I 64 Slovenščina v šoli I številka 2 I letnik XXVII I 2024 Dr. Lilijana Kač I Zavod RS za šolstvo Pedagoški forum ob evropskem dnevu jezikov v letu 2023 – z učenjem jezikov širimo obzorja N a pobudo Sveta Evrope vsako leto 26. septembra praznujemo evropski dan jezikov. To je priložnost, ko seznanjamo javnost s pomembnostjo znanja več jezikov ter medkulturnega razumevanja. Pri tem izpo- stavljamo jezikovno in kulturno pestrost Evrope ter spod- bujamo vseživljenjsko učenje jezikov v šoli in izven nje. Praznovanje evropskega dneva jezikov koordinira Evropski center za moderne jezike, ki deluje v okviru Sveta Evrope in ima sedež v avstrijskem Gradcu (http://edl.ecml.at/Home/ tabid/1455/language/sl-SI/Default.aspx). Vsaka država, ki je članica Sveta Evrope, ima za praznovanje evropskega dneva jezikov imenovanega nacionalnega koordinatorja. V Sloveniji je to Zavod RS za šolstvo oz. njena predstavnica. Naloga nacionalnega koordinatorja so objava in razširjanje informacij ter učnih gradiv o evropskem dnevu jezikov med strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju ter promocija učenja jezikov prek različnih javnih dogodkov. V Sloveni- ji se je prav za to priložnost uveljavila praksa organizacije osrednje prireditve ter aktivacije pedagoškega foruma za vzgojitelje in učitelje. Pedagoški forum je nastal z name- nom, da so na enem mestu zbrani in objavljeni prispevki, ki opisujejo pedagoške dejavnosti, ki se ob evropskem dnevu jezikov izvajajo v vrtcih in šolah. Ker je forum dosegljiv na spletnem naslovu https://www.zrss.si/evropski-dan-jezi- kov/, je dostopen vsem, hkrati pa strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju omogoča medsebojno izmenjavo pedagoških izkušenj in praks na področju razvijanja raz- nojezičnosti in medkulturnosti. Razpis za oddajo prispevkov v pedagoškem forumu poteka vsako leto od oktobra do novembra. Tematski poudarki se spreminjajo, a so vedno povezani s spodbujanjem učenja jezikov in medkulturnega razumevanja. Prispevke kot opi- se večjezikovnih in medkulturnih dejavnosti vzgojitelji in učitelji oddajo v spletnem obrazcu. Vpisati je treba imena avtorjev in sodelujočih, čas, kraj, vrsto in cilje dejavnosti, potek, rezultate ter refleksijo o izvedbi. Možno je dodati tudi fotografije. Po zaključenem razpisu strokovna komisija z Zavoda RS za šolstvo prispevke pregleda in izbere deset najboljših. Pri tem upošteva kriterije navezovanja dejavnos- ti na temo, prenosljivosti dejavnosti na druge šole, dostop- nosti nastalega gradiva, števila udeleženih učencev in uči- teljev, števila raznolikih jezikov, jasnost in jedrnatost zapisa. V dosedanjih enajstih letih delovanja se je v pedagoškem forumu ob evropskem dnevu jezikov nabralo 240 prispev- kov, večinoma iz osnovnih šol, pa tudi srednjih šol, dijaških domov, vrtcev in dopolnilnega pouka slovenščine v tujini. Analiza prispevkov je pokazala, da večjezikovne dejavnosti lahko potekajo v okviru celotnega vzgojno-izobraževalne- ga zavoda (v nadaljevanju VIZ) kot skupni šolski projekt (npr. v obliki dneva dejavnosti, projektnega ali kulturnega dneva, mednarodnega sodelovanja), kot medpredmetno povezovanje med jezikovnimi in nejezikovnimi predmeti ali v okviru pouka enega predmeta oz. oddelka na razred- ni stopnji. Večjezikovne in medkulturne dejavnosti lah- ko povežejo VIZ s starši učencev ter ustanovami in posa- mezniki v lokalnem, čezmejnem in mednarodnem okolju. V večjezikovne dejavnosti se vključujejo tudi jeziki, ki se na VIZ ne poučujejo, so pa na primer jeziki, ki jih učenci, učitelji, starši in drugi govorci v okolju uporabljajo ali jih (po)znajo. Tematski poudarek pedagoškega foruma v letu 2023 je bil, kako učenje in znanje jezikov otroku, učencu in dijaku širi obzorja ter odpira