Izmenjave ERUDIOizobraževalnicenter, Slovenija AnaStarcŽagar Kako biopisali obdobje upravljanja in vodenja po 13. marcu2020? Kako seje vašedelo v tem ˇ casuspremenilo? Kateri vidiki vodenja soprišlidoizraza?Katerenalogesozavaspomenilenajveˇ cjiizziv? Kdovam je pri tem pomagal? Kajste se iztega nauˇ cili? Obdobje po 13. marcu je pri nas zagotovo zaznamovalo nenehno prilagajanje, hitro odzivanje na spremembe, predvsem pa je bil to ˇ cas,kojebilakomunikacija zvsemideležnikiresintenzivna.Gle- denato,dasmonasrednji,višjistrokovniinvisokišolierudiože nekaj let imeli precej dobro vpeljan sistem spletnega študija ozi- romaizobraževanja, smosespremembi, ˇ cepravjedejansko prišla ˇ cez noˇ c, tudi na gimnaziji precej hitro prilagodili. Izvedli smo hi- tra in uˇ cinkovita usposabljanja za uporabo spletnega portala za uˇ citelje in jim zagotovili informacijsko in tehniˇ cno podporo. Najveˇ c izzivov smonazasebni gimnazijierudioimeli zuskla- jevanjem dela, saj so sporoˇ cila in okrožnice z Ministrstva za izo- braževanje, znanost in šport prihajala precej pozno, odzvati se in ukrepati pa smo morali takoj. Usklajevanje dela uˇ citeljev je bilo podroˇ cje, s katerim smo se precej ukvarjali, saj so bili nekateri sami doma z otroki, spet drugi niso imeli primernega, mirnega prostora za delo v spletnem okolju niti primerne opreme. V veliko podporo nam je bila zagotovo informacijsko-tehniˇ cna ekipa in že prej dobro postavljen sistem spletnega izobraževanja, ki nam je omogoˇ cal izvedbo pouka na daljavo in ne zgolj opisova- njasnovivoblikippt.Dijakomsmoomogoˇ cilidvostranskokomu- nikacijo. Pri organizaciji dela smo veliko sodelovali z vodji razliˇ c- nih organizacijskih enot našega izobraževalnega centra in skupaj npr.pisalisporoˇ cilazadijakeinštudente,navodilazapisanjeizpi- tov v okolju Open Book, vzpostavili smo svetovalno delo v spletni uˇ cilnici ipd. Vtakšnihrazmerahsmospoznali,dasmodrugoddrugegamoˇ c- noodvisni,dajemogoˇ cebitiuspešenzgoljinsamo, ˇ cedelujejovsi ˇ cleni v verigi skupaj. Morda smo tu še bolj kot v razredu prišli do spoznanja, da je od motivacije in notranje naravnanosti posame- znega predavatelja dejansko odvisno, kako bo vse možnosti, ki so mu na voljo v spletni uˇ cilnici, znal izkoristiti, da bo pouk tekel vodenje 3|2020: 31–35 AnaStarc Žagar ˇ cim bolj gladko, interaktivno in nemoteno. Nekateri so pouk res odliˇ cnoizpeljali,spetdrugisoimelirazliˇ cnetežave.Ampakkopo- tegnemo ˇ crto,lahkoreˇ cem,dasmozodzivomnaspremembezelo zadovoljni. Kateraznanja, sposobnosti in vešˇ cine so vam olajšali vodenje? Kateraznanja biše želeli pridobiti? Kako semislite tega lotiti? Kot vodji so mi v teh ˇ casih pomagali predvsem znanja in vešˇ ci- ne spodroˇ cja organizacije dela in komunikacije z vodji enot, ti pa so potem komunicirali naprej z dijaki, starši, uˇ citelji in študenti. Sposobnost prilagajanja spremembam in predvsem naravnanost k iskanju rešitev pa se mi zdita za vodje v teh ˇ casih celo najpo- membnejšikompetenci.Sajvemo,dajespremembaedinastalnica v življenju. No, marca smo morali to tudi zares dojeti in skladno s tem de- lovati. Pa tudi ˇ cisto praktiˇ cna znanja z vidika predavatelja so mi prišla zelo prav, saj sama veˇ c let predavam in na podlagi izkušenj vem, kako si je treba urediti spletno uˇ cilnico, kaj npr. deluje in kaj sploh ne, in s temi izkušnjami in izkušnjami drugih vodij po- sameznih enot smo skupaj lahko pomagali tudi enoti, ki se s sple- tnim uˇ cenjem doslej ni prav veliko sreˇ cevala (zasebni gimnaziji erudio)injetasistemšelezaˇ cela bolje spoznavati ter ga upora- bljati. Kako je izvajanje pouka na daljavo zaznamovalo izobraževalni proces od marcado junija 2020? Kaj jeto pomenilo zauˇ cence? Kateraprej pridobljena znanja in vešˇ cine sojim koristili? Kakšna podpora se je izkazala za uˇ cinkovito? Kakšneizkušnje steprenesli v naslednje šolsko leto? V ˇ casu med marcem in junijem smo izgubili osebni stik, ki je na našigimnazijizelopomembeninpredstavljadodanovrednost.Di- jakisonazaˇ cetku(prvadvatedna,mordamesec)medpoukomna daljavo zelo uživali in aktivno sodelovali. Drugi mesec pa smo že zaznali pomanjkanje motivacije, kar se je pokazalo pri rezultatih preverjanjaznanja.Vprašanjejetudi,kolikojeznanje,pridobljeno vtemˇ casu, kakovostno. To bo pokazal ˇ cas. Dijakom so bila zagotovo v pomoˇ c znanja, pridobljena na pod- roˇ cju ikt. Pokazalo se je, da je uˇ cinkovita predvsem it-podpora. Zasvetovalnodelosedijakivtem ˇ casunisoodloˇ calitoliko,kolikor bi si mi želeli, smo pa bili v nenehnem stiku z dijaki s posebnimi 32 erudioizobraževalni center, Slovenija potrebami, pa tudi z drugimi. Ravno za dijake s posebnimi potre- bami je še kako pomembno, da so v osebnem stiku s svetovalko, razredniki, uˇ citelji. Kar zadeva izobraževanje na daljavo za preostale ravni izobra- ževanjavnašiustanovi(srednješolskoizobraževanjeodraslih,viš- ja šola, visoka šola), pa pomembnejših sprememb nismo zaznali. Gre namreˇ c za zaposlene študente, ki imajo poleg študijskih ob- veznosti družine, službe in so se prav zaradi svojih želja in potreb odloˇ cili za vpis na našo šolo. V teh programih imamo možnost iz- vajati izobraževanje tudi spletno, zato so se lahko nemoteno izo- braževalinaprej,lenekaterihvajnismomogliizvajati,vendarsmo jih na sreˇ co izvedli že v zaˇ cetku leta. Zato tu nismo zaznali veliko stiskaliizzivov.Kljubtemupasmoseodloˇ cili,dabomovtem ˇ casu – torej jesenskem – vsem udeležencem naših izobraževalnih pro- gramov ponudili možnost za posvet s svetovalno delavko. Morda bomo potem vedeli veˇ c o tem, kakšne težave, izzive imajo. Obzaprtju šolin po njem smopogosto zasledili izraz »Maslow pred razcvetom«.Strokovnjaki poudarjajo, da je treba najprej zadovoljiti otrokove osnovne potrebe, šele ko sote zadovoljene, lahko pridobiva znanje. Kaj mislite,v kolikšnem obsegu smomedpandemijo šolsko okolje na novo ovrednotili? Bolj kot znanje in podajanje ali pridobivanje znanja je v tem ob- dobju v ospredje stopila potreba po varnosti. Kar smo zaznali pri naših dijakih, še posebej v 4. letnikih, je bila strašna stiska zaradi negotovosti.Vpreostalihletnikihsetonitinitolikopoznalo,dijaki 4. letnikov pa so bili vseskozi v dvomih, ali matura bo ali ne. Ta negotovost zagotovo nipripomogla kuˇ cinkovitemu inuspešnemu uˇ cenju. Pri uˇ cencih preostalih letnikov je bilo zaznati izrazito po- trebo po pripadnosti. Mladostniki v tem obdobju pripadajo svoji družbi, skupini sovrstnikov, in to jim je bilo kar naenkrat odvzeto. V takih okolišˇ cinah, kot smo jim bili priˇ ca spomladi, se znanje res nekako postavi na tretje, ˇ cetrto mesto. Obdobje uˇ cenja na daljavo je prineslo tudi pozitivne izkušnje. Ste ali boste katero od njih vpeljali v prakso v novem šolskem letu? Vsekakor bomo – no, bolje reˇ ceno smo že – postavitve spletnih uˇ cilnic in delo na daljavo prenesli tudi v letošnje šolsko leto. V ˇ casu,ko pišem ta prispevek, je zanamidober teden dela nadalja- vo, in moram reˇ ci, da je tokrat za vse deležnike bistveno lažje, saj imamo s tem že izkušnje in smo vsi veliko bolj pripravljeni. 