MED TEORIJO IN PRAKSO Delo z otroki s posebnimi potrebami v času epidemije: vidik sodelovanja z izvajalkami dodatne strokovne pomoči Simona Živec, univ. dipl. soc. ped., pomočnica ravnatelja in svetovalna delavka, Vrtec Slovenske Konjice Epidemija koronavirusa je vplivala na različna področja dela in življenja v vrtcu, med drugim tudi na področje dela z otroki s posebnimi potrebami. Strokovni delavci smo bili pri- morani iskati nove poti in se prilagajati nastali situaciji, ki je od nas zahtevala veliko mero fleksibilnosti. Kot posebej pomembni so se izkazali timsko delo, medsebojno sodelovanje in strokovna podpora. V članku bom predstavila primer timskega in interdisciplinarnega sodelovanja v našem vrtcu s skupnim ciljem: uspešno delo z otroki s posebnimi potrebami v času epidemije. Pomen timskega dela in interdisciplinarnega (Polak 2009). Pri takšnem sodelovanju se kaže pristopa vrsta pozitivnih strani različnosti med člani. Pola- Timsko delo sodi med temeljne usmeritve sodob- kova (2009) izpostavi naslednje: različnost članov nega sistema vzgoje in izobraževanja ter peda- naredi timsko delo produktivnejše in bolj zado- goškega pristopa učeče se družbe (Polak 2009). voljujoče; različnost mnenj in izkušenj spodbuja Timsko delo spodbuja medsebojno pomoč, sku- ustvarjalnost in iskanje rešitve problemov; različ- pno reflektiranje in razvijanje pedagoške prakse, nost zagotavlja razvijanje različnih spretnosti in pri čemer se medsebojna podpora kaže v sodelo- iskanje virov pri reševanju izzivov; različna mnenja vanju, neposredni pomoči pri pedagoškem delu, spodbujajo kritično razmišljanje; različne izkušnje izmenjavi izkušenj, idej in občutkov ob problemih članov bogatijo timsko interakcijo in diskusijo. in uspehih ter v sproščeni izmenjavi strokovne in osebne pomoči. Medsebojna podpora je po- Aktiv za izvajalke dodatne strokovne pomoči v membna predvsem ob uvajanju novosti (Polak vrtcu 2009). Eno izmed osnovnih področij svetovalne službe v vrtcu je sodelovanje s strokovnimi delavci na po- Interdisciplinarni pristop je način sodelovanja dročju otrok s posebnimi potrebami. Svetovalno med različnimi strokovnimi profili, ki imajo sku- delo se nanaša tako na sodelovanje z vzgojitelji pni cilj. Nove situacije in razmere od strokovnih kot tudi z izvajalci dodatne strokovne pomoči. delavcev zahtevajo veliko znanja, spretnosti in Svetovalna služba z obojimi sodeluje preko dejav- sposobnosti, pri čemer so izzivi vedno bolj več- nosti pomoči, razvojnih in preventivnih dejavnosti disciplinarni in posameznik težko obvlada vse ter dejavnosti načrtovanja in evalvacije (Čačinovič znanje, ki ga potrebuje. Zato je interdisciplinarni Vogrinčič idr. 2008). V povezavi s tem v našem vrt- pristop različnih strokovnih profilov pomemben cu delujeta dva strokovna aktiva: pri povezovanju vsebin in načrtovanju strategij (Polak 2009). »Interdisciplinarni timi omogočajo - aktiv za vzgojitelje, ki imajo v oddelek vključe- povezovanje več strok. Člani tima se povezujejo nega otroka s posebnimi potrebami; med seboj na ravni nalog, spoznavanja in ravna- - aktiv za izvajalke dodatne strokovne pomoči v nja« (Polak 2009, 40). »V takem timu vsakdo opra- vrtcu. vi svojo nalogo, ocene in mnenja pa prediskutira v timu, ki oblikuje skupno oceno in se odloči za Oba aktiva vodi svetovalna služba, osnovna nalo- nadaljnja dejanja. /... / Komunikacija poteka v vo- ga pa je timsko povezovanje in sodelovanje, po- doravni smeri in hkrati podpira posameznika in moč in podpora ter reševanje aktualnih izzivov. tim.