ŠOLSKA PRAKSA Učenje s ChatGPT-jem ̶ preplet človeške ustvarjalnosti in napredka tehnologije mag. Sonja Slana, profesorica angleščine in nemščine, Srednja zdravstvena šola Murska Sobota Vloga tehnologije pri poučevanju tujih jezikov se neprestano razvija, zato je pomembno preučiti, kako lahko tehnološke rešitve, kot je ChatGPT, koristijo učiteljem in učencem. Da bi prišla do svo- jih ugotovitev in opažanj glede uporabe ChatGPT pri pouku, sem v razredu izvedla več aktivnosti. Prvi korak je bil uporaba ChatGPT-ja pri pripravi učnih gradiv in priprav. Ta faza mi je omogočila, da sem se seznanila z delovanjem orodja ter ga bolje razumela v kontekstu poučevanja tujega jezika. Nato sem ga postopoma vključevala neposredno v proces poučevanja. Ugotavljam, da je uporaba ChatGPT-ja pri pouku tujega jezika prinesla več pozitivnih učinkov. Dijaki so se bolj angažirali, izboljšali svoje pisne spretnosti ter se lažje vključili v interaktivne dejavnosti. Prisotnost ChatGPT tehnologije od učitelja zahteva, da dijake nauči pravilne in etične uporabe le-te. Učitelj ima ključno vlogo pri aktivnem vključevanju tehnologije v učni proces. V zadnjih mesecih se pogosto omenja napredek temi za samodejno ocenjevanje, inteligentni siste- na področju informacijsko-komunikacijskih teh- mi za poučevanje ter platforme za napovedovanje nologij, zlasti pa tehnologija ChatGPT. Gre za kle- učenčeve uspešnosti, ki podpirajo in izboljšujejo petalnega robota podjetja OpenAI, ki s pomočjo izobraževanje (Chiu idr. 2023). Kasneci in drugi umetne inteligence razume človeški dialog in (2023) ugotavljajo, da je vpeljevanje in sprejemanje ustvarja ustrezne odgovore. Mnenja glede upora- UI v izobraževanje še vedno počasno v primerja- be ChatGPT-ja v šolskem izobraževanju so različna. vi z drugimi področji, kot so industrijske aplikacije Nekateri vidijo v njem velik potencial za spremem- (npr. finance, e-trgovina, avtomobilska industrija) bo v načinu učenja in poučevanja, medtem ko so ali medicina, zato je tudi manj empiričnih študij, drugi skeptični glede njegove uporabe v šolskem ki bi preučevale uporabo tako velikih jezikovnih okolju in bi ga najraje kar prepovedali. Na novo modelov, kot je ChatGPT v izobraževanju. Čeprav tehnologijo se je treba odzvati tako, da razmislimo, še vedno primanjkuje formalnih študij na to temo, kako jo uporabiti v šolskem izobraževanju, katere pilotna študija z evropskimi učitelji kaže na pozi- so njene prednosti in slabosti, komu lahko koristi tiven odnos učiteljev do uporabe UI v izobraževa- ter komu ne. Čeprav je vsak uveljavljen pristop nju. Učitelji, vključeni v študijo, so bili visoko moti- poučevanja učinkovit v določenem zgodovinskem virani za uvajanje vsebin, povezanih z UI v šolskih kontekstu, se s sodobnim razvojem tehnologije in programih. Obvladali so osnovno raven digitalnih družbe spreminja tudi način učenja. Pri razvijanju kompetenc, vendar pa niso imeli veliko izkušenj s novih učnih metod je zato potrebno upoštevati področja UI (Polak idr. 2022 v Kasneci idr. 2023). spremembe in se nanje obenem ustrezno odzivati. Tehnologija klepetalnih robotov (ang. chatbot) je ChatGPT pri pouku tujih jezikov vse bolj priljubljena med učenci, zato imamo uči- Veliki jezikovni modeli, kot je ChatGPT, lahko spre- telji tujih jezikov priložnost, da trend