103Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 Andrej Pinter, Gregor PetriË UDK 316.775.3 DokonËni zlom spirale molka? Opomba k prevodu POVZETEK: Prispevek postavlja v kronoloπki in konceptualni kontekst zadnje spremembe v teoriji spirale molka, ki jo od 70. let 20. stoletja razvijajo Elisabeth Noelle-Neumann in njeni kritiki. Novost v tej teoriji, ki jo je nedavno predstavila njena avtorica, zadeva pojem mnenjskih voditeljev in naËin, kako ga je vkljuËila v svojo osnovno teoretsko kompozicijo. Prvi je na ta pojem opozoril æe Paul Lazarsfeld, ko je prouËeval volilno vedenje v ZDA, v zadnjem Ëasu pa ga je reaktualizirala Noelle-Neumannova s svojo teorijo javnega mnenja kot druæbenega nadzora. Vpraπanje, ki se postavlja, je, v kolikπni meri prenovljena podoba spirale molka ostaja konsistentna svoji osnovni kompoziciji. Odgovor avtorjev prispevka je odklonilen. KLJU»NE BESEDE: teorija spirale molka, volilno vedenje 1. Nekaj pojasnil o prevajanju Prevod Ëlanka, s katerim Elisabeth Noelle-Neumann povezuje pojem mnenjskih voditeljev in teorijo spirale molka, je nastajal postopoma, pri Ëemer mu je posredno ali neposredno botrovalo veË posameznikov. Pred analizo njegovih vsebinskih implikacij se nama zdi primerno, da kratko predstaviva ozadje njegovega nastanka. Omeniti velja seminarsko delo pri predmetu Metodologija komunikoloπkih raziskav na FDV (prof. Slavko Splichal in prof. Anuπka Ferligoj), kjer sva avtorja asistenta in kjer je spirala molka æe vrsto let izhodiπËe empiriËnega raziskovanja (gl. PetriË in Pinter 2002: 37). Nekatere ideje, pojmi in operacionalizacije, ki so v prevedenem besedilu Noelle- Neumannove predstavljene, so sicer æe bile prestavljene v slovenski kontekst (gl. Rutar in Simeonov 2001), vendar ne dovolj sistematiËno. KritiËno razgrnitev idej za nadaljnje raziskovanje v svojem prispevku k tej tematski πtevilki predstavlja Gregor PetriË. S tem prevodom se lahko torej pridruæimo upanju, da bo prihodnje prouËevanje teorije spirala molka ubralo smer, ki jo je avtorica te teorije zaËrtala s svojim zadnjim obratom (glej prevod Noelle-Neumann 2002), Ëeprav obstaja bojazen, da se teoretsko in empiriËno zanimanje za to teorijo preneha, zaradi protislovnosti avtoriËine nove teoretske kompozicije. Besedilo, ki smo ga prevedli za priËujoËo tematsko πtevilko, ima tudi πirπe implikacije za raziskovanje mnenj v slovenskem prostoru. Ne glede na teoretsko problematiËnost in spornost nekaterih predpostavk, predvsem na normativni ravni, na podlagi katerih je Elisabeth Noelle-Neumann zgradila svojo teorijo spirale molka in merski aparat, ne gre 104 Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 Andrej Pinter, Gregor PetriË odrekati teoriji pomembne vrline, namreË integracije metodoloπkih spoznanj. Nekatere reπitve se zdijo danes æe zastarele, a teme, ob katerih se razpirajo, πe niso dokonËno doreËene; ne v slovenskem druæboslovju, ne v πirπem, mednarodnem prostoru. Nekateri metodoloπki in operacionalni predlogi Noelle-Neumannove utegnejo biti primerno izhodiπËe za kritiËno razmiπljanje o uveljavljenih reπitvah v empiriËnem raziskovanju mnenjskih procesov (gl. Uhan 1998). Prevajanje je delo Nine FabjanËiË in Sandre Kremæar. ZaËelo se je z besedilom Die Wiederentdeckung der Meinungsführer und die Wirkung der persönlichen Kommuni- kation im Wahlkampf, ki ga je Noelle-Neumannova v sodelovanju z Wilhelmom Haumannom in Thomasom Petersenom (1999) pripravila kot komentar k nemπkim parlamentarnim volitvam leta 1998 (gl. tudi Noelle-Neumann 1998; odlomek je objavljen v dodatku k prevodu). Letos spomladi je prenovljeno besedilo te πtudije (s