Slovenska pediatrija 2021 | 223 Strokovni prispevek / Professional article Izvleček Pri nekaterih otrocih se med procesom odraščanja srečamo s številnimi oblikami ne samomorilnega samopoškodbenega vedenja in z različnimi stopnjami spektroavtističnih motenj. Zaradi tveganja dodatne poškodbe ali neuspešnosti pri vključevanju v življenjsko družbeno okolje moramo takšne- ga otroka sprejeti na oddelek za otroško psihiatrijo, kjer sta z vidika medicinske sestre oziroma zdravstvenega tehnika pomembna ustrezen pristop in nadaljnja pravilna obravnava med celotnim zdravljenjem v bolnišnici. V prispevku predstavljamo nesamomorilno samopoškodbeno vedenje, spektroavtistično motnjo ter vlogo medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov pri bolnišnični obravnavi otroka. Uporabili smo opisno metodo dela. Vključili smo strokovno in znanstveno literaturo iz podatkovnih baz Medline, CINAHL in Cohrane Library ter COBBIS. Uporabili smo naslednje ključne besede in besedne zveze: »avtoagresija«, »duševna motnja«, »samopoškodovanje«, »nesamomorilnost«, »aplici- ranje terapije«, »spektroavtistična motnja«, »komorbidnost«. Medicinske sestre in zdravstveni tehniki lahko hospitalizira- nemu otroku z ustreznim znanjem zagotovimo učinkovito in celostno obravnavo, ki omogoča, da se čim bolj približamo otrokovi stopnji sposobnosti sodelovanja in upoštevamo standarde zdravstvene nege. Ključne besede: otroška psihiatrija, samopoškodbeno ved- nje, spektroavtistična motnja, dajanje zdravil, medicinska sestra. Abstract In some children, many forms of non-suicidal self-injurious behaviour and varying degrees of autism spectrum disor - ders can be encountered during the process of growing up. Because of the risk of additional injury or unsuccessful inte - gration into the social environment, the child often requires hospitalisation in the Department of Adolescent and Child Psychiatry. From the nurse’s viewpoint, it is very important to adopt the correct approach and subsequent treatment throughout the child’s hospitalisation. This article presents non-suicidal self-injurious behaviour, autism spectrum disorders and the role of the nurse in the treatment of the hospitalised child. In the article, we used the descriptive work method. We included professional and scientific literature from the Medline, CINAHL, Cochrane Library and COBBISS data- bases. W e used the fol lo wi ng k ey words and phrases: autoaggression, mental disorder, self-injury, non-suicidal behaviour, application of therapy, autism spectrum disor- ders and comorbidity. Nurses with the appropriate knowledge can assure the hos- pitalised child effective and holistic treatment, during which it is important to draw as near as possible to the level of the child’s ability to cooperate while adhering to the healthcare standard. Key words: child psychiatry, self-injurious behaviour, autism spectrum disorder, application of therapy, nurse. Vloga medicinske sestre pri obravnavi otrok z nesamomorilnim samopoškodbenim vedenjem in spektroavtistično motnjo ter posebnosti dajanja zdravil na oddelku za otroško psihiatrijo The role of the nurse in the treatment of children with non-suicidal self-injurious behaviour, autism spectrum disorder and features of the application of therapy in the child psychiatry department Metka Knez, Bojan Sladojević, Neža Oblak, Ana Gorenc, Aljaž Novak Slovenska pediatrija 4/2021.indd 223 14/12/2021 20:23 224 | Slovenska pediatrija 2021; 28(3) Uvod Ko se končuje obdobje otroštva, otro- ci vstopijo v obdobje mladostništva, ki je priprava