ŠOLSKA TEORIJA Proces vzgoje in izobraževanja v času epidemije koronavirusa v vrtcu s stališča strokovnih delavcev in staršev Nevenka Vesel, magistrica profesorica andragogike, pomočnica ravnateljice, Vrtec Kočevje V času razglašene epidemije Covid-19 v letu 2020 in 2021 smo bili deležni najprej popolnega zaprtja vrtca, kasneje pa delnega, ko se je zagotavljajo le nujno varstvo, skladno z navodili Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Kakovostno, spodbudno in varno učno okolje za predšolske otroke se je čez noč zaprlo in sprevrglo v izvajanje dejavnosti ter sodelovanja s starši od doma preko različnih digitalnih tehnologij. Strokovni delavci so ohranjali stike s starši in otroki preko različnih digitalnih tehnologij in omrežij, kakšna stališča do naveden- ega so imeli strokovni delavci ter tudi starši otrok, ki so jim bile podane tovrstne možnosti, pa bom predstavila v nadaljevanju. Ključne besede: predšolski otrok, Covid-19, stališča usmerjanja pa tudi iz otrokovih pobud (prav tam). strokovnih delavcev, stališča staršev, zaprtje vrtca V spodbudnem učnem okolju so namreč zajete po- membne sestavine, kot so materiali (materiali, ki so 1 Uvod prilagojeni otrokovi starosti in jih otrok uporabi na Delo z otroki v predšolskem obdobju temelji na Ku- različne načine), razpolaganje in rokovanje (otrok rikulumu za vrtce (1999). Ta na eni strani spoštuje raziskuje izbrane materiale, z njimi razpolaga in ro- tradicijo slovenskih vrtcev, na drugi strani pa z naj- kuje, jih kombinira, preoblikuje), izbira (otrok izbira novejšimi teoretskimi pogledi na zgodnje otroštvo dejavnosti in se vanje vključuje glede na osebne in- in iz njih izpeljanimi drugačnimi rešitvami in pristo- terese in cilje), otrokov govor (otrok skozi govor raz- pi dopolnjuje, spreminja in nadgrajuje dosedanje mišlja, vključuje nove izkušnje in si prizadeva sode- delo v vrtcu (prav tam). Kvalitetno delo vrtca je tisto, lovati z drugimi) in podpora odraslega (odrasli spod- ob katerem otroci razvijajo sposobnosti, spretnosti, bujajo otrokovo razmišljanje, reševanje problemom razumevanje, vedenje in razmišljanje. Vse navede- in ustvarjalnost) (Hohmann in Weikart 2005). no pa odrasli v družbi cenimo. V skladu s to trditvijo je kvalitetno delo vrtca odvisno od ciljev, ki jih vrtec Skladno z zgoraj navedenim menimo, da izvajanje seveda zna prevajati in prenesti v življenje. Otroci še predšolskih programov v prostoru vrtca omogoča niso odrasle osebe, a bo kakovost izkušenj, ki si jih kvaliteten razvoj predšolskega otroka. Prav tako bodo pridobili v vrtcu, močno odločala o tem, ka- tudi raziskave kažejo, da dobri predšolski programi kšni bodo v odraslosti, kajti otroci ne vedo, česa se ne kažejo negativnih vplivov in da tudi otroci iz niž- morajo naučiti, vedo in čutijo pa, za kaj so pripravlje- jih socialnih in kulturnih slojev celo pospešijo kogni- ni in sposobni ter česa se želijo učiti (Vonta 2009). tivni razvoj, če so vanje vključeni (Vonta 2009). Kakovosten vrtec pomeni, da je prilagojen otrokom, 2 Stališča strokovnih delavcev pri izvajanju dejav- njihovim razvojnim, individualnim in kulturnim zna- nosti na daljavo čilnostim, potrebam ter pravicam. Strokovni delavec Raziskava Korak za korakom (Pedagoški inštitut skladno s tem načrtuje, izvaja in evalvira dejavnosti 2021), ki je bila opravljena na Centru