Barbara GOLIČNIK Catharine WARD-THOMPSON Opazovanje in vedenjski zemljevidi Metoda raziskovanja javnega odprtega prostora v mestu Prispevek je posvečen eni izmed znanstvenih metod, vl65 0-5 6-12 13-19 20-34 35-50 51-65 >65 čas starotni razred 12345671234567 čas zadrževanja: 1= manj kot 1 min., 2 = 1-2 min., 3 = 2-5 min., 4 = več kot 5 min. trajanje celotnega opazovanja: 10 minut Slika 2: Vedenjska matrika, pripravljena za zapis dogajanj v mestnih odprtih prostorih podatke. Kratke navpične števne črtice, vnesene v prazne prostore matrike, prikazujejo kvantitativne po- ' datke. Način zapisa je enak principu, znanem v statistiki, kjer je vsak peti podatek diagonalna prečka čez štiri predhodne podatke, Pi-va raven odčitave kakovosti podatkov omogoča že sama zgradba matrike. Uporabnike razvršča glede na starost in spol. Drugi kvalitativni podatki kot na primer trajanje dejavnosti, število ljudi, ki so prišli skupaj kot skupina ali par, smer v kateri se gibajo, in podobno so neposredno dodani k osnovnim navpičnim števnim črticam, če je dodatna razlaga potrebna. Številke, ki se pojavljajo na desni spodnji strani črtice, pomenijo označbo za trajanje dejavnosti. Različni grafični simboli nad črticami pojasnjujejo, da posamezniki (črtice) z enakim znakom spadajo sku- paj. Zapis, ki prikazuje pripadnost večji skupini, je praviloma vodoravna črta. Ta povezuje število posameznikov (navpičnic), ki sodijo v isto skupino. Usmerjene puščice na koncu črtic izražajo smer v kateri so se uporabniki premikali. Manj pogosta dodatna Iwalitativna pojasnila so zajeta z nekaterimi drugimi simboli ali komentirana v zadnji koloni matrike. Opombe in komentarji so občasno dopolnjeni tudi z abstraktnimi skicami. Primer izpolnjene matrike prikazuje slika 3- Vnaprej pripravljen seznam simbolov za kartiranje dejavnosti prika2u-je slika 4. Med dvanajstimi različnimi vedenji oziroma dejavnostmi, kot so ustaviti se/stati, hoditi/sprehajati se/iti mimo, sedeti, teči, hoditi hitreje/hiteti, rolkati, rolati, sprehajati se z otrokom, sprehajati se z otroškim vozičkom, kolesariti, sprehajati psa in igranje različnih (motoričnih) iger, simboli razlikujejo tudi spol. Polni znald pomenijo ženske, prazni moške. Simboli za vedenje oziroma dejavnosti, kot so sprehajati se skupaj, sedeti skupaj, klepetati, jesti, ležati ipd. so nastali med opazovanjem (prav tako glej sliko 4). Tehnika zapisa vedenjskih zemljevidov je v tem primeru risanje ustreznih simbolov in obsega odvijanja dejav-jiosti na prosojne fizične karte območij oziroma subobmočij. Čeprav so simboli že nosilci Icvalitativne informacije o dejavnosti ali uporabniku, so tudi v primeru risanja vedenjskih zemljevidov še dodatno pojasnjeni z nekaterimi drugimi kvalitativnimi podatki. Številke ob simbolu določajo ra2red trajanja dejavnosti (r, 2', 3', 4') in posameznikovo pripadnost starostnemu razredu (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), Definicije so razvidne iz vedenjske matrike. Slika 5 prikazuje primer vedenjskega zemljevida, narisanega na terenu. The behavioural mapping matrix sub area: /l^TfWVS 2- datc:jrj>r Wealher conditions: tenipcraturc;wind: ^ damp/diy: cloud/suiishi^ other comments: who aclivity as^e FEMALE MALE comments O-.*! 