Ji?La/ža' v vj&ahjto Izhaja vsak četrtek • Posamezna številka stane Din 1*50 N ^ Izdaja; Konzorcij „Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: J. N a t e k Celoletna naročnina Din 40’— ■ Čekovni račun: „Straža v viharju", Ljubljana, št. 16.790 l \t J Uredništvo in oprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslov. tiskarne (J. Kramarič) Izhaja vsak četrtek • Posamezna številka stane Din 1*50 Celoletna naročnina Din 40’— ■ Čekovni račun: „Straža v viharju", Ljubljana, št. 16.790 tl >? Izdaja: Konzorcij „Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: J. N a t e k Uredništvo in nprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslov. tiskarne (J. Kramarič) Ljubljana, 16. novembra 1939 ^ £ Leto VI — Številka 10 Sodobna pedagogika — V »Književnem pregledu« mesečne revije '“Popotnik«, (LXI, št. 1—2, sept., okt.), ki n»si podnaslov »časopis za sodobno pedagogiko« in ga izdaja »Jugoslovansko učiteljsko udruženje« — sekcija za dravsko banovino v Ljubljani, beremo na str. 71—72 med drugim ^udi naslednje dobesedne trditve nekega Jo-*e Kerenčiča, ko »ocenjuje« dr. Gosarjevo ‘Gospodarstvo po načrtu«: »Odkar in povsod, kjer nekdo ima sredstva za pridobivanje (orodije, tovarne, zemljo), drugi pa samo svojo delovno silo, in so pridobljene dobrine last prvega, drugi pa od tega prejme neko mezido, vse odkar vlada ločitev sredsitev in dobrin od onih, ki jih Ustvarjajo (priporočamo g. Kerenčiču, da si ogleda (katerikoli učbenik ali priročnik o nar. Sosp. vedi in si vsaj prečita poglavje o prevajalnih činiteljihl op. ur.), se človeška družba razvija v dve plasti, v gospodujoče in podložne, °d 'katerih ima le prva svobodo in tudi oblast. »Tu nastopi naloga gospodarstva po na-načrtu. Ono je različno pojmovano (kolekti-vistično-kom'Uinistično in zasebno, toda smotrno organizirano in vodeno, povzeto po Gosarju). »V resnici sta to dva vidika, le da ju ^r- Gosar pravilno ne positavlja... Mar ni tudi socialistična graditev smotreno organi-llrana in vodena. (Za spoznanje socialistično-k°lektivisitiične »smotrenosti« opozarjamo na Poglavje o uravnavanem narodnem gospod, v ^ašein podlistku o soc. gosp. nalogah banove Slovenije! op. ur.) »Prvo pojmovanje (kolektivistično-komuni-stično, op. ur.) se uveljavlja tam, kjer je propadlo načelo ločitve sredstev in dobrin od delavca, kjer se delovna sredstva in tudi dobrine last onih, ki delajo. Ruske petletke so Qajlepši primer stopnjevanega gospodastva po ®ačrtu z namenom, da se namesto trpljenja j® muk polnega življenja od spočetja do gro-a ustvarijo boljši gmotni in kulturni pogoji Najširšim ljudskim plastem po načelu: Vsak svojih močeh, vsakemu po njegovih po-tr«bah.« »Gospodarstvo po načrtu . .. mora preki-1 * 2 osnovami, ki vladajo v naši sredini v°boda, zasebna last, zasebna pobuda, pro-'a izbira dela, nazorna in politična neod-V^nost od gospodarskega položaja itd. op. • To potrjuje rast nove družbe na še-zemeljske površine, kjer vse sile slu- 0 temu, da se olajša človekovo delo in da se poveča njegova izdatnost, pa v hasek delavca.