V NAŠI ZALOŽBI SE DOBIVAJO SLEDEČE KNJIGE: ZLATARJEVO ZLATO. A. Še no a. Roman . . . . I)i ZMAJ OD BOSNE. 1. E. "F-om i č. Povest iz- Bosenske zgodovine.^ . » 22. — BRED NEVIHTO, .i. Turgenjev. Novela.. 10. MARJETICA. Idila. Spisal A. Koder. III. natis . 22. MATERINA ŽRTEV. Pripovedka iz Dalmacije . . . 20.-- GOZDOVNIK. Spisal H. M a j a r. I. in II. del.>: 25. BENEŠKA VEDEŽEVALKA ALI PROKLETSTVO IN BLAGOSLOV. Povest. » iO. - SKOZ/ SIRNO INDIJO. Povest . . . .. u. NA INDIJSKIH OTOKIH. Povest. > 12. - MRTVl GOSTAČ. Povest. » [0 CIGANOVA OSVETA . » ). HEDVTGA, BANDITOVA NEVESTA . > 10. CVETINA BOROGRAJSKA. S podobami. 15. PRAVLJICE. Spisal H. Maja r.. ELIZABETA, HČI SIBIRSKEGA JETNIKA . 10. I'RA DIAVOLO. Povest iz roparskega življenja . . . • » 14. - RINALDO RINALDINI. Zanimiva roparska povest . . » 18. - POŽIGALEC. Zanimiva povest. S podobo.» 8. PARIZKl ZLATAR. Povest. 10. BELIGRAJSKl BISER. Povest. 10. DEVICA ORLEANSKA. Historična povest. - 10 SIN MEDVEDJEGA LOVCA. Potopisni roman .... 2-1. POD KRIVO JELKO. Povest iz, časa rokovnjačev na Kranjskem .. »15. KRVNA OSVETA - KMETSKA VSTAJA . 10. SV. GENOVEEA. Povest. III. natis. » 15. SVETA NOČ. Spisal R. Vrabl . 8. Pri naročilih se morit denar naprej poslati, sicer se pošlje po povzetju. Nakladni zavod »NEVA . .................. Zagreb,. Frankopanska, ulica lir. Dr. ARTUR MULLER: O d d O O A HIGIJENA PRVE POROČNE NOČI POTOKAZ ZA ZAROČENE MLADE PARE ZAGREB 1929 IZDANjE: NAKLADNI ZAVOD „NEVA‘‘ ZAGREB FRANKOPANSKA ULICA 16 400660 10 . ». «* 8 POMEN SPOLNEGA NAGONA. Nažalost je še vedno zelo mnogo ljudi, kateri v spolnem na¬ gonu vidijo nekaj mučnega in prezira vrednega, in smatrajo da je nemoralno, ako mu človek udovolji. To so oni navidezno sramež¬ ljivi in farizejski licemerci, kateri zardeče, kadar se samo izgovori beseda »spol«. To so oni. kateri se zgražajo nad današnjimi kratkimi in lahkimi, a pri temu tako praktičnimi ženskimi oblekami, oni, ka¬ teri skupno kopanje dveh spolov imenujejo »javno pohujšanje« in oni, ki se vedno trudijo, da pokažejo vse ono, kar je v zvezi s spolnim življenjem, grešno in gnusno. V svoji preveliki poštenosti dosežejo pa ravno nasprotno od onega, kar so hoteli: jemljejo mladimi odkritosrčnost, budijo v njej radovednost, ter pre¬ puščajo potem drugim, da zapeljujejo mladino, katera tej radoved¬ nosti mnogokrat na grdi način udovoljuje. Radi tega je potrebno, da otroci kolikor mogoče pozno do- znajo ono, kar je v zvezi s spolnim življenjem. Razumni vzgojitelj bo počasi in oprezno objasnil otroku najosnovneje življenske po¬ jave, a priroda sama, življenje rastlin in živali daje toliko lepih primerov, s katerimi se zamore otroka po njegovi starosti uvesti v tajne spolnega življenja. Oploditev cvetja peludom, steona krava, kateri se hoče ote- letiti, vsi ti naravni dogodki zamorejo služiti kot primer, kadar se gre za to, da se otroku raztolmači oploditev. Ali čuvajmo se, da priKažemo otroku spolno življenje »gnusno« in »grešno«. Nasprotno! Dolžnost vsakega vzgojitelja je, da vsadi v otroku, bodisi dorastle- mu dečku ali razviti deklici razumevanje za lepoto in svetost tega nagona. Ljubezen in spolni nagon bi morala biti za mladino nerazrešliv pojm. Treba je, da ona spozna, da jo je priroda samo zato obdarila z spolnim nagonom, da si pozneje, ko ljubezen zedini dvoje ljudi, zamore dajati vse in da za¬ more roditi zdrave in krepke otroke. Spolno življenje bi ljudje mo- ! rali smatrati kot dar božji, kateri je v srce vsakega človeka vsadil' sveto klico stvarenja. Švedski profesor Rib b in g je prav trdil: ako ne bi bila spolnega življenja, svet bi se spremeni! v breznadno pustinjo, pro- pala bi znanost in umetnost, država in kultura, ter velik del vere. Z eno besedo: spolno življenje ni nemoralno, ampak je dar prirode. To je prirodna sila, kateri se nihče ne more izogniti. Od vsakega človeka pa je seveda odvisno, kako bo to svojo moč vpo- rabil, ali jo bode neumno trošil, ali pa bode z njo pametno vladal. Ta dar prirode bi moral za vsakega človeka pomeniti veselje, ter je zato potrebno, da pazljivo pazimo na higijeno spolnega življenja. DETINSTVO IN PUBERTET. Otroci žive brez skrbi, ter ne slutijo o veliki spremembi, ka¬ tera se pripravlja v njehovim telesu, dokler nekega dne deklica ne zapazi, da se je čudno spremenila. Prestrašena in v skrbeh prihaja k svoji materi, da se ji potoži. To je pa le takrat slučaj, ako je de¬ klica z pametnim odgojem naučena, da vidi, v materi svojo naj¬ boljšo prijateljico. Radar torej deklica navdaja neka čudna in zagonetna sramež¬ ljivost, kadar naslanja glavo na materina prša, kadar rdeče pri¬ poveduje o nerazumljivih spremembah takrat začne za mater lepa naloga, pripravljanje svoje hčerke za njeni pravi poklic — za zakon. Pri tem je seveda treba paziti, da se mati oživi v otročjo dušo, ter da nežno in obzirno tolmači vse te pojave. Pri deklicah je stvar mnogo lažja. Hčer ostane v roditeljski hiši, mati zamore za njo skrbeti, ji svetovati in pomagati, da skrbno pazi na njeno razvijanje. Drugače je to, veliko težje, pri dečki h, ki gredo v šole in obrt. Njega oče ne more nadzorovati, ne more ga na vsakem ko¬ raku obvaravati skušnjav. Mladeniču zamore pomagati torej edino čvrst značaj in odprte oči, s katerimi bo pregledal marsi¬ katero stvar, ki je zagrnjena s zapeljivim pajčolanom. »Ostani čist in pošten« bi moral veleti oče sinu, kadar od¬ haja v svet, »Ostani zdrav in varuj se razposajenosti, da bodeš ne¬ kega dne zamogel čistega srca stopiti pred tvojo bodočo ženo!