Saplelou d.d Kmetijſke in rokodélſke novize Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. � 15. V ſrédo 10. Malitravna. 184A Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. Pesem v setvi. ridno in neutrudljívo Orjemo vsak svôjo njivo, S petjem gor' in dol' gredé ; Sej veljá, pèrst razvaliti In jo skèrbno vso zdrobiti, Kakor grôbu setve gré. Vsak z drevesam se ponaša, Za počitek nič ne praša, Dokler vse storjeno ni. Lemež, čertalo le ríta, Mater zemljo nam vplodita, De v nji zèrno se vmnoží! Oko v zemljo obernímo; Z njo se dôbro soznanímo , Ona naj nam mila bo! Sej nam večno ni živeti, Vs'janim biti, v grôbu stleti, Je tud' nam odlóčeno. Obetavno zèrno séjmo, In v odpèrte grôbe gléjmo , De se delo nam pràv vdá. Kar je vs'jano, zabranájmo; Kar uměrlo, pokopájmo, In zaúpajmo v Bogá! Milo solnce bo sijálo Nêbo topli dež dajalo Na nezmožno zelenjád; Sneg bo padal in zakrival Setev, in v svoj plajš zavíval Naših njiv prihodnji sád. Zlato žito bo zorelo, Kamor se je zerno delo, Sej je zvesta mati-pèrst; Kar v-njo deneš, ni zgubljeno, V trohljivósti prerojeno , Verne setev boljših verst. Kar umerlo je pred nami, To le dremlje v hladni jámi — Setev vs'jana od Bogá; Dalj scer čakati bo treba, De razpade grôbov gleba , De ta setev pride 'z tlá. Kdor to setev obžalúje, Vervaj: večno ne trohnúje, Kar uměrlo je zmed nas; Umerjoči prah telesa Klije v jami za nebesa Sád za vekoveční čás! Rodoljub Ledinski. III. Od ravnanja s shido. a) Kakó shido od kokonov odviti. (Konez.) Kakó ſe shida od kokonov odvija ali ſnuje, je teshko s beſedo takó dopovedati, de bi vſak prezej lahko in dobro snal. Nar boljſhi je to delo viditi in ſe takó od drusih nauzhiti. Zhe ni prav in dobro narejeno, je ſhkoda in shida malo vredna. Torej je doſtikrat boljſhi ali kokone pro- dati ali pa sa vſo ſoſeſko eno ſnovavnizo napra- viti in imeti, poſebno zhe kdo slo veliko shide ni perdelal, de bi bilo vredno, sa-ſe poſebno ſno- vavnizo imeti. De je velíko leshezhe, lepo, gladko in ena- ko shido vſo iméti, zhe jo hozheſh dragó pro- dati, lahko verjameſh. Zhe jo hozheſh táko imeti, je tréba: 1. ſlabe kokóne od dobrih odbrati in ſlabe poſebej, dobre pa ſpet poſebej motati ali ſnovati. 58 Dobri kokoni ſo, kteri ſo zhverſti in terdi, in ko jih potreſeſh, ragljajo. Slabi pa tiſti, kteri ſo mehki, nedodélani in dvojzhki. Zhervi vzhaſi, ki sazhnó shido delati, poginejo, preden jo do- delajo. Vzhaſi dva zherva en kokon delata in taka shida je slo smedena, in ſe sató rada terga, in ni enakogladka. Tudi ſe morajo vmasani ko- koni poſebej djati; 2. moraſh vediti, de ſe shida pod 7 niti ne prodá, torej je tréba 7, 8, 10 ali 12 kokonov sa eno nit vkup motati. Od kolikor kokonov ſi sa- zhel, po toliko jih smirej sa eno nit jemlji, de bo shida vſa enako debela in gladka; 3. preden sazhneſh odvijati, je tréba od ko- konov bavelo obrati, in to she takrat, ko jo per- vizh obiraſh, preden zherve miſliſh v kokonih pomoriti. Odvíja pa ſe shida takó. V kotel vréle vodé, pod kterim ſe védno kuri, de voda smirej vro- zha oſtane, ſe nékaj kokonov dene in ſe od ka- zih 7, 8, 10 ali 12 kokonov nitke vsamejo in vkup sa eno nit na motovilze ſnujejo; od belih kokonov poſebej, od drusih pa ſpet poſebej, in ſe ſhtrene potlej kmalo na ſolnze ali na gorko vſak ſebi denejo, de