Prirocnik za izvajanje spremljane poti v šolo / pešbus in bicivlak / 1. Uvod Priročnik za izvajanje spremljane poti v šolo je vsebinska dopolnitev k Priročniku za izvajanje skupnostnih projektov. V slednjem so splošni napotki, kako pripraviti in izvajati skupnostne projekte, medtem ko se pričujoči priročnik podrobneje osredotoča na spremljano pot v šolo. V idealnem primeru se priročnika uporabljata skupaj, čeprav ta priročnik tudi samostojno nudi dovolj izčrpne informacije za uspešno organizacijo pešbusa in bicivlaka. Namen tega priročnika je predstaviti spremljano pot v šolo in njene vsestranske pozitivne učinke za otroke, lokalno skupnost in okolje ter ključne akterje spodbuditi k njenemu izvajanju. V prvem delu priročnika je predstavljena spremljana pot v šolo, njen namen in njene koristi. Priročnik korak za korakom vodi pri širjenju pobude, pridobivanju podpornikov in izvajanju spremljane poti v šolo. Predstavljene so ciljne skupine in ključni deležniki, dejavniki, ki vplivajo na aktivno pot v šolo v lokalnem okolju, in namigi za motiviranje potencialnih izvajalcev in akterjev. V drugem delu so podana podrobna navodila za organizacijo in izvedbo spremljane poti, ki smo jih preizkusili v pilotnih projektih. Aktivnosti zato ni treba razvijati na novo, temveč jih je potrebno samo prilagoditi lokalnemu okolju. KOMU JE NAMENJEN PRIROČNIK? V priročniku bodo koristne nasvete našli vsi, ki bi si želeli spodbuditi aktivno pot v šolo v svojem lokalnem okolju: posamezni starši ali skupine staršev, učitelji, drugi zaposleni na šolah in vodstvo šole, druge skupine in organizacije, ki delajo z otroki, lokalne skupnosti in občine. 02 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 01 2. Spremljana pot v šolo 2.1 ZAKAJ SPREMLJANA POT V ŠOLO? 2.3 KORISTI ZA OTROKE, STARŠE, LOKALNO SKUPNOST IN OKOLJE Po letu 2000 so raziskave telesne pripravljenosti in Vzrokov za prekomerno težo in slabe telesne Aktivna pot v šolo peš ali s kolesom otrokom zagotavlja zdravim in okolju prijaznim življenjskim slogom. Otroci, prekomerne prehranjenosti otrok zaznavale drastično sposobnosti otrok je več. Raziskave na eni strani minimalno mero dnevne telesne aktivnosti, kar pozitivno ki po vsakdanjih opravkih že od malega pešačijo zmanjšanje gibalnih zmogljivosti otrok in epidemijo navajajo slabe jedilnike in slabe prehranjevalne navade, vpliva na njihovo zdravje. Otroci, ki v šolo hodijo peš in kolesarijo, imajo v primerjavi z otroki, ki so že od prekomerne telesne teže in debelosti. na drugi strani pa nezadostno telesno aktivnost otrok. ali se vozijo s kolesom, so v povprečju vsak dan fizično malih nog navajeni prevažanja z avtomobilom, večje aktivni več časa in so bolje telesno pripravljeni kot možnosti, da bodo te navade ohranili in prakticirali tudi v Inštitut za varovanje zdravja RS je leta 2009 poročal, V zadnjih letih se je preživljanje prostega časa otrok otroci, ki se v šolo vozijo. Dokazano je, da se otroci, ki v odraslosti. da se je število predebelih mladostnikov v dvajsetih močno spremenilo, tako da manj časa preživijo zunaj, šolo prihajajo peš ali s kolesom, tudi sicer več gibljejo. letih povečalo za 14 %, čezmerno težo pa naj bi imel pa tudi v šolo redko prihajajo samostojno peš ali s Pot v šolo je zato idealna priložnost za skrb za zdravje takrat že vsak četrti mladostnik. Poročilo organizacije kolesom. Na manjšo osebno mobilnost otrok vplivajo Poleg vplivov na zdravje samostojna in nemotorizirana ter za osebnostni in socialni razvoj otrok, ima pa tudi UNICEF za države OECD iz leta 2010 pa je ugotovilo osebnostne in socialne lastnosti učencev in njihovih pot v šolo spodbuja tudi osebnostni in socialni razvoj številne prednosti za družbo in okolje. Spremljana pot v 18-odstotno stopnjo otrok s prekomerno telesno težo in staršev, prostorsko-okoljske lastnosti soseske ter politika otrok, saj ti razvijajo neodvisnost, krepita se njihov šolo razbremeni starše, ki tako otroke v šolo pospremijo Slovenijo razglasilo za državo z najvišjo stopnjo otrok šole do tega vprašanja. občutek odgovornosti in zavest o lastnih zmožnostih. samo ob določenih dnevih, ne pa vsak dan, in lahko tako s prekomerno telesno težo med državami srednje in Dostavljanje z avtomobilom pa, ravno nasprotno, pridobljeni čas izkoristijo za druge aktivnosti in opravke. vzhodne Evrope. Čeprav bi se glede na oddaljenost od šole veliko vzdržuje odvisnost otrok od staršev in zmanjšuje otrok lahko na pot odpravilo peš ali s kolesom, starši možnost za razvoj samostojnosti. Poleg neposrednih učinkov ima aktivna pot v šolo tudi Najnovejše raziskave sicer zaznavajo postopno otroke vse pogosteje pripeljejo z avtom do vhoda in številne posredne učinke. Če otroci v šolo pešačijo izboljšanje. Trend naraščanja debelosti pri otrocih jih tam po pouku tudi poberejo. S tem se na eni strani Pri poskusnih spremljanjih v okviru programa Zdrav ali kolesarijo, se zmanjša število poti, opravljenih z in mladostnikih se v nekaterih starostnih skupinah zmanjšujejo priložnosti za njihovo dnevno aktivnost, na šolar so učitelji poročali, da so otroci lažje sledili pouku. avtomobilom, in posledično tudi količina škodljivih in z nekaterimi razlikami po spolu počasi umirja. Po drugi strani pa jim je onemogočeno, da bi se postopoma Jutranja hoja ali vožnja s kolesom je tudi aktivnost na izpustov v okolje. Zlasti v bližini šol se kakovost zraka skoraj desetletnem zelo pospešenem zmanjševanju osamosvajali in spoznavali okolico. svežem zraku, ki možgane napolni s kisikom in poveča izboljša, stopnja hrupa pa zmanjša. Avtomobili tudi ne gibalnih zmogljivosti raziskava SLOfit v zadnjih petih zbranost. povzročajo več gneče in zastojev pred šolami, tako da letih prepoznava stagnacijo ali napredek, ki se prav Slovenska družba je izjemno avtomobilistično so šolska dvorišča varnejša in prijetnejša. tako razlikuje po starostnih skupinah in spolu. Vendar naravnana, kar ima resne družbene in okoljske posledice. Otroci na poti v šolo uživajo v družbi svojih sošolcev in strokovnjaki poudarjajo, da je pot do zdravja in telesne Z navajanjem otrok na dnevno vožnjo z avtomobilom ne tako spoznavajo svoje vrstnike. Istočasno pa spoznavajo Znano je, da so soseske, kjer so ulice in trgi živahni, pripravljenosti otrok, kakršno smo imeli v devetdesetih bomo spremenili ustaljenih škodljivih mobilnostnih navad. tudi prostor, v katerem živijo. Kadar pešačimo ali varnejše in prijetnejše za življenje. Prisotnost otrok na letih, še dolga. kolesarimo, namreč veliko bolje kot v avtomobilu ulicah tako k hoji in zadrževanju na javnih prostorih dojemamo prostor, v katerem se nahajamo. pritegne tudi druge družbene skupine. 