« Dolžnost očetova je, da upozori sina na nevarnosti, katere prinaša spolno občevanje pred zakonom. Naj mu »razorje« pripo- vest, da je nedolžnost in spolno vzdržavanje škodljivo za človeško telo! 4 Eno od najboljših pripomočkov v boju proti spolnemu nagonu je šport. Ako se z zdravim igranjem telo utrudi, se zamore lahko odreči spolnemu občevanju, katero je izven zakona vedno v zvezi z nevarnostmi. Tak mladenič bo rad čakal, dokler ne najde ono ženo, katera mu bode v vsakem pogledu odgovarjala in dokler mu okolnosti ne dopuste, da si osnuje lastni dom, ter se ne izpostavlja nevarnosti, da si za kratek trenotek uživanja zastrupi celo življenje. Mnogo mladih ljudi meni, da vsaki mora enkrat prebresti katero spolno bolezen in posebno premalo cenijo nevarnosti kapavca (triperja). Ta bolezen je vzrok mnogih nesrečnih zakonov, medtem ko je sifilis (lues). pravi bič človeštva. Seveda je neštevilno sredstev, ki služijo za obvarovanje pred spolnimi bolezni, ali popolno zanesljivega sredstva žalibog ni. Za najbolj razširjeno sredstvo kondon ali prezervativ je zelo točno izjavil neki francoski zdravnik, češ da je to sredstvo »oklep proti užitku in pajčevina proti okuženju«. Kljub temu je veliko moških, kateri se le porogljivo posme¬ hujejo ter govore: »To nas nič ne briga!« Mi občujemo samo z bolj¬ šimi gospemi, pa je vsako okuženje popolnoma izključeno! »Ali oni se zelo varajo. Treba je samo prečitati statistike zdravnikov- specijalistov, pa se bode vsakdo prepričal, da spolne bolezni ne ob¬ varujejo nobenega stanu in poklica. Poročena gospa zamore moš¬ kega ravno tako okužiti, kakor zapeljivka s ulice. Ali ako se komu le dogodi, da kot spomin na katero pustolo- vino prinese domov jnalezljivo bolezen, naj nemudoma gre h zdravniku specijalistu! Naj ne hodi iz lažne sramežljivosti k. kakšnemu mazaču, in naj ne posluša svojega prijatelja, kateri je v časopisih našel kako zanesljivo sredstvo proti tej bolezni. Vse to zamore stanje le poslabšati. Edino zdravnikova izkušnja zamore tolezen spoznati, a danes je medicinska znanost tako napredovala, da se zamore ozdraviti vsako svežo spolno bolezen, ako se bolnik drži predpisov. Vendar pa je najbolje, ako se temu izogne z zdravim in ra¬ zumljivim življenjem, ako vsaki mladenič in vsako dekle ostane do zakona čist in nedolžen. SPOLNA HIGIJENA. Najvišji zakon spolne higijene: je snaga. Kdor je od mla¬ dosti navajen na snago, ta bode vedno pazil na svoje telo. Dne v- no hladno pranje trupla, zlasti spolovila, pogosta 5 mlačna kopelj, mnogo bode doprineslo, da se človek dobro počuti ter se bode preprečila mnoga slaba navada mladine. Nesnaga je namreč mnogokrat vzrok, da spolovila s r b e, kar zamore zbuditi v dečku ali deklici popolnoma nepotrebne poltenost, katera jih dovede do tega, da se sami zadovolje (onanija pri dečkih, in masturbacija pri deklicah). In čeprav ta slaba navada daleč ni tako nevarna, kakor to večkrat, — zlasti starejši — pisatelji radi trdijo, škodljiva je pa le v toliko, ker napreže otročjo do¬ mišljijo, slabi mlado živčno sestavo in telo tem bolj, če je prilika za onanijo in masturbaciju neomejena. V tem slučaju je telesno delo naboljše zdravilo. Kdor se zve¬ čer truden vleže in takoj zaspi, kdor zjutraj takoj ustane, kakoi hitro se zbudi, tega ne bodo napadale nobene poltene misli. PRED ŽENIDBO. Prišel je lepi čas ljubezni. Mlada srca težko pričakujejo dan, ko se popolnoma združijo, ali dandanes, ako zaročenci ne prepadajo premožnim slojem, morajo precej dolgo čakati, dokler se zamorejo poročiti. Mladi zaročenec si more najpreje preskrbeti eksistenco, katera mu bode omogočala, da brez skrbi zamore vzdrževati svojo obitelj. Radi tega v času sedanje težke gospodarske krize ni redek slučaj, ako kateri par more po več let čakati. Vsakdo si lahko misli, kako je to žalostno! Dekleta brzo stare, ter morajo čakati, dokler zaročencev zaslužek ne dopusti poroko. A možki morajo pogosto leta in leta zatrjevati svoj zdravi spolni nagon, ravno tako kot zaročenke, ter se ne morejo združiti. Ali ako pa mnogi nimajo dovolj energije, odhajajo h prostitutkam, katere jirn potem za denar prožijo slabo in revno nadomestilo. Zena, katere telo je z dvaindvajsetimi leti najsposobnejše, da rodi in moški, ki z šestindvajsetimi leti zamore stvarjati naj¬ bolj zdrave otroke, morajo čakati, dokler končno utrujeni in ner¬ vozni ne stopijo v zakon. Pozna ženitev je protinaravna, kajti čim je žena starejša, tem težji bode njen prvi porod. Ali ako pa je z dvaindvajestimi leti rodila, ostanejo mišice elastične. Vzroki pozne ženitve tičijo v socijalnih prilikah, ter se jih žali- bog ne more tako hitro menjati. Upajmo, da bode zopet prišel čas, ko bodejo mladi in zdravi zaročenci zamogii takoj stopiti v zakon iri ne bodo morali prenašati breme dolgega čakanja. Ne da se tajiti, da so današnje razmere one, ki zabranjujejo ženitev in povzročajo, da mladi svet sklepa skupno življenje tako zvana razmerja. O moralni strani teh razmerij ne bodemo govorili. Na vsaki način se pa ne more zameriti mladim ljudem, ako tudi oni za sebe zahtevajo svoj del ljubezni in radosti in si ga z silo jemljejo, kljubojoč vsem meščanskim in drugim navadnim na- zorima. V velemestih je mnogo razmerij, ki se odlikujejo le v tem, da nekaj dalj časa trajajo in da žena ne dobiva denarja, ampak obleke, okraske i t. d. Ali taki pari se zgubijo, pred