na odraslost. Mladostni- ki se srečujejo z neznanimi situacijami in čedalje večjimi zahtevami. Morajo se prilagoditi in najti svoje interese, sprejeti svoje značilnosti, tako oseb- nostne kot telesne, ter se naučiti čim bolj samostojnega življenja. Velike spremembe na telesnem, duševnem in socialnem področju od mladostnika zahtevajo pomembne prilagoditve, ki jim pogosto niso kos (1). Četrtina mladih v Evropski uniji se je že kdaj v življenju samopoškodova- la, približno desetina mladostnikov pa naj bi to vedenje izvajala aktivno. Poznamo različne oblike samopo- škodbenega vedenja. Najpogosteje gre za rezanje ali zbadanje kože, žga- nje, praskanje delno zaceljenih ran in udarjanje z rokami ali glavo ob trde predmete (2). Samopoškodbeno vedenje se pogosto pojavi v kontekstu depresivnega razpoloženja, anksio- znosti in vedenjskih težav, pogosto pa je v ozadju travmatski dogodek iz preteklosti (3). Samopoškodbeno vedenje pogosto ugotavljamo tudi pri mladostnikih s spektroavtistično motnjo (2). Nesamomorilno samopoškodbeno vedenje Z medicinskega vidika lahko nesamo- morilno samopoškodbeno vedenje (NSSV) razdelimo na hudo, stereoti- pno, kompulzivno in impulzivno NSSV. Pri mladostnikih se največkrat sre- čujemo z impulzivnimi oblikami samopoškodbenega vedenja. Med najpogostejše uvrščamo površinsko rezanje ali zbadanje kože na rokah ali drugih delih telesa, ožiganje tele- sa, pretiran »piercing« ali tetoviranje, trganje delno zaceljenih ran in udar - janje z glavo ali drugimi deli telesa ob trde površine (4). Dejavniki tveganja Dejavnik tveganja za NSSV je spol otro - ka. Dokazano je, da je samopoškodbeno vedenje brez samomorilnega namena in poskusi samomora bolj pogosto pri žen- skah. NSSV redko srečamo pred nasto- pom pubertete (2). Ugotavlja se, da je NSSV bolj povezano z biološkimi spre- membami v času pubertete kot s posa- meznikovo kronološko starostjo (4). Samomorilnost in NSSV sta pogostejša pri istospolno usmerjenih, kar je pove- zano s skrbjo glede spolne usmerjenosti in samopodobe (5). Eden glavnih dejav- nikov tveganja NSSV so tudi duševne motnje. Najbolj pogoste so motnje razpo- loženja, anksiozne motnje, odvisnost od psihoaktivnih snovi, motnje hranjenja ter motnje vedenja in osebnosti (4). NSSV je prisotno tudi pri mladostnikih z motnja- mi avtističnega spektra ter tudi pri dušev - no manj razvitih otrocih (2). Bolj pogosto je pri mladostnikih, pri katerih osebno- stni razvoj poteka moteno (4). Predvsem gre za slabše sposobnosti reševanja pro- blemov, impulzivnost, manjše prilago- ditvene sposobnosti in slabše odnose z drugimi (2). Pomemben dejavnik tvega- nja so slabši odnosi znotraj ožje družine, revščina in družinska anamneza samo- morilnega ali samopoškodbenega vede- nja, nasilja in zlorab v družini. Otroci z NSSV imajo pogosteje tudi težave v šoli (4). Socialni prenos NSSV je zelo pogost v manjših, povezanih krogih mladostnikov, zlasti pri dekletih (2). NSSV se pogosto pojavi v kontekstu depresivnega razpoloženja, anksio- znosti, vedenjskih težav, neredko pa je v ozadju tudi travmatski dogodek iz prete- klosti (spolna ali telesna zloraba, nasilje v družini). Mladostniki pogosto poročajo o občutkih kronične praznine, odtujenos- ti in izolacije. Poročajo tudi o brezupu, nemoči, občutku, da so drugim v breme, nepriljubljenosti in slabi samopodobi (3). Zdravstvenonegovalna vloga na področju preprečevanja samopoškodbenega vedenja Ob sprejemu otroka z NSSV v bolnišni- co je zelo pomembno, da pridobimo njegovo zaupanje. Medicinska sestra otroku in staršem ob prihodu razka- že oddelek