RAZVOJ RAVNATELJEVANJA Poročilo o peti izvedbi (2015/2016) Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Ljubljana, oktober 2016 RAZVOJ RAVNATELJEVANJA Poročilo za šolsko leto 2015/2016 Dr. Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Založila: Šola za ravnatelje Odgovorna oseba: Vladimir Korošec Oblikovanje: Face d.o.o. Ljubljana, oktober 2016 ©2016 Šola za ravnatelje CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 37.091.113:005.963(0.034.2) ERČULJ, Justina Razvoj ravnateljevanja. Poročilo o peti izvedbi (2015/2016) [Elektronski vir] / [Justina Erčulj, Anja Sagadin]. - El. knjiga. - Kranj : Šola za ravnatelje, 2016 Način dostopa (URL): http://solazaravnatelje.si/index.php/dejavnosti/razvoj-ravnateljevanja ISBN 978-961-6989-10-7 (pdf) 1. Sagadin Bedrač, Anja 286939648 KAZALO 1. UVOd.............................................................................................................................................................................................................................................4 2. PROgRAm RAZVOJ RAVNATELJEVANJA ...............................................................................................................................................5 2.1 Namen in cilji programa .....................................................................................................................................................................................5 2.2 Udeleženci ......................................................................................................................................................................................................................5 2.2.1 Izbor udeležencev .................................................................................................................................................... 5 3. IZVEdbA PROgRAmA IN mETOdE dELA ..............................................................................................................................................7 RAZVOJ RAVNATELJEVANJA 3.1.Izvedba programa ...................................................................................................................................................................................................7 P 3.1.1 Izvedba uvodne delavnice .....................................................................................................................................8 oročilo za šolsk 3.1.2 Izvedba izbirnih vsebin ..........................................................................................................................................8 3.1.3 Izvedba vzajemnega svetovanja .......................................................................................................................8 3.1.4 Izvedba projektnega dela .................................................................................................................................... 11 3.1.5 Izvedba zaključne delavnice .............................................................................................................................. 12 o leto 2015/2016 3.2.metode in oblike dela .......................................................................................................................................................................................12 3.3.dokončanje programa in potrdila ........................................................................................................................................................12 4. SPREmLJANJE IN EVALVAcIJA USPOSAbLJANJA V PROgRAmU ............................................................................ 