2.2 PEŠBUS IN BICIVLAK Aktivna pot v šolo je pomembna tudi z vidika vzgoje Pot otrok v šolo je torej veliko pomembnejša, kot si za prometno varnost in trajnostni razvoj. Otroci s morda predstavljamo. Aktivna pot v šolo je v širšem premagovanjem krajših razdalj v okolju, ki ga poznajo, družbenem interesu, zato je pomembno, da si lokalna Pešbus in bicivlak sta načina spremljane poti v šolo, pri nato pa hodijo ali kolesarijo sami. V Švici, na primer, pa postopoma osvajajo prometne predpise in pravila skupnost prizadeva spodbujati takšno prakso. Lokalna katerih se učenci v šolo odpravijo peš ali s kolesom v organizirano spremljano pot v šolo izvajajo celo šolsko vedenja ter postajajo suvereni udeleženci v prometu. skupnost mora storiti vse, da otrokom omogoči organiziranih skupinah po premišljeno začrtanih poteh leto. samostojno in aktivno pot v šolo, in k temu lahko po in po stalnem urniku. Skupine otrok spremljajo odrasli Z zgodnjim razvijanjem zdravih navad, kot sta pešačenje svojih zmožnostih prispevajo vsi člani lokalne skupnosti. – najpogosteje so to starši sami, ki se izmenjujejo v V Sloveniji je spremljana pot v šolo doslej potekala samo in kolesarjenje, vzgajamo ozaveščene posameznike z dogovorjenem ritmu, v nekaterih primerih pa tudi drugi v poskusnih obdobjih, na primer v času Evropskega člani širše družine (dedki in babice) ali drugi prostovoljci. tedna mobilnosti in v okviru programa Zdrav šolar, ki ga je sofinanciralo Ministrstvo za zdravje. V okviru V tujini sta ponekod praksi že zelo razširjeni. Starši se programa je spremljanje potekalo po dva tedna na organizirajo sami, pri čemer jih podpreta šola in lokalna Podružnici Ledine Osnovne šole Milojke Štrukelj v Novi skupnost, nekateri angažirajo tudi širšo družino ali Gorici ter na osnovnih šolah Majde Vrhovnik in Koseze v prostovoljce, in tako otroke vsak dan spremljajo na Ljubljani. aktivni poti v šolo, bodisi peš ali s kolesom. Organizirana spremljana pot v šolo je samo prvi Pešbus je zelo razširjen v Italiji in Švici, kjer je znan pod korak k spodbujanju samostojne aktivne poti v šolo. imenom pedibus, v Veliki Britaniji in ZDA pa kot walking Z izvajanjem pešbusa in bicivlaka opozarjamo na bus. Poznajo ga tudi v Kanadi in Avstraliji. pomen in prednosti dnevne aktivnosti otrok. Taka praksa je bila še pred nekaj leti povsem običajna in jo Bicivlak je prevod besedne zveze bike train, kot to je vredno ponovno okrepiti. Z izvajanjem pešbusa in vrsto spremljane vožnje v šolo imenujejo v angleško bicivlaka spoznavamo tudi morebitne omejitve in ovire v govorečem svetu – v Veliki Britaniji, Kanadi, ZDA, Avstraliji prostoru, ki hojo ali kolesarjenje v šolo otežujejo, in nanje in na Novi Zelandiji. opozorimo. Spremljana aktivna pot v šolo se lahko izvaja v obliki Namen pešbusa in bicivlaka je ozavestiti lokalne poskusnih obdobij ali stalno. V nekaterih državah jo skupnosti o pomenu hoje in kolesarjenja nasploh ter o organizirano izvajajo samo v prvih tednih na začetku njunih učinkih na kakovost življenja. Samostojna aktivna šolskega leta, da se otroci navadijo na pot in jo spoznajo, pot v šolo mora ponovno postati najbolj običajna in splošno sprejeta praksa. 02 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 03 3. Oblikovanje pobude šolo z avtomobilom in zapravljati časa v gneči. S tem ciljem, da vsaka pot postane varna pot za samostojno boste skrbeli za okolje in boljši zrak ter prispevali k gibanje otrok brez potrebe po nadzoru. višji kakovosti življenja v vaši okolici. Kot pobudniki in podporniki pešbusa in bicivlaka ste gonilna sila Občinski pravilniki lahko izključujejo ali omejujejo sprememb na bolje, ki jo naša družba nujno potrebuje. parkiranje v krogu 100 metrov oziroma več od šole ter uvedejo območje nizke hitrosti (30 km/h ali manj) ali celo 3.1 KDO IN KAKO SODELUJE PRI SPREMLJANI POTI V ŠOLO? … ŠOLA območje umirjenega prometa v okolici šol. K privlačnosti hoje in kolesarjenja lahko občina prispeva Ciljna skupina spremljane poti v šolo so otroci, šolarji Spremljevalec oziroma spremljevalci spremljajo skupine Dosedanje izkušnje izvajanja spremljane poti v tako, da: prve in druge triade. Za pešbus so glavna ciljna skupina otrok na poti v šolo. šolo v Sloveniji kažejo, da je za uspešno izvajanje • zmanjša, umiri ali prepove lokalni in prehodni motorni otroci v prvem in drugem razredu ter otroci v vrtcu, ki najpomembnejše pokroviteljstvo ali vodilna vloga šole. promet v okolici šol (radij 100 metrov ali smiseln radij, morajo imeti spremstvo do šole. Za bicivlak so ciljna Spremljevalci so v prvi vrsti starši, ki z občasnim Če ste sami predstavnik šole in imate podporo vodstva ki doseže 90 % učencev), skupina otroci od prvega do vključno petega razreda spremstvom otrok v šolo pomagajo drug drugemu šole, potem ste na dobri poti, da vam uspe. • zniža omejitve hitrosti (cone 30 km/h, ustvarjanje oziroma dokler ne opravijo kolesarskega izpita. Otroci z in se ob določenih dnevih razbremenijo te naloge. območij umirjenega prometa), opravljenim kolesarskim izpitom lahko kolesarijo sami. Spremljevalci so lahko tudi drugi družinski člani in K sodelovanju povabite starše, navdušite otroke in • oteži ali ukine parkiranje v okolici šol, sorodniki, sosedje, prijatelji ali drugi aktivni posamezniki, poiščite koordinatorja, ki bo usmerjal in organiziral Najpomembnejši deležniki so torej otroci, starši in šole. • zmanjša pretočnost osebnih motornih vozil (in poveča skupine in organizacije, ki so pripravljeni pomagati. spremljano pot v šolo. Pridobite podporo lokalne Pripravljenost in odločenost šole in staršev sta za skupnosti, partnerske organizacije ali posameznike ter pretočnost drugih zaželenih oblik premikanja), izvajanje ključni. Po dosedanjih izkušnjah otrok ni treba Pri spremstvu pa lahko sodelujejo tudi učitelji. To sponzorje. • na najbolj prometnih občinskih cestah v naseljih prepričevati, saj so nad aktivnostjo večinoma navdušeni. omogoča boljši odnos in komunikacijo s šolarji, kar je poveča gostoto prehodov za pešce in kolesarje koristno tudi v vsakodnevnem pedagoškem