Ker je »Slovenec", to je organ naših kleri¬ kalcev, v zadnjih dnevih nagromadil v svojih, predalih nebroj laži in to z jasnim namenom, da zbega Dolenjce, osramoti .naprednjake in slavi klerikalce kot zmagovalce in edine rešitelje od države do sedaj povsem pozabljene Dolenjske I oziroma Belokrajine, moramo pač resnici na čast nekaj dejanskih okolnosti iz borbe za belokranjsko železnico in perpetuam memoriam tukaj pribiti oziroma obelodaniti, da morejo naši dolenjski rojaki in ves slovenski svet izvedeti, kako so naši klerikalci delali v prilog (?) belokranjski že¬ leznici in kake zasluge so si stekli za to železnico. Treba je, da sežemo za par let nazaj in to v ono dobo, ko je dolenjsko meščanstvo bivšemu svojemu državnemu poslancu, preblagorodnemu 1 dvornemu svetniku Franu Šukljetu, radi njegove dokazane politične vihravosti obrnilo hrbet in ga, akoravno je županom privatno pisal, da bi mandat sprejel, če bi ga spontanno volili, vrglo med staro politično šaro. Mesto Šukljeta je bil izvoljen državnim po¬ slancem Plantan in le-ta je želel takoj iz početka državnozborskega zasedanja nadaljevati delo radi priboritve dolenjske oziroma belokranjske železnice in radi preložitve državne ceste od Gorjancev do Metlike. Ker je bil prejšnji poslanec Šuklje v obeh zadevah najbolj informiran in ker je vrhu tega še ožji rojak Belokranjcev, mislil je novoizvoljeni poslanec Plantan, ker so mu tudi Belokranjci tako bili izrecno naročili, da je najbolje, če se on do svojega prednika Šukljeta v teh zadevah radi informacij obrne in da potem na podlagi teh informacij stori nadaljne korake v svrho ugodne rešitve navedenih za Belokrajino velevažnih vprašanj. Obrnil se je torej poslanec Plantan do sta¬ rega svojega prijatelja Šukljeta radi informacij in pojasnila, kaj je on do takrat v obeh zadevah storil, da bode on, Plantan, vedel, kje to delo nadaljevati in pristavil je v svojem dopisu, da se 2 v tej zadevi obrača na Šukljeta kot prejšnjega poslanca in sicer vsled izrecnega naročila Metli¬ čanov in Črnomeljcev. Toda Belokranjci in ž njimi posl. Plantan so se hudo motili, ko so računali na rodoljubje Šukljeta, kajti on je dal tak odgovor, kakršnega bi ne bil nihče pričakoval. Gospod Šuklje, rojen Belokranjčan in bivši poslanec Belokrajine, pokazal je svoje tolikokrat hvalisano rodoljubje in svojo posebno vročo lju¬ bezen do svoje rodne zemlje na tako jasen način, da so se vsakomur oči odprle in da je izginil vsak dvom o zlatočistem patriotizmu (?) vpoko- jenega državnega poslanca Šukljeta. On je odgovoril dne 23. marca 1901. posl. Plantanu skrajno odurno brez vsakega ozira na želje ožjih belokranjskih rojakov, brez vsa¬ kega ozira na važnost in resnost belo¬ kranjske železnice in preložitve državne ceste od- vrha Gorjancev do Metlike, da noče dati nobenih informacij in pojasnil v tej zadevi. On piše do- slovno: „Vsak poslanec mora enake stvari natančno preštudirati; navzlic temu bi se ti drage volje dal na razpolago, ako bi bil na drugi način prišel do svojega mandata, kajti obče 3 l* znano je, da si ti postal poslanec le vsled nelepe intrige maloštevilne peščice volilcev pod vodstvom S. R.tembolj sem bil neprijetno prese¬ nečen po tvojem postopanju v volilni dobi. (To je bržkone zahvala, ker je Plantan kot kandidat na vseh svojih volilnih shodih zasluge Šukljeta izrecno in nepogojno priznaval in ga v zvezde koval ter ni ene Žale besedice proti njemu izrekel). Naravno je, da v takih razmerah nimam niti najmanjšega poželjenja, sodelovati pri tvojih parlamentarnih p o s k u s i h.“ Iz tega pisma je razvidno do jasnega, da je Šukljetu več bilo za njegovo lastno osebo, nego za koristi in blagor Belokrajine, ki je nje¬ gova ožja domovina, kar je čestokrat naglašal po javnih shodih itd., z drugimi besedami, on je od¬ klonil vsako sodelovanje samo radi tega, ker ni bil več poslancem izvoljen. Vprašamo le, ali je tak človek res rodoljub, ki se iz zgolj osebnih in sebičnih razlogov od¬ teguje delovanju v prospeh svoje ožje domovine, če ga ona prosi, da pripomore pri rešitvi vpra¬ šanja radi belokranjske železnice? Vsakdo mora to vprašanje odločno zanikati, kajti sveta dolžnost vsakega poštenega in zavednega rodoljuba je, da 4 vse svoje moči posveti delovanju v prospeh svo¬ jega naroda in svoje domovine, ne brigajoč se za svoje osebne koristi in častihlepne načrte. To pa moramo že sedaj naglašati, da do¬ kažemo, koliko je resnice na trditvah „Slovenca“, da je Šuklje vedno in energično v zvezi z dok¬ torjem Šušteršičem zastopal koristi Belokranjcev in za belokranjsko železnico deloval! Dokazano je, da je nasprotno res, in da je svoje sode¬ lovanje celo odklonil, akopram so ga Belo¬ kranjci za to izrecno naprosili. Šuklje torej niti svojemu nasledniku poslancu Plantanu ni hotel povedati, kje naj ta z delom v prilog belokranjski železnici prične oziroma kje naj pričeto delo nadaljuje; tako je postopal prvi rodoljub belokranjski gospod dvorni svetnik Fr. Šuklje. To pa ni poslanca Plantana ostrašilo, on je stopil najprvo v dotiko z železniškim ministrom Wittkom in ga pridobil za to, da se je vdal in odstopil od svoje zahteve, da more belokranj¬ ska železnica biti le ozkotirna, ter se sprijaznil z načrtom normalnotirne železnice. Za¬ hteval je pa minister, da se mu novi načrti predlože ter obljubil, da jih bode dobrohotno uvaževal in rešiti dal. 5 Ker sta mesti Črnomelj in Metlika odločno protestovali zoper projekt Šuklje-Goriany, ki je zahteval le ozkotirno železnico od Novega mesta v Belokrajino in se ni brigal za želje obeh okrajev, je pisal Plantan dr. Gorianiju, da je pooblaščen mu izjaviti, da Belokranjci ta ozkotirni načrt od¬ ločno odklanjajo in da ne prispevajo za tako železnico niti vinarja. To je Plantan povedal tudi železniškemu ministru, — dr. Goriani je uvidel sedaj, da ga je Šuklje do takrat za nos vodil, ker je podpiral projekt ozkotirne belokranjske železnice, akopram mu je dobro znano bilo, da se ves belokranjski okraj odločno protivi vsaki ozkotirni železnici. Goriani se je vdal na dopis Plantana takoj in umaknil je svoj in Šukljetov projekt za ozkotirno železnico, akoravno je bila že revizija proge dovoljena. Iz tega sledi, da je bila intervencija dvornega svetnika Šukljeta pospešitvi belokranjske železnice le na kvar, ne pa v prilog; kajti s tem nesrečnim projektom za ozkotirno železnico se je stvar vsled svojeglavnosti Šukljeta, ki se ni za neštevilne prošnje in izjave Belokranjcev čisto nič brigal, in jim je ozkotirno železnico navzlic njihovim pro¬ testom vsiliti hotel, le za več let prav po nepo¬ trebnem zavlekla. 6 Ko bi bil Šuklje dr. Gorianiju in ministru tako odločno stališče Belokranjcev napram ozko¬ tirni železnici pojasnil, kakor je to posl. Plantan leta 1901. storil, gotovo bi se bila oba sprijaznila tudi z načrtom za normalnotirno železnico, kakor se je to kasneje zgodilo. Proti Šukljetu je vladalo že leta 1900. po vsej Belokrajini veliko ogorčenje in ves svet je glasno govoril, da je Šuklje prodal Belokranjce Gorianiju, ker se je za koristi slednjega bolj brigal, kakor pa za koristi svojih volilcev v Belokrajini, ki so izrecno od njega kot poslanca zahtevali, da naj le podpira projekt normalnotirne železnice, nikakor pa ne Gorianijev projekt za ozkotirno železnico. Tega pa Šuklje ni hotel storiti in radi tega so se čule na volilnih shodih od strani nje¬ govih volilcev jako pikre besede. Takšno je bilo torej toli hvalisano in po „Slo- venčevih“ predalih kot edina rešitev Belokranjcev opisano delovanje dv. svet. Šukljeta pred 1. 1901. Ker je minister Wittek zahteval nov nor- malnotirni projekt, kajti naravno je, da se nor- malnotirna železnica ne da po takih progah izpeljati, kakor ozkotirna, — misliti je moral poslanec Plantan, da se izvrši novo trasovanje za normalnotirno železnico. 7 Informiral se je na kompetentnem mestu v mi¬ nistrstvu radi potrebnih korakov in stopil je v pis¬ meno dotiko s svojimi volilci v Metliki in Črnomlju. Kmalu se je pa pokazalo med Metliko in Črnomljem veliko nasprotstvo glede bodoče proge, kajti Črnomeljci so zahtevali z vso odločnostjo, da mora železnica iz vrha Semiča (Kumpmatia) naravnost na Črnomelj steči in od tam pa naprej v Metliko in dalje do hrvaške meje. Takrat je minister Wittek namreč zavzemal stališče, da se ne sme železnica do hrvaške meje graditi, ker je bil proti zvezi s hrvaško železnico, katero je smatral za nevarnost proti Trstu. On se je namreč, bal, da bi zveza s Hrvaško promet od Trsta v Reko odvajala in tako Trst oškodovala. Na drugi strani so pa Metličanje zahtevali, da mora železnica biti izpeljana od Kumpmatlovega vrha po najkrajši progi naravnost v Metliko, ker nikakor ne dovo¬ ljuje progo v Črnomelj in od tam stoprav v Me¬ tliko, ker bi se s tem vožnja iz Novega mesta v Metliko izdatno podaljšala in tudi za osebni in zlasti trgovski promet brez vsakega vzroka in brez potrebe podražila. Nastalo je tekmovanje med obema mestoma tako živahno, da se je po pravici moralo bati, da pade belokranjska železnica vsled teh nasprotstev v vodo. 8 Poslanec Plantan je miril pismeno Črno- meljce in Metličane in jim prigovarjal, da se vendar za eno skupno progo zedinijo, ker sicer bodo celo vprašanje za nedogledne čase pokopali. Železniško ministrstvo se je namreč vedno na to sklicevalo, da če niso Belokranjci glede proge med seboj edini, tudi ministrstvo nič ne more storiti, kajti ono ne bode vsililo nobene železnice zoper voljo Belokranjcev. Vse to je poslanec Plantan svojim volilcem v Metliki in Črnomlju odkrito povedal in jim na sporazumljenje svetoval. Ker se pismenim potom prepad med zahte¬ vami Črnomeljcev in Metličanov ni dal premostiti, pozvali so Metličani oziroma njihov železniški komite poslanca Plantana, da pride s strokov¬ njakom. za zgradbo železnic g. dr. Meyrederjem, t. j. takratnim državnim poslancem v Belokrajino, da se poskusi po intervenciji strokovnjaka doseči kako sporazumljenje glede bodoče proge. Vsled tega poziva sta se podala posl. Plantan in inžener dr. Meyreder dne 29. aprila leta 1903 v Belokrajino. In to imenuje resnicoljub „Slovenec“ „agitacijsko potovanje Plantana po Belokrajini“, akoravno je bilo znano, da je posl. Plantan takoj po prvem letu poslanstva odločno izjavil, da bi že iz ozirov na svojo pisarno nikdar 9 več ne kandidiral, ker je ne nemogoče na dve strani uspešno delovati. Plantanu ni bilo treba prav nobenih glasov, kakor „Slovenec“ laže, ker ni nameraval več kandidirati. Naravno je pa, da se je odzval vabilu svojih volilcev v Metliki in da je šel do njih, da poskusi najti način, kako bi se železniško vprašanje v Belokrajini za obe mesti ugodno in pravično rešilo. II. Dne 29. aprila 1. 