Izhaja zvečer vsak prvi in tretji četrtek meseca. Ako je ta dan praznik, izide dan poprej. Cena mu je 80 kr. na leto. lnserati se (prejemajo io plačujejo po dogovoru. Slovenskemu ljudstvu v poduk in zabavo. Spisi in dopisi se pošiljajo: Uredništvu „Domoljuba", Ljubljana, Semeniške ulice št. j. Naročnina in inserati pa: Upravništvu .Domoljuba", Ljubljana, Kopitarjeve ulice št. 2. Št 12. V Ljubljani, dn6 21. junija 1900. Leto XIII Kmetijske zadruge pred mini-sterskim svetom.. Med tem, ko pri nas sovražniki kmetijskega ljudstva in krščansko-socijalnega preporoda z vsemi silami, z lažjo in obrekovanjem, hočejo uničiti kmetijske zadruge, se pa na Dunaju pri kmetijskem mini-sterstvu prav pridno posvetujejo, kako bi se dalo pomoči ubogemu ljudstvu. Saj visoka gospoda, ki vidi, kako daleč zavožene so naše razmere in kako pogubne stvari se gode z našimi kmeti, čuti, da država ne more obstati brez kmetov, in da je treba z vsemi močmi pomagati kmetom. Pri »kmetijskem svetu", ki ga je v ta namen sklicalo ministerstvo v sporazumu z Njegovim Veličanstvom, našim presvitlim cesarjem, je tudi naš poslanec g. vodja Po v še, ki je objavil iz kmetijskega sveta več zelo važnih stvari. Danes objavljamo te njegove vrstice o kmetijski zadružni organizaciji. Kaj obširna in zanimiva je bila razprava o kmetijski zadružni organizaciji. Kmetijski minister jo poročal, da je na podlagi sklepov iz lanskfga leta predložil zakonski načrt o kmetijski stanovski organizaciji državnemu zboru v posvetovanje in rešitev in to, ko je v to zadobil Nj. Veličanstva najvišje odobrenje Minister je poročal, da se je kmetijsko ministerstvo v smislu sklepov kmetijskega sveta v minulem letu prav posebno bavilo o vprašanju zdatne pospešitve kmetijske zadružne organizacije. Najprej so se sestavila temeljna načela, po katerih se ima zadružna organizacija po posameznih deželah pospeševati. Na podlagi teh načel in oziraje se na različnosti razmer \ poaaim znih deželah izdalo je kmetijsko ministerstvo na deželna predsedstva in namestništva posebne na-redbe in navodila, po katerih imajo politiške oblasti vplivati in delovati na to, da se povsod osnujejo gospodarske zadruge, katere podpirati imajo dolžnost državne politiške oblasti. V teh navodilih je ministerstvo poudarjalo potrebo najožjega sodelovanja državnih in avtonomnih oblastnij, ter so se tudi deželni odbori pozvali, da se o teh namerah izrazijo. Kot podlaga celi organizaciji kmetijskega zadružništva smatra kmetijsko ministerstvo hranilne in posojilne zadruge po zistemu Railleis-novem. Kjer ne zahtevajo posebne razmere druge osnove, imajo te posojilnice vršiti tudi nalog posredovanja pri nakupovanju in nabavi kmetijskih potrebščin. Da so pa te posamezne male posojilnice — in omejujejo naj se na kolikor mogoče mali delokrog — krepke v poslovanju, priporoča se, da se združijo v zveze, tako, da so mejsebojno podpirajo in ložje skrbo za primerni kredit in obrestovanje vloženih hranilnih zneskov. Posebno skrb obrača izdano navodilo ministerstva na organizacijo prodajanja kmetijskih pridelkov, ker na tem sloni najvažniši, če tudi najtežavniši nalog zadružništva. Ker so nastalo te gospodarske zadruge po za-sehnem delovanju in kor slone nanačolu samopomoči, zato sc narcdba ministerstva po vsej možnosti ogiblje vsakega uradnega na d skrbništva; zato pa je tudi odločilo se, da se le zveze in ne posamezne zadruge z državnimi denarnimi doneski podpirajo. Da se doseže kolikor mogoče enotna organizacija, je ministerstvo pri posameznih deželnih odborih, oziroma pri posameznih deželnih kulturnih svetih ustanovilo posebne komisije, katere imajo nalog o vseh to zadružno organizacijo zadevajočih vprašanjih dajati svojo sodbo in izražati se, ali so vredne državnih podpor. Take prcsojevalne komisije so Be že osnovale v deželah: Nižje in Gorenje Avstrijsko, Tirolsko, Predarlberško, Češko in Moravsko, tako da je kmetijsko ministerstvo na podlagi teh komisijskih izjav zamoglo reševati prošnje za državno podporo. V drugih deželah Be bodo v kratkem omenjene komisije osnovale. Te komisije so navadno pod predsedstvom deželnega glavarja in člani iste so: poročevalec za deželno kulturo v deželnem odboru, dva zastopnika deželne vlade, zastopnik deželnega kulturnega sveta, oziroma c. kr. kmetijske družbe, in zastopnik zveze gospodarskih zadrug ki se v dotični deželi nahajajo. Kmetijski svet je to poročilo kmetijske ga ministra sprejel z zahvalo v vednost. Priznati se mora, da se je kmetijsko ministerstvo popolnoma zavedalo svoje naloge, vsaj ima ono braniti kmetijski stan v državi, ker ta stan, če je trden, je