Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2013/23 ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta L6-2309 Naslov projekta Manevrska struktura Narodne zaščitev organih za notranje zadeve leta 1990 Vodja projekta 9653 Damijan Guštin Tip projekta L Aplikativni projekt Obseg raziskovalnih ur 5311 Cenovni razred A Trajanje projekta 05.2009 - 04.2012 Nosilna raziskovalna organizacija 501 Inštitut za novejšo zgodovino Raziskovalne organizacije -soizvajalke 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 582 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.01 Zgodovinopisje Družbenoekonomski cilj .,, Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.06 SUF) 2.Raziskovalno področje po šifrantu FOS1 Šifra 6.01 -Veda 6 Humanistične vede - Področje 6.01 Zgodovina in arheologija B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3.Povzetek raziskovalnega projekta2 SLO Raziskovalni projekt seje osredotočal na rekonstrukcijo in interpretacijo enega od najbolj nejasnih, a hkrati ključnih vprašanj v obdobju osamosvajanja Slovenije. Republika Slovenija je aprila 1990 izvedla prve večstrankarske volitve v Jugoslaviji vladajoč socialistični sistem. Vodstvo jugoslovanskih oboroženih sil, ki je bilo relativno samostojno, je, predvidevajoč, da bi se lahko federativni republiki Slovenija in Hrvaška odcepili, 15. maja 1990 odredilo odvzem orožja Teritorialni obrambi. Sekretarja za notranje zadeve in za obrambo v novi vladi Slovenije sta, spodbudila oblikovanje skrivne obrambne organizacije, da bi zmanjšala varnostno ogroženost Slovenije in za organiziranje skrivne organizacije zadolžila Antona Krkoviča in Vinka Beznika. Organizacija je delovala z dvema vzporednima strukturama, od katerih je bila ena („modra linija") vzpostavljena v organih za notranje zadeve. Vzpostavljanje obrambne mreže je v organih za notranje zadeve teklo drugače, saj so lahko uporabili Posebno enoto Milice, ki je bila namenjena za posredovanje v primeru izrednih razmer. Za pravni okvir so uporabili obstoječo zaščitno organizacijo Narodno zaščito in novo organizacijo vanjo uvrstili kot Manevrsko strukturo Narodne zaščite. Vodji organizacije sta razvila organizacijsko mrežo na pokrajinskem in občinskem nivoju. Policijska struktura je vanjo vključila Specialno enoto Milice in okoli 1400 pripadnikov Posebne enote Milice. Projekt je prikazal način vzpostavljanja skrivne organizacije, proces opredeljevanja njenih nalog, vsebino organizacijskih in obrambnih priprav, obseg vključenosti v skrivno organizacijo, kot tudi motivacijske aspekte njenih pripadnikov. Dejavnost sprva skrivne organizacije je obsegala pripravo skrivnih skladišč za disperzirano orožje, varnostno zavarovali so prevažanje orožja iz več osrednjih skladišč v vsako od 63 občin, vzpostavili so obveščevalno mrežo, ki je nadzorovala vojašnice in druge vojaške objekte. Poleti 1990 je Manevrska struktura Narodne zaščite z obema vzporednima strukturama zajela celotno ozemlje republike. V končni organizacijski fazi je bilo v začetku septembra vanjo vključenih okoli 9.000 pripadnikov milice (v formaciji Vojne enote milice), poleg okoli 21.000 pripadnikov iz enot Teritorialne obrambe. Organizacija je bila v začetku oktobra 1990 ukinjena, ko je Slovenija z ustavnimi amandmaji zakonsko prevzela popoln nadzor nad Teritorialno obrambo in s tem vzpostavila svoje oborožene sile. Obrambno načrtovanje razvito v okviru Manevrske strukture Narodne zaščite je ohranilo veljavo, prav tako pa je ostala nespremenjena vloga pripadnikov organov za notranje zadeve v obrambnih načrtih Republike Slovenije. ANG The research project focuses on the reconstruction and interpretation of one of the most unclear yet critical issues occurring in the period when Slovenia was becoming an independent state. In April 1990, the Republic of Slovenia carried out the first multi-party elections in the socialist-rule Yugoslavia. In their prediction that Slovenia and Croatia might detach themselves from Yugoslavia, the relatively autonomous leadership of Yugoslav Armed Forces brought a decision on 15th May 1990 to disarm the Territorial Defence. The Secretary of the Interior and the Secretary of Defence in the newly-formed Slovenian government encouraged the formation of a clandestine defence organisation in order to decrease the security threat in Slovenia, and put Anton Krkovič and Vinko Breznik in charge of the organisation. The organisation operated by means of two parallel structures of which one ("the blue line") was established under the bodies of the interior. Within the bodies of the interior, the establishment of a defence network was carried out in a different way as it was possible to utilise the special Militia unit which was appointed for interventions in cases of emergency. The existing Home Guard organisation was used as the legal frame to which the newly-formed organisation was attached as the Home Guard Manoeuvring Structure. Both organisation leaders developed an organisational network at the regional and municipal level. The police structure included in it the special Militia unit and around 1400 members of the of the dedicated Militia units. The project shows the method of establishing a clandestine organisation, the process of defining its duties, the content of organisational and defence preparations, the scope of inclusion in the clandestine organisation as well as motivational aspects of its members. Initially, the activities of the clandestine organisation comprised the preparation of clandestine depot facilities to store dispersed weapons, security protection of weapons transported from several central depots into each of the 63 municipalities, and establishment of an intelligence network to monitor military barracks and other army facilities. In the summer of 1990, the Home Guard Manoeuvring Structure, with the two parallel structures, seized the entire territory of the republic. At the final organising stage in early September, the structure included around 10,000 Militia members (within the Militia military units) and around 21,000 members of the Territorial Defence. In early October 1990, the clandestine organisation was terminated when Slovenia, by adopting constitutional amendments, legally acquired full control over the Territorial Defence, thus establishing its own armed forces. However, the defence planning developed in the framework of the Home Guard's Manoeuvring Structure retained its value and the role played the members of the bodies of the interior assumed under the defence plans of the Republic of Slovenia remained unchanged. 4.