preËiπËenim empiriËnim gradivom) izπlo kot poglavje v knjigi, s katerim je avtorica obeleæila svoj 85. rojstni dan. Ker je med starejπim in novejπim besedilom znatna razlika, je bilo potrebnih veË redakcijskih odloËitev ob prevajanju; nazadnje pa smo se odloËili, da v celoti objavimo drugo, se pravi popravljeno verzijo prvotnega besedila, πe posebej, ker je Nina FabjanËiË v tabelarnih prikazih in grafikonih v zgodnejπem besedilu odkrila veË vsebinskih in tehniËnih napak, ki jih ne bi bilo mogoËe popraviti. Na koncu besedila je zato priloæen πe dodatek iz zgodnejπe verzije besedila, kjer Noelle-Neumannova pojem mnenjskih voditeljev izrecno povezuje s svojo teorijo spirale molka. Pri zbiranju drugih objav iz Ëasa med obema verzijama besedila, kjer je Noelle- Neumannova pojasnjevala operacionalizacije posameznih merskih orodij in naËine posploπevanja, je Andreju Pinterju pomagala sodelavka raziskovalnega centra v Allensbachu, Britta Sommer; z njeno pomoËjo je bilo pridobljeno tudi dovoljenje za priËujoËo objavo. KonËna oblika prevoda je zaradi upoπtevanja dveh nosilnih predlog (1999, 2002) in zaradi nekaterih poenostavitev pri citiranju ter tabeliranju podatkov uredniπko redigirana, tako da se ujema z navodili za objavo v priËujoËi reviji. 2. Vsebinski komentar Zamisel o tem, da bi oblikovanje in vpliv javnega mnenja pojasnili z njegovim komunikacijskim antipodom ‡ z molkom ‡, je v minulih treh desetletjih pomembno vplivala na raziskovanje mnenjskih procesov. Model spirale molka, ki ga je v zaËetku sedemdesetih let predlagala Elisabeth Noelle-Neumann (1974, 1993), je zaradi svojih kontroverznih predpostavk, verjetno πe bolj pa zaradi neposrednih operacionalnih reπitev, sproæil obseæno empiriËno raziskovanje javnomnenjskih procesov in jih usmeril na stopnjo konformnosti v druæbi, preference veËine, odnos do odklonskosti, delovanje manjπin, drugaËnosti in podobno. Kljub vrsti teoretskih in empiriËnih kritik (Splichal 1997) in drugim oËitkom, vezanim na zgodovinsko genezo teorije spirala molka (Simpson 1996), se je vedno znova izkazalo, da je bil model z nekaterimi dopolnitvami sposoben obdræati razvojni potencial in na ta naËin tudi pojasnjevalno moË osnovne ideje. S pregledom πtudij, ki osnovni model razπirjajo, je mogoËe ugotoviti, da je teæko izpopolniti osnovni model spirale molka brez dodatnih teoretskih protislovij (o tem 105Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 DokonËni zlom spirale molka? Opomba k prevodu govori prispevek Gregorja PetriËa v tej πtevilki revije). Z idejo, da vpliv mnenjskih voditeljev in medosebnega komuniciranja lahko flobnovi« spiralo molka, se namreË postavlja logiËno vpraπanje ‡ ali ni ideja spirale molka zgreπena, Ëe od osnovne ideje modela odstopa tudi njegova avtorica? OdloËno je mogoËe ugotoviti, da razkorak med modelom spirale molka in idejo o mnenjskih voditeljih teoretsko ni spravljiv. Medtem ko je bila zamisel Noelle- Neumannove izvorno utemeljena na homogenizaciji in posploπitvi mehanizmov druæbenega zaznavanja (Noelle-Neumann 1974), je bilo kljuËno spoznanje Lazarsfeldta in Katza, ki sta v petdesetih letih s svojo πtudijo Personal Influence (gl. Katz in Lazarsfeldt 1999) opozorila na pomen mnenjskih voditeljev pri oblikovanju volilnih preferenc, povezano z ustvarjalnostjo medosebnega komuniciranja. V tem smislu je znana teza Noelle-Neumannove, da se spremembe mnenj ne pripetijo le posameznikom, paË pa vselej veËjim skupinam. »e je posameznik v modelu spirale molka predstavljen kot oddaljeni opazovalec, je v teoriji dvostopenjskega toka sporoËanja (oziroma dvostopenjskega toka sporoËil) obravnavan