opora državi. Toliko bolje pa se mora kmetijsko ministerstvo zavzemati za ta stan, če ga vidi v trdi, hudi borbi za svoj obstanek, kakor se v resnici nahaja. Sila uči moliti, in tako je tudi huda sila pripomogla, da so jeli kmetovalci iskati v zadružni moči opore v trdem boju za obstanek. In le umno jc ravnalo kmetijsko ministerstvo, da je to gibanje proučevalo in z dobrim modrim svetom in dejanskimi podporami pospešiti skušalo. Želeti bi bilo le, da se vsi oni, ki imajo skrbeti za blagor kmetijstva, enako ogrejejo za dobro stvar in posežejo v celo akcijo z dobrohotnostjo in dobrim svetom, ker tako dosežemo, da bo vse to delovanje, katerega jedro je pravo in zdravo, se pravilno razvijalo in služilo v dosego bolj šega stanja našega kmetijstva. Nič ne škoduje tako zelo vspešnemu razvoju zadružništva, kakor nevspehi, ki ne le kmetovalce oplašijo in jih napolne z nezaupljivostjo ter tako za vsaktero še tako koristno napravo store nasprotne, ampak tudi onim, ki niso prijatelji te organizacije, podajo povod brezmejnega natolcevanja in hujskanja proti zadružništvu sploh. Zato je pri snovanju zadrug največja pozornost in skrbnost neobhodno potrebna. To je prva naloga zadružnega vodstva. V tem oziru jc vse hvalevredno postopanje deželnih predsedstev v Nižji Avstriji, v Šleziji in Huhovini, kjer so ista z vso vmmo posegla v to organizacijo in osobito na Nižje Avstrijskem pripomogla, da se ondot tako pravilno in vspešno razvija gospodarsko zadružništvo. Na Nižje Avstrijskem obstoji sedaj blizo 500 Ha'lT:isnovih posojilnic, in deželni hipotečni zavod deluje v pravi blagoslov kmetijskemu stanu. Žal, da ne moremo trditi enake skrbi od strani politiških oblastij v drugih krono-v i n a h; nasprotno znano je, da še celo nasprotujejo oni, ki bi morali ljudstvu pomagati. Kaj umestna je skrb in namen ministerstva za izobraženje spretnih strokovno in trgovsko izobraženih poslovodij za gospodarske zadruge, in v tem oziru boeli nam v zgled Nemčija, kjer sc že krdelo tisoč in tisoč za to stroko izobraženih uradnikov nahaja Ker je vspeh zadrug pač v prvi vrsti od sposobnosti in spretnosti voditeljev in poslovodij odvisen, mora cclemu gibanju biti skrb, da se prirejajo poučni kurzi, v katerih se poučuje o knjigovodstvu, o poslovanju sploh, in v ta nameni je kmetijsko ministerstvo naklonjeno deliti podpor, e'a se omogočijo taki kurzi in da sc obiskovalcem teh kuizov omog. či vddežitev s primernimi podporami. Istotako priporoča kmetijski svet ustanovitev inštruktorjev, ki bi nekako kot potovalni učitelji delovali in navajali zadruge k pravilnemu delovanju. Mi z veseljem pozdravljamo to zanimanje za kmetski stan. Vzgled ministerstva naj bi pa vplival tudi na naše nižje uradnike; naj bi zlasti pri deželni vladi gospoelje dobili vendar jedenkrat prave misli o našem ubogem ljudstvu in prišli elo prepričanja, da je dolžnost države, pomoči onemu stanu, kateri državo vzdržuje! Disputacija s soc. demokratom. (Dalje.) V. Bratstvo. Ker jc Kanič videl, da se mu tla majo, je ubral druge strune. „No, naj pa bo po vašem", je dejal, '„naj pa ostane na svetu ta red, kateri je sedaj, ke> drug po drugem heidi." Nadučitelj: „Saj tudi mi pravimo, da tako ne sme biti." Kanič: »Kako pa da ne! Le nikari se ne delajte lepega. Ali jc, na primer, to bratstvo, če Slovenec seka po Nemcu, Lah po Slovencu, Anglež po Francozu itd.? Vsak narod le sebe vidi, le sebe povišuje, druge pa zajeda. Ali je to bratstvo? Med seboj se koljejo psi in prešiči, ljudem se pa to ne spodobi." Naduč.: „Tudi jaz pravim, da to ni prav. Vse ljudi na svetu moramo radi imeti. Vendar pa mora vsakdo svoj narod bolj ljubiti kakor druge, in za svoj narod bolj delovati kakor za druge." Kanič: „Ni res! Nikdar ne! Kakor hitro bo kak narod sebe bolj ljubil kakor druge narode, bo že razprtija in sovraštvo na svetu, in bratstva ne bo več! Ker pa mi soc. demokratje hočemo, da bi se vsi ljudje ljubili po bratovsko, zato terjamo, da mora prenehati vsak razloček med narodi! Slovenec mora imeti cigana ali pa Turka ravno tako rad, kakor Slovenca! To se pravi z drugo besedo: mi smo mednarodni ali internacionalni !" Naduč.: „To je zoper človeško naravo. Ljubezen do svojega naroda je vsakemu že prirojena!" Kanič: ,.Prirojena ali pa ne; to je vseeno. Marsikaj jc človeku prirojeno, kar ni pametno. Sinu kakega pijanca je tudi prirojeno nagnenje do pijančevanja. Ali je pa to nagnenje pametno?" Naduč.: „Ne." Kanič: ..Jaz tudi mislim, da ne." Naduč: „Ampak prirojena ljubezen do svojega naroda jc vendar pametna." Kanič: ,.Ni res!" Naduč.: ,,Dokažite!" Kanič: „Precej, če hočete. Le poslušajte. — Vi