13 5. POVZETEk IN PREdLOgI ......................................................................................................................................................................................14 6. PRILOgE.................................................................................................................................................................................................................................. 15 kazalo preglednic Preglednica 1: Udeleženci v programu RR 5 po regijah in ravneh izobraževanja ................................................6 Preglednica 2: Udeleženci v programu RR 5 glede na število let ravnateljevanja .............................................6 Preglednica 3: Časovni načrt in izvedba programa RR5 .................................................................................................7 Preglednica 4: Potek srečanj v vzajemnem svetovanju .................................................................................................9 Preglednica 5: Skupine udeležencev v vzajemnem svetovanju ...............................................................................10 Preglednica 6: Načrt in potek projektnega dela ............................................................................................................... 11 Preglednica 7: Naslovi nalog posamezne skupine .......................................................................................................... 12 kazalo prilog Priloga 1: Razpis programa Razvoj ravnateljevanja, maj 2015 ....................................................................................15 Priloga 2: Urnik in program dela na srečanjih vzajemnega svetovanja .................................................................16 Priloga 3: Nabor primerov dobrih praks in problemov vodenju ...............................................................................16 Priloga 4: Poročilo koordinatorja o srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju....................................17 Priloga 5: Skupinska evalvacija programa na zaključnem srečanju ........................................................................18 1. UvOd V šolskem letu 2014/2015 smo se odločili za prenovo programa Razvoj ravnateljevanja. Izhodišča zanjo so ugotovitve iz poročil o prejšnjih izvedbah, prenovljeni program Šole za ravnatelje in osebne izkušnje predavateljev z delom v programu. Nova oblika programa je tako kombinacija vzajemnega svetovanja kot pomembne oblike profesionalnega razvoja ravnateljev, ki so ga udeleženci v končnem evalvacijskem vprašalniku tudi najbolje ocenili, in projektnega dela, v okviru katerega nastajajo nove rešitve na področju vodenja. Iz programa smo izločili module, s čimer smo njegovo trajanje z dveh let skrajšali na eno. V prejšnji izvedbah sta vzajemno svetovanje in projektno delo potekali ločeno, lani in letos pa smo ju med seboj prepletli tako, da so skupine po koncu vsakega srečanja, namenjenega vzajemnemu svetovanju, nadaljevale projektno delo. Scenarija za vzajemno svetovanje nismo spremin jali, ker so izkušnje pokazale, da je dobro zastavljen, spremembe pa bi lahko negativno vplivale na dodano vrednost, ki jo v vzajemnem svetovanju prepoznavajo udeleženci. Natančen potek programa predstavljamo v nadaljevanju. Prav tako smo v lanski izvedbi spremenili kriterij, po katerem smo sprejemali udeležence v program, in sicer smo sprejeli vse prijavljene ne glede na število let ravnateljevanja. Za spremembo kriterija smo se odločili, ker menimo, da