Letnik I. BELOKRANJEC Stran 37. *- * rcsnični naprcdek bclokranjskili kmetov Vas srčno pozdravljara Vaš za napredek vneti M. Žugel, Box 202 Murray Utah U. S. Amerika. SvOjI k SVOjIm Opozarjamo na oglas našega rojaka Lozarja Josipa, kamno- seka v Gradacu, ki izdeluje vsa v njegovo stroko spadajoča dela. Rojaki, podpirajte domačina in ne dajajte zaslužka tujcera. Občni zbop e. kr. kmet družbe kranjske vrši se v čctrtck, dne 9. julija t, 1. ob 9. uri dop. v dvorani „Mestnega doma" v Ljubljaui. — Kdor more, naj se ga udoleži! Crnomaljka: „0 narodni noši." Pri vsej naravni lepoti naše Bele kra- jine pogrešamo vedno bolj nekaj, kar ji je dajalo šele pravo lice in ime, namreč: Belokranjsko narodno nošo. Lepa pomladauska nedelja, vse v cvctji, vse zeleno, modro nebo nad vso krasoto. Zvonovi se oglase, vse hiti v božji hram, eloveka kar nekani dvigne, gledajosi mimo- idoče, kako se strinja tudi njill zunanjost z vso prerojeno piirodo. Skupina rudečeličnih kmetskih deklet pride mimo, njih obleka se blišči v nežni boloti, široka prostrana krila, beli rokavi, enak predpasnik, na glavi pa ruta v lepih, različnih bojah, zares: žive spomladanske cvetlice. — Tudi otroci, žene in starke, vsi belo oblečeni. — Pa ne samo za nedelje in praznike, ampak tudi za de- lavne dneve, je bila takšna obleka narodna. — 0 vrocem poletnem času, kako dobrodejno je uplivala bela obleka pri napornem delu. — Bela barva že saina na sebi najbolj od- bija solnčne žarke, obleka pa, kakor se vidi po kroju, odvrača tudi silno vročino, ker je vse bolj ohlapno in se života ne prijemlje preveč. Še ena slika. — Vedno bližje in bližje se sliSijo glasovi godbe, vse vzklika „Svatba gre !M In zares se premika nekak sprevod mimo nas. ,.Kje je pa nevesta?" vprašam, ker ne vidim nobene belo oblečene! -- Kaj, to je nevesta, se začudira, kajti edino venec na glavi je mal znak najodličnejše osebe v tern sprevodu, vse drugo na njej je našuš- marjeno, bolj primerno za predpust, kakor pa za tako imeniteu dan. — Ni je več videti belokranjske neveste kakor nekdaj. Predočimo si mlado dekle,lepezunanjosti, na dan njene poroke. — Vse belo na njej, glavo ji pa kinča umetno napravljen nakit, imenovan naplet, katerega rudeči Irakovi vise po hrbtu, doli do pasu. — Belo in ru- deče, kako se je to ujemalo. Nazaj k prvotnemu, kar je bilo res lepo in slikovito! Pred dveraa leti so ponovili po večletnem odmoru narodno „belokranjsko kolo". Cvet črnomaljskih deklet v nekdanji meščanski narodni noši nas je razveselil pri tern nastopu. Kratko barvasto krilo na raoderc; beli široki rokavi; črn predpasnik; ob strani enak svilnat trak s pentljo, ki je vihrala veselo po zraku; okolu vratu svilnat robec z resami, navzkriž položena; spredaj šopek lepo duh- tečih, svežih cvetlic; svetlo rudeče nogavice in črni čeveljčki. Vsem gledalcem je bila všeč narodna noša in navduševali so dekleta, naj bi se začele splošno zopet tako oblačiti, kakor je bilo to nekdaj. — Zastonj vsaka beseda, en par nedelj popoldne se je se tu pa tam katera tako napravljena videla, sedaj pa nikoli več, srain jih je tega, kar je nekdaj običajno bilo. Raje