Letnik V, a-- \ ~3 - u m a „Primorski List66 izhaja vsaki 1., iO. in SO, dan v mesecu. Cena za celo leto I gl. 50 n., za pol leta 75 nov. Posamezne številke se dobivajo v tabakarnali: Nunske ulice in Šolske ulice po 4 nov. Y Gorici, dne 20. maja 1897. o in upravništvo mu. je v Golici, Nunske ulice št. lo. — Nefrankovana pisma se 'ne'sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. O-glase in naznanila sprejema vpravništvo po pogodbi. f • „ Pravični boditetako je pisal v svojem pastirskem listu, kakor smo zadnjič javili, kat. škof Mahnič. To katoliško načelo „praviceu je še posebej za nas uboge, skoraj vsepovsodi tlačene in teptane Slovence velikanskega pomena. — Če bi namreč le-to kat. načelo zavladalo na celej črti ter povsodi, koderkoli bivajo Slovenci, rekli bi lahko, da z vršitvijo istega kat. načela „pravice“ je nam Slovencem dana in zagotovljena „magna charta“, so vresničeni vsi naši načrti, vsi naši vzori! Naš malen narod se pač ne ogreva in tudi ne more navduševati za „krivice“, katere bi prizadeval drugim narodnostim; ne, on dobro čuti in v6, da „krivica“ temelji na živalski (snovni) sili in da njegova številna moč je v primeri se številno močjo sosednih narodov le preneznatna, da bi si mogel upati kaj od „ krivice" od „bojau, od same „sile“. Ne, naš narod ljubi mir ali ne gnjilega miru, ampak mir na temelju p-cmce. Dajte kar nam gre po božji in naravni in tudi državni postavi, vse drugo pa radi prepuščamo vam! Ker je pa isto načelo pravice, katoliško načelo, je naravno, da se slovenski narod kot tak zaupno obrača do katoliške cerkve, ter se zbira pod katoliško zastavo pravice! In zbral se je vže! Po prvem slovenskem katoliškem shodu, kateri je bil za-jedno prvi slovanski katoliški vhod v Avstriji, se je slovenski narod pred drugimi Slovani tako trdno in vzorno organizoyal na katoliški podlagi, da katoliška bistveno trajna — organizacija bode odločevala in določevala, slovensko bodočnost; — slovensko zgodbo. Mej tein pa, ko se Slovenci zatekajo v okrilje sv. katoliške cerkve iščoč „pravi-ceu, jih še bolj potrja v njih zvestobi do katoliških načel to dejanje, da se čim dalje tim bolje kaže, kako imamo mi Slovenci posebno v narodnostnih ozirih iskati zaveznikov n6 samo pii Slovanih, ampak tudi pri katoliških Nesloranih! Zmisel za pravične Slovanov težnje v Avstriji ima na Dunaju tudi kat nemška stranka t. j. stranka toli razupitih katoliških shodov! Ko se je šlo za pravično jezikovno naredbo na Češkem so Nemci složno zagovarjali dose-dajno krivico, Slovani pa složno tirjali nujno pravico! S Slovani in proti svojim rojakom glasovali so za — pravico tudi. kat. Nemci! Čast jim ! Evo tedaj, da katoliške vere načela so jedina, ki imajo smisel za pravico tudi narodnostno ! Potrebno je tedaj, da gojimo naprej sami katoliška načela, pa pospešujemo tudi pri drugih narodih. Čim namreč zavladajo po širni Avstriji, v parlamentu, in v deželnih zborih čista, katoliška-in se začno T / vresničevati, zasije doba narodne prostosti in svobode tudi Slovencem ! Žal, da na Primorskem nimamo prave katoliške stranke mej Italijani. Dokler pa te ni, se seveda ne