ter predstavi dejavnosti, oddelčna pravila in dnevni red. Skupaj sestavijo načrt nadaljnje obravnave z jasnimi cilji. Pravila morajo biti pred- stavljena razumljivo. Otroku postavi- mo jasne meje, hkrati pa mu dovolimo, da občuti čustva (1). Pri namestitvi na oddelek ob prisotno- sti staršev in otroka opravimo pregled otrokovih osebnih predmetov, takoi- menovano higiensko vizito. Higiensko vizito opravita dve medicinski sestri/ zdravstvena tehnika (MS/ZT), v poseb- nih primerih pa je prisoten tudi zdravnik. Preveriti moramo vse, kar otrok prinese s seboj ali dobi na oddelku, to so šolske potrebščine, pripomočki za osebno higi- eno, oblačila in druge osebne stvari. Če je v otrokovi anamnezi večkrat prisotno samopoškodbeno vedenje, se mora otrok sleči do spodnjega perila, s čimer preprečimo, da bi nevaren predmet skril pod oblačila. Odstraniti moramo vse očitno ogrožajoče oziroma potenci- alno ogrožajoče ostre predmete (šilčke, škarje, šestila, britvice, ravnila ipd.), vrvice, pas za hlače, priključke slušalk, polnilce za mobilne telefone, vžigalnike in podobno. S tem namreč preprečimo morebitne samopoškodbene ali celo samomorilne dogodke. Naloga MS/ZT je, da poskrbi za spod- budno in optimistično vzdušje ter nudi občutek sprejetosti. Med zdravljenjem mladostnik potrebuje podporo in pohvalo pri izvajanju različnih dejavno- sti (6), pri čemer MS/ZT v otroku vzbu- ja občutek, da razume njegovo nemoč in obup ter mu pomaga razviti obču- tek vrednosti in samospoštovanja. V odnosu do otroka je vseskozi potreben spoštljiv in razumevajoč odnos (1). MS/ZT večkrat postane tudi otrokova zaupnica. Če je v stiski, je ob otroku prva, saj je na oddelku prisotna med celotnim bivanjem v bolnišnici. Večina stisk nastopi v popoldanskih ali večer- nih urah, lahko tudi v nočnem času in zgodnjih jutranjih urah. Izrednega pomena je sposobnost opazovanja Slovenska pediatrija 4/2021.indd 224 14/12/2021 20:23 Slovenska pediatrija 2021 | 225 MS/ZT, da pri otroku zazna spremem- be v razpoloženju in s tem prepreči ponovne poskuse samopoškodbenega vedenja. Prav je, da se takrat z otro - kom pogovori z veliko mero empatič- nosti, razumevanja in neobsojajoče. Zbrano naj ga posluša ter nikakor ne obsoja in kritizira. S pogovorom ga skuša pomiriti in ga zamotiti, lahko preusmeri pozornost z igranjem dru- žabnih iger ali drugimi dejavnostmi, ki so otroku blizu in jih ima rad. Ob hujši stiski za pomiritev uporabi deeskala- cijske tehnike (nabor metod in pristo- pov, namenjenih obvladovanju jeze, agitacije in preprečevanju agresiv- nega vedenja). O stiski mora čim prej obvestiti lečečega zdravnika oziroma dežurnega pedopsihiatra. Obdobje mladostništva je za otroka in tudi nje- govo ožjo in širšo okolico velik izziv. Otroci se v življenju srečujejo z različ- nimi stiskami, ki jih ne znajo razrešiti sami, zato se pogosto zatečejo k alter- nativnim načinom reševanja težav, med katerimi je tudi samopoškodo- vanje. Ključnega pomena je, da otro- ka z znaki NSSV ne prezremo, ampak ga skušamo odkriti v zgodnji fazi in mu nuditi pomoč v različnih oblikah (2). Spektroavtistična motnja Spektroavtistična motnja (SAM) je razvojnonevrološka motnja, za kate- ro so značilni vedenjske posebnosti na področju komunikacije, socializacije in usmerjenih interesov ter togo, stereoti - pno vedenje (7). Težave, ki so povezane s SAM, vztrajajo in se v mladostništvu in odraslosti pogosto ojačajo (8). SAM po merilih Diagnostičnega in sta- tističnega priročnika o duševnih mot- njah (DMS-V) opredelimo glede na prisotnost naslednjih meril: • težave v socialni