narodnjaki pravite, da na vsem svetu ni lepše dežele, kakor je slovenska domovina, da na vsem svetu ni lepšega jezika, kakor je slovenski jezik, da na vsem svetu ni bolj ,talentiranih' ljudi, kakor so Slovenci, da pod solncem ni bolj poštenega ljudstva, kakor je slovenski narod itd. Tako govorjenje je naravnost budalost! Tako govore otroci, pametni možje pa ne. Otrok misli, da je njegov oče najmočnejši, najlepši, najbogatejši mož cele fare. Ko postane mož, misli drugače. — Zato pravim: Čast, komur čast-Le kar res zasluži hvalo, naj se hvali. Lastna hvala se pod mizo valja; to je stara resnica; potem ježe vse enako, če sam sebe hvali en sam človek, ali pa če sam sebe povišuje celi narod! Vi narodnjaki pa tako delate. Le svoj narod hvalite Mislite, da so samo Slovenci angelčki, in da so vsi drugi ljudje na svetu rogači. Potem ni čudno, če pravite, da je treba Slovenca bolj ljubiti, kakor Nemca. Ves ta vaš nauk o ljubezni do naroda je velika neumnost. Edino pametno je sccijalno demokratično načelo, ki pravi tako-lc: Ljubimo vse ljudi na svetu enako in nič ne glejmo, iz katerega naroda je kdo! Kdor pa ljubi n. pr. Slovenca bolj kakor Nemca, ni pravi soc. demokrat !" Sedaj je nadučitelj poklical Kvedrovega Matija izmed poslušavcev k mizi in je rekel: „Matija, pojdi sem. Pokazala bova g. Kaniču. da pri nas še kmetski fantje več vedo kakor on. — Kaj ne, Matija, ti nimaš starišev, nimaš žene, nimaš družine; hišo pa imaš in enega brata, ki ga včasih rad malo potegne?" Matija: „I)a." Naduč.: „Sedaj si pa misli, Matija, da bi ti ležal na smrtni postelji, in da bi te tisti varčni Korošec, ki doli pod vasjo dela opeko, prišel prosit, naj bi njemu zapustil hišo, ne pa bratu. Misli si, da bi ti Korošec rekel: ,Kaj boš bratu dajal hišo, saj jo bo taki) zapil. Daj jo raje meni!' — Kaj praviš, Matija, kaj bi ti storil, ko bi tako bilo, kakor sem sedaj povedal ?" Matija: „1 kaj? Brata bi poklical in mu ukazal, naj Korošca vrže skozi duri." Naduč.: „Torej imaš raje brata, kakor onega Korošca?" Matija: „Seveda." Naduč: „Pa je vendar oni Korošec desetkrat bolj priden in varčen, kakor tvoj brat." Matija: „To meni nič mar!" Naduč.: „Vidite, g. Kanič, Matija ne misli, da bi bil njegov brat najboljši človek na svetu, pa ga ima vendar raje, kakor druge ljudi. In sicer zakaj? Samo zato, ker je njegov brat! Ali ni res, Matija?" Matija: „Da." Naduč.: „Mi pa tudi ljubimo svoje rojake samo zato, ker so naši bratje, in ne zato, ker morda ta ali oni misli, da so Slovenci najboljši ljudje na svetu. — Vse to, kar ste prej povedali o ljubezni do rojakov, ne velja nič; zakaj iz vsega vašega govorjenja se je videlo, da še ne veste ne, kaj j e prav za prav ljubezen do domovine. Ker te ljubezni nimate, zato je tudi ne poznate. Modri ljudje pa pravijo, da naj človek molči o taki reči, katere ne pozna." Kanič: „Dobro poznam vašo ljubezen do domovine." Naduč.: „Ni res! Precej vam bom dokazal, da je ne poznate. Še tega ne veste, zakaj ljubimo svoje rojake. Pravite, da jih ljubimo zato, ker jih imamo za angelčke. To pa ni res! Ljubimo jih le vslcd tega, ker so naši bratje! — Vi, g. Kanič, pravite, da se bo začelo bratstvo na svetu tedaj, ko ne bomo več ljubili svojega naroda in svojih rojakov. Jaz pa trdim, da bo potem še manj bratovske ljubezni na svetu, kakor jo je zdaj! V soc. demokratični državi namreč rojakov ne bodo smeli ljubiti, drugih po bratovsko ljubiti pa ne bodo mogli! Kajti kako bom po bratovsko ljubil Turka, ki je vse drugo prej, samo moj brat ne? Na ta način bote spravili s sveta še to bratovsko ljubezen, kar je je zdaj med nami!" (Halje sledi). <®J__ m Liistek. m ) ^ Venec in krona. Povest iz Časov apostolskih. Spisal Anton d e W a a 1. — Poslovenil J. V. (Dalje.) Sedmo poglavje Kraljev gost. Po zadnjih dogodkih preteko štirje tedni. Rim je že več -dni v mrzličnem nemiru; svečanost sledi svečanosti, ena lepši, sijajneši kot druga : vse na čast došlemu armenskemu kralju. Tega so prav težko dobili v glavno mesto. Le z najzapeljivejšimi obljubami zmagovitega vojskovodja Korbula se je posrečilo Neronu, spraviti ga v Rim. Ko je stopil v Ostiji na suho, je poslal cesar sokonzula Tuska, mestnega načelnika Salija, senatorje, viteze, Tigelina in najodličnejše dvornike, da ga pozdravijo in spremijo v mesto. Med burnim pozdravljanjem mnogobrojnega ljudstva, z vso brezmejno potrato in basensko bliščobo jutrovskega vladarja je slavil Tiridat svoj vhod v rimsko mesto. Nosilnico, v kateri je počival pod krasnim balda-hinom, so nosili črni sužnji, baldahin nad njim so držali posebni služabniki. Na glavi je nosil dragoceno