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu3 Raziskovalna skupina je izvedbo programa dela začela z zbiranjem primarnega gradiva o delovanju organov za notranje zadeve in hkratno analizo že obstoječega pisnega gradiva. Med zbiranjem primarne dokumentacije je bilo osrednje in najbolj pomembno organizirano zbiranje ustnih izjav. Ob pomoči sofinancerja projekta je projektna skupina izdelala seznam relevantnih in hkrati dosegljivih akterjev in izvedla v prvem letu izvajanja projekta intervjuje z 111 osebami, ki so sodelovale v organiziranju mSnZ v organih za notranje zadeve ali so bile pomembne za delovanje omenjene organizacije. Intervjuji so bili posneti, prepisani in verificirani s strani intervjuvanih oseb. Po zaključku projekta so v skladu z načrtom urejene kopije dane v javni dostop v raziskovalne namene kot zbirka dokumentarnega gradiva v Knjižnici Inštituta za novejšo zgodovino. Hkrati si je vodja projekta prizadeval, da pridobi dostop do dokumentarnega gradiva, ki se je nanašalo na MSNZ, v dokumentarnem gradivu Ministrstva za notranje zadeve. Pri tem je bilo le delno uspešno, pridobilo je okoli 50 dokumentov, ki pa niso bili odločilnega pomena za vsebino projekta. Bistveno večji del gradiva je skupina pridobila šele v zadnji fazi izvajanja projekta. V drugi fazi izvajanja projekta se je raziskovalna skupina posvetila pripravi celovite analize o razvoju in delovanju mSnZ v okviru organov za notranje zadeve v monografski obliki. Raziskovalna skupina je izdelala načrt monografije, posamezni člani raziskovalne skupine pa so usklajeno opravili dele raziskave. Monografija je zajela analizo okoliščin, koncept, zasnovo in delovanje organizacije MSNZ v organih za notranje zadeve od pomladi do jeseni 1990. Pri izdelavi monografije so bili uporabljeni vsi dosegljivi viri, zbranimi v okviru prve faze raziskovalnega projekta. Pri pisanju monografije je bilo angažiranih šest članov raziskovalne skupine: dr. Zdenko Čepič, dr. Filip Čuček, dr. Jure Gašparič ter dr. Uroš Svete, dr. Božo Repe in dr. Damijan Guštin, ki so napisali poglavja monografije. Dr. Božo Repe je napisal uvodno poglavje z orisom razmer v Sloveniji spomladi in poleti 1990, v katerem je pojasnil silnice, ki so privedle do občutka ogroženosti Republike Slovenije. Dr. Zdenko Čepič je orisal poglede in delovanje vodstva jugoslovanskih oboroženih sil, ki se je začelo aktivni vpletati v politično življenje jugoslovanske države, ko se je vojaški vrh se je politično opredelil za srbsko politiko in videl v slovenski politiki nasprotnika. Po prevzemu oblasti, ko je bilo jasno, da bo vlado sestavila koalicija Demos, je vrh JLA odredil odvzem orožja Teritorialnim obrambam. Dr. Jure Gašparič je analiziral okoliščine nastajanja nove obrambne organizacije. Prikazal je začetke vzpostavljanja konspirativne obrambne organizacije, predvsem pa vključitev Posebne enote milice (PEM) in Specialne enote milice (SEM) RSNZ-ja v MSNZ, ki so jo v taki obliki ustanovili konec avgusta 1990. V septembru 1990 so vključili še VEM -Vojne enote milice. Dr. Filip Čuček je poglobljeno raziskal oblikovanje Manevrske strukture med pripadniki organov za notranje zadeve v drugi polovici leta 1990. V začetku septembra je skrivna organizacija prešla na osnovno raven, v vse uprave policije in policijske postaje. Poveljniki Posebnih enot milice so z novimi razmerami hitro zatem seznanjali komandirje postaj milice ali pa njihove namestnike. Seznanjanje posameznih komandirjev je bilo odvisno predvsem od tega, kdaj so akterji na ravni uprav oziroma pokrajin ocenili, da zadanih nalog več ne zmorejo sami, in so del novih nalog zaupali svojim podrejenim. Ti so organizirali predvsem skrivne lokacije za orožje, sodelovali pri transportih in disperziji orožja ter hranili evidence nabornikov. Dr. Uroš Svete je napisal poglavje, ki je primerjalno obravnavalo nastajanje obrambne organizacije v vojaških strukturah, predvsem v Teritorialni obrambi, kjer je ugotavljal močno različne vzroke in trende razvoja MSNZ. Prav v slednjem dejavniku - v tesnem, dobrem in kontinuiranem sodelovanju in dopolnjevanju milice in vojske - moremo odčitati eno pomembnejših izkušenj obrambnih prizadevanj leta 1990. Raziskovalna skupina v letu 2010 dejavno sodelovala tudi pri osrednjem tematsko neposredno povezanem dogodku. Trije člani projektne skupine, dr. Jure Gašparič, dr. Uroš Svete in dr. Filip Čuček, so sodelovali z referati na strokovnem posvetu ob 20. letnici MSNZ 4. oktobra 2011 v Ljubljani, vodja raziskovalne skupine dr. Damijan Guštin je posvet vodil. Dr. Damijan Guštin in dr. Uroš Svete sta sodelovala z referati o okoliščinah in načinih delovanja MSNZ na posvetu o MSNZ v Mariboru 15. maja 2010, ki ga je pripravilo Ministrstvo za obrambo RS. Dr. Damijan Guštin je nastopil z referatom o problemu varnosti v procesu demokratizacije in osamosvajanja Republike Slovenije na znanstvenem posvetu Slovenska pot iz enopartijskega v demokratični sistem 21. septembra 2010 v Ljubljani. V sklepni fazi projekta so člani projektne skupine izdelali analitične analize, ki so jih deloma objavili v obliki znanstvenih člankov in razširjenih referatov. Dr. Jure Gašparič je v razpravi k analizi vloge organov za notranje zadevev oblikovanju slovenskih obrambnih sil pritegnil vprašanje njihove legitimitete. Dr. Filip Čuček je v svojem prispevku sintetično orisal oblikovanje skrivne mreže znotraj vrst slovenske milice. Dr. Uroš Svete je obravnaval kontekst oblikovanja obrambnih sil slovenske države v letu 1990. Raziskovalna skupina je v končni fazi osredotočila raziskovalno delo na analizo okoliščin, v katerih se je razvijal prehod organov za notranje zadeve, zlasti pa uniformirane milice v obrambne priprave jeseni 1990, po formalni ukinitvi Manevrske strukture narodne zaščite v začetku oktobra 1990. S pomočjo sofinancerja so člani projektne skupine pridobili vpogled v dokumentarno gradivo o dejavnosti milice v celotnem obdobju osamosvajanja od začetka 1990 do jeseni 1991, ki ga hrani arhiv Ministrstva za notranje zadeve. Prav tako so pridobili vpogled v zbrano ustno gradivo, spominske izjave in sekundarno gradivo, ki so ga zbrala posamezna društva Združenja Sever. S tem so obogatili spoznanja pridobljena iz analize zbranega ustnega gradiva iz let 2009 in 2010. Na podlagi zbranega gradiva so člani raziskovalne skupine dr. Zdenko Čepič, dr. Filip Čuček in dr. Jure Gašparič sodelovali pri izdelavi kronologije o delovanju slovenske milice v osamosvojitvenih procesih v letih 1989- oktober 1991, ki jo pripravlja sofinancer, na osnovi dokumentacije arhiva MNZ in gradiva, ki so ga pripravile pokrajinska društva Združenja Sever. Omenjeni člani projektne skupine so vsebinsko osmislili celostno podobo nastajajoče monografije, pripravili zasnovo, redakcijsko in tematsko obdelali gradivo ter napisali študije o značilnostih posameznih obdobij. S.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev4 Zastavljeni program je bil v celoti realiziran. Raziskovalna skupina je dosegla zastavljene cilje in upoštevala pri tem tudi zastavljene cilje sofinancerja. Raziskovalna skupina je uspešno izvedla ključne točke raziskovalnega programa in dosegla tudi pomembne in družbeno relevantne ter opažene raziskovalne rezultate. V procesu zbiranja gradiva je vsebinsko bogatim naborom 111 intervjujev presegla izhodiščno oceno o potrebnem številu intervjujev. Zbrano gradivo je v urejeni transkribirani obliki dostopno javnosti. Člani projektne skupine so izdelali zastavljene analitične študije in jih tudi večino objavili kot znanstvene članke, dele monografij in razširjene objave nastopov na konferencah, medtem ko sta dve še v postopku recenziranja. Prav tako so člani projektne skupine izdelali in objavili monografijo Skrivna modra mreža, v kateri so celovito obravnavali celotno problematiko zastavljenega projekta in je osrednji rezultat izvedenega projekta. Ena monografija, ki prav tako obravnava tematiko projekta in so pri njej sodelovali člani projektne skupine, je v tisku. Člani projektne skupine so bistveno sodelovali v pripravi in strokovni izvedbi strokovnega posvetovanja, ki je bilo namenjeno obravnavi Manevrske strukture Narodne zaščite. Prispevali so tri nosilne referate posvetovanja, v katerih so podali temeljna interpretacijska izhodišča za obravnavo Manevreske strukture Narodne zaščite, zlasti glede njenih dveh vzporednih struktur (vojaške in policijske). Člani projektne skupine so nastopili na še štirih znanstvenih sestankih s predavanji, v katerih so obravnavali temo projekta oziroma problema ustvarjanja in razvoja obrambnih sil Slovenije v letih 19901991. Posredni rezultat izvajanja projekta je bila, da se je projektna skupina močno uveljavila v javnosti, kar se je odrazilo tudi v nastopih posameznih članov kot piscev recenzij, poljudnih člankov, nastopov v medijih. Štirje člani projektne skupine so raziskovalna spoznanja prenesli tudi v lastno pedagoško delo. 6.