nove svetove. Prispelo je 29 prispevkov, od tega dvajset z osnovnih šol ter devet s srednjih šol. Zaradi boljše preglednosti prispevke s posameznega leta zberemo in jih uredimo v enem dokumentu. Za leto 2023 je objavl- jen na naslovu https://www.zrss.si/evropski-dan-jezikov/ files/Prispevki-2023-pedForumEDJ.pdf. Za posamezne kategorije večjezikovnih in medkulturnih dejavnosti navajamo nekaj primerov prispevkov iz leta 2023. Tako v kategorijo večjezikovnih dejavnosti v okviru šole oz. na ravni celotne VIZ štejemo lahko prispevek z naslovom Jezikovni dan na Gimnaziji Ravne Jezik povezuje. I 65 PREDSTAVITVE Gre za šolski projektni dan na temo jezikov z aktivnimi pris- pevki dijakov. Nadalje sem sodi prispevek »Evropski dan jezikov – z različnimi jeziki na isti poti« Srednje šole Izola, kjer so v obliki šolskega projektnega dne na temo jezikov aktivno sodelovali vsi dijaki te šole. V kategorijo dejavnosti na ravni celotne šole sodita tudi dva prispevka iz osnovnih šol, ki sta bila izvedena v obliki šolskega projektnega tedna. Na OŠ Bistrica so si zastavili cilja spodbujanja branja knjig in učenja tujih jezikov ter spoznavanja vrstnikov čez mejo (naslov prispevka je »Šolski mednarodni knjižni sejem ali Frankfurt pred Frankfurtom«). Na Osnovni šoli Idrija pa so s prispevkom «Ne vrag, le sosed bo mejak!» spoznavali sosedske jezike. Večjezikovne dejavnosti, ki so jih izvajali na šolah, so po- tekale tudi kot medpredmetno povezovanje med jeziki, ki se poučujejo na šoli. Tako so na Ekonomski šoli Murska Sobota dijaki dejavno raziskovali obmejno mesto in pri tem povezovali znanje nemščine in angleščine (naslov prispevka „Discovering Bad Redkerburg; Bad Radkersburg entdec- ken; Raziskujemo Bad Radkersburg“). Na Šolskem centru Velenje, Gimnazija Velenje, pa so z medpredmetnem pove- zovanjem angleščine, nemščine in slovenščine raziskovali temo znanja o jezikih in ugotovitve predstavljali v obliki elektronskih plakatov (naslov prispevka: „Svetovalni center jezikovnih skrivnosti: ali zanimivosti o jezikih in prikaz le teh na plakatih“). Med prispevki v pedagoškem forumu so tudi opisi večjezi- kovnih dejavnosti, ki poudarjajo materne oz. prve jezike učencev na šoli. Tako so na Osnovni šoli I Murska Sobota učenci, katerih prvi jezik ni slovenščina, imeli predstavitve o sebi, svojem jeziku in kulturi (prispevek z naslovom «Dan jezikov - na naši šoli govorimo veliko jezikov in si dopisu- jemo»), na Podružnični OŠ Šentvid pri Grobelnem pa so s prispevkom «Različnost nas bogati» poleg maternih jezikov učencev in njihovih staršev spoznavali še sosedske jezike. Večjezikovne dejavnosti so tudi priložnost za povezovan- je šole z drugimi ustanovami ali posamezniki v lokalnem okolju. Tako so se na Srednji zdravstveni šoli Murska So- bota prek poučevanja in učenja tujih jezikov povezali z domovi za starejše (naslov prispevka „Jezikovna simbioza“). Prispevek „The Human Library ali živa tujejezična knjižni- ca“ Srednje gozdarske, lesarske in zdravstvene šole Postojna pa je odličen primer večjezikovne dejavnosti na prostem, kjer so dijaki spoznavali priseljence v svojem lokalnem okolju in prisluhnili njihovim zgodbam. Prispevki s pedagoškega foruma ob evropskem dnevu jezi- kov predstavljajo pedagoške dejavnosti, ki pri učečih se raz- vijajo raznojezično in raznokulturno zmožnost, zato vabi- mo vse strokovne delavce v VIZ, da ob iskanju idej na šoli, v vrtcu ali dijaškem domu prebrskate bogato zakladnico več- jezikovnih in medkulturnih dejavnosti na spletni strani pe- dagoškega foruma https://www.zrss.si/evropski-dan-jezi- kov/. Prav tako ste dobrodošli, da tudi sami prispevate vanj. Dr. Lilijana Kač I Pedagoški forum ob evropskem nevu jezikov v letu 2023 - z učenjem jezikov širimo obzorja I str. 64-65