Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija Poštnina plačana pri pošti 5270 Ajdovščina tel: (05) 37 34 750 fax: (05) 37 34 754 OBVESTILA FEBRUAR 2023 − − ČLANARINA – POPUST OB ENKRATNEM LETNEM PLAČILU − Skupščina OZS je na seji 19.1.2023 sprejela sklep o višini članarine za leto 2023, ki določa novo višino mesečne članarine in uvaja nove razrede glede na število zaposlenih in sicer: − 12€ član, ki na podlagi pridobljenega certifikata osebno sam opravlja dejavnost domače ali umetnostne obrti − 25€ fizična oseba, samostojni podjetnik ali gospodarska družba, v katerih je zaposlen edini lastnik, družbenik, − 35€ član, ki ima od 1 do vključno 5 zaposlenih − 40€ član, ki ima od 6 do vključno 10 zaposlenih − 45€ član, ki ima 11 do vključno 20 zaposlenih, − 50€ član, ki ima 21 in več zaposlenih. − Ključni razlogi za uskladitev članarine Članarina zagotavlja ohranitev in strokovno delovanje mreže - zbornični sistem mora kljub višanju stroškov zagotavljati nemoten in učinkovit servis članom. Najvišja članarina v letu 2023 je enaka članarini, ki so jo člani plačevali v času obveznega članstva leta 2013, torej pred 10 leti. OZS ima v primerjavi z ostalimi delodajalskimi organizacijami še vedno daleč najnižjo članarino. V sorodnih organizacijah je članarina lahko več tisoč evrov letno. Članstvo v OZS se splača Dosežki zbornice v letu 2022 kažejo, da se članstvo v zbornici splača. V letu 2022 je odigrala ključno vlogo pri blaženju posledic energetske krize: − v Uredbi za male poslovne odjemalce je OZS dosegla, da so do ukrepov upravičeni tudi mali − poslovni odjemalci, ki imajo priključno moč več merilnih mest do 86 kW. Na predlog OZS je bila uveljavljena regulacija cene (cenovna kapica) za mikro, mala in srednja podjetja za električno energijo. Pri zakonu o dohodnini (obdavčitev normirancev), je OZS dosegla ugodnejšo obdavčitev normiranih samostojnih podjetnikov (namesto prvotnega predloga 25 tisoč eur je sedaj prag 50 tisoč eur). OZS je preprečila uvedbo obveznega elektronskega evidentiranja delovnega časa in obvezne božičnice… Organizira več kot 40 kongresov na leto po panogah, za katere bi člani na trgu plačali po trikrat ali petkrat višjo kotizacijo. Članom nudimo brezplačna pravna svetovanje in številne brezplačne delavnice, izobraževalne in sekcijske dogodke, jih informiramo in pomagamo pri vstopu na tuje trge. Sklep ohranja možnost koriščenja popusta člana v višini enomesečne članarine, v primeru plačila letne članarine najkasneje do konca 28. februarja 2023. V kolikor ima član v celoti poravnano članarino za nazaj, lahko izkoristi popust. Način in rok za plačilo letne članarine bo naveden na računu za mesec januar. Član, ki najkasneje do 28. februarja 2023 plača letno članarino v enkratnem znesku (sklic iz računa za januar 2023), se mu prizna popust v višini enomesečne članarine. Za poravnano letno članarino se knjiži prejet račun za januar, za članarino za obdobje od februarja do decembra 2023 bo za knjiženje poslan bremepis. Rok za plačilo letne članarine je 28.2.2023 VIŠJI PAVŠALNI PRISPEVKI ZA POPOLDANCE Pavšalni prispevki za zdravstveno zavarovanje (ZZ) so za zavezance, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci) od januarja 2022 višji. Prispevek za ZZ, zdravstveno zavarovanje za poškodbo pri delu in poklicno bolezen se je 1.1.2023 povišal na 42,91€ (doslej 40,00€). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. Pavšalni prispevki za prvo trimesečje 2023 prispevek PIZ ZZ ZZ SKUPAJ PIZ + ZZ januar 41,04 € februar 41,04 € marec 41,04 € april december sprememba 10,73 32,18 10,73 32,18 10,73 32,18 10,73 32,18 42,91€ 83,95€ 42,91€ 83,95€ 42,91€ 83,95€ 42,91€ sprememba Glede na sistem točkovanja ( točke prinaša prvih pet mest v kategoriji) je najbolj uspešna tista ekipa, ki ima tekmovalce v vseh kategorijah. Prispevek za PIZ, zavarovanje za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni, ostane do marca 2023 nespremenjen. ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV Ekipa bratov Trček zastopala Idrijo na tekmi v veleslalomu na zimskem srečanju na Kopah Kope so 21. januarja 2023 gostile Zimsko srečanje obrtnikov in podjetnikov z družinami, ki ga je organizirala Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije. Poleg druženja je najpomembnejši del srečanja veleslalomska tekma v 16 kategorijah po starosti in spolu: 5 moških, 5 ženskih kategorij, 3 kategorije deklic in 3 kategorije dečkov. Srečanja se je udeležilo več kot 530 udeležencev, od teh je tekmovalo skoraj 400 udeležencev iz 38 območnih zbornic. Poleg druženja in zabave je potekalo tudi tekmovanje v veleslalomu. V skupnem seštevku je prvo mesto zasedla ekipa smučarjev iz OOZ Slovenj Gradec z 69 tekmovalci, drugo mesto je osvojila ekipa OOZ Mozirje, tretje mesto pa ekipa iz OOZ Škofja Loka. Ekipo OOZ Idrija so sestavljali Trček Tomaž in Trček Janez z otrokoma Ano in Tino. V svoji kategoriji je ekipi z osvojenim 2. mestom prinesla točke Ana Mlakar Trček, kar je zadostovalo za skupno 11. mesto med 38. ekipami. V tej kategoriji je tekmovala tudi mlajša Tina Mlakar in osvojila osmo mesto. Prav tako je osmo mesto med 88 tekmovalci osvojil tudi Tomaž Trček (kategorija od letnika 1964 do 1973) in Janez Trček med 50 tekmovalci ( kategorija 1974 do 1983). ZAKONODAJA MINIMALNA PLAČA 2023 Od 1.1.2023 bruto minimalna plača 1.203,36€ Minimalno plačo določa Zakon o minimalni plači, ki je mesečna plača za delo opravljeno v polnem delovnem času. Delavec, ki dela krajši delovni čas, ima pravico do sorazmernega dela minimalne plače. Minimalna plača se določi kot seštevek zneska minimalnih življenjskih stroškov, povišanih za 20 % ter zneska davkov in obveznih prispevkov za socialno varnost za delavca, ki v davčnem letu, v katerem se določi višina minimalne plače, ne uveljavlja olajšav za vzdrževane družinske člane skladno z zakonom, ki ureja dohodnino, in ki razen minimalne plače in regresa, določenega z zakonom, nima drugih obdavčljivih dohodkov, ki bi vplivali na višino splošne olajšave. Minimalna plača se enkrat letno uskladi najmanj z rastjo cen življenjskih potrebščin. V minimalno plačo se ne vštevajo dodatki, določeni z zakoni in drugimi predpisi ter s kolektivnimi pogodbami ( dodatek za nočno delo, za delo v nedeljo, za delo na praznike in dela proste dneve, za delovno dobo, za pogoje dela, del plače za delovno uspešnost in plačilo za poslovno uspešnost). Višina minimalne plače (Ur.l.4/2022 z dne 13.1.2023) predstavlja največji skok v zadnjem desetletju, zvišanje pa predstavlja seštevek treh učinkov: minimalnih življenjskih stroškov, ki so bili oktobra izračunani prvič po petih letih in so znašali 669,83 €, letne inflacije (decembra je glede na leto prej znašala 10,3 %) in dohodninske zakonodaje. Minimalna bruto plača za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2023, je 1.203,36 €, neto minimalna plača za samsko osebo brez otrok pa po novem znaša 878,48 € (doslej 778,48 €). Višina minimalne in povprečne plače od leta 2010 do 2023: Leto 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Minimalna plača (€) Povprečna plača (€) 1.203,36 1.074,43 1.024,24 940,58 886,63 842,79 804,96 790,73 790,73 789,15 783,66 763,06 748,10 734,15 1.969,59 1.856,20 1.753,84 1.681,55 1.626,95 1.584,66 1.555,89 1.540,25 1.523,18 1.525,47 1.524,65 1.494,88 Novemu znesku minimalne plače bo sledila zakonsko določena prilagoditev najnižje bruto urne postavke začasnega in občasnega dela dijakov in študentov ter upokojencev, ki bo 6,92 € ( doslej 6,17 €). VARSTVO OSEBNIH PODATKOV Od 26.1.2023 se uporablja nov Zakon o varstvu osebnih podatkov Na podlagi Splošne uredbe (GDPR), ki postavlja enotna pravila za varstvo osebnih podatkov v EU, je bil sprejet novi Zakon o varstvu osebnih podatkov ZVOP-2 (Ur.l. 136/22). Nacionalni predpis lahko glede na določbe Splošne uredbe uredi določena vsebinska področja, kot so uporaba zdravstvenih, biometrijskih in genskih podatkov, nekatere postopkovne vidike (npr. postopek izrekanja sankcij in pravna sredstva) ter relacijo do drugih področij in pravic (npr. dostop do informacij javnega značaja, uporaba osebnih podatkov v raziskovalne, arhivske in statistične namene). Poleg tega ureja dodatne pogoje za pooblaščene osebe za varstvo podatkov, spreminja ureditev videonadzora, zagotavljanja sledljivosti in nekatera druga področja. Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), med drugim prinaša pomembne novosti, − institut prijavitelja s posebnim položajem ter postopek uveljavljanja pravic posameznika, − posredovanje osebnih podatkov v javnem in zasebnem sektorju, − drugačno ureditev videonadzora, − spremembe glede povezovanj zbirk osebnih podatkov − spremenjeno ureditev biometrije, − podlage za uveljavitev kodeksov ravnanja in potrjevanja (certifikacije), − dodatne pogoje glede pooblaščenih oseb za varstvo osebnih podatkov (DPO), − posebne zahteve glede varnosti osebnih podatkov, sledljivosti in ocen učinka, − pristojnosti Informacijskega pooblaščenca, − ureditev obdelave osebnih podatkov za raziskovalne, arhivske in statistične namene, − pravne podlage za izrekanje sankcij po Splošni uredbi o varstvu podatkov (GDPR). Ključne novosti zakona: 1. Privolitev: Posameznik svobodno odloča komu in pod kašnimi pogoji dovoljuje obdelavo svojih osebnih podatkov. Splošna uredba definira privolitev v 4. členu in da je privolitev veljavna mora izpolnjevati sledeče pogoje: biti mora prostovoljna (posameznik ima možnost izbire in nadzor nad svojimi osebnimi podatki), nedvoumna (pritrditev je dana z pisno ali ustno izjavo ali pa je izkazana z aktivnostjo), informirana (posameznik razume v kaj privoli) in specifična (za konkretno opredeljen namen). Zato v naprej, na splošno dane privolitve tem standardom ne ustrezajo. ZVOPP-2 ureja privolitev v javnem sektorju in privolitev otroka v storitve informacijske družbe, kot osebe, ki potrebuje posebno zaščito (8. člen ZVOP-2). Posebno varstvo osebnih podatkov se določa tudi za umrle osebe, ki svojih pravic ne morejo ščitit same (9. člen ZVOP-2). Posameznik lahko svojo privolitev kadarkoli prekliče. 2. Obveščanje posameznikov o obdelavi osebnih podatkov: Pri obdelavi osebnih podatkov so temeljna načela zakonitost, poštenost in preglednost. Od upravljavca se zahteva, da posamezniku, katerega osebne podatke obdeluje zagotovi jasne informacije glede načina in obsega obdelave, kaj so tveganja in ukrepe, ki jih je sprejel, da te podatke lahko ustrezno zaščiti. Informacije, ki jih mora dati upravljavec se razlikujejo glede na to ali so bili podatki pridobljeni neposredno od posameznika ali iz drugih virov. 3. Videonadzor: Upravljavec mora o opravljanju videonadzora objaviti obvestilo, ki mora biti postavljeno tako, da je v naprej vidno, kar pomeni, da se posameznik lahko predhodno odloči in se izogne območju, kjer je vzpostavljen videonadzor. Informacije, ki jih mora obvestilo vsebovati so določene v 13. členu Splošne uredbe in 76. členu ZVOP-2. Te informacije so lahko objavljene tudi na spletnih straneh. Videonadzor, ki se opravlja pri vstopu v poslovne prostore mora biti urejen posebej, kar pomeni, da morajo biti vsi zaposleni, o njem pisno obveščeni v naprej. Vpogled v 4. 5. 6. 7. posnetke ali njihovo posredovanje je dopustno samo iz razlogov in za namen, ki je zakonito obstajal in bil naveden na obvestilu o izvajanju videonadzora. Videonadzor v določenih prostorih ni dopusten (dvigala, sanitarije,..). Obdelava videoposnetkov mora biti sledljiva, kar pomeni, da mora upravljavec sistema zagotoviti možnost ugotavljanja, komu je posnetke posredoval, zakaj, kaj je bila podlaga itd. Pri nadzoru cest se lahko izvaja videonadzor le v naprej določenih cestnih odsekih. Videonadzor na javnih površinah je dovoljen tudi za namene varovanja varovanih oseb ter posebnih objektov in okolišev objektov oziroma varovanja drugih prostorov, zgradb ali območij, ki jih je treba varovati na podlagi zakona, in sicer samo v obsegu in trajanju, potrebnem za doseganje namena. Vpogled, uporaba ali posredovanje posnetkov so dopustni le za te namene. Biometrija: Obdelava teh podatkov je strogo omejena, saj se lahko izvaja le če je nujna za opravljanje dejavnosti, varnost ljudi, premoženja, varovanja tajnih podatkov ali poslovnih skrivnosti. Varnost osebnih podatkov: varnost osebnih podatkov in ukrepe za njihovo zagotavljanje ureja Tretje poglavje ZVOP-2. Gre za skupek ravnanj, ki s pomočjo tehničnih in organizacijskih postopkov in ukrepov preprečijo, da bi osebni podatki prišli v roke nepooblaščenim osebam, se nepooblaščeno uporabljali, brisali, spreminjali ali izgubili. Splošna uredba ureja varnost osebnih podatkov, ZVOP-2 pa vsebuje dodatne zahteve, ki jih morajo zavezanci upoštevati poleg tistih, ki so določene v Splošni uredbi. Novost je vodenje dnevnika obdelave. Zakon določa kdo in za katera dejanja ga vodi, kaj mora vsebovati, nameni za katere se uporablja in rok hrambe. Dnevnik obdelave se hrani dve leti od zaključka koledarskega leta, v katerem so bila zabeležena dejanja obdelave, če drug zakon ne določa drugače. Dnevnik obdelave je pisni dokument, v večini primerov avtomatiziran. Postopanje v primeru kršitve varnosti osebnih podatkov: Pomembno je, da je v primeru varnostnega incidenta (ko bi kršitve pomenile ogrožanje pravic in svoboščin posameznika) vzpostavljen sistem za zaznavanje in sporočanje kršitev. Upravljavec mora o kršitvi obvestiti IP takoj, najkasneje v roku 72 ur po zaznani kršitvi. Pooblaščena oseba za varstvo osebnih podatkov: Ta oseba naj bi izvajala svetovalne in nadzorne naloge na področju varstva osebnih podatkov, gre za osebo, ki je neodvisna, ki ima vse potrebne informacije v zadevah, ki se tičejo področja varstva osebnih podatkov, ima podporo vodstva, je ustrezno strokovno izobražena. Kdo mora imenovati pooblaščeno osebo določa Splošna uredba v 37. členu, 45. člen ZVOP-2 pa ta nabor razširja na upravljavce in obdelovalce iz 1. do 4. točke prvega odstavka 23. člena ZVOP-2. Drugi upravljavci ali obdelovalci lahko prostovoljno določijo pooblaščeno osebo, saj si s tem precej olajšajo delo povezano z varstvom osebnih podatkov. Naloge takega pooblaščenca so predvsem svetovalne in nadzorne narave, zato so njegove kvalifikacije izjemno pomembne. Zahteva se, da upravljavec oziroma obdelovalec na spletni strani objavi kontaktne podatke pooblaščene osebe in te podatke posreduje nadzornim organom. Ni nujno, da je pooblaščena oseba zunanji izvajalec, lahko je tudi zaposlena oseba, pri čemer je pomembno, da ne gre za nasprotje interesov. 