je lahko različno število let ravnateljskih izkušenj koristno. »Začetniki« pridejo v stik z izkušenimi ravnatelji, evalvacije iz programov pa kažejo, da se tudi ti veliko naučijo od začetnikov in dobijo nov zagon. V prvih dveh izvedbah je bil pogoj najmanj dva mandata ravnateljevanja, pri tretji smo ta kriterij spustili na nekaj let. 4 2. PrOgrAm rAZvOj rAvnAteLjevAnjA 2.1. Namen in cilji programa Namen programa Razvoj ravnateljevanja je poglobiti znanje in razumevanje ravnateljev na področju inovativnih pristopov, učinkovitega vodenja za učenje ter razvoj kakovosti in organizacijske učinkovito-sti. Tako si prizadevamo sistematično razvijati vseživljenjsko učenje ravnateljev in uvajati nove oblike mreženja. Udeleženci programa bodo: RAZVOJ RAVNATELJEVANJA • poglobili in razširili znanje, ki so ga pridobili v programu Šole za ravnatelje, z dosedanjim Poročilo za šolsk individualnim študijem in s praktičnimi izkušnjami; • poglobili znanja in razvijali individualne spretnosti za pedagoško vodenje šole oziroma vrtca; • razvili sposobnost samoevalvacije in vrednotenja lastnega dela ter načrtovanja profesionalnega razvoja s poudarkom na učinkovitem vodenju šole; o leto 2015/2016 • postali usposobljeni, da bodo pri načrtovanju in odločanju znali uporabiti ustrezne podatke in raziskave; • soočili svojo prakso v profesionalnih skupnostih in iskali nove rešitve na področju vodenja vzgojno-izobraževalnih zavodov. 2.2. Udeleženci Program je namenjen vsem ravnateljicam in ravnateljem vrtcev, osnovnih, glasbenih in srednjih šol ter dijaških domov. 2.2.1 Izbor udeležencev Maja 2015 smo objavili javni razpis (priloga 1) za sodelovanje v programu Razvoj ravnateljevanja. Sprejeli smo vseh šestindvajset prijavljenih ravnateljev. V preglednici 1 je prikazan pregled udeležencev v programu RR 5 po regijski zastopanosti in zastopanosti po različnih ravneh izobraževanja, v preglednici 2 pa glede na leta ravnateljevanja. 5 Preglednica 1: Udeleženci v programu RR 5 po regijah in ravneh izobraževanja Regijska zastopanost Število udeležencev Osrednjeslovenska 7 Pomurska 1 Podravska 2 Savinjska 4 Koroška 5 Zasavska 3 Jugovzhodna Slovenija 2 Goriška 1 Obalno-kraška 1 Skupaj 26 Raven izobraževanja Število Vrtec 1 Osnovna šola 20 Srednja šola 3 Glasbena šola 1 Posvetovalnica za učence in starše (OŠ + SŠ) 1 Skupaj 26 Preglednica 2: Udeleženci v programu RR 5 glede na število let ravnateljevanja Število let ravnateljevanja Število udeležencev 1 1 2 2 4 4 5 2 6 4 7 2 8 2 9 1 10 3 13 2 15 2 17 1 Skupaj 26 Od šestindvajsetih udeležencev jih je program končalo triindvajset. 6 3. IZvedbA PrOgrAmA In metOde deLA 3.1. Izvedba programa Program je trajal eno leto (začel se je septembra 2015) in je obsegal 30 kontaktnih ur, ki smo jih izvedli v predavalnicah Šole za ravnatelje, dodatnih 24–30 ur pa je potekalo v obliki vzajemnega svetovanja v šolah oziroma vrtcih, s katerih so prišli udeleženci. Program so sestavljale tri med seboj povezane oblike dela: 1. dve izbirni vsebini: vodenje kariernega razvoja, smernice za promocijo zdravja na delovnem mestu, RAZVOJ RAVNATELJEVANJA 2. vzajemno svetovanje, P 3. projektno delo. oročilo za šolsk Časovno dinamiko smo načrtovali tako, kot je razvidno iz prvega stolpca preglednice 3, izvedli pa v ter-minih, ki so navedeni v drugem stolpcu. Preglednica 3: Časovni načrt in izvedba programa RR5 o leto 2015/2016 Načrt Izvedba Oblika dela 14. september 2015 14. september 2015 uvodna delavnica: refleksija o dosedanji praski vodenja, vodenje za kakovost – razprava, izhodišča za projektno delo in vzajemno svetovanje oktober 2015 september, oktober 2015 