interakciji in komu- nikaciji, ki se kažejo na več področjih; • usmerjeno, ponavljajoče se oziroma stereotipno vedenje (senzorna pre- občutljivost); • pojav simptomov v zgodnjem otroštvu; • simptomi pomembno ovirajo posa- meznika v vsakdanjem življenju; • težave niso posledica nižjih intelek- tualnih sposobnosti. Komunikacija in socializacija Motnja v socialni interakciji in komuni- kaciji se kaže v odsotnosti ali pomanj- kanju razvoja spontane socialne interakcije, govorno-jezikovne komu- nikacije (ekspresivni in receptivni jezik, eholalija, nenavaden razvoj z vidika tempa, ritma ali melodije govorjene- ga jezika) in neverbalne komunikacije (razumevanje in uporaba nejezikovnih prvin jezika) ter v razvijanju, vzposta- vljanju in razumevanju medosebnih odnosov (nerazumevanje vedenja in govorice telesa, neprepoznanje name- na). Izraz nesposobnosti komunici- ranja z okoljem so pogosto neželeni vedenjski vzorci (stereotipije, agresija). Okoliščine si pogosto razlagajo dobe- sedno, zato so videti socialno nerodni in čudaški, zaradi neupoštevanja soci- alnih pravil pogosto tudi nevljudni in nesramni (9,10). Prvi znak za zaskrblje - nost staršev in strokovnjakov je pogos- to zaostanek v govornem razvoju (11). Usmerjeni interesi in stereotipno vedenje Prisotni so nenavadni in omejeni inte- resi ali za starost običajni interesi, ki so pretirano intenzivni. Otroci jih zadovo- ljujejo lahko ure dolgo in ne vključuje- jo drugih ljudi (vlaki, knjige, dinozavri, vulkani, vesolje, ventilatorji in podob- no). Pogosto so prisotni stereotipni gibi rok in prstov, mahanje z rokami, ska- kanje, guganje, prestopanje in vrtenje. Večinoma so senzorno preobčutljivi na zvok, vonj, dotik, vid in okus. Stisko povzročajo spremembe dnevne rutine, spremembe okolja in tudi prehajanje med aktivnostmi. Togi so v mišljenju in vedenju (9). Zgodnje odkrivanje motnje in ustrezna obravnava otrok s SAM lahko bistve - no prispevata k boljši kakovosti življe- nja posameznika s SAM v odraslosti; izboljšajo se posameznikove možnosti za samostojnost, dejavno vključevanje v družbeno življenje, razvijanje poten- cialov in celostni doprinos k družbi (12). Prepoznava otrok s SAM omogoča, da je otrok usmerjen v ustrezne terapev- tske obravnave. Tudi staršem nudimo psihoedukacijo in svetovanje, otroke pa vključimo v ustrezne vzgojno-izo- braževalne programe (11). Soobolevnosti Skoraj tri četrtine vseh otrok in ado - lescentov s SAM ima spremljajoče duševne motnje, ki prispevajo k slab- šanju njihovega kliničnega stanja in neugodno vplivajo na kakovost živ- ljenja celotne družine. Najpogostej- še spremljajoče motnje so depresija, motnje aktivnosti in pozornosti (ADHD), motnje spolne identitete, obsesiv- no-kompulzivna motnja, motnje spa- nja, Tourettov sindrom in tiki. Pogosti spremljajoči simptomi so neučinko- vito uravnavanje čustev, motnje raz- položenja, samopoškodovanje in tesnoba (13). Če se otrok ne odziva na nefarmakološke intervencije ali če ima vedenje negativen vpliv, je indicira- no zdravljenje z zdravili. Če se proble - matično vedenje odziva na zdravila, gre za zdravljenje simptomov in ne za zdravljenje same motnje. Zdravila, ki se jih najpogosteje uporabljamo pri avtiz- mu, so antipsihotiki, stimulansi, anti- depresivi, stabilizatorji razpoloženja, anksiolitiki in zdravila za spanje (11). Vloga in pristop medicinske sestre pri otroku z duševno motnjo v zvezi z dajanjem zdravil Med poklicne dejavnosti medicin- skih sester uvrščamo tudi pripravo in dajanje zdravil (14). Dajanje zdravil je ena glavnih nalog medicinskih sester