ŠOLSKA PRAKSA Tabori za nadarjene učence v osnovni šoli Tjaša Šinkovec, učiteljica gospodinjstva in kemije, OŠ Janka Modra, Dol pri Ljubljani Učitelji se pri svojem delu vse pogosteje srečujemo z različnimi učenci. Eni izmed njih so tudi nadarjeni učenci. Njihova področja nadarjenosti so različna, od intelektualnega, ust- varjalnega, tehničnega, telesno-gibalnega, glasbenega, učno-storilnostnega, likovnega ter dramskega. Ker smo na naši šoli poleg dodatnega pouka in drugih dejavnosti, ki jih izvajamo, želeli nadarjenim učencem in vsem tistim, ki izkažejo interes za to, ponuditi nekaj več, smo se odločili organizirati tabore, ki so potekali v šoli ali izven nje in na katerih bi se učenci lahko naučili česa novega na drugačen način. V članku sta tako predstavljena dva tabora, ki smo jih izvedli. Nadarjeni učenci in motivacija Pomembno je, da učenju namenimo dovolj časa Nadarjeni učenci so v Zakonu o osnovni šoli opre- in da poteka v prijetnem delovnem vzdušju, ki deljeni kot »učenci, ki izkazujejo visoko nadpov- spodbuja krepitev in razvoj učenčeve notranje prečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosež- motivacije ter navaja k samouravnavanju učenja, ke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ki pomembno pogojuje izjemne dosežke (Juriše- ali športu.« (ZOsn-H 2011; 11. člen). Nadarjenost je vič 2014). v zgodnjem otroštvu torej mogoče razumeti kot izjemen učni potencial, ki ga bo učenec v nasle- Spodbujanje kritičnega mišljenja dnjih življenjskih obdobjih najverjetneje uresničil, Kritično mišljenje spodbuja učitelj, ko učencem v kolikor bo v njegovem učnem okolju izkusil do- omogoča, da: volj učnih priložnosti oziroma spodbud in podpore - sprašujejo in odkrivajo (raziskujejo), za napredovanje. Raziskave so pokazale, da ima - so pozorni na natančno in jasno rabo jezika, poleg umskih sposobnosti veliko vlogo tudi učen- - presojajo in vrednotijo jasnost relevantnih kri- čeva motivacija, saj le motivirani učenci pričnejo z terijev, učenjem (sprašujejo, raziskujejo, berejo …) in vztra- - sklepajo in interpretirajo, jajo pri tem, dokler ne zaključijo s svojimi naloga- - argumentirajo (analizirajo in vrednotijo argu- mi. Vsi nadarjeni učenci pa niso enako motivirani mente, lastne in tuje, jih oblikujejo), za šolsko učenje, kar lahko ogrozi razvoj njihovih - rešujejo probleme in se odločajo (uporabljajo potencialov in vodi celo k učni neuspešnosti (Ju- različne strategije reševanja problemov in ra- riševič 2014). Nadarjene učence lahko pri njihovi znovrstne tehnike odločanja), uspešnosti ovirajo tudi različni dejavniki, kot so: - razmišljajo o lastnem razmišljanju (ga anali- • strah pred spraševanjem, zirajo, vrednotijo in načrtno izboljšujejo) (Ru- • slaba pozornost, pnik Vec 2012). • hiperaktivnost, • nizka samopodoba in pomanjkanje samoza- Tabor za nadarjene, ena od možnih oblik dela z upanja, nadarjenimi učenci • nesposobnost tvornega delovanja pri skupin- Osnovni namen taborov, ki smo jih ponudili učen- skem delu, cem naše šole, je nadarjenim in vsem tistim, ki si • čustvena in socialna nezrelost idr. (Žagar in želijo nekaj več in pokažejo zanimanje, ponuditi drugi 1999) razširjen program v skladu z njihovimi potrebami in zmožnostmi. Tabor nudimo učencem od pe- Ker je motivacija pomembna spremenljivka uče- tega do devetega razreda. Potrudili smo se, da je nja in učne uspešnosti, je pomembno, da ji na šoli tabor zajemal več področji nadarjenosti. namenimo dovolj pozornosti (Juriševič 2014). Da bi ohranili motivacijo pri nadarjenih učencih, smo Tabor Učilnice pobega se na naši šoli odločili, da bomo organizirali tabore Tabor Učilnice pobega je potekal na šoli. Učenci z različno vsebino, ki bodo potekali bodisi na šoli v so v petek popoldne po pouku prišli nazaj v šolo petek popoldne in soboto ter bodo učenci na šoli ter s seboj prinesli stvari, potrebne za nočitev v tudi prespali ali pa na centru šolskih in obšolskih šoli, saj je tabor potekal tudi v soboto do pozne- dejavnosti preko vikenda (od petka do nedelje). ga popoldneva. Ker je bilo prijavljenih učencev za 26 Didakta tabor veliko, smo se odločili, da jih razdelimo na ločiti temo in zbrati vse zamisli, ki so jih naslednji dva dela, in sicer učence 5. razreda in učence 6.