tiaro; plašč se mu je lesketal zlata in dragih kamenov. Okrog nosilnice so stopali državni veli-kaši, tekmujoč med seboj s sijajnimi nošami in dragocenim orožjem; bili so vsi na konjih, pogrnjenih z levjimi in tigrovimi kožami. Za njimi je korakala nepregledna vrsta služabnikov; za temi so nesli sloni in kamele bogato prtljago. Rimljani so bili vajeni bogatih in bleščečih predstav, a tolikega bleska, takega bogastva še niso videli. p]vkarp je šel sprevodu uro daleč pred mestna vrata naproti. Ondi stopi poleg nagrobnega spomenika tik ceste. Pozorno, napeto, razburjeno motri mimogre-doče. Toda brez vspeha. V vsem mnogobrojnem spremstvu ni opazil znanega obraza, ni videl nikogar, h komur bi ga vleklo tajno, nejasno čuvstvo, potekajoče iz krvnega sorodstva. Komaj se je tešil s slabotnim upom, da je vsled silne gneče pregledal enega ali drugega, da jih morda naleti pozneje v mestu. Ker se je s čudovito naglostjo naučil svojega materinega jezika, da ga je govoril brez vsake težave, mu ni bilo težko, seznaniti se najprej z nekaterimi služabniki in polagoma priti v dotiko tudi z višjimi. Cim dalje je občeval s svojimi rojaki, tembolj mu je ginilo upanje. Z medlimi spomini iz svoje mladosti je po raznih dozdevah in sestavah prišel do prepričanja, da je bil rojen v mestu Artaksati, zato si ni dal prej počitka, dokler ni videl oseb, ki so bile v Tiridatovem spremstvu iz onega mesta. Toda pri nikomur ni dobil niti najmanjše stvarce, iz česar bi se bilo dalo sklepati, da je njegov krvni sorodnik. In koliko praznoverja je bilo med njegovimi rojaki! Pobit in otožen je hodil Evkarp okrog, videč, kako globoko tiči njegov narod v verigah peklenskih moči. Po poročilih Plinijevih je bil Tiridat sam velik mojster v vsakovrstnem čarodejstvu, in Neron mu je obljubil celo kraljestvo, če bi ga naučil one umetnosti; izmed kraljevega spremstva so se vsi, visoki in nizki, pečali s to črnošolsko umetnostjo. Dan na dan jo moral Evkarp gledati, kako so prerokovali iz predznamenj, uganjali razne coprnije, klicali duhove, umrlih in jih vpraševali o daljnih rečeh in dogodkih. In s kako marljivostjo, vdanostjo in strastnostjo so izvrševali vse to! S studom in grozo je gledal Evkarp njihovo nt spametno početje; smilili so se mu v dno srca v tolikih blodnjah in zmotah živeči rojaki. Toliko bolj se je učil pri tem spoznavati in ceniti velike milosti, ki jih je sam postal deležen. Nebo ga je pripeljalo v telesno sužnost, a zato ga je z lučjo krščanske vere pripeljalo k svobodi otrok božjih; mesto telesnih starišev, bratov in sestra, jo našel v Rogu svojega očeta, v cerkvi svojo mater, v svetili na zemlji in v nebesih brate in sestre. Iz zemske očetnjavc je b:l odpeljan, da je našel pot v večno, nebeško domovino. Koliko veselje bi bilo zanj, če bi bil mogel vsaj enega ali drugega svojih rojakov iztrgati iz zank praznoverja in malikovavstva. Poskušal je večkrat, toda v veliko žalost je moral spoznati, da je tu ves trud zaman. Nekega dne je govoril o tem z apostolom Pavlom ; ta ga je tolažil in mu zatrjeval, da bo tudi v Armeniji v nedaljnem času bujno vzklilo krščanstvo. Poprej morajo tamkaj mučenci napoj .ti in oploditi zemljo s svojo krvjo, nato pa bo vstal mož, ki bo najprej sam prestal najhujše muke, potem pa bo tako Čudovito hitro razširil krščanstvo po vsi deželi, da ga bode sv. cerkev do konca vekov ča-Btila in slavila kot »razsvetljevavca« (sv. Gregor Ilu-minator, t. j. razsvetljevavec). Poseči moramo nekoliko nazaj ter se ozreti na Favstino. Boj, ki se je po razgovoru s Pavlom vnel v njegovem srcu, ni hotel ponehati; morala se je odločiti ah za svoje staro bogove, ali pa za novi nauk. Vera v bogove jo bila močno omajana ; toda sedaj se ji je usiljevala misel, da bi se morebiti med raznimi modroslovskimi sestavi našel kak tak, ki bi ji prinesel mir in uteho, a bi obenem dopuščal, od dosedanjih verskih nazorov ohraniti toliko kolikor bi se ji vzljubilo. AlFni morda česa, ker je bila nezadostno izobražena, umela le napol in nepopolno? Če natančneje premisli, mogoče dobi kaj pametnega med tem, kar so ji dosedaj razlagali njeni učitelji. — Sestav za sestavom premišlja in pretehtuje. Ali kaj pomaga ? Srce ji ostane hladno in prazno, razum ne najde v nobenem odgovora na velika, pomembe polna vprašanja, ki jim jih je stavila. Prešla je najprej boljše, plemenitejše sestave platonikov, stoikov, pitagorejcev; razidnje še seže po Epikurovih spisih. Toda komaj prebere nekaj listov, vrže nevoljna knjigo na tla; potem si podpre glavo z rokama. Iz oči ji priteko pekoče solze, ji jiolze po licih in padajo na marmornato mizico, ob