1. delavnica, namenjena vzajemnemu svetovanju 27. november 2015 27. november 2015 projektno delo, izbirne vsebine november 2015 november, december 2015 2. delavnica, namenjena vzajemnemu svetovanju december 2015 december 2015, januar 2016 3. delavnica, namenjena vzajemnemu svetovanju 14. januar 2016 14. januar 2016 projektno delo, izbirne vsebine 15. marec 2016 / odpovedano marec 2016 februar, marec 2016 4. delavnica, namenjena vzajemnemu svetovanju april 2016 april 2016 5. delavnica, namenjena vzajememu svetovanju maj 2016 19. maj 2016 projektno delo 5. julij 2016 5. julij 2016 zaključna skupna delavnica Program je potekal po načrtu, ki smo ga zastavili na začetku, z izjemo četrtega skupnega srečanja, ki smo ga zaradi organizacijskih razlogov odpovedali in ga izvedli skupaj s petim srečanjem, ter z izjemo izbirnih vsebin, ki smo jih namesto na četrti izvedli na drugi in tretji skupni delavnici. 7 3.1.1 Izvedba uvodne delavnice Udeleženci so se na uvodno srečanje pripravili tako, da so zapisali refleksijo (1000 besed) o svojem vodenju in v njej odgovorili na naslednja vprašanja: • Zakaj menite, da ste v svojem vrtcu oziroma šoli uspešni? Kako to veste, s čim lahko to utemeljite? • Kakšno je vaše vodenje? Opišite ga vsaj s petimi pridevniki. Trditev utemeljite. • Kaj v obstoječem šolskem sistemu podpira vaše vodenje? • Kako in s kom delite svoje znanje in izkušnje o vodenju šole/vrtca? Na delavnico so prinesli tudi tri fotografije iz šole oziroma vrtca, ki po njihovem mnenju najbolje prika-zujejo vpliv njihovega vodenja na kakovost šole ali vrtca. 3.1.2 Izvedba izbirnih vsebin Pripravili smo dve delavnici, namenjeni izbirnim vsebinam. Prvo v obsegu dveh pedagoških ur, ki smo jo izvedli v okviru skupnega srečanja 27. novembra 2015, je vodila dr. Tatjana Ažman in je obravnavala vodenje kariernega razvoja. Drugo v obsegu 2,6 pedagoške ure smo izvedli na srečanju 14. januarja 2016, in sicer smo obravnavali smernice za promocijo zdravja na delovnem mestu. Izvajalke so bile mag. Teja Ilc (Ministrstvo za zdravje), dr. Alenka Hafner in Andreja Backovic Juričan (Nacionalni inštitut za javno zdravje) ter Alenka Dovč (Gospodarska zbornica Slovenije). 3.1.3 Izvedba vzajemnega svetovanja Namen vzajemnega svetovanja je izmenjevanje dobre prakse, spodbujanje sodelovanja in podpore ter iskanje boljših rešitev. Cilji vzajemnega svetovanja: • samoevalvacija vodenja, • kritično kolegialno presojanje prakse ravnateljevanja, • izmenjava dobrih praks na področju vodenja, • mreženje in izmenjava izkušenj, • opolnomočenje ravnateljev za delovanje v konkretnih situacijah, • izboljševanje prakse vodenja, • krepitev trajnostnega mreženja in sodelovanja, • poglabljanje vpogleda Šole za ravnatelje v prakso vodenja šol in vrtcev. Vzajemno svetovanje so udeleženci opravili v obsegu šestih ur v sklopu posamezne delavnice. Potekalo je na šolah oziroma vrtcih udeležencev. Ravnatelji so se ob pomoči koordinatorjev iz Šole za ravnatelje sestali na štirih oziroma petih srečanjih; potekala so, kot je prikazano v preglednici 4. 8 Preglednica 4: Potek srečanj v vzajemnem svetovanju datum izvedbe dejavnost kraj izvedbe 14. september 2015 uvodna delavnica, oblikovanje skupin, Predoslje pri Kranju načela vzajemnega svetovanja september, oktober 2015 prvo srečanje skupin šola/vrtec november, december 20145 drugo srečanje skupin šola/vrtec december 2015, januar 2016 tretje srečanje skupin šola/vrtec RAZVOJ RAVNATELJEVANJA P februar, marec, april 2016 četrto in peto srečanje skupin šola/vrtec oročilo za šolsk 5. julij 2016 evalvacija vzajemnega svetovanja v okviru Predoslje pri Kranju ovrednotenja programa Skupna srečanja skupin je vodila Justina Erčulj, posamična pa koordinatorji. Naloge koordinatorja so v o leto 2015/2016 Priročniku za udeležence opredeljene kot: • koordinacija dela skupine ravnateljev, • medsebojno usklajevanje s koordinatorjem VS, • priprava delavnice za srečanja v šolah ali vrtcih, • spremljanje učinkov mreženja. 