« 58 ^e) ja bode združila, sveta vez, in srečna bota neizmerno . . . »Razgrinja bodočnost se jej pred očmi, Cvetoča in solnčnoblesteča, In slika za sliko pred njo se vrsti.« Slika, za sliko, a tožna ni jedna, samo vedre, vesele, nebeške . . . »Saj nji cvete mladoletje, Gorko nje srce je, žareč obraz, In v prsih poganja jej cvetje.« Tega ne pomisli zorna mladenka, da bo prav takrat cvetla poslednjič, potem pa da je utrgan nje cvet. Tega ne sluti, da bo potem morala občutiti marsikatero bol življenja, da bo morala prenašati skrb i j in težav množino, kojih sedaj ne pozna, sedaj ko »Krepča jo mladost in sladek čut, In sreča — — — — — — —.« Toda — dalje! . . . Cvetje pomladno si utrga m o ž. Kako je pozdravi on? Mrklo zre v cvetko, dolgo jo zre. In kaj se godi v njegovi notranjosti, v duši njegovi? »To cvetje«, misli mož, »kako je krasno! In jaz sem bil nekdaj tudi tak: mlad, živ, vesel. Toda »»Die Blume verbluht«« —cvelje se ospe, jaz, moja mladost ospela se je tudi že. A kaj potem? »»Die Frucht muss treiben!«« Če le-to cvetje mora roditi in prinašati sad, človek, mož naj bi ga ne?« »Kedor je možak Strupene se kupe ne brani, Sladke se nikdar ne vpijani.« Nobena kupa mu ne sme biti pre-trpka, nobena presladka, da bi je ne izpil z mirno dušo, kadar je treba pomoči domovini, narodu, bratu, vesoljnemu človeštvu. Neumoren mora biti mož v svojem delovanji, če hoče, da se pokaže kdaj tega delovanja sad. I. nogokrat čitamo v kakem časniku, a še večkrat čujemo na lastna ušesa, kako se je ta ali oni otroval z rastlino, kojo je po nasvetu vaških žensk ali kakega »Ne samo, kar veleva mu stan, Kar more, to mož je storiti dolžan« In mož, ki stori, kar more, ki žrtvuje v prosvelo domovini, v korist narodu svojemu, v blagor človeštvu vse, kar ima, tak mož je mož »pošten«. »A mož pošten je solnce zlato, Ki razsvitljuje, greje svet, Ki v pisan cvet ogrinja trato, Ki vrt in gaj o deva v cvet.« Da, tak mož je biser — »cvet človeštva!« — — Poslednjega zvabi pomladansko solnce vun na prosto sivega, sključenega star ca. Ves reven in nadležen je, a vendar se oveseli i on lepe pomladi, ko se vse procvita, ko se vse prestvarja ter vstaja k novemu življenju. A prvi cvet pomladi, kak vtis naredi ta na njegovo dušo? Dočim vsak drug radosten pozdravlja krasni cvet, potoči starček o pogledu nanj solzo, solzo grenkega spomina. Kako bi je ne? Vidi cvetje, vidi deco, vidi moža, . . . vse, vse je veselo, vse se raduje življenja! A on? On ne more biti prav vesel. Tare ga starost in bolezen, lice mu je velo, čelo nagubano, lasje sivi, vsi udje kot mrtvi in otrpli. In ti, ki se sedaj vesele cvetja, ki cveto sami, cveto ter uživajo lepo življenje? Gorje — i oni bodo kdaj kot on! Vse, kar je na svetu, vse se spreminja, dokler se naposled ne vrne v to, iz cesarje vzeto, — v prah zemlje. I cvet pomladni zginil bode, ž njim pomladno veselje. A zopet se bode vrnil, in vračal in vračal nad nami, ko bodo drugi rodovi tu bivali. O da bi se kdaj vrnil, da nikdar — nikdar ne zgine! mazača rabil kot zdravilo v svoji bolezni ; posebno pa se kaj rada pripeti taka nesreča nevešči mladini, koja navadno tako željno sega po vsaki jagodi, ne zmenivša se, je li sad tudi neškodljiv, zdrav in tečen. Posledica take lahko- Strupene rastline. (Piše S. Robič.) S^ 59 J^e> vernosti in nevednosti je cesto nagla smrt, ali vsaj huda, včasih dolgotrajna bolezen. Sveta dolžnost je človeku, varovati sebe in druge škodljivih stvarij ter ohraniti ljubo zdravje, ta neprecenljivi dar božji. Zato sem se odločil, da naštejem in opišem vsaj nekatere v naši mili domovini rastoče in nam do zdaj več ali manj kot strupene znane