1903. se je vršilo v Metliki posvetovanje in sicer je bil župan povabil občinski svet in železniški odsek in takrat je poročal posl. Plantan o korakih in razgovorih v ministrstvu in o tem, kar mu je bil povedal minister Wittek, s katerim je radi te železnice opetovano govoril, in pa o stališču, ki ga zavzema železniški minister. Ker je bil minister nasproti Plantanu izjavil, da ne more iz ministrstva oziroma iz stavbnega oddelka za novo trasovanje belokranjske proge prepustiti nobenega inženirja, tudi ne proti plačilu in na drugi strani brez novega projekta za nor- malnotirno železnico ministrstvo v tej zadevi ni¬ česar ni hotelo ukreniti, uvideli so vsi zborovalci, da se mora vse storiti, da se čimpreje izdelajo 10 novi načrti za normalnotirno železnico, kakor jih je minister Wittek zahteval. V tem obziru bilo je pa rešiti težko in za¬ motano vprašanje, kako naj se nova proga od Novega mesta, ali od Straže v Belokrajino trasuje, da bo zahtevam Črnomeljcev in tudi Metličanov ustrezala. Prisotni drž. poslanec inžener dr. Mayreder, ki je po štabni oziroma specijalni karti in prvotnem ozkotirnem načrtu, v kolikor to sploh mogoče, krajevne razmere že na Dunaju proučil, razložil je, da je mogoče belokranjsko železnično zvezo na tri načine izvršiti, ako se noče odnosno tunel pod Gorjanci izpeljati, kar bi sicer najkrajša pa morda tudi najdražja proga bila. Mayreder je predlagal kot prvo progo zvezo Novega mesta- Šmihel-Poganice-Stranska vas-Birčna vas-Uršno s e 1 o-Laze-Rožni dol-Preloge - Semiški vrh-Se- m i č - Štrekljevec - Cerovec - Krupa -Metlika. Kot drugo varijanto je predlagal: Novo mesto-Uršno selo-Semiški vrh-Kot-Petrova vas-Tušev dol-Grič- Jelšovnik-Čr n o m el j-Vranovče-Klošter-Metl ika. Prva varijanta je direktna brez tunela mogoča zveza Novega mesta z Metliko in ustreza najbolj zahtevam Metličanov; druga proga je direktna zveza Novega mesta s Črnomljem in ugaja Črno- 11 meljcem, dočim se ji Metličanje protivijo, ker bi morali po ovinku čez Črnomelj iz Novega mesta se v Metliko voziti, kar pomenja zanje zgubo časa in podraženje vožnje. Da bi se po možnosti ustreglo Metličanom in obenem tudi Črnomeljcem, nasvetoval je inžener Mayreder III. varijanto, to je prvo navedeno progo Novega mesta-Uršna sela-Semič vrh-Semič-Štre- kljevec-Krupa in od tod naj bi se proga cepila na Metliko in na drugi strani v Črnomelj, tako da bi obe mesti imeli enako daleč od glavne proge, kar bi bilo najbolj pravično in kar bi po možnosti odgovarjalo zahtevam obeh mest. Kot zadnjo in IV. varijanto predlagal je zvezo Straže preko Toplic-Semiški vrh-Tušev dol- Črnomelj odnosno dalje Metlika. Naglašati moramo, da se je minister Wittek izrecno protivil vsakemu projektu, ki bi železnico nameraval izpeljati do hrvaške meje. Belokrajina bi se za prvo morala zadovoljiti pač le s podaljšano železniško zvezo do Metlike in Črnomlja in radi tega so bile vse 4 varijante v tem smislu projektovane. Na tem zboru izrekli so se Metličani v prvi vrsti za I. varijanto, to je Novo mesto-Uršna sela- Semič-Štrekljevec-Metlika to je za najkrajšo zvezo 12 z Novim mestom. Na prigovarjanje Plantana in inženerja Mayrederja in v interesu stvari so se pa potem izrekli končno tudi za III. varijanto Novo mesto-Urš n a sela -Sem ič-Štre¬ kljev e c-Krupa in od tod v Metliko in na drugi strani v Črnomelj. Obenem so zbrani veljaki sklenili, da se naroči navzočemu inženerju dr. Mayrederju, da napravi potrebne načrte teh tras, ki se imajo že¬ lezniškemu ministrstvu v odobrenje predložiti v svrho revizije. O tem se je sestavil tudi zapisnik, ki ga hrani mestno županstvo v Metliki. V predstoječih vrstah je pojasneno, da so Metličanje bili odločno za to, da se takoj prične s pripravljalnimi deli za trasovanje in da bi bili radi nase prevzeli primerno vsoto za ta dela. Po tem sklepu je bilo upati, da se bodejo tudi Črnomeljci zedinili tako, kakor Metličanje na III. progo potom kompromisa, ker bi ta zahtevam obeh mest najbolj odgovarjala. Drugi dan sta bila Plantan in inžener May- reder v Črnomlju, kjer so se člani tamošnjega železniškega agitacijskega komiteja in odlični mestni svetovalci na razgovor zbrali. Na tem shodu razjasnil je poslanec Plantan položaj in 13 potem je inžener Mayreder opisal vse 3 oziroma 4 mogoče proge za zvezo z Novim mestom in pojasnil težave za progo od Novega mesta preko Semiča v Črnomelj, kajti ravno od vrha nad Se¬ mičem so krajevne razmere proti Črnomlju za zgradbo železnice zelo neugodne in bi tudi stroške te proge znatno pomnožile. Debatiralo se je jako živahno in ker se niso Črnomeljci hoteli na nobeno predlaganih črt, izvzemši ono pod II. to je direktno zvezo Novega mesta s Črnomljem, z Metličani zediniti, ni mogel inžener Mayreder drugega obljubiti, kakor da hoče potem, ko si bode to progo še istega dne na licu mesta ogledal, še enkrat poskusiti, kako bi se dalo na kak drug način željam Črnomeljcev, ki so zlasti zahtevali, da se mora kolodvor v kar največji bližini mesta Črnomelj zgraditi, ustreči in tudi Metličane za tako rešitev pridobiti. Plantan in inžener Mayreder sta odpotovala preko Kumpmatla-Toplice na Stražo in v Novo mesto ter si je inžener med potjo mimogrede lego sveta ogledal. Ta ekskurzija navedenih dveh poslancev po Belokrajini je bila povod, da je častivredna go¬ spoda okoli „Slovenca“ z vso strastjo padla po posl. Plantanu ter ga na vse mogoče podle na- 14 čine smešila in tajila, da je on sploh kak korak v ministrstvu radi te železnice storil itd. Naravno je, da Plantan ni na veliki zvon obešal svojih ko¬ rakov, kar bi bil lahko storil, če bi smatral „Slo¬ venca “ za kompetentno instanco, kateri se morajo vsi koraki in vsi razgovori v ministrstvu prijaviti. Živijo pa še skoro vsi dotični višji funkcijonarji, s katerimi se je Plantan posvetoval, predno je šel na poziv Metličanov, seveda ob svojih lastnih stroških v Belokrajino radi dogovora skupne proge. Klerikalna gospoda, kateri se po njenih trditvah gre vedno za stvar samo in ne za sebične in strankarske namene, je kot pijana faki- naža v »Slovencu"'sramotila in psovala pod za¬ ščito imunnega lažnjivega Kljukca dr. Žitnika posl. Plantana iz gole zavisti, da je on pričel akcijo v prilog belokranjske železnice. Šuklje sam ni bil nič storil za to železnico. Dokler je bil pred 1. 1901. državnozborski poslanec dolenjskih mest, podpiral je edino-le ozkotirni projekt po želji Gorijanyja in kasneje bomo po¬ jasnili, zakaj je to storil. — S tem projektom je pa, kakor smo že zgoraj navedli, le stvar od 1895. do 1901. 1. zavlekel. Od tega časa niso klerikalni poslanci za to železnico se prav nič brigali. Plantan se je že dne 10. junija 1901 v državnem 15 zboru bil energično za dolenjsko železnico ozi¬ roma za podaljšanje od Metlike in Črnomlja zavzel in on je bil tisti, ki je tudi ministra Wittka v toliko prepričal, da je ozkotirna belokranjska že¬ leznica nesprejemljiva in da se je minister izjavil, da hoče projekt normalnotirne železnice v blago¬ hotni pretres vzeti in da je naročil, da se naj tak projekt izdela in predloži. Končno je tudi minister Wittek na prošnjo posl. Plantanu rekel, da bi hotel za pokritje stroškov novega trasovanja eno tretjino prispevati, če drugi dve tretjini nase prevzameta dežela Kranjska in pa interesentje. Tudi ta pridobitev je bila zna¬ menje naklonjenosti ministra Wittka in velike vrednosti za stvar. Klerikalci postali so, ko so videli, da so se začeli Belokranjci v zvezi s svojim poslancem Plantanom brez njihovega (t. j. klerikalcev) do¬ voljenja resno pečati s to železniško zadevo, divji; kajti bali so se, da bi se morda to vpra¬ šanje rešilo brez ozira na prave, resnične in dobrosrčne ljudske prijatelje, t. j. klerikalce. Vest jim ni dala miru, kajti po Belokrajini se je glasno govorilo, da so klerikalci več let prespali in da so napredni poslanci belokranjsko železnico zopet na dan spravili. Ta glasna očitanja bili so hudi 16 udarci za Jjudske privilegovane prijatelje in rešitelje" in sklenili so, seveda iz čiste lju¬ bezni do Belokrajine, brez vseh postran¬ skih ali celo umazanih namenov, po svoje, kakor že znajo, v to zadevo poseči in račun Belokranjcem in njihovim zaveznikom napred¬ njakom zmešati. Iskali so, kje bi dobili pripravno orodje, ki bi se dalo rabiti proti naprednjakom v želez¬ niškem vprašanju in našli so kmalu dobrega pomagača v osebi velikega Belokranjca dvornega svetnika Šukljeta. Ta je takrat delal ravno pokoro za svoje stare grehe izza liberalne svoje dobe in moral je od farovža do farovža klečeplaziti in prositi odpuščenja grehov. Naložili so mu „za pokoro“, da spiše za „Slovenca“ več člankov, v katerih svari Belo¬ kranjce pred sovražnimi naprednjaki in jim svoje modre načrte za rešitev belokranjske železnice brezplačno ponuja ter po naprednjakih s kolom udriha. Ker je srce starega aligatorja na Kamnu ob zeleni Krki po državnozborskem mandatu kopr¬ nelo, zapisal je stari politik svojo dušo vragu, ne vragu, temveč svojemu dobremu prijatelju iz 17 1. 