9 Preglednica 5: Skupine udeležencev v vzajemnem svetovanju Skupina Ime in priimek Šola koordinatorica ŠR RR_V/OŠ Ivana Leskovar Vrtec Otona Župančiča Slovenska Polona Peček Bistrica Alenka Ašič OŠ Ivana Skvarče Zagorje ob Savi Anita Ambrož OŠ Muta RR_OŠ1 Nuša Pohlin Schwartzbartl OŠ Jurija Vege Moravče Polona Peček Damjan Osrajnik OŠ Radlje ob Dravi Mirjam Kalin OŠ Dobravlje Aleksander Verhovšek III. OŠ Celje RR_OŠ2 Martina Kmet OŠ Narodnega heroja Rajka Hrastnik Polona Peček Romana Košutnik OŠ Črna na Koroškem Tatjana Gombač OŠ Gradec Litija Nada Duler Druga OŠ Slovenj Gradec RR_OŠ3 Peter Strle OŠ Litija Justina Erčulj Natalija Aber Jordan OŠ Mislinja Mira Rek OŠ Komenda Moste Mateja Andrejčič OŠ Stopiče RR_OŠ/SŠ Mateja Klemenčič Šolski center Velenje Justina Erčulj Vida Poglajen Gimnazija Litija Gregor Deleja Gimnazija Celje – Center Lučka Lazarev Šerbec OŠ Borcev za severno mejo Maribor Tatjana Krautberger OŠ Ivana Skvarče Izlake RR_OŠ4 Petra Korošec OŠ Venclja Perka Domžale Tatjana Ažman Marko Strle Center za korekcijo sluha in govora Portorož Sabina Juhart OŠ Bogojina Mateja Petric Posvetovalnica za učence in starše Novo mesto Vsako srečanje je potekalo po vnaprej zapisanem programu in urniku (priloga 2). Nabor primerov dobrih praks in težav pri vodenju gostiteljev je prikazan v prilogi 3. Delavnice, namenjene vzajemnemu svetovanju v šoli so vodili ravnatelji – gostitelji srečanja. Po vsakem srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju, je skupina nadaljevala projektno delo. 10 3.1.4 Izvedba projektnega dela Namen projektnega dela je bil prispevati nove strokovne rešitve na področju ravnateljevanja. Cilji projektnega dela: • opredeliti prednostno področje ravnateljevanja, • analizirati primere iz prakse na izbranem področju (vpogled, podobnosti/razlike …); • s pomočjo analize in teoretičnih izhodišč opredeliti skupna izhodišča pri iskanju strokovne rešitve za izbrano področje; • vpeljati in spremljati uvajanje strokovne rešitve; RAZVOJ RAVNATELJEVANJA P • ovrednotiti strokovno rešitev; oročilo za šolsk • prispevati k novim strokovnim rešitvam na področju ravnateljevanja. V okviru projektnega dela (PD) smo organizirali tri skupna srečanja (eno je odpadlo) skupin; naš namen je bil spremljati in usmerjati proces nastajanja projektne naloge. Projektno delo je bilo tudi tema na uvodnem in zaključnem srečanju. Vsako srečanje je trajalo šest ur. Skupna srečanja so potekala od sep-o leto 2015/2016 tembra 2015 do julija 2016 po naslednjem časovnem razporedu (preglednica 6). Preglednica 6: Načrt in potek projektnega dela datum izvedbe dejavnost 14. september 2015 - izbira področja in priprava osnutka za projektno delo 27. november 2015 - razprava o povratni informaciji in o zapisanih izhodiščih - izmenjava primerov iz prakse in predlogov za strokovne rešitve - dokončanje osnutka za projektno delo - priprava načrta za celotno izvedbo strokovne rešitve od uvedbe do ovrednotenja 14. januar 2016 - izbirna vsebina, vezana na projektno delo – zunanji izvajalec - povratna informacija o zapisu strokovnih utemeljitev in popisu prakse 15. marec 2016 - predstavitev osnutkov/predlogov za strokovne rešitve na izbranem področju – odpovedano 19. maj 2016 - predstavitev izvedenih dejavnosti - pisanje