« * # * Najprej naše stvarne pripombe k predmetu: 1. Kolektivistično - komunistično načrtno gospodarstvo naj bi po gosp. Kerenčiču bilo »smotreno organizirano in vodeno«. Kako, zakaj, v čem, s čim itd. — to se g. Kerenčiču ne zdi potrebno povedati. Bomo pa povedali mi: Kolektivistično državno-naortno gospodarstvo je samovoljno in več kot neracionalno, ker nima osnovnega merila za napravo gospodarskega računa (rentabilitetni račun »žr->tev« in »koristi, stroškov in uspehov«). — Kolektivistično državno-načrtno gospodarstvo je zato bistveno nesmotrno. b) Kolektivistično državno-načrtno gospodarstvo je bistveno veizano in pogojeno z brezizibirnim državno-policijsko racioniranim konsumom. Človek je torej suženj državnega središča, ki samovoljno odmerja objektivno neizmerljive stvari, kot ®o osebne človeške potrebe in želje. Kolektivistično državno-inačrtno gospodarstvo je torej samovoljno tudi iz vidika potrošnje in s tem dvakrat nesmotrno: proiz-vajalno-načrtno in konsumno-načrtno. 2. Kolektivistično-komunistično drža/vno-načrtno gospodarstvo je po g. Kerenčiču odpravilo »načelo ločitve sredstev in dobrin od delavca«. V njem da »so delovna sredstva in •tudi dobrine last onih, xNi pa zadosti za bla-zaroda, dati .mu življenje. Nikomur ni namreč neznano, da otrok sam me more zadostno zase skrbeti ne iglede tega, kar zadeva naravno življenje, Se manj pa glede Nadnaravnega življenja, temveč da potrebuje ^®ta jn leta pomoči, nauka in vzgoje drugih« c. 3, 16). Oče in. mtfti bosta (morala se- veda rabiti roditeljsko oblast, morata jo pa uporabljati prav, da ne dosežeta z njo prav nasprotnega, kar se zlasti rado primeri v letih, ko otroci dozorevajo. Najvažnejša pri vzgoji pa sta očetov in materin zgled. Otroci so staršem dolžni pokorščino, hvaležnost in ljubezen. Ce pa starši obnemorejo in potrebujejo pomoči, jih morajo oskrbeti. Središče družinskega življenja bodi dom. Priporočljivi so predvsem enodružinski domovi. Izvedba tega ideala pa često onemogoča pomanjkanje zemlje, ki se s item odteguje obdelovanju. Vsekakor pa naj se stanovanja urede tako, da bo okolica kar najmanj motila življenje družine. Stanovanjske kasarne, ki so v mestu glede prostora morda ekonomične, so za zdravo družinsko življenje neprimerne. Prav talko razbija družino današnje nezdravo dejstvo, da morajo ali pa tudi silijo žene in matere za delom v tovarne, urade in šole. se pobliže spoznamo in seznanimo s kmečkimi dekleti in njihovim življenjem. Odhajale smo iz Trebnja zadovoljne in vesele, ker smo se zavedale, da smo doprinesle vsaj nekaj malega k zbližanju med mestnimi in podeželskimi dekleti. »Savica« ima tudi odsek »Elizabetno konferenco za akademičarke«, ki smo ga osnovale šele v preteklem semestru, pa je že mogel pomagati nekaterim najpotrebnejšim tovarišicam. Tudi lastno knjižnico si ustanavljamo. Seveda gre to bolj počasi. Vendar imamo že kar lepo število znanstvenih knjig, ki si jih dekleta pridno izposojajo. Pri volitvah je bil soglasno izvoljen nov odbor s predsednico Pinco Zupančičevo. Ko smo govorile o načrtih za bodoče delo, smo sklenile, da bomo imele odslej vsako prvo soboto skupno sv. mašo in sv. obhajilo s kratkim nagovorom. Vsak četrtek zvečer bomo imele skupne sestanke v beli dvorani hotela Uniona. H koncu je spregovoril še naš duhovni vodja g. univerzitetni profesor dr, Snoj, ki je predvsem