izkoristimo in menijo način poučevanja in pomagajo pri po- izboljšamo učinkovitost našega poučevanja. Tudi učevanju. Pri učenju tujih jezikov lahko učitelji na pri svojih dijakih ugotavljam, da jih vse več upo- primer uporabljajo velike jezikovne modele kot rablja ChatGPT na svojih elektronskih napravah, pomoč za poudarjanje pomembnih fraz, pripravo pri čemer je večina spoznala tovrstno tehnologijo povzetkov in prevodov, razlago slovnice in besedi- preko platforme TikTok. Pri uporabi teh aplikacij je šča. Prav tako jim ti modeli lahko predlagajo slov- potrebno upoštevati tudi določena tveganja. Po- nične ali slogovne izboljšave ter jim pomagajo va- membno je opozoriti, da je potrebno vsebino, ki jo diti konverzacijo. Jezikovni modeli lahko učiteljem generira ChatGPT, pred njeno uporabo temeljito nudijo tudi prilagodljiva in prilagojena sredstva za pregledati, saj ni vedno popolnoma točna. Zato je pomoč učencem pri njihovem učenju jezika, kar važno, da se učitelji izobražujemo ter pripravljamo lahko pripomore k temu, da je učencem učenje tu- učence na varno in učinkovito uporabo. jega jezika bolj zanimivo in učinkovito (Kasneci idr. 2023). Študija, ki so jo izpeljali Ali, Hezam, Sham- Umetna inteligenca v izobraževanju san in Majeed v začetku marca 2023, je pokazala, Umetna inteligenca v izobraževanju predstavlja da ChatGPT na splošno spodbuja motivacijo pri uporabo tehnologij UI, kot so klepetalni roboti, sis- učečih se za razvijanje bralnih in pisnih spretnosti. 26 Didakta Glede učinka ChatGPT-ja na razvijanje poslušanja Čeprav je ChatGPT inteligenten, so njegovi odgo- in govora so odzivi udeležencev bili nevtralni. Re- vori določeni s pozivom ali z ukazom (ang. prompt), zultati študije so pokazali, da ima uporaba Chat- s čimer pozovemo UI, da izvede določeno nalogo. GPT-ja za poučevanje tujih jezikov pozitiven vpliv Zato postaja pomembna nova veščina pisanja na motivacijo učencev. učinkovitih pozivov, ki bo kmalu postala nujni del splošne izobrazbe. Bistvo te nove veščine je, da Na podlagi teorije samodoločenosti (SDT) Ryana znamo z ustreznimi besedami posamezno pame- in Decija, ene izmed najbolj uveljavljenih teorij tno orodje kar najbolj učinkovito pripraviti do tega, za razumevanje motivacije učencev, ugotovimo, da čim bolje izvede zastavljeno nalogo. da lahko uporaba ChatGPT-ja zadovolji vse tri te- meljne psihološke potrebe posameznika, kot jih Chiu in drugi (2023) navajajo, da bodo učno uspe- opredeljuje SDT. V skladu s teorijo učenci pri upo- šnejši učenci bolje izkoristili interakcije s klepe- rabi ChatGPT-ja sami izbirajo svoja vprašanja in talnim robotom kot učno manj uspešni. Če so odgovore, kar jim omogoča občutek avtonomije na primer odgovori klepetalnih robotov zmedeni pri lastnih odločitvah in dejanjih. Hkrati prejemajo ali nejasni, se lahko učno uspešnejši učenci bolje povratno informacijo, kar vpliva na njihovo zazna- znajdejo pri postavljanju dodatnih pojasnjevalnih vanje lastne kompetentnosti. Poleg tega se lahko ali bolj specifičnih vprašanj za razjasnitev odgovo- počutijo povezane s ChatGPT-jem, saj stroj komu- rov, kar prispeva k njihovi uspešnosti pri učenju. nicira na način, ki je podoben človeški komunikaci- Pri tem ne smemo spregledati, da učenci s tem, ji, kar lahko okrepi občutek povezanosti. ko postavljajo