kateri je sedela. Brez jadra, brez krmila se je premela\ala ladjica njenih misli, njenega razmišljanja po kipečih valovih pogubnih dvomov; in vendar se ni mogla odločiti, oprijeti se roke, katera ji je nudila zaželjeno rešitev. Favstina se je čutila brezmejno potrto, življenje se ji je zdelo brez cilja, zdelo se ji je izgubljeno Nek notranji glas pa ji je le šepetal in šepetal, da še ni izgubljeno, da se more pri njej še vse obrnili na dobro: toda tega glasu ni hotela slusati, ni se mogla, ni se hotela obrniti k Onemu, ki bi jo edini mogel potolažati, umiriti. Tako po apostolovem obisku preteče štirinajst dni. Večkrat je bila Favstini beseda že na jeziku, da bi poslala služabnika v Pudentovo vilo ter poklicala Pavla ; toda, ko jc hotela došlemu sužnju dati naročilo, ji jo odločilna beseda zamrznila na ustnicah in zapovedala mu je, naj okna še bolj zadela z zastori ali naj ji prinese kakšno knjigo, katere še odprla ni. Očeta Favsta jc vedno hujše skrbelo, kaj bo s hčerjo; končno sklene, da ne jenja prej, dokler mu natanko ne pove, kaj ji je. Dolgo ji pripovarja, jo ljubeznivo prosi, naj vendar razodene, kako bi ji mogel pomagati. Deklica nekaj časa toči tihe solze, nazadnje vendar pravi: »Pošlji v Pudentovo vilo in naroči, naj pride starček, z imenom Pavel, k meni; ta me ozdravi!« ».Jaz sam pojezdim tjekaj, dragi moj srček!« vzklikne veselo oče in hiti venkaj, dasi mu je bila velika uganka, da bolna hčerka pričakuje zdrava od koga iz Pudentove vile. Težka, tako težka beseda je bila izgovorjena. Favstini se je odvalil kamen od srca; čutila se je čudovito olajšano in potolaženo kakor 8e nikdar poprej. Zdrsne na kolena in vzklikne med solzami in jokom: nO Jezus iz Nazareta! verujem v Tebe, Ti si moj Bog; toda sedaj pomagaj tudi Svoji ubogi stvari, da najdem miru ir. utehe svoji duši!* Prejšnje dni se je nehote stresla, čc ji je, kakor se ji je zdelo, neki glas zašepetal na uho : »Kaj ? Kristjana misliš postati? Ti, plemenita Rimljanka, hočeš pristopiti k oni umazani, zaničevani judovski ločini?« — Sedaj pa jo je navdajala sladka radost, srce ji je drhtelo v nekem prijetnem čuvstvu, ko je ponavljala, najprej tiho, zatem glasno : »Da, kristjana hočem postati! Križani z Colgate naj bo zanaprej moje vse.« Tako kleči dolgo: njeno srce je prvikrat in v velikih požirkih pilo iz studenca milosti in rešenja. Po dolgotrajnem hudem boju je zmagala milost in pripeljala ponosno srce v ponižnosti in vdanosti k vznožju križa. Ko se dvigne, čudovito olajšana in pokrepčana, ji obstane oko na mali marmornati sohi boginje Mi nerve, stoječe v njeni sobi. Takoj pokliče sužnja in mu reče: -Nesi tole stvar proč in skrbi, da mi nič več ne pride pred oči.« Odstranila je tudi vse drugo, kar je bilo še sicer poganskega v njeni sobi. (Dalje.) Dva sina. Maloruski spisala M. E. Markovif, poslovenil F. S. Pavletov. 1. Mož mi jc umrl in zapustil dvoje otrok. Skrbeti moram zanja; moram ju vzgojevati. A sama ne morem. Prodajala sem, prodajala, da sem vse po prodala. Pa težko je nam siromakom dobro prodati ono, kar smo si pridobili s svojimi žulji. Prodala sem. . . Mučim se in trpinčim od noči do noči. Niti časa nimam, da bi se porazveselila s svojima sinoma. A otroka rasteta ; že skakata okoli mene in sčebetata moja slavčka. 2. Moj Andrej je postaven, jasnook, kodrast; vesel, živahen deček je. Včasih me je zelo skrbelo zaradi njega, zaradi njegove razposajenosti; dostikrat pa me tudi razveseli. Pokaram ga in poljubim. On je starejši. Vasilij je tih in miren: niti v koči ga ne slišiš, niti ga ne vidiš na dvorišču. Že od mladih let je bil nekako zamišljen. In to je prihajalo odtod, ker se je rodil v tako težki uri; zato ker ga je Bog obdaril s tako naravo. Andrejko se drvi po selu in se vrača rdeč, smijoč in šaleč; a oni sedi kje pred kočo, pos.plje se z zemljo, ali išče raznovrstno bilje; razkopava kaj, izkoplje črviča, vlovi metuljca, gleda in misli... Kadar zavpije Andrejko, tedaj sc on ves vznemiri. Ko se vleže na vrtu. leži ccl dan neprimično, kakor bi kaj razmišljal. »Kaj si bo tako zamislil, sinko?, — ga vprašam. »Mislim, kako velik je svet, mamica!« Dokler je bil še majhen deček, je poznal vsa zelišča, kako |se imenujejo, kdaj in kako cveto, kakšen je njih cvet. Vedel je tudi, kdaj odlete ptice proti jugu in kdaj se vrnejo : vse to jc on vedel. •To mu je Bog tako dal!« pravijo mi ljudje. »Pustite ga, ker mu je Bog tako dal.