cvetice, da bi častite čitatelje lista »Dom in Svet«-vsaj nekoliko seznanil ž njimi. Posebno koristno in tudi potrebno bi bilo, da bi se učitelji in učiteljice trudile dobro poznati vse človeškemu zdravju in življenju škodljive in nevarne rastline. Naj bi jih torej nabirali, pri ugodnih prilikah kazali otrokom, priporočali jim, da naj ne devajo v usta lističev, naj ne žvečijo, še manj pa uživajo sadu ali jagod takih strupenic. Navajal jih bom, kakor se prikazujejo v prirodi in mimo grede bodem še omenjal kake druge stvari. — Na-birko strupenih in drugih rastlin si vsakdo lahko napravi tako-le: Izkoplji rastlino s koreninami vred iz zemlje, prsti očiščeno deni v tako zvano botaniško skalijo, ako jo imaš; če je pa nimaš, pomagaj si, kakor najbolje veš in znaš, samo dobro pazi, da ti cvetje in listi preveč ne zvene. Prišedši domov položi rastlino na polo pijočega papirja, razgrni posamezne liste in kolikor le možno lepo pogrni jo z drugo polo pijočega papirja, in ako hočeš več nabranih rastlin vložiti, delaj enako z drugimi. Končno pokrij celo skladalnico s primerno desko in obteži jo dobro s kamenjem ali pa s knjigami. Stiskati rastline v stiskalnici ni dobro, ker se nekatere preveč zmečkajo in čestokrat zgube svojo prvotno podobo. Treba pa je vsaki dan vsaj enkrat preložiti rastlino na drug suh papir in čim večkrat se to zgodi, tem hitrejše in lepše se posuši. Popolnoma suho vloži potem-po kakem sostavu ali sistemu na drug ličnejši papir, kakor-šnega dobiš v prodajalnici prav po ceni, zapiši na listek njeno ime, konec njega okrajšano ime »autorja«, t. j. učenjaka, koji je rastlino tako imenoval, pristavi še slovensko ime, ako ti je znano; zdolej pa zabileži tudi, kedaj in kje si jo dobil. Umeje se pa samo ob sebi, da nikdo ne dobi vseh zaželenih rastlin v svoji domači okolici; tedaj mora ali sam stopiti še v druge kraje nabirat, ali pa se pogoditi z nekaterimi enakimi nabiralci, da si jih med seboj zamenjajo.' Po tem kratkem uvodu ozrimo se po zalih hčerkah čudapolne prirode! — Prve cvetice, koje so se letos na Šent-urškem pogorji že konec meseca prosinca prikazale in se zdaj tu in izvestno tudi drugod v mnogobrojnem številu raz-cvitajo, so kurice ali črni telo h (Helleborus niger; L.). V okolici Borovniški jih imenujejo slepiče, in drugod morebiti še drugače. Krasne so. Vzemimo eno s koreninami vred v roko in oglejmo jo bolj na drobno! Črnikasto korenino ima skoro mazinec debelo in z mnogimi vlaknatimi koreninicami poraslo. Korenina poganja samo pri tleh velike liste in več od 3—8 palcev visokih navadno enocvetnih golih stebelc; le pri vrhu pod cvetnim vencem sta dva prav majčkena lističa. Pritlehni dolgorecelj-nasti *) listi so dlanasti, zloženi iz 7—9 podolgastih, debelih, ob robu napiljenih lističev. Cvetni venec ima petero velikih, ali snežnobelih, ali pa nekoliko bledo-rudečih jajčastih časnih listkov in okrog pestičev in obilno prašnikov je še deset zeleno-rumenih cevastih, dvoustnatih listkov, v kojih se med nabira. Kdo bi mislil, da more ta krasna cvetica, koja ob ugodnem vremenu daje pridnim čebelicam toliko sladčice, biti smrtno nevarna? In vendar je. Čujmo le, kaj Pecirka v svoji knjigi »Die Giftpflanzen Oesterreichs und Deutschlands«. o nji pripoveduje! On piše: »Na pristavi nekega graščaka je zbolel eden izmed hlapcev. Po nasvetu sohlapcev poda se do znanega mazača, ki je bil na glasu, da pozna razne rastline in ume ozdraviti skoro vsako bolezen. Mazač mu da korenin črnega teloha veleč: naj jih na sadnem moštu skuha in potem tekočino pije. Sluga prišedši domov skuha korenine ter izpije kozarec tega dozdevnega zdravila, in njegov preveč