vprašanja, hkrati vadijo več vidikov uporabe tujega jezika, saj vprašanja vključujejo Veščina pisanja učinkovitih pozivov vse elemente avtentičnega pogovora – povzema- Pogoj za uspešno učenje z IKT tehnologijo je, da nje misli, postavljanje dodatnih vprašanj, pojasnje- imajo učenci samoregulativne spretnosti in digital- vanje, ponujanje informacij itd. (Hong 2023). Učno ne kompetence. Različne ravni samoregulacije in šibkejši učenci se pogosto srečujejo s težavami digitalnih kompetenc med učenci (Chiu idr. 2023) pri postavljanju dodatnih vprašanj ali pri razume- ter njihovo različno znanje jezika lahko vplivajo na vanju in pojasnjevanju odgovorov, kar povečuje njihovo dojemanje uporabe ChatGPT-ja in koristi, ki verjetnost, da bodo od klepetalnega robota dobili jim jih prinaša pri učenju tujih jezikov (Hong 2023). zmedene odgovore. 27 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Poleg tega njihova vprašanja pogosto niso dovolj in papirjem v učilnici še vedno najboljši način pi- natančna, kar lahko negativno vpliva na njihovo snega ocenjevanja znanja. Kot drugo možnost pa zmožnost pridobivanja ustreznih odgovorov od predlaga, da se pisna naloga vključi v širši projekt, klepetalnega robota. ki zajema tudi druge naloge, kot so predstavitve ter snemanje avdio in video posnetkov. Zato je Na osnovi svojih dosedanjih izkušenj pri po- pomembno, da učitelji izboljšamo svoje spretno- učevanju s pomočjo ChatGPT-ja sem ugotovila, da sti pri oblikovanju in sestavljanju nalog. Namesto nekateri učenci, ki uporabljajo ChatGPT, niso spo- preverjanja zgolj sestavkov ali povzetkov, ki jih sobni postavljati ustrezno zastavljenih ali dodatnih lahko brez težav pripravi ChatGPT, bi morali stre- vprašanj, kar jim preprečuje, da bi izkoristili pred- meti k spodbujanju višjih miselnih procesov, kot nosti klepetalnega robota. Opazila sem tudi, da so primerjalne analize, mnenja in interpretacije. učno uspešnejši učenci raje sami pišejo svoje be- Skratka, osredotočiti se moramo na spodbujanje sedilne naloge, medtem ko se učno šibkejši učen- kritičnega razmišljanja in kreativnosti pri naših ci, ki uporabljajo klepetalnega robota, pogosteje učencih. To lahko dosežemo z izboljšanjem obliko- zanašajo na UI za ustvarjanje besedil, ki pa niso vanja vprašanj in nalog, ki se uvrščajo na višje nivo- vedno ustrezna. Zdi se, da učenci, ki že dosegajo je Bloomove taksonomije. Pri uporabi ChatGPT-ja dobre ocene, uporabljajo UI, da bi si pridobili več sem ugotovila, da je zelo koristen pri ponavljanju časa za druge aktivnosti, medtem ko učno slabši snovi in odgovarjanju na vprašanja na nižjih rav- učenci uporabljajo UI, da bi se še manj učili. Ta raz- neh Bloomove taksonomije, kot so pomnjenje in lika v izobraževanju predstavlja izziv, zato bi morali razumevanje. S tem se lahko lažje osredotočam na vsi otroci in mladostniki dobiti osnovno znanje o učenčevo učinkovitost na višjih ravneh, kot so ana- smiselnem in učinkovitem uporabljanju UI. liziranje, vrednotenje in ustvarjanje. Domače naloge Primer prakse Na družbenih medijih se pojavljajo naslovi, ki trdi- Kako lahko ChatGPT uporabljam kot pomočnika jo, da ChatGPT odpravlja potrebo po pisanju do- pri pouku (tujega jezika), hkrati pa učencem omo- mačih nalog. Seveda učenci uporabljajo ChatGPT gočim, da vadijo in komunicirajo s