ſe dobro poſuſhe. To ſe takó dolgo dela, de ſo vſi kokoni isſnovani. S ſlabo shido ſe potlej ſpet ravno tako ravná, ſlabi kokoni ſe ravno takó kakor dobri isſnujejo. Mo- kro shido na kupi imeti ſtrohní. b) Kakó ſe isſnovana shida v ſhtrenah hrani. Isſnována in dobro poſuſhena shida v ſhtre- nah ſe ali prezej prodá, zhe je kúp po volji, zhe pa ne, ſe hrani, de ſe drujikrat drajſhi prodá. Hraniti pa ſe mora v ſuhim zhednim kraji, v ſuhi ſkrinji in v ſuhi kamri, ali pa kje dru- gej, de prah do nje ne pride, de je mokrota ne ſpridi, de je miſhi ne pogerdobé ali ne is- grisljajo, in de ſizer kaj ſhkode ne terpí, in ſe prodá kadar je kup bolj po volji. Slaba shida pa ſe mora poſebej djati. Bavela in druga ſlabeji shida ſe ali poſebej prodá, ali pa ſe sa nogovize ali sa drugo oble- ko ſpréde, ali sa dobre, mehke, lahke in gor- ke odeje i. t. d. oberne. J. S. Od sarajanja in mnoshenja novih ſadnih plemen. Pred vezh létmi ſo uzheni moshje zhudno perkasen svedili in veliko ſkrivnoſt ſposnali, de namrezh, kakor pri vſi shivali, ſta tudi pri vſi raſtljini, to je pri vſim kar is korenine raſte, po dva ſpôla: ſamez in ſamiza. Pri shivalih ſta ſpola tako odlozhena, de ſledni poſebej in sa-ſe shivi. Tudi prinekterih raſtljinah ſe to najde; tako ſo ene lorberjove ali figove drevéſa goli ſamzi, druge pa gole ali zhiſte ſa- mize; pri konopljah, hmélu, in ſhpinazhi ſo ene ſtebliza ſamzi, druge pa ſamize; pri jagodah ſo ene korenine ſamzi, druge ſamize. De taki ſamzi nobeniga ſadu ne dajo, je vſim vertnarjem vedno snano. — So druge raſtljine, pri kterih ſta ſpola tudi dobro odlozhena, pa vender oba, ſamez in ſamiza, ſe snajdeta na eni- mu in ravno tiſtimu ſteblu; tako ſo pri di- njah, buzhah, kumarah in pri vſih raſtljinah, ki ſo tega plemena, ene zvetlize zhiſti ſamzi, druge zhiſte ſamize; turſhizhni lat ali klaſ (krish) je ſamez, laſza pa, ki ſe ſpodaj is klaſu ob zve- tenju perkashejo, ſliſhijo k ſamizhni pripravi; per léſki, oréhu, hraſtu in koſtanju ſo tako ime- novani brenklji ali janzhiki ſamzi, ſamize pa ſo drugej na vejizah in druge podobe. — Nar vezh plemen je pa tazih drevéſ, séliſh in tráv, de ſta oba ſpôla v eni zvetlizi, kakor pri jabelkah, hrúſhkah, zheſhnjeh, breſkvah, ſljivah i. t. d. Na té rezhi uzheni moshje, k ſe séli- ſharji (botanikarji) imenujejo, ſo k loshej- ſhimu dopovedanju in rasumu med ſeboj po téh raslozhkih in po ſhlevilu ſamzhikov in ſamizhiz v eni zvetlizi vſe raſtljine v nektere réde, shlahte in rodovine ſpravili ali sverſtili, in ſhtevilo sdaj snanih raſtljivnih plemenov ſéshe bliso do 100,000! v kterim ſhtevilu pa je, poſtavim: jabelko, ali hruſh- ka, ali vinſka terta li sa edino pleme poterjeno. Ob zvetenju, kadar ſe ima ſadje sarájati, ſe prikashe na ſamzhikih prah, k ſe zvetni ali sá- rodni prah imenúje. Ko zvetézho léſko, ali zvetezho turſhizhno ſteblo dregneſh, boſh vidil zéle oblazhizhe zvetniga prahu doli padati. Ni ga ſamzhniga zvétja bres sárodniga prahu, zhe ga ravno s ſvojimi preſlabimi ozhmi vſelej viditi ne samoremo. Vſi tovorizhi, ktere zhebéle okoli léta na sadnjih noshizah sa rejo ſvojih zhervi- zhev v panje snaſhajo, ſo li zhiſti zvetni práh. Zhebéla ſe v zvetlizo globoko sarine, de na nje dnu ſladko mokroto polishe, med tem ſe s sá- rodnim praham opraſhí, slelaje pa od ene