strokovnih besedil 5. julij 2016 - predstavitev strokovnih rešitev in priporočil za prakso ravnateljevanja do 30. avgusta 2016 - zapis strokovne rešitve v obliki članka Delavnice v okviru projektnega dela je izvedla Mateja Brejc. Pri projektnem delu smo ohranili skupine, namenjene vzajemnemu svetovanju. Kot smo že omenili, je bilo projektno delo zastavljeno nekoliko drugače kot prejšnja leta. Skupine so področje dela izbrale tako, da so razmišljale o naslednjih vprašanjih: • Zakaj je izbrano področje pomembno za ravnateljevanje? • Kako bomo z novo strokovno rešitvijo predvidoma izboljšali prakso vodenja v šolah in vrtcih? • Kakšen je obseg izvedbe strokovne rešitve? • Ali imamo na voljo dovolj virov? 11 Področje dela so skupine izbrale na uvodni delavnici, delo pa so nadaljevale samostojno po vsakem srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju, in vodeno na skupnih delavnicah. Preglednica 7: Naslovi nalog posamezne skupine Oznaka Naslov naloge RR_V/OŠ Vključevanje in sprejemanje otrok in učencev priseljencev RR_OŠ1 Karierni razvoj učencev v osnovni šoli RR_OŠ2 Promocija zdravja na delovnem mestu RR_OŠ3 Preverjanje in ocenjevanje znanja RR_OŠ4 Sodelovalni dialog med strokovnimi delavci in starši RR_OŠ/SŠ Spremljanje umskih in telesnih dejavnosti pri pouku Projektno delo je potekalo po naslednjih korakih: • opredelitev prednostnega področja ravnateljevanja; • posnetek stanja na izbranem področju v zavodu udeleženca; • skupinska analiza primera iz prakse; • skupinska opredelitev nove strokovne rešitve in načrt za njeno izpeljavo s pomočjo teoretičnih izhodišč in ugotovitev iz analize; • spremljanje uvedbe strokovne rešitve; • ovrednotenje uvedbe in rezultatov strokovne rešitve v praksi ter izmenjava ugotovitev v skupini; • skupinska predstavitev nove strokovne rešitve v obliki članka. 3.1.5 Izvedba zaključne delavnice Na zaključni delavnici smo se posvetili razpravi o rezultatih projektnega dela, razpravi o zadnjem sre- čanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju, in ovrednotenju programa. 3.2. metode in oblike dela V programu smo uporabili različne oblike in metode dela. Individualne: študij strokovne literature, samoevalvacija, refleksija, vodena refleksija, fotografije. Skupinske: profesionalno mreženje, kritično kolegialno presojanje, timsko delo, delavnice, strokovne razprave, izmenjavo primerov dobre prakse, vzajemno svetovanje, projektno delo, raziskovalno delo v okviru vzajemnega svetovanja. 3.3. dokončanje programa in potrdila Program je uspešno zaključilo 23 udeležencev, trije ravnatelji so iz objektivnih razlogov iz njega izstopili. Udeleženci so ob koncu prejeli potrdilo o profesionalnem usposabljanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju v trajanju 64 ur. Potrdilo so prejeli tisti udeleženci, ki so opravili najmanj 60 % vseh kontaktnih ur. Po teh kriterijih smo izdali 22 potrdil. 12 4. SPremLjAnje In evALvAcIjA USPOSAbLjAnjA v PrOgrAmU Program smo spremljali in evalvirali na različne načine: s poročilom koordinatorja po vsakem srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju (priloga 4), s skupinsko evalvacijo programa na zaključnem sre- čanju (priloga 5) in reflektivnim pismom. V nadaljevanju predstavljamo povzetke skupinske evalvacije. Vsaka izvajalka je po vsakem srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju, naredila evalvacijo, ki pa ni bila povsem poenotena. Skupna ugotovitev je, da je bilo vzajemno svetovanje dobro sprejeto, pomembno je bilo vzdušje zaupanja, ravnatelji vidijo v njem izjemno koristno obliko izmenjave izkušenj in medsebojne podpore. Koordinator iz Šole