moremo ogrevati za kiko zvezo z njimi. Da je pa sedajna katoliška italijanska stranka t. j. „Ecovau stranka le na videz! katoliška, na videz pravična, priča to, da je molčala k izjavi jedinega katoliškega italijanskega poslanca Zanettija, kedar je zatrjeval da bode šel v narodnostnih uprašanjih čez drn in strn z narodnostno krivičnimi ultra-italijanskimi poslanci ! Ali je taka izjava krščanska ? So li taka narodnostna načela katoliška ? . . In vendar se je „Eco“ o devala prikrito in očitno za — ultra-narodnjaka „Zanetti-ja“! Ali ni steni politiškim činom italijansko-ka-toliška stranka takorekoč pozapečatila, odobrila, podpisala narodnostno — skrajno krivični politični načrt naših 'ultra-Lahov ? ! Ali ni s tem javno priznala, da se zlaga s kričečimi odnošaji v našem Primorji? — Gospoda! Tiste drobtinice, katere se Vam zljubi sem ter tje vreči z Vaše bogato obložene politične in narodne mize narodnemu vbožcu in teptancu Slovencu, ko od časa do časa (menda par krat!) priznate, da slovenska šola v Gorici je potrebna itd., storite pa ničesar proti krivičnemu, zistemu, take drobtinice ohranite le za se ! Mi hočemo dejanj! Ne tisti, kdor časih katoliško piše in govori, ampak tisti, ki ka^ toliška načela javno! in nevstrašeno spoznava in vsikdar po njih dela, ta je katoliško — pravičen in pred Bogom opravičen ! Gospoda! Katoliška načela niso jalova ; ampak prerodovitna . . . Katoliško načelo je tekom 25 let v prvem početku kristijanstva premenilo lice skoraj vsemu do tedaj znanemu svetu, or-ganizovilo je milijone in milijone . . . Katoliško italijanska (Ecova) organizacija pa po 25 letih t. j. četrtstoletju nima pokazati skoraj na nič druzega, nego na zrušen „Circolo cattolico“, na razpor v italijanskem duhovstvu, na velik prepad mej njo in slov. kat. stranko in na ogromni dolg pri Jelerjevi tiskarni . . . Ali more taka katoliška stranka trditi, da je bila vsikdar zvesta katoliškim načelom?! Ne, ne, sveta in cela katoliška načela organizujejo v desetletju narode, nikar pa, da niso mogla organizovati kat. italijanske stranke na Primorskem, potem ko so delovala 25 let. . . Pa kaj hočemo ! Pisala so pisala, govorila in romala ali delovala niso in niso! Factum loquitur! Čujemo 'sicer, da se nekaj snuje v Trstu. Radi priznamo, da tudi mej kat. Italijani je še zmerom dokaj treznih, pravico-ljubnih značajev. — Dobro ! Organizujte se ! Pokažite se svetu, ali na Vaši katoliški zastavi mora biti zapisana ^krščanska pravica“ tudi za Slovence; krščansko bratoljublje tudi za Slovence11 ; „krščanskau narodnost tudi nasproti zatiranemu in brezpravnemu slov. narodu! — Če to storite, prav; sicer pa bolje da bi se ne pokazali v javnost ker katoliško polovičarstvo je rak rana za sv. vero in nrav kat. narodov. Spoznajte pred svetom cela kat. načela. Katoliška stranka je namreč kakor katoliška cerkev v malem vže po svojem poklicu braniteljica vsake narodnosti, tudi — slovenske! Naš Izveličar, izročivši svojim apostolom poslanstvo božje, je rekel: „Idite in učite »se narodeJezus ni izključil nikake narodnosti in tedaj ima tudi naš mili slovenski narod pravico, da se mu v lastnem jeziku