ogromno množico za¬ ročencev, kateri ne more več podnašati odrekanje in si brez crkvenega blagoslova jemljevo vse kar ljubezen zamore dati. Končno so to popolnoma privatne stvari vsakega poedinca tem bolj, ker je pri poštenemu človeku samo po sebi razumljivo, da vzame na sebe vse posledice iz svojega postopanja in da ne bode zapustil ono, ki mu je dala svojo ljubezen in mogoče tudi otroke in če ne bi bil vezan z zakonom. NEVARNOSTI DOLGIH ZAROK. Vzemimo slučaj, da mladi zaročenci pripadajo k onim ljudem, kateri so dovolj energični in odporni, da zamorejo svoje hrepenjenje krotiti do njihove prve zakonske noči. Prve dni njihovih zarok so polni upanja, pa če tudi denarne piilike niso ravno najboljše, vendar upajo, da ne bodo morali dolgo čakati na zakon. Ali ako čas beži, brez da bi se njihove nade iz¬ polnile, postaja situacija vedno bolj kritična. Pogosti sestanki, mnogi poljubi in objemi dražejo čuvstva, neko živčano razburjenje jih nikoli ne zapusti, siina energija, katero gubijo, da gasijo svoje prirodno hrepenjenje, škodljivo deluje na njihovo dušo, ter na celi živčani sistem. Mladi ljudje so vedno razburjeni, radi oslabelih živcev vidijo vse temno in v sivi luči, ter najmanjši povod zamore povzročiti neslogo, dokler končno, kljubojoč svoji ljubezni, ne postanejo sovražnik eden pro¬ ti drugemu. To je za nežno žensko živčano in seksualno sesta- \ o nevarno, ker povzroča histerijo in druge nervozne ženske bolezni. Te okolnosti so za moškega še veliko nevarnejše. Samo enkrat naj mu zmanjka energija, eden sam obisk pri prostitutki, ali drugi slučajni poznanki, lahko konča z infekcijo ene ali druge ne¬ varne spolne bolezni. Edino zdravilo je torej: kratke zaroke. Kjer to ni mo¬ goče, se je treba posvetiti športu, kateri bo istočasno krepil mla¬ deničevo telo, ter tako zagotovil srečno bodoče zakonsko živ¬ ljenje. 7 ZAROČENČEVO ZDRAVJE. Približaj se je dan poroke. Mnogo rok dela, da pripravi mla¬ demu paru prijeten dom. Tast je zadovoljen z svojim novim sinom, informiral se je o njemu in doznal, da je pošten in spreten človek. Prepričal se je, da bode brez skrbi zamogel hraniti in oblačiti ženo in otroke. Vse to je on, kot dober oče rodbine veljavno poizvedel pre¬ vidno med štirimi očmi govoril z bodočim možem svoje hčerke. Ni pijanec in ne kartaš. Le e n o mu, stavim se, palo na pamet, da zahteva od snubitelja zdravniško spričevalo o njego¬ vem zdravju. Na vse je tast mislil, kar je bila tudi njegova dolžnost, ali na zdravje svoje hčerke in bodočih vnukov v sto slu¬ čajih se devetindevedesetkrat ni posvetilo nobene pazljivosti. Ali vedno se bolj čuti potreba, da vsaki ženin pred ženitvijo ziaven ostalih dokumentov mora priložiti tudi zdravniško spriče¬ valo. Človek ne mora vedno misliti na spolne bolezni, čeprav so one navadno vzrok nesrečnih zakonov in bolehnih otrok. S u- š i c a, naklonjenost raku, nekateri organske bolezni in končno zmešanje živčne sestave, zamorejo imeti tudi težke posledice. Kdor je enkrat opazoval bezkrajno jadikovanje takih zakonov, ko mlado in zdravo ženo okužuje in strupi brezvestni mož, kdor je videl krmežljave in bolne otroke, katere stvara spolno bolani oče, samo ta zamore soditi o tem, kako važno je, da se pred vsako poroko zahteva od vsakega ženina zdravniško spričevalo. Radi tega je dobro, ako spregovorimo nekoliko besed o spol¬ nih boleznih. Najbolj razširjena bolezen je k a p a v e c (triper go- norrhoe), katerega še mnogi vedno smatrajo kod brezpomembno bolezen, čeprav ta v svojih posledicah velikokrat ne zaostaje daleč za sifilisom. K a p a v e c je gnojni tok mokrotne cevi, a kod žene iz vagine okuženi beli tok, ki se pojavlja med 2 — 8 dnem po občevanju z bolano osebo z vnetjem v mokrotni cevi, bolečinami pri uriniranju in gnojnimi kapljami na vhodu v mokrotno cev. Povzročitelj triperja je takoimenovani gonotok, bacil iznajden po prof. Neisserju. Potem mikroskopa zamore torej edino zdravnik ustanoviti, ali je bolnik v resnici obolel na triperju, ali pa na kateri drugi, veliko več pomembni bolezni. Mikroskopsko preiskanje je važno na koncu zdravljenja, da se ustanovi, ali je zdravnik v resnici tudi ozdravil. Kapavec je zelo razširjen. So statističarji, ki trdijo, da je n a i- večje število moških v velemestih pred zakonom imelo kapavec. Ta bolezen zamore dovesti do popolne sterilnosti (ne¬ moči, da oplodi ženo), dvakratno vnetje žlez nad jajima. Pri žen¬ skih zamore kapavec povzročiti težke komplikacije, ako se no¬ tranjost žene okuži z bacili. Dokazano je, da v tretini zakonov, kateri nimajo otrok, je mož pred zakonom imel kapavec. Ali ta bolezen ni samo zato nevarna, ker preti neplodnost, ampak glavno pri ženi, pri kateri pogosto nastane, brez da bi kaj opazila. Ne gre h zdravniku in misli da so simptomi te bolezni na¬ vadni znaki mesečnega perila. Ali kmalu se pokaže kapavec, kot zelo težka ženska belezen, ako se jo takoj ne zdravi, zamore po¬ vzročiti celo vrsto težkih komplikacij, katero mučijo ženo celo njeno življenje. Zato je dolžnost vsakega mladega človeka, da se pred že- nidbo da preiskat od dobrega zdravnika. Kapavec (triper) k sreči ni bolezen, katere se ne more ozdra¬ viti, ter traje, ako bolnik gre takoj h zdravniku, najdalje dva do tri meseca. Drugače je s sifilisom, spolno boleznijo, katere je vzrok spirochaetu pallidu odkril Schaudimm. Sifilis se začne navadno tako, da 2 — 4 tedne po okuženju se pojavijo na spolovilu, ali pa na bližnjimi deli