6-12 13-19 20-34 35-50 51-65 >65 0-5 6-12 13-19 20-34 35-50 5 i-65 >65 lime ■j-nco 1 K !■> II iwp i. •r ' rr^^-^ «• If ■jxcc^ à ìk ki U il ikl 1 UIP I i i i m 1 1 lili 1 i m i ft jtyyUL'yi^ A. ^^^ 4 1 I I 1 i time scale: 1= less than 1 min, 2 = 1-2 min, 3 = 2-5 min, 4 = greater than 5 min. Duration of entire observation: 10 minutes Slika 3: Primer Izpolnjene matrike letnik 13, št. 1/02 6. Sklep Pregled raziskovalne prakse Je i^o-kazal, da so bili za kartiranje dejavnosti v določenem prostoru uporabljeni tako tabele kot zemljevidi v ožjem pomenu besede. Tabele so značilne predvsem za zgodnje študije in študije notranjosti objekotv. Zemljevidi v ožjem pomenu besede pa so se uveljavili predvsem za kartiranje dogajanj v zunanjem odprtem prostoru. Cooper-Marcus in sodelavci, avtorji metode vrednotenja oblikovanih odprtih prostorov, predlagajo rabo zemljevidov kot orodij za zapis opazovanj in tabele kot pregledne analitične pripomočke z zbranimi končnimi podatki. Pridobivanje podatkov v predstavljeni raziskavi je potekalo ob pomoči vedenjskih tabel in zemljevidov v ožjem pomenu besede. Obe predstavljeni in uporabljeni tehniki zahtevata svojevrsten pristop. Tako ena kot druga imata določene prednosti in slabosti. Opazovanje in izpolnjevanje matrik sta uspešna Simboli pripravljeni v naprej vedenje/ dejavnost moški ženska A stati cy> hoditi/ sprehajati se/ iti mimo v « sedeti al teči hoditi hitreje/ hiteti à 0 rm roikati roiati a sprehajati se z otrokom sprehajati psa kolesariti ^ sprehajati se z otroškim vozičkom gibanje v določenem območju - igranje različnih motoričnih iger simboli nastali med opazovanjem -ö-e- »o ■ hoditi drug ob drugem/ sprehajati se sedeti skupaj tSTP O klepetati "t" ležati/ sončiti se Slika 4: Simboli, pripravljeni za risanje vedenjskih zemljevidov Slika 5: Primer vedenjskega zemljevida v ožjem pomenu besede letnik 13, št. 1/02 predvsem, če opazovalca zanimajo infomiacije o številu navzočih, njihova starost in spol ter trajanje dejavnosti. Zemljevidi v ožjem pomenu uspešno prikazujejo lokacijo, različne uporabnike in trajanje njihovih dejavnosti. Zapis starosti in spola posameznikov je enostaven v obeh primerih. Avtorici priporočata uporabo obeh tehnik hkrati, če razmere v opazovanem okolju, na primer pogostost spremembe v rabi in številu navzočih, to omogočajo in dopuščajo. Izkušnje iz pilotne raziskave v Barceloni in študije uspešnosti javnih odprtih prostorov v mestnem središču Edinburgha kažejo, da je table primerneje uporabljati za zapis vedenj, katerih glavna značilnost je gibanje kot na primer hoditi, teči, kolesariti ali sprehajati se, in da so vedenjski zemljevidi v ožjem pomenu ustreznejši za zapis bolj statičnih ali prostorsko omejenih dejavnosti, kot so sedeti, igrati se znotraj določenega območja, jesti, ležati in podobno. Obe tehniki vedenjskih zemljevidov omogočata hiter opis razporeditve vedenj v prostoru, primerjavo rabe prostora glede na spol, dejavnosti, njihovo trajanje in razporeditev. Velik pomen vedenjskih zemljevidov kot raziskovalnega orodja se kaže v možnostih za razvoj splošnih načel rabe prostora v raznovrstnih prostorskih okoliščinah. Prekrivanje vedenjskih zemljevidov določenega območja lahko pokaže značilnosti in spremembe