za kakovost v z vidika koristi in pravic za vse otroke (prav tam). Če vzgoji in izobraževanju, nam podaja podatke, da so izhajamo iz kurikuluma za vrtce, je prav, da izpostavi- strokovni delavci v času korona virusa pripravljali mo razvojno-procesni pristop, ki v ospredje postavlja dejavnosti za starše in otroke, ki so jih posredovali proces učenja, katerega cilj je spodbujanje otroko- preko različnih kanalov. Najpogosteje preko e-po- vih lastnih (simbolnih, fantazijskih in domišljijskih) šte, nato preko vrtčevske spletne strani, e-asistenta, strategij dojemanja, izražanja, razmišljanja itn., ki so telefona, preko videoklica (npr. Zoom, Skype, Viber, značilne za posamezno razvojno obdobje (Kuriku- Teams) ter preko družabnih omrežij (Facebook). lum 1999). Načelo aktivnega učenja in zagotavljanja Prav tako strokovni delavci navajajo, da so najpogo- možnosti izražanja pa doda, da moramo poskrbeti steje (enkrat na teden) stik z družinami vzpostavljali tudi za udobno in spodbudno učno okolje. Ta izhaja z namenom ohranjanja vzgojno-izobraževalnega iz vzgojiteljevega načrtovanega in nenačrtovanega procesa na daljavo, enkrat do dvakrat na mesec so 55 Didakta ŠOLSKA TEORIJA skrbeli za ohranjanje stika s starši z namenom oza- neprijetno, zahtevno in dolgotrajno. Nekaj staršev je veščanja in obveščanja staršev ter tudi ohranjanja povedalo, da spletno »učenje« otrok zapravlja pre- stika z otrokom. Pri posredovanju dejavnosti so sko- več delovnega časa in jih tudi dodatno obremenju- raj vedno upoštevali vsa kurikularna področja. Na je, to pa predpisujejo predvsem temu, da otroci še razpolago so nam tudi nekatere vsebine. Zupanc nimajo razvitih ustreznih sposobnosti samonadzo- (2021) navaja, da je bilo izhodišče za načrtovanje in ra. Slednji pri opravljanju dejavnosti niso samostoj- izvajanje dejavnosti Kurikulum za vrtec, saj je bil ni, kar pa pomeni dodatno delo za starše. Nekateri vsak dan namenjen doseganju ciljev enega od po- dodajo še, da so otroci še premladi in imajo posle- dročij. Dan so začeli s t. i. jutranjim krogom, nato je dično šibko samoregulacijo. sledil osrednji del, ki je zajemal eno ali dve kratki de- javnosti, ter tudi zaključek, predstavljen kot predlog Strokovni delavci so skladno z opravljeno raziska- za domačo dejavnost. vo o vzgojno-izobraževalnem procesu (2021) izrazili mnenje, da vzgojno-izobraževalnega dela v pred- Intenzivnost komuniciranja z družinami je bila odvi- šolskem obdobju ne gre izvajati na daljavo. Otroci sna od motiviranosti strokovnih delavcev in staršev. potrebujejo oseben stik, ki ga je na daljavo nemo- Nekaterim je bilo neposredno komuniciranje všeč, goče nuditi. Vrtci se ne bi smeli zapirati v celoti in nekateri pa so povedali, da se jim je to zdelo nepo- omogočati zgolj nujnega varstva, saj se je delo v t. i. trebno, saj so ob celodnevnem delu na daljavo s šo- mehurčkih izkazalo za veliko boljšo rešitev. loobveznimi otroki raje izkoristili prosti čas za igro na prostem (Raziskava o vzgojno-izobraževalnem 3 Stališča staršev v času izvajanja dejavnosti na procesu 2021). To lahko povežemo s podatki, ki jih daljavo navaja Zupanc (2021), iz katerih je razvidno, da so Izvedena pa je bila tudi raziskava, v kateri so sode- predšolski otroci pri izvajanju priporočenih dejavno- lovali starši (1204 staršev) iz različnih regij Slovenije, sti potrebovali