liodijo v vseh mogočih nepripravnih oblekab, kakor pa v tej, katera se jim poda tako izvrstno. Nazaj k lepim narodnim nošara. Ravno s tem pokažite vse, da ni potreba posnemati ptujce, da ste sa- mostojne, kar se pa najbolj izkaže, kakor že omenjeno, da se z vso vnemo začnete zopet oblačiti v narodne obleke. Naloga vsacega naj bi bila, vspodbujati, po- sebno mlada dekleta, naj bi se začele vsaj nekaterikrat belokranjsko oblačiti; aradniske in druge gospe naj bi svoje hčerke tudi tako oblačile, v zgled kmečkim dekletain, da bi (e, vsled tega zadobile večje veselje do svoje noše. — Sicer če bo šlo tako naprej kakor dozdaj, se s časom več vedelo ne bo odkod ime „Bela Krajina". Ne v Ameriko! Začenjala se je pomlad, vse je vrelo zopet veselja polno ven na polje, začenjalo se zopet delo, ki naj prinese kmetu zaželje- nega sadu. Mlado in staro je hitelo na polje, vse delalo z neko naglico. Z radostjo in z veselim sreem gleda človek na to množico teh krepkih, veselih ljudi, ki polnijo polja ter s sinovsko ljubeznijo obdelnjejo mater zemljo, kajti to so zdravi, krepki ljudje — to so sinovi naše zemlje in nehote pridejo tu na misel vsakerau Slovencu Murnikove besed: „Slovenec sera — in kdo je več". Take ni enake misli so se me polaščale, ko ko sem potoval po lepih gorenjskih krajih in opazil vse to. Vraeal sem se zopet po dolgem času v Belokrajino. Poinlad je bila zopet — čas je prišcl, ko začne vse skrbeti za svoj obstanek, za svoj zaslužek. Stopal sem po glavni cesti, sain, toda poln veselja, da sem zopet v dragem domačem kraju, videti sem hotel zopet naše krepko, vedno veselo belo- kranjsko Ijudstvo videti sem hotel svoje brate. Pomlad je tu — čas ko vse vre na polje, ko hiti vso v prosto naravo. Toda kaj pomeni to — stopal sem že dve, tri ure — toda na polju nikogar šc, vse prazno, vse tiho, le nckoliko starcev in starih ženic se počasi pregiblje na polju ter se trudi še v starih letih za svoj košček kruha. Solnce je bilo že visoko — toda okoli mene vse tiho, nič ni bilo tistega življenja, ki sem ga po Gorenjskem opazoval. Ah — nekaj mi vstavi korak, nehote sem postal, sree se mi je skrčilo in nemo sem zrl nekoliko trenotkov te krasne belokranjske gričke. Da, da to je vzrok temu, ta šiba, ki tepe naše Ijudstvo, Amerika! Nehote mi je prišel na misel prizor, ki ga sem videl še pred leti. Bil sem še majhen, v solo sem začel komaj hoditi. Sedel sem zamišljen pred hišo na pragu, iz teh sanj me zbudi naenkrat glasen j ok, ozrl sem se ter videl, kako se opira neka stara ženska na mladega eloveka, ter milo joče. Milo se mi je storilo pri tern prizoru, da sem jo šel vprašat po vzroku. „Vidiš, dragee', je rekla. „to je moj edini sin in sedaj gre v Ameriko, a doma ostanemo samo jaz in moj mož, ki sva že oba stara, da se že komaj po konci drživa. Sedaj ne bomo iraeli doma nič gospodarja, nobenega delavca". Ta prizor mi je stopil tedaj nehote pred oči. Žalosten je bil, toda kaj ni to usoda vsega belokranjskega ljudstva? Ali ni to ona šiba, ki ga tako brezsrčno tepe ? Žalostno je to, pa resnica. Na dnevnem redu so taki prizori v Beli Krajini, sto in sto mladih moči gre