zvet- lize do druge práh s ſprednjimi noshizami po- ſebi pobriſhe, in ga kar je mogozhe vkup ſpravi, potem ga s ſrednjimi na sadne noshize pertiſne. Na eni poti is panja sleté obiſkuje zhebéliza le eniga plemena zvétje, in ſe vede, kakor de bi to pot nobene druge zvetlizhize ne vidila; sna biti, de bi ſe sárodni práh vezhſortnih zvetliz ne ſprijemaval. Kdor bi hotel zhebéle na njih paſhi oblesovati, bi samogel v enim létu ſe isuzhiti, de bi vſelej vedil is kakiga zvetja je zhebéla pri- neſla, sakaj tovorizhi ſo po raslozhkih zvétja, v farbi in v ſvoji svunanji podobi tudi mozhno raslozheni; nar bolj beli tovorizhi, kar je nam snano, ſo is koſtanja in nar vezhi is ſlibovne. (Konez ſledi.) Straſhni naſlédki krive perſége. Goſpod dohtar Dolezalek, vodja ſlepogojivni- ze v Pêſhtu na Ogerſkim ſo naſlednji pergodek v „pêſhtnih" novizah povédali, kteri je, deſiravno sha- loſten, potreben povſod osnanjen biti. Takó povedó: 59 Şinu nekiga uboshniga kmetovavza is K. v Ko- mórenſki ſtolnizi, ki je bil od rôjſtva ſlép, je imela pred iſ-hodam is ſlepogojivnize od umétniga sdravníka v letu 1838 mréna is ozhi vséta biti, kir me je sdravnik sagotóvil, de ſe ſantu tako sa smiram pomagati samóre. Fant ſe je pa tega sdrav- ljenja branil, bres de bi bil usrok povedal, in je ſlép domú ſhel. Vezhkrat ſim njegove ſtariſhe opo- minjal, de naj ſanta v meſtu perpeljejo, de bo po- glèd sadóbil; pa tudi oni ſo ſe vſtavljali. Kir me je pa sdravnik sagotovil, de samore to délo ſrezhno opraviti, in ſantu k vidu pomagati, ſe tedaj ober- nem do goſp. fajmoſhtra, po kterih ljudoljubnim persadevanju ſo ſtariſhi v to sdravljenje dovoljili, in perpeljejo ſanta, takrat 19 lét ſtariga, v méſtu. Deſiravno vſak ſlépiz ſerzhno shelji pogléd sa- dobiti, in velizhaſtno ſtvarjenje premodriga Stvar- nika glédati, in veſeljiti ſe ga, je vender le ta ſant nékak poſében ſtrah obzhutil, ko ſim mu sa reſnizo pravil, de bo vid sadóbil. Po dolgim in pri- jasnim ſpraſhevanju ſmo ſhe le isvír njegoviga ne- vganljiviga ſtrahu svedili. K naſhimu nar vezhimu zhudu je povédal, de ſe to sdravljenje nad njim nemore po ſrézhi isiti; in zhe ſe tudi po ſrezhi iside ne bo sa-nj nobena dobróta, in de jim sato tudi nobene hvále ſkasati ne bo mógel. Dobro namrezh vé, de bo mógel potlej bersh umréti, kir je njegov déd enkrat po krivim perſégel, rekózh: „Ako reſ- nize ne govorim, naj bojo vſi môji vnuki ſlepi;“ sato je on, in ſhe troje njegovih bratov in ſeſter ſlepótno rojenih, in de po tem takim ne- móre ne on, ne njegovi ſtariſhi v sdravljenje per- voljiti. Vender ſmo ga pregovorili, de ſi je dal mréno is ozhí potegniti, kar ſe je vſe prav po ſrezhi isſhlò. Kdo samore obzhutljeje isrezhi, ki jih je novovídiz imel, in tudi mi —, ko je od sdrav- nika k nam vidijozh perſhel! — Pa per vſih tih neisrezhenih obzhutljejih, de je videl, ni premógel ſtrahu pred blishno ſmertjo savolj dédove krive per- ſege is ſvojih miſel isgnati. Po velikih in shivih tolashbah ſmo ga ſtariſhem nasaj poſlali, kamur je ſhel prav veſel; tode réſ ni dolgo vshival tega ve- ſelja, kir je kmalo potem domá sa grisho umerl! Njegovi ſtariſhi ſo bili sato neutolashljivi, kir ſo terdno verovali, de je njegova ſmert naſtopik dédove krive perſége. Po tém ſim popraſhal savolj té rezhi evange- liſhkiga fajmoſhtra v