8. Evidenca dejavnosti obdelave: Med obdelavo sodi vsaka obdelava osebnih podatkov, ki se izvaja – posredovanje, hramba, izbris itd. Evidenco je treba voditi tako, da se le ta lahko vsak čas posreduje IP v pregled, torej mora biti v pisni obliki (tudi elektronsko). Evidenco je treba sprotno ažurirati. Splošna uredba določa, kdo mora evidentirati, kaj mora evidentirati in kako se evidentiranje izvaja. ZVOP-2 določa rok v katerem je potrebno vpisati podatek o imenovani pooblaščeni osebi za varstvo osebnih podatkov v 8 dneh od njene določitve. 9. Pravice posameznikov: Posameznik, ki meni, da se njegovi osebni podatki obdelujejo nezakonito lahko zahteva, da se seznani z lastnimi osebnimi podatki, lahko zahteva njihovo popravo, omejitev obdelave oziroma izbris nezakonito obdelanih podatkov. Uredba daje pravico do ugovora obdelavi. Posameznik, ki meni, da se njegovi podatki nezakonito obdelujejo lahko poda prijavo IP (pristojnosti IP določa Zakon o informacijskem pooblaščencu). IP izvršuje svoja pooblastila v postopku, ki se vodi na zahtevo prijavitelja in postopek, ki ga vodi, kot inšpekcijski postopek. Inšpekcijski postopek se vodi v javnem interesu in v skladu z Zakonom o inšpekcijskem nadzoru. Ključne novosti ZVOP-2 so objavljene na spletni strani informacijskega pooblaščenca ZVOP-2, kjer so objavljene obrazložitve, povezave do Priročnikov in smernic in drugih uporabnih gradiv. ZAKON O VARSTVU POTROŠNIKOV Zakon o varstvu potrošnikov ZVPot-1 ( Ur.l.130/2022 z dne 11.10.2022) je začel veljati 26.1.2023. Med drugim zakon določa naslednje novosti: Prepoved dvojne kakovosti blaga (dual quality): za zavajajočo poslovno prakso se šteje trženje blaga v eni državi članici kot enakega blagu, ki se trži v drugih državah članicah, pri čemer ima to blago bistveno različno sestavo ali značilnosti (t. i. dvojna kakovost blaga). Gre sicer za blago, ki se prodaja pod isto blagovno znamko, čeprav je različna njegova kvaliteta. Novi zakon tako prakso prepoveduje. Proizvajalec mora dati na vse trge svoje izdelke iste kakovosti (okus, sestava, kvaliteta). Če prodajalec prodaja izdelke različne kakovosti pod isto blagovno znamko, bo moralo to biti vidno tudi navzven (na primer izdelke z drugo kakovostjo bo moral dati v drugačno embalažo tako, da bo potrošniku jasno, da gre za proizvod istega proizvajalca, a za drugačno kakovost izdelka). Globa za kršitve te določbe je od 5000 pa vse do 50.000 evrov. Obveznosti podjetij glede ponujanja popustov: V zvezi s prodajo blaga je pomembno, da je blago in storitve, ki so namenjeni potrošnikom, ustrezno označeni. Pri označevanju blaga mora podjetje potrošniku posredovati potrebne informacije glede značilnosti, prodajnih pogojev, uporabe in namembnosti blaga in storitev. Novost v zvezi s prodajo blaga je povezana z razprodajami. Podjetje mora označiti prejšnjo in znižano ceno. Za prejšnjo ceno se šteje najnižja cena, ki jo je podjetje uporabljalo v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Če podjetje ceno niža postopoma in neprekinjeno, se za prejšnjo ceno šteje cena, ki je bila najnižja najmanj 30 dni pred prvim znižanjem. Če je odstotek znižanja objavljen v razponu, mora najvišji odstotek znižanja zajemati najmanj eno četrtino vrednosti vsega blaga, ki je na razprodaji. V zvezi s cenami blaga je bil objavljen tudi Pravilnik o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga ( Ur.l. 10/2023 z dne 25.1.2023), ki določa pravila pri objavi znižanja cen. Nepošteni pogodbeni pogoji: za njih zakon določa, da so nični, torej brez pravnih posledic za potrošnika. Definicija nepoštenih pogodbenih pogojev je, da gre za take pogoje, ki v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank, ali če je izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika, ali če je izpolnitev znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik pričakoval, ali če nasprotujejo načelu poštenja in vestnosti. (V praksi so bili najbolj znani primeri nepoštenih sodnih praks primeri bančne pogodbe z valutno klavzulo v švicarskih frankih ali obračunavanje negativnih obresti). Stvarna napaka blaga: se lahko uveljavlja vedno, kadar kupljeni izdelek ne dela, nima lastnosti, ki bi jih moral imeti ali kako drugače ni skladen s pogodbo. Zakon uvaja vrstni red uveljavljanja pravic potrošnika, ki bo sledeč: − zahteva po popravilu ali zamenjavi blaga z novim; − če prodajalec tega ne bo izpolnil, bo lahko potrošnik zahteval sorazmerno znižanje ali vračilo celotne kupnine (torej odstopil od pogodbe). Neskladnost blaga: prodajalec mora potrošniku dostaviti blago, ki je skladno s prodajno pogodbo. Če prodajalec dobavi blago, ki jih ne izpolnjuje, se šteje, da blago ni skladno in prodajalec odgovarja za neskladnosti, ki jih je imelo blago v času dobave. Posebej zakon določa objektivne zahteve za skladnost blaga z digitalnimi elementi. Zakon določa, da prodajalec odgovarja za vsako neskladnost blaga, ki obstaja ob dobavi blaga in, ki se pokaže v dveh letih od dobave blaga, tako tudi za blago z digitalnimi elementi. Če je predmet prodaje rabljeno blago, se lahko prodajalec in potrošnik dogovorita za krajši rok odgovornosti prodajalca, vendar ne za manj kot eno leto. Zakon določa vrstni red jamčevalnih zahtevkov potrošnika in sicer: − vzpostavitev skladnosti blaga; − znižanje kupnine v sorazmerju z neskladnostjo ali odstopi od prodajne pogodbe in zahteva vračilo plačanega zneska. Navedeni zahtevki ne izključujejo potrošnikove pravice, da zahteva povrnitev vse škode, ki jo je zaradi neskladnosti blaga utrpel. Sem sodi zlasti povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza izdelkov, prav tako pa lahko zahteva povrnitev škode tudi v primerih, v katerih je popravilo ali zamenjava blaga povzročila znatne nevšečnosti za potrošnika ali če je trajalo dlje od predvidenega. Potrošnik lahko uveljavlja te pravice, če obvesti o neskladnosti prodajalca v dveh mesecih od dneva, ko je bila skladnost ugotovljena. Garancija: garancija je obveznost, s katero se podjetje zaveže, da bo potrošniku brezplačno popravilo ali zamenjalo blago, vrnilo del kupnine ali celotno, kadar blago nima lastnosti, ki so navedene v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu ali kadar ne deluje brezhibno. Zakon določa obveznosti proizvajalca do potrošnika (garancijski list, navodila za sestavo in uporabo, seznam pooblaščenih servisov,..). Če blago, za katero je izdana obvezna garancija, ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu, lahko potrošnik najprej zahteva odpravo napak. Če napake niso odpravljene v skupno 30 dneh od prejema zahteve za odpravo napak, mora proizvajalec potrošniku brezplačno zamenjati blago z enakim, novim in brezhibnim blagom. Ta rok se lahko podaljša za 15 dni. Način podaljšanja roka je določen in sicer tako, da je potrebno še pred potekom roka obvestiti potrošnika o podaljšanju ter hkrati navesti tudi razloge zakaj je rok podaljšan. Če proizvajalec v tem roku ne popravi ali ne zamenja blaga z novim, pa lahko potrošnik odstopi od pogodbe ali zahteva znižanje kupnine. Podjetje lahko da tudi daljšo garancijo (prostovoljna garancija). Novosti pri elektronskem poslovanju: zakon dodatno razširja varstvo potrošnika tudi pri prodaji blaga, ki ga predstavljajo računalniški programi, različne zvočne in videodatoteke, aplikacije, digitalne igre, podatkovno gostovanje in podobno. Tudi tu je potrebno potrošniku zagotoviti ustrezno pravno varnost, specifike pa so določene glede na