kot aktivni sogovornik (Katz in Lazarsfeld 1999: 46). In nenazadnje, model spirale molka, ki je bil oblikovan na predpostavkah atomizirane in konformne druæbe, se v okoliπËinah, katerih osrednja znaËilnost je izkuπanje komunikacijskega okolja, prepletenega z intenzivnimi medosebnimi odnosi, naglo razgradi. »e nekoliko obrnemo besede Elihuja Katza (Katz 1983), spirala molka slika temno plat druæbenega komuniciranja πe temnejπo. Kratek komentar k temu radikalnemu zasuku v pisanju Noelle-Neumannove se zdi nujen zato, ker se z njim na zanimiv naËin razpira pogled na razvoj dveh paradigmatskih raziskovalnih tradicij (spirala molka in raziskovanje mnenjskih voditeljev). Dodatno pojasnilo se zdi po drugi strani primerno tudi zato, ker je bil model spirale molka v slovenskem prostoru razmeroma pogosto predmet empiriËnega preverjanja (Rutar in Simeonov 2001, PetriË in Pinter 2002). Naslonitev na pojem mnenjskega voditelja in na konstrukt idej, ki je z njim povezan, pa izkljuËuje tri bistvene teoretske prvine, s katerimi je bil izhodiπËno opredeljen model spirale molka: (a) predpostavko o mnoæiËni druæbi, (b) tezo o odloËilnem vplivu mnoæiËnih medijev ter (c) vzroËno povezavo med druæbenim zaznavanjem in vzpostavljanjem veËinskega mnenja. Kot dokazuje Splichal, flspirala molka Noelle-Neumannove izhaja iz modela mnoæiËne druæbe, kjer so posamezniki med seboj loËeni, neposredno odvisni od mnoæiËnih medijev in izpostavljeni njihovemu (propagandnemu) uËinku« (1997: 227). Posameznik je v izhodiπËni zastavitvi Noelle-Neumannove (1974, 1993) nenehno izpostavljen groænji s stigmatizacijo in poslediËno z druæbeno osamitvijo, Ëe izraæa odklonska mnenja, osamitev pa je videti enkratna in dokonËna. Medsebojno loËeni in oddaljeni, kot predpostavlja ta model, naj bi bili posamezniki za tovrstne pritiske neizmerno dovzetni. Zato, kot je dokazovala Noelle-Neumannova, jim ni pomembno, kaj je prav in narobe, temveË zgolj to, kar je v druæbi sprejemljivo. Glede moralno obloæenih vpraπanj, ki lahko sproæijo Ëustvene reakcije, se posameznik popolnoma refleksno odzove na zunanje pritiske in uravnava svojo kognitivno disonanco vedno na naËin, ki ne daje prednosti lastnim idejam, æeljam, in predstavam. Prekomerno socializirana podoba posameznika, nenehno podvræenega podzavestnemu strahu pred 106 Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 Andrej Pinter, Gregor PetriË druæbeno osamitivijo, ki jo je mogoËe izpeljati iz pisanja Noelle-Neumannove (1993: 202), povsem ustreza modelu mnoæiËne druæbe. Podobno torej, kot je teorija o dvostopenjskem toku sporoËanja nastala v razmerah, ko so prevladovale predstave o odloËilnem vplivu mnoæiËnih medijev in jih je ta teorija postavljala na glavo s svojim opozarjanjem na formativne in oporne uËinke medosebnega izmenjavanja pogledov, je tudi pojav spirale molka povezan z odklonom od prevladujoËega pojmovanja medijskih uËinkov kot πibkih in relativnih glede na kontekst interpretacije. Ne glede na prepriËljive dokaze o selektivnih procesih, ki posredujejo med medijskimi impulzi in individualnim sprejemanjem ter relativnim pluralizmom mnoæiËnih medijev, Noelle-Neumannova (1993) postavlja posameznika za nemoËno orodje v rokah propagandno izpopolnjenih medijskih aparatov, ki se izraæajo prek novinarjev, katerih pogledi na druæbene in politiËne teme naj bi bili identiËni. »e je v tem smislu spirala neke vrste povratek k tezi o moËnem vplivu medijskih vsebin, si raziskovanje mnenjskih voditeljev pri oblikovanju preferenc prizadeva dokazati ravno nasprotno, namreË da so mnenja rezultat razvejanih omreæij horizontalnih interakcij med