procesu. Redno komunicirajte s starši o varnem samostojnem (prehod na največ vsakih 150 metrov). Pomemben akter so tudi občine, saj lahko s svojimi Udeležba pri pešbusu in bicivlaku se lahko otrokom prihodu otrok v šolo in po potrebi organizirajte ustrezno ukrepi in spodbudami podprejo in olajšajo izvajanje Občina lahko šole finančno, kadrovsko in strokovno upošteva tudi kot opravljena določena šolska aktivnost. izobraževanje. pešbusa in bicivlaka. podpre tako, da zagotovi pripomočke in gradiva, Spremljanje v šolo je lahko ena od aktivnosti Med letom spodbujajte razvoj kolesarskih spretnosti potrebna za izvedbo aktivnosti (table, varnostni Drugi pomembni deležniki so lokalne organizacije, medgeneracijskega sodelovanja. Otroke lahko v (v okviru športnih dni, zaključnih piknikov ipd.). Vedno jopiči ipd.). Občina lahko zagotovi spremstvo, bodisi skupine in posamezniki, ki se ukvarjajo z otroki ali šolo spremljajo starejši občani, ki so pripravljeni s obstaja določen delež otrok, ki še ne znajo voziti kolesa. s prostovoljci ali s svojimi ali dodatnimi kadri (npr. iz bi enostavno želeli po svojih močeh pomagati pri prostovoljskim delom prispevati k dobrobiti družbe. Zanje lahko organizirate mini tečaj (s poganjalci in s naslova javnih del), ki jih lahko v ta namen tudi sama spodbujanju spremljane poti v šolo. Lokalna skupnost lahko k sodelovanju spodbudi lokalna kolesi). izobražuje. Poleg otrok sta za izvajanje spremljane poti v šolo društva in združenja, ki bi bila pripravljena izvajati Šolska dvorišča in igrišča naj bodo namenjena izključno V primeru, da imajo šole težave pri organiziranju pomembni še vlogi koordinatorja in spremljevalca. spremljanje. šolarjem in naj nikoli ne služijo kot začasna ali stalna prostovoljcev za spremstvo, lahko občina priskoči na Koordinator organizira in koordinira izvajanje Spremljevalci so lahko tudi posamezniki, ki jih šola ali parkirišča za avtomobile. Najbližje parkiranje naj bo pomoč s plačanim spremstvom. Vir financiranja je lahko spremljane poti v šolo ter vodi komunikacijo z vsemi lokalna skupnost angažira s plačilom na različne načine mogoče najmanj 100 metrov od šole. proračunska postavka za šolske prevoze. To ne pomeni, vpletenimi. V vlogi koordinatorja je lahko nekdo izmed (prek javnih ali družbeno koristnih del), ali brezposelni da je potrebno avtobusne šolske prevoze v celoti ukiniti, Šola lahko z ustrezno urbano opremo (stojala za kolesa zaposlenih na šoli (morda tisti, ki je odgovoren za prostovoljci, ki se jim s prostovoljnim delom poveča temveč lahko pretehtate kombinacijo več oblik prihoda ipd.) izrazi svojo podporo in tako podpre prizadevanja prometno vzgojo, ali kdo drug, ki je močno naklonjen nadomestilo za brezposelnost. učencev v šolo, s poudarkom na njihovi samostojnosti za pogostejše kolesarjenje v šolo. izvedbi aktivnosti) ali eden od staršev, lahko pa tudi kdo in telesni aktivnosti. Občini lahko to prinese znatne Pri spremljanju lahko pomagajo tudi lokalne nevladne drug, ki je povezan z otroki v lokalnem okolju in se je Šolsko osebje lahko s svojim zgledom prispeva k večji prihranke, zato bi lahko iz tega naslova omogočila tudi organizacije (npr. članice Mreže za prostor in Plana B za pripravljen angažirati v tej vlogi. privlačnosti hoje in vožnje s kolesom. Lahko se tudi plačilo za spremljevalce. Slovenijo). vključijo v akcije, kakršna je »Pripelji srečo v službo«. Vloga koordinatorja je, vsaj na začetku, zelo pomembna Občina lahko ponudi strokovno podporo šolam pri Pomembno je, da so spremljevalci stalni, zanesljivi in za izvajanje spremljane poti v šolo, zato ne gre Zakaj? načrtovanju poti, bodisi s svojimi strokovnimi službami motivirani. V primeru velikega števila spremljevalcev je zanemariti njegove odgovornosti in ga je dobro zanjo bodisi s plačilom strokovnim organizacijam, ki bi dobro, da je vsaj eden od njih stalnejši, da ima pregled Šole imate pomembno vlogo pri spodbujanju zdravega nagraditi. Vloga koordinatorja je na začetku močna, pomagale pri načrtovanju poti in pripravi gradiv na nad spremljanjem na določeni progi in lahko po potrebi življenjskega sloga otrok, in omogočanje aktivne poti kasneje, ko je izvajanje utečeno, pa se lahko zmanjša. lokalni ravni. komunicira s starši, šolo in drugimi spremljevalci. v šolo je eden od načinov vzgoje šolarjev v zdrave in Koordinator skrbi, da izvajanje poteka brez težav, in ozaveščene posameznike. Občina lahko igra pomembno vlogo tudi pri promociji in rešuje morebitne zaplete. Prostovoljno angažiranje spremljevalcev je priporočeno ozaveščanju, in sicer tako, da o aktivnostih obvešča prek na tak ali drugačen način nagraditi. S povečanjem deleža otrok, ki prihajajo v šolo peš ali svojih komunikacijskih kanalov (občinsko glasilo ipd.) in s kolesom, boste odpravili dnevne prometne zamaške jih vključi v svoja sporočila za javnost na temo prometa, 3.2 KAJ LAHKO NAREDITE, ČE STE … pred šolo in sprostili javni prostor, ki ga lahko namenite zdravja, šolstva. drugim vsebinam. Vsakodnevno gibanje prispeva k večji zbranosti otrok pri pouku ter krepi motorične Izvaja lahko promocijske aktivnosti, kot je udeležba … OTROCI da čim prej stopite v stik s šolo, jim predstavite sposobnosti in socialne vezi. župana ali županje pri spremljani poti v šolo ali na spremljano pot v šolo in jih poskušate prepričati v Evropskem tednu mobilnosti. Dolgoročno lahko podpira Če si želiš v šolo hoditi peš ali s kolesom v družbi izvajanje ali sodelovanje pri izvajanju. Poleg tega si lahko s spodbujanjem hoje in kolesarjenja aktivnosti ozaveščanja v zvezi z aktivno potjo v šolo ali vrstnikov, svoje starše in učitelje spodbudi k organizaciji Pridobite podporo drugih staršev, ki so naklonjeni aktivni v šolo zmanjšate stroške prevoza otrok v šolo, če zdaj v službo ter v zvezi s trajnostno mobilnostjo nasploh. pešbusa in bicivlaka. poti v šolo, in se skupaj obrnite na šolo. Tako boste za razdalje, krajše od štirih kilometrov, plačujete šolski močnejši in šola bo vaš skupni predlog zaznala kot bolj kombi ali avtobus. Zakaj? upravičen. … OBČINA ALI LOKALNA SKUPNOST Pešbus in bicivlak sta zelo zabavna, saj se lahko na poti Zakaj? v šolo družiš v prijatelji. Hoja in kolesarjenje v šolo sta Če ste predstavnik občine ali lokalne skupnosti, lahko tudi zdrava, saj se po poti nadihaš svežega zraka in se Aktivna pot v šolo ima številne prednosti