posebnost digitalnih vsebin. Sklepanje pogodb na daljavo in zunaj poslovnih prostorov. Pogodba sklenjena na daljavo je pogodba, ki se sklene med podjetjem in potrošnikom na podlagi organizirane prodaje na daljavo ali ponujanja storitev na daljavo z izključno uporabo enega ali več sredstev za komuniciranje na daljavo (prodaja po pošti, spletu, telefonu ali telefaksu). Ta opredelitev zajema tudi situacije, ko potrošnik obišče prostore podjetja zgolj za namen zbiranja informacij o blagu ali storitvah in se naknadno pogaja ter sklene pogodbo na daljavo. CENA ELEKTRIČNE ENERGIJE Sprememba Uredbe o regulaciji cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja Vlada je spremenila Uredbo o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja (Ur.l.167/2022 z dne 30.12.2022), ki do 30. junija 2023 določa najvišje drobnoprodajne cene električne energije ( za višjo dnevno tarifno postavko 0,21700 €/kWh, za nižjo dnevno tarifno postavko 0,15550 €/kW in za za enotno tarifno postavko 0,19500 €/kWh). Sprememba uredbe ( Ur.l. 4/2023 z dne 13.1.2023) določa, da količina električne energije, ki jo dobavitelj proda končnemu odjemalcu po regulirani ceni, znaša 90 % porabljene električne energije odjemalca za isti mesec v obdobju od 1. julija 2021 do 30. junija 2022, za vsako tarifo posebej. Doslej je uredba med drugim določala, da omejena cena velja za 90% porabe odjemalca, pri tem pa se je kot referenca upoštevala poraba v letu 2021. Poraba v letu 2021 je bila zaradi epidemije netipična, 90% porabe iz leta 2021 bi za mnoga podjetja pomenilo zelo nizko vrednost. V spremembi uredbe je zato zapisano, da se kot referenca vzame mesečna poraba v obdobju od 1. julija 2021 do 30. junija 2022, v času, ko je bila poraba po epidemiji že normalna. Sprememba uredbe vključuje tudi merilna mesta, ki so bila priključena 1. julija 2022 ali pozneje (količina električne energije, ki jo dobavitelj električne energije proda končnemu odjemalcu po regulirani ceni velja za 90% dejanske mesečne porabe. POVRAČILA STROŠKOV IN DRUGIH DOHODKOV IZ DELOVNEGA RAZMERJA Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja ( Ur.l. 140/2006 do 162/2022) določa višine povračil stroškov v zvezi z delom, povračil stroškov v zvezi s službenim potovanjem in drugih dohodkov, do katerih se ti ne vštevajo v davčno osnovo dohodka iz delovnega razmerja. Dnevnice za službeno pot v tujino določa Uredba o povračilu stroškov za službena potovanja v tujini (Ur.l. 76/2019). ( neobdavčeno do zneskov po Uredbi) Vrsta izplačila po Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja 7,96 € Prehrana med delom na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela, prisotnost na delu nad 10 ur za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (Uredba Ur.l.87/2022) Terenski dodatek na dan Uredba (Ur.l.162/2022) 0,99 € 5,84 € za vsak polni kilometer razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela za vsak dan prisotnosti na delu Uredba (Ur.l.87/2022) 0,21 € Prevoz na delo za prisotnost najmanj en dan na delu mesečno in oddaljenost najmanj 1 km od mesta opravljanja dela če delojemalec uporablja lastno prevozno sredstvo Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača v RS za predpretekli mesec Uredba (Ur.l.114/2021) 140 € Uredba (Ur.l.87/2022) 0,43 € Kilometrina za službeno potovanje Regres za letni dopust Dnevnice za službeno pot v Sloveniji Uredba (Ur. l. 162/2022) 6-8 ur 9,69 € če stroški prenočevanja vključujejo plačilo zajtrka, se znesek dnevnice od 8 - 12 ur zmanjša za 15 %, za dnevnice nad 12 ur se znesek zmanjša za 10% Uredba o povračilu stroškov za službena potovanja v tujini (Ur.l. 76/2019) 8-12 ur 13,88 € nad 12 ur 27,81 € od 6 do 8 ur - 25% dnevnice od 8 do 14 ur - 75% dnevnice od 14 do 24 ur - cela dnevnica 55 € Nemčija, Avstrija, Italija, Francija Dnevnice za službena potovanja v tujini Prenočevanje na službenem potovanju (Uredba Ur.l.87/2022) Hrvaška, Bih, Srbija, Črna gora, Madžarska, Makedonija, Slovaška, Češka, Poljska, Bolarija, Romunija če stroški prenočevanja vključujejo plačilo zajtrka, se znesek 75% dnevnice od 8 - 14 ur zmanjša za 15 %, za dnevnice nad 14 ur se prizna 90% dnevnice do višine dejanskih stroškov za prenočevanje, če je dokumentirano s potnim nalogom in z računi Nadomestilo za ločeno življenje Jubilejne nagrade Odpravnina ob upokojitvi Solidarnostna pomoč Plačila dijakom in študentom za obvezno praktično delo 40 € 434 € na mesec osnova je povprečna letna plača v RS (PP) osnova je povprečna letna plača v RS (PP) za 10 let delovne dobe 30% za 20 let delovne dobe 45% za 30 let delovne dobe 60% za 40 let delovne dobe 75% 300% v primeru smrti delavca ali ožjega družinskega člana delavca 5.000,00 € v primeru težje invalidnosti ali daljše bolezni delavca ter elementarne nesreče, ki prizadene delavca 2.000,00 € osnova je povprečna letna plača v RS (PP) 15% INFORMACIJE ZAKON O EVIDENCAH NA PODROČJU DELA Vlada sprejela spremembo Zakona o evidencah na področju dela in socialne varnosti Evidenca o izrabi delovnega časa je ena izmed evidenc na področju dela in socialne varnosti, ki jo predpisuje Zakon o evidencah na področju dela in socialne varnosti (ZEPDSV). Na osnovi zahtev zakona o vodenju evidenc, bo inšpekcijski organ izvajal nadzora o delovnem času, odmorih in počitkih delavca. Ključne spremembe zakona so: 1. Definicija delavca: zakona predlaga dopolnitev definicije delavca tako, da se kot delavec šteje tudi delavec, ki na kakršni koli drugi pravni podlagi opravlja delo pri delodajalcu, pod pogojem, da ga opravlja osebno in je vključen v delovni proces delodajalca ali pretežno uporablja sredstva za opravljanje dela, ki so del delovnega procesa uporabnika. 2. Evidenca o izrabi delovnega časa: na novo se v evidenco vpisujejo tudi podatki o času prihoda delavca na delo in odhoda delavca z dela, izrabi in obsegu izrabe odmora med delovnim časom, o opravljenih urah v posebnih pogojih dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa, opravljenih urah v neenakomerno razporejenem delovnem času in začasno prerazporejenem delovnem času ter seštevek ur za daljše obdobje. 3. Predlagana je obveznost delodajalca, da delavca pisno obvesti o podatkih iz evidence o izrabi delovnega časa za pretekli mesec do konca plačilnega dne ter pravica delavca, da od delodajalca enkrat tedensko zahteva, da ga pisno seznani s podatki iz evidence o izrabi delovnega časa. 4. Predlaga se obveznost delodajalca, da na sedežu oziroma na kraju opravljanja dela hrani evidenco o izrabi delovnega časa in da na sedežu oziroma na kraju opravljanja dela hrani vso delovnopravno dokumentacijo, na podlagi katere se vpisujejo podatki v evidenco. 