mali mehurčki, kateri se kmalo razvijejo v rano — trdi tur (abces) ali trdi š a n k i r. Okuženje se ne more dogoditi vedno na spolovilu — trdi abces se zamore pojaviti tudi v ustah, ako je bolnik poljubil katero okuženo osebo, ali na katerem koli drugem delu telesa. Triper ostane vedno bolezen poedinih organov, medtem ko sifilis preide v kri in postane konstitucijska bolezen. Ako bolnik ne gre takoj h zdravniku, rana bode tudi tako -črez nekoliko tednov zacelila, in bolnik bo mislil, da je ozdravel. Ali že črez nekaj časa se začne bolezen jasno pokazovati. Rdečkaste pege se pokažejo po prsah in nadlaktami, žleze otečejo, katere so trde in bolijo, po celem telesu se spuščajo mozolci. V drugem stadijumu nastanejo pogostoma težka razoranja notranjih organov, a v tretjem, — črez nekoliko let — se pojavijo najstrašnješe -posledice: božjast ali paraliza. Ako se torej bolezen ne izdravi, čaka okuženega dolgoletno trplenje in težka razoranja, katera zamorejo končno povzročiti smrt. Na nobeden način sifiiističar ne sme da se preje ženi, dokler mu to zdravnik ne dopusti. Šele črez dve — tri leti, ko se ni več 9 - pojavil nobeden simptom, šele ko je zdravnik preiskal kri, sme bol¬ nik misliti na ženitev. Kajti dokler bolezen ni opolnoma zginila, je še vedno mogoče, da ne-le, da lahko okuži svojo ženo, ampak tudi otroci takega zakona so bolni. Profesor Forell, pisatelj, znanega dela »Spolnega vprašanja« priporoča, kako se more človek, obvarovati od spolnih bolezni: sledeče: 1. Da se izogne javne in tajne prostitucije; 2. Da ne pije alkohola; 3. Da pazi na snago pri spolnem občevanju in da pozneje ispere; 4 . Da pred koitusom nenapadno premotri svojega partnerja, rane po telesu osip, gnoj na udu, ali vagini; 5. Da moški vporablja kondome ali prezervative, ter da jih po občevanju previdno odloži, tako, da se zunanja stran ne do¬ takne uda. 6. Da ne poljublja sumljive osebe na usta; 7. Da se na sumljivi kraj kapne malo jodne tinkture. Žena naj vedno po vsakem sumljivem prilegu ispere vagino z mlačno vodo in naj v njej rastopi eno tableto sublimata. Pri prostitutkah, katere pogosto občujejo, zamore to seveda postati nevarno. SVADBA IN SVADBENO POTOVANJE. Mladi par je poročen. Sedaj je ujedinjen in slavi v krogu rodbine in prijateljev pri vinu najvažnejši dan svojega življenja. Držijo se govori, zbijajo se šale z novoporočenci, kateri nemo in srečno sedijo eden zraven drugega, gledajo si v oči in se drže za roke. Mlada žena, ako ima razumno mater, ve kaj jo sedaj čaka. Morala bo prenesti bolečine, ali ona se vda v njegovo ljubezen in upa, da ji bo ta pomogla, da ne bode težko občutila vse neprijet¬ nosti prve svadbene noči. Ali gorje oni mladi ženi — a takih je še dandanes mnogo — ki je odrastla v neznanju, kajti njena mati pripada onim ženam, ki svojo vest mirijo z besedami: na dan poroke imam še časa, da po¬ vem vse svoji hčeri. Ne, to je prepozno! Kratke besede in pojasni¬ la, ki jih mati pred odhodom na svadbeno potovanje šepeta svoji hčerki na uho, ne bodejo dosegle svojega namena. Za tako mlado ženo je odvisno vse od njenega moža. Ako je tankočuten in nežen, mu bode uspelo da z svojo ljubeznijo TO vpelja ženo v tajne zakonskega življenja, brez da ne vzbudi v njej grdi in neprijeten občutek. Ali o temu bodemo govorili pozneje. Sedaj hočemo najpreje slediti mlademu paru na njegovem svad- benom potovanju. Svadbeno potovanje! Bilo bi veliko bolj naravno in bolj zdra¬ vo, ako bi mladi poročeni par te kritične dni prvega skupnega živ¬ ljenja ostal na svojem domu, ter šele pozneje se podal na poto¬ vanje, ko je mlada žena zopet v ravnotežju, ko se je duša in telo že privadilo na veliki prevrat, ki ga je povzročil zakon. Tako pa je žena primorana, da po dolgi in naporni vožnji po železnici, v tujem mestu in v hladni, neprijazni postelji prvič občuti objem svojega moža, in da zjutraj mogoče zopet se odpelje drugam in da jih noč zopet najde v kakšnem drugem mestu in novem hotelu. Alkohol, ki se pije na svadbi, napori železniške vožnje, potres živčne sestave, katerega povzročajo na mlado in nedolžno ženo, vse to ima veliko nevarnosti za njo, ki bi sedaj predsvem potrebovala mir. Ali mladi poročenci, ki v drvečem vozu hite svoji sreči na¬ sproti ne smejo misliti samo na sebe. Oni sedaj nimajo samo pra¬ vice, ampak tudi že dolžnosti do otroka, katero bode njihovem prvem objemu zahvalilo svoje življenje. Pri tej priliki je treba pou¬ dariti, da tako običajni način svadbenega potovanja in alkohol za- moreta za otroka — ki je začet v takih razmerah — biti usodopol- nih posledic. Moški so žalibog večinoma egoisti in ne mislijo na vse to. Oni pozabijo na to, da prvo spolno občevanje pomeni za žensko telo in dušo popolni prevrat. Za moškega spolno občevanje navadno ni nič novega. On je že pred zakonom večkrat spolno občeval. Za njega pravi užitek ne tiči v občevanju, temveč v spoznanju, da ljubi svojo mlado ženo in da sme imeti njeno nedolžnost. MOŽ IN ŽENA V PRVI ZAKONSKI NOČI. Drugačni so občutki, s katerimi žena pričakuje ta čas. Ona, ki je svoje devištvo varovala pol življenja, ga mora sedaj nese¬ bično žrtvovati svojemu možu. Strah in tiha želja jo spremljata v njeni duši in ona drhte čaka kaj ji bode prinesla noč. Ona se zaupa njemu, ker ga ljubi in ker ji je mož, on jo bode že povedel črez prag zakonske noči v zakonsko življenje. Ljudje pravijo, da možki pred zakonom mora veliko preživeti. Kaj se pod tem razume ni težko