« 3. One dolge jesenske večere je bilo, ko sem sc od dela že utrudila. Vzela sem oba k sebi na kolena in jih pričela podučevati dobro ; kakor vem, tako jih tudi učim. Pripovedujem jima to in ono, razgo-varjam se ž njima. A mojemu Andrejku je hitro dovolj; mane si oči, zeva in vzdihuje: »Pustite me, mati,« poprosi, in jaz ga pustim, česa pa on vse ne počne. Ž'obudra in igra se. dokler ga spanec ne premaga. A Vasiljko bi celo dolgo noč sedel pri meni, zrl mi v oči in poslušal. Zaspimo. A če se v noči prebudim — moj Vasiljko ne spi. „Sinck, zakaj ne sp š?" „Tako, ne ljubi se mi! ... A zakaj jc, mamica, noč tako temna, brez svetlobe?'' „Bog je tako ustvaril, da je tema ponoči. Span čkaj'' — rekam mu — „spančkaj." In on umolkne. . . A še dolgo sc nemirno obrača. Kadar pa posveti mescc v okno, gleda in gleda vanj in ne premakne oči. Toda slišala sem od ljudi, da ni dobro, ako sveti mesec na zaspano deco, zato jih zakrivam in pravim Vasiljku : „Ne glej, ne glej, Vasiljček moj, v mesec. To ni dobro.'1 A on vzdahne... Le redkokdaj se približa noč, da mirno zaspi; a vendar nima pravega spanja, ker sanja nemirne sanje. Andrejko ni tak. Že je izšla zora, že jc izšlo solnce, a on čvrsto spi, jak, rdeč. , . Težko zaspi zvečer in tudi težko vstane zjutraj. Kadar se pa moj nagajivec dvigne, se razlega vsa koča njegovega krika in stene sc stresajo! Drvi in skače po hiši, da ga je vsa polna. Tako je dober, vesel in mil... In bodi ti hudo ali ne, moraš za-upiti nanj, da ga ukrotiš in zastrašiš. . . Vasilij je mlajši, a vendar poučeva starejšega bratj. Andrej je nagel in uren ko iskra; pogosto se po trikrat na dan spre in stepe z otroci na cesti, ali pa se bije za kako malenkost. In ob taki priliki mu reka navadno Vasilij: , Andrejko, čemu si žalosten:" ,Pretepal sem se, kakor vidiš.-' „Da bi ne bil radi razposajenosti tak, da sc no bi bil zadiral, bi sedaj ne bil žalosten, in ne sramoval bi sc, ko si bil tepen." A Andrejko mu je odvrnil: „Eh! Sedeti mi jc zoprno!' In spet je smuknil iz hiše in se znova pričel igrati. Vasiljko je bil tih in zamišljen. Kaj mu je tako bistrilo razum, to sam Bog tč ! No, če gre k svojemu tovarišu — je ravno tako, kakor bi ne šel, tako hitro se vrača domov. Nikjer se dolgo ne zadrži, nikjer se ne premami z igro. Tako je odrasel v samoti sam zase. Ni bil razgovoren, niti šaljiv. Ne vem, po kom se je vrgel! Andrejka pezna vse selo. Kadar je treba delati kako delo, dela ga z veseljem ; pa tudi za mladeniško zabavo dobi dovolj časa. Kadar pa sc česa loti, niti oči ne dvigne, ne obrne misli drugam : vsa duša mu je pri delu. 4. Otroka moia, otroka moja! Po vasi se je bil raznesel glas, ela bo to leto nabor. Ko sem to /.»slišala, me je sprclel mraz. Pogledala sem svoja sinova mladeniča; kako sta postavna, kako mlaela, moj dobri Bog! Nekega jutra. . . dal Bog, da bi nikdo takega ne ugledal. .. so mi povedali, da je Andrej vzet k novincem (rekrutom). . . Zadnje stvari sem zbirala skupaj in pripravljala. Kako hudo je napravljati svoje dt te v zlo in bedo! Kdor ne ve tega, naj vpraša matere .. A on, zdelo se mi je, kakor bi bil zvenel. . . Kje je oni mlade niški pogled, kje oni veseli posmeh? Cemu pripovedujem, ela ni samo stara mati jokala za njim? Solzile so se za njim tudi mlade oči, za njegovo lepo postavo! Lepe pesmi je znal on peti. Njegov glas sc je razlegal po vsej vasi. Poletu, v tihih, toplih nočeh sem včasih dolgo ležala brez spanja in premišljala sem in upala, da mi nekega dne pripelje v hišo nevesto, kakor laetavico, meni v tolažbo... Odplaval jc moj up takoj za novinci! 5. Zapoved je prišla, da odidejo novinci v sredo popoldne. Sedela sem in čakala nj» to uro. In glej tu je pritekel moj Vasiljko ves zasopljen, bled in za njim še dva človeka. »Gospa, mati«, sta spregovorila ona dva, tudi Vasilija morava vzeti!« Jaz nisem verovala. »Nikakor ne, ker on mi sedaj ostaja sam « »Ne, mamica« jc dejal Vasiljko — »res jc tako, kakor sta rekla.« Vsi so me tolažili, a meni kakor da je zamrlo srco: slišim, kaj govorijo, vidim jih, a do srca mi nič ne pride. 6. < »dpeljali so se trije vozovi samih novincev. Ž njimi gredo sorodniki. Spremljajo jih. Tudi jaz sem Bela med svoja sinova in šla ž njima. Pot se je umikal, legi in polja so bežali pred očmi. Meni se je dczdevalo, kakor da sem malo dete: ničesar ne urnem, ne vem, se ne spominjam. Samo kadar pogledam na otroka, sc zgražam. Pripeljali smo se do hiše, kjer je bil nabor; odvedli so jih; a mi stojimo, čakamo. Dozdeva se mi, kakor bi ss me loteval spance, a jok in vzdihovanje me budi. Prve so pripeljali moje . . . Gospod, Bog moj ti si velik, ti si milostljiv! Bilo bi bolje, da bi jih bila položila v hladno žemljico! 