za vašega prevzamete pobudo pri organizaciji spremljane poti razgibaš. otroka, pa tudi za vas. Ob določenih dnevih spremstvo v šolo v svojih osnovnih šolah ali pa šole k temu otrok prevzamete sami, kadar vašega otroka spremljajo spodbudite in jih pri tem podprete. … STARŠI drugi starši, pa ste te naloge razbremenjeni in pridobite dragocen čas v jutranjih in popoldanskih urah. Prav Sprejmite ukrepe, ki bodo izboljšali pogoje za hojo in Če ste starši ali drug zainteresirani, je najpomembneje, tako se vam ne bo več treba vsak dan drenjati pred kolesarjenje v šolo. Razširite mrežo varnih poti v šolo s 04 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 05 Poleg tega lahko občina po potrebi pomaga pri … DRUGA ZAINTERESIRANA JAVNOST • Morebitne druge ovire Potem ko ste raziskali situacijo v vašem lokalnem okolju, komuniciranju med osnovnimi šolami, starši ter Ko boste raziskovali stanje na področju pešačenja in analizirali glavne dejavnike ter identificirali ovire, je čas, ministrstvi oziroma drugimi deležniki na državni ravni. Dosedanje izkušnje izvajanja spremljane poti v kolesarjenja v šolo, boste gotovo naleteli še na druge da nagovorite ključne deležnike. šolo v Sloveniji kažejo, da je za uspešno izvajanje ovire, na katere nismo pomislili. Pomembno je, da Zakaj? najpomembnejše pokroviteljstvo ali vodilna vloga poznate čim več dejavnikov, zato poskušanje situacijo Občine imate pomembno vlogo pri spodbujanju šole, zato najprej navežite stik z njimi. Poleg tega se spoznavati s posluhom za mnenja drugih. zdravega življenjskega sloga občanov. Z omogočanjem lahko povežete tudi s starši v lokalni skupnosti, ki jih in spodbujanjem aktivne poti v šolo vzgajate prepoznavate kot zaveznike pri izvajanju spremljane poti ozaveščene občane z zdravim in okolju prijaznim v šolo. življenjskim slogom. Zakaj? Aktivna pot v šolo bo pozitivno vplivala na prometno Hoja in kolesarjenje v šolo ter posledična prisotnost situacijo v vaši občini, saj se bodo zmanjšali zastoji v otrok in odraslih v javnem prostoru izboljšujejo okolici šol ter potrebe po površinah za parkiranje in kakovost življenja v vsaki soseski. Zmanjša se potreba ustavljanje pred šolami, te površine pa boste lahko po avtomobilu, kar lahko privede do manjšega števila namenili drugim vsebinam. avtomobilov v soseski, sprostitve površin, namenjenih Zmanjšanje prometa pomeni tudi zmanjšanje škodljivih parkiranju, za druge vsebine, izboljšanja kakovosti zraka vplivov na okolje. Na tak način lahko zmanjšate hrup in in zmanjšanja hrupa. izboljšate kakovost zraka. Učinki na sosesko so tudi posredni. Pričakovati je, da se bo zaradi prisotnosti otrok več ljudi zadrževalo na javnih prostorih, kar povečuje stopnjo varnosti, nudi možnosti za krepitev sosedskih odnosov in vzpostavljanje skupnosti. Soseska postane prijetnejša za življenje. 3.3 KAKO PODATI POBUDO ZA SPREMLJANO POT V ŠOLO? Pred oblikovanjem pobude je priporočljivo preveriti Šole te omejitve s svojimi pravili pogosto še zaostrijo 3.4 POVEZOVANJE S KLJUČNIMI AKTERJI smiselnost in potrebo po spremljani poti v šolo v ter odvisnost otrok od staršev še povečajo. Nekatere lokalnem okolju. Preden začnete spodbujati k izvedbi šole ne dovolijo, da bi otroci prihajali sami v šolo vse do V kakršnikoli vlogi že ste, morate najprej navezati stike mnenje, pomisleke in zadržke. Skupaj poskušajte in dejansko izvajati spremljano pot v šolo, je dobro tretjega razreda. Kolesarski izpit lahko otroci pridobijo in vzpostaviti sodelovanje z vsemi ključnimi deležniki. Pri določiti morebitne ovire, ki jih udeleženci prepoznavajo. raziskati stanje in se seznaniti z vsemi dejavniki. V samo v šoli, in če ga šole izvajajo kot del šolskih izbirnih predstavitvi spremljane poti v šolo si lahko pomagate Razpravo o tem lahko usmerjate tako, da opozorite na vsakem okolju se boste gotovo srečali z vsaj eno od dejavnosti šele v petem razredu, otroci pred tem ne z materiali, ki smo jih že razvili za potrebe pilotnih dejavnike v poglavju 3.3. ovir, ki jih navajamo spodaj. Vendar pogumno! Četudi smejo sami kolesariti v šolo, čeprav so starost za projektov pešbusa in bicivlaka. obstajajo zelo omejujoče ovire, je izvajanje spremljane opravljanje kolesarskega izpita že dopolnili. Nekatere Razpravljajte o smiselnosti in izvedljivosti spremljane poti v šolo smiselno, saj je to eden od načinov, da se na šole kolesarjenje v šolo zaradi strahu pred nevarnostmi Organizirajte srečanje oziroma delavnico, na katero poti v šolo. Če se boste strinjali, da sta pešbus in bicivlak ovire opozori in jih odpravi. v prometu celo popolnoma prepovejo. povabite vse ključne akterje. Več o tem, kdo so ključni možna ali celo nujna, skupaj določite, kdo se bo sestal s akterji, najdete v poglavju 3.1 ( Kdo in kako sodeluje pri predstavniki šole, kar je logičen naslednji korak, če šola Dobro je, da najprej preverite naslednje dejavnike. Preverite, kakšni so infrastrukturni pogoji za pešačenje spremljani poti v šolo? ) . Udeležencem najprej predstavite in kolesarjenje pred šolami in v njihovi okolici. Prepričajte še ni bila vključena. svoj predlog, nato pa jim omogočite, da izrazijo svoje • Delež otrok, ki že hodijo ali kolesarijo v šolo se, ali so pred šolo urejene kolesarnice, stojala za Zaradi različnih oddaljenosti in drugih dejavnikov je kolesa ali vsaj primerni prostori za parkiranje koles, in nemogoče doseči stoodstotno udeležbo otrok pri hoji in spodbudite šolo, da takšne prostore uredi. kolesarjenju v šolo. Zato najprej preverite, ali ni delež teh otrok že tako visok. • Urejenost prometne infrastrukture na poti v šolo Starše lahko od tega, da bi otroke same pustili na 3.5 VZPOSTAVITEV SODELOVANJA S ŠOLO • Oddaljenost otrok od šole pot, odvračajo pomanjkljivosti v prometni ureditvi ali Vsakodnevno pešačenje in kolesarjenje v šolo je mogoče nevarnosti na šolski poti. Preverite, ali so na poteh do samo, če razdalje niso predolge. Otroci, ki so od šole šole na primer urejeni prehodi čez železnico ali bolj Skupaj s podporniki, ki ste jih pritegnili na srečanju s Več o koordinatorju v poglavju 3.1 ( Kdo in kako sodeluje oddaljeni več kot dva kilometra, bodo težko vsak dan prometno cesto, ali so na ključnih mestih klančine za ključnimi akterji, se srečajte s predstavniki šole in jih pri spremljani poti v šolo? ) . pešačili v šolo. Vsakdanje kolesarjenje je mogoče do kolesa in drugi