za ravnatelje igra pomembno vlogo pri usmerjanju razprave in jo z reflektivnimi vprašanji spodbuja. RAZVOJ RAVNATELJEVANJA P Na zaključnem srečanju smo opravilii evalvacijo po skupinah. Predstavljamo povzetek ugotovitev po vprašanjih: oročilo za šolsk 1. V programu so se ravnatelji naučili ciljnega razmišljanja in postavljanja prioritet, kar lahko pripomore k osebnostni rasti in lažjemu soočanju z izzivi. Sodelujoči so ugotavljali, da težave niso nerešljive. Vse skupine so ob tem poudarile pomen sodelovanja med ravnatelji, saj menijo, da omogoča izmenjavo prakse, izkušenj in pogledov na vodenje. Ravnatelji so namreč tisti o leto 2015/2016 sogovorniki, ki lahko drug drugemu »nastavijo ogledalo«. Zaradi dela v skupini so udeleženci okrepili spretnosti aktivnega poslušanja in se naučili sprejemati kompromise. 2. metode dela v programu so udeleženci ocenili kot zelo ustrezne. Predvsem vzajemno svetovanje je po njihovem mnenju tisti način dela, pri katerem je mogoče razvijati zaupanje v majhni skupini in iskati skupne rešitve. Projektno delo so ocenili kot bolj zahtevno, vendar gre za učinkovito povezovanje teorije s prakso. Predlagali so, da bi bilo morda lahko bolj skoncentrirano in ne usmerjeno v pisanje članka in da bi del projektnega dela opravili že na srečanjih. 3. Prenos metod dela v svoj vzgojno-izobraževalni zavod so ravnatelji prav tako ocenili pozitivno. Tako bodo lahko delali v različnih timih in spodbujali prenašanje dobre prakse med strokovnimi delavci. Prepoznali so tudi možnosti za mreženje med šolami. 4. Izvajalci programa bi morali biti pozorni na strukturo in izkušnje udeležencev, časovno razporeditev izvedbe programa glede na šolski koledar in na izbiro predavateljev. Udeležence smo z vabilom na zadnjo delavnico pozvali, naj nam pošljejo reflektivno pismo (v prejšnjih izvedbah so ga napisali na delavnici). Kljub vnovičnemu pozivu smo dobili le sedem odgovorov. Povze-mamo ključne ugotovitve: 1. Program je izpolnil pričakovanja udeležencev. Sporočajo, da je je k razvoju ravnateljevanja največ prispevalo vzajemno svetovanje, ki omogoča vpogled v delo drugih ravnateljev in s tem krepitev vodenja. Tudi projektno delo pomeni svojevrsten izziv, predvsem delo v skupini z ravnatelji, s katerimi se ne srečujejo prav pogosto. Dve udeleženki sta posebej poudarili pomen refleksije. Odgovore lahko povzamemo z zapisom ene od njih: »Razvoj ravnateljevanja je čudovita možnost in priložnost za druženje (formalno in neformalno) in za izmenjavo in delitev različnih praks in izkušenj ter znanj. Medsebojno učenje, druženje, razvijanje novih poznanstev in odnosov ima zame velik pomen.« 2. Udeleženci bodo v prakso vnesli smernice, ki so jih v projektnem delu zapisali bodisi sami bodisi udeleženci drugih skupin. 13 5. POvZeteK In PredLOgI Tako kot v vseh dosedanjih izvedbah je tudi v tej k razvoju ravnateljevanja največ prispevalo mreženje, in sicer tako pri vzajemnem svetovanju kot pri projektnem delu. Glede na to, da so udeleženci, ki so pri-hajali iz različnih vzgojno-izobraževalnih zavodov, posebno poudarili pomen takega sodelovanja, bomo v prihodnje poskušali oblikovati »mešane« skupine. Drugih sprememb ne predlagamo. Glede organizacije dela bomo projektno delo zasnovali tako, da bodo udeleženci več neposrednega dela lahko opravili na delavnicah, saj bi bila prepogosta srečanja časovno preveč obremenjujoča. 