7. Pripeljali se me v neko temno hišo — ne vem, je bila li iz zemlje, ali iz lesa ali iz česa drugega. Tam jc sedel neki vojak: glavat, kustrast in ves ščetinjast kakor jež. To je gotovo njihov starešina. Poklonim se mu in ga poprosim: »Ne odtegnite mojima sinovoma svoje milosti, dobrotnik« Dala tem mu denarja in platna, in nekaj za njegove otročičke. »Ne žalujte, mati!« jc odgovoril. »Vahom zgodila krivice in da so Nemci sami pred Č* hi delali surovejšo ob strukcijo za nič. Nemci, kar jih je liberalnih in na cijonalnib, Cehom sploh ne puste nobenih pravic in so se ravno pred dnevi nemški liberalni poslanci izjavili, da so celo proti nedolžnemu jezikovnemu zakonu, katerega je vlada predložila za Češko in Moravsko. V dobro poučenih krogih se govori, da vlada ne razpusti državnega zbora in da ne bo še novih volitev. A pripravljeni moramo biti na vse! Vlada bode nekaj časa počakala, da se duhovi pomire potem bode zopet na kak način poskusila z državnim zborom. Gotovo je pa, da s takim državnim zborom, kakeršen je danes, brez spremembe poslovni ga reda. ne bo mogoče nobeno delo. Pokazala se je potreba, da se zvežejo v državnem zboru vsi poslanci, ki imajo krščansko prepričanje in imajo socijalen. pa /a vse narode pravičen program. Tudi mnogi kato liški Nemci si tega žele. Bog daj, da sc to skoro zgodi! Nemiri na Kitajskem naraščajo. Takozvani bo k ser i, družba ljudi, ki je naeprotna evro|>ski oliki, dobivajo pri svojem divjanju potuho od strani kitajske cesarice. V Pekingu, glavnem kitajskem mestu, so bokserji zažgali japonsko poslaništvo in ubili jednega japonskega uradnika. Tudi nemški poslanik je umorjen. Vstaške čete so udrle v Peking in oblegajo poslopja podanikov tujih držav. Vstaši so zažgali mnogo misijonarskih kapel in glavno katoliško cerkev. Odlični Kitajci hujskajo narod proti kristijanom, češ, ti more kitajske otroke. Na stotine kristijanov je zgubilo svoje življenje. Evropske vele sile so sicer poslale svoje čete, da narede mir na Kitajskem, pa ustaši so podrli železnice in mostove in tako evropski vojaki niso mogli ob pravem času kristijanom na pomoč. Poroča se, da so se zadnji čas kitajski vojaki pridružili vstašem in da so strel-ljali na evropske ladije, ki so priplule v Taku. Vse kaže, da se bode na Kitajskem razvil krvavi ples. Ker kitajska cesarica s svojimi vo)aki podpira boj proti Evropejcem, bode morda skoro odbila zadnja ura velikemu kitajskemu cesarstvu, a utegne sc tudi zgoditi, da si pri delitvi Kitajske evropske države hudo padejo v lase in da so nemiri na Kitajskem pričetek velike evropske vojske. V južni Afriki se nadaljujejo prasko med Angleži in Buri. Zadnje dni se je bojeval KuberU v trdem boju z Botho. Buri so prizadeli angleškim četam mnogo izgub Naposled so se umaknili proti vzhodu. 15 ang. milj od Pretorije pri Erostenfab-riken so 13. t. m. Buri nakit stili Angleže. Tudi pet milj 3 41 87 11 3 4 63 Tržne cene v Ljubljani. od dnč 20. do dne 20. maja. Goveje meso I. v. kg. , » II. » » > III. > » Telečje meso . » Prašičje » sveže » » < prek. » KoStrunovo meso » Maslo . . . . » Surovu maslo . » Mast prašičja . » Slanina sveža . ► > prekajena » Salo...... Jajce, jedno . . . Mleko, liter . . . Smetana liter Med ... Krompir . . Piščanec . . Golob . . Raca . . . Gos .... kg K J' |K- h 1 28 Pšenična m. 100 kg. 28 — 1 12 Koruzna » » » 17 — 96 Ajdova » ► > 36 — 1 20 Fižol, liter 16 •' 1 40 20 1 40 2J _ 80 Kaša, > . . 22 2 _ Ričet. » . . 22 1 90 Pšenica . 100 kg 16 80 1 40 Kt . . . » > 14 40 1 36 Ječmen . » » 15 — 1 44 Oves . . » » 12 8) 1 20 Ajda . . » » 19 20 — — & Proso, bulo, » t — _ 16 > navat no > > 14 --I _ 80 Koruza . . > » 14 — 1 HO Krompir . » » 7 60 — 7 Drva , trda, seženj — - 1 20 » mehka, » 40 Seno, 100 kg t 4 40 _ _ Slama, » ► 4 60 - - Stelja. » ► • • 2 60 Listnica uredništva. G. „Josip"-u: Vaši skakalnici radi nepravilne sestave nista uporabni. Drugo ob priliki. Pozdrav! Burska knjižica g podobami. Cena 30 kr. (00 vin.); po pošti 5 kr. več. Narodna noša krasne barvenc razglednice priporoča r»i4i ■_ „ • A. Turk, knjigar v Ljubljani, ♦ Blejsko Jezero - Dunajska cesta. —■- Prihodnja številka »DOMOLJUBA« izide dni 5. julija 1900 zvečer. Na prodaj jc 08 2-2 posestvo v Svibnem tik farne ccikve, obstoječe iz njiv za !l mernikov po.elve, vinograda, travnikov in gozdov s b So in gospodar-tkimi poslopji. Na prodij je tudi Se ena hiša z vrti m in gozdom ravuo ondi- Ponudbe pod naslovom: Jos Kamnikar. Kadeče pri Zidanem mostu. Dva krepka dečka >p sprejmeta za vrtnarska vajenca. Luka TomAtt, vrtnar v Ljubljani, F.rjavčeva ceata St. 7 ali Zagata M. !». 