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine5 Med izvajanjem projekta niso bile izvedene nobene spremembe raziskovalnega programa. Projektna skupina je ostala ves čas izvajanja projekta v enaki sestavi. 7.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine6 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 252258304 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Prikrita modra mreža : organi za notranje zadeve Republike Slovenije v projektu MSNZ leta 1990 ANG Clandestine Blue Network Opis SLO Znanstvena monografija celovito obravnava organiziranje in priprave za delovanje organov za notranje zadeve v obrambnih dejavnostih Republike Slovenije med majem in oktobrom 1990. Nova politična oblast v Sloveniji je v okviru zakonskih možnosti pripravila na obrambo v primeru intervencije; za dobo štirih mesecev v okviru skrivne Manevrske strukture Narodne zaščite. Vanjo sta ministra za ljudsko obrambo in notranje zadeve vključila tako del pripadnikov Teritorialne obrambe kot pripadnike Specialne enote Milice (SEM) in Posebne enote Milice (PEM) in končno tudi Vojnih enot Milice. ANG The scietific monograph represents a comprehensive exploration of the organisation and preparations for the operations of the internal affairs bodies in the field of defence activities of the Republic of Slovenia in 1990. For the period of four months in the framework of the clandestine Home Guard Manoeuvring Structure, defence in case of an intervention was prepared in the context of the legal options. The Ministers for People's Defence and Internal Affairs included certain members of the Territorial Defence as well as members of the MilitiaUnits into this organisation. Objavljeno v Inštitut za novejšo zgodovino;Zveza policijskih veteranskih društev Sever; 2010; 260 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Čepič Zdenko, Čuček Filip, Gašparič Jure, Guštin Damijan, Repe Božo, Svete Uroš Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 2924660 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Slovenska milica v procesu osamosvajanja 1989-1991 ANG Slovenian Militia in the Process of the Attainment of Independence 19891991. Opis SLO Milica je bila ključen dejavnik varnosti v letih 1989-1991, začenši z mitingom resnice 1. decembra 1989, ko je preprečila shod prosrbskih mitingašev. Slovenska politika se je pri oblikovanju slovenskih obrambnih sil oprla tudi na strukturo milice, ki je bila odlično organiziran, predvsem pa profesionalno izurjen varnostni organ. Prav zaradi tega je njena notranja struktura vse od odvzema orožja Teritorialni obrambi služila kot temelj nadaljnje izgradnje obrambnega sistema Slovenije. V drugi polovici leta 1990 je milica odigrala prvenstveno vlogo pri oblikovanju tajne Manevrske strukture narodne zaščite in pri vzpostavljanju enot Narodne zaščite, ki so oktobra leta 1990 prešle v slovensko Teritorialno obrambo. Glavne aktivnosti milice so bile priprava tajnih skladišč, transport, disperzija in nadzor orožja ter varovanje evidenc vojaških nabornikov. Toda tudi po oktobru 1990 so dejavnosti malice nemoteno tekle naprej vse do junija leta 1991, v osamosvojitveni vojni konec junija in v začetku julija 1991 pa je milica nedvomno pustila velik pečat. Skupaj s Teritorialno obrambo se je postavila po robu JLA in jo s svojo brezhibno organizacijo nemalo presenetila. ANG The militia represented a key security factor in the years from 1989 to 1991, starting with the Rally of Truth on 1 December 1989, when it prevented the pro Serbian gathering. Subsequently the Slovenian politics, striving to organise the Slovenian defence forces, also relied on the structure of the militia, which was a highly organised and professionally trained security body. Therefore its internal structure served as the foundation for the further development of the Slovenian defence system ever since the weapons were confiscated from the Territorial Defence. In the second half of 1990 the militia played the major role in the formation of the clandestine Home Guard Manoeuvring Structure and in the organisation of the National Defence units, included into the Slovenian Territorial Defence in October 1990. The militia's main activities included the organisation of secret repositories, transport, distribution and control of the weapons, and protecting the registers of military recruits. Even after October 1990 and until as late as 1991 the militia activities proceeded normally, and it undoubtedly left a profound mark on the Independence War in the end of June and beginning of July 1991. Together with the Territorial Defence it stood up to the Yugoslav People's Army and surprised it considerably with its flawless organisation. Objavljeno v Znanstvena založba Filozofske fakultete; Osamosvojitev 1991; 2011; Str. 265-277; Avtorji / Authors: Čuček Filip Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 3. COBISS ID 31802973 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Manevrska struktura narodne zaščite med strateškim konceptom in taktično realizacijo ANG Manoeuvre Structure of National Protection Between Strategic Concept and Tactical Realisation Opis SLO Čeprav je obstajala sorazmerno kratek čas, je Manevrska struktura narodne zaščite kompleksna tematika, ki jo je treba obravnavati multidisciplinarno in večplastno. Vsebinsko in funkcionalno štejemo za začetke MSNZ (samo) obrambne aktivnosti, ki so sledile odvzemu orožja TO maja 1990, prav tako pa predstavlja njen obstoj udejanjanje razmišljanj o samostojnosti tudi na vojaškem področju ter o Slovenski vojski prek vzpostavitve nadzora nove oblasti nad TO. Ne nazadnje pa je MSNZ nedvomno pomenila konceptualizacijo obrambnih sil, sestavljenih iz simbioznega delovanja vojaške in miličniške oziroma policijske komponente. Članek predstavlja analizo od strateškega koncepta in zamisli do taktične realizacije, pri čemer se naslanja na holistični pristop, v katerem so združena teoretična in metodološka spoznanja zgodovinopisja, sociologije organizacij, politologije in ne nazadnje obramboslovja. ANG In spite of relatively short period of existence, the Home Guard Manoeuvring Structures (HGMS) presents very complex topics demanding multidisciplinary and multilevel approach. Firstly, from aiming and functionality points of view, their origins goes back to (self)defence activities, following Yugoslav People's Army attempt for disarming Slovenian Territorial Defence in May 1990. Secondly, although National protection was an existing but antiquated institution, (unique to Slovenia), intended to enable the republic to form an ad hoc defence structure, akin to a Home Guard, it was a cover for secret alternative command structure and a way how new elected republic leadership tried to control Teritorial Defence which was formally a part of joint Yugoslav armed forces. And thirdly, HGSM presents conceptualisation of unique Slovenian defence forces, composed military (Territorial defence) and militia/police units. The article presents all hazards analysis from strategic concept till tactical realisation, combining history, politology, sociology and security theories. Objavljeno v Inštitut za zgodovino delavskega gibanja; Prispevki za novejšo zgodovino; 2012; Letn. 52, št. 2; str. 189-212; A': 1; Avtorji / Authors: Svete Uroš Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 2883700 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Vloga organov za notranje zadeve v oblikovanju obrambnih sil Republike Slovenije ANG Role of the Internal Affairs Bodies in the Formation of the Defence Forces of the