U č i I a. Šolska doba sedanjega časa ima na čelu klic: napredek (Fortschritt), a kaj pospešuje pravi napredek, to prevdarja le malokteri. Nekteri misli, da šola napreduje toliko bolj, kolikor več ima učil ali šolskih pomočkov. Učila so pri šolskem poduku zelo kopstna, včasi tudi neogibno potrebna; toda po tem, da ima kaka šola mnogo učil, ne more se še soditi o njenem napredku. Bili smo v šoli, kjer so bile vse stene preprežene s podobami, z zemljevidi, z računicami i. t. d., toda ravno tu. pa je bilo polovico učencev brez šolskih knjig in pri pisanji jih je komaj tretjina pisala, imeli niso na.j potrebniših učil, t j. učnih knjig in pisnih knjižic, in naj večji učenci, ki so sicer po zeinljevidu vedeli kazati vse domače in tuje dežele in so tudi iz živalstva kaj pripovedovali, niso o tem znali zapisati naj manjšega golega stavka. Vprašamo: ali ta šola napreduje, akoravno ima vsakoverstnih učilnib pomočkov ? Vsak, ki hrepeni po raznih učilnih pomočkib, naj bi pomislil, da se učila dele v tri verste in sicer, 1) so taka, ktera mora imeti vsaki posamesni učenec, 2) so taka, ktera se rabijo pri poočitovanji posamnih naukov in 3) so taka, ktera mora imeti učitelj sarn, da se za vpešno podučevanje pripravlja. Lahko se tedaj določi, ktera učila iz med teh so naj potrebniša, in brez kterih nobena šola ne more shajati, ako hoče napredovati.