| 1 | 2022 | RAZREDNI POUK | 63 Naročanje: P Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana T 01 300 51 00 F 01 300 51 99 E zalozba@zrss.si S www.zrss.si Več o priročniku na spletni strani ZRSŠ. POUK NA PROSTEM Priročnik za učiteljice in učitelje razrednega pouka Številne raziskave govorijo o pozitivnih učinkih pouka na prostem na znanje, učenje in počutje učencev, pa tudi na šole kot skupnosti. Pouk na svežem zraku izboljša učne dosežke, poveča motivacijo, izboljša fizično in mentalno zdravje, poveča koordinacijo, ravnotežje in ročne spretnosti ter omogoča socialni razvoj učencev. Pri spodbudi za izvajanje in sami izpeljavi pouka na prostem, bo zagotovo v pomoč priročnik Pouk na prostem. Priročnik je razdeljen v šest zvezkov, združenih v mapi. Gradivo vključuje dejavnosti na petih področjih: okolje, sporazumevanje, matematika, umetnost in igra na prostem. Dejavnosti so zasnovane tako, da spodbujajo vrstniško sodelovanje, gibanje in igro. Učenec razvija znanja in veščine z izkušnjami v neposrednem okolju: v dejavnosti je aktivno vključen, saj mu na prostem ponudimo miselne izzive, ki ga pripeljejo do povezovanja znanja, odkrivanja novega in raziskovanja novih vprašanj. Dejavnostim so priloženi učni listi, kartice z izzivi ter orodja za samovrednotenje. NOVO IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO PRIL OGA | Kriteriji uspešnosti RIŠEM SKICO Na skici prikažem vse bistvene dele. Skico narišem v ustrezni velikosti. Med deli skice je ustrezno razmerje (npr. večji deli so prikazani večje). Dele skice ustrezno postavim v prostor (so na pravem mestu). Natančno opazujem. Opazim celoto in podrobnosti. Skici dam naslov. Skico rišem s svinčnikom. USPEŠNA SEM, KO ... 14 POUK NA PROSTEM | Priročnik za učiteljice in učitelje na razredni stopnji Dejavnost: PRIKAZOVANJE PROSTORA S PREPROSTIM ZEMLJEVIDOM Spoznavni postopki: Namen učenja Znal bom opazovati prostor, se orientirati v prostoru in na zemljevidu, prikazati prostor s skico in preprostim zemljevidom ter predstaviti skico oz. zemljevid. Cilji Učenec zna: • natančno opazovati prostor, • orientirati se v prostoru glede na znane objekte v okolici šole, • izkazati poznavanje in uporabo načinov predstavljanja geografskega okolja (zemljevid), • uporabiti različne vrste skic in zemljevidov, • grafično komunicirati (uporabiti simbole), • prikazati prostor s skico, • risati preprost zemljevid z jasno predstavljenimi bistvenimi deli in razmerji med njimi ter ustreznimi oznakami, • uporabiti ustrezne prostorske pojme v predstavitvi skice ali zemljevida. Prostor Učilnica na prostem ali kateri koli drugi prostor, ki ga je učitelj predhodno fotografiral in pripravil fotografije njegovih delov. Pripomočki Trda podlaga, listi papirja, barvice, svinčnik, fotografije delov prostora (učilnice na prostem). Opis dejavnosti in teoretična izhodišča za razumevanje namena dejavnosti Zemljevid ali karta je opredeljena kot v določenem merilu pomanjšana in posplošena ponazoritev Zemljinega površja ali njegovih posameznih delov, lahko tudi drugih vesoljskih teles in neba, v tlorisu. Zemljevid je tudi pripomoček pri orientaciji, ki grafično predstavlja del zemeljskega površja. Zemljevid je v najsplošnejši opredelitvi način predstavljanja realnosti (Umek, 2001; Drab, 2000). Učenec se v vsakdanjem življenju večkrat sreča z zemljevidi. V zadnjem času tudi z mobilnimi (igre, v katerih išče zaklad ali osebo, pot na počitnice, izlet v hribe ipd.). V drugem razredu se učenci srečajo z zemljevidom kot načinom predstavljanja geografskega okolja. Do konca prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja naj bi učenec poznal, skiciral in uporabljal preproste zemljevide za orientacijo v prostoru (pokrajini). 1. 2. 3. 4. 5. Razred opazovanje opisovanje urejanje ravnanje s podatki orientiranje – delo z zemljevidom skiciranje kartiranje sklepanje ustvarjanje 1 5 OKOLJE Učenje in poučevanje z zemljevidi naj se sprva osredotočata na branje zračnih fotografij in zemljevidov, ki so že narisani, in ne na samo risanje zemljevidov. Da bi učenec zmogel sam risati zemljevid, mora razgraditi pogled na pokrajino na manjše dele; izbrati primerno perspektivo, uskladiti videne točke. Zato so na zgodnjih stopnjah učenja z zemljevidi nujne prilagoditve temeljnih kartografskih elementov, kot so: • kombinacija zemljevida in različnega slikovnega gradiva, • prepletanje metod risanja in branja zemljevidov, • dosledna oprema kart (naslovi, vrste meril, legenda, datum, vir), • raznovrstni prikazi števila plasti podatkov, • očiščenje nepotrebnih podatkov, • zamenjava abstraktnih simbolov s shematskimi ali slikovnimi. Pri risanju zemljevidov začnemo s prikazovanjem in risanjem manjših, konkretnih in otrokom dobro poznanih prostorov (učilnica, igrišče, ulica) (Hergan, 2013; Umek, 2001). Sestavine kartografskega opismenjevanja so: razumevanje perspektive, merilo, orientacija, znaki, relief. Pred oblikovanju kriterijev uspešnosti za risanje skice naj učitelj z učenci že v razredu opazuje različne skice, v pogovoru ob opazovanju naj učenci opazijo značilnosti skice. Kriteriji uspešnosti za risanje skice naj bodo sprva manj številčni. Navodila učencem PRVI DEL: OPAZOVANJE PROSTORA IN RISANJE SKICE PROSTORA 1. Opazuj prostor. Opiši ga. Kaj vidiš, kje je kaj, kako veliko je to, kar vidiš? • Nariši skico tega prostora, učilnice na prostem. Pri risanju skice se spomni kriterijev uspešnosti. (Učni list OPAZOVANJE PROSTORA IN RISANJE SKICE in Kriteriji uspešnosti RIŠEM ZEMLJEVID) 2. V označenem prostoru (učilnici na prostem) poišči mesta, ki jih prikazujejo fotografije. Izberi fotografijo in jo opiši. Kaj ti je všeč? Ali kaj manjka? Kaj misliš, kako poteka učenje v taki učilnici v lepem vremenu in kako v slabem? 3. Razmisli o skupni učilnici na prostem. Dopolni svojo skico z lastnimi zamislimi in rešitvami. 4. Predstavi nove učilnice sošolcem. DRUGI DEL: ZEMLJEVID NAMIŠLJENE DEŽELE 1. Kakšna je tvoja namišljena dežela? Opiši njene značilnosti. 2. S predmeti, ki jih najdeš v naravi, oblikuj deželo, kamor bi se odpravil na počitnice. 3. Nariši preprost zemljevid namišljene dežele, v katero bi se odpravil na izlet s prijatelji. (Učni list ZEMLJEVID NAMIŠLJENE DEŽELE in Kriteriji uspešnosti RIŠEM ZEMLJEVID) 4. Označi svojo pot s črto. 5. Zemljevid opremi z legendo. 6. Opiši svoje potovanje s pomočjo zemljevida. 15 € Cena (z DDV)