nujni pogoji za prijetno pešačenje in prepričajte o koristih spremljane poti v šolo. Če vas približno štirih kilometrov. Če je torej vaše okolje takšno, kolesarjenje do šole. bo šola podprla, vas bo najverjetneje sama prosila, Pri pogovorih o procesu in načinu izvedbe je pomembno da so otroci doma daleč vstran od šole, kar je izven da aktivnost predstavite tudi na svetu staršev, ki je vključiti čim širši krog akterjev, ki so za izvedbo urbanih območij pogosto, je aktivna pot v šolo otežena • Urejenost šolskih poti pomemben akter za pridobivanje podpornikov med pomembni, tudi možne zunanje spremljevalce. V tej ali celo nemogoča. Preverite, ali ima vaša šola urejene varne šolske poti, ki starši. fazi je pomembno pridobiti zaupanje staršev in njihovo so osnovni predpogoj za varno samostojno pot otrok v podporo. Še vedno je mogoče doseči, da otroci pešačijo del šolo. Če niso urejene, lahko šole k temu spodbudite. Ko na šoli dosežete strinjanje, da se bo spremljana pot poti, od točke, kjer jih starši odložijo. Vendar mora biti v šolo izvajala, in pridobite podporo vodstva šole, se Potem ko imate soglasje šole in izbranega koordinatorja, to smiselno glede na prometno ureditev ali prometne • Pripravljenost staršev dogovorite o načinu izvedbe. Pri tem je ključen izbor lahko začnete z zbiranjem prijav učencev ter probleme, s katerimi se soočate v lokalnem okolju. Pripravljenost oziroma zlasti nepripravljenost staršev za spodbujanje pešačenja in kolesarjenja v šolo je v neki koordinatorja, ki bo usmerjal organizacijo spremljane informiranjem »šolske« in širše javnosti. • Politika in pravila šole meri skoraj gotovo prisotna. Sicer bi že našli način, da poti in kasneje skrbel za nemoteno komunikacijo med Zakoni sicer do neke mere omejujejo samostojno pot v bi otroci hodili v šolo peš ali s kolesom. Starši morda vsemi sodelujočimi – učitelji, učenci in starši ter drugimi Zanimanje za spremljano pot v šolo med starši lahko šolo. Otroci lahko gredo sami peš v šolo šele v drugem ocenjujejo, da jim vožnja z avtom vzame manj časa, spremljevalci. preverite z vprašalniki, ki jih razdelite med učence, lahko razredu, s kolesom pa šele takrat, ko pridobijo kolesarski ali pa jih skrbi za varnost otrok na poti v šolo. Če jim pa pripravite tudi spletno anketo in jih k izpolnjevanju izpit. predstavite vse prednosti, ki jih ima spremljana pot v Pomembno je, da ima koordinator podporo šole in povabite preko šolske spletne strani in družabnih šolo, jih ne bi smelo biti težko prepričati. zaupanje staršev ter izkušnje z usmerjanjem aktivnosti. omrežij. 06 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 07 Pripravite urnik, po katerem si starši razdelijo spremljanje šolskih aktivnosti, kot so izleti in športni dnevi, vsaj otrok po posameznih dnevih. Na posamezni progi naj teden dni vnaprej. 4. Uresnicevanje pobude bosta vsaj dva spremljevalca, če je to mogoče. Komunikacija o tem lahko teče preko vas ali pa direktno Izkušnje kažejo, da je največji izziv pridobivanje med učenci in spremljevalci, odvisno od tega, kdo bo spremljevalcev. Najbolje se obnese, če so spremljevalci otroke spremljal in kakšni odnosi se bodo med njimi 4.1 NAVODILA ZA KOORDINATORJA PEŠBUSA IN BICIVLAKA starši ali drugi bližnji sorodniki učencev. Če teh ne vzpostavili. uspete prepričati dovolj, si lahko pomagate s pozivom Opozarjajte spremljevalce, da se morajo natančno držati INFORMIRANJE IN KOMUNICIRANJE PRIPRAVA PROGE IN VOZNEGA REDA za prostovoljce ali pa se povežete z lokalnimi društvi in organizacijami, ki bi bili pripravljeni pomagati s svojimi voznega reda in da s postaje ne odhajajo prezgodaj ali prepozno. Za varnost pri bicivlaku lahko poskrbite tako, Informiranje staršev in učencev Po zbranih prijavah locirajte domove učencev in prostovoljci. da spremljevalce opremite z odsevnimi jopiči. Starše in učence o pričetku izvajanja spremljane poti pripravite eno ali več prog, ki naj bodo kratke, ravne, Pri načrtovanju prog in določanju spremljevalcev v šolo obvestite s pisnimi obvestili, ki naj jih učencem zanimive in varne. Postaje naj bodo čim bližje domovom upoštevajte priporočena razmerja med številom Motivirajte učence, da se bodo pešbusa in bicivlaka razdelijo učitelji. Poleg tega lahko prosite učitelje, da otrok, vendar naj jih ne bo preveč. Pri pešbusu so lahko potnikov in spremljevalcev. Pri pešbusu je to razmerje udeleževali z veseljem in jim bo takšna pot v šolo prešla pešbus in bicivlak predstavijo v svojih razredih, lahko pa proge dolge do dveh kilometrov v eno smer, pri bicivlaku sedem otrok na enega odraslega, pri bicivlaku pa dva v navado. Pomagate si lahko z žigi ali nalepkami, ki smo to stori koordinator. pa so lahko proge tudi daljše. Po izkušnjah, ki smo jih otroka na enega odraslega. jih pripravili v okviru Zdravega šolarja. pridobili v preizkusnih obdobjih izvajanja bicivlaka v Po šoli obesite plakate, s katerimi obveščate in Ljubljani, je mogoče do šole kolesariti tudi štiri kilometre. Pri pilotnih projektih smo za motivacijo uporabljali EVALVACIJA nagovarjate učence in starše, ter poudarite podporo »vozovnice« za otroke. Spremljevalce zato opremite z šole. Dolžino proge oziroma čas, ki ga porabite od prve žigi, ki jih dobijo učenci za vsakodnevno udeležbo na Ob koncu izvedbe zberite odzive in mnenja vseh postaje do šole, preverite na terenu, tako da načrtovano Obvestilo in promocijska gradiva je smiselno obesiti tudi pešbusu ali bicivlaku. Za večkratno udeležbo – tedensko sodelujočih ter ocenite, kaj je bilo dobro in kaj bi lahko progo prehodite oziroma prekolesarite. Pri tem na šolsko spletno stran, ciljne skupine otrok pa naj dobijo ali mesečno – lahko učence tudi nagradite. Pri pilotnih še izboljšali. Če boste spremljano pot v šolo izvajali dalj upoštevajte tudi čas za ustavljanje in priključevanje novih natisnjena obvestila za starše v beležke oziroma naj jih o projektih smo uporabljali nalepke. Otroci ne potrebujejo časa, lahko odzive zbirate sproti. učencev na poti. Na podlagi praktičnega preizkusa na projektu obvesti predstavnik staršev ali učitelj po e-pošti. veliko materialnih nagrad, dobiti morajo le občutek, terenu pripravite načrt poti in postaj z natančnim voznim da so del nečesa pomembnega. Zbiranje štampiljk v Odzive lahko zberete s sproščenim neformalnim Informiranje javnosti redom, ki zagotavlja, da učenci pravočasno