I 66 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXIII I 2020 Dr. Špela Bregač I Zavod RS za šolstvo Jezikovna svetovalnica za učitelje V času, ko pouk in drugo naše delo potekata na dalja- vo in v največji meri v pisni obliki, še bolj premišlje- no kot sicer oblikujemo svoja besedila, s katerimi vzpostavljamo odnos, posredujemo vsebino, se medsebojno obveščamo, ostajamo v stiku z učenci in dijaki (in s starši), dajemo navodila za delo, oblikujemo povratne informaci- je ... Pri tem se pogosto znajdemo pred vprašanjem, kako kaj zapisati, da bo besedilo za naslovnika jasno, razumljivo in da bo doseglo svoj namen. K temu poleg tega, da dobro obvladamo vsebino, veliko pripomore tudi jezikovna pravil- nost besedila. Besedni red v povedi, slovnične oblike besed (npr. pri sklanjanju, stopnjevanju …), zapis z malo ali veliko začetnico pri pravopisu … so jezikovna sredstva, s katerimi so izraženi podatki, zato vsaka površnost ali napaka razu- mevanje okrnita ali celo spremenita pomen. Veliko odgo- vorov o pomenu besed in njihovi ustreznosti v določenih okoliščinah (npr. v razlagi ali opisu postopka pri določenem predmetu, uradnem besedilu za obveščanje …) lahko hit- ro najdemo v jezikovnih priročnikih v elektronski obliki na portalu Fran in v obeh slovnicah za šolsko rabo na portalu Franček. Tretji prispevek v nizu, ki spodbuja k rabi jezikov- nih portalov, pa nas vabi, da pomoč ob različnih jezikovnih dilemah poiščemo na portalu Franček v Jezikovni svetoval- nici za učitelje na povezavi https://svetovalnica.franček.si/ domov. Odgovore na vprašanja lahko iščemo po učnih vse- binah in po oznakah, če pa po straneh brskamo pogosto, si lahko ogledamo tudi le nedavne objave. Če odgovore iščemo po vsebinah, so te prikazane podobno kot poglavja v obeh šolskih slovnicah – Kratkoslovnici in Slovnici na kvadrat. Portal je še v nastajanju, največ tem trenutno najdemo v Be- sedah in Pravopisu. Če iščemo po oznakah, poleg vsebin najdemo še posamezne pojme. Klik na pojem nam odpre odgovor, ponuja pa nam tudi možnost, da si ogledamo podobne primere. Seznani nas tudi, katera slovnična ravnina se ukvarja s takimi vpra- šanji. Na povezavi Kje je kaj v slovnici se, če nas o vprašanju zanima več, lahko natančneje seznanimo. Bomo imeli danes dveuren ali dvouren sestanek, bi ga naj- raje spustili ali izpustili in se raje sprostili ob inštrumentalni ali instrumentalni glasbi? Kako naj zapišemo začetnico za dvopičjem, kako v pregle- dnici, katero začetnico uporabimo pri zapisu računalniške- ga programa, kako navajamo vire in literaturo; kako pravil- no naglasimo besedo nadzor, aneks? Jezikovna svetovalnica ponuja odgovore vsem, ki vprašamo. Matematiki so npr. vprašali: »V različnih učbenikih za ma- tematiko za osnovno šolo smo opazili različna zapisa: vdrti kot in udrti kot. Zanima nas, kaj je prav. Govorimo o kotu kot geometrijskem pojmu. Kot pri matematiki je oz. leži v neki ravnini.« Kemika je zanimalo, ali se pravilno zapiše večatomna ali večatomska molekula, nekdo je spraševal, ali je (svetovni) splet sopomenka internetu. Čeprav Franček še ni zasijal v popolnosti, že ponuja široke možnosti vsem, ki nam je za slovenščino mar.