iz nasih krajev v tujino, kjer nihee ne ve, kaj ga čaka. Doma puste svoje stare stariše in sorodnike, ki naj potem obdelujejo sami polje, namesto, da bi sami počivali na stare dni. Sto in sto ljudij gre v tujino, kjer mislijo, da bodo našli srečo, da bodo več zaslužili, kakor v domovini. Ali se jim pa to tudi zgodi? Gotovo ne. Zapuste domovino in odidejo v tuje kraje, ki so jim popolnoma neznani, o ka- terih so slišali samo od daleč zvoniti, pri- dejo v te kraje popolnoma tuji, nezmožni jezika, ki se ga tam govori. Prvi agent, ki pride, jih pobere ter proda kam kakor ži- vino, zapelje jih v kako tovaino, v kako jamo, kjer delajo za male krajcarje dan in noč, kjer zapravijo svoje zdravje, svojo prostost in pridejo navsezadnje brez kraj- carja domov. Stariši doma čakajo, kdaj jim pošlje sin kaj denarja, roda nazadnje dobe pismo, kjer piše sin iz tujine, naj mu po- šljejo za pot, ker bi rad prišel domov. A sin pride in ne prinese sabo diuzega, kot žuljave roke. Iz Amerike prinese roke, zuljave kot bi imel skorjo na njili, a niti krajcarja denarja. Kmetje, ako bi vsi oni, ki so šli v Ameriko, doma tako delali, gotovo bi več zaslužili, kakor tam, in bili bi povrhu še v domači zemlji, tako so pa odšli v tujino, tam niso nič zaslužili, doma jim je pa tudi prišlo gospodarstvo na boben radi slabega go- spodarstva, a moral) so se zastonj muciti starisi, zastonj žena, zastonj sam, vse za — prazen nič. Zatorej kmetje, ne v Ameriko! Tisoče in tisoče delavcev se je moralo sedaj od tam vrniti, ker niso dobili zaslužka in krulia. Vsak naj rajše dela doma, in gotovo si bo toliko zaslužil, kot v Ameriki. Pridno v roke delo doma! Več bo delavnih rok, več bo zemlja dala. A nato se pa združite v zadruge in spravite s pomocyo zadrug svoje pridelke sami v denar. Kar je znal napraviti n. pr. danski kmet, to bo znal tudi slovenski. V zadpugri in delu je naša reSitev! Angleži in trgovski oglasi. »Pri tej priliki je treba omeniti tudi vprasanje, kako naj trgovoc oglaša (inserira1, da doseže željeni vepeb, a tu moremo opozoriti zlasti na angleSkcga trgovca. Na Angleškem je srnisel za praktično in ko- ristno oglasanje, kot je sploöno znano, n;ijboJj razvil, kar je brez dvoma tudi glavni vzrok, da je ovJadala angleška trgovina skoro celi svet. Praktični način kako Anglezi oglašajo, popisuje nek angleški list takole: »Angleški trgovec ponovi oglas vsaj 10krat ter smalm inanjše število objav za brez pornmia. On računa takole: 1. oglasa čitatelj sploh ne vidi, 2. oglas vidi, toda |^a ne čita, 3. oglas vidi in čita, pri 4. oglasu se vstavi in pogleda po cenah, pri 6. oglasu ti še piše oglaše?ateljev naslov, pri 6. oglasu se o oglasovi ponudbi že pogovarja z rodovino ali piijateljem pri 7. oglasu se že odloči, da stvar kupi, pri 8. oglasu hiti k trgovcu, pri 9. oglasu že pripovedoje o svojern nakupu, in pri 1U. oglasu pa že kupujejo tisti, katerim je o nakupu pripovedoval«. Tako pišejo >Lupocke Listy«, katere izdaja znana Vydrova tovarna v Pragi. Slovenski trgovec in obrtnik, posnemaj svojega boga- tega angleškega tovariša, pojdi in tudi ti tako »tori: Naroči oglas v »Belokranjcu«.