zvedavi *) Mesto pecelj, ki je latinska beseda »pe-tiolus«, rabim jaz recelj, koja beseda je.v okolici Kranjskogorski sploh znana in se mi tudi zdi, da je prav slovenska. (s^ 60 Ke) gospod tudi tako. Ali znamenja ostrup-Ijenja so se kmalu prikazala. Čez malo časa je jelo prav hudo viti oba. Sluga, ki je v svoji domišljiji vse bolečine svoje pripisoval le zdravilni moči te pijače, natočil si je še drug kozarec in ga izpraznil. A kaj se zgodi? Ni še ena ura pretekla, bil je mrlič; gospod pa, koji je samo en kozarec te tekočine popil, umrl je po preteklih dveh urah.« Pač žalostno! Črnemu telohu v rodu je zeleni tel o h (Helleborus viridis; L.), koji se z onim istodobno prikaže v nižjih krajih. Kdor se je soznanil s črnim, spoznal bo prav lehko tudi tega. Oglejmo si ga! Iz temno -rujave korenine poganjata navadno le dve, zdolej goli stebli, koji doraseta poldrugi čevelj visoko. Zgorej sta razdeljeni na vejice in ali goli, ali pa tanko kratkodlakasti; pri cvetnih receljnih se sedečimi, navadno le na troje razdeljenimi, ob robu napiljenimi lističi oblisteni. Pritlehni listi, koji še le po popolnoma razcveteli rastlini pririjejo iz zemlje, so zloženi iz 7—12 podol-gastih, zadej po žilicah kratko dlakastih, ob krajcih ostro napiljenih listkov. Jajčasti časni listi so zeleni. Pritlehni nagi, ozko-suličasti listki imajo posrednjo žilo zadej nekoliko vzdigneno; male postranske žilice pa vtopljene. Kitel jo imenuje »Helleborus dumentorum«. Tudi sta še H. odorus (W. & K.) in H. atrorubens (W. & K.). Prvi ima bledo-zeleni, drugi pa škrlatno-vijoličasti cvetni venec. Zgornji šilasti konci pe-stičev mole pri obeh vodoravno narazen, in široko-suličasti listki pritlehnih listkov imajo zadej nekoliko vzdignene žilice. Fleischmann navaja v svoji »Flori« še nastopne: H. Bocconi (Ten.), H. purpurascens (W.) in H. a 11 i f o 1 i u s (Heyne.), koji vsi so same razlike zelenega teloha. Po gorskih gozdih rase še smrdljivi telo h (Helleborus foetidus; L., ali H. graveolens; Host.). Spozna ga lehko vsakdo že po njegovem smrdljivem duhu; potem pa še po okroglih travnato-zelenih listih, ob privrhnih krajcih bledo-rudeče pisanih. Vsi telohi, naj imajo to ali ono ime, so smrtno strupeni. — Po sistemu Linne-jevem spadajo telohi v 13. razred »Po-lyandria polygynia«; po naravnem pa med »Ranunculaceae«. Naj še omenim, da na teh rastlinah živi, kolikor mi je znano, petero pasem (species) mikroskopnih glivic; in sicer: Po nekaterih receljnih se prav na gosto naseli glivica »Pirottea veneta« (Sacc.) z imenom; zadej po hrbtu listne žile sezaredi »Peziza atrata« (Pers.). Ako vzameš kak mrtev listek v roko in ga držiš proti solčni svetlobi, zapaziš po listni ploščici brezštevilno črnih pikic in te so glivica »Metasphaeria Hel-lebori« (Rehm.). Na zvenele pestičeve mešičke se kaj rada vtihotapi glivica »Cladosporium fumago« (Lk.) po imenu; in po nekaterih še svežih listih se vdomači glivica »Urocystis pom-pholvgodes« (Rabh.). Evo ti, kako zanimiva in čudapolna je priroda! Tedaj seznanimo se vsaj nekoliko s prirodnimi stvarmi, koje ne samo kratkočasijo in razveseljujejo človeka, ako ima le količkaj očesa za lepoto, marveč mu tudi vedrijo duha, bistrijo mu um, utrjujejo mu spomin, blažijo mu srce in kar je čez vse to: spominjajo ga stvarnika, vodijo ga k Bogu. Tudi narava je božja knjiga. Nerazumljiva je, ako ne pozna čitatelj pisatelja ali začetnika te knjige: zanimiva, živa, krasna je, ako ne zapiramo oči, da ne bi spoznali stvarnika. Naj nikdo ne misli, da ni mogoče imeti h krati vnetosti za naravo in navdušenja za Boga. Najlepše se strinja oboje. Naj bi torej vsakdo globoko si vtisnil v spomin besede sv. Avguština in se tudi marljivo po njih ravnal, ki pravi: »Omnis disciplina sa-pientiae est: cognoscere creatorem et creaturam«. ^ Strupene rastline. 