ter pomeni oskrbo bolnikov s pred- pisanimi učinkovinami v diagnostič- Slovenska pediatrija 4/2021.indd 225 14/12/2021 20:23 226 | Slovenska pediatrija 2021; 28(3) ne namene ter za zdravljenje oziroma preprečevanje bolezenskih stanj. Vsi odgovorni v procesu predpisovanja in dajanja zdravil morajo biti seznanje- ni z zdravili, s katerimi imajo opravka. Poznati morajo osnovne značilnosti zdravil, med katere uvrščamo sestavo, farmakološko obliko, indikacije, kon- traindikacije, način uporabe, odmer- janje in posebna opozorila. Splošna znanja o omenjenih področjih MS/ZT prejmejo med srednješolskim, višješol- skim in univerzitetnim izobraževanjem. Izpopolnjevanje in nadgrajevanje zna- nja je potrebno tudi po zaposlitvi (15). Panić in Vidmar (16) poleg usposablja- nja in izobraževanja poudarjata pomen razvijanja in uporabe protokolov, pred- vsem zaradi različnih dejavnikov, ki bi utegnili ogroziti otrokovo varnost. Pravilo »12P« Pri dajanju zdravil, mora medicin- ska sestra upoštevati dvanajst pravil (»12P«), s čimer otroku zagotavlja več- jo stopnjo varnosti. Pravila pri dajanju zdravil so: 1. pravo zdravilo, 2. pravi odmerek, 3. pravi čas, 4. pravilen način, 5. pravi bolnik, 6. pravi razlog, 7. pravilo informiranja bolnika, 8. pravilo dokumentiranja, 9. pravilo odklonitve, 10. pravilo opazovanja, 11. pravilo vrednotenja, 12. preverjanje datuma uporabnosti (17). Posebnosti pri dajanju zdravil Dajanje zdravil otrokom je ena več- jih odgovornosti medicinskih sester. Medicinske sestre so otroku in staršem v oporo ter jih poučujejo o učinkovanju zdravila ter tudi presnavljanju in giba- nju zdravila v organizmu. Medicinska sestra je odgovorna za pravilno in varno dajanje zdravil, kar zahteva posebne spretnosti. Pri otro- ku moramo doseči sodelovanje ter ga ustrezno pripraviti, da je dogodek zanj čim manj travmatičen. Medicinska sestra mora glede na otrokovo starost in razvojno stopnjo poznati otrokove telesne značilnosti in psihološke pot- rebe (18). Otroci so radovedni, zanima jih njiho- vo zdravje in zdravila, a pogosto ne vedo, na koga naj se obrnejo z vpra - šanji. Pravilno je, da otrok sprašuje o svojem zdravju in o zdravilih, odgovo- ri na njegova vprašanja pa morajo biti preprosti in pošteni. Pri tem moramo upoštevati otrokovo starost, saj včasih potrebujejo več razlage, in jih pozneje tudi povprašati, ali so povedano razu- meli. Starejši otroci zmorejo razume- ti informacije o svojem zdravju. Otrok naj o svojih zdravilih ve sledeče: ime zdravila, zakaj ga uporabljamo in kako deluje, kako ga pravilno uporablja- mo, kdaj ga vzamemo in kako dolgo ga uporabljamo, kaj storimo, če poza- bimo vzeti odmerek, kateri neželeni učinki se lahko pojavijo in komu naj povemo o njih (19). Postopek vnosa zdravil per os zaje- ma več korakov. Pripraviti mora- mo potrebne pripomočke (voziček z zdravili, plastične prozorne škatlice za zdravila, temperaturni list, papir- nate brisače in tekočino za bolnika). Pri zdravilu moramo pregledati rok uporabe in upoštevati pravila »12P«. Zdravilo damo v plastično prozorno škatlico v prisotnosti bolnika. Preveri- mo bolnikovo poznavanje zdravila in možnosti zapletov (alergije). Zdravila dajemo ob točno določeni uri, glede na to, ali zdravnik zdravilo predpi- še enkrat, dvakrat, trikrat ali večkrat dnevno. Zdravila ne pripravljamo za večkratno dajanje oz. vnaprej, tem - več za vsak odmerek posebej. Poseb- no pozornost namenjamo zdravilom, ki dražijo želodčno sluznico. Vedno poskrbimo, da ima otrok dovolj teko- čine. O morebitnih zapletih takoj obvestimo lečečega ali dežurnega