prispejo v »vozovnice« in nalepka na koncu tedna sta več kot pogovorom, z izvedbo delavnice ali s pripravo Če želite, lahko o projektu obvestite tudi širšo javnost, šolo. Postaje naj bodo prepoznavne in lahko dostopne. dovolj. vprašalnikov, ki jih sodelujoči izpolnijo fizično ali na pri čemer si lahko pomagate z lokalnimi mediji, kot so Prepričajte se, da so prostori primerni, da se tam ustavi spletu. občinska glasila, lokalni časopis, radio ali televizija. Nekaj skupina otrok. Poimenujte jih in označite s tablami, da IZVEDBA Za učinkovitejše merjenje učinka aktivnosti je dobro, da zanimanja lokalne skupnosti boste gotovo pritegnili, jih bodo učenci brez težav našli. Na tablo zapišite ime načine prihoda otrok v šolo beležite pred, med in po saj bodo mimoidoči in sosedje opazili skupine otrok, ki postaje in čas odhoda s postaje. Med izvajanjem pešbusa in bicivlaka je ključna aktivnosti. Tako boste lažje merili spremembe in ocenili pešačijo in kolesarijo v šolo. Lahko se zgodi, da je kdo od prijavljenih otrok predaleč komunikacija med vsemi sodelujočimi. Kot koordinator učinke spremljane poti v šolo. od šole, da bi lahko sodeloval pri spremljani poti v šolo. poskrbite za pregled nad prisotnostjo otrok in ZBIRANJE PRIJAV Gradiva, ki smo jih pripravili v okviru Zdravega šolarja, Takšne otroke boste morali zavrniti. Če si res želijo spremljevalcev ter komunicirajte s starši in šolo. lahko kot vzorce uporabite pri pripravi svojih obvestil, sodelovati, pa se lahko dogovorite, da se vam pridružijo Dogovorite se, da otroci oziroma starši sporočajo Sočasno s pričetkom komunikacijskih aktivnosti začnite izjav, prijavnic in drugih materialov. Najdete jih tukaj: na kateri od postaj, kamor jih pospremijo (pripeljejo) morebitno odsotnost otrok s pešbusa in bicivlaka, tako zbirati prijave za pešbus in bicivlak. Poleg obvestila http://zdravsolar.si/gradiva. starši. da se jih na postajah ne čaka po nepotrebnem. naj učenci dobijo tudi prijavnice, s katerimi bodo lahko izrazili zanimanje za sodelovanje pri spremljani poti Prav tako je treba spremljevalce sproti obveščati o vseh PRIPRAVA IZVEDBE v šolo. Na prijavnicah naj bo jasno razloženo, kaj sta predvidenih spremembah urnika zaradi načrtovanih pešbus in bicivlak, kaj je njun namen in kako delujeta. Pri pripravi na izvedbo naj sodelujejo vsi – koordinator Starše in učence istočasno obvestite tudi o njihovih in predstavniki šole, učenci, starši in drugi spremljevalci. dolžnostih, povezanih s spremljano potjo v šolo, tako da Obvestite jih o poteku prog, postajah in voznem redu. 4.2 NAVODILA ZA DRUGE SODELUJOČE bodo vedeli, kakšno odgovornost sprejemajo. Opremite jih z zemljevidi, da se bodo lažje znašli. Poskrbite, da vsi udeleženci vedo, kaj lahko pričakujejo in Poleg prijav učencev na pešbus ali bicivlak istočasno UČENCI postaji, kjer ga pobere pešbus ali bicivlak. Prav tako kaj so njihove obveznosti – le tako bo izvedba potekala sprejemajte tudi prijave staršev, ki bodo sodelovali kot so odgovorni za pot od doma do postaje, in če je to brez zapletov. Zlasti učenci in spremljevalci se morajo spremljevalci. Učenci, ki sodelujejo pri spremljani poti v šolo, podpišejo potrebno, morajo otroka do tja pospremiti. zavedati svoje odgovornosti. izjave, s katerimi se zavežejo, da se bodo držali pravil in Starši poskrbijo tudi za obveščanje o morebitnih da bodo upoštevali navodila spremljevalcev. Pravila med izostankih otrok. drugim zajemajo pravočasne prihode na postajo, hojo oziroma vožnjo v koloni, primerno vedenje, upoštevanje Pri bicivlaku starši prispevajo tako, da otroke naučijo prometnih predpisov ter skrb za to, da na poti ne ovirajo osnovnih kolesarskih veščin. Starši naj otroke spodbujajo drugih učencev. k čim pogostejši vožnji s kolesom v prostem času, da lahko pridobijo potrebne spretnosti in se naučijo STARŠI ravnanja v prometu. Otroci morajo zadovoljivo obvladati kolo in se zavedati svojih obveznosti do spremljevalcev. Starši otrok, ki sodelujejo pri pešbusu in bicivlaku, Prav tako morajo vsaj deloma poznati možne nevarnosti podpišejo izjavo, s katero se zavežejo, da bodo podpirali v prometu. nemoteno in tekoče izvajanje spremljane poti v šolo. Starši naj otroke navajajo na samostojno pot v šolo in Idealno je, da se starši v proces vključijo kot domov brez avtomobila. spremljevalci in s svojim zgledom spodbujajo otroke k pešačenju in kolesarjenju pri vsakdanjih aktivnostih. K Starši se morajo zavedati, da je odgovornost za vedenje spremljanju naj starši spodbudijo stare starše in ljudi, ki otrok še vedno njihova in je ne morejo prenesti na jim zaupajo. spremljevalca. Če otrok noče v šolo s skupino, kot je bilo dogovorjeno, je prihod v šolo skrb staršev. Starši morajo poskrbeti, da je otrok pravočasno na 08 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 09 Starši otroke zaupajo spremljevalcem, tako kot npr. Kadar spremljevalec ne more voditi pešbusa ali bicivlaka, pri udeležbi na rojstnodnevni zabavi sošolca. Več o pravočasno obvesti koordinatorja in z njegovo pomočjo odgovornosti v poglavju 4.3. poskuša najti nadomestnega spremljevalca. Starši naj spodbujajo udeležbo pri pešbusu in bicivlaku v Spremljevalec ne odgovarja za dejanja otrok. Za to vseh vremenskih razmerah. Če so spremljevalci in učenci so v celoti odgovorni njihovi starši, ki poskrbijo tudi za primerno opremljeni, lahko pešačijo in kolesarijo tudi v morebitno nezgodno zavarovanje. Če otrok ne želi v šolo dežju. s pešbusom ali bicivlakom, kot je bilo dogovorjeno, je njegovo vedenje in prihod v šolo skrb staršev. SPREMLJEVALCI UČITELJI IN ŠOLA Spremljevalci, ki spremljajo učence na poti v šolo, podpišejo izjave, s katerimi sprejmejo pravila pešbusa in Spremljano pot v šolo lahko podprete tudi z drugimi bicivlaka. Spremljevalci se zavežejo, da se bodo trudili aktivnostmi in ukrepi. Za učence, ki prihajajo z upravičiti zaupanje staršev, vendar se zavedajo, da so bicivlakom, zagotovite dovolj stojal za kolesa ali za vedenje otrok odgovorni starši. kolesarnico, v kateri lahko spravijo kolesa pod streho. Prav tako zagotovite primerne prostore, kjer lahko otroci Spremljevalci se morajo držati prometnih predpisov in hranijo čelade ter odložijo in posušijo dežnike, dežne skrbeti za varnost ter se truditi, da so s svojim vedenjem plašče, pelerine in drugo opremo. 