navdihuje, zbližuje in stanovsko izpo(po)lnjuje Medgeneracijsko bralno-literarno srečanje, ki smo ga z željo in namenom, da bi v sklopu prednostnih aktivnosti projekta Bralne pismenosti in razvoja slovenščine (OBJEM) z lastnim bralnim okusom in zgledom med mladimi promovirali in širili branje (tudi/predvsem) umetnostnih besedil, je v ob- dobju dela na daljavo potekalo v Microsoft ovi spletni apli- kaciji Teams v več (3) delih in vertikalnih stopnjah med 1. in 22. 12. 2020. Spontana ideja, ki je v večtedenskem premišljanju in sno- vanju glede na uspešnost prve, komorne izvedbe zgolj med izbranimi učitelji (sodelavci v projektu OBJEM) nazadnje prerastla v vsešolski kulturni dogodek, se mi je kot vodji ŠPT utrnila tudi z namenom, da bi v zadnjem mesecu maloduš- je koledarskega leta 2020 presegli z literarnim dogodkom ter hkrati obeležili visok osebni jubilej vsestranske besedne umetnice in izjemne intelektualke Neže Maurer. Pretanjena poznavalka ter izpovedovalka nežne in občutljive duše, še posebej ženske, je namreč častitljivi 90. rojstni dan prazno- vala v predprazničnem tednu, 22. 12. 2020. Glede na srečno, nepozabno in zato tudi zavezujoče naključje − da sem imela kot mlada nadobudna učiteljica in zanesenjaš- ka ljubiteljica vezane besede konec 90. let prejšnjega stoletja izjemno priložnost v nekajletnem sosedskem sožitju v Kranju jubilantko spozna(va)ti tudi osebno − pa je dobila kulturna prireditev poleg stanovskih in ljubiteljskih vsaj deloma tudi povsem individualne, če že ne kar intimne razsežnosti. 3 OBJEMalnica ŠPT OBJEM kot vozlišče ustvarjalnih (za)misli, razvojnih (s)pobud in inovativnih idej ter stičišče medosebne bližine in pesniške miline Prvi del bralnega srečanja, ki je 1. 12. potekalo v ekipi OB- JEM in kanalu OBJEMalnica, namenjenemu občasnim bralno-literarnim srečanjem članov ŠPT o(b) izbranih umetnostnih besedilih, je skozi voden pogovor in refl eksijo simbolno povezovalo in usmerjalo 9 premišljeno izbranih in tematsko raznolikih pesmi Neže Maurer. Vsak udeleže- nec je med njimi izbral »svoje« besedilo in ostalim skozi podoživeta občutja in izkušnje predstavil ter pojasnil svojo povsem osebno odločitev. Slika 1: ŠPT in skrbnici (Posnetek zaslona VK-srečanja v Microsoftovi aplikaciji Teams, avtorica P. Tomac Stanojev). Drugi del bralnega druženja v enaki, zgolj učiteljski sestavi smo z enotedenskim časovnim zamikom posvetili podob- nemu intimnemu pogovoru in povsem osebnemu razmišl- janju o(b) izbrani pesmi katerega koli avtorja. Navdihujoče in sproščeno bralno druženje s spontanimi in srčnimi in- dividualnimi odzivi smo po dveurnem kratkočasnem »lite- Polona Tomac Stanojev I V »OBJEM-u« čarov(nije) poezije, ki povezuje in navdušuje Medgeneracijsko bralno-literarno druženje ob izbrani (in) poeziji Neže Maurer I str. 50-53 I 52 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXIV I 2021 rarnem paberkovanju« v dveh ločenih srečanjih zaključili in strnili z evalvacijskim razmislekom in izborom najpesmi v spletnih aplikacijah Padlet in Mentimeter. Družno in ne povsem nenadejano smo ugotovili, da nas poleg stanovske pripadnosti ter službenih obveznosti marsikaj povezuje in navdušuje, zato smo sklenili izkušnjo sodelovalnega bral- no-literarnega srečanja podeliti ter vertikalno nadgraditi še z drugimi učitelji in predvsem dijaki ter hkrati (po)skrbeti za promocijo branja zlasti med mladimi. 