1900., t. j. dr. Šušteršiču in pakt je bil kmalu storjen, kajti našla sta se v duhu dva vredna bratca par nobile fratrum. Šuklje je mazal svojo učenost v predalih „Slovenca“, lazil je po Belokrajini in tam lovil kaline za svoje projekte in za nastop v parla¬ mentu; pa ni našel nikjer poslušalcev, kajti živa duša mu ni več zaupala in vse se je čudilo, čemu se med Belokranjce vsiljuje, ko vendar ni njihov poslanec in ga nobeden ni poklical. Pri vseh prilikah je zabavljal prav umazano nad Plantanom in naprednjaki, samo da bi jim za bodoče deželnozborske in kasneje državnozborske volitve tla izpodkopal. To je bilo njegovo neutrudljivo in ne¬ sebično delovanje v prilog belokranjski želez¬ nici; on je to kar so naprednjaki napravili, zavratno s svojimi spletkami podiral in izpodko¬ paval. To je pošteno delo za blagor domovine in svojih bednih rojakov! Tako je tudi na shodu dne 13. julija 1904 v Belokrajini nastopal in jasno naglašal, da ne smejo naprednjakov v deželni in državni zbor voliti ter obenem ponujal pomoč svojih novih zaveznikov-klerikalcev prav po judovsko vsiljivo. 18 To je bila kot zlato čista ljubezen do svojih belokranjskih rojakov in s po¬ nosom sme „Slovenec“ danes pisariti: Šuklje in Šušteršič sta bila edina pogumna prvoboritelja za belokranjsko železnico, kajti onadva sta jej hotela na ta način pomagati, da sta skušala pobiti najprej vse napredne poslance in potem pa hotela vse, kar so drugi že pred njima zaradi belokranjske železnice storili, kot svojo zaslugo reklamovati, kajti klerikalci so slovenskemu na¬ rodu povsod in vselej, vse kar mu je dobrega usoda naklonila, (dosti pač ni bilo), sami pri¬ borili, pa če tudi niti mezinca niso ganili za kako stvar. Naprednjaki ne žrtvujejo nič, oni niso ho¬ teli trasovati, tako je pisal pred par dnevi resnico¬ ljub „Slovenec“. Res je, naprednjaki nimajo ljudske posojilnice in njenih milijonov na raz¬ polago, da bi graščine z njenimi novci in brez dolžnih pisem, po pol milijona in še več kupo¬ vali, ali pa železnice trasirali. Za to so poklicani dežela, okraj in ministrstvo je 7, ponujalo. Ne¬ hote se spomnimo pri tej priliki na neko dejstvo, ki jasno kot bengaličen ogenj osvetljuje požrtvo¬ valnost poslanca Šukljeja izza liberalne dobe, to je že iz časa pred letom 1901. 19 Med spisi konzorcija Šuklje - Goriany se nahaja v računih gosp. Gorianyja tudi postavka „31. Dezember 1894 ftir Professor Šuklje 500 fl.“ in kasneje še 8 gld. To dokažemo lahko po pričah in sedaj pa vprašamo, kaj po- menja ta beležka Gorianyjeva drugega, kakor da je Goriany'izdal ali plačal znesek 500 gl., zakaj, tega ne moremo trditi, za prof. Šukljeja. To dejstvo pa priča, da je iz Gorianvjevega žepa 500 gld. za račun Šukljetov bilo efektivno izplačanih petsto goldinarjev. Mi pribijemo to dejstvo brez vsakega komentarja in prepuščamo sodbo o tem kočljivem vprašanju vsem čitateljem teh vrstic. Dvomimo, da bo kdo trditi se upal, da diši to dejstvo po .nesebičnosti, po ljubezni do stvari in do milih belokranjskih rojakov! III. Ker „Slovenec“ v št. 245. z dne 23. oktobra laže, da so naprednjaki nasprotniki belokranjske železnice in da so ravno klerikalni poslanci šli na resno delo, da je ravno dr. Šušteršič od vlade zahteval to železnico ter izjavil, da je to pogoj, 20 da se sploh klerikalci razgovarjajo o nagodbi z Ogrsko, moramo te trditve oži¬ gosati kot ostudno laž brez vsake dejanske pod¬ lage in ravno tako je laž, da je Šukljetovo trezno, naporno in vsestransko delo podpiralo akcijo Šusteršičevo in da sta ona obe vladi pre¬ pričala, da ste srčno željo naših Belokranjcev med točke nagodbene predloge sprejeli. To je laž in domišljavost prve mere. To je največji humbug, ki si ga more le kak političen -Harlekin dovoliti, ki greši na neraz¬ sodnost našega dobrega ljudstva. Gospod Šuklje je od nekdaj jako čudno vlogo igral v pripravah za pridobitev belokranjske železnice in dokazali bodemo po par pismih nje¬ govih, kako je leta 1894 in 1895 kot poslanec belokranjskih mest o tej železnici in njeni važ¬ nosti mislil in koliko skrbi je imel za občne koristi Belokrajine. Evo par drastičnih dokazov o veliki skrbi Šukljeta za koristi njegove ožje domovine. Wien, 24. Dezember 1893. Verehrter Herr Doktor! Gestern besuchte mich Baron Schwegel zu einer langeren Unterredung. Ich beniitzte 21 den Anlafi, um auf Ihr Etablissement das Gesprach zu leiten und ihm die Notwen- digkeit auseinander zu setzen, das Unter- nebmen nachdriicklichst zu fordern. Er war ganz einverstanden und wir be- schlossen gemeinsam, den Baron K- dahin zu bearbeiten, dafi vor allenr die Frage der Cedern- kistchen in Ihrem Sinne gel o st werde. -Furst A. notifizierte mir die Ableh- nung eines event. Eintrittes in das Comite.- hiedurch haben wir den Willen der Čer- nembler erfiillt und sind auch nach dieser Richtung hin gedeckt. 17.12. 1893. Šuklje m. p. — — — Die Kistchenangelegenheit in- teressiert mich nach wie vor sehr, des Landes wegen, dem etwas Industrie nottut und um Ihrer Person willen, der Sie ja jederzeit soviel Riick- sicht fiir mich und mein Haus bewiesen haben. — Ich mufi ohnedies sehr bald zu K., schon des Berichtes wegen und bei dieser Gelegenheit will ich meine Minierarbeit vom neuen beginnen. Wien, 7. Janner 1894. Ich gedenke im Landtage einen Initiativ- antrag einzubringen, wornach sich das Land 22 mit einem entsprechenden, d. h. m o glichst hohen Betrageanden Kosten desVor- projektes zu beteiligen hatte. Ich rechne auf ca. 60—70%. Fiir die Begriindung ist es von grofier Wichtigkeit einige Daten iiber die Ent- wickiungsfahigkeit der zu beriihrenden Ge- genden .. ., man mufi den Herren im Landtage doeh eine gewisse Rentabilitat in Aussicht steilen, sonst steigen sie eben nicht hinein. — Ich habe meinen Plan insofern geSndert, dafi ich es derzeit vermeide, mit K. uber die Angelegenheit zu reden. Ich will auch den Schein vermeiden, als stacke irgend ein per- sonliches Interesse hinter meiner In- tervention fiir ihr Etablissement. Demnach soli Schvvegel zunachst liber K., denn bei diesem, nicht beim Minister liegt tatsachlich die Ent- scheidung. Schw. soli voran, dann mache ich den Hauptangriff und zwar unmittelbar bevor ich den Bericht im Ausschusse vortrage. Gleichvvohl gab ich T. den Rat, sich noch in diesen Tagen in der Generaldirektion zu mel- den. Jedenfalls soli er die Herren an die E x i s t e n z Ihres Etablissements und an dere n gegrundete Anspriiche erinnern. 23 Die Nachrichten iiber Gorjance haben michi sehr interessiert, wie ich ja die ganze Unter-j nehmung undderen Gedeihen mitder lebhaftesten Sympathie verfolgte. Šuklje m. p. Kdor ima oči, mora uvideti, da je glavna briga takratnega poslanca Šukljeta bila posvečena; podjetju veleposestnika in tovarnarja dr. Gorianyja,| kajti v vseh treh pismih vleče se rdeča nit, to je tovarniško podjetje imenovanega na Gorjancih,: za koje Šuklje gori, dočiin se za koristi Belo- krajine niti malo ne ogreva. Ali je potem čuda, če je zgubil pri Belo¬ kranjcih vsako zaupanje, kajti oni so ga sodili po njegovih delih, ne pa po njegovih besedah. Iz teh lastnoročnih pisem Šukljeta je posneti, da je v prvi vrsti skušal željam dr. Gorianyja na vse strani ustreči in se njemu za raznotero nje¬ govo veliko obzirnost nasproti njegovi rodbini hvaležnega izkazati, kajti tako piše Šuklje sam in on mora položaj gotovo najbolje poznati. Torej tako izgleda prvotno patriotično in resno delovanje Šukljeta za Belokrajino oziroma gosp. Gorianyja. Ne vemo, če bo kdo izmed cenjenih naših čitateljev mogel trditi, da gori prijavljena tri pisma 24 Šukljeta o njegovi posebni ljubezni do ožje do¬ movine t. j. Belokrajine pričajo; mislimo, da so le jasen dokaz za nasprotje te ljubezni. Pa pustimo gosp. Šukljeta malo na stran in poglejmo, kaj so naprednjaki po gori opisanih zborovanjih v Belokrajini dne 29. in 30. aprila leta 1903 v zadevi te večkrat imenovane želez¬ nice delali. Po dolgotrajnem pismenem občevanju s Črnomaljci in Metličani, po večkratnem in teme¬ ljitem posvetovanju v železniškem ministrstvu, prepričal se je poslanec Plantan, da ni mogoče zahtev Črnomaljcev in Metličanov v soglasje spra¬ viti, kajti prvo imenovani so pismeno njemu končno izjavili, da ako Metličanov za progo Uršno selo, Kumpmatel, Črnomelj - Metlika ne pridobijo, pričel bode črnomaljski okraj sam akcijo za zvezo s Kočevjem. Nagovarjali so Plantana, da se le za to progo poteza ali pa, da bi gg. poslanci z združenimi močmi skupno delovali. S tem je stvar v stagnacijo prišla, kajti če se na eni strani Črnomaljci in Metličanje niso mogli zjediniti, se na drugi strani tudi poslanci niso mogli združiti, ker ni bilo skupnega cilja za tako akcijo danega in stvar je za nekaj časa skoro zaspala. 25 Končno je bilo posl. Plantanu v ministrstvu nasvetovano, da naj energično kot poslanec izgo¬ toviti da take načrte, iz kojih bode razvidna naj¬ krajša proga, ker ona bode našla iz trgovsko- prometnih in zlasti tudi iz strategičnih ozirov pritrditev ministrstva. Vsled tega zaprosil je Plantan dne 16. aprila 1905. pri železniškem ministrstvu za predkonce- sijo za trasovanje belokranjske železnice in pred¬ ložil je skice za 4 varijante, kakor jih je bil inžener dr. Mayreder 29. in 30. aprila 1903 v Črnomlju in Metliki popisal. Ministrstvo izdalo je potem Plantanu pred- koncesijo z dne 7. junija 1905, št. 19137 s pravico za pripravljalna dela za normalnotirno lokalno železnico od Rudolfovega ali Straže preko Uršnih sel, Semiško sedlo in Krupo v Metliko z odce¬ pitvijo na Črnomelj, in sicer za dobo enega leta. Komaj so častiti gospodje klerikalci o tej predkoncesiji zvedeli, počeli so besneti, kajti prehitel jih je bil preklicani naprednjak in počeli so ga po „Slovencu“ itd. kamenati, sramotiti in trudili so se na vse kriplje, to koncesijo kot brez¬ pomembno razglasiti. Očividna zavist na strani klerikalcev napotila jih je, da so ta neobhodno pri vsaki železnici 26 l ] potrebni korak na najpodlejši način pobijali, dobro ■ vedoč, da s tem ne škodujejo koncesijonarju, temveč Belokranjcem samim največ. Mesto da bi se pridružili na skupno delo v prilog ' pridobitvi te železnice, katero so sicer vedno na : jeziku nosili, pobijali so vsako akcijo, katero so naprednjaki započeli na naj- j ostudnejši način. Njihovo geslo je bilo, belo- | kranjske železnice nesmejo naprednjaki •priboriti, rajšipreprečimotoželeznico! Tega načela so se tudi dosledno v kasnejši dobi držali, kar hočemo dokazati. Posl. Plantan ni morda zase to predkoncesijo pridobiti hotel, moral je le radi tega v svojem j imenu zanjo prositi, ker Belokranjci skupnega komiteja sestaviti niso mogli. Plantan pa je po treznem preudarku sestavil konzorcij, ki je dajal vse garancije za uspešno in resno delovanje v prilog končne rešitve belo¬ kranjskega železniškega vprašanja. V njegov konzorcij vstopili so bili gg. dr. Tavčar kot poslanec dolenjskih mest; Josip Lenarčič, .predsednik trgovske in obrtne zbornice; Ivan Hribar, župan ljubljanski in župani pl. Sla- dovič iz Rudolfovega, Puhek iz Črnomlja in Jutraž iz Metlike in ti so se konstituirali pod načelni- 27 štvom posl. Plantana. Sklenilo se je, da se kon¬ zorcij obrne na deželni zbor radi primernega prispevka za pokritje stroškov novega predpro- jekta, ki naj bi bil podlaga za revizijo trase. Akoravno je bil že 1. 