zdravnika. Zdravstveno osebje se vsakodnevno srečuje s pripravo in dajanjem pred - pisanih zdravil. Pri dajanju moramo biti pozorni na različne odklone. Naša po z ornost mora biti še t olik o večj a, saj imamo opravka s tvegano skupino otrok, tj. otroki z različnimi duševnimi motnjami, kot so osebnostne motnje in motnje hranjenja. Pri vsakem pero- ralnem dajanju zdravila upoštevamo »12P«. Poleg tega smo pozorni, da vsa- kič preverimo, ali je otrok pravi. Poseb- nost oddelka je tudi, da otroci ne nosijo identifikacijskih zapestnic. Ko se prep- ričamo, da je otrok pravi, preverimo, ali je otrok zdravilo resnično zaužil. To storimo tako, da dobro pregledamo otrokova usta in se prepričamo, da ni zdravila skril pod jezik, na nebo ali za dlesen. Da se izognemo takšnim situa- cijam, damo zdravilo na žlico in skrbno nadzorujemo zaužitje ter smo ob otro- ku toliko časa, da predpisano zdravilo tudi dejansko zaužije. Zdravila per os pripravljamo hkrati za enega otroka in za eno predpisano dajanje. Nikoli ne pripravljamo hkrati zdravil za različne otroke, čeprav ima- jo morda predpisano enako zdravilo. Zdravil, ki smo jih že odložili v otroko - vo posodico in jih otrok ni zaužil zaradi različnih razlogov, (naprimer odklo- nitve) , ne vračamo v oddelčni depo, kjer hranimo zdravila, ampak jih zavr- žemo. Pripravljena zdravila mora otrok zaužiti ob prisotnosti zdravstvene- ga delavca. Zdravil, ki smo jih prinesli otroku, ne puščamo brez nadzora. Po drobljenju ali rezanju tablet posodico izplaknemo pod tekočo vodo in obriše- mo do suhega. Zaključek Mladostništvo je pomembna izkušnja. Pri otrocih s SAM so ključnega pome- na zgodnja prepoznava, ustrezno Slovenska pediatrija 4/2021.indd 226 14/12/2021 20:23 Slovenska pediatrija 2021 | 227 zdravljenje in nadaljnje usmerjanje, ki izboljšajo kakovost življenja. Mla- dostniki se med odraščanjem sreču- jejo s številnimi stiskami, a jih zaradi slabšega duševnega zdravja ali neu- činkovitega spoprijemanja s težavami lahko kažejo s samopoškodovanjem. Kot je za mladostnike nesamomorilno samopoškodbeno vedenje nova mož- nost in izziv izražanja, tako je tudi za zdravstveno negovalno osebje izziv, da uporabijo različne pristope ter da mladostnike med bolnišničnim zdravljenjem celostno obravnavajo v skladu s predpisanimi protokoli in standardi. Literatura 1. Kovač S, Brecelj-Kobe M, Rujevič J, Mušič D. Kako voditi pogovor s samomorilno ogroženim otrokom in mladostnikom. Slov Pediatr 2013; 20: 71–7. 2. Tomaševič A, Radobuljac Drobnič M, Samopoš- kodovalno vedenje brez samomorilnega namena pri mladostnikih. Medicinski razgledi 2007: 56(3): 323–29. 3. Dolenc B, Kognitivno- vedenjska obravnava samopoškodbenega vedenja v mladostništvu. Psi- hološka obzorja 29, 21-23. 4. Radobuljac MD. Samomorilno in samopoško- dovalno vedenje v otroštvu in mladostništvu. Izbra- na poglavja iz psihiatrije: 2020 (V TISKU). 5. Fergusson M, Horwood J, Beautrais AL. Is Sexu- al Orientatiton Related to Mental Health Problems and Suicidality in Young People? Arch Gen Phychiat - ry 1999; 56: 876–80. 6. Mušič D. Vloga zdravstvene nege na oddelku Službe za otroško psihiatrijo. Slov Pediatr 2011; 18: 40–5. 7. Jeličić A. Prepoznava in obravnava avtizma (SAM) v mladostništvu in odraslosti. Zbornik pri- spevkov konference Avtizem v Sloveniji – kje smo leta 2018? Maribor: Center za sluh in govor 2018: 33. 8. Kranjc J. Odrasli s SAM – Kje smo in kam želi- mo? Zbornik prispevkov konference Avtizem v Slo- veniji – kje smo leta 2018? Maribor: Center za sluh in govor 2018: 34–7. 