poudaril, da »Savica« ni in ne bo nikoli odvisna od kogar koli, ampak, da bo vedno samostojno dekliško društvo. Vedno si bomo prizadevale, da bo vladalo med našimi društvi pravo soglasje in da se bodo dekleta, ko bodo zapustila tla našega slovenskega vseučilišča, zavedale, da je družba brez krščanskih načel mrtva. Končno je tov. predsednica predlagala vdanostno pismo ge. dr. Natlačenovi, kar so dekleta z odobravanjem sprejela in s ten1, je bil zaključen občni zbor, ki je potekel v zadovoljstvo vseh. Književnost Pesem Z doma sem se vrnil v mesto. Iz vseh kotov je zijala pusta jesen, da sem se ustrašil, ko sem stopil v svojo sobo. Visoko nad ulico je moja izba in edino okno gleda zaspano med vrhove streh bližnjih hiš, preko mrtve ceste, naprej mimo sajastih tovarniških dimnikov, do visokega cerkvenega stolpa, nato pa pogled utone v hladni, moreči megli. Le ob posebno lepih dnevih se daleč proč na nebesnem svodu odražajo ostri obrisi gora. Takrat zleze čisto tiho, stopinjo za stopinjo, v dušo prijetna toplota, da zahrepenim in sanjam o svojem domačem kraju, stisnjenem med dva mogočna porasla gorska hrbta. O, in tedaj se vzpenjam po zelenih Karavankah, poslušam škrtanje divjega petelina in zategel, prodiren lajež lisjakov. Ko sonce najbolj žge, se sklanjam nad srebrno Dravo, ki se vijuga med zibajočim se pšeničnim klasjem in med svetlikajočimi se jezeri. Da, med jezeri, ki se kakor neizmerne solze blešče na zelenih koroških livadah, In od Zilje, Podjune, Roža, Celovca in Beljaka sem pojo zvonovi tako mehko tisto lepo »Gor čez izaro«, v katero je vtopljeno vse gorje slovenske duše. Napredno učiteljstvo Izdaja še nadalje naš narod Pred nekaj dnevi je prineslo »Jutro« poročilo o skupščini naprednega učiteljstva v novomeškem okraju. Skupščina sama na sebi ni toliko važna, da bi se mi tukaj z njo ba-vili — isto velja menda tudi pri »Jutru« — vendar se je tu dogodilo nekaj, kar nam ne da, da bi jo molče prešli. Slovensko, ali bolje rečeno protislovensko naprednjakarsko učiteljstvo se je na tej skupščini izreklo po svoji stari navadi za narodno edinstvo v smislu etničnega stapljanja Slovencev, Hrvatov in Srbov, torej proti sedanjemu sporazumu. Vemo sicer, da ne mine nobena napredna prireditev, na kateri ne bi bilo nekaj natolcevanja in opravljanja čez vse, kar je slovenskega, vendar pa ima vsaka stvar neko mejo, ki jo mora priznavati tudi napredno učiteljstvo. Sedaj, ko se Jugoslavija počasi notranje ureja, ko prihaja iz centralistične v svobodno in samoupravno urejeno državo, sedaj se še najdejo izgubljeni sinovi slovenskega naroda, ki se ga upajo dalje blatiti in poniževati. Ali ni dovolj, da smo celih 20 let živeli v nesoglasju in razrvanosti, ali ni dovolj, da je slovenska naprednjakarska klika tako dolgo vihtela nad nami krivični bič, vse pa, kar je slovenskega, je moralo biti ponižno in držati jezik za zobmi? Ali ni dovolj, da so nam leta centralizma požrla cela premoženja, naše ljudstvo pa spravila na kant? Ali ni dovolj, da smo bili tako dolgo zapostavljeni na vseh področjih, tako gospodarsko kakor kulturno? Da, vsi pošteni Slovenci mislimo, da je tega vsega dovolj in da se mora marsikaj spremeniti. Sedaj pa dvigne svoj glas 