1901. minister Wittek tudi od strani ministrstva tak prispevek obljubil, akoravno je tudi vodja ministrstva sekc. načelnik Wrba tak prispevek posl. Plantanu oficijalno z dopisom z dne 17. novembra 1905 objubil, je dr. Šušteršič v deželnem zboru kranjskem na do- tično, po županu Hribarju vloženo prošnjo kon¬ zorcija za enak prispevek iz deželnih, za to določenih sredstev, divjal kakor kak šnopsar in posledica je bila, da je ostala ta prošnja brez¬ uspešna, kajti Šušteršič ni hotel ni vinarja iz deželnih sredstev dovoliti. Kdo je bil torej kriv, da se je nadaljevanje pripravljalnih del zadržalo? Nihče drugi, kakor Šušteršič in njegova klerikalna armada v deželnem zboru. Običajno je povsod, da dežela eno tretjino, ministrstvo drugo tretjino in interesentje zadnjo tretjino prispevajo za trasovanje in tudi v tem slučaju bi se tako lahko pokrili potom vračljivih predujemov stroški novega trasovanja. Naprednemu konzorciju ni hotel dež. zbor pod poveljstvom Šušteršiča ničesar dovoliti, če- 28 ravno je Šuklje 1. 1895. Gorijanyju pisal, da bode on v deželnem zboru zahteval izdatno podporo v isti namen, in sicer 60—70 odstotkov in pristavil je, da računa na toliki prispevek. Torej takrat je bil Šuklje pač drugega mnenja, kakor sedaj. Pa konzorcij bi ne bil radi tega ne ravno honetnega postopanja deželnega zbora nad izpe¬ ljavo trasovanja ob svojih lastnih stroških obupal, če ne bi bili ljubeznjivi izključno patentovani rešitelji Belokrajine, to so gospodi klerikalci sklenili še na drug način staremu naprednemu konzorciju kamenje pod noge nametati in mu vsako uspešno gibanje onemogočiti. IV. Ker so vrli naši klerikalci vedeli, da s svo¬ jimi lastnimi močmi ne ubijejo koncesijePlantanove in njegovega konzorcija za trasovanje normalno- tirne belokranjske železnice, skovala sta bratca Šuklje-Šušteršič peklensko zlobni načrt, da prosita v imenu lastnega novega konzorcija, katerega sta čez noč med zasedanjem deželnega zbora sestavila, za novo predkoncesijo za trasovanje ravno iste proge, kakor je Plantan koncesijo že imel 29 z edino razliko, da se je njijina prošnja za progo! do hrvaške meje pri Metliki glasila. Seveda jo ta sklep iz čiste ljubezni dol Belokrajine izviral, kajti Šuklje - Šušteršič ne poznata zavisti in brezmejnega osebnega sovraštva j in politične strasti in žrtvujeta nesebično in rodo¬ ljubno delo za blagor domovine. Akoravno je Šuklje dne 21. novembra 1905 županu Ivanu Hribarju pisal: „Občutek, da bi akcija dveh konzorcijev mogla škodovati podjetju, nikakor pa ne koristiti, jev meni krepkejši nego osebni pomisleki", je vendar šel 8 dni kasneje z mirno vestjo in hladnokrvno na limance Šušteršiču in pomagal mu sestaviti konkurenčni konzorcij proti j onemu naprednjakov in to samo radi tega, ker je Šušteršič izrecno zahteval, da mora Plantan Njegovemu Veličanstvu dr. Šušteršiču se ponižno podvreči in da mora Šušteršič vrhovni poveljnik novega konzorcija postati. Šuklje je skušal Le¬ narčiča in Hribarja iz Plantanovega konzorcija izvabiti in je obema pisal, da naj v Šušteršičev konzorcij vstopita. Naravno, da je stari konzorcij Plantanov, ki je že imel svojo koncesijo v rokah, od¬ klonil tako ošabno zahtevo Šušteršiča, naperjeno 30 na to, da pred vsem svetom poniža stari, iz samih naprednjakov obstoječi konzorcij in dokaže neomejeno gospodstvo Šušteršiča nad naprednim konzorcijem! Stari konzorcij se ni mogel samega sebe osmešiti in se podvreči svojemu najhujšemu so¬ vražniku, oholemu dr. Šušteršiču, ki je hotel vodstvo konzorcija s prozornim namenom v svoje roke dobiti, da bi se kasneje mogel bahati, Belo¬ kranjci zahvaliti se imajo le njemu za železnico, kajti on kot general konzorcija ga je izvojeval, njemu gre vsa slava in vsa hvala. To je bila edina in prava vodilna misel dr. Šu¬ šteršiču in Šuklje mu je zvesto pomagal pri izvršitvi teh častihlepnih namenov. Konzorciju so pa na zunaj preskrbeli pre¬ meteni klerikalci poseben sijaj in zapletli so- v svojo mrežo odličnega in nedolžnega magnata grofa Harracha, čigar blesteče ime in nepoznanje naših razmer so brezvestno izkoristili, in ga pred vsem slovenskim svetom v jako čudno luč postavili. Ko je vodja železniškega ministrstva Wrba bil v parlamentu Plantanu povedal, da je Šušteršič za novo koncesijo prosil, šel je Plantan dne 7. decembra 1905 k grofu Harrachu in mu pred^ 31 ložil Ha lipogled Svojo koncesijo z dne 13. junija 1905, iz katere je razvidno, da je Šušteršičev konzorcij pravi pravcati konkurenčni konzorcij za ravno isto progo. Ko je grof Harrach to spoznal, je vzkliknil ves ogorčen in konsterniran: ja was hat man sich mit mir da erlaubt, ich habe von allem dem ja nichts gewusst, ich werde doch nicht einemKonkurrenzkonsortium an- gehoren und mich an Ihren politischen krainischen Kampfen beteiligen. Ich gehe zur Regierung (Ministerium) und nehme meine Unterschrift zuruck. — Ich wi 11 Ihrem Lande niitzen und habe mich nur aus dem Grunde zum Eintritte in da s Konsortium herbeigelassen, da ich nicht gewufit habe, dafi dasselbe eine Konkurenz Ihrem Konsortium gegen- iiber bilden solle. Da thue ich aber nicht mit. — („ja, kaj so si pa z menoj dovo¬ lili, jaz nisem o vsem tem nič vedel, jaz vendar ne bodem član konkurenčnega konzorcija in se ne bodem udeležil vaših kranjskih političnih bojev. Jaz grem takoj k vladi (ministrstvu) in umaknem svoj podpis. Jaz želim koristiti vaši deželi in sem se samo zaradi tega za 32 vstop v konzorcij odločil, ker nisem vedel, da je ta konzorcij samo kot kon¬ kurenca nasproti vašemu konzorciju namenjen. Pri tem pa jaz nočem sode¬ lovati.") To so bile poštenega človeka odkritosrčne resne besede in poslanec Plantan zapisal si jih je takoj po tem razgovoru z grofom Harrachom, ko se je vrnil na dom, da jih ne pozabi in se lahko vsak čas nanje sklicuje. Grof Harrach je brez vsakega vplivanja ali prigovarjanja takoj spoznal, kako stališče mora on kot prijatelj Kranjske, kot poštenjak in vele- ugleden plemenitaš v tem slučaju zavzeti in dal je odkrito duška svojim čutilom. Razburjenost grofa Harracha bila je veli¬ kanska in priznal je izrecno, da je bil od Šušter¬ šiča nenadoma napaden (uberrumpelt), da se mu je pripravljena vloga za predkoncesijo kar na mizo v podpis predložila, da je tudi čital in da niti ne ve, kdo so posamezni člani novega konzorcija in da je dal le radi tega svoj podpis, ker se zelo zanima za belo¬ kranjsko železnico že 15 let in ker ni vedel, da je novi konzorcij le konkurenčno podjetje v politične namene. 33 2 Grof Harrach je bil globoko užaljen, ker so gg. Šušteršič et comp. njegovo zaupljivost iri dobrohotno naklonjenost napram Kranjski na tak brezvesten način za svoje umazane politične na¬ kane izkoristili in ga v nasprotje z napredno stranko spravili, kajti ti gospodje so hoteli z ble¬ stečim imenom grofa Harracha ubiti Plantanovo koncesijo in njegov že davno konstituiran kon¬ zorcij. Hotel je radi tega takoj iz Šusteršičevega konzorcija izstopiti in svoj podpis na vlogi pri železniškem ministrstvu izbrisati in črtati. Ker se je stari grof Plantanu naravnost v tem zanj sila neprijetnem položaju v srce smilil, kajti videlo se je, da je grof bil naravnost po Šušteršiču zapeljan in ujet za njegove osebne po¬ litične namene, kar je grofa očividno hudo bolelo, — je stavil Plantan v svrho pomirjenja grofa in v interesu Belokranjcev posredovalni nasvet, da naj grof ne prekliče svojega podpisa, ker bi mu tak korak bil gotovo skrajno neljub, — in da naj ostane predsednik, in da naj sestavi nov konzorcij iz obeh strank (to je iz napred¬ njakov in Šusteršičjancev), da bodejo po enakem številu v tem konzorciju pod njegovim (grofovim) vodstvom z združenimi močmi za pridobitev belo¬ kranjske železnice skupno delovali. 34 Grof Harrach je izrekel Plantanu toplo zahvalo za ta patriotičen predlog, ker mu je bi: vesel dokaz, da napredna stranka iz pošte¬ nega rodoljubja v stran pušča vse osebne in po¬ litične pomisleke in nasprotstva in se stavi v službo koristi svoje domovine. Grof je rekel na¬ vdušeno: „Na ta način doživim jaz tudi zadoščenje, da se pod mojim vodstvom uresničijo moje najsrčnejše želje, da se Slovenci na Kranjskem zedinijo na skupno delovanjevsaj na gospodarskem polju, kar sem vedno in povsod naglašal in priporočal." Dalje je grof Harrach tudi še izrecno priznal prednost Plantanove koncesije in izjavil, da ostane na čelu konzorcija le tedaj, če se obe stranki zedinita na skupno akcijo. Na vprašanje grofa, kdo da so člani Šuster- šičevega konzorcija, mu je povedal Plantan do- tična imena in tudi člane svojega konzorcija in je na daljno vprašanje, kdo naj bi od naprednjakov vstopil v konzorcij, ki se ima nanovo sestaviti, izjavil Plantan, da predlaga predsednika trgovske zbornice J. Lenarčiča, župana Hribarja in sebe. Grof Harrach si je ta imena zapisal in obljubil, 35 2 * da bode v tem smislu delal in preosnoval Šustei - šičev konzorcij in Plantan je izjavil, da je pri¬ pravljen svojo koncesijo takoj prepisati novemu skupnemu konzorciju. Grof Harrach je rekel ope- tovano, da izstopi sicer iz Šusteršičevega kon¬ zorcija, kajti on da hoče pomagati, ne pa razdirati in da je nesmiselno, če bi dva konzorcija isto¬ časno, istodobno isto progo trasovala, ker bi to le stvari škodovalo in same komplikacije provzro- čati moralo. Grof Harrach je obljubil, da bo takoj Šu¬ šteršiča v parlamentu poiskal in mu vse to povedal in od njega pojasnila zahteval. To je tudi storil in Šušteršič je moral sicer s težkim srcem Plantanu lastnoročno takoj pisati sledeče pismo: Vaše blagorodje! Jasni gospod grof Harrach mi je naročil, naj Vam sporočim, da se bode konzorcij v doglednem času posvetoval o Vaših predlogih. Velespoštovanjem dr. Ivan Šušteršič m. p. Dunaj, 8. grudna 1905. 