pomoč staršev (vzpostavitev poveza- ki so odgovarjali na anonimen spletni vprašalnik. ve), prav tako pa so bila navodila za izvajanje t. i. do- Na podlagi pregleda prejetih odgovorov staršev mače dejavnosti staršem posredovana po e-pošti. sta bila identificirana dva pola mnenj, ki nista ena- Prav tako nam kvalitativna raziskava med kitajskimi komerno zastopana (Zgonec, Mervic 2020). Prvi starši (Dong, Cao in Li 2020) pokaže, da so nekateri pol predstavljajo starši, ki menijo, da v času zapr- starši spletno učenje predšolskih otrok dojemali kot tja vrtcev ni potrebno ohranjati stika med vrtcem 56 Didakta in družino. Starši sami namreč poskrbijo za kvali- mi v času zaprtja vrtca. Povezala se je z družinami tetno preživljanje časa s svojim otrokom oziroma s pomočjo različnih digitalnih tehnik, predvsem z za dodatne dejavnosti nimajo časa. Drugi pol pa namenom sodelovanja in biti v podporo staršem. predstavljajo starši, ki ocenjujejo, da jim je tovrstni stik v podporo, in menijo, da je ohranjanje stika oz. Ker predšolski otrok še ni dovolj spreten pri uporabi sodelovanja s strokovnimi delavci v času zaprtih digitalnih tehnik, je odvisen od svojih staršev. Koli- vrtcev pomembno. Prav tako na podlagi opravlje- ko so starši dejansko izvajali priporočene dejavno- ne raziskave o vzgojno-izobraževalnem procesu v sti, pripravljene s strani strokovnih delavcev, ali so predšolski vzgoji in njegovih učinkih v času epide- imeli čas, morda tudi sredstva, so lahko nadaljnja mije bolezni covid-19 dve tretjini staršev meni, da raziskovalna vprašanja. Zavedati in upoštevati mo- jim je bil stik z vzgojiteljico v času zaprtja vrtca v ramo tudi vidik obremenitve staršev, ki je bil v času podporo. Zelo malo staršev odgovarja, da so jim razglašene epidemije Covid-19 zelo visok. To lahko bile posredovane dejavnosti s strani vrtcev doda- tudi sami pripisujemo dejstvu, da so nekateri star- tna obremenitev, saj trdijo, da so bile dejavnosti ši ob zaprtju ostali brez službe in rednih mesečnih prilagojene družinskemu okolju in so jih lahko iz- dohodkov, nekateri so se borili za obstoj zaposlitve vedli. Navedeno izpostavita tudi Zgonec in Mervic in se jim je službena obveznost povečala (daljši de- (2020), saj večina staršev odgovarja, da jim je bil lavniki, več izmen …), nekateri pa so bili primorani stik z vzgojiteljico v podporo in da se jim zdi ohra- delati od doma, poleg tega pa skrbeti in nuditi po- njanje stika strokovnih delavcev z družino v času moč šoloobveznim otrokom ter izvajati priporočlji- zaprtja vrtca zelo potrebno. ve dejavnosti za predšolskega otroka. Toda nekatere tuje raziskave prihajajo do dru- Iz svojega dela lahko povzamem, da nam je epide- gačnih odgovorov. Rezultati raziskave, izvedene mija omogočila oz. nas prisilila, da smo začeli upo- v ZDA (Jones 2020), kažejo, da je bil izziv s strani rabljati digitalno tehnologijo. Bolj ciljno naravnano staršev predvsem usklajevanje dela od doma in smo začeli uporabljati različna digitalna orodja (ra- podpora otroku. To je bilo še posebno zahtevno v čunalnike, tablice itd.), pri katerih je imela največ družinah z več otroki v različnih razredih ali z enim težav starejša populacija zaposlenih. Pri sami upo- otrokom, mlajšim od 4 let. Več staršev je namreč rabi smo se naučili in postali vešči pri upravljanju tudi opazilo, da ne morejo