URN_NBN_SI_DOC-7V8IOWN1

Izvleček Članek obravnava nekatere vidike otroštva na Slovenskem v preteklosti. Nakazuje, kaj je bi- lo skupnega otrokom različnih stanov in v čem so se svetovi kmečkih, meščanskih in ple- miških otrok razlikovali. Abstract The article deals with some aspects of child- hood in Slovenian territory in the past. It indi- cates what was common to children of various classes and how the worlds of peasant, mid- dle-class and aristocratic children differed. Svetovi otrok v starejših obdobjih na Slovenskem 61 Maja Žvanut * Svetovi otrok v starejših obdobjih na Slovenskem Children’s worlds in past centuries Ena od novejših modnih tem humanistike in družboslovja so t. im. ženske študije. Po mojem mnenju je to značilen primer prenašanja sodobnih terminov in pojmov v preteklost, za katero je bila značilna popolnoma drugačna mentali- teta. Nikakor ne moremo za trdno vedeti, če so naši predniki sploh razmišljali o ženskah kot o problemu in če so, ali so ga občutili na način, kot ga predpostavlja- jo častilci takih študij. Ne verjamem, da je imela velika večina ljudi kaj dosti časa in volje razmišljati o položaju žensk oziroma moških. Življenje je bilo mnogo krajše kot danes, skrb za fizično preživetje hudo, vsakdanje breme, o svetu pa so verovali, da je urejen po božji volji. Mnogo bolj upravičeno se mi zdi raziskovati, kako se je nekdaj godilo otro- kom, tej res posebni človeški kategoriji. O svetu odraslih zelo veliko pove tudi njihov odnos do otrok, vendar je treba tudi pri teh raziskavah pozabiti na sodob- ne pojme in se poskusiti čim bolj vživeti v konkreten čas z vsemi njegovimi zna- nimi posebnostmi. Ob tem se ni čisto nič potrebno zmrdovati nad razmerami v nekdanjih časih: dandanes imamo polna usta človekovih in v njihovem sklopu otrokovih pravic, a se krhkim človeškim mladičem na splošno ne godi mnogo bolje kot nekdaj. Načelo dostojanstva človeškega bitja, ki ga oznanja krščanstvo, ta univerzalni duhovni okvir Evropejcev, mu je v resnici teoretično zagotavljalo širšo in popolnejšo zaščito kot naše “človekove pravice”. Le da se praksa vedno razlikuje od teorije, otroci imajo tako življenje, kot jim ga omogočijo odrasli. Svet otroka je odvisen od številnih danosti: časa in družbenega okolja, v katerih živi, od stanu, razumevanja in možnosti njegovih staršev, od njegovega UDK 316.346.3–053.2/.5(497.4) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 8. 11. 2005 * dr. zgodovine, muzejska svetnica, Narodni muzej Slovenije, Ljubljana.

RkJQdWJsaXNoZXIy