Izkušnje Vzgoja, september 2020, letnik XXII/3, številka 87 41 V prispevku opisujem primer, kako lahko zelo preprosto uporabimo reko oz. potok, ki teče mimo šole, za merjenje pretoka vode. Potrebujemo le meter, plovec (palico ali kakšen drug naravni material) in štoparico. Meritve so opravili učenci 9. razreda. Najprej so ocenili hitrost vodnega toka, nato so izmerili potrebne količine in izračunali hitrost vodnega toka. Izračunali so tudi vodni pretok. Rezultati so bili zanimivi, saj so se nekatere ocenjene vrednosti precej razlikovale od izračunanih. Merjenje pretoka reke Hudinje Tilka Jakob, mag. fizike, prof. matematike in fizike, svetnica, poučuje na OŠ Vitanje in ima več kot 30 let pedagoških izkušenj. Zadnjih enajst let je tudi ravnateljica. Napisala je vrsto člankov. Uvod Naloge smo se lotili z deveto- šolci pri pouku fizike, v sklo- pu projekta Dnevi evropske kulturne dediščine. Na šoli smo si izbrali temo o vodi. Potok Hudinja teče tik ob OŠ Vitanje in tudi del struge je lepo oblikovan, tako da ni- smo imeli težav pri dostopu in opravljanju meritev. V odo- staj je bil nizek, zato smo brez skrbi lahko hodili po strugi in opravljali meritve. Merjenje Oblikovala sem skupine po tri učence in jim razdelila delovne liste z nalogo o določanju pretoka Hudinje. Preden so se lotili merjenja, so morali oceniti določene količine: temperaturo vode, temperaturo zraka ob potoku, širino in globino struge. Nato so napisali čim več idej, kako bi nalogo rešili. Zapisati so morali tudi količine in medse- bojne zveze med količinami, ki so potrebne za izračune. Pri tem so potrebovali pomoč učiteljice. Nato so pričeli z meritvami. Trojice so si delo razdelile: dva sta opra- vljala meritve, eden je zapisoval. Najprej so napeljali vrvico, ki je povezovala oba bregova reke, in s pomočjo te izmerili razdaljo od levega do desnega brega, saj so ta podatek potrebovali za določi- tev osnega preseka. Ko so opravili še meritve globine dna, so izrisa- li presek struge. Zatem so izračunali presek, ki je imel lepo, skoraj pravokotno obliko. Širino struge so pomnožili z višino vode v strugi (S = d · h). Ploščina preseka je bila 0,48 m 2 . Izbrali so si 10-metrski odsek in ga zakoličili. Na tem odseku so merili, koliko časa (v sekundah) je paličica potrebovala, da je pre- potovala to razdaljo. Vsaka skupina je paličice metala štirikrat. Meritev so skupine opravljale na treh različnih mestih. Hitrost toka (v) so ugotovili z merjenjem in računanjem, v koli- kšnem času (t) plovec prepotuje znano razdaljo (s). S štoparico so izmerili čas (t) potovanja plovca, koščka lesa ali plutovinastega zamaška od prve točke do cilja. S pomočjo znane razdalje (s) so izračunali hitrost toka (v): v = s · t. Meritve so ponovili najmanj 4-krat in izračunali srednjo hitrost. Podatke so uredili, jih zapisali z ustrezno enoto in izračunali koli- čino. Pot (s) so izrazili v metrih, čas potovanja predmeta (t) v se- kundah. Hitrost (v) so zapisali v metrih na sekundo. Upoštevali so, da je hitrost toka na sredini vodotoka največja. Povprečna hitrost vodnega toka je bila 2,9 m/s. Definicija pretoka vode (Ø) je prostornina, ki steče čez izbrano površino oz. skozi prečni prerez v določeni časovni enoti. Enota za pretok vode je m 3 /s. Na pretok vplivajo nagib dna struge, razgi- banost njenega profila in količina vode. Vodni pretok je pomem- ben za prezračenost vode (količino raztopljenega kisika) in izraža vodnatost vodotoka. Ker pa z globino hitrost vodotoka pada, so upoštevali polovično hitrost na površini Ø = · S (Ø – vodni pre- tok (m 3 /s), v – hitrost toka (m/s), S – površina profila (m 2 )). Vodni pretok je bil 0,69 m 3 /s (mesec september). Zaključek Med dejavnostjo, ki je trajala 2 uri, sem učence usmerjala z napot- ki za delo. S to vajo so se učenci prvič srečali in so dokaj natančno ocenili temperaturo vode, dolžino odseka, širino in globino struge, tudi ocena prečnega preseka struge je bila primerljiva z izračuna- no. Z veseljem so opravljali meritve, vmes so se tudi malo poigrali, tako da so se poškropili z vodo. Učenci so bili nad delom navdu- šeni, še posebej zato, ker jim ni bilo treba biti v šolskih prostorih, ampak v najlepši učilnici, v naravi. S d h Slika 1: Presek struge Foto: arhiv Tilke Jakob