5. Način vodenja evidenc: o izrabi delovnega časa je predvidena obvezna uvedba elektronskega načina vodenja evidence o izrabi delovnega časa za delodajalce, ki jim bo izrečena globa zaradi kršitev določb delovnega časa po ZDR-1 ali zaradi vodenja evidenc po ZEPDSV ter možnost vzpostavitve elektronskega načina vodenja evidence v primerih, ko so predlog za obveznost vodenja evidence o izrabi delovnega časa podali delavci (preko sindikata pri delodajalcu, sveta delavca ali delavskega zaupnika). Elektronsko vodenje evidenc je bilo prvotno predvideno za vse delodajalce, vendar je na zahtevo Obrtnopodjetniške zbornice, ta določba ostala samo za kršitelje. POMOČ GOSPODARSTVU ZARADI ENERGETSKE KRIZE Vlada je sprejela spremembe Zakona o pomoči gospodarstvu za omilitev posledic energetske krize. Glede na to, da je bila sprejeta Uredba o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja (Ur.l. 167/2022 z dne 30.12.2022), ki je določila regulirano ceno električne energije do 30. junija 2023, je vlada s spremembo zakona določila, da mikro, mala in srednja podjetja niso hkrati upravičena tudi do pomoči po Zakonu o pomoči gospodarstvu za omilitev posledic energetske krize (ZPGOPEK) za čas trajanja regulacije. Sprememba vpliva tudi na izvajanje ukrepov za ohranitev delovnih mest, saj so pogoji za subvencioniranje skrajšanega delovnega časa in čakanja na delo vezani na pogoje pri pomoči za gospodarstvo. Mikro, malo in srednje veliko podjetje, ki ima regulirano ceno elektrike in zato ni upravičeno do pomoči za gospodarstvo do 30.6.2023 in ne more koristiti ukrepov Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti za ohranjanje delovnih mest. Mikro, mala in srednje velika podjetja, ki poleg električne energije uporabljajo morda tudi zemeljski plin ali tehnološko paro, so nespremenjeno upravičena do pomoči za gospodarstvo za ta dva energenta skladno s pogoji v veljavnem zakonu kot tudi do drugih ukrepov v zakonu. DELO UPOKOJENCEV Omejitve dela upokojencev Do konca leta 2022 so veljale določbe Zakona o interventnih ukrepih za podporo trgu dela (ZIUPTD1), ki je dopuščal večji obseg dela upokojenca tako na mesečnem in na letnem nivoju ( povprečno 90 ur mesečno, 120 ur mesečno, največ trikrat letno, skupno največ 1080 ur letno). Po Zakonu o trgu dela (ZUTD) od 1.1.2023 veljajo naslednje omejitve upokojenskega dela: Omejitve na strani delodajalca Omejitve za opravljanje dela upokojencev po pogodbi o občasnem in začasnem delu so odvisne od števila zaposlenih pri tem delodajalcu in sicer: − pri delodajalcu, ki nima zaposlenega nobenega delavca, se lahko opravi največ 60 ur − če zaposluje od enega do vključno 10 delavcev, največ 100 ur, − če zaposluje več kot 10 do vključno 30 delavcev, največ 150 ur, − če zaposluje več kot 30 do vključno 50 delavcev, največ 400 ur, − če zaposluje več kot 50 delavcev do vključno 100 delavcev, največ 750 ur, − če zaposluje več kot 100 do vključno 500 delavcev, največ 1.500 ur, Za ugotavljanje števila zaposlenih štejejo vse pogodbe o zaposlitvi, sklenjene za polni delovni čas, ne glede na to, ali so pogodbe sklenjene za določen ali nedoločen čas. Omejitve na strani upokojenca Upravičenec do začasnega ali občasnega dela po tem zakonu je oseba, ki ima v Republiki Sloveniji status upokojenca. Med le-te spada tudi uživalec poklicne pokojnine. Med upravičence pa se ne štejejo delno upokojene osebe. Posamezen upokojenec pri enem ali več različnih delodajalcih lahko dela v povprečju le do največ 60 ur mesečno. Zakon dopušča, da se v posameznem koledarskem letu v največ treh koledarskih mesecih opravi do 90 ur upokojenskega dela, pri čemer seštevek ur opravljenega upokojenskega dela v koledarskem letu 2023 ne sme preseči 720 ur. Neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Upravičenec lahko začasno ali občasno delo opravlja pri več delodajalcih hkrati, vendar v seštevku ne sme preseči predpisane omejitve glede števila ur in višine dohodka kot če bi delal le pri enemu delodajalcu. Na podlagi novele ZUTD-G in odredbe znaša od 14. maja 2022 do 28.februarja 2023, najnižja urna postavka za delo upokojencev 6,17 € bruto, na letnem nivoju pa prihodki ne smejo presegati 9.237,96 €, da upokojenec ohrani polno pokojnino. Zaradi dviga minimalne plače, bo od 1. marca 2023 do 28. februarja 2024 urna postavka za delo upokojenca 6,92 €, višina dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo pa v seštevku v koledarskem letu 2023 ne sme presegati 10.346,52 €. ZAKON O TRŽNI INŠPEKCIJI Predlog Zakona o tržni inšpekciji Ministrstvo za gospodarstvo je pripravilo predlog novega Zakona o tržni inšpekciji (ZTI-1) na katerega je do 1. marca 2023 mogoče oddati komentar. Novi zakon bo področje dela Tržnega inšpektorata RS opredelil bolj splošno, tako da področja ne bodo več našteta. Zdaj so namreč v zakonu še vedno zapisana nekatera področja, za katera inšpektorat zaradi sprememb posameznih predpisov ni več pristojen. Na novo sta opredeljena pojma uslužbenec inšpektorata in znotraj tega tržni inšpektor. Dopolnjuje se določba glede varovanja poslovne in druge tajnosti ter tajnosti vira prijave, in sicer bo v novem zakonu natančno določeno, v katerih primerih ni mogoče govoriti o razkritju vira prijave. Na novo so dodane posamezne določbe o vsebini zapisnika in vključujejo tudi podatke, ki jih lahko vsebuje zapisnik, kadar se poleg upravnega nadzora vodi tudi prekrškovni postopek. S predlogom novega zakona o tržni inšpekciji se sledi tudi zahtevi po odpravi ugotovljenih podvajanj v ureditvi inšpekcijskega nadzora po sedaj veljavnem zakonu o tržni inšpekciji in zakonu o inšpekcijskem nadzoru, ki ureja delovanje vseh inšpekcijskih organov in ga je DZ sprejel leta 2022. Na novo je dodana določba, na podlagi katere ima inšpektor možnost opraviti navidezni nakup blaga ali storitev, po potrebi s skrivno identiteto in/ali v sodelovanju z nevladnimi organizacijami. Bolj jasno bodo v novem zakonu zapisana področja nadzora, ki zahtevajo prednostno obravnavo. Tržni inšpektor bo lahko prednostno uvedel inšpekcijski nadzor v primeru, da je iz prijave mogoče sklepati na neposredno nevarnost za življenje ali zdravje ljudi oz. na oškodovanje večjega števila potrošnikov. PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM Plačilo akontacije in prispevkov do 20. v mesecu Spremembo roka za plačilo predhodne akontacije dohodnine je bila določena s spremembo Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2N), ki je začela veljati konec leta 2022. Doslej so samostojni podjetniki in druge fizične osebe z dejavnostjo predhodno akontacijo dohodnine plačevali do 10. v mesecu, prispevke za socialno varnost pa do 20. v mesecu. Od letos sta omenjena roka poenotena, kar pomeni, da se lahko tudi predhodna akontacija dohodnine plača do 20. v mesecu. Na ta način lahko predhodno akontacijo dohodnine in vse štiri obvezne prispevke za socialno varnost samostojni podjetniki poravnajo z enim plačilnim nalogom - e-računom. Prijavo na prejem e-računa za plačilo obveznih dajatev oddajte v svoji spletni banki. E-račun, ki ga boste prejeli v spletno banko nekaj dni pred iztekom roka za plačilo, bo vseboval vse podatke potrebne za izvršitev plačila, zato vam podatkov ne bo več treba vnašati v plačilni nalog. Prav tako se zmanjša tveganje, da bi pozabili plačati davčne obveznosti. RAZPISI - SPODBUDE - OLAJŠAVE SUBVENCIJA ZA ZAPOSLITEV MLADIH SUBVENCIJE ZA NAKUP LESNIH PELETOV Javno povabilo »Hitrejši vstop mladih na trg dela«. Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje (ZRSZ) je 1. februarja 2023 objavil novo »Javno povabilo delodajalcem za izvedbo ukrepa Hitrejši vstop mladih na trg dela«. Namen povabila je spodbujanje delodajalcev k zaposlovanju mladih za nedoločen čas. Vključujejo se lahko osebe, ki so prijavljene v evidenci brezposelnih oseb pri Zavodu za zaposlovanje in so stare do vključno 25 let. Uredba o subvencijah za nakup lesnih peletov (ur.l.9/2023 z dne 24.1.2023) določa način izplačila subvencije za nakup lesnih peletov, pogoje glede dokazil in izplačil ter podrobnejšo vsebino spletne aplikacije za uveljavljanje subvencije. Po tej uredbi je do subvencije upravičena fizična oseba, ki razpolaga z vgrajeno kurilno napravo za običajne potrebe oskrbe s toplotno energijo svojega gospodinjstva in kot gorivo uporablja lesne pelete ter je v obdobju od 1. septembra 2022 do 31. decembra 2022 opravila nakup peletov . Če v stavbi več gospodinjstev uporablja isto kurilno napravo, se za skupno kurilno napravo vloži ena vloga za pridobitev subvencije. Subvencijo v višini od 300 do 420€ za zaposlitev brezposelne mlade osebe s polnim delovnim časom ali sorazmerno manj za krajši tedenski delovni čas, kadar zaposlite osebo v skladu z ustrezno odločbo se izplačuje 18 mesecev. Subvencija se poviša za 70 €, če delodajalec osebo vključi v kolektivno prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje. Delodajalec odda elektronsko vlogo na Portal za delodajalce od 1.2.2023 do porabe sredstev oziroma najdlje do 30.9.2023 Dodatne informacije so objavljene na spletni strani Zavoda Hitrejši vstop mladih na trg dela Oddaja vlog bo mogoča preko spletne aplikacije. Vlogi bo potrebno priložiti dokazilo o vgrajeni napravi (fotografija naprave, ki izkazuje lokacijo kurilne naprave v prostoru), račun za vgrajeno kurilno napravo na pelete, ali dokazilo o opravljeni dimnikarski storitvi za to kurilno napravo in dokazilo o nakupu peletov (račun). Za oddajo vloge je potreben elektronski podpis, ki je enakovreden kvalificiranemu elektronskemu podpisu ali z uradno dodeljeno identifikacijsko številko ali drugim enoličnim identifikatorjem, ki ga za potrebe elektronskega poslovanja določi center za podpore. Vloga se lahko odda tudi v fizični obliki. SEKCIJE GRADBINCI Strokovno srečanje gradbincev, kleparjev krovcev in inštalaterjev-energetikov Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije organizira dvodnevno strokovno srečanje v petek in soboto 24. in 25. februarja 2023 v Kongresnem centru Terme/Hotel VIVAT, Moravske Toplice Del programa bo namenjen vsem sekcijam, del programa pa bo ločen za posamezno sekcijo. Program za vse sekcije 24.2.2023: − Uveljavljanje podražitev/razlik v cenah v gradbeništvu, Katera metoda dokazovanja povišanja cene je prava: analitična ali indeksna? − Paritetni sklad in zagotavljanje kadrov v gradbeništvu Sekcija instalaterjev-energetikov − Predstavitev novih normativov za strojne inštalacije − Standardizirani popisi del za strojne inštalacije − Predstavitev avstrijskega modela informacijskega sistema za inštalaterje ( Primeri dobre prakse iz Avstrije / kako uporabljajo standardizirane popise, ponudbe, nabave, ceniki, računi, normativi,…) − Sistemi izmenjave podatkov in dokumentov v inštalaterstvu (inštalater : dobavitelj) za potrebe pri nabavah materialov in opreme, primer dobre prakse iz Avstrije − Predstavitev pokroviteljev srečanja Sekcija kleparjev krovcev − Zahteve za postavljanje sončnih elektrarn na strehe objektov − Predstavitev pokroviteljev srečanja Sekcija gradbincev − Gradbeništvo in sodobne tehnologije Gradbeništvo 4.0 − Predstavitev pokroviteljev srečanja / Organiziran bo tudi program za spremljevalke, zvečer pa družabni del z večerjo in glasbo Program 25.2.2023 − Kako si povečamo možnosti uspeha na razpisih − Glavni pogoji in merila aktualnih in prihajajočih razpisov za podjetnike − Zaključna tema (komunikacije, motivacijski vložek, sproščeno vzdušje) − Izobraževanje za vodje gradenj vpisanih v imenik vodij na OZS − Obveznosti izvajalca del − Vodja gradnje − Izdelava dokazila o zanesljivosti − Novi podzakonski predpisi po Gradbenem zakonu − Uredba o gradbiščih Program po sekcijah in prijava na srečanje je objavljen na spletni strani OZS. PRISPEVKI IN DAVKI PLAČEVANJE PRISPEVKOV Pri plačilu davkov, prispevkov in drugih obveznih dajatvah zavezanci z referenco na plačilnem nalogu določijo vrsto dajatve ali pa izberejo način plačila s katerim poravnajo več vrst dajatev, in sicer tako da, združijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni oziroma istemu IBAN računu. Uporabljena referenca pri plačilu vpliva na način zapiranja terjatev s plačili v davčnem knjigovodstvu. 1. Primer: plačilo z referenco na izbrano dajatev ali izvršilni naslov (npr. SI19 DŠ-45004; pri čemer DŠ pomeni davčno številko zavezanca in šifra dajatve 45004 za prispevke za zdravstveno varstvo) zapre zapadle in nezapadle terjatve za izbrano vrsto dajatve. 2. Zapiranje s plačilom s splošno referenco (SI19 DŠ99996; oznaka 99996 določa, da se plačilo uporabi za vse dajatve na podračunu) pa se izvede šele, ko terjatve dospejo v plačilo in sicer znotraj prehodnega davčnega podračuna na katerega je prispelo. Pri uporabi splošne reference se prednostno zapirajo terjatve, ki so prej dospele v plačilo. 3. Z enim plačilom se lahko plača več vrst dajatev z združitvijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni, istemu IBAN računu: IBAN Referenca SI19 SI56 01100-8881000030 DŠ-99996 SI56 01100-8882000003 DŠ-99996 SI56 01100-8883000073 DŠ-99996 namen akontacija davka, prispevki (st. varstvo, zaposlovanje) Prispevki PIZ Prispevki ZZ Pravilno izpolnjen plačilni nalog je pogoj za pravilno evidentiranje prejetega plačila v knjigovodsko evidenco. V primeru pomote pri vpisovanju se lahko plačilo knjiži na napačnega zavezanca ali zapira napačno odprto postavko. V primeru odprte terjatve in obveznosti, lahko predlagate pobot, v primeru preveč ali napačno plačane dajatve lahko predlagate vračilo ali preknjižbo. Plačilo prispevkov z enim e-računom Družbeniki in samozaposlene osebe lahko prispevke plačujejo poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa FURS, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja e- računa« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. FURS bo zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravil t.i. zbirni plačilni nalog, ki bo vseboval podatke o javnofinančnih blagajnah, vrstah in višini dajatev. FURS bo zbirni plačilni nalog poslal zavezancu preko njegove banke v obliki e-računa. Zavezanec bo predizpolnjen plačilni nalog potrdil in s tem neposredno poravnal znesek obveznosti. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. Obračune je treba preko eDavkov predložiti do 15. v mesecu, zneske pa poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. E-račun bo izdan po predložitvi obračuna. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2021 je 1.969,59€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.181,75€ (60% x 1.969,59€), najvišja pa 6.893,57€ (3,5 kratnik PP 2021 = 3,5 x 1.969,59€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2022 dalje so v višini 451,41€, najvišji pa 2.633,34€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 1. Od 1.1.2023 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 42,91€ in sicer 10,73€ (povprečna plača oktober 2022 = 2.024,03€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 32,18€ (25% povprečne plače oktober 2022 = 25% X 2.024,03€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 2. Od 1.4.2022 do 31.3.2023 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 41,04€. Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.38/2022 z dne 18.3.2022) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki do 31.3.2023 so 83,95€ (42,91€ + 41,04€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila – 1. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 41,04€ do 31.3.2023 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 42,91€ od 1.1.2023 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Primer plačila – 2. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevki PIZ DPD 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 41,04€ do 31.3.2023 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevek ZZV DPD 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 42,91€ od 1.1.2023 Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2022 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.772,63€ (90% povprečne letne plače za leto 2021, ki je 1.969,59€), najvišja pa 6.893,57€ (3,5 kratnik PP 2021 = 3,5 x 1.969,57€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 677,13€ in največ v višini 2.633,34€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1. 1. 2022 do 28. 2. 2022 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 1.113,72 € (60 % povprečne bruto plače za leto 2020, ki je bila 1.856,20€). Za izplačila od 1.3.2022 do 28.2.2023 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.181,75 € (60% povprečne bruto plače za leto 2021, ki je 1.969,59 €. Minimalna plača 2023 za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2023, je 1.203,36 €. PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-O (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2023 v višini 6,07€ (0,30% PP za oktober 2022 = 0,3% x 2.024,03€) in se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.7/2022 z dne 20.1.2023) določa od 21. januarja 2023 minimalno bruto urno postavko za začasno in občasno delo dijakov in študentov v višini 6,92 € (doslej 6,17€). Zakonsko določena bruto urna postavka za opravljeno uro začasnih in občasnih del dijakov in študentov (na podlagi 130. c člena Zakona za uravnoteženje javnih financ) ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Minister, pristojen za delo, je na podlagi 6. člena Zakona o minimalni plači določil znesek minimalne plače, ki za plačilo dela, opravljenega od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2023, znaša 1.203,36 €. Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV Zakona o urejanju trga dela (ZUTD) določa, da začasno ali občasno delo lahko upokojenec opravlja v obsegu največ 60 ur v koledarskem mesecu, pri čemer neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Ne glede na navedeno lahko upokojenec opravlja začasno ali občasno delo tudi največ 90 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Sprememba Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-G), Ur.l.54/2022 z dne 20.4.2022 je določila, da bruto urna postavka upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako, da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Od 4. maja 2022 do 28. februarja bruto dohodek za opravljeno začasno in občasno delo v seštevku v koledarskem letu ne sme presegati 9.237,96 €, od 1. marca 2023 do 28. februarja 2024 pa ne sme presegati 10.346,52 €. Višina bruto urne postavke in višina bruto dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajujeta z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo, ter ju enkrat letno določi minister, pristojen za delo, in objavi v Uradnem listu Republike Slovenije najpozneje do konca februarja v koledarskem letu. Višina bruto urne postavke na osnovi spremembe zakona velja od marca tekočega koledarskega leta do vključno februarja naslednjega koledarskega leta. Od 4.maja 2022 do 28.2.2023 urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev ne sme niti nižja od 6,17 €, od 1. marca 2023 do 28. februarja 2024 pa ne nižja od 6,92€. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za november 2022 je znašala 2.244,35€, neto plača pa 1.479,56€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar november 2022 je znašala 2.011,52€, neto 1.309,41€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje september - november 2022 je znašala 2.085,39€, neto 1.364,29€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje boste predstavili svoje vprašanje ali problem, s katerim se ukvarjate. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05)37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ IZ URADNEGA LISTA Sprememba Uredbe o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja Pravilnik o obrazcu vloge za dodelitev subvencije za investicije v raziskave in razvoj ter inovacije Sprememba Pravilnika o izvajanju Zakona o trošarinah Znesek minimalne plače CERKNO - Sklep o delni povrnitvi stroškov volilne kampanje za lokalne volitve v Občini Cerkno v letu 2022 CERKNO - Pravila za izvolitev predstavnika v volilno telo za volitve člana Državnega sveta ter za določitev kandidata za člana Državnega sveta 4 4 4 4 4 13.1. 13.1. 13.1. 13.1. 13.1. 4 13.1. 6 7 9 9 9 16.1. 20.1. 24.1. 24.1. 24.1. 10 25.1. 11 27.1. 11 27.1. Poročilo o gibanju plač za november 2022 IDRIJA - Sklep o ugotovitvi revalorizirane vrednosti točke za izračun nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča na območju Občine Idrija za leto 2023 12 13 27.1. 30.1. Dopolnitvah Uredbe o določitvi cen zemeljskega plina iz plinskega sistema Sprememba Uredbe o določitvi zneska trošarine za energente in električno energijo Sprememba Uredbe o določitvi zneska trošarine za energente in električno energijo Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del Uredba o oblikovanju cene toplote iz daljinskega ogrevanja Uredba o subvencijah za nakup lesnih peletov Sklep o objavi sprememb in dopolnitev prilog A in B k Sporazumu o mednarodnem cestnem prevozu nevarnega blaga (ADR) Revalorizacija tarif po Skupnem sporazumu za ureditev pogojev uporabe in plačevanja nadomestil iz naslova javne priobčitve fonogramov na področju dejavnosti gostinskih obratov (dejavnost strežbe jedi in pijač), obratovalnic, delavnic, frizerskih in kozmetičnih salonov ter nastanitvenih obratov PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JANUAR 2022 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 0888 0888 0888 2000 3000 1000 1000 003 073 030 030 referenca SI19 SI19 SI19 SI19 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji ZASEBNIK najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.181,75€ 1.772,63€ 6.893,57€ (60% PP 2021=60% X 1.969,59 €) (90% PP 2021=90% X 1.969,59€) (3,5 kratnik PP 2021) 431,64 238,41 3,54 3,54 677,13 1.678,58 927,19 13,78 13,79 2.633,34 287,75 158,94 1,19 2,36 2,36 451,41 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke je 60% PP za leto 2021 (PP je 1.969,59€), prispevki skupaj 451,41€ 1.181,75 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2021 (60% x 1.969,59€= 1.181,75€) 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2021 (PP za 2021 je 1.969,59), prispevki skupaj: 677,13€ 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2021 (3,5 x 1.969,59 €), prispevki skupaj: 2.633,34€ OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 16.000,00 € (mesečni do 1.333,33 €) - letni dohodek nad 16.000,00 € (mesečni nad 1.333,33€) 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.330,33€ - mesečni bruto dohodek nad 1.333,33€ - za osebe do dopolnjenega 29. leta starosti 6. za zavezanca po dopolnjenem 70. letu starosti PODATKI O PLAČAH Povprečna plača NOVEMBER 2022 Povprečna