posamezniki. Za spiralni proces, strogo vzeto, bi moralo biti problematiËno, da je lahko v teh medsebojnih interakcijah kdorkoli mnenjski voditelj. »e je pri teoriji Noelle-Neumannove problem vsemogoËnega medijskega vpliva in ustrezno temu podoba nemoËnega posameznika nemara najpomembnejπi vzrok, da so kritiki spirale molka iskali nove pojmovne nastavke, je tisto teoretsko nasprotje, ki zaradi vkljuËevanja ideje o mnenjskih voditeljih dobesedno zlomi spiralo molka, ravno odmik od specifiËne neposredne vzroËne povezave med druæbenim zaznavanjem in oblikovanjem veËinskega mnenja. V tem prepletu individualnega in druæbenega je namreË skrito delovanje spiralnega uËinka: posamezniki, ki imajo od veËine razliËno mnenje, se niso pripravljeni izpostavljati moæni osamitvi, zato obmolknejo. Molk manjπin πe dodatno utrjuje prevlado veËine in zaradi vse jasnejπe konvergence v neko veËinsko mnenje je sËasoma molËeËih posameznikov vse veË. Sodbo o veËinskem mnenju, ki je za ta proces potrebna, si, kot trdi Noelle-Neumannova, posamezniki ustvarjamo z nenehnim opazovanjem mnenjskega ozraËja, tj. porazdelitve mnenj v druæbi nasploh. Sodba o enosmernem vplivu te porazdelitvi na ljudi mora biti pravilna, sicer se spiralni proces ne more odvijati, saj takoj, ko dopustimo moænost, da so subjektivne ocene oblikovane na osnovi medosebnih komunikacij, postane javno (ne)izpostavljanje mnenj precej bolj heterogeno, s Ëimer pa se izgubi trdna podlaga za javno konvergenco nekega pogleda. Noelle-Neumannova dokazuje pravilnost zaznave veËinskega mnenja s kontroverzno tezo, da smo ljudje obdarjeni z naravnim obËutkom za ocenjevanje mnenjskega ozraËja in da zmoremo v vsakem trenutku oceniti, Ëemu je druæba naklonjenena in Ëemu ne (1993). Za spiralo je torej pomemben izkljuËno odnos med posameznikom in druæbo nasploh, odnos, v katerem nastaja javno mnenje. S tem je bilo dobesedno miπljeno, da pritisk h konformizmu izvira iz razmerja mnenj na obËi, druæbeni ravni, medtem ko opora za flnepopularna« mnenja v bliæini neposrednega okolja in medosebnih komunikacijskih stikih po takπnem razmisleku ni dovolj za pridobivanje samozavesti, potrebne za javno izpostavljanje. 107Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 DokonËni zlom spirale molka? Opomba k prevodu ©e veË, posameznikovo medosebno okolje v modelu spirale molka le krepi medijsko razpoloæenje glede javnih problemov. Zanimanje za mnenjske voditelje in povezovanje s to raziskovalno tradicijo za spiralo molka tako ni kakπna fllogiËna« razvojna stopnja, ki bi jo lahko uganili glede na posamezne komponente modela. »eprav je Noelle- Neumannova v zakljuËku svoje knjige o spirali molka (1993) zapisala, da je najveËji problem in izziv za njen model vloga referenËnih skupin, je bila tam njena zastavitev predstavljena kot naËrt za podrobnejπo obravnavo razkoraka med ugotovitvami o mnenjskih procesih v majhnih, fiziËno povezanih skupinah, in procesi na πirπi, druæbeni ravni, kar v raziskovalnem smislu vodi ravno v nasprotno smer od ukvarjanja z mnenjskimi voditelji. Morda je poskus zdruæitve dveh pogledov predvsem posledica vpliva ugotovitev tradicije raziskovanja teorije spirale molka, ki ne analizira zgolj vpliva konformizma in drugih negativnih motivov v oblikovanju in izraæanju javnega mnenja, ampak ob upoπtevanju kompleksnosti socialnopsiholoπke druæbene dejanskosti vnaπa v pojasnjevanje teh procesov tudi pozitivne motive, znaËilne predvsem za tradicijo mnenjskih voditeljev. Vendar pa je kljuËni problem tovrstnega zdruæevanja v tem, da lahko model spirale molka velja na druæbeni ravni samo, Ëe obstaja neposredna zveza med