125 »Mati milostna, ki čuješ, Vzdihe, prošnje vseh otrok, Ki se vsakega smiluješ, Da zaman ni nikdar jok: Tožno solnce ne obseva Več bojišča in ravni, Vendar slavec ne prepeva, Ko na večer druge dni. Saj čujo se trpki vzdihi Ranjencev čez vso ravan, Drugi pa so večno tihi, Da vzbudi je sodnji dan. Tiho vse je v mali koči, Ko svetilnica brli. Včasih čuje vzdih se vroči Žene, ki še vedno bdi. II. III. Tudi mene se usmili, Varuj, reši mi moža, Plakam žena v grozni sili, Oj, ozdravi bol srca!« In med njimi, ki so pali Za svobodo in za dom, Ter najdražje žrtvovali, Ko topov je bučal grom: Bil junak je obledeli, Mnogo ran mu krvavi, Duh njegov pa se preseli, Kjer se pokoj, mir dobi. — Cuj! polnočni zvon udarja, Glas odmeva še močno, A za njim — čuj! — piš viharja: Ženi strese se telo. Luč pred sliko zdaj ugasne, Ženi se izvije vzklik, Drugo jutro — ure kasne — Mir zvoni jej cerkvenik. V. S. Strupene rastline. (Piše S. Robič.) >?i- \ HI.1) |dor ima kaj očesa za prirodne ^jf^stvari, lehko zapazi v kakem gr-^ movju, tudi po travnikih krog kakega drevesa, enako po osojnih vlažnih gozdih, dobro ped visoko rastlino, katera ima na enojnatem golem steblu pri vrhu štiri velike jajčaste v vretencu stoječe liste, sredi katerih je na kratkem receljčku videti slivasto-črno, skoraj kakor češnja debelo jagodo. To je volčja jagoda (Pariš quadrifolia; L.) Na njenih listih se kaj rada zaplodi mikroskopna glivica »Cercospora majanthemi forma Paridis« po imenu. Prav nedolžno se kaže očesu ta lepa cvetica, pa kolikor jo je, vsa je po poročilu Pecirke zelo strupena, njenajagoda menda celo smrtno *) Gl. >D. in Sv.« I. 1.. str. 77 in 110. nevarna. Čujmo, kaj on v svoji knjigi »Giftgewachse Oesterreichs und Deutsch-lands« o njej piše: K neki zakonski dvojici je bil poklican zdravnik, ki jo najde v takem-le položaju: Mož je bil mrtev in je že pričel gnjiti. Žena še živa se je krčevito zvijala na tleh, strmo gledajoč, ter je od časa do časa strašno zarohnela. V tako žalostnem stanu je bila kakih pet minut; potem pa je krč ponehal, in bila je kakor mrtva, kajti žilnega vtripanja in dihanja skoro ni bilo čutiti in zapaziti. Ako jo je kdo nagovoril ali poklical po imenu, odprla je oči ter mrklo gledala na okrog stoječe. Nezmožna je bila vzdigniti se ter stopiti po koncu na noge. Ko preiskujejo sobo, najdejo v neki vreči v kotu ležeči nekaj že nekoliko gnjilih jedljivih gliv, tako imenovanih jurčekov (Roletus edilis), potem borovnic (Vaccinium Mvrtillus) in že v drugi polovici meseca aprila, «P vidimo pod grmovjem, po vrtih krog sadnega drevja, pod kozolci in dru-godi prav lično cvetico v brezštevilni množini nakopičeno, ki ima lepi, zlato-rumeni zvezdici slični cvetni venček ali kronico; ime ji je Ranunculus Fi-caria; L., po domače bradovična zlatica, tudi lopatica, ki spada v veliko skupino zlatičnic (Ranuncu-laceae). Ako jo vzemši v roko pazno ogledujemo, lahko jo spoznamo po šo-pasto iz mesnatih betičastih gomoljcev in vlaken sestavljeni koreniki in po okroglo srčastih, dolgoreceljnatih listih. Na mnogih listih se zarede na spodnji strani čestokrat mikroskopne glivice: P e r on o sp or a fi c a riae , Aeci-dium ficariae, Uromyces fica-riae in Entvloma ranunculi. Enocvetno golo stebelce nosi v pashah nekaterih listov male buličaste brste ; od todi tudi priimek tej cvetici. Rodbina zlatic v ožjem pomenu je v lepi domovini naši v obziru pasem mnogoštevilna; znanih nam je doslej 26, in sicer: A) Zlatice z rumenim cvetjem; Usti nerazdeljeni; Jcorenika vlaknasta. 