uganiti. Ljudje v tem možkem izkustvu vidijo jamstvo, da bode mož ostal veren svoji ženi. Ker je pa kot pri vsakem pregovoru le nekaj resnice, se lahko reče: da oni mož, ki je uvidel, da brez prave ljubezni ni pravega uživanja, on, ki je upoznal veliko žen v svojem življenju, bo ostal svoji ženi veren, ako jo v resnici ljubi! Ljudje tako mislijo, vendar pa stvar ni tako enostavna. V enem oziru moževo izkustvo zamore biti koristno in sicer v tem, ker mu je znana ne samo teorija ampak tudi praksa iz spolnega življenja. Zakonska noč zahteva od mladega moža, ako hoče svoji ženi prihraniti ne samo telesne, ampak tudi duševne bolečine, da pozna žensko telo in dušo. Ženski občutek se zelo razlikuje od moškega. Priroda je dala ženi pasivno vlogo, katera se izrazuje že v normalni legi pri občevanju. Njeno seksualno čuvstvo je mnogo finejše in duševni je: žena, ki ljubi, je nežen inštrument. Od njega je torej odvisno, dali bodejo strune nežno in tiho zadonele, ali pa bode surovi prijem povzročil disonanco. Kakor povsod, tako so tudi v ljubezni umetniki in nevedneži a nevednež je oni mož, ki brezobzirno, jemlje ženo, mislec edino na svoje lastno uživanje. On pozabi, da najlepši, najfinejši užitek ne tiči v surovem razburjenju njegovega lastnega seksuelnega sistema, temveč v odmevu, katerega povzroči njegova nežnost. Mladi mož je prevzel dolžnost, da vpelje ženo, ki jo ljubi, v tajne zakonskega življenja, zato je potrebno, da se pokaže do¬ stojnega te naloge. Ne sme ga prevladati strast, ampak jasno mu mora biti, katero Odgovornost je on prevzel na sebe. Z enim samim neprevidnim postopanjem barbarske brutal¬ nosti zamore ženi povzročiti škodo, katero se da težko popraviti ni da uniči vsa njena nežna čuvstva. Ali, da se temu izogne, more poznati ne samo žensko dušo, ampak tudi anatomsko se¬ stavo žensk ega telesa. »STRASNE« IN »HLADNE« ŽENE. Marsikateri ženi bode želja za materinstvom olajšala neprijet¬ nost in bol prvega spolnega občevanja. Druga pomoč pri tem je temperament, v katerem se žene zelo razlikujejo. Žena strastna in žareča bode mnogo želnije pričakovala prvi moški objem za ujedinjenjem in se bode vsled tega lažje izgubila in omamila v pozabljivosti. Njen temperament se ne bode oziral na neprijetne zunanje vtise, bol mine, a užitek se poveča. Drugačne so one žene, ki so erotski manj temperamentne in katere ljudje imenujejo »hladne žene«. To so one, katerim priroda ni dala zdravi in krepki spolni nagon. One imajo sicer normalni, zdravi spolni sistem, krepke so in dobro razvite, kot druge, ali njim manjka strasti — spolnega nagona in želje, da jih mož toplo objemlje. Ali te žene vendar zamorejo ljubiti moža. Njihova ljubezen je sicer bolj prijateljstvo, ker je prava ljubezen v navadnem smislu samo ona mešanica izmed prijateljstva in čiste spolne želje, katera privlači moža in ženo enega h drugemu. Naj bode, kakor hoče. »Hladna« žena tudi občuti ljubezen in v njej je želja za materinstvom. Samo pot, ki vodi k cilju, za njo nima nikake prijetnosti. Kljub temu se pomoži mnogo »hladnih žen«, dobivajo otroke in žive srečno v zakonu. Ali v mnogih, zelo mnogih slučajih mož niti ne sluti, da mu žena niti najmanje, ali pa samo malo spolno čuti, da ji spolno občevanje ne samo ni nikakršen užitek, temveč neugodna in težka stvar. Ali iz ljubezni, iz prijateljske ljubezni do moža in iz želje za otrokom se ona žrtvuje moževemu spolnemu nagonu ter igra leta in leta komedijo in prikriva da spolno ne občuti. Ker torej mladi mož — razen če je dober psiholog in pozna¬ valec ljudi — nikoli ne more zanesljivo znati, ali mu žena seksuelno ravno tako občuti kakor on, se priporoča, da je v prvi zakonski noči zelo previden. Njegova naglost in brutalnost bi zamogla odbiti ženo, a lahko bi jo napadel krč vagine, ki je povzročitelj, da je spolno občevanje spojeno z velikim nervoznimi bolečinami, ki more zopet preprečiti, da mož uvede svoj ud v njeno spolovilo. Da se vse te nevarnosti zamore bolje razumeti, je potrebno opisati celotni spolni sistem žene. ŽENSKI SPOLNI ORGANI. V ženi so spolni organi mnogo bolj komplicirani, kakor pri moškemu. To pa radi tega, ker je ženo doletela naloga, da od pre¬ jetega moškega semena v devetmesečni nosečnosti razvije nove¬ ga človeka. V ta namen je priroda najbrže obdarila ženo z popolnim apa¬ ratom, ki je nenavadno občutljiv. Ta občutljivost je najbrže vzrok. 13 da je priroda vse seksualne ženske organe vsadila v njeno no¬ tranjost. Od zunaj ščiti dlakasto Venerino brdo vhod v ženska spolo¬ vila. Ista naloga je, ki se imenujejo velike in male sramež¬ ljive ustnice. V te sramežljive ustnice vodi iznad vagine mokrotna cev, nad katero se zopet nahaja posebni organ ženskega spolnega sistema. Ta organ služi, kakor že ime pravi, da vzbudi v ženi spolni nagon in da drži za dobo spolnega občevanja. Clitoris ima lastnost, da se v spolni strasti vzravna in postane čvrst. V tem oziru je torej podoben moškemu udu (penisu), kateremu je podoben tudi po obliki, samo da je clitoris manjši in da ni predren z mokrotno cevjo. Kakor moški ud, tako tudi clitoris ima corpora cavernosa, tako imenovana gobasta telesca, v katera se pri spolnem razbur¬ jenju vliva kri in ostane tako dolgo, dokler traja razburljivost. Ritmiškim dotikanjem moškega uda prenaša clitoris pri spol¬ nemu občevanju spolno razburjenje, ki je ženi pri začetju neob- kodno potrebno kakor bodemo pozneje videli, v tem trenutku zelo važno nalogo, ki vodi