opravljati svojega dela različnih kanalov (Teams, Zoom itd.), katere mno- in biti hkrati opora svojemu otroku, zato so mo- gi pred začetkom epidemije bodisi niso poznali rali svoje delo pogosto opravljati zgodaj zjutraj ali ali uporabljali. Zelo dobro je stekla komunikacija pozno zvečer. Kot drugi izziv so opredelili tudi po- s starši preko elektronske pošte, saj so jo bolj po- večanje časa pred zaslonom, pomanjkanje druž- zorno in skrbno spremljali. Prav je, da smo se izurili bene angažiranosti, pomanjkanje zanimanja za tudi na tem področju, saj živimo v obdobju, ko je spletno učenje in težave, povezane s tehnologijo. sam razvoj digitalne tehnologije zelo visoko zasto- Tudi Sonnenschein in Stites (2021) navajata, da sta pan, vendar menim, da ga moramo uporabljati le bila nivo stresa staršev in omejen dostop do teh- toliko, kot je to potrebno in priporočljivo za pred- nologije negativni napovedovalec vključevanja šolsko obdobje, saj je osebni stik tako s starši kot otrok v dejavnosti od doma. Starši so prav tako otroci še vedno nujno potreben. poročali, da niso bili dovolj usposobljeni za virtu- alno poučevanje in da za to niso imeli dovolj časa. Pojavili so se tudi drugi pomisleki glede tega, ali Viri in literatura Dong, C., Cao, S, Li, H. (2020): Young childrens online learning du- je virtualno učenje primerno za majhne otroke ring COVID-19 pandemic: Chinese parents beliefs and attitudes. glede na njihovo omejeno pozornost in potrebo Children and Youth Services Review. Št. 118. Hohmann, M. in Weikart, P. D. (2005): Vzgoja in učenje predšol- po boljših sredstvih za spodbujanje socialnega/ skih otrok. Ljubljana: DZS. čustvenega razvoja. Bistveno se je povečala tudi Jones, D. (2020): The impact of Covid-19 on Young Children, Fami- lies and Teachers. Defending the Early Years. ERIC. potreba po vključevanju staršev v učenje, kar je Ministrstvo za šolstvo in šport, Urad RS za Šolstvo (1999): Kuriku- razvidno iz mnogih objavljenih vsebin. lum za vrtce. Ljubljana. Raziskava o vzgojno-izobraževalnem procesu v predšolski vzgoji in njegovih učinkih v času epidemije bolezni covid-19 (2021). Pe- Razkorak med nasprotujočimi se mnenji pripi- dagoški inštitut. Center za kakovost v vzgoji in izobraževanju. Ko- rak za korakom. sujem predvsem temu, da so bili nekateri starši Sonnenschein, S in Stites L. M. (2021): The Effects od COVID-19 otrok doma bodisi brezposelni ali na t. i. »čaka- on Young Childrens and Theire Parents Activities at Home. Early Education and Development. nju na delo«, drugi pa so morali opravljati delo od Vonta, T. (2009): Organizirana predšolska vzgoja v izzivih druž- doma, dodatno delo, večizmensko delo. benih sprememb. Znanstvena monografija. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Zgonec, P in Mervic, T. (2020): TRANZICIJA – O prehodih med 4 Zaključek domačim in učnimi okolji v času epidemije bolezni covid-19). V: Korona in vrtec, str. 52–53. Pedagoški inštitut. Center za kakovost Na podlagi pridobljenih rezultatov, s katerimi raz- v vzgoji in izobraževanju. Korak za korakom. polagamo, lahko sklepamo, da je vrtec kot inštitu- Zupanc, T. (2021): Refleksije iz karantene: načrtovanje in izvajanje predšolskih dejavnosti na daljavo. V: Sodobna pedagogika. Le- cija naredila veliko za ohranjanje stikov z družina- tnik 72 (138). Številka 3/2021. 57 Didakta