Št. 2. / 2014 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning Idejna zasnova letnega gledališča Conceptual Design of the Sarajevo za Sarajevski Filmski Festival v Sarajevu Film Festival Open Air Theatre in Sarajevo EDIToRIAL ČLANEK ARTICLE RAZPRAVA DISCUSSION RECENZIJA REVIEW PROJEKT PROJECT DELAVNICA AVTORAuTHOR Nina Eminagic ŠTUDIJSKI PROGRAM STuDY PROGRAM Univerzitetni študijski program arhitektura TIP ZAKLJUČNEGA DELA TYPE OF THESIS Diplomsko delo MENTOR MENTOR doc.dr. Alenka Fikfak NATEČAJ LETO YEAR 2013/2014 INSTITUCIJA INSTITUTION Univerza v Ljubljani, Fakulteta za arhitekturo I GRADIVO PRIPRAVIL MATERIALS PREPARED BY I Pia Šooš, dipl. inž. kr. arh. COBISS Slovene Co-operative Online Bibliographic System and Services: EMINAGIC, Nina. Idejna zasnova letnega gledališča za Sarajevski Filmski Festival v Sarajevu: [diplomska naloga].Urednik publikacije Alenka Fikfak. Ljubljana: Fakulteta za arhitekturo, 2014- [COBISS.SI-ID 2997124] 152 IGRA U STVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning No. 2. / 2014 VSEBINA UVOD Vsak, ki je kdaj obiskal Sarajevo, je prišel nazaj z neopisljivimi vtisi. To mesto, pravijo, ima nek je ne sais quoi, ki lahko očara, na trenutke tudi ožalosti, a vsekakor nobenega ne pusti ravnodušnega. Temu je v veliki meri pripomogla njegova burna zgodovina, ki je na enem mestu spojila navidez nezdružljivo in tako oblikovala povsem nenavaden skup arhitekture, kulture in ljudi, ki so skozi stoletja skupaj živeli v sožitju in toleranci. In danes? Skušala sem se izogniti devetdesetim letom, ki so svojo senco vrgle celo na znamenite Olimpijske igre 84, a me je prej zastavljeno vprašanje usmerilo prav tja. Nepričakovano, a prav med prelomnima letoma 1992 in 1996 se je v obleganem mestu, ko tudi osnovne človeške potrebe niso bile zadovoljene, oblikovalo veliko število kulturnih iniciativ. Krug 99, projekt Ars Aevi, PEN Centar, Sarajevo Jazz Festival, Centar za savremenu umjetnost, Obala Art Centar ... so samo nekatera od mnogih. Leta 1995 se oblikuje tudi prvi 'vojni kino, danes znan kot Sarajevo Film Festival. Medtem ko večina ostalih zaradi bridke realnosti trenutnih razmer v zadnjih letih sunkovito drvi navzdol, sem v SFF prepoznala velikopotezen projekt s svetlejšo prihodnostjo. Ta je namreč v današnje Sarajevo uspel privabiti svetovne reflektorje, ki mesto enkrat na leto prikažejo še v drugi luči. A tudi organizacija Festivala je močno otežena zaradi pomanjkanja potrebnih sredstev, pomoči mestne uprave in primernih lokacij. Nastal je projekt letnega gledališča, ki zadovoljuje potrebe Festivala in hkrati tudi ostalih združenj, ter morda še najpomembneje, za uporabo je na voljo vsem stanovalcem Sarajeva. LOKACIJA 'Metalac' je znano šolsko igrišče v notranjem dvorišču mestnega kareja v samem središču Sarajeva. To je tudi trenutno največje prizorišče Sarajevskega Filmskega Festivala, kjer se za potrebe poletnih projekcij vsako leto znova vzpostavi celotna scenografija. Izbrana lokacija je primerna za širok spekter javnih dejavnosti, saj se nahaja na območju zgoščenega prometa in v bližini vse potrebne infrastrukture. IZHODIŠČA ■ oživitev proste lokacije v središču mesta z novimi, raznolikimi in mestu potrebnimi dejavnostmi ■ ohranitev dosedanje funkcije šolskega športnega igrišča ■ možnost neodvisne uporabe posameznih delov objekta ■ oblikovanje večnamenskih prostorov, ki bi služili različnim potrebam mestne skupnosti ■ postavitev opaznih dostopov, ki bi obiskovalce vodili z ulic v notranje dvorišče ■ omogočanje enostavnih dostopov do vseh površin, organiziranih prehodov med različnimi deli objekta ■ predvidenje nadkritja za možnost zaščite celotnega območja pred slabim vremenom REZULTAT Nastali projekt je nekakšen urbani hibrid, ki na isti lokaciji združuje različne dejavnosti z možnostjo funkcioniranja skupaj in hkrati kot tudi povsem samostojno. Lahko je matično pribežališče raznih mestnih kulturnih skupin. Mesto komunikacije in pretoka idej. Mesto druženja in kulturnega delovanja, raznih glasbenih in dramskih uprizoritev, filmskih projekcij, umetnostnih razstav. Projekt zadovoljuje vse potrebe A- / Slika 1: Koncept / oblikovna zasnova Slika 2: 3D risani prikazi 105 Št 2./2014 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THECREATIVIJYGAME- - Theory and Practice of Spatial Planning Slika 5: Situacija SFF, kateremu je bil prvotno tudi namenjen. Predvideva zložljivo platneno streho, ki omogoča nemotene projekcije tudi ob slabem vremenu, restavracijo, prostore za pogovore in delavnice ter večje skladišče. Kljub novi podobi in dodanemu programu, pa Metalac ostaja Metalac. Igrišče, kije namenjeno tako šolarjem Prve gimnazije kot vsem drugim obiskovalcem, je tako ostalo osrednja točka tudi novega projekta. Uporaba hladnih materialov, kot sta železo in lokalni kamen hreša, prizorišču daje posebno urbano noto, zunanji betonski zid pa spodbuja mlade umetnike in grafi-terje k puščanju svojega pečata. Zaradi nekoliko skrite pozicije skuša objekt z izrazito, a nenasilno likovno potezo železnih dostopov pritegniti obiskovalce v mestno zaodrje in jim omogočiti intimno izkušnjo v samem središču mesta. Lokacija bi z novo podobo in vsestranskim programom postala epicenter dogajanja, območje komunikacije različnih ljudi in pozitivnega aktivizma, kar bi spodbudilo kulturni razvoj prostora in hkrati tudi dvignilo kvaliteto bivanja. ABSTRACT Due to its turbulent history Sarajevo has always been a sort of crossroads, gloriously blurring the lines between East and West. The 90's have brought a disastrous wave to the city, breaking everything but its spirit! During the four year siege, when even the most basic human needs weren't met, the city saw a birth of numerous cultural initiatives, including the formation of a 'war cinema'. Two decades later Sarajevo Film Festival is a success story, bringing the world's attention to the city and presenting it in a new light. But behind all the red carpet glare, the festival is struggling without the necessary funds and most of all - a suitable venue. The project aimed to provide a solution not only for SFF, but for other functioning cultural organizations as well as an inviting place of gathering and communication for a broader public. i i. ■ . & â TUMBÍ ITTAJLÄ S: SA hlVtJJJ <■? «M tLBm/CM* »1 r MA PSV-j. - ' ■ ' «T. M J_L ..... - ; 4 i No. 2./2014 _LL Slika 6: Tlorisi J=- -J 1 TLonSi1 rr*Jj«.o: uv t-. TM TLCPH / mul»fl: h» IIWraj'M Slika 7: Prereza 155