Priznanje slovenskemu iolniku (Nov projekt učnega načrta) Pod tem naslovom so dnevniki pred nekaj dnevi prinesli vest, da je vodilna pedagoška revija v Beogradu »Učitelj« priobčila v zadnji številki obširno razpravo tov. E. Vranca iz Studencev pri Mariboru pod naslovom »Projekat nastavnog plana i programa za narodne škole (osnovne i više narodne) u kraljevini Jugoslaviji, izraden s naročitom obzirom na § 44. zakona o nar. školama od 5. 12. 1929. godine, koji propisuje koncentraciju nastave i aktivno učešče učenika.« Projekt je tov. Vranc izdelal na poziv Prosvetnega isveta v Beogradu in ga je predložil že v mesecu oktobru 1934. kot plod 10 letnih izkustev na polju delovne šole doma in v inozemstvu. Urednik »Učitelja« tov. Milič R. Majstorovič pripominja k Vrančevemu načrtu sledeče: »U velikom broju referata naših kolega povodom novog nastavnog plana i programa, na'lazi se tako isto veliki broj vanrednih misli, koje mogu da posluže kao dragocen materijal za izradu još boljeg plana i programa za naše narodne škole. Medutim, to je nedovoljno. Od kritike i primedaba valja preči na stvaranje, na izradu novog plana i programa za osmogodišnje školovanje. Jedan od tih stvaralaca jediniSitrvenog plana i iprograma za celu kraljevinu Jugoslaviju, po načelima »konceiitracije nastave i aktivnog učešča učenika« — nema sumnje da je i kolega Vranc Ernest. U isto vreme ovo je, koliko je nama poznato, prvi slučaj u nas da je izraden jedan plan i program za celokupno osnovno školovanje u punoj organskoj vezi. Iz tih razloga, kako kao svako ljudsko delo ima svojih nedostataka, mi ga pubiikujemo da se vidi kako i u našim redovima ima radnika doraslih ovome teškom zadatku. Kolegi Ernestu Vrancu zahvaljujemo... a g. Skali, što ga je preveo u srpskohrvatski.« Tov. Vranc bazira svoj načrt v glavnem na tem, da se vsakemu šolskemu letu odredi »vodilna misel«, na katero se koncentrira vse ostalo šolsko delo. Te vodilne ideje so: Osnovna šola: 1. razred: »Šola in dom«. 2. razred: »Letni časi« 3. razred: »Čuvajmo naše zdravje«. 4. razred: »Cez hribe in doline«. Višja narodna šola: 1. razred: »Lepa naša domovina«. 2. razred: »Mati priroda«. 3. razred: »Brez dela ni jela!« 4. razred: »Državljanska vzgoja«. Iz obširnega komentarja, ki je priložen elaboratu, je razvidna pedagoška, psihološka in sociološka utemeljitev vsega procesa. Glavna zahteva Vrančevega načrta je tudi v tem, da je okvimega značaja in da ni natrpan snovi, kot smo to navajeni od dosedanjih »planov i programov«. Projekt se torej v obliki in ideji docela loči od dosedanje prakse, pri vsem tem pa upošteva tudi nižje orgaTLizirane šole, za katere je dodana posebna razdelitev vodilnih idej namesto dosedanjih »kolobarjev«. Če nič druzega, hoče Vrančev projekt opozoriti merodajne činitelje v Beogradu na to, da se nivelizacija šolstva izvede stopnjema tako, da ne bodo prizadeti oni kraji, kjer je šolstvo že danes na visoki stopnji razvoja. Zato je »Učitelj« v veliki meri ustregel z objavo novega projekta predvsem slovenskemu šolstvu, ki s svojo 8 letno docela izvedeno šolsko obveznostjo prednjači vsemu jugoslovanskemu šolstvu. Uverjeni smo, da bo Glavni prosvetni svet resno upošteval načrt tov. Vranca, kar bo razvoju našega šolstva le v korist. Saj je že čas, da pride ustroj našega šolstva vendar že enkrat do rieke stabilnosti. Da so se pogledi na pokret delovne šole v zadnjem času izpremenili v prav zdravem pravcu celo na najvišjih mestih prosvetne uprave, nam jo v dokaz odlok ministrstva prosvete O. N. br. 8185 z dne 5. febr. 1935. o pouku v narodnih šolah v smislu § 44 zakona o narodnih šolah. Torej v smislu prav tistega §, na katerem temelji Vrančev učni načrt.