14 6. PrILOge Priloga 1: Razpis programa Razvoj ravnateljevanja, maj 2015 RAZPIS: Program usposabljanja Razvoj ravnateljevanja Razpisujemo program profesionalnega usposabljanja Razvoj ravnateljevanja za šolsko leto 2015/2016. Program je namenjen ravnateljicam in ravnateljem, ki želijo v sodelovanju s kolegi izboljšati svojo prakso vodenja. Temelji na vzajemnem svetovanju in je usmerjen v iskanje individualnih in skupnih strokovnih rešitev na področju ravnateljevanja. RAZVOJ RAVNATELJEVANJA Traja eno leto, obsega pet delavnic in štiri srečanja, namenjena vzajemnemu svetovanju. Prva delavnica Poročilo za šolsk bo 14. septembra 2015. Rok za prijavo je petek, 22. maj 2015. Na razpis se prijavite na spletni strani Šole za ravnatelje (www.solazaravnatelje.si),Za dodatne infor-macije o programu pišite na anja.sagadin@solazaravnatelje.si. o leto 2015/2016 Kotizacija za udeležbo v programu znaša 85,00 EUR (+ DDV). v. d. direktorice mag. Vlasta Poličnik Ljubljana, 11. maj 2015 15 Priloga 2: Urnik in program dela na srečanjih vzajemnega svetovanja 9.00–9.15 Poročilo gostitelja prejšnjega srečanja o reševanju problema 9.15–10.30 Predstavitev šole ter dosežkov in izzivov vodenja 10.30–11.00 Odmor 11.00–12.00 Predstavitev primera dobre prakse vodenja, razprava 12.00–12.30 Odmor 12.30–13.30 Problem vodenja, razprava in iskanje rešitev, evalvacija srečanja 13.30– Delo na izbrani temi projektnega dela Priloga 3: Nabor primerov dobrih praks in problemov vodenju Primeri dobre prakse vodenja Problemi pri vodenju Povezovanje med vsemi deležniki šole Neuspešno prešolanje učenca Uvajanje delovne prakse za učence zaključnih Delo z otroki s posebnimi potrebami, izzivi inkluzije razredov Mednarodno sodelovanje Osip naročenih svetovancev Urejanje doprinosa ur Tožba neizbranega kandidata Poudarek na vzgojnem področju Doprinos ur Kulturna dejavnost šole Razmejitev odgovornosti med ravnateljem in učiteljem Razvijanje dobre klime in povezanosti med sodelavci Delo z zaposlenimi, komunikacija med njimi Redni sestanki strokovnih delavcev Redni letni pogovori Delo z otroki s posebnimi potrebami Medpredmetno povezovanje Vključevanje zunanjih strokovnjakov v delo z učenci Vpisovanje otrok iz sosednjih šol Redni strokovni kolegiji Nasledstvo in kontinuiteta vodenja Neformalna srečanja zaposlenih in staršev Medvrstniško nasilje, nasilje in prikrita agresija Distribuirano vodenje Vpliv vrtca na lokalno skupnost Rotiranje učiteljic v prvi triadi Zamenjava vodje podružnic Sodelovanje s starši Neprofesionalen odnos učiteljev do učencev in staršev Vodenje nepedagoških delavcev Kako premagati odpor do uvajanja sprememb Ugotavljamo, da se dejavnosti oziroma prakse vodenja kar pogosto pojavljajo tako med dobrimi pri-meri kot med izzivi pri vodenju. S tem utemeljujemo, kako pomembno je povezovanje med ravnatelji, da si izmenjujejo izkušnje. 16 Priloga 4: Poročilo koordinatorja o srečanju, namenjenem vzajemnemu svetovanju VZAJEmNO SVETOVANJE POROČILO kOORdINATORJA Osnovni podatki Zavod: Datum: Ravnatelj – gostitelj: RAZVOJ RAVNATELJEVANJA Prisotni: Poročilo za šolsk o leto 2015/2016 POROČILO gOSTITELJA PREJŠNJEgA SREČANJA PREdSTAVITEV TREH gOSTUJOČE ŠOLE, dOSEŽkI IN IZZIVI PRImER dObRE PRAkSE VOdENJA gOSTITELJA, RAZPRAVA PRObLEm VOdENJA gOSTITELJA, RAZPRAVA, ISkANJE REŠITEV 1. EVALVAcIJA SREČANJA ZANImIVOST, POSEbNOST … 17 Priloga 5: Skupinska evalvacija programa na zaključnem srečanju 1. Česa ste se pri programu naučili? 2. Kako ocenjujete ustreznost uporabljenih načinov dela (vzajemno svetovanje, projektno delo) pri usposabljanju ravnateljev? Ali na takšen način lahko iščemo strokovne rešitve za delo slovenskih ravnateljev? Utemeljite. 3. Kako lahko takšne načine dela prenesete v svojo šolo? 4. Na kaj bi morali biti izvajalci programa pozorni? 18 RAZVOJ RAVNATELJEVANJA Poročilo za šolsko leto 2015/2016 Ljubljana, oktober 2016