36 Toda odgovora ni bilo od jasnega gospoda grofa dolgo časa nobenega in spoznati je bilo, da je Šušteršič med tem časom na- vse mogoče načine spletkaril proti naprednjakom in Planta- novemu konzorciju. Kmalu za tem je grof Harrach poslancu pl. Vukoviču v tej zadevi izjavil: „da če takoj s posl. Šušteršičem govoriti in zahtevati, da Hribar in Lenarčič vstopita v oni odbor 1 . 1 (konzorcij). Glede Plantana pa je grof rekel, da če i to lahko iti, ako Hribar kasneje stavi predlog, da bode Plantan kooptiran. Dne 13. dec. 1905 je videl Vukovič zopet grofa Harracha in ta mu je izjavil, „da je govoril z dr. Šušteršičem in da mu je ta obljubil, da če stvar urediti po n j e- govi (to j e grofovi) želji. Kadar se Šušteršič, zopet v Beč vrne, ga bode grof H. vsekakor k sebi pozval in vprašal, jeli to zadevo uredil. 11 Tako je posl. Vukovič od grofa Harracha izvedel, da je res od Šušteršiča zahteval, da se po predlogu Plantana on, Lenarčič in Hribar v novo sestavljeni konzorcij združijo, kakor je bilo to med Plantanom in grofom dne 7. decembra dogo vorj eno. To poročilo je pisal posl. Vukovič dne 13. decembra 1905 županu Hribarju. 37 Ravno tako je grof Harrach tudi županu Hribarju samemu osebno obljubil, da odloži predsedstvo, če se ne zedinita oba konzorcija pod njegovim vodstvom. Vendar je prišlo drugače, kajti Šušteršič je grofa tako obdelal, da je nazadnje stari gospod bil ves zbegan in da je popolnoma pozabil, kar je bil Plantanu, pl. Vukoviču in Hri¬ barju obljubil. Na dvakratni poziv radi končne rešitve te zadeve, je pisal grof Harrach Plantanu dne 14. februarja 1906 pod št. 84: „Rešuje Vaš dopis podvizam se Vas obve¬ stiti, da je konzorcij vsled Vaših predlogov sklenil sprejeti gospoda župana Hribarja in gosp. Lenarčiča v konzorcij in sta oba gospoda na moj poziv tudi izjavila, da vstopita. O drugih Vaših predlogih mi ni nič znano." To so posledice Šusteršičevih spletk in grof Harrach je pozabil na to, da mu je Plantan v imenu svojega konzorcija predlagal, da vstopijo on, Hribar in Le¬ narčič v združeni konzorcij, pozabil, daje on Plantanu in Hribarju obljubil, da odloži pred¬ sedstvo, če se oba konzorcija ne zdru¬ žita in tudi na to pozabil, da je poslancu 38 pl. Vukoviču dvakrat zagotavljal, da je on na¬ roči; dr. Šušteršiču, da uredi to zadevo, da mu je ta tudi obečal, da če stvar urediti po njegovi, grofovi želji in pozabil, da je on (grof) Vukoviču povedal, da bode tudi stvar radi vstopa Plantana lahko izvedljiva. Grof Harrach je postal v drugič žrtev naj- podlejšega spletkarstva Šusteršičevega in temu naj se lepo zahvali, če je na Kranjskem njegovo čestito starodavno ime na dosedanjem blesku dobilo neke čudne lise, kajti ves svet more skle¬ pati, da se je postavil v tem prav domačem kranj¬ skem političnem boju končno popolnoma na stran dr. Šušteršiča in da ni niti izvršil združitve obeh konzorcijev, in da pa tudi ni odložil predsedstva Šusteršičevega konzorcija, kakor je to večkrat izrecno bil obljubil. Dejstvo je, da ni grof Harrach ne besede Plantanu pisal, ali in kaj se je o njegovem vstopu kaj govorilo in tudi ga ni obvestil, zakaj se ni on, kakor je bilo to že 7. decembra 1905 dogovorjeno, v konzorcij sprejel. Odkrito priznamo, da nam je jako žal, da se je dal grof Harrach tako omamiti in zbegati, da je nazadnje pozabil, kaj je s Plantanom, Vukovičem in Hribarjem radi belokranjske želez- 39 niče govoril in kaj je radi Plantana in odnosnega izstopa iz konzorcija obljuboval. Mi le konstatujeino brez komentara dejstvo, da je grofHarrach ostalvŠuster- šičevem konzorciju predsednik tudi še potem, ko se je prepričal, da ne privolita Šušteršič in Šuklje, da bi načelnik prvega, t. j. naprednega konzorcija in lastnik prve predkon- cesije, Plantan, vstopil v ta novi konzorcij pod vodstvom grofa in ko je bilo dognano, da se ne združita obadva konzorcija v en kon¬ zorcij pod njegovim predsedstvom. Končno naj še naglašamo, da je bil po¬ slanec Plantan prvi, ki je začel delovanje za pri¬ prave radi trasovanja belokranjske železnice, da je on že 10. junija 1901 v državnem zboru ener¬ gično vlado opozarjal na neobhodno potrebo te železnice, da je on 1. 1902 do 1906 v železniškem ministrstvu imel mnogo konferenc zlasti pri gosp. dvornem svetniku Webru, sekcijskem načelniku Wrbi in tudi ministru Witteku, da je imel raz¬ govore z vojnim ministrom, s takratnim šefom generalnega štaba fcm. Beckom, podmaršalom Potiorekom in načelnikom železniškega oddelka polk. Loeblom in da so se vsi ti merodajni gospodje za belokranjsko železnico od Novega 40 mesta do Metlike in tudi do meje iz strategičnih ozirov izrekli ter obljubili, da hočejo akcijo za o r i b o r i t e v te železnice kar najodloč¬ neje podpirati ter prav srčno želijo, da se ta skrajno potrebna in iz gospodarskih strate¬ gičnih ozirov velepomembena železnica čim preje zgradi in tudi do Dalmacije podaljša, kar se mora v kratkem času vsekakor zgoditi. — Če je torej začel Šuklje, član konkurenčnega konzorcij a Šusteršičevega 1. 1906. po vojnem ministrstvu strašiti, pobiral je tam le stopinje Plantana in Hribarja, kajti ona dva sta že davno prej v tej stvari zagotovila in izprosila si podporo od voj¬ nega ministrstva in je bilo prav nepotrebno, da se je še Šuklje post festum začel v vojnem mini¬ strstvu loviti. Gospodje so že davno bili svojo podporo prvemu konzorciju obljubili, ker so vsi o neobhodni potrebi te železniške zveze prepričani. Koraki Šukljeta še niso imeli prav nobenih po¬ sledic, ostalo je vse kakor je bilo. Nepobitno dejstvo je pa in ostane, da je belokranjsko železnico poslanec Plantan dogo¬ vorno s svojimi volilci v Metliki in Črnomlju zopet na razgovor spravil v parlamentu, in v ministrstvih, in da je potem obširno dopisoval in poročal svojim volilcem v Belokrajini, da je dal 41 po želji in naročilu Metličanov izgotoviti potrebne narise in skice za železniško ministrstvo in da je on bil prvi, ki je izposloval predkoi^ cesijo za napravo novegaprojekta n o r- malnotirne železnice iz Novega mesta v Metliko in Črnomelj, dne 13. junija 1905 in da je on s tem končno zbudil klerikalno družbo okoli Šušteršiča in njega samega, ki se do takrat ni vsa leta prav nič za to železnico brigal. Za¬ vist je bila gonilna moč na strani kleri¬ kalcev, kajti jezili so se kakor besni, ker so naprednjaki jih v boju za to železnico bili prehiteli. To je jasno ko beli dan in tukaj ne pomaga nobeno zavijanje vseh klerikajnih časopisov in nobeno farbanje pohlevnih backov. Skrajna predrznost je torej, če „Slovenec'“ laže in trdi, da so klerikalci ves čas vztrajno in požrtvovalno delali za belokranjsko železnico in humbug najgrše vrste je, če trdi ta list, da se je edino klerikalcu Šušteršiču in Šukljetu zahvaliti, da se je belokranjska železnica vzprejela v na- godbeno poravnavo z Ogri. Tako znajo le še cigani lagati.. Vse kar so klerikalci v zadevi belokranjske železnice storili, bilo je na to naperjeno, da se paralizuje in pokvari to, kar so napredni poslanci 42 v te:- pogledu storili ali započeli; klerikalci s o P rezsrčnovse le podirali in nikjer p o rn agali, da bi se opravičene želje in zahteve Belokranjcev uresničile. Ce ne bi bili naprednjaki akcije započeli, ne bi bili tudi klerikalci niti prsta ganili v prilog tej železnici. Tega dejstva ne more nihče utajiti, kdor trezno presoja vse, kar se je v tem pogledu zgodilo tekom zadnjih 6 let. Da pa je neizbrisna blamaža na strani „Slo¬ venca “, Šukljeta ter Šušteršiča, to svedočijo tudi razni časopisi, ki se norčujejo iz trditev „Slovenca“, kateri poje na vse mogoče načine njima slavo, akoravno dobro ve, da sta povsem nedolžna, če je srečen političen slučaj nanesel tako, da se je avstrijska vlada pri sklepanju nagodbenih dogo¬ vorov spomnila svoje dolžnosti in je zahtevala v interesu tostranske državne polovice zvezo Kranjske s Hrvaško in zvezo Dalmacije z državo iz poli¬ tičnih in strategičnih ozirov. Če je Šuklje po Hrvaškem in v Budapešti lovil slepe miši, nima to nobenega pomena za belokranjsko že¬ leznico, kajti Hrvatov vlada v Budapešti radi nagodbe ni prav nič vprašala in se oni tudi v nagodbena pogajanja niso nikdar vmešavali in Wekerle pa tudi ni potreboval učenih nasvetov 43 Šukljeta, ker on je imel le koristi onostranske državne polovice pred očmi in se ni brigal za to, kar bi nam in Belokrajini koristilo in pomagalo. Vsa ta potovanja Šukljeta po Hrvaškem in Ma¬ džarskem so bila nepotrebna in brezuspešna in so imela le namen ,.dobremu ljudstvu" neko¬ liko peska v oči natresti, da ne more ono resnice od neresnice razločevati in da bi mislilo, da je res Šuklje tako mogočen politik, da je on madžarsko vlado prisilil, da se je za zvezo Hrvaške s Kranjsko in z Dalmacijo izrekla. Smešno je, če „Slovenec“ blede, da je Šušteršič že leta 1905., ko se je prošnja za prispevek k stroškom traso- vanja v deželnem zboru po Hribarju vložila, že vedel, da ne bode treba trasovati, ker bo vlada sama to delo izvršila. To je popolnoma izmišljeno in v podkreplenje te svoje precizne trditve nava¬ jamo sledeče dejstvo: Šušteršič in lepa družba vložili so 5. dec. 1905 prošnjo na železniško ministrstvo za pode¬ litev nove koncesije za vsa pripravljalna dela in za trasovanje normalnotirne belokranjske železnice in sta zasnovala prej