« (Praper 2001, 33–34) V šolskem letu 2020/2021 je v našem vrtcu prvič Pri interdisciplinarnem timskem delu gre torej deloval aktiv za izvajalke dodatne strokovne po- za sodelovanje in porazdelitev vlog glede na stro- moči. Aktiv je bil interdisciplinarno naravnan, kovno področje. Takšni timi skupaj načrtujejo, de- sestavljalo ga je osem članic: pomočnica ravna- lajo drug ob drugem ter se vzajemno podpirajo telja, svetovalna delavka, specialna pedagoginja 32 Didakta v razvojnem oddelku, dve logopedinji, študentka su h kakovosti izvajanja našega programa. Lahko specialne in rehabilitacijske pedagogike, vzgo- se zgodi, da so samo popotniki iz ene ustanove v jiteljica za dodatno strokovno pomoč in tiflope- drugo, v resnici pa so veliko več – podaljšana roka dagoginja. Posebnost aktiva je bila tudi ta, da so svetovalne službe in most med različnimi deležni- ga sestavljale članice iz različnih ustanov, skupno ki v vrtcu pri pomoči otrokom s posebnimi potre- vsem pa je bila povezanost z delom z otroki s po- bami. Tudi zunanji strokovnjaki morajo za dobro sebnimi potrebami v našem vrtcu. timsko delo in povezovanje izpolnjevati določene kompetence: zmožnost navezovanja stikov, za- Prvotni namen oblikovanja aktiva za izvajalke do- vezanost k skupnim ciljem, aktivno poslušanje, datne strokovne pomoči je bil izmenjava strokov- dobre komunikacijske spretnosti, pozitivna na- nih izhodišč in interdisciplinarni pristop pri reše- ravnanost in prepoznavanje potreb (Polak 2009). vanju nastalih izzivov ter dilem na področju dela z Tekom aktiva smo krepili tudi te spretnosti. otroki s posebnimi potrebami. Zaradi razglašene epidemije, zaprtja vrtcev ter prilagojenega nači- Pri organizaciji in delu znotraj aktiva smo sledili na dela pa so se pokazale tudi druge prednosti več temeljnim načelom iz Programskih smernic tovrstnega strokovnega povezovanja: poenotenje za svetovalno službo v vrtcu (Čačinovič Vogrin- izvajanja dodatne strokovne pomoči na nivoju čič idr. 2008). V ospredju delovanja aktiva je bilo našega vrtca v času razglašene epidemije, opol- načelo interdisciplinarnosti, strokovnega sodelo- nomočenje drug drugega v novi situaciji, deljenje vanja in povezovanja. »Delo svetovalne službe je primerov dobre prakse in novih metod dela ter zaradi kompleksne povezanosti pedagoških, psi- medsebojna osebna in strokovna podpora. holoških in socialnih vprašanj najbolj učinkovito, kadar jo sestavlja tim različnih strokovnjakov« Vrtci velikokrat nimamo zaposlenih svojih izvajalk (Čačinovič Vogrinčič idr. 2008). dodatne strokovne pomoči, kar pomeni, da priha- jajo iz zunanjih ustanov. Izredno pomembno je, Upoštevali smo tudi načelo aktualnosti, saj smo da jim tudi znotraj naših ustanov najdemo mesto pri vsebinah izhajali iz aktualnih razmer in potreb ter jim ponudimo možnost za razvijanje občutka tako članic aktiva kot tudi družbene situacije, v pripadnosti ter damo pomen njihovemu doprino- kateri smo se znašli zaradi epidemije. Načelo ak- 33 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO tualnosti pomeni, da svetovalna služba pri svojem delu upošteva posebnosti posameznega vrtca in izhaja iz vsakodnevnih potreb tako vrtca kot tudi življenjskih potreb posameznikov, ki stopajo v stik z njim (Čačinovič Vogrinčič idr. 2008). Začeli smo … Na začetku šolskega leta so članice aktiva izpolnile anketo, katere namen je bil pridobiti informacije o želenih vsebinah ter pričakovanjih. Članice aktiva so v anketi izrazile željo po intervizijskih srečanjih, na katerih se obravnava aktualna tema, prav tako pa so izrazile željo po izmenjavi izobraževalnih vse- bin, pripravljenih z njihove strani. Eno izmed vpra- šanj v anketi je bilo namenjeno iskanju močnih področij med članicami in iskanju strokovnih vse- bin, s katerimi bi lahko vsaka članica doprinesla k delovanju aktiva. Odgovori so bili sledeči: - tematike iz logopedskega področja, didaktični pripomočki; - primeri dobre prakse do sedaj videnih pripo- močkov in strategij; - pomoč otrokom, ki imajo težave na čustveno- -vedenjskem področju; - vsebine s področja glasbe; - znanje o delu s slepim in slabovidnim