LISIEK. BOGDAN JURANCIČ: Učitelj nove dobe. V zadnieni odgovoru na drugo kritiko ie p-odal g. Žgeč temeljno izhodlšče za razmotrivanie in izsledovanje naših pedagoških vprašanj s posebnim oziromvzgoie najširših narodnih plasti. Bojimse kakor kaže da bi se v bodočnosti razdelili v dva tabora — »stari in mladi«. Umevno da bi ta razkol mnogo oviral pri napredku. v glavnem pa pokazal našo nczrelost in ome.ienost. Zdi se mi potrebno da si povemo odkrito besedo o naloeah učitel.ia v novi dobi ter že sedaj poskrbimo za nekak most. da nas ne razdruži navadna besedna igra in podpre vse kar tvori našo življensko in intelektualno moč. To kar imenujemo mi dandanes vojna psihoza. ne odgovarja popolnoma resnici ampak bliskoviteimu razvoiu vsega č.oveštva z ozirom na nieeovo mišljenie in stremlienie. Vaieni nismo tako velikHi skokov tudi zeodovina se s podobnimi ne more ponašati. Vidimo tudi skoke razvoja v preteklosti. a se nanašaio v prvi vrsti le na posameznike: sedai pa lahko smelo trdim. da ie isto zadelo široke na- rodne plasti. Tiste pridobitve. ki so oblikovale predvoinega človeka odpoveduiejo nadaljno službo. Cloveku se zdi vse tu.ie. niegova duša hrepeni po novih vzorih, novih možnostih. ki gd oblikujejo. Isti poiav čutiino tudi v pedagogiki. eSdaj pa pomislimo kolik skok v razvoiu ie napravil naš mili slovenski narod. Široke plasti naroda pojmujejo svqbodo naciionalno misel. sploh politično in kulturno življenje čisto drugače kot v nredvoinem času. Računati ie treba sedaj z življenisko n.očio naroda. Duša ie bua orej vaiena že od pamtiveka suženjstva. Sedai se ie prosto razmahnila, tu pa tam se komai zaveda svoie prostosti ter tava in blodi neokretno, kakor tista ptica ki se ie narodila v kletki in v pozneiših letih zletela v svobodno naravo. To je resnica. katera ie tudi umljiva. moramo io priznati brez boječnosti in po'.agati nanio veliko važnost. Vzgoia. ki ooprei ni bila pravična. ki pravzaprav ni bila vzeoia ker nas ie vzgajala v laži in zaslepljenosti. mora dati enkrat slovo. Morarno si ustvariti drugo smer katera bo upoštevala svobodo našesra ljudstva. Bati se ie tukai. da oreide omeniena smer vzgoje na temeli nezdravega patriotizma. kateri nas potem dela zopet sužnie. sužnie lastne nacionalne strasti. Naše oko mora bit; prosto naša narodna duša mora poleteti svobodna v svet. To pa bo možno takrat. ko bo naša etična nacionalna in oolitična vzgpja terae.jila na pravi etični internacionahii in človečanski ideii. Tu mora biti izhodišče naše vzgoje. notem bo prava vzgoja-religija. katero hoče prinesti našemu narodu učiteli nove dobe. Dati hoče dušarn širokih plasti tlste kali da se nekoč v zreleiši d6bi izkristalizira prosto sam iz duše nazor naroda. to ie tisto iz česar izhaia niegovo stremlienie in mišljenie in na kar se nasloni v časn razdvoienosti in živliensk'h bojev. V glavnem sem podal. kar hoče učitelj nove dobe. ki hoče rešiti svoio naloeo delorna v osnovni šoli. nadaljevatl na oozneie v pravi liudski univerzi. Mogoče poreče kdo. da moj učitelj biva v oblakih fantaziie. v vesoljstvu idealov. Že v naprei ugovarjam. Orrienieni izhaia iz realneea narodneea živijenia. orepoien ie s pravo narodno idejo. pozna narodove bolečine in n.iegove po trebe. V njem ie moč. s katero hoče pomagati dvieniti ves narod. pokazati mu oot do tiste zarie. katere se človeške oCi niso bile vredne videti. zario oopolnosti. Sedai pa nastane vprašanie kdai bo učiteli nove dobe nastopil. Po mojem mneniu je že vstal. Vidi se v našem pedagoškem živlieniu. da si ie nabral vzorov. s katerimi se ie vrnil k narodu. katereera sedai študira in deda v niegovo notranjost. Doba. takozvane »učiteljske rotine«. se deloma že poslavlja od nas. Za nio nastopa doba učitelja-umetnika. kateri se ne naslaia samo ob vzornih učnih slikah in formalnih stopniah. ampak se poglabl.ia v narodne probleme vzgo.istva ter si nabira vzorov da z njimi oblikufe in ustvaria značai v narodu, Smelo trdim. da bo prišla doba ko si bodo učitelii-umetniki priborili popolno veliavo ko ne bo po naših šolah več sužnienia naimlaiših duš z različnimi nlit* vimi dresurami in »šolma.istrskimi« taktikami. kar smo morali nekdai čutiti sami. Prišla bo doba in morala bo priti, ko postanejo takozvane reformistične ideie — reformistična deiania! Merodajno bo samo. kai in kako delaš in ne samo kaj a;ovoris. Da ustvarimo pedagogiko našega naroda in pravi tip narodnega učitelja so ooklicani razen tistih ki so že 32 let učltelji. tudi oni. ki hočeio resno delati. se čutiio sposobne in soodgovorne na našem pedaeoškem polju. Ne smemo biti ozkosrčni, ker vzgojno polje našega naroda ie obširno in neobdelano in dosti plugov ie potrebno. da ea preorjeio. Odkloniti ne smemo niti močnih in sposobnih rjavih plugov. ker se bodo pri oeromnem delu eotovo čisto obrusili ln ugladili