zaznavami sploπnega mnenjskega ozraËja in oblikovanjem javnega mnenja. Ko v teoretski model vnesemo posredovalne dejavnike, ki razprπijo delovanje spirale po druæbeni strukturi v razliËne smeri, postane jasno, da se temelji homogenega mnenjskega ozraËja in poslediËnega nedvoumnega druæbenega pritiska razgradijo. Kritika je celo priπla do ugotovitve, da znotraj teoretskega korpusa spirale molka razkoraka med raziskovanjem majhnim druæbenih skupin in πirπega druæbenega konteksta ni moË preseËi, zato je teorija spirale molka lahko predvsem teorija znotrajskupinskega oblikovanja mnenja (Splichal, 1997). Tudi pojma veËinskega pritiska in strahu pred osamitvijo se zdita v tem kontekstu bolj veljavna. Dodatna teæava pri razumevanju obrata, ki ga Noelle-Neumannova povzroËi z osredotoËenjem na mnenjske voditelje, je tudi v tem, da poskus zdruæitve dveh teoretskih pozicij ni predstavljen kot nenadni teoretski zasuk, marveË kot proces daljπe kumulacije empiriËnih spoznanj in iskanja dejavnikov, ki vplivajo na oblikovanje mnenj. V izhodiπËu raziskovanja mnenjskih voditeljev se sicer nahaja vpraπanje, za katerega je znano, da je bilo konstitutivno tudi za nastanek spirale molka, namreË vpraπanje o tem, kako predvideti spremembe volilnih preferenc, natanËneje, nenadne vzpone posameznih mnenj in vzpostavljanje njihovega statusa veËinskega mnenja. IzhodiπËni odgovor Noelle- Neumannove (1974) se je glasil, da zmagovita zagotovo ne bodo mnenja, ki jih posamezniki v danem trenutku niso pripravljeni javno zagovarjati, temveË njihova nasprotja. Ker so πtevilne πtudije (npr. Salmon in Kline 1984; Kennamer 1990) dokazovale obstoj mnoæiËne nevednosti, se pravi netoËnosti zaznav trenutnih druæbenih razpoloæenj, je Noelle-Neumannova preusmerila pozornost na drugi vir druæbenih zaznav. S kasnejπimi πiritvami modela spirale molka (1993) je tako postavila spremenjeno tezo, da se bodo kot veËinska uveljavila tista mnenja, ki jim dobro kaæe v ocenah prihodnje strukture mnenjskega ozraËja; osrednji dejavnik so v tem smislu postali mnenjski trendi oziroma agregatne ocene o potencialni razπirjenosti nekega mnenja 108 Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 Andrej Pinter, Gregor PetriË med dræavljani. Sodbe o mnenjskih trendih so za razliko od neposrednih ocen za Noelle- Neumannovo vedno pravilne in zagotavljajo odvijanje spiralnega procesa na obËem druæbenem nivoju. Na ta naËin je uspela zadræati nujno potrebno zvezo med druæbo in posameznikom, Ëeprav je veliko elementov πe vedno ostalo spornih. Kakorkoli, v zadnji modifikaciji modela spirale molka, ki jo nakazuje priËujoËi prevod, se Noelle-Neumannova odreka mnenjskemu ozraËju kot dejavniku, s katerim pojasnjuje vzpostavljanje veËinskega mnenja. V tem smislu zapiπe, da je flspirala molka oprta na medosebno komuniciranje, vendar jo praviloma poganjajo mnoæiËni mediji« (glej prevod v tej πtevilki revije, str. 124). Dokler so mnenjski voditelji zgolj glasniki medijskih razpoloæenj in dovzetni za veËinski pritisk, kakor Noelle-Neumannova na nekaterih mestih predpostavlja, je zdruæitev dveh pogledov πe mogoËa, saj bi se tako spirala molka lahko odvrtela, najprej na nivoju mnenjskih voditeljev, nakar πe na nivoju referenËnih skupin. Vendar pa oËitno nasprotje med predpostavko, da flmnenjski voditelji æivahno sprejemajo vtise, ki jih posredujejo mediji, in jih razπirjajo v velikem krogu manj zainteresiranih ljudi, s katerimi so v stikih« (glej prevod, str. 124), in empiriËno ugotovitvijo, da flmanj podlegajo strahu pred osamitvijo, manj se vdajajo spirali molka in se s tem upirajo tudi prevladujoËemu razpoloæenju v