R., kteri ſo mi tako le ſpri- zhali: Ta krivoperſeshnik is vafi K. v Komoren- ſki ſtolnizi domá, je, ko goſpodar vaſhke kerzhme od kerzhmarize I. I. po poſtavljenih zhaſih ſkupſhino prejemal, pa per oblétnimu razhunu je tajil, de ni toliko od nje prejél, kolikor je ôna terdila, de mu je sdájala, in je v hiſhi ſoſeſkniga ſodnika v letu 1819 klezhé perſégel „de naj mu Bog odvsame vèſ blagoſlóv in naj njegovi vnuki nikoli ſvetlôbe ne vidijo, ako on reſnize ne govori." Té perſege ne prizhajo le podpiſane prizhe, temuzh tudi veliko drusih mosh, ki ſo bili sráven in ſo jo ſliſhali. Ta krivoperſeshnik je bil kmetovávez v K. in je imel veliko in lepo premoshenje, ktero je pa po ſtorjeni krivi perſegi hitro — hitro raspadalo, in po njegovi ſmerti je perſhla njegova semlja ptujzam v róke. Pred 16 léti je umerl, in je sapuſtil dva fina in dve hzheri. Starejſhi ſin, ozha sgorej imenova- niga ſleporójenza, je bil na ozhetovim dômu, in je imel petéro otrók, smed kterih je bilo zhvetéro ſlepo rojenih. Shivita ſhe ſamo dva fanta; eden ſlép, ki je 19 lét ſtar, kteriga ſtariſhi ne dajo nikakor ne od ſebe, in drugi je 8 lét ſtar, ki pa vidi, in v ſholo hodi. Tukej ſe móra pa to poſebno vediti, de ta ſin, ki vidi, ni bil v ozhetovi, ali dedovi hiſhi rojen, temuzh v ptuji, ker ſtariſhi niſo hoteli vezh v nji prebivati; preprizhani namrezh ſo bili, de v nji savolj krive perſege boshje prekletſtvo ſta- nuje. — Toliko dam po ſvoji véſti in vednoſti na snanje, in sheljim, de bi ta shaloſtni pergodek vſe, kteri ga svedó, s boshjim ſtraham napolnil. (Poleg zhaſopiſa: »Katholische Stimmen« 1843). J. K. Ogenj v Mednim. Po nozhi od 27. do 28. pretezheniga meſza je v Mednim, neki vaſi poldrugo uro od Ljubljane, na veliki zeſti proti Krajnju, devétero kmetijſkih pohiſhtev pogorélo. Şhkoda je velika; nar shaloſtnejſhi je pa, de je v temu ognju dvoje ljudí konez vselo; vdova namrezh s ſinam je hotla ſvoje goveda v hlevu ognju otéti, ktere ſta tudi s veliko ſilo otéla, tode mater ogenj v hlevu prehiti, in na meſtu sgorí, ſin je pa komej ognju is hleva odſhel, ali neisrezheno opezhen, je zhes dve uri potém shaloſtno umerl. Prav slo ſe bodo naſhi bravzi sazhudili ſliſhati, de ni bil nobeden od vſih devét pogorél- zov savarvan (aſekuriran)! Ta neſrezha bi ſe pazh lahko boshja kasen ali ſhtrafinga prevelike sanikernoſti teh ljudi imenovala, in ſkorej bi djal, de ga pogorélzi ne saſlushijo uſmiljenja v ſvoji neſrezhi nikoder, sato, kir ſo ſami dobroto, ktero jim bra- tovſhnja ſ. Florijana vſeſkosi delí, od ſebe odvernili. Kako vſhezhno bi bilo sdaj vſim pogorèlzam povernilo, ktéro bi jim drushba ſ. Florijana, to ne- ſrezho svediti, urno sa ognjeno ſhkodo podelila. Naj vam bodo neſrezhni Mednijani vſim, ki niſte ſhe v bratovſhnji ſ. Florijana veliki ſvarivni isgled! —Zhe naſhim nagovoram ne verjamete, naj vaſ ſaj neſrezha in nadloga nesavarvanih pogorel- zov h perſtopu te bratovſhnje ſpodbode. Kratkozhaſnize. (Nekimu grajſhaku), ki je bil slo sadol- shen, pravi njegov prijatel: „Zhuditi ſe Njim mo- ram, de morejo ſhe mirno ſpati." „O kaj bo to" — mu olikan dolshnik odgovorí — „jeſt ſe pa ſhe bolj zhes tó zhudim, kakó morejo le moji poſoj- vávzi mirno ſpati." (Na ſomnju) nekdó kupi kónja s tem per- ſtavkam, de mora biti bres vſe napáke (falerja).