k oploditvi. Sramežljive ustnice pokrivaju torej, kakor smo omenili, vhod v vagino ki je cevasti organ. Vagina veže maternico, ki je organ v obliki hruške. V mater¬ nico vodijo jajčni vodi, ki dovajajo iz jajčnika v gotovih presledkih ženska jajca, ki tam čakajo na oploditev. Ako oploditev ne nastane, se ta jajca nadomestijo črez 28 dni z novimi. Ta proces začne v pubertetu in neha med 40—50 leti, ter se imenuje menstruacija ali mesečno perilo. Ako se torej pri spolnem občevanju ritmiškim premikanjem Vpelje moški ud v ženska spolovila, povzroča to tresenje šegeta- lice in vaginih sten strastno vzbujenje ženske živčne sestave, ki doseže svoj vrhunec v tako zvanem orgazmu. Ako strastno vzbu¬ jenje doseže gotovo mejo, se vzdigne odprtina maternice v vagino, se odpre in izločuje sluznato tekočino, katero črez nekoliko tre¬ nutkov z ponovnim premikanjem ponovno vsesava. Ako usledi najvišje spolno razburjenje pri moškem in v zvezi s tem ejalu- ! a c i j a t. j. brizganje semena, v istem trenutku, usrka maternica slinato maso in moško seme ter oplodi žensko jajce, ki tam čaka. Ta proces se imenuje oploditev. Ko je vrhunec spolnega užitka dosežen, začne spolna razbur¬ jenost popuščati. Pri moškem se to dogodi preje, nego pri ženi. pri kateri je popuščanje počasneje. 14 DEVIŠTVO. Predno mladi mož sploh zamore dospeti do svojega spolnega užitka t. j. predno lahko uvede svoj ud v vagino, mora prebresti zapreko, takoimenovani h y m e n, ki se imenuje tudi deviško mreno. Hymen je pergamentna močna kožica, katera zapira popol¬ noma, ali pa vsaj deloma vhod v vagino. O pomenu in svrhi tega bj mena si znanost še ni na jasnem. Ni verjetno, da je priroda na¬ merno hotela postaviti oviro, ki ima ščititi devištvo, pač pa je ta hymen najbrže ostanek iz časa razvijanja, ko je imel nalogo, da obvaruje spolne organe od mokrote. Ljudje so se torej navadili, da smatrajo ta hymen kot dokaz devištva. Ali ako hymen manjka, še to vedno ni dokaz, da je dekle že spolno občevalo. So slučaji, da se otrok rodi brez deviške mrene ali pa da je ista pri telovadbi, ali skakanju počila, ali pa pri premočni menstruaciji enkrat popustila krvnem navalu. Na drugi strani se zopet ne more trditi, da je hymen včasih tako močan, da tudi pri prvem spolnem občevanju ne poči. Po vsem tem je torej jasno, da hymen nikakor ne more biti popolnoma za¬ nesljivi znak, da je dekle v resnici bila devica. Mož torej naj ne bode razočaran, in naj ne misli, da je golju¬ fan, ako v svoji zakonski noči ne najde te zapreke. Žena je lahko čista in nedolžna, čeprav nima več deviške mrene. Vzemimo slučaj, da je hymen na svojem mestu, kot je to na¬ vadno slučaj. Ako je mož brutalen in surov, se ne bode oziral na vzdihovanje mlade žene in na njene bolečine, ampak bode izvršil spolni akt brezobzirno, raztrgal bode hymen in predrl v njo. Ako pa je mož nasprotno obziren in nežen, njene bolečine ne bodo tako velike, zato pa bodo dalje trajale. ZAKAJ JE TOREJ PREVIDNOST POTREBNA? Zlasti je posebna nevarnost v onih slučajih, ako moževa erekcija vsled razposajenega življenja ni več dovoljno močna. Njegov ud ne more postati tako čvrst, kakor bi bilo potrebno, da prebije odporno mreno. Na drugi strani se je že večkrat opazilo, da tudi pri popol¬ noma zdravih in krepkih moških, ki do sedaj sploh niso spolno ob¬ čevali z ženami, ali pa zelo malo, erekcija uda ni dovolj čvrsta. V zadnjem slučaju je temu vzrok preveliko spolno razdražen j e, torej popolnoma brezpomembna neprijetnost, ki 15 se črez pol ure lahko popravi. Pri temu torej ni potrebno takoj mi¬ sliti na strašilo impotencije. Pri n e u r a s t e n i č a r j i h in nervoznih ljudeh je ta nemoč v prvi zakonski noči lahko od tako velikih posledic, da si domi- šlujejo, da sploh ne bodo mogli več spolno občevati, ter tudi v res¬ nici zgine njihova erekcija v trenutku, ko se približa svoji ženi, da izvrši spolni akt. Poudarjamo, da je tako, malo nervozno motenje brezpo¬ membno, ter se ne sme zamenjati z pravo impotencijo. To ni nič drugega, kot ena od onih mnogih predstavljanj, ki tudi na drugi način mučijo nervozne ljudi. Vsled tega naj gre bolnik takoj k zdravniku, ki ga bode v kratkem času oslobodil tega neprijetnega nervoznega stanja. Ako pa je ovira nymena v preveliki odpornosti, naj mož ne inuči dalje svoje žene z brezkoristnimi in bolnimi poskusi, temveč naj pošlje ženo k zdravniku, ako pa je ženi prijetnejše, k zdravnici. Majhna, popolnoma brez bolečin izvedena operacija bode odstra¬ nila hymen in moža ne bode več motil, da vrši spolni akt. HIGIJENA PRILEGA. Govorili smo že preje, da je najbolje, da se spolno občevanje vrši normalno. To vprašanje se ne sme premalo ceniti, kajti koitus razburja telo živčno sestavo, ter je potem na vsak način potrebno miro¬ vanje. Zato je iz zdravstvenega razloga najbolje, da se koitus vrši samo po noči, in to v postelji in brez obleke, da se telo lahko odmori in zopet nadomesti porabljene šoke. Posebno važno je da žena odloži vse, kar ji stiska telo, i« sicer ravno vsled tega, ker za čas koitusa kri prihaja v spolne organe in je treba odložiti vse, kar bi jo zavstavljalo. Važno je tudi trajanje spolnega občevanja. Zelo škodljivo je. ako se koitus umetno podaljšuje in zopet ponovno prekine pred ejakulacijo m, kot se to pogosto dogaja, da po¬ daljša užitek. To pa je zopet nevarno za celo živčno sestavo. Pri normalnem spolnem občevanju razdraženost tako dolgo raste, dokler z ejakulacijorn (brizganjem semena) ni dosežen v r- hunec užitka. To je normalni koitus, po katerem je urejena vsa naša živčna sestava. Ako se torej spolna razburjenost umetno podaljšuje, mo¬ rajo živci veliko več delati. Vse to postane lahko vzrok neprijetnih živčnih obolenj n. pr. neurastenija, ki je danes precej razširjena, ter se pokazuje v umor- nosti in v pomankanju energije. KAKO POGOSTO SE SME SPOLNO OBČEVATI? Previdni možje pogosto stavijo to vprašanje svojim zdravni¬ kom. Ali odgovor ni tako lahek. Načelno se na to vprašanje sploh ne da odgovoriti, kajti kar enemu ugaja, drugi ne sme vedno vršiti. V medenih dneh ljudje (žalibog) se sploh ne ozirajo na zdravje. Njihovo veselje, da so se končno ujedinili in strastno hre¬ penenje je tako veliko, da mladi zakonski par ne pozna mere. A za to se njim nudi tudi prilika, zlasti ako se novoporočenei nahajajo na svadbenem potovanju, ali pa na svadbenem dopustu, tako, da je mož lahko po cele dneve v bližini svoje mlade žene. Ne vežejo ga dolžnosti njegovega poklica in se lahko ves posveti svoji novi ljubezni. Tako se večkrat dogodi, kot bi se mislilo, da se mladi par medseboj popolnoma izčrpi, ker po cele tedne dnevno po večkrat spolno občuje. To je naravno s 1 a b o s t, ki se mora ostro obsoditi. Ravno v prvih dneh zakona potrebuje žena miru. Njeno telo se mora najpreje privaditi na velike spremembe, ki so nastale v or¬ ganih vsled spolnega občevanja. Mesto da se da mladi ženi priliko, da se odmori in zave, se živi brez obzira na to, a posledice se kmalu pojavljuje zlasti pri slabokrvnih mladih ženah, katerih je danes vedno več. Katastrofalne so lahko posledice pretiranja, ako mož prt prvem spolnem občevanju oplodi ženo. Vsled mnogih koitusov so spolni organi oslabeli in ne morejo plodu nuditi potrebne in dovoljne hrane. O raznimi komplikacijami, ki lahko nastanejo, bodemo govorili ob drugi priliki. Bilo bi torej umestno, ako si je vsaki mož že v začetku na jasnem, kolikokrat sme vršiti spolno občevanje z svojo ženo. Moč¬ nim in dobro hranjenim osebam večkratni koitus bode manje ško¬ doval, nego slabim in nervoznim ljudem. V vsakem slučaju pa je dobro, ako se večkrat po nekoliko d n i drži odmor. Da se fizijoioško mesečno žensko perilo mora spoštovati, pač ni potrebno poštenim ljudem poudarjati. Z vprašanjem, kako pogosto se sme spolno občevati, so se havili že mnogi zakonodajalci in zdravniki vseh časov. Zakon daje možu in ženi pravico, da spolno občujejo in izjav¬ lja, da je p r i k r a j š a n j e prilega od strani enega ali drugega 17 zakonca vzrok ločitve zakona, ali ne govori pa ničesar o številu koitusov. Stari rabinski predpis Židovski predpisuje možu, ki nima ve¬ liko dela dnevno občevanje, medtem ko ljudem, ki delajo telesno zelo naporno, priporoča občevanje samo enkrat na mesec. Zoroaster je priporočeval koitus vsakih 9 dni, a grški zako¬ nodajalec Solon je predpiseval trikrat na mesec, medtem ko ga Mohamed dopušča enkrat na teden. Ali ti predpisi se ne strinjajo z današnjimi zahtevami spolne higijene, zato je najboljši nasvet: Martina L u t h e r a, ko je dejal: »Po dvakrat na teden sto in štirikrat na leto dobro je za te in za njo.« Po dvakrat na teden, bilo bi torej najpravilneje. Med tem časom ima telo dovolj časa, da se opomore in da nadomesti porabljene šoke in energijo. Pri tej priliki je na mestu, da spregovorimo katero besedo o položaju pri občevanju. Tudi v tem se potrjuje stara resnica, da je priroda najboljši učitelj. Naravni položaj pri ženi su izražuje že iz samih spolnih organov, zato je najpravilneje, da žena leži vedno n a h r b t u. S tem se olajšuje ne samo spočetje, čigar prirodna svrha je prileg, ampak tudi mišice in ženski spolni organi zamorejo naj¬ bolje poslužiti svoji nalogi. Takšen položaj je najmanje naporen za ženo in za moškega. Zelo škodljivo pa je, ako se koitus vrši ležeče, po strani, ker se pri tem maternica izpostavlja šodljivemu pritisku. Najslabše pa je ako % se spolno občevanje vrši stoje, kajti tak položaj je popolnoma nenaraven, ter v vsakem oziru preveč napreže moža in ženo. Tega načina se je treba vsekakor izogniti. Občevanje od zadaj je dopustljivo samo takrat, ako je žena noseča. Iz vsega tega je razvidno, da je kod koitusa vedno treba pa¬ ziti na normalni položaj in na normalno trajanje. Vsako menjanje nalašč, vsaka rafinirost in perverznost, ki se je žalibog že tudi v zakonu vdomačila, je škodljiva in škoduje ne samo telesu in spolnim organom, ampak uničuje lepoto v zakon¬ skemu življenju. IS IMPOTENTNOST IN STERILNOST. Pod tem označenju se razume namreč sterilnost moškega, njegova nesposobnost, da oplodi žensko jajce. V navadnem govoru se pod »i m p o t e n c i j o m« razume nekaj drugega in sicer »ne¬ sposobnost« spolnega občevanja. O pravi impotenciji se v tem slučaju ne more govoriti. Lahko se namreč dogodi, da moški ne more spolno občevati, ali kljub temu pa ima v svojem organu do¬ volj zdravih spermatozonov (semena), ki so potrebni, da se oplodi jajce. Naj si bode, kakor koli, mi hočemo v tej knjižici pod impo¬ tenc i j o m razumeti nesposobnost spolnega občevanja in isto¬ dobno nesposobnost oploditve. Omeniti je treba, da se pri ženi nikoli ne more govoriti o impotenciji. Sestava ženskih spolnih organov, njena pasivnost v opreki moškemu penisu, ki samo v erekciji lahko spolno občuje — daje ženi mogočnost, da vedno in ob vsakem času lahko vrši prileg. Ali žena je včasih le podvržena oni vesti »impotenciji«, ki