propoveduje. Apostoli pa so šli in se strogo držali ukaza in poziva Odrešenikovega. Šli so učit posamzne narode,. V kakem jeziku pa so jih učili: Učili so vsaki narod v njega lastnem jeziku In sicer: Skite v slovanskem, Parte v perzijskem, Arabce v arabskem, Grke v grškem, Eimce v rimskem (latinskem) jeziku. Da bi bil vsak narod podučen saj v verskih resnicah v svojem lastnem jeziku, storil je Sin človekov, t. j. Sin vseh narodnostij, na bin-koštni praznik velik čudež. Prikazali so se razdeljeni ognjeni jeziki in se vsedli na apostole, zbrane v sobi: Apostoli pa so bili takoj napolnjeni se sv. Duhom. Začeli so govoriti, kakor jim je narekoval sv. Duh. Šli so ven in govorili so ljudstvu; zbrana množica pa jih je čula govoriti in sicer vsakateri od njih, da govore v njegovem jeziku. Množice pa so strmele rekoč: „In kako, mi slišimo vsak svoj jezik, v katerem smo se rodili. “ Ap. D. II. 8. Sv. Petra in druge apostole so torej prisotni poslušalci zaslišali vsak v svojem lastnem jeziku, katerega so govorili doma, tam, kjer so prebivali. Ali ni to prečudno jeden in isti govor razumeti kot govorjen v tolikerih jezikih?! In zakaj? Iz katoli-ško-narodnega načela! Pravični Bog je s tem hotel pokazati, da je sv. vera, sv. cerkev za vse narode! Ker pa je nadalje sv. vera najime-nitniša zadeva, ki določuje posmrtno osodo neumrjoče duše, zato je Bog hotel, da sv. cerkev verske resnice podučuje v materinem jeziku, ki ga verniki najbolj umejo, da bi bil tako vže kar naravnost izključen vsak ugovor in izgovor v zadevi zadolžene nevednosti o verskih resnicah. Evo torej, sv. cerkev, nevesto Kristusovo, zaščitnico pravice vže v njenem de-tinstvu. Prej nego se je jela ogrinjati s škrlatnim plajščem mučeništva, negovala je vse narodnosti z vzvišeno, nepristransko ljubeznijo. Katoliška italijanska gospoda ! Evo',’' t|i se vfcgledujte Vi, < ki tržete zadnje vezi, ki so Vas doslej vezale na slovansko narodnost v deželi, ki mirno in nedelavno! zretfe, kako nam vaši rodni bratje, ki so po svojem glasilu „e sv. ]VIolxos*a.“ in nekaj drugih v prav dobrem stanu in po nizki čeni, pripravne za kako tarno bukvarno. Več o tem se zve v našem upravni- štvu. Nunske ulice št. 10 Nova trgovina. Slavnemu občinstvu naznanjam, da sem otvoril novo prodajalnico numu in fakturnega blaga v ulici Duomo št. 13 nobeg stolne čerkve. Prodajam po najnižih cenah. Rojaki! obljubujoč Vam najboljšo postrežbo, se priporočam za obilen obisk. Za odličnim spoštovanjem E, Šušteršič et C.o Vinarsko in sadjarsko društvo za Brda naznanja da je otvorilo društveno zalogo briških vin v ulici Barzellini. V zalogi se dobivajo poleg pristne rebule tudi razna domača črna vina. Za pristnost se jamči. Sveča r f« S|||i v Gorici, Solkanska cesta št. 9. priporoča prečastitim cerkvenim oskrbni-štvam ter slavnemu občinstvu, garantirane pristne čebelno - voščene sveče kila. po 2 gld. 45 kr. Za pristnost teh sveč jamčim z 1000 kronami. V Trstu ima zastop in zalogo mojih sveč g. Iv. Lavrencicli trgovec s cerkvenim orodjem in paramenti, Piazza Piccola za palačo municipija v Trstu. Ima v zalogi tudi sveče za pogrebe. Cerkvene glasbe! Toplo