otrokom. Iz zgoraj navedenih odgovorov se vidi pestrost močnih področij in doprinos interdisciplinarnega oblikovanja strokovnega aktiva. Eno izmed vprašanj v anketi je bilo namenjeno zapisu pričakovanj v povezavi z aktivom. Članice oblikovanja aktiva za izvajalke dodatne strokov- so izpostavile naslednja pričakovanja: ne pomoči je bil izmenjava strokovnih izhodišč in multidisciplinarni pristop pri reševanju nastalih - pogovor o aktualnih tematikah, razprava o ka- izzivov in dilem na področju dela z otroki s po- kšnem problemu, ki se pojavi, izvedeti več pri- sebnimi potrebami. Zaradi razglašene epidemije, merov dobre prakse; zaprtja vrtcev ter prilagojenega načina dela pa so - sproščen pogovor, razjasnjevanje nejasnosti, se pokazale tudi druge prednosti tovrstnega stro- medsebojna pomoč, izmenjava mnenj; kovnega povezovanja: poenotenje izvajanja do- - izmenjava izkušenj, nove ideje za izvajanje; datne strokovne pomoči na nivoju našega vrtca v - obravnava aktualnih tem, s katerimi se srečuje- času razglašene epidemije; opolnomočenje drug mo med dodatno strokovno pomočjo; drugega v za vse novi situaciji; deljenje primerov - diskusije o težjih primerih; dobre prakse in novih metod dela ter medseboj- - izdelava razvojne lestvice ali razvojnih mejnikov na podpora. Tudi v strokovni literaturi lahko zasle- po področjih. dimo velik pomen procesa oblikovanja tima, pri čemer se člani osredotočijo na: prepoznavanje Rezultati ankete so služili kot osnova za pripravo pričakovanj, soglašanje z nameni in cilji tima, pre- akcijskega načrta in vsebin na aktivih. S takšnim poznavanje zmožnosti in spretnosti članov tima, načinom zasnove smo srečanja soustvarjale ter izražanje in prepoznavanje potreb posameznih se učile druga od druge. Izhajale smo iz aktual- članov tima (Polak 2009). Pogoj dobrega timske- nih potreb skupine ter na podlagi tega omogoči- ga dela so skupni cilji članov tima, ki so usklajeni le pogoje za aktivno učenje in profesionalno rast. s potrebami članov skupine. Timi so oblikovani s Prvo srečanje aktiva smo izvedli v živo, vsa nadalj- tremi osnovnimi cilji: večja učinkovitost pedago- nja pa, zaradi epidemioloških razmer, na daljavo. škega dela; osebnostni in profesionalni razvoj čla- Na začetku smo načrtovali mesečna srečanja, ki nov; timsko delo je uspešno in bolj učinkovito, če pa so se v času zaprtja vrtca izvajala pogosteje, temelji na pozitivnem vzdušju ter občutku pripa- predvsem zaradi izraženih potreb. Prvotni namen dnosti kot izvoru motivacije (Polak 1999). 34 Didakta Izmenjav strokovnih izhodišč in smernic v času - Nastalo je veliko novega in interaktivnega ma- spremenjenega načina dela teriala ter gradiva, ki se lahko uporabi tudi v Med epidemijo se je dodatna strokovna pomoč v prihodnje. vrtcu izvajala prilagojeno in odvisno od vrtca do - Pridobitev novih znanj na področju uporabe vrtca. S strani odgovornih ustanov nismo prejeli spletnih orodij in aplikacij. enoznačnih in enotnih smernic in navodil, zato smo znotraj vrtca ter ustanov, od koder prihajajo Priprava izobraževalnih vsebin izvajalke dodatne strokovne pomoči, iskali stro- Srečanja strokovnih aktivov smo izkoristili tudi za kovne rešitve in načine izvajanja. Že na samem izmenjavo izobraževalnih vsebin, ki so jih pripravi- začetku smo si izmenjali strokovna izhodišča o le članice aktiva na podlagi njihovih močnih stro- pomenu izvajanja dodatne strokovne pomoči na kovnih področij. Tako smo imeli srečanje na temo daljavo – kako prilagoditi cilje, kakšne so možno- nadomestne komunikacije Pecs in srečanje na sti staršev, kakšna so pričakovanja staršev, kako iz- temo Čustvene inteligence otrok. Tovrstna oblika vajati dodatno strokovno pomoč na daljavo. Želeli srečanja je bila zelo dobrodošla, predvsem z vidi- smo poenotiti izvajanje dodatne strokovne po- ka pridobivanja novih znanj in spretnosti, bila pa moči na nivoju našega vrtca, hkrati pa ga indivi- je tudi priložnost za deljenje prakse z drugimi. V dualizirati glede na potrebe in možnosti posame- nadaljevanju bom nanizala nekaj povratnih infor- znega otroka in družin. V ta namen smo pripravili macij o izobraževalnih srečanjih: obrazec za izvajalke kot dopolnitev k individuali- ziranemu načrtu za izvajanje dodatne strokovne - »Veliko znanja – novega in obnovljenega.