rabe prostora glede na število, razporeditev in obseg dejavnosti, število navzočih, spol in druge preučevane spremenljivke. Teoretična osnova za praktični del raziskave je bila metoda Cooper-Marcusove in sodelavcev Avtorici prispevka sta jo dopolnili in izboljšali za potrebe predstavljene raziskave. Uporabljena matrika omogoča enostavno in hkrati kompleksno zbiranje kvantitativnih in kvalitativnih podatkov Uporabljene prosojne karte izbranih območij so se pokazale še posebno primerne za beleženje opazovanj območij pogostih sprememb. Kadar se različni uporabniki zvrstijo na istem prostoru, je ob pomoči prosojnih kart mogoče jasno narisati in predstaviti nastale dogodke. Prekrivanje prosojnic omogoča tudi vmesni informativni pregled podatkov Kombinirana raba obeh tehnik zapisovanja opazovanj zagotavlja kakovostno bazo podatkov, prinaša nove izzive in ponuja nove možnosti v zbiranju podatkov, njihovi nadaljnji uporabi in analizah. Matrika, uporabljena v predstavljeni raziskavi, je bila oblikovana tako, da je prenos zbranih podatkov v digitalno obliko enostaven. Za nekatere nadaljnje obdelave in digitalni zapis podatkov, kot analitično orodje in orodje za kartiranje podatkov raziskovalki predvidevata uporabo računalniškega programa ArcView. Trenutna faza in razvojna stopnja raziskave prinašate torej nekaj novosti, ki so izziv tako praktični kot teoretični veji študij o preučevanju okolja in vedenja uporabnikov oziroma odvijanju njihovih dejavnosti v njem. Barbara Goličnik, univ. dipl. inž. kraj. arh., Urbanistični inštitut RS, Ljubljana Prof. Catharine Ward-Thompson, direktorioa OPENspace research centre. Director of Research for Environmental Studies, Landscape Architecture PhD Co-ordinator, E-pošta: barbara.golicnik@urbinstitut.si; c.ward-thompson@eca.ac.uk Opombi Subobmočje je dobro in jasno viden prostor, ki zagotavlja uspešno in nemoteno opazovanje. Izmed opazovanih območij so bili na subobmočja razdeljeni parka Meadows in Princes Gardens, trg the Grassmarket in ulica the Royal Mile. 2 Zaradi priporočljivega predhodnegaie-stiranja vedenjskih kategorij v realnem (neodvisnem) okolju je bila izvedena pilotna študija rabe mestnega odprtega prostora v Barceloni. Eden izmed rezultatov je bil tudi predlog časovnega razporeda opazovanj za raziskavo javnih odprtiv prostorov mestnega središča v Edinburghu. sViri in literatura Bechtel, R., Marans, R., Michelson, W. (1987) Methods In Environmental and Behavioural Research, Van Nostrand Reinhold Company, New York. Carr, S., Francis, M,, Rivlln, L, Stone, A. (1992) Public Space, Cambridge University Press, New York. Coop er-Marcus, C., Francis, C. (1998) People places - Design Guidelines for Urban Open Space, 2nd edition, John Wiley & Sons, inc., Toronto. Gehl, J. (1987) Life between buildings -Using public space. Van Nostrand Rein-hold Company, New York. Ittelson, W., RIvlin, L., Proshansky, H, (1970) The use of behavioural maps in environmental psychology. V: Proshansky, H., Ittelson W., Rivlin, L. (ur) (1970) Environmental Psychology, Holt, Rinehart & Winston, New York. Lynch, K. (1984) Site planning, 3rd edition, MIT Press, Massachusetts. Ward-Thompson, C. (1995) Student Project, pres.comm., Edinburgh College of Art, Edinburgh.