1. Skeleča zlatica (Ranunculus Flammula; L.). Po koncu stoječe steblo nosi več cvetov. Pritlehni dolgorecelj-nasti listi so ali eliptični, ali pa podol-gasti; gorenji krajše receljnasti so suli-časti, ali ozki, privrhni sedeči. Raste po vlažnih travnikih, jarkih in mlakužah. Razcveta se meseca junija do jeseni. 2. Jeziko-listna zlat. (R. Lingua; L.). Prejšnji skoro popolnoma slična, le da ima steblo pri tleh koreninice v podobi vretenca, ki poganjajo podzemeljske odrasleke z dolgoreceljnastimi eliptičnimi listi. Nahaja se v stoječi plitvi vodi in na močvirnih krajih. Cvete meseca julija in avgusta. 3. Bradovična zlat., tudi lopatica imenovana (R. Ficaria; L.). Glej zgoraj. 4. Strupena zlat. (R. Thora; L.) Pritlehni stebelčni list je okroglo led-vičast in na krajcih narezan, sedeč na stebelcu ali pa kratko receljnast; nastopni list je narobe jajčast, spredaj nekoliko izrezan; podcvetni listje pa suličast. Raste na Gorjancih in na Kočevskem pogorju. Cvete meseca maja in junija. — Tej rastlini, razun nekaterih malen-kostij, je popolnoma slična: 5. P o p a č e n a z 1 a t. (R. hvbridus; Bi-ria), ki je samo izrodek (Bastard) prejšnje. Naselila se je po gorenjskih planinah in cvete meseca junija in julija. 6. Zlato-rumena, tudi zlatolasna zlat. (R. auricomus; L.). Listni receljni so zdolaj nožničasti. Ugajajo ji vlažni travniki in se razcveta meseca maja in junija. 7. Gorska zlat. (R. montanus; Willd.) z dlanastimi koreninimi listi in z narobe jajčastimi trodelnimi rogljički; spodnji stebelni listi so peterodelni s po-dolgastimi ozkimi rogljički. Dobi se na gorenjskih planinah in cvete meseca junija do avgusta. 8. Vilarseva zlat. (R. Villarsii; De C.) s ščetinastimi plodiči; sicer pa je prejšnji povsem slična. Udomačila se je na Črni prsti v Bohinju in na Nanosu. Cvete meseca maja do avgusta. 9. Travniška zlat. (R. acris; L.) Po koncu stoječe vejnato mnogocvetno steblo je z listi vred porasteno s pre-tisnenimi kocinicami. Receljnasti listi so dlanasti in globoko peterodelni. Najbolj navadna je izmed travniških cvetic, in se razcveta meseca maja do jeseni. 10. Kosmata, tudi volnasta zlat. (R. lanuginosus; L.) z dlanasto-razdeljenimi koreninimi listi in z narobe jajčastimi ostro-zobastimi rogljički. Vsa rastlina je jako kosmata in se potika po vlažnih krajih okoli pohištev, po osojnih ložah in po polju. Razcveta se meseca maja, junija in julija. 268 „DOM IN SVETJ' 1889, štev. 12. B) Zlatice z brazdastimi listnimi receljni. 11. Mnogocvetna zlat. (R. poly-anthos; L.) s kocinastim plodiščem in s kratko-kljunastimi in lečastimi plodiči. Skriva se po ložah pogorskih in cvete meseca maja in junija. 12. Lozna zlat. (R. nemorosus; De C.) s kocinastim plodiščem in z lečastimi plodiči, ki pa imajo zvit kljunček. Raz-plodila se je ta zlatica po Šmarijni gori, Blegašu in Krimu in cvete meseca maja in junija. 18. Plazeča zlat. (R. repens; L.) s trojnimi koreninimi listi, ki so dvojnato trivrstni. Plodiči so lečasti in drobno pikasti. Ta zlatica poganja dolge plazeče odrasleke. Plazi se po ložah, jarkih, zlasti po njivah in drugodi. Razcveta se meseca junija do jeseni. 14. Gomoljasta zlat. (R. bulbosus; L.). Lehko jo je spoznati po čebuljasti korenini. Dobiš jo poleg potov, po gričih, po njivah in drugodi. Cvete mesece maja, junija in julija. C) Listi sestavljeni, ali pa globoko kr- pasti; korenina vlaknasta; plodiči grbasti, grčasti, ali pa trnasti. 15. Koči nas t a zlat. (R. Philonotis; Ehrh.; R. hirsutus; Curt.; tudi R. sar-dous; Crtz.) z lečastimi in malimi gr-čicami pokritimi plodiči. Ljubi vlažne in mokre kraje ter cvete meseca maja do jeseni. 