« pomoči med epidemijo. Obrazec je bil pripravljen - »Bilo je drugače, poučno in zanimivo.« s strani svetovalne službe kot pomoč izvajalkam - »Hvala za čudovito soustvarjanje srečanja, do- in je vseboval različne elemente. bro energijo in vse ideje. Veliko sem se naučila in dobila tudi nove ideje za delo!« Evalvacija izvajanja dodatne strokovne pomoči - »Vesela sem, da ste bile vse tako izčrpne in so- med epidemijo delovalne. V timskem delu je moč.« Pomembna vloga interdisciplinarnega dela je - »Zelo poučno, prijetno srečanje. Zanimiv in bila tudi analiza prilagojenega izvajanja dodatne malce drugačen način izmenjave mnenj, izku- strokovne pomoči, ki je v veliki meri potekalo na šenj, znanj.« daljavo. S strani svetovalne službe v vrtcu se je z - »Zanimiva tema, skrbno pripravljena, aktivna namenom analize pripravila anketa, ki so jo izpol- udeležba vseh prisotnih, pridobljene nove in- nile izvajalke. Posluževale so se različnih pristopov formacije.« izvajanja, pri čemer so se pri izbiri približale potre- bam otrok in možnostim družin. Večina staršev Pomen strokovnega aktiva in pogled naprej se je na pobudo prilagojenega izvajanja odzvala Na podlagi povratnih informacij članic je organiza- pozitivno, zelo malo pa je bilo tistih, ki se za sode- cija aktiva spodbudila občutek povezanosti med lovanje niso odločili. Tekom izvajanja so vse izva- izvajalkami, ki sicer niso zaposlene v našem vrtcu; jalke zaznale kar nekaj izzivov: pomagal jim je pri reševanju izzivov pri delu s star- ši, otroki in vzgojitelji; učile so se druga od druge in - veliko časa je bilo potrebno nameniti za pri- iz konkretnih primerov. Za zaključek bi poudarila, pravo aktivnosti in pisanje navodil za starše; da se je odločitev za organizacijo aktiva za izvajalke - kako poiskati material, ki bi bil dovolj zanimiv dodatne strokovne pomoči pokazala za zelo uspe- za otroka preko računalnika; šno, še posebej v času epidemije. Za osebnostno - otežena je bila menjava dejavnosti, v primeru, in profesionalno rast potrebujemo timsko delo, da otrok ni sodelovalen; povezovanje, medsebojno podporo, deljenje izku- - pojavljal se je občutek, da se obremenjuje šenj, predstavitev primerov dobrih praks, strokov- starše; no pomoč, gledanje na izzive z različnih perspektiv - občasno je bila slabša internetna povezava; in, kar je najpomembneje, čas in prostor, kjer se - manjkal je osebni stik, še posebej pri izvajanju lahko vsi ti procesi dogajajo. Z organizacijo in iz- določenih artikulacijskih vaj. vedbo aktiva smo vse to omogočili in dosegli. Kljub izzivom pa so izvajalke zaznale nekatere prednosti in priložnosti: Literatura Čačinovič Vogrinčič, G. idr. (ur.) (2008): Programske smernice. Svetovalna služba v vrtcu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije - Največja prednost se je pokazala na področju za šolstvo. sodelovanja s starši. Le-ti so bili bolj vpeti v iz- Polak, A. (1999): Aktivnosti za spodbujanje in razvijanje timske- ga dela. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. vajanje dejavnosti, sodelovanje je bilo kontinu- Polak, A. (2009): Timsko delo v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: irano in so tako lahko po končani uri dejavno- Modrijan. Praper, P. (2001): Timsko delo in skupinski proces. V: Skrivnost sti izvajali tudi sami. ustvarjalnega tima (str. 28–39). Ljubljana: Dedalus. 35 Didakta