mnogobrojen konzorcij, kojemu sta na čelo postavila dobrosrčnega, pa povsem neinformovanega aristokrata grofa Harra- cha. — Sedaj pa vprašamo: Čemu sta Šusteršič- 44 Šuklie osnovala nov konzorcij, čemu sta mučila starega gospoda grofa radi vstopa v ta konzorcij in čemu sta vložila prošnjo za predkoncesijo za to železnico, če sta itak vedela, da bode država to delo sama na svoje stroške izvršila? Tu se vidi, da ima laž kratke noge, kajti če bi bila to vedela, potem bi ne bila vendar konzorcija sestavljala in povsod članov iskala in bi tudi za predkoncesijo ne bila prosila, ker bi to vse bilo popolnoma nepotrebno. To je za vsakega slepca dovolj jasno in ni potreba nobe¬ nega drugega dokaza več. Če sta pa vedela, da bo država to železnico gradila in vsa dela za priprave izvršila, potem sta na nesramen način člane svojega konzorcija in od¬ ličnega magnata grofa Harracha ne¬ usmiljeno za nos vodila in vso javnost goljufala. Eno ali drugo sta gotovo storila in da ni ne eno ne drugo lepo in pošteno, to mora vsak priznati. Take so zasluge dr. Šušteršiča in Šukljeta za belokranjsko železnico. Da niso naprednjaki trasovanja na podlagi Plantanove koncesije iz leta 1905 in potem iz leta 1906 faktično izvršili, je pa lahko umevno; kajti klerikalci so že v deželnem zboru na jesen leta 1905 na nedvomen način 45 dokazali, da nočejo za irasovanje belokranjske železnice ničesar prispevati, da nočejo tudi akcije za to eminentno ne samo za Belokrajino temveč za vso deželo Kranjsko in za našo državo vek - važne železnice podpirati, ker so se naprednjaki zanjo zavzeli. S tem je bilo tudi vsako upanj: na ugodno rešitev v deželnem zboru, kjer gospo¬ dujejo Nemci in klerikalci, popolnoma pokopane, in naprednjaki so ustavili vsled brezvestnih in brezsrčnih spletk klerikalcev svoje zapričeto delo ter prepustili so vso odgovornost *onim, ki so zabranili uspešen zvršetek te železniške akcije. To je zgodovinska resnica in kdor kaj drugega trdi, ta resnici v obraz bije. Iz teh vrstic naj naši cenjeni čitatelji posna¬ mejo, kako so klerikalci postopali v prilog be¬ lokranjski železnici in kakšne zasluge so si stekli za stvar. 46 uročilo železniškem odsebn o zakonskem načrtu glede zgradbe nor- mainotirnih železnic iz Novega mesta preko Metlike do deželne meje v smeri proti Karlovcu s postransko progo v Črnomelj in iz Knina do deželne meje v smeri proti Pribudiču na državne stroške. Poročal poslanec Ivan Hribar. Med najbolj gorečimi željami Dalmacije je dobiti železniško zvezo, po kateri bi bila priteg¬ njena v železniško omrežje monarhije. Nad 40 let- je stara ta želja ter so jo tako poslanci te kro- novine v državnem zboru, kakor tudi v deželnem zboru in v drugih korporacijah opetovano nagla- šali. Naglašalo se je — in ne po krivici — da ima dalmatinsko prebivalstvo pravico, zahtevati od države, da nakloni tej mnogo let napol po¬ zabljeni deželi več zanimanja ter da skrbi — v dobro razumevanem državnem interesu — za nje gospodarsko povzdigo. 47 Pri takih prilikah pa se je tudi izrekalo pre¬ pričanje, da se na vztrajno akcijo v napomipanem zmislu ne more misliti dotlej, dokler nima Dal¬ macija primerno naloženega železniškega omrežja; posebno pa ne dotlej, dokler se ne spoji po želez¬ nici z ostalo monarhijo. Resničnost takih nazorov je prodrla že takrat, ko sta se projektirali in dogra¬ dili progi Šibenik-Prkovič in Spljet-Prkovič-Knin, Te železniške proge so smatrali namreč za izid prometne politike, ki naj Dalmacijo v bližnji bodočnosti zveže z deželami za njo, kakor tudi z glavnimi prometnimi središči monarhije. Nadaljevanje železnice od Knina je bilo na¬ meravano v severni smeri v Novi. Vkljub vsemu prizadevanju interesovanih krogov in tudi vlade same se vendar ni posrečilo, ustvariti predpogoje za nadaljevanje železnice, ker seje vsak poiskus, podaljšati železnico Spljet-Knin, razbil ob trdo¬ vratnem odporu Ogrske. In tako so morali Dalmatinci gledati, kako so bila vsa njihova prizadevanja glede železniškega vprašanja podobna Sisifovemu delu in kako so se njihovi mnogo let edini železnici v deželi — med ljudstvom krn-željeznica imenovani — od¬ tegovali pogoji za povzdigo prometa in iz tega izvirajočega narodnega blagostanja. 43 Podobno je bilo tudi glede Belokrajne. Ta del vojvodine Kranjske je znan po svojih vino¬ gradih, sadjereji in svinjereji, slovi po idiličnih pokrajinskih slikah, je bogat naravnih zakladov ter je za blagodat kulture kakor ustvarjen, vendar je bil dolgo časa od svetovnega prometa ktfkor odrezan. Posledica je bila, da je prebivalstvo, ki vsled prevelike oddaljenosti od svetovnih pro¬ metnih cest ni moglo primerno spraviti v denar vina, kmetijskih pridelkov in živine, popolnoma obubožalo. Ko se je k vsemu temu pridružila še trtna uš, ni preostalo obžalovanja vrednim pre¬ bivalcem teh krajev drugega, kakor prijeti za potno palico ter si iskati zaslužka daleč od domovine. Ko se je nekaterim z domače grude po¬ beglim res posrečilo v inozemstvu dobiti dober zaslužek, nastalo je tisto mrzlično izseljevanje, ki¬ je povzročilo, da so sedaj večinoma vsi belo¬ kranjski možje v Ameriki in da celo mladeniči, ki še niso zadostili vojaški dolžnosti, zapuščajo rodna tla. Žarek upanja je zasijal stiskanim in napol- obupanim Belokranjcem. Ko se je namreč gradila dolenjska železnica, so se zanašali, da se bo proga Ljubljana-Grosuplje-Novo mesto-Straža kmalu podaljšala v Belokrajno do ondotnih glavnih pro- 49 metnih središč Metlike in Črnomlja. Spozna- ši pa kako jih je upanje varalo, so morali znova zapasti apatiji. Poklicani činitelji, posebno kranjski deže ni zbor, pač niso opuščali prizadevanja, da napotijo vlado za podaljšanje dolenjskih železnic v Belo- krajno. Toda vsa tozadevna prizadevanja so ostala brezuspešna. Celo za ozkotirno lokalno železnico, ki se je projektovala, da bi se prihranilo na grad¬ benih stroških, ni bilo mogoče pridobiti vlade. To je deloma umljivo, ako se upošteva, da bi po vseh preračunitbah dohodki iz lokalnega prometa ne pokrivali obratnih stroškov in primernega ob- restovanja za založeni kapital. Da bi se vendar kaj doseglo v tem oziru, so sprožili prizadeti krogi zvezo via Belokrajna s karlovško - reško železnico v Karlovcu ali v Vrbovšku, oziroma v Ogulinu. Toda tudi ta predlog ni našel odmeva v merodajnih krogih, da, v c. kr. železniškem mi¬ nistrstvu so tako rešitev našega železniškega vpra¬ šanja zametavali zategadelj, ker so se bali, da bi se dolenjski tovorni promet odtegoval Trstu v prilog Reki. Čudno pa je, da se je tudi ogrska vlada trdovratno in odločno branila, privoliti v tako zvezo. 50 Pako je bila stvar do najnovejšega časa. Obe zvezi, tako glede dalmatinskih železnic v seve- i smeri kakor tudi belokranjske železnice do karlovško-reške železnice ste dobili odločno nasprotnico v ogrski vladi in kadarkoli je prišla avstr iška vlada pred ogrsko vlado z rešitvijo omenjenega — v narodno - gospodarskem kakor tudi v celokupno državnem oziru zelo važnega — železniškega vprašanja, stavila je ogrska vlada tako dalekosežne protizahteve, da se ni moglo doseči sporazumljenje. Šele spretnemu operiranju avstrijske vlade in posebno c. kr. železniškega ministrstva po¬ vodom nagodbenib pogajanj se je zahvaliti, da je ogrska vlada po dolgem zoperstavljanju po¬ pustila in je, kakor se je to glede dalmatinske zveze zgodilo že poprej, dovolila v zvezo pri Kar¬ lovcu, pri čemer je prevzela obveznost, da zgradi približno 140 km dolgo progo od Pribudiča v Tunj s stroški do najvišje vsote 100 milijonov. In tako je nastal predležeči zakonski načrt, ki naj ustavno zagotovi eno najvažnejših železnic naše monarhije. Tisti del nove proge, ki jo gradi Avstrija, se zgradi na državne stroške. To pomeni za in¬ teresente belokranjske proge veliko prednost, ki se lahko primerja z državno akcijo za povzdigo 51 ljudskega blagostanja v črnomeljskem političnem okraju. Kar se tiče Dalmacije, smatrati je železnico Knin-Pribudič za tiste odredbe, ki jih je napo¬ vedala vlada za narodno gospodarsko povzdigo Dalmacije. Ako tiči v železniški progi Ljubljana- Karlovec - Tunj - Knin tudi pretežno celodržavni pomen, je vendarle gotovo, da bo direktna želez¬ niška zveza Dalmacije z Dunajem in zapadno Evropo prinesla deželi nepodcenljive gospodarske koristi. Kar se predvsem tiče osebnega prometa, se bo najbrž kmalu precej živahno razvil. Sicer se ugovarja, da bo osebni promet mednarodnega potujočega občinstva, ki pač pride poglavitno v poštev, šel slej kot prej po morju. To je lahko res, kolikor se tiče v dosedanji meri potujočega občinstva; toda gotovo je tudi, da bo nova že¬ lezniška zveza ustvarila nov promet, ki se bo tembolj pomikal na novi železniški progi, ker so naše parobrodne zveze z Dalmacijo žalibog — toda ne brez sokrivde vlade — take, da ne zmorejo večjega in intenzivnejšega osebnega prometa. Toda celo v slučaju, ako se izboljšajo raz¬ mere v parobrodstvu, kar bi bilo zelo želeti, bi se pomnožil, kolikor se da preudariti, osebni 52 promet po novi železniški progi, ker bi se med¬ narodno potujoče občinstvo veliko bolj obračalo v Dannacijo in bi se večina potnikov posluževala železnice že radi Plitvičkih jezer, ki imajo še sijajno bodočnost. Redni dnevni promet bo tudi povzročil, da bo mnogo potnikov raje potovalo v Dalmacijo z železnico nego s parnikom. Končno pa se ne sme prezreti da bo možno, čim se uvede brzovozni promet, veliko preje priti z Dunaja v Split preko Ljubljane z železnico, kakor po morju. Ako vzamemo za temelj daljavo in hitrost brzovlakov 48 km na uro, bodo potniki z Dunaja lahko z železnico prišli v Split v 53 20 urah, dočim se rabi tjakaj po morju preko Trsta 28, preko Reke pa 25 ur. Potemtakem že z ozirom na navedene raz¬ loge ni smeti podcenjevati osebnega prometa po novih železniških progah. Znano in splošno pri¬ znano dejstvo pa je tudi, da nove železnice tako- rekoč pričarajo osebni promet in da dajejo baš železnice same vedno nove impulze za potovanje. To dokazujejo nepobitno številke o osebnem prometu na dolenjski železnici. Pri tem ne pride v poštev leto 1898., v katerem se je železnica otvorila. Izkazi o osebnem prometu izkazujejo tele številke: 54 Umljivo je, da se bodo ti računi, kar se tiče osebnega prometa, zlasti pa mednarodnega potujočega občinstva, izpolnili samo tedaj, ako bo c, kr. železniško ministrstvo posvetilo potrebno pozornost temu prometu. Zato je povsem po¬ trebno, da se obe projektirani progi zgradite tako, da bo na njih mogoč brzovozni promet. Takisto je tudi neizogibno, da se sklene na¬ tančen dogovor z ogrsko vlado glede prog Brod- Karlovec in Tunj -Pribudič, ki jih ima ona zgraditi, kakor .tudi glede zakonitega jamstva za zgradbo in glede ureditve železnice. Obenem bo treba c. kr. železniškemu ministrstvu že sedaj skrbeti za to, da se bosta progi Ljubljana-Novo mesto in Ljubljana - Jesenice tako preustrojili, da bosta sposobni za brzovozni promet. Končno pa se je že sedaj treba dogovoriti z ogrsko vlado glede direkt¬ nega voznega prometa med Dunajem in Splitom. Pri tem je treba še opozoriti na to, da je v svrho podviga tujskega prometa, ki ga je smatrati za Dalmacijo kot najvažnejši vir narodnega bla¬ gostanja, nujna potreba, da se zgradi železnica ob vsi dalmatinski obali in da se obenem še zida primerno število hotelov. Želeti bi bilo, da bi vlada posvečala primerno pozornost tudi hotelstvu v Dalmaciji. 