16.Mehurnazlat. (R.sceleratus;L.) s podolgasto, klasku slično plodno glavico. Iztakneš jo ob jarkih, vodnjakih, ribnikih. Razcveta se mesecajunija do jeseni. 17. Njivska zlat. (R. arvensis; L.) z lečastimi, kljunčkastimi, pa tudi trna-stimi plodiči. Druži se raznim žitom po njivah, posebno rži. Cvete meseca maja in junija. 18. Kljunasta zlat. (R. muricatus; L.) z okroglimi, ali pa z ledvičastimi pritlehnimi listi in s ploščastimi, kljunastimi plodiči. Izbrala si je v bivanje groblje in puste kraje Postojinske in Vipavske okolice. Razcveta se meseca maja in junija. 19. Zlatica z malimi cveti (R. parviflorus; L.) s srčasto-okroglimi tridel- nimi, krpasto-narezanimi listi; nastopni petero-krpasti; najvišji nerazdeljeni, ali pa tro-krpasti. Lečasti plodiči so kljunasti in grčasti, ali pa trnasti. Nahaja se v Vipavski dolini in cvete mesece maja, junija in julija. Tudi druge zlatice so, katerim bi pa radi belega cvetja bolj pristojalo ime belice, nego zlatice; in te so: a) Rastoče v vodi. 20. Vodna zlat. (R. aquatilis; L.) 21. Razprostrta zlat. (R. divari-catus ; Schrank); in 22. Plavajoča zlat. (R. fluitans; Lamark). Ta raste v tekoči, one dve pa v stoječi plitvi vodi. Razcvetata se meseca maja do jeseni. b) Rastoče na suhem po planinah. 23. Segverjeva zlat. (R. Segueri; Vili.). Dobiti jo je na Begunjščici, na Stolu in Bohinju pri jezerih. Cvete meseca julija in avgusta. 24. Planinska zlatica. (R. alpe-stris; L.) 25. Travenfelnerj eva zlatica (R. Trauenfellneri; Hoppe); in 26. Dlanolistna ali ilko-listna zlat. (R. aconitifolius; L.). Te tri krasijo gorenjske planine in se razcvetajo mesece junija, julija in avgusta. Vse te imenovane zlatice so več ali manj strupene, da, nekatere celo smrtno nevarne: nobena živad se jih ne dotakne. Naj omenim le dvoje žalostnih do-godb, ki sta ju zabiležila Berge in Riecke v svoji knjigi, imenovani: »Giftpflanzen-buch«. Dva dečka, eden šest, drugi sedem let star, sta jedla korenine travniške zlatice. Kmalu sta čutila bolečine v trebuhu: božjastno ja je vilo ter bljuvala sta. Mlajši je umrl že v polu ure; starejši pa v dveh urah vsled bolečine. V neki hiši so kot prikuho zavžili me-hurno zlatico in vsi so se ž njo otro-vali. Eden izmed njih je vsled tega umrl; drugi pa so se jedva oteli. Kako koristno bi bilo, če bi se učitelji dobro seznanili vsaj s temi v nižinah rastočimi strupenicami, kazali je otrokom ter jih opominjali, naj se ne igrajo ž njimi, ali še celo grizejo jih in Strupene rastline. 269 jedo; kajti če pride sok kake zlatice v dotiko s krvjo, ostrupljena je neizogibno, in sledila bi prav lahko nagla smrt. Nekateri trdijo, da so stari Kelti ali Galci s sokom zlatic otrovali pušice svoje, in kogar je zadela taka pušica, imel je dosti. VI. Ne le sploh vsem prijateljem prirode, temveč še posebej kuharicam, ki nam napravljajo okusna jedila, priporočil bi rad iskreno, da bi se dobro seznanile z rastlino, ki se nahaja ne samo po njivah, kraj potov, grobljah in ploteh, marveč raste prav pogostoma tudi po vrteh med drugim koristnim zelenjem, in se je po nji, zlasti zbok neopreznosti kuharic, že marsikatera nesreča pripetila. Ta rastlina je mala trobelika ali pasji peteršilj (Aethusa Cyna-pium; L.), ki je na prvi pogled pravemu peteršilju (Petroselinum sativum; Hoffm.) skoro na las podobna in se zato če-stokrat mesto njega rabi. Iz drobno-koželjaste, navpik stoječe, bele, vejaste korenine poganja kviško 1 do 3 čevljev visoko, okroglo, znotraj votlo, zunaj progasto sivo-zeleno, z vso rastlino vred golo steblo. Listi so temno-zeleni, svetli, zlasti na spodnji strani;na koreniki stoječi so