ChatGPT-jem (v tudi za reševanje domačih nalog. Vprašanje pa ciljnem jeziku) ter uporabijo možnosti UI za lastno ostaja, ali bo UI v prihodnosti popolnoma prevze- učenje? la to nalogo. Vendar pa ChatGPT ni popoln in ne more nadomestiti vsega, kar je potrebno za uspe- V nadaljevanju bom nanizala nekaj primerov, šno reševanje domačih nalog. Pogosto se ponavlja kako sem uporabila ChatGPT pri poučevanju tu- in njegovi rezultati se lahko zdijo pri različnih po- jega jezika. izvedbah enaki. Spis »Moj hišni ljubljenček«, ki mi ga je ustvaril ChatGPT, je dober. Vendar se rezultat • ChatGPT sem uporabila kot partnerja za razvija- pri različnih poizvedbah skorajda ne razlikuje. Če nje pisnih spretnosti v tandemu. Dijak je napisal bodo učitelji določili nalogo, ki jo lahko opravi UI, začetek zgodbe, omejen na tri stavke, in nato na primer nalogo, ki se bolj osredotoča na izde- ukazal robotu, da nadaljuje zgodbo s tremi do- lek kot na proces, bodo nekateri učenci zagotovo datnimi stavki. Nato je bil spet na vrsti dijak. Tako uporabljali ChatGPT. Hong (2023) predlaga zmanj- je bil potek zgodbe nepredvidljiv tudi za dijake, ki šanje števila pisnih domačih nalog za učitelje tu- so se morali odzivati na nepričakovane preobrate. jih jezikov, saj orodja, kot sta Google prevajalnik Pisanje zgodbe v tandemu je dijakom omogočilo in Quillbot, ogrožajo veljavnost teh nalog. Če so poleg razvijanja pisnih spretnosti tudi razvijanje domače naloge nujne, pa priporoča, da učitelj iz- ustvarjalnega reševanja problemov. Vsak dijak se bere takšne, ki onemogočajo uporabo klepetalnih je moral potruditi najti inovativne načine za smi- robotov. selno nadaljevanje zgodbe. Hkrati pa jim je so- delovanje s ChatGPT-jem pomagalo pri razvoju Moje prepričanje je, da so domače naloge ključ- kreativnega pisanja. Pri izbiri besed in stavkov so nega pomena pri učenju tujih jezikov. Ko želim, da morali biti pozorni na njihovo ustreznost ter nji- učenci napišejo pisni izdelek, kot je na primer kraj- hovo vplivanje na celotno koherenco zgodbe. Ob ši sestavek ali esej, jih spodbujam, da povzamejo pisanju zgodbe v tandemu so pridobili tudi vešči- vsebino vizualizacije, ki smo jo obravnavali pri pou- ne kritičnega razmišljanja. Bili so postavljeni v vlo- ku, ali pa si ogledajo kratke video posnetke z malo go ocenjevalca lastnega dela, pri čemer so morali govora (npr. posnetke nemih filmov ali filmov o Mr presojati, ali so njihovi stavki smiselni, primerni in Beanu) in jih preoblikujejo v pisno zgodbo. Naloge, v skladu s prejšnjimi stavki v zgodbi. ki so oblikovane tako, da učenci ne morejo upora- biti ChatGPT kot pomoč, zmanjšujejo verjetnost, ChatGPT je bil prilagodljiv, saj smo mu dali da bodo učenci posegli po tej vrsti tehnologije. ukaz, da uporabi jezikovno raven B1 evrop- Hong (2023) zato meni, da je pisanje s svinčnikom skega jezikovnega okvirja. Hkrati pa je bil tudi 28 Didakta »varuh primernega pisnega izražanja«, saj je • Pri obravnavi besedila o velikanu Bolsterju iz opozarjal na pisno neprimerno izražanje ali Cornwella sem dijakom razkrila zgolj začetek ideje, ki so vključevale nasilje, kar je prispevalo zgodbe, nato pa sem jih spodbudila, da s po- k varnemu in spoštljivemu učnemu okolju. močjo generiranega besedilnega materiala po- iščejo različne možnosti nadaljevanja zgodbe. Kljub