4.3 ODGOVORNOST zgled otrokom. Pomembno je, da spremljevalec pozna pravila v cestnem prometu ter jih jasno komunicira Spodbujajte otroke, da se udeležujejo pešbusa in Spremljanje otrok terja odgovorno ravnanje in skrbnost učencem. bicivlaka v vseh razmerah, tudi v dežju in pozimi. odraslih udeleženih, ne smemo pa pozabiti, da so za Spremljevalec skrbi za prijazen sprejem in varno počutje Gradiva, ki smo jih pripravili v okviru programa Zdrav otroke primarno odgovorni starši. Oni presojajo vidike otrok ter se drži urnika, tako da otroci v šolo prispejo šolar, lahko kot vzorce uporabite pri pripravi svojih (ne)varnosti za svojega otroka, oni so tisti, ki se odločajo, pravočasno. obvestil, izjav, prijavnic in drugih materialov. Najdete jih kdaj bodo otroka za eno uro pustili samega doma, pa se pričakuje, da pri izpolnjevanju prevzete obveznosti Pred odhodom spremljevalec preveri seznam otrok za ta tukaj: http://zdravsolar.si/gradiva. kdaj ga bodo napotili na samostojno pot v trgovino, ravnajo s skrbnostjo, ki jo je mogoče pričakovati v dan in beleži udeležbo. katero sosedo bodo poprosili za varstvo, ko se bo zvezi z izpolnitvijo takega dogovora (torej v skladu s nenapovedan službeni sestanek zavlekel v večer. Ta pričakovanim običajnim skrbnim ravnanjem). Če pa je ta starševska odgovornost izhaja iz roditeljske pravice oseba v svojem službenem času šolski učitelj, je dolžan (skrb za preživljanje, varstvo in vzgojo otrok), kar ravnati z večjo skrbnostjo – po pravilih svoje učiteljske vključuje tudi zastopanje mladoletnih otrok. stroke (torej v skladu s pričakovanim ravnanjem strokovnjaka – vzgojnega delavca). Kadar ima tujega otroka določen čas v varstvu druga odrasla oseba, gre za (obligacijski) dogovor, v katerem V okviru opisanega je zato potrebno presojati tudi se srečata dve odgovornosti. Na eni strani odgovornost odgovornost za morebitno škodo, ki nastane v času staršev, ki skrbijo za varstvo otroka, da se odločijo, izvajanja dogovorov (pešbus in bicivlak). Temeljno komu bodo začasno zaupali svojega otroka v varstvo pravilo odškodninske odgovornosti je, da je škodo in pod kakšnimi pogoji, ter na drugi strani odgovornost dolžan povrniti tisti, ki jo povzroči, pri tem pa je potrebno odrasle osebe, ki prevzame otroka v varstvo, da ravna ugotoviti povezavo med nepravilnim ravnanjem glede tega skrbno in odgovorno, glede na to, da so povzročitelja (velika neskrbnost, malomarnost) in otroci ranljiva kategorija oseb, predvidljivost njihovega nastalo škodo. Objektivna odgovornost (tistega, ki ravnanja pa je skladna z njihovo stopnjo razvoja. dejavnost izvaja) je podana le, če gre za nevarno dejavnost, kar pešbus in bicivlak ni. Tudi v tem primeru Zakonska ureditev ima glede takega razmerja minimalne pa izvajalec dejavnosti ne bi odgovarjal, če bi dokazal, usmeritve. Otrok se ne sme dati v varstvo osebi, ki da je nastala škoda iz kakšnega drugega vzroka, ki ga po zakonu ne bi mogla biti skrbnik (to je oseba, ki ji ni bilo mogoče pričakovati, se mu izogniti ali ga odvrniti. je odvzeta roditeljska pravica ali ki nima poslovne Običajno skrbna zaupanja vredna poslovno sposobna sposobnosti ali od katere glede na njene osebnostne odrasla oseba, ki ji ni odvzeta roditeljska pravica, torej lastnosti ni mogoče pričakovati, da bo pravilno ne bo odgovorna za morebitno nastalo škodo, če je opravljala skrbniške dolžnosti). Od oseb, ki na pešbusu svojo dolžnost izvedla s skrbnostjo, ki se za to običajno ali bicivlaku začasno skrbijo za varnost prevzetih otrok, pričakuje. 4.4 FINANČNI OKVIR Organizacija in izvajanje spremljane poti v šolo ne sploh če bo spremljanje trajalo dalj časa. Pri pilotnem zahtevata visokih stroškov. projektu, kjer je spremljanje trajalo dva tedna, smo za prostovoljce pripravili pogostitev in jim podelili priznanja Najbolj zahtevna dela sta organizacija, ki zajema vse v zahvalo za sodelovanje. S prostovoljci lahko sklenete korake od pobude, dogovarjanja s šolo in zbiranja prijav pogodbo o prostovoljskem delu, ki jim omogoča do usmerjanja izvedbe in evalvacije, ter spremljanje. nekatere finančne olajšave, če so prejemniki socialne Če bodo spremljevalci otrok starši ali drugi bližnji pomoči. sorodniki, potem je izvajanje veliko lažje, saj je skrb za Drugi stroški, povezani z izvedbo spremljane poti v šolo, njihovo organizacijo manjša, pa tudi nagrade so manj so materiali, s katerimi boste obveščali in komunicirali potrebne. ter nagrajevali otroke, kot so različne tiskovine, table Če bodo otroke spremljali drugi, npr. zunanji prostovoljci, za postaje, štampiljke in odsevni jopiči, če se jih odločite potem je za slednje dobro predvideti določene nagrade, uporabljati. 10 DOVOLJ ZA VSE - SKUPNOSTNO UPRAVLJANJE Z ŽIVLJENSKIMI VIRI / PRIROČNIK ZA IZVAJANJE SPREMLJANE POTI V ŠOLO 11 O projektu Skupnostno upravljanje z življenjskimi viri Viri Ahlport Newsome, Kathryn idr. 2008. Barriers to and facilitators of walking and bicycling to school: formative results from the non-motorized travel Namen projekta Skupnostno upravljanje z življenjskimi samooskrbe s hrano, trajnostne mobilnosti, urejanja study. 35(2): 221–244. viri je opolnomočiti lokalne skupnosti za trajnostno prostora, upravljanja z gozdom in turizma. Artnik, Barbara in dr. 2011. Neenakosti v zdravju in z zdravjem povezanih vedenjih slovenskih šolarjev. Nacionalni inštitut za varovanje zdravja. upravljanje z življenjskimi viri v lokalnih okoljih. Predstavitve dobrih praks so se že v preteklosti izkazale Dostopno prek: http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/ files/publikacije-datoteke/hbsc_2010_0.pdf (10. januar 2017) Projekt izvajajo nevladne organizacije Društvo Focus, kot dober način širjenja praks, ki so že dokazale svojo Davison, Kirsten K. in dr. 2008. Children’s Active Commuting to School: Current Knowledge and Future Directions. Preventing Chronic Disease 2008: Umanotera, Inštitut za politike prostora in Pravno-uspešnost. V njih so vgrajene dragocene izkušnje 5(3). Dostopno prek: http://www.cdc.gov/pcd/ issues/2008/jul/07_0075.htm. (10. januar 2017) informacijski center nevladnih organizacij – PIC. in lahko predstavljajo navdih tudi pripravljavcem Fanjul, Gonzalo. 2013. Children of the recession. The impact of the economic crisison child well-being in rich countries. UNICEF, Innocenti Report Card S promocijo skupnostnega upravljanja z življenjskimi in izvajalcem skupnostnih projektov. Organizacije 12. Dostopno prek: http://www.unicef-irc.org/publications/733 (10. januar 2017) viri si projekt predvsem prizadeva prispevati k partnerice projekta Skupnostno upravljanje z Gabrijelčič Blenkuš, Mojca in Monika Robnik. 