–9. dan uporabili pri ustvarjanju učilnice pobega. Vse razreda posebej. Tabor je tako potekal dva viken- obroke (večerjo, zajtrk, kosilo) so si učenci pripra- da zapored. vili sami v učilnici gospodinjstva, s pomočjo učite- ljice, pri čemer so razvijali svoje ročne spretnosti. Ideje in zamisli za učilnico pobega so učenci zače- li zbirati že v petek in nato v soboto nadaljevali z V vsaki skupini je bil en učitelj, ki je skupino vodil uresničitvijo le-teh. in ji pomagal h karseda najboljši izvedbi njihove učilnice pobega. Učenci so ob sestavljanju učil- Najprej so se učenci razdelili v tri skupine. Vsa- nice pobega razvijali svojo intelektualno, ustvar- ka skupina je načrtovala svojo učilnico pobega, jalno, vodstveno, tehnično in likovno področje pred tem pa so morali »napeti možgančke«, do- nadarjenosti. Po sobotnem kosilu je sledil poskus 27 Didakta ŠOLSKA PRAKSA rešitve iz učilnic pobega, ki sta jih pripravili drugi ki vključujejo: postavljanje hipotez, opazovanje in dve skupini. Reševanje je šlo učencem dobro od opisovanje pojavov, preizkušanje, beleženje ter rok in uspeli so pobegniti iz učilnic, ki sta jih pri- zbiranje podatkov in predstavitve opažanj in re- pravili drugi dve skupini. Na koncu so svoje vtise zultatov. o taboru zapisali na liste in se pred odhodom do- mov razmigali še s štafetnimi igrami, pri katerih so bili v ospredju učenci, katerih telesno-gibalno področje je močnejše. Tabor Raziskovanje koroških biserov (CŠOD Peca) Nadarjeni učenci so se v petek dopoldne odpravi- li na tabor proti Mežici (CŠOD Peca). Ob prihodu so se učenci spoznali ob spoznavnih in socialnih igrah, nato je sledilo eksperimentiranje. Učenci so izvajali različne kemijske in fizikalne eksperimen- te ter tako razvijali svoje eksperimentalne veščine, 28 Didakta je sledil jutranji pozdrav soncu in joga. Po zajtrku so učenci spoznali motorično pot in plezali med krošnjami dreves. Spoznali so tudi šport, imenovan disk golf, katerega cilj je spraviti leteči disk v posebej oblikovano kovin- sko košaro in v katerem so se tudi preizkusili. Tako so razvijali svoje gibalne spretnosti. Sledilo je kosilo in počitek ter odhod proti rudniku Mežica. Vožnja v majhnih, zaprtih vagonih v rudnik je bila razburljiva, v rudniku pa so se naučili in izvedeli veliko novega. Ob vrnitvi nazaj na CŠOD je sledila večerja in večer- ni dogodek, ki so ga pripravili učenci. Kasneje so se sprostili še ob družabnih igrah ter se odpravili spat. V nedeljo so si učenci po zajtrku izdelali vsak svo- jo družabno igro. S tem so krepili svoje kreativno in ustvarjalno mišljenje. Nato so se razdelili v skupine in tekmovali v kvizu »Modrov vseved«. Nekaj vpra- šanj se je nanašalo na obisk rudnika Mežica, v kate- rem smo bili prejšnji dan, ostale naloge in vprašanja pa so spodbujale reševanje logičnih nalog in ugank. Po večerji so učenci pripravljali program za so- Zmagovalna skupina je po kosilu prejela tudi manj- botni večerni dogodek. Cilj te naloge je bil, da si šo nagrado. Sledilo je še pisanje vtisov preživetega učenci zamislijo program in izvajanje ter povezo- vikenda in odhod proti šoli. vanje le-tega, pripravijo kostume, scenografijo, se sami razdelijo po skupinah za različne točke v Literatura: programu in s tem urijo tudi sodelovanje v skupi- Juriševič, M. (2014): Kaj nadarjene učence motivira za šolsko uče- nje? V: Juriševič Mojca (ur.) Spodbudno učno okolje, str. 15–28. ni ter samostojno reševanje problemov. Prav tako Ljubljana: Formatisk d.o.o. se tu razvija tudi dramsko in literarno področje Rupnik Vec, T. (2012): Kritično mišljenje in nadarjeni učenci. V: Vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi učenci osnovne šole, nadarjenosti. str. 28–37. Ljubljana: Present, d.o.o. Zakon o osnovni šoli (ZOsn-H). (1996/2012). Pridobljeno s http:// pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO448 V soboto so se zbudili zgodaj in imeli še pred zaj- Žagar, D., Artač, J., Bezič, T., Nagy, M., Purgaj, S. (1999): Koncept: trkom jutranjo telovadbo. Telovadba je bila malo Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli. Dostopno na https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2021/01/ drugačna, kot tista, ki so jo vajeni iz šole. Po teku koncept-dela-z-nadarjenimi-ucenci.pdf 29 Didakta