pozitivnim vidikom pa so se pojavile tudi nekatere slabosti uporabe ChatGPT-ja. Dija- • Med učno uro, kjer smo se učili pisati vlogo za ki so morali slediti omejitvam klepetalnega delovno mesto v angleščini, sem se za pomoč robota pri dodajanju stavkov v zgodbo, kar je obrnila na ChatGPT. Ta mi je posredoval bese- nekoliko omejilo njihovo spontano izražanje in dilo, ki so ga dijaki uporabili kot iztočnico za svobodo pri pisanju. Nekateri dijaki so se soo- pisanje lastne vloge. Besedilo je bilo napisano čali s težavami pri uporabi tehnologije, kar je v obliki pripovedi medicinske sestre z dvajse- vplivalo na nemoten potek dejavnosti. Kljub tletnimi delovnimi izkušnjami, ki prihaja iz vasi slabostim pa sem zaznala veliko pozitivnih in razkriva razloge, zakaj si je izbrala ta poklic. učinkov, ki so prispevali k razvoju jezikovnih spretnosti, kreativnosti in motivaciji dijakov pri • Dijaki se pogosto srečujejo s pomanjkanjem pisanju v tujem jeziku. idej pri pisanju sestavkov in esejev. Na eni iz- med ur so morali napisati sestavek, v katerem • Za uro o Florence Nightingale sem uporabila je bilo potrebno opisati dogodek, ko so naza- orodje ChatGPT, da sem ustvarila prilagojeno dnje izgubili potrpljenje. UI jim je pomagala besedilo, ki je bilo namenjeno učno šibkejšim pri pridobivanju idej ali celo pri začetku eseja. dijakom. Besedilo sem prilagodila tako po dol- Potem ko so prejeli začetni navdih, so lažje na- žini kot po kompleksnosti jezika, s čimer sem daljevali s svojimi idejami in z opisom lastnih omogočila lažje razumevanje. Poleg tega sem izkušenj. s pomočjo ChatGPT-ja pripravila vaje in teste za preverjanje razumevanja besedila z dopol- • Za prihodnje zdravstvene tehnike je izjemne- njevanjem manjkajočih besed v okvirčku. S ga pomena razviti komunikacijske spretno- tem sem preverjala ne samo bralno razume- sti za uspešno interakcijo s pacienti. Zato pri vanje, temveč tudi dijakovo zmožnost upora- pouku angleščine izvajamo igre vlog, ki nam be jezikovnega znanja. pomagajo vaditi komunikacijske veščine v Primer pisanja zgodbe v tandemu: ChatGPT kot partner pri pisanju zgodbe. 29 Didakta ŠOLSKA PRAKSA zdravstvenem okolju. Pri tem sem uporabi- sedo oziroma koncept opisuje njihov sošolec la ChatGPT, ki mi je ustvaril različne scenarije ali učiteljica, temveč je v naši igri ugibanja so- vlog zdravstvenih tehnikov. deloval ChatGPT, ki je postavljal vprašanja, na katera so morali dijaki odgovarjati. V tej igri • ChatGPT pogosto uporabljam za ustvarjanje ChatGPT ni bil zgolj pripomoček, temveč je pri besedil in nalog, pri čemer lahko ob pravil- igri sodeloval. To je dodalo novo dimenzijo in- nem ukazu izbiram med različnimi tipi nalog terakcije v razredu. in s tem zajamem različne vidike znanja ter sprožim različne kognitivne procese. To mi po- • Klepetalnemu robotu sem dala poziv, da je maga ustvariti raznolike naloge, ki spodbujajo ustvaril avanturistično igro, ki je temeljila na razmišljanje in učenje. Ob ukazu »Ustvari be- besedilu o Harry Potterju. Dijakom je bila igra sedilo v present simplu s 15 vrzelmi na temo 'A v izziv, saj so morali sprejemati odločitve (izbi- Day in the Life of a Nurse'« je ChatGPT ustvaril rati med možnostmi a, b in c), da so se lahko naslednji odgovor: »A nurse's day is often un- uspešno prebili skozi igro. Klepetalni