4 Čustveno-doživljajsko vertikalno povezovanje kot nadaljevanje in nadgrajevanje kreativnega razmišljanja in tvornega medgeneracijskega (so)delovanja Priprava literarnega srečanja, s katerim smo 22. 12. prilo- žnostno počastili pesničin visok osebni jubilej, je bila zaradi izvedbe na daljavo vsebinsko in tehnično dokaj zahtevna, zato je bilo neizbežno še pred tem premišljeno izbrati mla- dim bralcem primerna pesniška besedila in spletno apli- kacijo, ki omogoča učinkovito sodelovalno oz. delavniško izvedbo (MS Teams). Simbolne razsežnosti številke 9, ki v desetiški različici pred- stavlja 90. rojstni dan Neže Maurer in hkrati desetletje mi- nulega stoletja, ko sva se medsosedsko seznanili in zbližali, sem v sodelovanju s šolsko knjižničarko dovolj razvidno in namenoma poudarila z izborom 9 tematsko in sporočilno raznolikih pesmi, za katere sem upala in pričakovala, da bodo podobno kot učitelje za branje ter premišljevanje na- govorile in navdušile tudi dijake. Slika 3: Izbor pesmi Neže Maurer. Z namenom in željo, da bi tudi dijaki s svojim izborom (so) vplivali na vsebinsko zasnovo prireditve, so bili že pred sa- mim srečanjem povabljeni, da izberejo poljubno pesem v slovenskem jeziku katerega koli domačega ali tujega avtorja. Ker je bilo bralno-literarno srečanje zamišljeno in zasnova- no tako, da so bili udeleženci (predvsem dijaki) ob pomoči razrednika in učitelja, ki jih prav tako poučuje, pri izvedbi čim bolj aktivni in sodelovalni, je bil na začetku le krajši predstavitveno-anekdotični uvod o jubilantki, zatem pa je sledil še najpomembnejši in daljši delavniški del. − Uvo- doma so si imeli dijaki po vnaprej pripravljenih e-gradivih in spletnih povezavah priložnost ogledati ter obenem spo- zna(va)ti razgibano življenje in delo Neže Maurer. − Sledil je vnaprej posnet krajši intervju, ki so ga dijaki zaključnega Slika 2: Izbor najpesmi. DIDAKTIČNI IZZIVI I 53 letnika pripravili z menoj glede na najino osebno znanstvo in v katerega so bili skozi spominski pogovor prepleteni predvsem anekdotični poudarki. − Zadnji, najbolj intenziv- ni in ustvarjalni del bralno-literarnega druženja pa je v dveh ločenih in nadaljevalnih delih potekal delavniško: dijaki so ob predhodno načrtovanih in spontanih sugestijah učiteljev spremljevalcev najprej na glas (pre)brali izbranih 9 pesmi Neže Maurer, zatem pa so v manjših skupinah (od 6 od 8 di- jakov) izb(i)rali vsak »svojo« pesem omenjene avtorice in v usmerjenem pogovoru sošolcem pripovedovali, s čim jih je sporočilno ali kako drugače spodbudila in nagovorila k pre- mišljevanju, besedovanju in naposled tudi (po)ustvarjanju. Tisti najbolj kreativni posamezniki so namreč ob in po tem k prebranemu in povedanemu prispevali tudi svoja pesniš- ka ali prozna besedila, ki bodo objavljena v šolskem glasilu in razstavljena na oglasnih panojih v šolski avli oz. knjižni- ci. − Potem ko so dijaki z glasovanjem in argumentiranjem izbrali še zmagovito pesem