plača JANUAR - NOVEMBER 2022 Povprečna plača SEPTEMBER - NOVEMBER 2022 Povprečna bruto plača (PP) 2021 Povprečna bruto plača (PP) 2020 Minimalna plača od 1.1.2023 Minimalna plača od 1.1.2022 416,47 224,83 244,42 407,67 291,67 241,97 5.000,00 2.698,17 2.933,00 4.892,00 3.500,00 2.903,66 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 416,67€ 1.300,00 1.500,00 416,67 108,33 125,00 STOPNJE PRISPEVKOV neto € 1.479,56 1.309,41 1.364,29 1.270,30 1.208,65 PRISPEVEK akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ KONTO 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje, starševsko varstvo SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% Dohodnina Znesek € DELODAJALEC 15,50% LESTVICA SI19 DŠ-40002 DEJANSKI PRAZNIKI 21 168 1 8 DELOVNI DNEVI JANUAR 2022 OBRAČUN UR 41,04 42,91 SKUPAJ 22 176 83,95 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila ( neobdavčeno do zneskov po Uredbi) Znesek za prehrano Terenski dodatek Prevoz na delo Kilometrina za službeno potovanje Regres za letni dopust Dnevnice za službeno pot v Sloveniji 8.755,00 25.750,00 51.500,00 74.160,00 1.400,80 5.819,50 14.317,00 23.154,40 Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela, prisotnost na delu nad 10 ur za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (Uredba Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.162/2022) Uredba (Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.114/2021) Uredba (Ur.l.87/2022) Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec 6-8 ur 8-12 ur Uredba (Ur. l. 162/2022) nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € € 8.755,00 25.750,00 50.000,00 74.160,00 DELAVEC Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zdravstveno zavarovanje DELOVNI DNEVI sklic prehodni račun 6.893,57 € letna olajšava € 5.000,00 + (18.761,40 -1,17259 x skupni dohodek) OBRTNIKI - POPOLDANCI namen 1.772,63€ mesečna olajšava € 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) bruto € 2.244,35 2.011,52 2.085,39 1.969,59 1.856,20 1.203,36 1.074,43 individualno SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.755,00 + 33 % nad 25.750,00 + 39 % nad 51.500,00 + 50 % nad 74.160,00 7,96 € + 0,99 € 4,49 € 0,21 € 140 € mesečno 0,43 € 2.244,35€ 9,69 € 13,88 € 27,81 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 116,73 484,96 1.193,08 1.929,53 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 729,58 nad 2.145,83 nad 4.291,67 nad 6.180,00 VSEBINA ČLANARINA – POPUST OB ENKRATNEM LETNEM PLAČILU ................................................................................................ 1 VIŠJI PAVŠALNI PRISPEVKI ZA POPOLDANCE .................................................................................................................. 1 ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV ........................................................................................................... 2 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 2 MINIMALNA PLAČA 2023................................................................................................................................................. 2 VARSTVO OSEBNIH PODATKOV ...................................................................................................................................... 3 ZAKON O VARSTVU POTROŠNIKOV ................................................................................................................................. 4 CENA ELEKTRIČNE ENERGIJE.......................................................................................................................................... 6 POVRAČILA STROŠKOV IN DRUGIH DOHODKOV IZ DELOVNEGA RAZMERJA ..................................................................... 6 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 7 ZAKON O EVIDENCAH NA PODROČJU DELA ..................................................................................................................... 7 POMOČ GOSPODARSTVU ZARADI ENERGETSKE KRIZE ..................................................................................................... 7 DELO UPOKOJENCEV ...................................................................................................................................................... 7 ZAKON O TRŽNI INŠPEKCIJI ........................................................................................................................................... 8 PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM ........................................................................... 8 RAZPISI - SPODBUDE - OLAJŠAVE ..................................................................................................................................... 10 SUBVENCIJA ZA ZAPOSLITEV MLADIH ........................................................................................................................... 10 SUBVENCIJE ZA NAKUP LESNIH PELETOV ...................................................................................................................... 10 SEKCIJE .............................................................................................................................................................................. 10 GRADBINCI .................................................................................................................................................................. 10 PRISPEVKI IN DAVKI .......................................................................................................................................................... 11 PLAČEVANJE PRISPEVKOV ............................................................................................................................................ 11 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ..................................................................................................................... 11 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI .............................................................................................. 12 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ........................................................................................................... 12 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 12 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 13 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 13 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 13 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 14 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA .................................................................................................................................. 14 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE ................................................................................................................... 14 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 14 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 14 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 14 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 14 PRISPEVKI - OBVEZNOSTI JANUAR 2022 .......................................................................................................................... 15