robot je predictable and can be very (1). Their main role bil zadolžen za vodenje igre. is to provide (2) for patients and support them during their treatment. In a hospital setting, a Sklep nurse's day typically starts with a (3) handover Čeprav sem v svojem prispevku pretežno pou- …« Manjkajoče besede so označene z zapore- darjala pozitivne učinke uporabe klepetalnega dno številko, v rešitvah je ponujenih več mo- robota, se obenem zavedam izzivov, ki jih prina- žnih odgovorov. ša njegova uporaba. Ne glede na to, kako moč- na bo umetna inteligenca v prihodnosti, noben • ChatGPT sem uporabila tudi pri izdelavi učne program ne more popolnoma nadomestiti sku- priprave na temo »A Day in the Life of a Care pnega učenja, ki temelji na medosebnih odno- Home Carer«. Poleg pomoči pri učni pripravi sih med učiteljem in učenci ter s tem na razvoju mi je klepetalni robot ustvaril kriterij ocenje- posameznikov. Poleg tega ne smemo zanemariti vanja, ki je bil skladen z učnimi cilji, predlagal dejstva, da nekatere aplikacije z umetno inteli- dodatne vire na spletu, ustvaril besedilo za in- genco spodbujajo pasivno učenje, kar pa zagoto- fografiko, predlagal interaktivne igre in izdelal vo ni zaželen način učenja. učne kartice (ang. flashcards). Pri ustvarjanju nalog je uporabil Depth of Knowledge okvir, V skupnem povzetku bi rekla, da je ChatGPT odlič- s katerim je zagotovil raznolikost nalog, ki od no orodje za učitelje, ki želijo izboljšati svoj pouk dijakov zahtevajo uporabo različnih ravni ko- in pridobiti nove ideje za učenje. Učitelji tujih je- gnitivnih spretnosti. Zagotovil mi je tudi vpra- zikov bi morali sprejeti tehnologijo klepetalnih šanja za refleksijo in evalvacijo. robotov in jo uporabiti kot orodje za izboljšanje procesa poučevanja in učenja. Ugotavljam, da je • Klepetalnega robota sem uporabila tudi pri možno orodja, kot je ChatGPT, uporabiti na način, igrah ugibanja. Tokrat pri uri angleščine niso ki spodbuja učenje. Glede na to, da učenci orodja bili dijaki tisti, ki so morali ugibati, katero be- že uporabljajo na svojih elektronskih napravah, bi bilo neodgovorno, če jih ne bi ustrezno pripravili na njihovo uporabo. Literatura in viri Ali, J.K.M., Shamsan, M.A.A., Hezam, T.A. in Majeed, A. (2023): »Im- pact of ChatGPT on Motivation: Teachers and Students' Voices.« Pridobljeno s svetovnega spleta 18. 4. 2023, https://www.resear- chgate.net/publication/369062472_Impact_of_ChatGPT_on_Le- arning_Motivation_Teachers_and_Students'_Voices Chiu, T. K. F., Moorhouse, B. L., Chai, C. S. in Ismailov, M. (2023): »Teacher support and student motivation to learn with Artifici- al Intelligence (AI) based chatbot.« Interactive Learning Enviro- nments, Advanced online publication. Pridobljeno s svetovnega spleta, 14. 3. 2023. Hong, W. (2023): »The impact of ChatGPT on foreign language te- aching and learning: Opportunities in education and research.« Journal of Educational Technology and Innovation, Vol. 3 (1). Pri- dobljeno s svetovnega spleta, 26. 3. 2023., Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., M Bannert (2023): »Chat- GPT for good? On Opportunities and Challanges of Large Langu- age Models for Education.« Pridobljeno s svetovnega spleta, 2. 3. ChatGPT kot sodelujoči pri igri ugibanja 2023, https://edarxiv.org/5er8f/ 30 Didakta