Republic of Slovenia. Opis SLO Članek prikazuje, zakaj in kako so državni organi Republike Slovenije v snovanje prikritih obrambnih sil poleti 1990 vključili tudi pripadnike organov za notranje zadeve. Avtor ugotavlja, da je bila Milica po odvzemu orožja Teritorialni obrambi maja 1990 še najbolje delujoča oborožena sila, pod republiško pristojnostjo, poleg tega pa tudi predvidena za vojaško-policijsko uporabo (Specialna enota Milice, Posebna enota Milice in Vojne enote Milice), zato so jo povezali skupaj s izbranimi pripadniki Teritorialne obrambe v legalno Narodno zaščito kot njeno manevrsko strukturo. ANG The article demonstrates why and how the state authorities of the Republic of Slovenia included the members of the internal affairs bodies into the formation of the clandestine defence forces in the summer of 1990. After the confiscation of weapons from the Territorial Defence in May 1990, the Militia remained the most functional armed force under the republican jurisdiction, and it was also envisioned for military police operations. Therefore the Militia was integrated - together with selected members of the Territorial Defence - into a legal Home Guard as its manoeuvre structure. Objavljeno v Zveza policijskih veteranskih društev Sever;Zveza veteranov vojne za Slovenijo;Ministrstvo za notranje zadeve;Slovenska vojska, Poveljstvo za doktrino, razvoj, izobraževanje in usposabljanje;Inštitut za novejšo zgodovino; 20. obletnica Manevrske strukture narodne zaščite; 2011; Str. 81-91; Avtorji / Authors: Gašparič Jure Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 5. COBISS ID 3040628 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Varnost in demokratična preobrazba : (za)varovanje demokratizacije in osamosvajanja v Sloveniji v letu 1990 ANG Security and democratic transformation: protection of democratization and independence process in Slovenia in 1990 Opis SLO ANG Sestavek obravnava vpliv varnostnih dejavnikov na proces osamosvajanja Slovenije. Prehod Slovenije v demokratično ureditev so ogrožale predvsem notranje komunistične sile v Jugoslaviji. Odnos komunističnih struktur do opozicijskih prodemokratičnih sil je bil dvoumen, saj zoper demokratizacijo niso upali nastopiti odkrito. Zato pa so poskušali pripraviti čim bolj ugodne okoliščine za odstranitev oblasti Republike Slovenije. Maja 1990 je vojaško vodstvo jugoslovanskih oboroženih sil odredilo odvzem orožja Teritorialne obrambe v Sloveniji. Zato so po prevzemu oblasti maja 1990 organi slovenske republike vprašanju varnosti morali posvetiti veliko pozornosti in energije, kar je vplivalo tudi na proces nadaljnjega razvoja slovenske demokratične vladavine. Ustvarile so skrivno obrambno organizacijo Manevrsko strukturo Narodne zaščite. Preoblikovale so pro-komunistično Službo državne varnosti tako, da je ustrezala standardom demokratične ureditve. Jeseni 1990 so preoblikovale Teritorialno obrambo tako, da je postala slovenska vojska. Prav zaradi nevarnosti (pred JLA, Miloševicevo Srbijo, zveznimi oblastmi) je prišlo do povezovanja vladajočega Demosa in opozicijskih sil. Proces osamosvajanja se je pospešil, vendar z ozirom, da v šestmesečnem obdobju do s plebiscitno odločitvijo najavljene proglasitve samostojne države ne bi prišlo do notranje policijsko-vojaške intervencije zveznih sil. The article deals with the impact of security factors on the process of Slovenia's independence. Slovenia's democratic transition regime has been threatened by internal Communist forces in Yugoslavia. Relationship of communist structures to pro-democracy opposition forces was ambiguous, because they dare not speak openly against democratization. That's why they try to produce the most favorable conditions for the removal of the authorities of the Republic of Slovenia. In May 1990, the military leadership of the Yugoslav armed forces ordered the confiscation of the weapons of the Territorial Defence in Slovenia. Therefore, after taking power in May 1990 the Slovenian republic authorities issue safety should pay a lot of attention and energy, which also affected the process of further development of the Slovenian democratic rule. They created a secret defense organization Home Guard Maneuvring Structure. They transformed the pro-Communist State Security Service to meet the standards of a democratic regime. In autumn 1990, the Territorial Defence was transformed so that it has become the Army of Slovenia. It is because of risk (from Yugoslav People's Army, MiloševiCs Serbia, federal authorities) occurred integration Demos ruling and opposition forces. Independence process was accelerated, but with regard to the six-month period between 26 December 1990 and 26 June 1990 (from plebiscite to the date of independence of Republic Slovenia) to avoid internal police-military intervention of federal forces. Objavljeno v Inštitut za novejšo zgodovino; Slovenska pot iz enopartijskega v demokratični sistem; 2012; Str. 103-127; Avtorji / Authors: Guštin Damijan Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji S.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine7 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 2809460 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Prikrita modra mreža ANG Clandestine Blue Network Opis SLO Avtor je predstavil izpeljavo prikrite organizacijske mreže Manevrske strukture Narodne zaščite - začasne obrambne sile Republike Slovenije -na območju republike. Razen enega primera so za to uporabili že obstoječe organizacijske oblike uprav organov za notranje zadeve in postaj Milice in do konca septembra 1990 vzpostavili tajno mrežo, v kateri je bil velik del pripadnikov milice. Ti so vzpostavili skrivna skladišča za orožje, sodelovali pri transportih in disperziji orožja ter hranili evidence nabornikov. ANG The author presented the formation of the clandestine organisational network of the Home Guard Manoeuvring Structure - a temporary defence force of the Republic of Slovenia - in the Slovenian territory. The existing organisational forms of the internal affairs bodies administrations and Militia stations were used for this purpose. Until the end of September 1990 a secret network was established, which included a considerable percentage of the militia members, who set up hidden weapon repositories, took part in the secret distribution of weapons, and kept the registers of the recruits. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v 2010; Avtorji / Authors: Čuček Filip Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 2. COBISS ID 2928500 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Oborožene sile v prelomnem trenutku : nacionalna obramba - dosežek samostojne slovenske države? ANG Republic of Slovenia Armed Forces at the Critical Moment. National defense - an achievement of independent Slovenian state? Opis SLO Oborožena sila je v posebnih razmerah, v katerih se je Republika Slovenija v letih 1990-1991 približevala statusu neodvisne države, imela ne le vlogo enega od pomembnih dejavnikov, ki predstavlja in krepi državnost nove države, pač pa tudi funkcijo odvračanja in varovanja poti do neodvisnosti, saj je grozila velika verjetnost intervencije zveznih oblasti in JLA, ki so najavo neodvisnosti označevale za secesijo. Republika Slovenija je spričo takih okoliščin do trenutka neodvisnosti 25. junija 1991 vzpostavila obrambni sistem in oborožene sile, ki so bile sposobne obrambnega delovanja, ko je dan po razglasitvi neodvisnosti posredovala JLA. Pomembna faza tega procesa, ki je spričo tedaj sprejetih rešitev določila končno obliko oblikovanja državne oborožene sile, je bila ustvaritev Manevrske strukture Narodne zaščite poleti in jeseni 1990. ANG In the special circumstances involved in the Republic of Slovenia attaining the status of an independent state in 1990 and 1991, the armed forces did not only function as one of the important factors representing and strengthening the statehood of the new state, but also deterred dangers and secured the path towards independence in light of the high probability that the federal authorities and the Yugoslav People's Army, which pronounced the impending declaration of independence as secession, would intervene. Due to these circumstances the Republic of Slovenia had, before the declaration of independence on 25 June 1991, established its own defence system and armed forces, capable of defence operations as soon as the Yugoslav People's Army in fact intervened a day after the declaration of independence. The establishment of the Home Guard Manoeuvring Structure in the summer and autumn of 1990 was an important stage of this process, dictating the further course of the formation of the armed forces due to the solutions adopted at that time. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v 2011; Avtorji / Authors: Guštin Damijan Tipologija 3.15 Prispevek na konferenci brez natisa 3. COBISS ID 2876276 Vir: COBISS.SI Naslov SLO ANG Civilna družba in obramba Republike Slovenije 1990-1991 Civil Society and Defence of the Republic of Slovenia 1990-1991 Opis SLO Avtor prikazuje oblikovanje odnosa in zavesti prebivalstva do obrambe Slovenije v zaostreni fazi jugoslovanske krize. Slovensko prebivalstvo se je namreč v vedno večjem številu in bolj odločno izjavljalo za obrambo pred dotedanjimi sodržavljani Jugoslavije; prelomnica v tem je bil odvzem dela orožja Teritorialni obrambi maja 1990. Skrivna obrambna organizacija, ki so jo razvili pristojni organi slovenske države, je vključevala veliko stopnjo samoiniciativnosti, ne le pripadnikov Manevrske strukture Narodne zaščite, pač pa tudi civilnega prebivalstva, ki se je aktiviralo v pomoč organizaciji pri shranjevanju orožja in opreme, s prevozi, v obveščevalnem delu, kar velja tudi za obdobje pred osamosvojitvijo in vojno za obrambo neodvisnosti junija in julija 1991. Pomemben del prebivalstva pa je hkrati podpiral zamisel, da bi obrambni sistem Republike Slovenije v bodoče temeljil na obrambi brez orožja. ANG The author describes the development of the attitude and awareness of the population in regard to the defence of Slovenia at the critical stage of the Yugoslav crisis. An increasing percentage of the Slovenian population supported the defence from the former fellow citizens of Yugoslavia more and more resolutely, and the partial confiscation of weapons from the Territorial Defence in May 1990 represented a turning point. The clandestine defence organisation, established by the competent bodies of the Slovenian state, included considerable initiative, not only on the part of the Home Guard Manoeuvring Structure, but also on the part of the civilian population activating itself in order to assist the organisation in the storage of weapons and equipment, transport, and intelligence work. This also holds true for the period before the declaration of independence and the Independence War in June and July of 1991. However, a considerable part of the population simultaneously supported the idea that in the future the defence system of the Republic of Slovenia should be based on unarmed defence. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v 2011; Avtorji / Authors: Guštin Damijan Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 4. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Vojaška zgodovina Slovencev in Slovenije. Predmet na rednem in izrednem študiju na Univerzi v Ljubljani, Fakulteti za družbene vede, Študijski program Obramboslovje. Izvajalca doc. dr. Damijan Guštin, soizvajalec doc. dr. Uroš Svete. ANG D. Guštin: Military History of Slovenia and Slovenians - Course at University of Ljubljana, Faculty of Social Sciences, study programme Defence Studies, lecturers: dr. Damijan Guštin, dr. Uroš Svete Opis SLO Predmet Vojaška zgodovina Slovencev in Slovenije obravnava najpomembnejše razvojne faze vojaške organiziranosti, vojn in razvoja oboroženih sil na območju Slovenije v obdobju od rimske dobe do sodobnosti, s poudarkom na obdobju 19. in 20. stoletja. Slovenska vojaška zgodovina je bila v tem obdobju del vojaške zgodovine habsburške in jugoslovanske države, le v prelomnih obdobjih je dobila ločen razvoj, ki se je v obdobju po ustanovitvi neodvisne države razvil v zgodovino slovenske državne vojske. V okviru predmeta predava temo Osamosvojitev Slovenije - varnostna ogrožanja 1990 in vojna za obrambo neodvisnosti 1991. The course Military History of Slovenia and Slovenians deals with the most important developmental stages of military organisation and military events from the Roman age to modern times, with an emphasis on the 19th and 20th century. In this period, the Slovenian military history was a part of ANG Habsburg and Yugoslav state. It only started developing separately in critical periods, evolving into the history of Slovenian national army after 1991. In the context of this subject both lecturers also lectures on Slovenian Independence Period - Security Threats in 1990 and Independence War of 1991. Šifra D.10 Pedagoško delo Objavljeno v www.fdv.uni-lj.si/obvestila-in-informacije/predmeti/3245 Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 5. COBISS ID 3087988 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Vzpostavitev slovenskih obrambnih sil in njihovega vojaškega dela v letu 1990 ANG Formation of the Slovenian Defence Forces and their Military Section in 1990: Manoeuvre Structure of National Defence Opis SLO Avtor postavlja tezo, da je bila nacionalna obramba Slovenije v letu 1990 mogoča zato, ker je bila pokrita z doktiro splošnega ljudskega odpora in družbene samozaščite. Dejansko je bilo v funkcionalnem smislu izoblikovanje nacionalne obrambe, ki jo je od jeseni 1990 nadzorovala slovenska oblast, prav rezultatoblikovanja vojaške veje skrivne obrambne organizacije in implementacija koncepta obrambnih sil. Glavni dosežek tega koncepta je bilo organiziranje enot in organov, ki so opravljali vojaške obrambne naloge nastajajoče slovenske države. V ta namen so organizatorji uporabili kapacitete Teritorialne obrambe, odgovorne slovenskemu republiškemu vodstvu, kot tudi enote Milice, ki so bile pripravljene in opremeljene za vojaško uporabo. V tem pogledu je Manevrska struktura Narodne zaščite brez dvoma protisloven pojem, saj je bila Narodna zaščita lokalna in prostorska sila, ne pa manevrska. ANG The author builds on the thesis that in 1990 the National Defence, operating and established at the level of the republic, was covered in the legal and organisational sense in what was then the Total National Defence and Social Self Protection Act. However, in the functional sense the National Defence was the result of the formation of the military part of the defence system under the control of the new Slovenian authorities and an implementation of the concept of defence or armed forces. The main goal of this concept was to organise units and structures which would provide the nascent Slovenian state with military defence functions. To this end the organisers relied on the capabilities of the Territorial defence, answering to the republican leadership, as well as on those militia units which had been equipped and trained in a semi military manner. In this regard the Home Guard Manoeuvring Structure is certainly a paradoxical term, as in principle the Home Guard was a local or stationary rather than manoeuvre force. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v Posvet 20. obletnica Maneverske strukture narodne zaščite, Ljubljana 4. 10. 2010. Avtorji / Autors: Uroš Svete Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 9-Drugi pomembni rezultati projetne skupine8 Nova raziskovalna spoznanja so člani projektne skupine prof. dr. Božo Repe, doc. dr. Uroš Svete in doc. dr. Damijan Guštin v predavanjih in seminarskem delu na Fakulteti za družbene vede UL in Filozofski fakulteti UL problematiko poglobljeno obravnavali v okviru predavanj in seminarjev pri predmetih Sodobna slovenska zgodovina (tematski sklop Osamosvojitev Slovenije) in Vojaška zgodovina Slovenije in Slovencev. Dr. Damijan Guštin je kot soorganizator pripravil in vodil osrednjo konferenco o Manevrski strukturi narodne zaščite oktobra 2010 v Ljubljani in pripravil in vodil znanstveni sestanek s temo varnostnih in vojaških priprav na osamosvojitev v osrednji ljubljanski pokrajini. Dr. Zdenko Čepič je bil sourednik zbornika znanstvenih in strokovnih prispevkov ob 20. letnici Manevrske strukture Narodne zaščite. Člana projektne skupine dr. Damijan Guštin in dr. Uroš Svete sta nastopila z referatoma o okoliščinah nastanka Manevrske strukture narodne zaščite in njenih organizacijskih izhodiščih na strokovnem posvetovanju v Mariboru septembra 2010. Dr. Uroš Svete je objavil strokovni članek Manevrska struktura narodne zaščite v kontekstu (samo)obrambnih prizadevanj v letu 1990 v glasilu veteranskih organizacij Veteran. Dr. Damijan Guštin je organiziral znanstveni posvet o odnosu vojaških struktur in civilnega prebivalstva v Pekrah pri Mariboru maja 2011. Na simpoziju sta nastopila kot referenta dr. Damijan Guštin in dr. Uroš Svete in v svojih nastopih predstavila tudi rezultate projekta. lO.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine9 10.1.Pomen za razvoj znanosti10 SLO Raziskovalni projekt je obravnaval temo iz sodobne zgodovine Slovenije, ki zadeva organizacijo obrambnih sil nastajajoče slovenske države. S tem je vsebinsko poglobil in razširil spoznanja o obdobju osamosvajanja Republike Slovenije in razširil polje zgodovinopisnega raziskovanja na polpreteklo obdobje. Doseženi raziskovalni rezultati vsebinsko potrjujejo potrebo, da zgodovinopisje kot znanstvena veda poseže v sodobnost in časovno zoži polje historične distance. S tem postaja zgodovinopisje bolj aktualna znanstvena veda, z večjim odmevom v širši javnosti, ne glede na objektivne omejitve glede celovitosti raziskovalnih rezultatov. V vsebinskem smislu so šele dosedanji rezultati projektne skupine omogočili tudi prvo celovito rekonstrukcijo specifične skrivne organizacije Manevrske strukture Narodne zaščite, ki je pomenila začasno organizacijsko obliko obrambnih sil Republike Slovenije. Z novo pridobljenimi viri, tako ustnimi kot pisno dokumentacijo, je mogoč realen oris posameznih razvojnih faz projekta slovenskih obrambnih sil v obdobju osamosvajanja Slovenije med pomladjo in jesenjo 1990. Ugotovljena dejstva izpostavljajo različnost organizacijskih principov in okoliščin, v katerih je delovala organizacija v omrtvičenih vojaških strukturah Teritorialne obrambe in znotraj struktur organov za notranje zadeve. Ti so lahko vzpostavitev skrivne organizacije skoraj neopazno vpele v siceršnje naloge in zlasti običajne priprave policijskih sil. Odkrite pa so bile tudi drugačne organizacijske oblike, ki izstopajo iz prevladujočega modela dveh organizacijskih vej, t.i. modre (policijske) in zelene (vojaške) veje obrambne organizacije. Z analizo in predstavitvijo različnosti organizacijskih okoliščin pa je doseženo tudi spoznanje kompleksnosti projekta Manevrske strukture Narodne zaščite, kar je pomemben dosežek glede na dosedanje interpretacije. V metodološkem pogledu je izvajanje projekta izpostavilo pomen kombiniranja metode oralne zgodovine s klasičnimi metodami historiografskega raziskovalnega dela. Raziskovalci so aplicirali metodo oralne zgodovine na proučevanje najnovejše dobe in dosegli pomembno metodološko obogatitev zgodovinopisja. Rezultati projekta najbolj neposredno vplivajo na historiografijo, vendar pa bodo imeli pomembne učinke tudi na raziskovanja in interpretacije v družboslovnih vedah, predvsem obramboslovju in varnostnih vedah, pa tudi sociologiji in polemologiji. ANG The research project treated the subject of the modern history of Slovenia in view of the defence forces organisation at the stage when the Slovenian state was being founded. This way, the project has deepened and broadened the already established facts about the period when the Republic of Slovenia was acquiring its independence, and has extended the field of historiographical research to the contemporary period. The research results of the project confirm the necessity that historiography as a science should also reach into the modern times and narrow the field of the historical distance in the temporal sense. Thus historiography can become a more topical science and ensure a greater impact on the wider public, regardless of the objective limitations with regard to the comprehensiveness of the research results. In the narrow substantive sense only the results of the project team ensured to date made possible the first comprehensive reconstruction and thematisation of the specific clandestine organisation, Manoeuvre Structure of the National Defence, which represented a temporary organisational form of the defence forces of the Republic of Slovenia. The newly acquired sources - oral as well as written documents - allowed for a realistic outline of the individual developmental stages of the Slovenian defence force project in the period of the attainment of Slovenian independence between the spring and autumn of 1990. The established facts underline the variety of organisational principles and circumstances in which the organisation functioned in the paralysed military structures of the Territorial Defence and within the structures of the internal affairs bodies. The internal affairs bodies could integrate the formation of the clandestine organisation almost unnoticeably into their other tasks, especially the normal preparation of the police forces. However, different organisational forms were also discovered which distinguish themselves from the dominant model of the two organisational branches, the so called blue (police) and green (military) branches of the defence organisation. The analysis and presentation of the variety of organisational circumstances also resulted in the realisation about the complexity of the project Manoeuvre Structure of National Defence, which is an important achievement in view of the interpretations to date. In the methodological sense the realisation of the project emphasised the significance of combining the method of oral history with the classic methods of historiographic research. The researchers applied the method of oral history to the exploration of the most recent period, thus achieving an important methodological enrichment of historiography. The results of the project have a direct impact on historiography. However, they will also have significant effects on the research and interpretation in other social sciences, especially in defence studies and security sciences, but also in sociology, polemology and anthropology. 