'slovenska malomeščanska polinteligenca in se izjavlja za narodno edinstvo. Kakor da bi ves svet čakal na to, kaj misli ona o tej zadevi, svečano izjavlja širšemu zemljekrogu, da slovenski narod ne sme postati svoj gospodar. Pesem umre, veter jo raztrga na tisoč zvokov. Prašen in znojen lezem po ostrih Julijskih Alpah, med snegom in kamenjem, sam, čisto sam. Le veter podi oblake nad menoj sem in tja, drugače vse tiho in mimo. Tam neznansko daleč in globoko pod menoj tone sonce v morje, v naše morje, ki se peni, vre in buta v kraške bregove. Nebo žari, kako krvavo žari žig nasilja nad našo krvjo. A goreča sončna krogla že zginja za skrivnostnimi vrhovi, le sem od Doberdoba in Sv. Mihaela se opotekajo v mrak neme sence. Z dvignjeno pestjo in hropeč hodi dolga procesija naših fantov vsako noč svoj strašni križev pot, dokler se ne prebudi mlado jutro, dokler ne spregovori svojo besedo naš zatajevani molk. In tedaj bi bil rad velikan, kakršen živi le v mični otroški pravljici, da bi s Triglava stopil prav na sredo Ljubljane, z obema rokama pa zagrabil vse do Adrije in pritisnil tako silno na svoje srce, da bi na vekomaj ostalo skupaj. Pa nisem velikan in moje misli so le samoten jek, ki se zgubi v nočnem viharju. Glejte, tudi tisti dan, ko sem z doma prišel nazaj v mesto, so se mi zvrstile misli po potih onstran meja. In Ne moremo razumeti tega, da se vprav tisti ljudje, ki živijo od davkov slovenskega naroda, obračajo proti njemu. Kaj je v teh ljudeh res tako malo čuta hvaležnosti, da tistega, ki jih živi, bijejo v obraz? ZTO poroča: Iz dela kroikov SDZ Državna realna gimnazija v Kranju. Na prvem sestanku krožka SDZ nam je pokrovitelj krožka g. prof. Fortuna podal kot smernice za naše delo tudi naslednje misli: »Živite vedno pogumno in 'dosledno po vodilnih mislih vašega programa. Na svoje sedanje in prihodnje naloge se temeljito pripravite 'ter se dobro izobrazite in vestno spol-nujte svoje poklicne dolžnosti. Bodite močni, složni ter v delu med sabo tesno povezani.« Sestanka se je udeležil tudi g. ravnatelj Korbar, ki je tudi nagovoril v izredno velikem številu zbrane članice in člane SDZ; »Ustanovili ste danes društvo, ki je pred leti uspešno delovalo na tej gimnaziji. Društvo sedaj zopet imate. Čemu? Zato, da v njem delate, da se izobražujete, da kot dobri, pošteni in verni, taki še nadalje ostanete in še boljši postanete. Da pa boste mogli biti taki, morate vestno spolnjevati predvsem svoje šolske dolžnosti. Na tako organizacijo dijakov in dijakinj bomo res lahko ponosni. To bo vam v veselje in meni v ponos. Z dobro voljo se da doseči dober uspeh. To so moje želje! Čestitam vam k tolikemu številu in želim, da se to število še poveča. Zlasti pa želim, da vas naše društvo obvaruje pred zablodami, ki krožijo Okrog vas ter malone vsakega zalezujejo. Ohranite svoja načela in delajte po svojem programu!