55 Kar se blagovnega prometa tiče, je razvidno, da se po tej progi ne bo prevažalo blago en masse, kakor vino in olje, ker za tako blago transport po morju pride vsekakor cenejši; toda blago, ki je časovno vezano — za to je transport po morju prenezanesljiv — se bo vsekakor pre¬ važalo po železnici. Treba je torej skrbeti, da se dobi takšno tovorno blago. V to svrho je treba, da vlada deluje na intenzivno kulturo zgodnje zelenjadi, raznih cvetlic, zlasti pa rož, za kar je posebno prikladno podnebje Boke kotorske. Ta cilj bo najložje do¬ seči, ako se ustanove vzorni vrtovi in druge pre- skuševalne naprave in ako se dovole posebne subvencije in premije. Saj je vendar sramotno, da se dovaža zgodnja zelenjad iz Bara v Italiji celo v Dubrovnik, ki ima milejše podnebje kakor Neapolj. Sicer pa velja tudi glede razvoja blagovnega prometa isto, kar se je navedlo o osebnem pro¬ metu. Poučni v tem oziru so uspehi dolenjskih železnic, ki jih je posneti iz tehle izkazov : Blagovni promet dolenjskih železnic: 56 Blagovni promet na dalmatinskih železnicah 57 1901 1902 1903 1904 1905 1906 139.344 132.420 171.335 196.865 199.106 263.035 Iz navedenih številk sledi, da se je blagovni promet na dolenjskih železnicah od leta 1894. do 1906. torej v teku 13 let — skoraj podvojil, dočim se je na progah Split-Knin in Perkovič - Šibenik od leta 1890., torej v 17. letih, skoraj posedmenl. Po teh zgledih soditi — in slične je dobiti skoraj po vseh železnicah — je torej smatrati, da bodo tudi železnice, o katerih se razpravlja, ugodno vplivale na razvoj blagovnega prometa. Ker se tiče specijalno zakonskega na¬ črta, se mora poudariti, da so se stroški v znesku 11,400.000 kron za progo Knin - Pribudič dognali na podlagi generalnega projekta in proračuna. Dela trasiranja so bila namreč določena proti koncu preteklega leta, ker je ogrska vlada lansko leto — čeprav le pod gotovimi pogoji — pritrdila zvezi dalmatinskih železnic z liško železnico in projekt je bil dovršen tekom letošnjega leta. Kar se tiče belokranjske železnice, je položaj drugačen. Ogrska vlada je glede te železnice bila 58 vedno proti zvezi s progo Karlovec-Reka in je hotela še lansko leto dovoliti zvezo z Dalmacijo le od pogojem, da se resignira na zvezo pri Karlovcu. Šele med nagodbenimi pogajanji se je vdala tudi v tem vprašanju železniške zveze. Zato se še niso za to progo izdelali nobeni generalni projekti in proračuni stroškov in so stroški v znesku 18,400.000 K računani samo približno. Z ozirom na to, da železnica ne gre po nobenem pretežavnem terenu in da je za kilometer — po odbitku zneska 8000 K za nabavo voznega parka — na razpolago 267.000 K, je smatrati, da se bo shajalo z zneskom, ki je vzet v zakonski načrt. Ko priporoča železniški odsek predležeči za¬ konski načrt, da se prejme nespremenjen, je mnenja, da naj sproži še nekaj drugih načrtov. Ti so: 1. Mesto Kočevje želi zveze z novo belo¬ kranjsko železnico pri Črnomlju. Železniški odsek je tej želji ustregel in bo predlagal primerno resolucijo. Ako bi pa železniškemu ministrstvu iz tehtnih vzrokov ne bilo mogoče, upoštevati želje, izražene v resoluciji, priporoča železniški odsek železni¬ škemu ministrstvu resolucijo, ki jo naj odstopi 59 notranjemu ministrstvu in ki se tiče podržavljena sedanje deželne ceste Ljubljana - Ribnica - Kočevje- Črnomelj - Vinica. 2. Z zvezo dolenjske železnice z ogrskimi državnimi železnicami v Karlovcu in s tem po¬ sredno z dalmatinsko železnico se zviša pomen zgraditve projektirane proge Kamnik-Polzela, s katero bi se zgradila direktna zveza med Ljubljano in Zeltwegom. Revizija trase te proge je bila od 18. do 20. novembra t. 1. in želeti je, da začne vlada resno misliti na to, da se zakonito zagotovi ta železnica. 3. Ravno tako se zviša pomen zveze Ljub¬ ljana čez Vrhniko in Hotedršico s kako postajo nove alpske železnice in želeti je, da obrača vlada tudi tej zadevi potrebno pozornost. Končno predlaga železniški odsek: „Visoka zbornica skleni: 1. Predležečemu zakonskemu načrtu se podeli ustavna pritrditev. II. Sprejmeta se sledeči resoluciji: L Vladi se priporoča, da resno premišljuje o železniški zvezi od Kočevja v Črnomelj. 2. Vlada se poživlja, da istočasno z zgoto- vitvijo zgradbe dolenjskih železnic do deželne 60 meje podržavi sedanjo deželo cesto Ljubljana - Rib ica-Kočevje - Črnomelj -Vinica-deželna meja.“ Na Dunaju, 2. decembra 1907, Dr, Sylvester, Ivan Hribar, načelnik. poročevalec. * » Pri tem poročilu je predložil referent tale zakonski načrt: Zakon z dne. glede gradnje normalnotirne železnice od Novega mesta skozi Metliko do deželne meje v smeri proti Karlovcu z odcepi j enjem proti Črnomlju in od Knina na deželno mejo vsmeri protiPribudiču na državne stroške. S pritrditvijo obeh zbornic državnega zbora smatram za potrebno, da odredim sledeče: Člen I. Vlada se pooblašča, da zgradi na državne stroške normalnotirne lokomotivne železnice: a) od Novega mesta skozi Metliko na de¬ želno mejo v smeri proti Karlovcu z odcepitvijo proti Črnomlju in 61 b) od Knina na deželno mejo v smeri proti Pribudiču s preračunanimi skupnimi strošk v znesku 18,400.000 K za prvo in 11,400.000 K za drugo železnico, kateri stroški imajo veljati kot maksimalni doneski. Člen II. Železniške proge, ki so predmet tega zakona, se imajo upravljati od državne uprave v lastni režiji. Glede njih spoja na meji se je zediniti s kraljevo ogrsko vlado in se vlada pooblašča, da enako uredi sporazumno tudi obratna in prometna vprašanja, ki stoje s tem v zvezi. Člen III. Za pokritje potrebščine, določene v členu I. v najvišjem znesku 29,800.000 K se vlada po¬ oblašča, da izda obligacije rente, ustanovljene z zakonom z dne 2. avg. 1892. drž. zakonik št. 131, v onem znesku, ki je potreben v dobitev imenovane vsote. Člen IV. Glede železnic, ki se imajo zgraditi po členu L, se podeluje oprostitev kolekov in pri¬ stojbin za vse pogodbe, vloge in listine v svrho 62 gradnje in instruiranja omenjenih železniških prog, kak >r tudi oprostitev prenosnih pristojbin, ki na¬ rastejo pri odkupu zemljišč. Člen V. Izvršitev tega zakona, ki stopi v veljavo z dnem razglasitve, se poveri Mojemu železniškemu ministru in Mojemu finančnemu ministru. 63 Poročilo poslanca Ivana Hribarja v seji poslanske zbornice dne 17. decembra 1907. leta o belokranj sko-dalmatinski železnici. Visoka zbornica! Med govorom drugega predgovornika častitega gosp. tovariša Neumanna, je bilo v tej zbornici jako živahno. Drugi del njegovega govora bi smatral kot vesel dogodljaj, zakaj vzlic mnogim medklicem, ki jih je bilo slišati, se je končalo vse v prijaznosti in ni nič motilo te visoke zbornice. Zdi se mi pa potrebno, čestiti gospodje, poudarjati glede razpravljane zadeve, da so tako gospod predgovornik, ki sem ga imenoval in čigar govor je bil jasen in se je odlikoval po redkem strokovnem znanju, kakor tudi drugi go¬ spodje govorniki, razpravljali strogo stvarno. Ker je že precej pozno, bodete, čestiti go¬ spodje, pač uvideli, zakaj ne bom Vaše potrpe¬ žljivosti preveč izkoriščal in bom le na kratko odgovarjal na nekatere opazke čestitih gospodov predgovornikov. 64 Prvi gospod tovariš, ki je posegel v debato, je bil moj ožji tovariš, čestiti dalmatinski poslanec dr. Dulibič. (Ropot. Prezident pozvoni: Prosim miru, gospodje!) Razumem čuvstva, ki ga navdajajo in ra¬ zumem tudi ton, v katerem je govoril. Predvsem je opozarjal — kar je železniški odsek v svojem tiskanem poročilu sam naglašal — da je vlada doslej vse premalo storila za kraljevino Dalmacijo in da je naposled že čas, da vlada to sprevidi in se loti resnega dela za povzdigo te dežele. Čestiti gosp. poslanec dr. Dulibič je mnenja, da vlada z železnico, o kateri danes razpravljamo, ni naredila Dalmaciji nikakega darila. Rekel bi skoraj, da je govoril tako, kakor bi hotel dejati: Timeo Danaos et dona ferentes. Opozarjal je namreč na to, da s to železnico ni izkazana no-' bena dobrota, nego samo popravljena stara krivica. Deloma je to res. Opozarjal bi pa na to, da so si sedanja vlada, zlasti ekscelenca gospod železniški minister in pogajalci, ki so dognali v Pešti pogodbo z ogrsko vlado zastran belokranjske in dalmatinske železnice, pridobili velikih zaslug za končno zagotovitev dalmatinske železnice. Ne sme se pregledati, da se je ogrska vlada vedno bojevala zoper tako železniško zvezo 65 3 in da je bilo v interesu Avstrije, porabiti pravi trenotek, da se končno doseže ta železniška zveza. Resnica je, da je ta železniška zveza v občem državnem interesu in zlasti strategičnega pomena, neprerekljivo pa je tudi to, da je ta železnica naj¬ večje važnosti za narodnogospodarsko povzdigo Dalmacije in sosednih dežel in da je tudi jako velikega pomena za Hrvaško in za Kranjsko. Vladi se je posrečilo — poudarjam novič zaslugo železniškega ministra — premagati na¬ sprotovanja ogrske vlade in naj se stvar sodi že kakorkoli, tega ni prezreti. Tudi se je poudarjalo, da bi bila proga Novi-Knin — moj častiti gospod tovariš Dulibič je to naravnost trdil — za Dalmacijo veliko večje važnosti, kakor sedaj projektirana proga Knin - Pribudič-Ogulin ali Tounj-Novo mesto čez Ljub¬ ljano na Dunaj. Gospoda moja! Nazori v tej stvari so pač različni in jaz Vam moram priznati, da nisem mnenja svojega častitega tovariša dr. Dulibiča. Jaz stojim namreč na stališču avstrijskega državnega poslanca in moram vprašanje o tej železniški zvezi presojati z avstrijskega stališča. Gosp. moja! Zveza Knin-Novi bi pred vsem koristila Ogrski, in sicer prometu na Budimpešto. 