72 2-2 Na prodaj je 63 3 3 posestvo ob deželni cesti: sveta za 40 mernikov posetve, 3 gojzdi, :! vinogradi pa mlin s tremi tečaji in stopami. Vse v dobrem stanu. Proda se iz proste roke. Več pove posestnica Marija Jnhant, p Sla Sv. Trojica pri Mokronogu, Dolenjsko. Hprejme se 60 2 2 učenec, ali tudi dva, iz poštene ln^o za kolaraki obrt. — Več pov.' upravništvo rl)omoljuba*. Na prodaj je posestvo na Debefiem, pol ure od farne cerkve Javorje, obstoječe iz 41 ora lov zemlje in sicer 22 ora lov gozda, H oralov trav nikov. 11 oralov njiv. Hiša in gospodarsko poslopje je v dobrem stanji; pri hiši so lepi sadni vrti. Več se zve pri lastniku Ant Kraiovic v Št.Vidu I) jlenjsko. 74 (2 I) (j r e 11 c a za čevljarakl obrt. sina poltenih s'ariSev, takoj »prejm«-po dogovoru Jakob Volč, čevljarski mojster, Hrib štev. 1* pošla Vrhnika. 73 (I) k \v izd o v restit. fluitl o 00 a CM a> m a> O O jc < C v < o v jr e> 9 je tekočina, že 40 let v rabi po dvomih, vojaških in civilnih konjsk h hlevih, s katero se krepčajo konji po velikem trudu, ali če si zvinijo nogo, če jim odreveni kite itd. Ta tekočina dela konja sposobnega za izredi e uspehe pri dirkah. Pristen je fluid le z gori označeno varstveno znamko in j'' dobiti po vseh lekarnah in prodajalnicab dišav v Avstio-Offrski. Glavna zaloga 1 Vftiio Jan. Kwizdn, c. in k. avst oq. in kr. rumun In knežji bulg dvorni založnik, lekarnar v Korneuburgu pri Ounaju. 7i> (» " šfimiMctt Varstvena znamka : Sidro, itiiiiiinu % ILIKIMENT. CAPSIGICOMP. I Iz lekarne Richter jeve v Pragi, n pripoznaiio izvrstno bolečine olaj- 1 šujoče mazilo je dobiti steklenica po I 40 kr., 70 kr., in 1 gld. v vseh lekarnah. 5 Zahteva naj se le 609 15 — 15 I sploh priljubljeno domače zdravilo | | vedno le v izvirnih steklenicah z nago | | varstveno znamko „tidro" iz Richter- f | jeve lekarne ter sprejme iz previdnosti | le v steklenicah s to varstveno znamko i kot pristni izdelek. | Rlcbterjeva lekarna pri zlatem levu v Pragi, Elisabelhstrasse 5 niiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu Posojilnica v Radovljici obrestuje hranilno vloge po -1brez odbitka milnega davka, kojega ista sani za vložnike plačuje. Dne 30. aprila t. I. znašajo hranilne vloge........K 924.769*83 Dana posojila......... 7*9.304-88 J'ri denarnih zavodih naloženo . . „ 1 r>.r).28683 (Garancijski fond čez......„ 60.000'— Hranilne knjižice tnjili zavodov sprejemajo se kot gotovina, ne da bi se obrestovanjc pretrgalo. 57 K —2 (17—5) Dva pridna, krepka dečka | stara od 14 do 16 let, katera bi se hotela učiti kovaškega obrta, sprejme : 424 8—3 Ivan Demšar v Ljubljani na Marije Terezije cesJ HERBABN\ -je v podfosfornasto-klsli 503 20-10 I Ta 30 let z največjim uspehom rabljeni prani airup raztaplja »lez, upokojuje kašelj, pomanjšuje p6t, daje alaet do Jedi, poapešuje prebavljanje in redll-noat, telo Ja61 in krepi. Železo, ki je v sirupu v lahko si prisvajajoči obliki, je jako koristno za narejanje krvi raztopljive fonforno - apnene aoll, ki so v njem, pa po' sebno pri nlabotnlh otroolh pospešujejo narejenje k0,t,J- 107 r. Pocukrane krogljlce. skatljica 40 kr. fri Sk.itljir« gld. I- pljučni in kailjevi *ok ali zelličln ilrup, prirejen iz lahko razkrpjajočega apnenega železa olajšuje kaielj raz kraja iliz, oblažuje bolečine ln kaiel , pospešuje tudi ■last ln tvori krt - Steklenica 56 kr. j S-sl si.-kl gld. 2 .V) aH drgnllni ovet (udov cvet, Gichlgeisl) priporočljiv za bolečine v križu, rokah ln nogah uloiujoče ln ožlv- Steklenica 50 kr., Sest steklenic gld Tinktura zoper ljajoče vrlbalno ireditvo posebno peihojl in po težkem dela. — 226. ^ preizkušeno sredslvo proti pekočim karjlm očetom, bradavicam Yjr • v Auijtui uuoiuui. ui »uaviunuj K lirin HPPCIfl trdl koil na nogah, trdim žu-1VU1JU ljem in ozeblinam. Ima to veliko prednost, ila se s položenim čopičem bolno mesto namaže. — Steklenica ; 40 kr., Sest steklenic gld. 1'75. Varstv. znamka Varstv znamka Ker skrbi gg. p. n. ekonomi, poljedelci, živinorejci itd. najbolj, da si vzred« zdrave I* krepke živino, zato opozarjamo iste prav posebno na Doktor Trnkoczy-jev?. živino-redeča sredstva. v redllnl praiek za notranjo porabo pri kravah, volih in konjih. Ako živina noče vživati krme, v pridobitev in zboljšanje mi ka se uporablja vže nad 60 let z najboljšim uspehom. — Zavoj z navodilom uporabe 60 kr. pet zavojev samo gld. 2-—. hranilni ln redllnl praiek. Ohranjujoče, varujoče in dijetetično sredstvo za prašiče. Za _ notranjo uporabo; r vi meso in pospeSuje odebelelost. — Zavoj 25 kr., 5 zavojed W t^rJC* 666 12-8 ^ ------- v Živino Prašičji samo gld. 1'—. Varstv. znamka. Varstv. znamka. Udajatelj: it. I. Jaaažli. Odgovorni urednik: Ivaa Rakava«. Tiska »Katoliflka Tiskarna«.