dolgoreceljnasti, na stebrih stoječi pa krajšereceljnasti, vsi dvojno- in trojno-pernati z jajčastimi pernato nacep-ljenimi lističi. Listni receljni so polukrogli, zgorej žlebičasti, zdolej pri prvem list-kinem paru nožničasti. Beli cveti stoje v desetero do dvajsetero neenako sestavljenih kobulih brez ogrinjala, ki pa imajo iz treh črtastih, visečih listkov sestavljeno ogrinjalce. Cvetni lističi so v dnu zelenkasti, neenaki, narobe-srčasti z zvinjenimi rogljički; robni lističi so za polovico večji mimo drugih. Prašnikov je pet, pestiča dva — ločena. Dvorožke so jajčasto okrogle. Razcveta se meseca junija do septembra in spada med kobulnice (Umbelliferae). Od pravega peteršilja se razločuje po temno - zeleni barvi, po belih cvetnih listkih, ki so pri pravem peteršilju ze-leno-rumenkasti, po visečem ogrinjalcu, kojega pravi peteršilj nima, posebno pa še po zoprnem duhu, ki ti šine v nos, ako zmaneš listke ter jih poduhaš. Mala trobelika ali pasji peteršilj je omamno-strupena, celo smrtno-nevarna rastlina. Pecirka pripoveduje v svoji že neka-terikrat omenjeni knjigi razun drugih tudi nastopno žalostno dogodbo: Neka družina je nevedoma jedla pasji peteršilj in se tako ž njim otrovala. Vse je glava hudo bolela, bljuvali so, driska jih je nadlegovala in trije izmed njih so vsled tega celo umrli. Naj dodam še dogodbo, ki je zabeležena v knjigi: »Funke und Lippolds Natur- und Kunstlexicon«. Tu čitamo nastopno : Na nekem samostanskem vrtu je rastel med pravim peteršiljem tudi pasji, ki so ga z onim vred po nevedoma rabili. Razne bolezni ter bolečine so se pri vseh menihih pojavile in jih nadlegovale; nekaj izmed njih je v kratki dobi tudi umrlo. Zasledili so, da vsega tega je kriv pasji peteršilj, katerega so potlej popolnoma iztrebili iz vrta. Torej pozor! VII. Jesen je. Listje na drevju rumeni in rudeči ter odpada. Enoletna zelišča so dovršila, nekatera prej, druga pozneje svoje življenje, položivša svoja semena v naročje matere zemlje, iz katere bodo izrastle prihodnje leto njih zale hčerke. Le jesenske vrese (Calluna vulgaris) po gozdih, detkine rigelj ce ali male marjetice (Bellis perennis), ljubke metli k e (Euphrasia officinalis) in jesenskega podleska (Colchicum au-tumnale) je videti še po travnikih in pašnikih, a tudi te krasotice jesenske bodo kmalu kmalu obcvetele. Dokaj čudna rastlina je jesenski podle se k. Izjajčaste, z rujavim i mesnatimi luskami obdane čebulice, ki globoko tiči v zemlji, pririjejo jeseni iz tal samo cveti, ko se listi in plod še-le prihodnje leto prikažejo, kar nekateri »volovnik«, drugi pa, zlasti v kranjskogorski dolini, »kraveljčevje« imenujejo. Veliki zvončasti, bledo-rudeče pobarvani cveti, katerih eden, tudi trije neposredno prirastejo iz čebulice, so pri vrhu v podobi suličastih rogljičkov na šestero razcepljeni in imajo pet do šest palcev 270 „DOM IN SVET!' 1889, štev. 12. dolgo cev, obdano pri dnu s tanko, prozorno, napošev prirezano belo kožico. Prašnikov, neenako dolgih in krajših, kot rogljički, je šestero; vratov pa troje, ki tudi ne presezajo rogljičkov. Žlebičasti listi so mesnati in široko-suličasti, slični tulipanovim, med katerimi nekako skrit sedi jajčasti tropredalni mešiček, napolnjen z rujavim semenom. Razcveta se ta rastlina meseca septembra in oktobra in spada po Linnejevi sestavi v šesti razred, po naravnem redu pa med »Colehi-aceae«. Vrlo lepo in nedolžno se ti kaže ta cvetica, pa kolikor je je, jako je strupena ter smrtno nevarna ljudem in živalim. Izmed mnogo žalostnih dogodeb, LOVENSKO SLOVSTVO. Knjige družbe sv. Mohora. (Dalje) ..