66 Gospodje Madžari se že trudijo, da bi ves promet obrnili na Budimpešto, na mesto, ki je smatrajo za os ogrskega globusa. Vsled tega meri tudi vsa njih prometna politika na to, Hrvate gospodarski popolnoma potlačiti. Če bi se gradila železnica iz Knina na Novi, bilo bi ustvarjeno novo sredstvo za to gospodarsko potlačenje hrvaškega naroda. Seveda, Knin ni bil bližje pomaknjen Za¬ grebu. Toda proga, ki se jo hoče zdaj graditi, bo tekla čez Liko, ki bi sicer ostala brez železniške zveze, bo tekla čez Kranjsko in bo zbližala dva krvnosorodna naroda, kar se je danes tu že naglašalo, ter ustvari zvezo z Zagrebom in z Dunajem. Jasno je, da bo železnica, ki pojde direktno iz Spleta do Dunaja, imela vsekakor večji promet — tako blagovni kot osebni promet — kakor železnica, ki bi v prvi vrsti gravitirala v Budim¬ pešto. Iz tega priprostega vzroka sem mnenja, da je ta železniška zveza tako z občedržavnega kakor z dalmatinskega interesnega stališča veliko važ¬ nejša, kakor bi to bila železnica Knin-Novi. Tudi se ne sme prezreti, da si prebivalstvo Like in Krbave že dolgo želi železniške zveze in da se je že opetovano s peticijami obrnilo na ogrsko vlado, naj tako železniško zvezo zgradi. 67 Posrečilo se je v času bratovske ljubezni, ki je nastala med Hrvati in Madžari po takozv.mi reški resoluciji, da je ogrska vlada končno ob¬ ljubila hrvatskim poslancem, zgraditi lisko žel z- nico in meni se zdi, da je bila prav lepa in jako važna taktiška poteza avstrijske vlade, da je po¬ rabila to priliko in vse storila, da izvojuje reali- ziranje železniške zveze, ki je s predležečitn zakonom zagotovljena. Cestiti gospod poslanec dr. Dulibič je izrazil dvome, da se taka železnica zgradi. Njegovo mnenje je, da, ker ogrska vlada še ni predložila takega zakonskega načrta, kakor je danes tu na razpravi, zato je dvomiti, če se bo gradila želez¬ nica skozi Liko, dočim bodeta pri nas dograjeni obe železnici. Nadaljni dvom čestitega gospoda poslanca dr. Dulibiča je ta, da bo ta železnica morda tako zgrajena, da ne bo mogoč obrat z brzovlaki. Iz predloge je razvidno, da bodeta tako belokranjska kakor dalmatinska železnica zgrajeni za obrat z brzovlaki. Samo ob sebi je umljivo, da bi bilo največje škode in da bi na¬ stale težke gospodarske posledice, če bi se liška železnica ne zgradila za obrat z brzovlaki. Z ozirom na izjave, ki jih je podal ekselenca gospod železniški minister v železniškem odseku, pa sem 68 . popolnoma prepričan in sodim, da smem to iz¬ javiti tudi v imenu železniškega odseka, da je ta bojazen tovariša Dulibiča popolnoma neutemeljena. Pred vsem je že na to opozarjati, da bo morala ogrska vlada, ki bo v liško železnico in¬ vestirala glavnico sto milijonov kron, skrbeti za to, da se ji ta glavnica obrestuje in da bo mo¬ goča amortizacija te glavnice. V njenem lastnem interesu je torej, zgraditi železnico skozi Liko tako, da bo mogla biti kos polnemu prometu, ki ji ga bodeta dovažali belokranjska in dalmatinska železnica. Ni se torej čisto nič bati, da bi se železnica ne zgradila prav. A tudi, če bi tega ne bilo, imamo drugo zagotovilo, da so se pooblaščenci ogrske vlade izrekli pripravljene, zgraditi železnico v tem zmislu. Strah, da se železnica sploh ne zgradi, je po moji sodbi že zaradi tega ničev, ker mora biti in je tudi Madžarom silno mnogo na tem, da dobe izpopolnitev železnice Košice-Bohumin. Izhajajoč s tega stališča so šele dovolili zgradbo in zvezo dalmatinske železnice pri Pri- budiču in zvezo belokranjske železnice pri Brodu. Iz tega naj visoka zbornica razvidi, kako veliko važnost pripisuje ogrska vlada izpopolnitvi železnice Košice-Bohumin. To upoštevaje smo 69 lahko prepričani, da bo ogrska vlada zaradi do¬ sege te izpopolnitve, za katero se Madžari tru¬ dijo že desetletja, gradila železnico skozi Liko, ker je to smatrati kot junktim. Dalje meni tovariš Dulibič, da se še ni doseglo porazumljenje, kje se bodo železnice vezale. Točke, kjer se bodo železnice zvezale, so natančno dogovorjene in določene. Dalmatinska železnica je namreč že projektirana in pelje po projektu do deželne meje v smeri na Pribudič, dočim se bo, kakor je rečeno v vladnem po¬ ročilu, projektirala belokranjska železnica čez Me¬ tliko na Brod. Zvezne točke ne morejo vsled tega biti drugje, kakor tam na hrvaški meji proti Pribudiču in od Broda do Karlovca. Tudi v tem oziru je vsaka bojazen popolnoma neute¬ meljena. Brez ovinkov priznam, da Dalmacija še ne more biti zadovoljna z železnico Splet-Knin-Pri- budič in tudi ne bo; brez ovinkov priznam, kar so tekom razprave omenili različni gg. govorniki, da se mora zgraditi železnica Bugojno-Aržano, če naj se povzdigne Dalmacija in če se hoče skrbeti za krasno ležeče mesto Splet. Jaz tudi mislim, da sem v nasprotju z dvomi čestitega gospoda tovariša dr. Sylvestra toliko informiran, 70 da morem izjaviti, da misli c. kr. železniško mi¬ nistrstvo z največjo resnostjo na zgradbo proge Aržano - Bugojno in se trudi, to zgradbo tudi doseči. Pritrjevanje ekscelence gospoda železni¬ škega ministra mi to potrjuje in obveščam o tem z zadovoljstvom visoko zbornico. Čestiti gospod poslanec dr. Šušteršič je sprožil nekaj misli, ki se tičejo deloma izpopol¬ nitve južnega železniškega omrežja monarhije, deloma pa tudi drugih stvari, kar bom pozneje pojasnil, ko dobim od predsedstva dotične pred¬ loge in resolucije. Gospod dr. Šušteršič je opozarjal, da mo¬ ramo delati pametno jadransko in balkansko po¬ litiko in je rabil izraz, da leži naša bodočnost na Jadranskem morju in na Balkanu. Popolnoma se strinjam s tem, da je naša bodočnost na Ja¬ dranskem morju in opozarjam na opomnje g. dr. Dulibiča, da si je avstrijska vlada nakopala veliko krivdo, ko je avstrijsko trgovsko brodarstvo pu¬ stila propasti. Namestu, da bi bila pravočasno skrbela, kakor se je to zgodilo v drugih državah, da bi se po uvedbi parnikov na vijak povzdig¬ nile parobrodne družbe in zgradili parniki za trgovino z inozemstvom, je čakala, in tako smo postali, dasl imamo lepo Adrijo, ki pomeni za 71 nas izhod v širni svet, eden zadnjih narodov v prekomorskem tekmovanju. Prava avstrijska politika bi bila to že davno pojmila, bi bila spopolnila lepe naravne pristane in bi bila zlasti skrbela za parobrodno zvezo med Dalmacijo in med državo. Ali, gospoda moja, kaj vidimo celo v naj¬ novejšem času. Gre se za nekaj jako važnega, za novo parobrodno zvezo z Dalmacijo, in če pomislite, kako se je ta stvar pojmila v trgovin¬ skem ministrstvu, potem se ne smete čuditi, da v takih razmerah in dokler se te ne premene, ni mi¬ sliti na pametno jadransko politiko od strani Avstrije. Istotako, gospoda moja, je z balkansko po¬ litiko. Če hočemo delati pametno balkansko po¬ litiko, opozarjam tu na opombo g. predgovornika dr. Sylvestra, ki je menil, da je naša zunanja politika premalo inpulzivna — je pred vsem po¬ trebno, da balkanske narode umejemo in znamo uvaževati njih posebnosti. (Živahno pritrjevanje.) Če ne bomo tega storili, izgubimo simpatije teh narodov in če smo izgubili simpatije, nam vse drugo nič ne pomaga. (Dr. Korošec: Izgubili smo jih že!) Reklo se je, da smo te simpatije že izgubili. To je resnica. A še je čas, si te simpatije novič 72 pridobiti. Treba je odslej — in ura je že dvanajsta — delati tako politiko, s katero si je mogoče simpatije novič pridobiti. (Pritrjevanje.) Kar se tiče očitanja, da je naša zunanja politika premalo impulzivna, pritrjujem popolnoma čestitemu gospodu tovarišu dr. Sylvestru. Zlasti smo bili premalo impulzivni tedaj, ko je šlo za to, da bi Avstrija začela tekmovati z drugimi trgovinskimi narodi. Vsled tega smo zaostali; dasi bi mogli imeti lepo trgovino, ker je naša industrija precej razvita, ostajamo skoro na zad¬ njem mestu, ostaja naša velika država daleč za mnogimi manjšimi državami, ki imajo veliko večji prekomorski eksport kakor mi. Tudi v tem oziru je zadnji čas, da postane drugače. (Nemir. Pred¬ sednik zvoni.) Sedaj še nekaj besed o Dalmaciji sami. Že tiskano poročilo železniškega odseka opozarja na to, da je mogoče, Dalmacijo po¬ vzdigniti. (Nemir. Konec!) Gospoda moja! Vem, da Vam je vsled utru¬ jenosti in zaradi pozne ure neprijetno, ostati še dlje tu. A ne morem drugače, kakor da izprego- voriin nekaj besed o Dalmaciji, ker je stvar velike važnosti. 73 Gospoda moja! Tiskano poročilo železni¬ škega odseka opozarja, da se more Dalmacija le tedaj gospodarski povzdigniti, če se zgradi že¬ leznica tudi ob obrežju. Zato poudarjam, da bo morala avstrijska vlada, ki si je napravila ta program, v najbližjem času začeti z zgradbo že¬ leznic Zadar - Knin, Mostine - Bribirsko - Šibenik in Splet - Metkovič, če neče, da bo ta lepa dežela ostala tako zanemarjena, kakor je sedaj. V Dalmaciji, gospoda moja, se dajo zakladi izkopati, a razumeti je treba, kako jih dvigniti in na vladi je, da to razumevanja posvedoči S temi besedami, gospoda moja, končam in nasvetujem sprejetje zakona. (Živahno odo¬ bravanje in ploskanje.) Ponatisk iz ..Slovenskega Naroda 1 *. — Tisk »Narodne tiskarne" v Ljubljani. NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000510581