10.2.Pomen za razvoj Slovenije11 SLO Obdobje osamosvajanja in demokratizacije Slovenije v letih 1989-1991 je kljub dvajsetletni časovni oddaljenosti močno navzoče v slovenski družbi, saj se je izoblikovalo kot ključna točka slovenskega samoopredeljevanja in njene sodobne zgodovine. Odnos do obdobja demokratizacije in osamosvojitve je tudi predmet spopada med različnimi političnimi silami in vanj posegajo bodisi neposredno bodisi preko organizacij civilne družbe, npr. veteranskih organizacij. Pri tem pa je pomembno, da se v ta proces vnašajo objektivni, na zgodovinopisnem proučevanju utemeljena spoznanja, saj je potem družbeni dialog produktiven in vzpostavlja primeren odnos do lastne zgodovine. Obdobje osamosvajanja Slovenije je kljub dvajsetletni časovni oddaljenosti družbeno in politično izredno navzoče, ne le na ravni spopada med različnimi političnimi silami, pač pa kot ena ključnih točk sedanjih družbenih razmer. Vprašanje osamosvojitve je v luči družbene krize dobilo dodatno dimenzijo, saj pomeni tudi preverjanje tedanjih izhodišč in dejanj različnih družbenih in političnih skupin. Zato je zgodovinopisno raziskovanje, na strokovnih izhodiščih utemeljeno raziskovanje zelo pomembno za družbeni dialog v Sloveniji. Soočenje s sodobno zgodovino, njenimi dilemami in nasledki je nujen pogoj za oblikovanje demokratične družbe zrelih državljanov. Prav vsestransko strokovno raziskovanje obdobja osamosvojitve bo glavno sredstvo za dosego postopnega družbenega konsenza in recepcije spornih vprašanj. Vprašanje tranzicije, prehoda struktur socialistične države, kot je bila to bila varnostno najpomembnejša policija (milica in organi za notranje zadeve), v novo obdobje, temelječe na demokratičnih principih in pravni državi, je izredno pomembno vprašanje. To osrednje vprašanje izpostavlja tudi projekt Manevrska struktura Narodne zaščite v organih za notranje zadeve v letu 1990, saj se raziskovanje usmerja, poleg rekonstrukcije dogajanja, na vrednostne in dejanske opredelitve njenih pripadnikov med varovanjem slovenskega osamosvajanja in državo Jugoslavijo. Proces sodelovanja organov za notranje zadeve v obrambno-varnostni organizaciji MSNZ je kljub temu, da se zdi zgolj vprašanje na relaciji Slovenija-Jugoslavija, močno povezano tudi z vprašanjem sprejemanja nove demokratičnega sistema med njihovimi pripadniki. Dosedanje izvajanje projekta je že vplivalo na samo oblikovanje odnosa do MSNZ v prizadetih javnostih, zlasti med veteranskimi skupinami. Izvajanje projekta, spoznanje, da družba spodbuja proučevanje takih problemov pomembno vpliva na njihovo ravnanje. Še večje vplive pričakujemo v letu 2010, ko bodo rezultati projekta skozi objavo v monografski obliki in načrtovano medijsko navzočnostjo mnogo bolj prezentni tudi širši družbi. Seveda pa so rezultati raziskovanja lahko le strokovno izhodišče in spodbuda družbenemu dialogu o odločilnem obdobju nacionalne sodobne zgodovine Raziskovalna skupina je s svojimi objavami, nastopi na strokovnih konferencah, prenosom spoznanj v pedagoško dejavnost in navzočnostjo medijih pomembno prispevala k razumevanju delovanja in vloge skrivne obrambne organizacije v letu 1990 ter procesa osamosvajanja Slovenije sploh. ANG The period from 1989 to 1991, when Slovenia was acquiring its independence and undergoing the process democratisation, is still very much present in the Slovenian society, despite the 20-year time gap, as it has become as a milestone in Slovenia's self-definition and its modern history. Furthermore, the attitude towards the process of democratisation is used as a subject of dispute by different political forces who engage in it either directly or through civil society organisations, e. g. veteran organisations. It is important to include in the process objective findings based on well-established facts as this allows the social dialogue to be productive and establish an adequate relationship towards own history. Therefore historiographic research - research based on expert grounds - is very important for the social dialogue in Slovenia. Facing contemporary history, its dilemmas and consequences is the basic condition for the establishment of a democratic society of mature citizens. The all round expert research of the period of the attainment of independence will be the main means of achieving a gradual social consensus and ensuring the acceptance of disputable questions. The question of the transition of socialist state structures - for example, the most important structure in terms of security, the police (militia and bodies of the Interior) - into a new period, based on the democratic principles and rule of law, is exceedingly important. This central issue is also underlined by the project Manoeuvre Structure of National Defence within the Internal Affairs Bodies in 1990, since the research focuses on reconstructing the events as well as on the value system decisions and actual choices of its members between protecting the Slovenian independence or the state of Yugoslavia. The process of the co operation of the internal affairs bodies in the defence and security organisation Manoeuvre Structure of National Defence is closely related also to the issue of accepting the new democratic system among its members, in spite of the fact that this only seems to be an issue of Slovenia vs. Yugoslavia. The realisation of this project to date has already influenced the very formation of the attitude to the Manoeuvre Structure of National Defence in the publics concerned, especially the veteran groups. The implementation of this project and the realisation that the society encourages the exploration of such issues influences their actions significantly. Through their published material, appearances at expert conferences, transfer of established facts into the field of education, and presence in the media, the research team made an important contribution in the perception of the role and operation of clandestine defence organisation in 1990 and the process of attaining independence in general. ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Uporaba rezultatov V celoti ^ F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj 0 DA O ne Rezultat Dosežen d Uporaba rezultatov V celoti d F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov 1 d F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj O da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj 0 DA O NE Rezultat Dosežen d Uporaba rezultatov Uporabljen bo v naslednjih 3 letih d F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj 0 da O ne Rezultat Dosežen d Uporaba rezultatov V celoti ^ F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.35 Drugo Zastavljen cilj o da 0 ne Rezultat I d Uporaba rezultatov Komentar Aplikativni projekt je imel namen osredotočiti se na znanstveno pomembno in za sofinancerja pomembno historiografsko temo. Med izvajanjem projekta so bili znanstveni cilkji doseženi, saj je raziskovalna skupina objavila vrsto rezultatov raziskovanja v monografiji in znanstvenih člankih. Ob tem so se sodelujoči raziskovalci pridobili tudi nova metodološka in predvsem vsebinska znanja in spoznanja. Novo znanje so tudi posredovali na več znanstvenih in strokovnih konferencah, kot tudi neposredno v pedagoškem procesu, saj je bilo med člani projektne skupine pet sodelujočih v pedagoškem procesu. Zbrano gradivo, ki ga sestavljajo izjave 111 akterjev Manevrske strukture narodne zaščite, sodi v del kulturne dediščine, ki bo s hranjenjem tudi ohranjena. Menimo tudi, da so rezultati projekta prispevali k razvijanju nacionalne identitete. 12.