se pri moških zove impotentia generandi ali nesposobnost moža, da oplodi ženo. Ona tiči v tem, ako jajca, ki prihajajo iz jajč¬ nika, niso zdrava ter ako jih ne more niti zdravo moško seme oploditi. Ta ženska impotencija se pravilno imenuje sterilnost. Zanimivo pa je, da kljub temu pri moškemu in ženski je želja za spolnem ujedinjenju. Ravno tako ni potrebno, da se impotencija ali sterilnost drugače pokazuje na teh ljudeh. Ženska sterilnost se navadno imenuje: ženska neplod¬ nost, ter jo je zelo težko ozdraviti. Največkrat je ozdravljenje izključeno. Tako n. pr. ako je posledica spolne bolezni posebno k a p a 1 e c (triper), ko se gre za gnojenje in ventje jajčnika in jajčnega voda. Pri prirojeni sterilnosti izpodbujejo se funkcije or¬ ganov danas z raznimi zdravili. Ako se pa gre samo za anatomsko nepravilnost v gradnji spolnih organov, (slab položaj mater¬ nice), ki brani oploditev, ker moško seme si ne more napraviti prosto pot, zamore spreten zdravnik za ženske bolezni z eventu¬ alno operacijo odstraniti vse ovire. V takih slučajih se seveda v znanstvenem smislu ne more govoriti o ženski sterilnosti. NARAVNA IN NENARAVNA IMPOTENCIJA. V spolnem življenju je tudi naravna impotencija, ki se pojavlja v času, ko se v starosti gasi spolni nagon. Izginejo želje za spolnem uživanju, moški počasi prehaja v dobo starosti. 19 O tej vrsti impotencije na tem mestu nimamo veliko da ome¬ nimo. Ona je, kot rečeno, popolnoma naravna pojava, ravno tako kot pri prebujenju, spolnem nagonu, pubertetu, a priroda je sama želi. Ta impotencija ni nič drugega, kot prirodni spremljevalec sta¬ rosti. Telo oslabuje, telesne funkcije popuščajo — ni torej čudno, ako se tudi spolni nagon počasi gasi. To je že tako urejeno v sta¬ rosti, da ona pokoplje vse želje mladosti. Ali priroda ni okrutna. Zato je uredila, da pri naravni starosti impotencija gine z sposobnostjo spolnega občevanja skupno tudi vsaka seksualna želja. A kjer ni želje, tam tudi ni bolečin, da se mora odreči spolnemu uživanju. Drugače je pri impotenciji, ki ni v zvezi z naravno pojavo strasti. V tem slučaju ta bolezen neusmiljeno muči moškega, ker inu kali vse veselje do življenja in ga žene v obup. Te vrste impoten- eije se v tem izrazuje, ker bedi želja za spolnim občevanjem, ali mu je nemogoče da ga izvrši. Najrazširnjejša impotencija tiči o tem, ker ne more priti do erekcije moškega uda. Kot smo že preje omenili, in kot je sploh znano, moški zamore le takrat spolno občevati, ako so se telesca, podobna gobi, ki se nahajajo v njegovem udu, čvrsto napolnila z krvjo in ako je postal dovolj čvrst, da si zamore nare¬ diti pot v vaginu. Človek, ki boluje na taj vrsti impotencije (znanost jo naziva impotentia coenundi — nesposobnost spolnega občevanja) mora pretrpeti peklenske muke. V njemu je živa želja, da spolno občuje, čuti, da je zdrav in krepak, ali kadarkoli skuša priti h ženi, izostane erekcija, ter mu ne preostane nič drugega, kot da rezignirano odneha. Druga pojava impotencije tiči v tem, da mož sicer razpolaga s dovoljno erekcije uda, vendar pa nikoli ne more vršiti prileg na normalen način. Vsakokrat namreč kadar se s svojim udom do¬ takne ženskega spolovila, in poskuša, da ga vpelje v vagino, na¬ stane pred časom orgazmus in ejakulacija (izpraznjenje tekočine). V istem trenutku popušča erekcija, ud omehča in koit je za njega dovršen, preje ko ga je sploh^začel. NOVO! Ravnokar izžlož Hovof Dr. Paul Aha m: Zablode ljubavnega življenja Zelo potrebna... in poučna knjižica za vsakega oženjenega ali neoženjenega. Potrebna za ljude ki vstopajo v zakon in za oženjene ljudi. Potrebna je starišem, da poučijo svoje otroke. Knjiga opisuje vse pogreške ljubavnega življenja, opisuje škodlji¬ vost perverznosti ljubezni v zakonu in kako je slabe v zakonu, če je eden od poročencev homoseksualec oziroma lezbika. Knjigo lahko vsakemu odraslemu najtopleje priporočamo, ker smo prepričani, da vam bo služila samo kot navodilo in pouk. Cena je samo Din. 5.'—, kdor pošilja v znamkah naj pošlje Din 6.—, a po povzetju Din. 10.—. Naročila naj se pošiljajo na NAKLADNI ZAVOD »NEVA« Zagreb, Frankopanska ulica 16 Priporočamo: Veliko sanjsko knjigo . ..Din 25.- Novo kuharsko knjigo .. . » 35.— Največjo, zbirko ljubavnihin ženitnih pisem ? 20.- Sanje v podobah . » 10- Narodna pesmarica, zbirka najpriljub. pesmi » 10. Voščilna knjižica. Zbirka^ voščilnih listov in pesmic ob priliki novega leta in imendana » 10 Ročni slovensko-nemški in neinško-slovenski '* slovar . » 20. Slovenski-angleški in angleškp-slovenski slovar. II. pomnoženi natis ...... » 25. Slovensko-italijanski in ital.-slov. sinvur s katerim se brez pomoči učitelja ital. jezik priuči .... v .......... . 20.; NAKLADNI ZAVOD » NEVA- Zagreb, Frankopanska ul. Ih. NAKLADNI ZAVOD »NEVA« Zagreb a Frankopanska ulica 16 Dosedaj so izšle zdravstvene knjige : Dr. Holldnder: Kako naj se žena obvaruje spočetja in nosečnosti? - (VIII. popravljena in ilustrovana izdaja) .Din 20'— Dr. Rus: Zdravje mladine (z 18 podobami in 4 prilogami) .Din 40' Dr. Rus: Prva pomoč (z 40 podobami) Din 32-— Dr. Adam: Zablode ljubavnega življenja Din 5 - Dr. Miiller: Higijena prve poročne noči (putokaz za zaročene mlade pare) . . . Din 6' Dr. Zugen: V tisku: Večni greh ljubezni med moškim in žensko.Din 12' Vse knjige naročajte 'pri NAKLADNEM ZAVODU „NEVA“ Zagreb, Frankopanska ulica 16 TISKARA „MERKANT1LE“ (0|. IUTRIŠA 1 DRUGOVI) ZAGREB, 1UCA 35 rr lil