2016. Prekomerna prehranjenost in debelost pri otrocih in mladostnikih v Sloveniji II. Dostopno prek: blaginji lokalnih skupnosti ter k povečanju prehranske življenjskimi viri so v preteklosti objavile več tematskih http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/debelost_pri_o-m_daljsa_spletna_julij2016_final.pdf (10. januar 2017) samooskrbe in neodvisnosti od fosilnih energentov na katalogov dobrih praks na svojih področjih delovanja: Kahlmeier, Sonja in dr. 2011. Health economic assessment tools (HEAT) for walking and for cycling. Methodology and user guide. Economic ravni države. • Slovenija znižuje CO2: dobre prakse – zniževanje assessment of transport infrastructure and policies. Dostopno prek: http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/Transport- and-health/ publications/2014/health-economic-assessment-tools-heat-for-walking-and-for-cycling.-methodology-and-user-guide.-economic- izpustov toplogrednih plinov in prilagajanje na Priročnik za izvajanje spremljane poti v šolo – pešbus assessment-of-transport-infrastructure-and-policies.-2014-update (10. januar 2017) podnebne spremembe: (katalog 2012,3 katalog 2013,4 in bicivlak izhaja iz izkušenj, pridobljenih v pilotnem Program Zdrav šolar. Dostopno prek: http://zdravsolar.si. katalog 20155); projektu, ki je v letu 2016 potekal v sodelovanju z • Spodbujamo zelena delovna mesta (katalog 2014)6; Puska, Pekka. 2008. The North Karelia Project. 30 years successfully preventing chronic diseases. 53: 26–29. Dostopno prek: http://www.idf.org/ Mestno občino Nova Gorica. V letu 2017 ga spremljajo še sites/default/files/attachments/ article_593_en.pdf (10. januar 2017) • Prostori sodelovanja – skupnostne prakse v urejanju Priročnik za izvajanje skupnostnih projektov, Priročnik za prostora (zbornika 2014 in 2015)7; Starc, Gregor idr. 2016. SLOfit 2016 – letno poročilo o telesnem in gibalnem razvoju otrok in mladine slovenskih osnovnih in srednjih šol v šolskem ureditev skupnostnega prostora in Priročnik za izvedbo letu 2015/2016. Dostopno prek: http://www.slofit.org/ Portals/0/SLOfit_2016.pdf (10. januar 2017) • Trajnostne skupnostne prakse (katalog 2015)8; skupnostne sončne elektrarne, postopoma pa se jim • Trajnostna mobilnost v praksi (zbornik 2016)9. World Health Organization, Regional Office for Europe. 2014. Healthy Cities, Promoting health and equity – evidence for local policy and practice. bodo pridružili še priročniki za izvedbo skupnostnih Dostopno prek: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/262492/Healthy-Cities-promoting-health-and-equity.pdf?ua=1 (10. januar 2017) projektov na drugih področjih. V okviru projekta Skupnostno upravljanje z življenjskimi viri se je 17. junija 2016 odvila nacionalna konferenca Predhodnik priročnikov je Vodnik po skupnostnem Dovolj za vse – skupnostno upravljanje z življenjskimi upravljanju z življenjskimi viri,1 ki vsebuje celovit opis viri, na kateri so se srečali predstavniki občin, zadrug, koristi skupnostnih projektov ter opisuje številne podjetij, nevladnih organizacij in civilnih iniciativ, domače in tuje dobre prakse skupnostnega upravljanja politični odločevalci na lokalni in državni ravni ter ostali z življenjskimi viri. Dopolnjuje ga Katalog dobrih praks zainteresirani za skupnostne projekte.10 20162 s podrobnimi opisi dvanajstih skupnostnih dobrih praks na področjih skupnostne energetike, lokalne Uredniški odbor: Priročnik je objavljen na spletnem mestu www.dovoljzavse.si. Renata Karba, Gaja Brecelj (obe Umanotera), Senka Šifkovič Vrbica (PIC), Tomislav Tkalec, Barbara Kvac, Živa Kavka Gobbo (vsi Focus), Izdajatelj: Petra Očkerl, Maja Simoneti, Marko Peterlin (vsi IPoP) Focus, društvo za sonaraven razvoj, Maurerjeva 7, 1000 Ljubljana Avtorica: Petra Očkerl CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana Avtorica poglavja 4.3: Senka Šifkovič Vrbica 373.3:613.955(035)(0.034.2) OČKERL, Petra Lektura: Priročnik za izvajanje spremljane poti v šolo - pešbus in bicivlak Tadej Turnšek [Elektronski vir] / [avtorica Petra Očkerl]. - El. knjiga. - Ljubljana : Focus, društvo za sonaraven razvoj, 2017 Oblikovanje in prelom: Način dostopa (URL): www.dovoljzavse.si Iz principa, Sonia Pust ISBN 978-961-94159-3-1 (pdf) Slikovno gradivo je iz programa Zdrav šolar. 1. Gl. stv. nasl. 288538624 Ljubljana, januar 2017 drugi izvod Priročnik je izdan v okviru projekta Skupnostno upravljanje z življenjskimi viri, ki ga izvajajo organizacije Focus, društvo za sonaraven razvoj, Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, Pravno-informacijski center nevladnih organizacij – PIC in Inštitut za politike prostora. focus 1 društvo za sonaraven razvoj Dostopno prek: http://www.umanotera.org/wp-content/uploads/2016/04/Vodnik-po-skupnostnem-upravljanju-z-%C5%BEivljenjskimi-viri.pdf. 2 Dostopno prek: http://www.umanotera.org/wp-content/uploads/2016/04/Katalog-dobrih-praks-2016.pdf. 3 Dostopno prek: http://www.slovenija-co2.si/upload/katalog-dobre-prakse-2012-isbn.pdf. 4 Dostopno prek: http://www.slovenija-co2.si/upload/katalog_dobreprakse_2013.pdf. Projekt iz sredstev Sklada za podnebne spremembe financira Ministrstvo za okolje in prostor. Vsebine izražajo mnenje avtorja in ne predstavljajo uradnega 5 Dostopno prek: http://www.slovenija-co2.si/upload/SLO-CO2_Katalog_dobrih_praks_2015.pdf. stališča Vlade Republike Slovenije. 6 Dostopno prek: http://www.arhiv.zelenadelovnamesta.ukom.gov.si/upload/Katalog%20dobrih%20praks %20ZDM.pdf. 7 Dostopno prek: http://prostorisodelovanja.si. 8 Dostopno prek: http://www.umanotera.org/wp-content/uploads/2015/07/Katalog-dobrih-praks-2015.pdf. 9 Dostopno prek: http://ipop.si/wp/wp-content/uploads/2016/10/Trajnostna-mobilnost-v-praksi.pdf. 10 Posnetek konference, predstavitve govorcev in zapis delavniškega dela so objavljeni na tej povezavi: http://www.umanotera.org/kaj-delamo/trajne- Priročnik je nastal kot plod sodelovanja z Mestno občino Nova Gorica in lokalno koordinatorico za projekt, Petro Doljak. vsebine-projekti-kampanje/skupnostno-upravljanje-z-zivljenjskimi-viri. Njej in predstavnikom občine se zahvaljujemo za pomoč in podporo. 12