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja r T T T T Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O 0 o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o 0 o o G.01.03. Drugo: o O o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu 0 O o o G.02.02. Širitev obstoječih trgov 0 O o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje 0 o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije 0 o o o G.02.05. Razširitev področja dejavnosti 0 o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost 0 o o o G.02.07. Večji delež izvoza 0 o o o G.02.08. Povečanje dobička 0 o o o G.02.09. Nova delovna mesta 0 o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih 0 o o o G.02.11. Nov investicijski zagon 0 o o o G.02.12. Drugo: O o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti 0 o o o G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti 0 o o o G.03.03. Uvajanje novih tehnologij 0 o o o G.03.04. Drugo: O o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja 0 o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja 0 o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave 0 o o o G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti 0 o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe O 0 o o G.04.06. Drugo: O o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O o 0 o G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj 0 o o o G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura 0 o o o G.07.02. Prometna infrastruktura 0 o o o G.07.03. Energetska infrastruktura 0 o o o G.07.04. Drugo: O o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva 0 o o o G.09. Drugo: O o o o Komentar Rezultati projekta so prispevali k razvijanju visokošolskega izobraževanja, predvsem v vsebinskem smislu, saj so prispevali nova znanja in tudi omogočili vnos novih vsebin v delo s študenti. Več je projekt prispeval k varovanju kulturne dediščine, saj bo skozi pričevanja vrste akterjev tedanjega dogajanja ohranjeno dragoceno gradivo, ki je del nesnovne kulturne dediščine. Ocenjujemo, da bodo rezultati vplivali tudi na razvoj civilne družbe, tako s povečanjem zavesti veteranskih organizacij o pomenu strokovnega dela pri ohranjanjiu zgodovinskega spomina in pomenu zbiranja gradiva o preteklem dogajanju - kot tudi s tem, da se v rezultatih projekta zrcalijo opredelitve civilne družbe v enem od prelomnih obdobij. 13.Pomen raziskovanja za sofinancerje12 Sofinancer 1. Naziv Zveza policijskih veteranskih združenj Sever Naslov Štefanova 2, Ljubljana Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: 52.793,61 EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: 25 % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. Zdenko Čepič et al: Prikrita modra mreža : organi za notranje zadeve Republike Slovenije v projektu MSNZ leta 1990. Ljubljana, Inštitut za novejšo zgodovino, Združenje Sever, 2010. A.02 2. Jure Gašparič: Vloga organov za notranje zadeve v oblikovanju obrambnih sil Republike Slovenije: V: 20. obletnica Manevrske strukture narodne zaščite. Ljubljana 2011. A.01 3. 20. obletnica Manevrske strukture Narodne zaščite. INZ, Zveza policijskih veteranskih združenj Sever, Zveza veter. vojne za Slovenijo, Min. za notranje zadeve, Slovenska vojska. Ljubljana 2011. A.02 4. Filip Čuček: Slovenska milica v procesu osamosvajanja 1089-1991. V: Osamosvojitev 1991 : država in demokracija na Slovenskem v zgodovinskih razsežnostih. Ljubljana 2011. A.03 5. Damijan Guštin: Varnost in demokratična preobrazba : (za)varovanje demokratizacije in osamosvajanja v Sloveniji v letu 1990. V: Slovenska pot iz enopartijskega v demokratični sistem. Ljubljana 2012. A.03 Sofinancer si je ob prijavi aplikativnega projekta zastavil za cilj, da s sodelovanjem s specializirano raziskovalno organizacijo s področja novejše zgodovine izvede znanstveno neoporečno raziskavo teme Komentar Manevrske strukture narodne zaščite, zlasti sodelovanja Milice in organov za notranje zadeve sploh v procesu oblikovanja začasne obrambne organizacije od maja do jeseni 1990. Raziskovalna skupina Inštituta za novejšo zgodovino in sodelujočih organizacij je projekt popolnoma izvedla. Zbrala je izjave tedanjih sodelavcev v projektu ter pripravila monografijo, v kateri je natančno orisala vključevanje organov za notranje zadeve v projekt MSNZ, njihovo delovanje in doseženo končno stanje organizacije MSNZ ter tudi izpostavila kontinuiteto sodelovanja organov za notranje zadeve v obrambnih pripravah tudi po ukinitvi MSNZ v začetku oktobra 1990. Raziskovalna skupina je prav tako bistveno pripomogla k organizaciji in izvedbi znanstvenega posvetovanja Manevrska struktura oktobra 2010 in s sodelovanjem štirih članov raziskovalne skupine tudi k strokovni uspešnosti omenjenega posvetovanja ter k izdelavi zbornika s prispevki omenjenega posvetovanja. Raziskovalna skupina je med izvajanjem projekta prispevala k navzočnosti in prepoznavnosti teme prispevka organov za notranje zadeve v obrambnih pripravah Slovenije v laični in strokovni javnosti. Njeni člani so sodelovali na več znanstvenih in strokovnih konferencah, kjer so predstavljali delne rezultate projekta. Člani raziskovalne skupine so s svojimi prispevki tudi strokovno podprli pripravo monografske publikacije o delovanju organov za notranje zadeve v obdobju do oktobra 1991, ki je v tisku. Ocena Zveza policijskih veteranskih organizacij Sever je s sofinanciranjem aplikativnega projekta Manevrska struktura Narodne zaščite v organih za notranje zadeve leta 1990 dosegla zastavljeni cilj - objektivno in z metodami historiografske stroke raziskano sodelovanje organov za notranje zadeve Republike Slovenije v obrambnih prizadevanjih, saj so se, tudi zaradi neraziskanosti v družbi pojavljale enostranske in vsebinsko nepreverjene interpretacije, ki so zanikale ali zmanjševale vlogo in učinek sodelovanja organov za notranje zadeve v obrambni organizaciji MSNZ v najbolj občutljivem obdobju osamosvajanja Slovenije. Projekt je tudi vplival na samo notranje delovanje organizacije, saj je pridobila strokovno verificirane prispevke o delovanju svojih članov v obdobju osamosvajanja Slovenije, hkrati pa je prispeval k temu, da se je organizacija aktivneje in strokovno bolj izdelano lotila zbiranja gradiva in proučevanja delovanja svojih članov veteranov v osamosvajanju Slovenije. Rezultat tega je tudi organizirano zbiranje in priprava kronološko orientirane monografije o sodelovanju organov za notranje zadeve v celotnem procesu osamosvajanja do odhoda zadnjih pripadnikov JLA z ozemlja Republike Slovenije. 14.Izjemni dosežek v letu 201213 14.1. Izjemni znanstveni dosežek 14.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba raziskovalne organizacije: in vodja raziskovalnega projekta: Inštitut za novejšo zgodovino Damijan Guštin ZIG Kraj in datum: ljubljana |15.3.2013 Oznaka prijave: ARRS-RPROJ-ZP-2013/23 1 Opredelite raziskovalno področje po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science). Prevajalna tabela med raziskovalnimi področji po klasifikaciji ARRS ter po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science) s kategorijami WOS (Web of Science) kot podpodročji je dostopna na spletni strani agencije (http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/preslik-vpp-fos-wos.asp). Nazaj 2 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 3 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 4 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 5 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 6 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, iF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 7 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta _ - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 8 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 7 in 8 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 9 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj na spletni strani: 11 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 12 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj 13 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2012 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2013 v1.00 95-B1-3D-3F-84-75-14-83-D1-FC-66-18-0C-30-EA-E6-D1-AB-13-D2