moramo priporočati preč. duhovščini in g. orgljavcem najnovejše skladbe g. Ign. Hladnik. Te skladbe obsegajo čveteroglasno mašo, več „Tantum ergo“ in Asperges. Vsi trije zvezki stanejo 1 gld. 50 kr. Cena je primeroma izvrstno vglasbenim skladbam jako majhna. Naročbe sprejema ■ Ign Hladnik skladatelj Novomesto (Dolenjsko). Na božje-potno svetišče žalostne Matere Božje, na Gradu v Mirnu, iščemo duhovnega oskrbnika pod kaj ugodnimi pogoji. Zglasila naj se vročajo preč. g. župniku v Mirnu. pekovski mojster na Komu v Gorici zvršuje naročila vsakovrstnega peciva, tudi najfineiega za nove maše in godove, kolače za birmo in poroke itd. Vsa naročila zvršuje točno in natančno po želji gospodov naročnikov. Priporoča se za-nje svojim rojakom v mestu in na deželi najuljudneje. „Janus“ vzajemna zavarovalnica za življenje na Dunaju ustanovljena 1. 1840. Zavod zavaruje za slučaj smrti v naj-raznovrstniših kombinacijah ter sloni na podlagi vzajemnosti, vsled česar čisti letni dobiček pripade društvenikom. V 56 letnem obstanku se je pri zavodu zavarovalo: 101.800 oseb s 130,7(50.000 gld kapitala in 825.000 rente. Članom in njih pravnim naslednikom se je izplačalo 18,400.000 gld. Na premijah (bonus) se je povrnilo I,994.000. gld. Kot zavarovanje za slučaj doživenja in smrti se posebno priporoča. a.) zavarovanje glavnice, ki se ima izplačati po 20, 25, 30 ali več letih, ako zavarovanec še živi, ali pa povrnitev vseh vplačanih premij s 4% obresti, ako bi poprej umrli (Tarif II. H.). h.) zavarovanje glavnice, ki se izplača kedar je zavarovanec dosegel določeno starost, ali pa takoj po njegovi smrti (Tarif II. G.). Osrednja pisarna je na Dunaju I. Wipplingerstrasse 30 (Janushof) Zastop za Primorsko in Kranjsko v Gorici, Via Ponte Isonzo. (Anton (gon klobučar in gostilničar v Seminiški ulici ima bogato zalogo raznovrstnih klobukov in toči v svoji krčmi pristna domača vina ter postreže tudi z jako ukusnimi jedili. Postrežba in cene jako solidne. 30—8 <&£§$&§ srebrar v QQ§fQ$ ulica Mor sili štev. 17. Priporoča se prečastiti duhovščini za izgotovljenje cerkvenih posod in orodja po najnovejih uzorcih in najnižji ceni, kot: mon-Hrane, kelihov, svečnikov, itd. itd. Stare reči popravim ter jih v ognju posrebrim in pozlatim. Da si zamorejo tudi menj premožne cerkve omisliti razne cerkvene stvari, se po želji preč. p. n. gospodov naročnikov stavijo prav ugodni plačilni pogoji. Strelovode iz bakra v ognju pozlačene naiboljše iznajdbe kakor tudi vsakovrstno enako popravo in pozlačenje priporočam po najnižjih cenah. Pošilja vsako blago dobro spravljeno in poštnine prosto. Inton Kuštrin v gosposki ulici št. 23, v hiši g. dr. Lisjaka, priporoča čast. duhovščini in slav. občinstvu v mestu in na deželi svojo trgovino raznih potrebščin n. pr.: Kavo: Santos, Sando-mingo, Java, bejlon Portoriko in druge. — Olja: Lucca, St. Angelo, Korfii, instersko in dalmatinsko. — Petrolij v zaboju. — Sladkorja razne vrste. — Moko številko 0, 1, 2, 3, 4, 5. — Več vrst rajža. — Milj-sveče prve in druge vrste namreč po % kila in od enega funta. Razpošilja blago na vse kraje. — Cena primerna. — Postrežba točna.