9. Berložnik N, Černic Gantar A, Pečarič V et al. Navodila za delo z otroki z avtističnimi motnjami v prilagojenem programu z nižjim izobrazbenim stan- dardom. Ljubljana : Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport : Zavod RS za šolstvo, 2014: 4. 10. Brasher S, Stapel-Wax J. Autism for the primary care provider: Importance of early diagnosis and intervention. In: Reeves GC. Advances in family practice nursing. 2nd ed. New York: Elsevier Health Sciences, 2020: 159–68. 11. Pastorino GMG, Operto FF, Coppola G. Pharma- cotherapy in autism spectrum disorder: How, when and why. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelle- gence and Neuroscience 2020;11(1).Dosegljivo na: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/ brain/article/view/2853 12. Maček J. Otrok z avtizmom. Kritično bolan in poškodovan novorojenček in otrok – razpoznava, zdravljenje in prevoz. Ljubljana : Klinični oddelek za otroško kirurgijo in intenzivno terapijo 2011: 267–71. 13. Subramanyam AA, Mukherjee A, Dave M, Chavda K. Clinical practice guidelines for autism spectrum disorders. Indian Journal of Psychiatry 2019; 61: 254–69. 14. Prestor J, Ažman M, Prelec A, Hajdarević B, Babič D, Benkovič R. Poklicne kompetence in aktiv- nosti izvajalcev v dejavnosti zdravstvene nege. Lju- bljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slove- nije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije 2019: 50. 15. Mavsar-Najdenov B. Zagotavljanje varnosti in kakovostni pri dajanju zdravil. 4. dnevi Angele Boškin: Strokovno srečanje: Varnost – rdeča nit celostne obravnave pacienta – Zbornik predavanj. Gost Martuljek: Splošna bolnišnica Jesenice 2011: 48–55. 16. Panić Z, Vidmar L. Zagotavljanje varnosti pri uporabi in aplikaciji zdravil. 4. dnevi Angele Boškin: Strokovno srečanje: Varnost – rdeča nit celostne obravnave pacienta – Zbornik predavanj. Gost Mer - tuljek: Splošna bolnišnica Jesenice 2011: 63–6. 17. Remškar D. Pravilen način in pot aplikacije zdravil. 24. Mednarodni simpozij o urgentni medi - cini. Portorož: Slovensko združenje za urgentno medicino 2017: 290–4. 18. James SR, Nelson K, Ashwill J. Nursing care of children: Principles and practice 4 th edition. China: Elsevier 2013: 298. 19. Pisk N. Kaj naj otrok ve o svojih zdravilih? In: Pisk N, ed. O pravilni in varni uporabi zdravil, Zdravi - la in otroci. Slovensko farmacevtsko društvo: Colle- gium Graphicum, 2008: 21–3. Metka Knez, dipl. m. s. Univerzitetni klinični center Ljubljana Pediatrična klinika, Služba za otroško in mladostniško psihiatrijo, Ljubljana, Slovenija Bojan Sladojević, dipl. zn. Univerzitetni klinični center Ljubljana Pediatrična klinika, Služba za otroško in mladostniško psihiatrijo, Ljubljana, Slovenija Neža Oblak, dipl. m. s. Univerzitetni klinični center Ljubljana Pediatrična klinika, Služba za otroško in mladostniško psihiatrijo, Ljubljana, Slovenija Ana Gorenc, dipl. m. s. Univerzitetni klinični center Ljubljana Pediatrična klinika, Služba za otroško in mladostniško psihiatrijo, Ljubljana, Slovenija Aljaž Novak, dipl. zn. Univerzitetni klinični center Ljubljana Pediatrična klinika, Služba za otroško in mladostniško psihiatrijo, Ljubljana, Slovenija prispelo / received: 2. 6. 2021 sprejeto / accepted: 9. 9. 2021 Knez M, et al. Vloga medicinske sestre pri obravnavi otrok z nesamomorilnim samopoškodbenim vede- njem in spektroavtistično motnjo ter posebnosti dajanja zdravil na oddelku za otroško psihiatri- jo. Slov Pediatr 2021; 28(4): 223−227. https://doi. org/10.38031/slovpediatr-2021-4-06. Slovenska pediatrija 4/2021.indd 227 14/12/2021 20:23