Življenje preblažer.e Device Marije in svetega Jožefa." Popisal f Janez Volčič. VIII. snopič, str. 160—300. — Težko de človeku, ko zagleda pri imenu pisateljevem križec, ki naznanja, da se je ustavilo spretno pero Volčičevo, katero je toliko lepega napisalo za ude družbe sv. Mohora. Brez dvoma bodo verni Slovenci najbolj hlastno jemali v roko to knjigo izmed vseh letošnjih. Nihče ne bi verjel, kako kmetje radi poslušajo zgodovinske podatke o imenitnih cerkvah, kdor se tega ni sam prepričal. In cvet takih podatkov, ki priprosto ljudstvo najbolj mikajo, zbran je v tej knjigi. Poleg tega so čudežne dogodbe popisane tako živo in čuteče, da se bode med čitanjem porosilo marsikako oko in zaupanje na Marijo globoko utrdilo. Zelo povzdigujejo knjigo tudi mnoge čedno izdelane podobe Marije in njenih cerkva po Slovenskem. Dokler bodo ljudje radi čitali taka dela, ne bode se bati »za pojemajoči slovenski rod«, za kateri pisatelj lepo prosi Marijo Devico v Vetrinju. Ker knjiga nima samo zgodovinskega namena, se tudi ne sme ocenjevati s strogo zgodovinskega stališča, in ni treba tako na drobno ločiti pripovedek od zgodovinskih dogodkov, kakor se godi v učeni zgodovini. Gledati pa mora pisatelj na to, da se resnica ne pokaži. Tega se je Volčič držal. Le malo se nahaja v knjigi zgodovinskih zmot. Tako ni zgodovinsko dokazano, da bi bil sv. Bernard postavil prvega opata v Stičini, kakor trdi Volčič, »und doch katere je Pecirka v svoji že večkrat omenjeni knjigi zabeležil, naj omenim samo nastopno: Dva dečka, eden šest, drugi pa dve leti star, zobala sta neki popoludan meseca maja podleskovo seme. Ob 7. uri zvečer prišedša domov, tožita, da ja glavi bolita in jima je slabo; začneta bljuvati in vso noč ju je hudo driska nadlegovala. Še-le zjutraj ob 10. uri pokličejo stariši zdravnika, ki otrokoma da primerna zdravila, ki pa niso nič pomagala; kajti mlajši deček je umrl že ob 4. uri popoludne, starejši pa o polnoči v groznih bolečinah. verhalt es sich ganz anders«, pravi zgodovinar Milkovvicz v svoji knjigi »Kloster von Krain«. Stara kapelica v Suši ni bila devet čevljev dolga in šest in pol široka (str. 243). Spominjam se, da je bila mnogo večja. Ocij (Ozzius) je zelo prisiljeno razlagati iz besede: oče (str. 166). Ni verjetno, da bi bili Slovenci beneškim mlakužam dali ime »benetke« (str. 197). Mestu so ime dali Veneti, stari Slovani so je pa imenovali Mletci. Templarji so kaj drugega, kakor »gospodje (nemškega) viteškega reda« (str. 224). Marsikdo bi želel kaj več zgodovinskih podatkov iz starih časov, da je n. pr. pri Mariji Devici v Logu (in Augea) v Vipavi bil poseben kapelan že 1. 1344, namreč Ivan pl. Trautmannsdorf itd. A kdor ve, kako leži naše zgodovinarstvo še v povojih, mora reči, da se je pokojni Volčič zelo trudil za to, kar je. spisal. Samo to bi omenjal, da so nekatera božja pota popisana v primeri z drugimi preobširno, n. pr. Suša, druga pa zopet prekratko, n. pr. Stičina. Že o krasni Stiski cerkvi, do katere ni tako daleč, dalo bi se marsikaj več povedati. »Alle Unfuge« (na str. 217) bi se bilo pač lehko izpustilo. Glasi se odstavek, kakor neka polemika zoper škofovo slabo vero. Pohvaliti bi bilo treba škofa, da je modro vso stvar dal nekako na skušinjo, pograjati pa »gorečneža«, ki je celo zapravil prvotno čudežno podobico. Jezik se mi zdi v tej knjigi dokaj čistejši, kakor v prejšnjih Volči-čevih delih. Le glagol se še jnalo prepogosto vlači prav na koncu stavka. Še par rečij naj popravim. Mesto »arhiprezbiteri« (str. 178) naj bi za ljudstvo stalo: nadduhovni. Ne »škof Krapulonski« (str. 164), ampak: Kaprulanski. Petinski = Pičenjski, v slovenski obleki od Pičenj (Pedena). Ne »od sv. Elija« (str. 191), ampak Slovstvo.