« Državno učiteljišče Maribor. Ustanovni sestanek krožka SDZ se je vršil 14. oktobra z uvodnimi besedami pokrovitelja krožka g. prof. Milača o važnosti SDZ predvsem za učiteljiščnike, ki se pripravljajo za neposredno delo med narodom. nisem vedel storiti nič drugega, kakor da sem vzel gosli in začel igrati. Ne znam kaj prida, ali ves sem se predal srdu in bolečini. Prsti so mi sedaj divjali, sedaj so božali drobne strune in vse skupaj se je zlilo v divjo, hrepenečo pesem po mrtvi materi, po naših planinah, morju in zelenih jezerih. Kar same od sebe so lezle solze počasi na javorove gosli, lica so žarela od bolečine, duša pa je trepetala od sladkosti neznanih, davnih melodij. —mir. Joža Lovrenčič: SHOLAR IZ TRENTE. Jugoslovanska knjigarna, 1939. Broširan izvod 28 din. S »Sholar jem iz Trente« smo dobili slovenskega Fausta, ki ga kot tako svojevrstno epsko pesnitev z veseljem pozdravljamo. Svoje zgodovinske osnove je dobil iz življenja slovenskih študentov v Padovi, ki je nudila po izobrazbi hrepenečim mladeničem višje učenosti. Drugo obeležje slovenskemu Faustu pa daje Soška dolina — kobariško in bovško, ki ji je svojstveno narodno izročilo, »kraljestvo bajk in pripovedk, v katere je k misticizmu nagnjeno ljudstvo verjelo kot v živo resnico.« Prvi del epa obsega Joannesovo življenje od skrivnostnega rojstva preko težkega, usojenega življenja — spremlja ga tudi Nato je sledil govor g. prof. A. Klasinca 0 naših vodilnih idejah, s katerimi naj vstopij0 mladi učitelji v življenje in vršijo dolžnost, ki jim jih nalagata Bog in domovina. Po konstituiranju odbora in določitvi letošnjega programa je spregovoril g. strok, učitelj Kotnik* ki je še enkrat močno poudaril pomen našega bodočega dela in nam stavil v zgled velikega slovenskega vzornika iin voditelja A. M. Slomšeka. Vsi govorniki so za svoje globoke misb želi navdušeno odobravanje slovenskih katoliških učiteljiščnikov. 'Prvi reden sestanek pa je bil v soboto* 21. oktobra z uvodnim govorom tovarišice o delu in življenju v krožku SDZ, z recitacijami Slomšeka: »O materinem jeziku« in Gregorčiča: »Naš narodni dom« ter glavnim §°' vorom g. učit. Kotnika o ljubezni, ki jo too' ramo gojiti do slovenske besede in pesmi-Sestanek se je končal z narodno pesmijo. Gimnazija kneza Koclja v Murski Soboti- Dne 1. oktobra t. 1. je priredilo zavodu® vodstvo SDZ v gimnazijski telovadnici zborovanje za vse dijake obmejne prekmurske gimnazije. Za zavod je zavodni poglavar podal zgo' dovino SDZ, njen namen in cilj. Prešernovi deklamaciji je sledila recitacija Župančičeve »Naše besede« in odlomek iz Cankarjevega »Kurenta« ter glavni govor gosp. profesorja' pokrovitelja o »Slovenstvu in njegovem p°' menu za Jugoslavijo ter naloge slovenske dijaške mladine.« Za zaključek so vsi zborovalci zapeli: »Hej Slovenci«. — Zborovanje je dokazalo, da hoče naš mladi inteligenčo1 rod tam preko Mure stati trdno in pogum«® na straži slovenstva in Jugoslavije. Dne 27. oktobra pa je bil sestanek članOv višjih razredov s proslavo Kristusa Kralja- * Cerkvena gospodarstva v čeških diecezab so dobila veliko pridobitev: nacionalno-socia' listične komisarje. Ahusver — ki ubogega sholarja goni v P^ gubo, do smrti matere, katere molitev lZ' briše s krvjo pisano pogodbo med shoD1" jem in hudičem. Mati je sina na božji P°tl obljubila Bogu. Joannesa pa je iz kloštr# izvabila mladost. Ljubezen do Jelvice ^ je spremljala skozi življenje, a hudič 11111 je ni privoščil. Po trinajstih letih se vrn dihom mladosti in z narodnim izročilom, daje delu osnovni ton. k