33 AnaStarc Žagar Kajbi bilo na podlagi izkušenj izobdobja, ko sobile šole zaprte, treba na sistemskiravni šespremeniti? Menim, da je zdaj priložnost, da pogledamo, kje, pri katerih pred- metih je »balastne« snovi preveˇ c, in za to, da preidemo na drugo raven izobraževanja, pri katerem ne bi šlo veˇcpredvsemzare- produkcijo znanja, paˇ c pa bi do izraza lahko prišlo ustvarjalno in divergentno razmišljanje, ki ga današnja – in predvsem prihodnja – družba šekako potrebuje. Kajlahko spremenite sami,v okviru lastne avtonomije? Kar lahko spreminjamo sami, že spreminjamo. Na primer zdaj, med krompirjevimi poˇ citnicami, bodo naši uˇ citelji na gimnaziji, pa tudi predavatelji na višji in visoki šoli imeli nadaljnja usposab- ljanja za delo v spletnem okolju. Torej o tem, kako še bolj in bo- lje izkoristiti možnosti, ki jih platforma, ki jo uporabljamo za delo na daljavo, ponuja. Da bodo uˇ citelji opolnomoˇ ceni in bodo ime- li znanje, sposobnosti in konec koncev vešˇ cine in nujno potrebno samozavest, da bodo dijake opremili s potrebnimi znanji. Da se bodolahkodejanskoposvetilidijakom,študentom,nepaseprete- žnoukvarjalistehnikoinspletnimokoljem.Inseveda,dabodona to obdobje gledali kot na priložnost za rast in razvoj. Marcamejepoklicalavišješolskapredavateljica,staraokrog60 pomladi, kiznamiževrstoletsodelujenapodroˇ cjuvišješole.Ker smopredletiprištudijunadaljavooraliledinoinodpredavateljev zahtevali precej znanja in pripravljenosti za delo v taki obliki, ni bilo lahko, saj nekateri v tem niso videli smisla ali potrebe. Ome- njena predavateljica je bila med tistimi, ki spremembi študija v spletno obliko nisobili najbolj naklonjeni, asejezelo potrudila in svojpredmetizvedlakorektno.Komejepoklicala,mijepovedala: »Ressemzadovoljna,dastemidalipriložnostinmetolikonauˇ cili, sajzdajv svoji šoliz lahkoto predavam insemvodja in svetovalka pri uvedbi pouka na daljavo in pri vsebinskih vprašanjih, vezanih natovrstno uˇ cenje.« To je dokaz, da je za spremembe nujna motivacija, da pa se sˇ casoma tako vloženi trudkot ˇ cas izplaˇ cata. Enaindvajsetega avgusta seje poslovil britanski strokovnjak zaizobraževanje KenRobinson, ki jerekel: »Veˇ cinaod nas nima težav s tem,da sizastavi visoke cilje injih potem ne doseže. Nasprotno, težava jev tem,kermerimoprenizko in smopri tem 34 erudioizobraževalni center, Slovenija uspešni.« Kako primerenjedanašnji ˇ cas za zastavljanje visokih ciljev? Kateri cilj stesipri vodenju letos zastavili vi? Mojletošnjiciljnapodroˇ cjuvodenjajezagotovoustvaritipremike v miselni naravnanosti (angl. mindset) zaposlenih. Menim nam- reˇ c,dajevtehspreminjajoˇ cihseinnenavadnih ˇ casihvlogauˇ cite- lja in predavatelja še posebno pomembna. Odnos, s kakršnim bo sam gledal na spremembe in dogajanje v družbi, bo prenašal na dijake, študente. In ˇ ce je ta pozitiven, lahko naredi najveˇ c. Samo poglejte,o ˇ cemvasljudjetrenutnozaˇ cnejospraševati,kokampri- dete.Okoroni,paomaskah,paotem,aliverjameteštevilkam,ipd. Kaj hitro lahko zapademo v brezplodne debate in pogovor konˇ ca- mozaskrbljeni,zagrenjeni.Imamopatudidrugomožnost–vedno jo imamo. Treba je sejati dobro, dajati dober, pozitiven zgled in na zadeve znati pogledati z zabavne, hudomušne plati, in zagoto- vo se bo naš pogled in pogled tistih, s katerimi smo v stiku, vsaj malenkost spremenil (na bolje). AnaStarcŽagarjeizvršna direktoricain predavateljica v izobraževalnem centruerudio.ana.s@erudio.si 35