Neže Maurer, ki se je večine tako ali drugače najbolj dotaknila, so v drugem, zaključnem delu delavniškega dela srečanja učitelji in dijaki na podoben na- čin brali, razpravljali in (po)ustvarjali še o(b) pesmih, ki so jih za druženje ob poeziji izbrali dijaki. − Kulturni dan se je po nekajurnem intenzivnem literarnem udejstvovanju zakl- jučil z evalvacijo prireditve, ko se je večinsko potrdilo tisto, kar sva idejni snovalki tudi načrtovali in predvidevali, saj so tako učitelji kot dijaki najbolj(e) (o)cenili tisti del, ki so ga tudi najbolj čustveno in dogodkovno (po)doživljali, ko so se v (s)miselno usmerjeni delavniški interakciji lahko druž- no, vzajemno ter hkrati individualno soočali in izmenjavali svoje misli, občutja ter izkušnje. Povzetek V »OBJEM-u« literarnega besedovanja in tvornega sodelovanja Sporočilna (pre)moč poezije in besede nikoli ne bo našla in do- segla vseh, a bo tako ali drugače obdarila vsakogar, ki bo (u) slišan, ker posluša: ne vselej in takoj, vsaj sčasoma pa. − Zato da lahko učitelj in dijak dejavno sodelujeta, morata razmišljati in delovati timsko ter se predvsem znati pogovarjati in prisluh- niti celo tistemu, kar ju ne samo zbližuje, marveč včasih tudi oddaljuje. − Medgeneracijska bralno-literarna druženja so tako priložnost za to, da si skozi sposojene besede razkrijemo in iz- menjamo svoje misli, občutja, doživetja in prepričanja, saj nas, ko se res slišimo, marsikaj povezuje, izpo(po)lnjuje, združuje, zbližuje in zavezuje. Ko razlike, tudi generacijske in stanovske, niso več vnaprejšnji razlog in argument za nasprotovanje, am- pak postanejo možnost in priložnost za konstruktivno sodelo- vajne, se lahko začne uresničevati razvojno poslanstvo učitelja in poučevanja ter ustvarjalno učno udejstvovanje dijaka, in šele ko/če si zaupata in pripadata, lahko v sožitju prepričanj in strem ljenj (so)ustvarjata svojo in vzajemno perspektivno pri- hodnost. V njej se v medsebojni povezanosti in prepletenosti ujameta in »objameta« posameznikova sporazumevalna zmož- nost in bralna kultura, ki postaneta (k)l(j)uč in most do spozna- vanja ter razumevanja tujega in lastnega bistva ter s tem tudi za vsestranski osebni in družbeni razvojni premik ter napredek. Slika 4: Vsak hip je večnost (dijakova pesem). Viri in literatura Maurer, Neža, 1995: Od mene k tebi. Celje: Mohorjeva družba. Maurer, Neža, 1999: Tej poti se reče želja. Grosuplje: Mondena. Maurer, Neža, 1997: Metulj na snegu. Ljubljana: Karantanija. Maurer, Neža, 1969: Skorja dlani in skorja kruha. Maribor: Obzorja. Maurer, Neža, 1978: Čas, ko je vse prav. Maribor: Obzorja. Gradišar, Ana idr., 2015: Bralne učne strategije. Ljubljana: ZRSŠ. Kompare, Alenka idr., 2016: Kako spodbujati razvoj mišljenja. Ljubljana: ZRSŠ. Holcar Brunauer, Ada, 2016: Formativno spremljanje v podporo učenju: priročnik za učitelje in strokovne delavce. Ljubljana: ZRSŠ. Grah, Jana idr., 2017: Vključujoča šola: priročnik za učitelje in druge stro- kovne delavce. Ljubljana: ZRSŠ. Polona Tomac Stanojev I V »OBJEM-u« čarov(nije) poezije, ki povezuje in navdušuje Medgeneracijsko bralno-literarno druženje ob izbrani (in) poeziji Neže Maurer I str. 50-53