medijih« (glej prevod, str. 126), kaæe na veliko protislovnost v æelji po ohranitvi veljavnosti mehanizma spirale molka in upoπtevanjem socialnopsiholoπke raznolikosti sodobnih druæb. Ker so mnenjski voditelji opredeljeni kot tisti, ki ne podlegajo spirali molka, je torej uniËujoËi paradoks novega modela Noelle-Neumannove v tem, da se proces vzpostavlja z delovanjem tistih, ki zanj po definiciji niso dovzetni. Tovrstni razkorak med dvema teoretskima pogledoma sili raziskovalca, v æelji po konsistentnem pojmovanju javnomnenjskih procesov, k odloËitvi za eno ali drugo moænost, saj njuna zdruæitev ni sprejemljiva. ©e veË, medtem ko je pojem mnenjskih voditeljev teoretsko nadgradljiv, stoji model spirale molka z veËino socioloπkih razumevanj delovanja druæbe v odnosu, ki ne more biti drugaËen kot izkljuËujoË. »e je zato oËitno, da Noelle-Neumannova z zavestnim lomljenjem spirale molka odstopa od svoje izhodiπËne zastavitve, ni jasno, kakπen status pripisuje svojemu prvotnemu modelu. Med drugim obstaja moænost v iskanju vzporednic med mnenjskimi voditelji in avantgardo ter trdnim jedrom, saj jih opredeljujejo sorodne osebnostne znaËilnosti. Vsekakor je zanimivo, da smer, ki jo nakazuje Noelle-Neumannova, ne vodi k iskanju in preverjanju novih idej, temveË obratno, k zaËetkom empiriËne komunikologije. Morda pa so idejni predhodniki tudi najvplivnejπi mnenjski voditelji? Literatura Katz, Elihu. 1983. Publicity and pluralistic ignorance: notes on the ‘spiral of silence’. E. Wartella in D. C. Whitney, ur. Mass Communication Review Yearbook. Beverly Hills: Sage. Katz, Elihu in Paul Lazarsfeld. 1999. Osebni vpliv. V: Splichal, ur. Komunikoloπka hrestomatija 2. Ljubljana: FDV. Luthar, Breda. 2002. Boj za okus in moralno odliËnost: tipologija vrednotnih habitusov. Druæboslovne razprave, 18 (39): 87-108. 109Druæboslovne razprave, XVIII (2002), 41: 103-109 DokonËni zlom spirale molka? Opomba k prevodu Noelle-Neumann, Elisabeth. 1974. The Spiral of Silence: A Theory of Public Opinion. Journal of Communication, 24 (2): 43-51. Noelle-Neumann, Elisabeth. 1993. The Spiral of Silence. Public Opinion - Our Social Skin. Chi- cago: Chicago University Press. Noelle-Neumann, Elisabeth. 1998. Wahlkampf der Meinungsführer. Nach ihnen richtet sich die übrige Bevolkerung. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 14. avg. 1998, str. 5; rubrika Politik. Noelle-Neumann, Elisabeth. 2002. Die soziale Natur des Menschen. Beiträge zur empirischen Kommunikationsforschung. München: Karl Alber. Noelle-Neumann, Elisabeth, Wilhelm Haumann in Thomas Petersen. 1999. Die Wiederentdeckung der Meinungsführer und die Wirkung der persönlichen Kommunikation im Wahlkampf. V: H. M. Kepplinger, E. Noelle-Neumann in W. Donsbach, ur. Kampa: Meinungsklima und Medienwirkung im Bundestagwahlkampf 1998. Dresden: Technische Universität Dresden. PetriË, Gregor in Andrej Pinter. 2002. From social perception to public expression of opinion: a structural equation modeling approach to the spiral of silence. International journal for pub- lic opinion research, 14 (1): 37-53. Rutar, Katja in Petra Simeonov. 2001. Social perception and expression of opinion: a test of the spiral of silence. V: Podnar, SeniË, ur. The bricolage of media studies. Ljubljana: Pristop. Simpson, Christopher. 1996. Elisabeth Noelle-Neumann’s “Spiral of Silence” and the Historical Context of Communication Theory. Journal of Communication, 46(3): 149-173. Splichal, Slavko. 1997. Javno mnenje. Teoretski razvoj in spori v 20. stoletju. Ljubljana: Fakulteta za druæbene vede. Uhan, Samo. 1998. Prava in neprava mnenja. Ljubljana: FDV.