— Drusiga dne ga she nasaj prijesdi in prodajávzu rezhe, de je konj na deſno okó ſlép! — „E ja!“ — mu prodajávez odmaje in pravi: „Prijatel, kaj ne veſh, de tó ni nobena napáka; ampak le ne- ſrezha sa konja! (Popotnik) je v neki goſtivnizi zhes nozh oſtal, kjer pa nemore savoljo preveliziga ſhuma piv- zov kar ozhèſa ſtiſniti. Vſtane ter pride is gorne hiſhe v ſpilnizo, in rezhe kerzhmarju: „Ljubi moj ozha! sbudite me, sbudite jutro prav sgodaj; po poti gredé ſim jih sgubil 200 goldinarjev, rad bi jih najdel, jih pojdem iſkati nasaj." — Pivzi to ſliſhati ſi pomignejo in ſe poberéjo vſi po verſti od ondot, denarjev iſkati. In naſh popótnik ſe pa mirno bres ſkerbi sopet ſpat podá. (Neki perléten neoshenenez) da eniga dne ſvoji hiſhni sa navádno potrébo 11 funtov go- vejiga meſá. — Ali, kakor ſe doſtikrat rado sgodí, kader prave goſpodine per hiſhi ni: lih táka ſe tudi tému ſamoglávzu póje. Le sa ſvojo mavho 60 ſkerbna hiſhna je meſó kam drugám obernila, in goſpodarju toshila: „Ta slodjeva mazhka mora od hiſhe priti, lih kar mi je vèſ koſ meſá posherla!" Molzhe gre naſh dragi mosh v kuhinjo, sgrabi v jesi nedolshno mazhko, in pravi: „Şatan zherni! sdaj bom vidil, kam je meſó priſhlo; jo na tehtnizo vershe, svediti koliko teshí. Ravno 11 funtov je bila teshka. —" Reſ je — pravi ſvoji hiſhni — 11 funtov meſá je tukaj, kje pak je le ſedaj mazhka oſtala? — Rauhensteingasse Nr. 932 poslati vtegnilo. Cena perve knige bo 40 krajcerjev srebra. Celo delo bo v treh knigah na svetlo prišlo." „Podpisani tudi prosi slavno vredništvo, de bi njegov napoved bukev v ilirskimu pravopisu na- tisniti dalo, in serčno želi, de bi se gor imeno- vani pravopis, kteriga so skoraj vſi drugi Slav- jani gor vzeli, tudi med včenim Slovencam če dalej bolj razširjev, in de bi, če ravno ni mogoče cele novize v temu pravopisu natiskati saj polo- vico, de bodo tudi drugi Slavjani vaše novice brati zamogli. Grof Orsat Počić r./s.“ Dobrovnican. Napoved bukev (knig.) Iz Dunaja smo nasledni dopis prijeli: „Slav- ne dela dubrovniških pesmenikov leže, k veliki škodi narodniga kniževstva, večidel v rokopisih ali v starih knigah zaveržene, in nepoznane. Pa tudi tacih zbirkov bo vsaki dan manj, in zato mislim, de bo celi Slavjanski skupščini drago zvediti, de bo na Dunaju in že drugi mesec v ilirskim pravopisu: „Slavjanska Antologia" iz rokopisov dubrovniških pesmenikov z pristav- kam narodnih pesem na svetlobo dana." „V temu izboru bo kakor v vencu spleteno naj bolj dušeče cvetje dubrovniškiga vertnarstva, ktero vsaki rodoljub lahko zadobiti more, in vidil bo, kako so naši stari pred četiri sto letmi govorili in pisali, in mogoče mu bode se njih krasote na- gledati, njih izglede slediti in doseči. Perva kniga bo samo naj ſtaršij pesmenike 15. in 16ga véka obderžala. V ti dobi je naše stihotvorstvo vsake versti pesem rodilo, kakor nam najstarij Juri Daržic izgled ljubavniga petja daje, v kteri versti se Zlataric jako izvišuje; ravno tako najdemo v pesmih mladiga Maroje Dar- žica in Nalježkovica izgled dramatike, v Ve- tranovicovih, Čubranovicovih izgled ba- lad, v Demetricovih, Bobalicóvih in Ra- njinovih izgled vestnih (moralnih) in druzih lepiga nauka polnih pesem, v Naljeskovicóvih, Ranjinovih bogoljubnih, v Lukaricovih in Babulinicovih prestavke iz gerčkiga, i. t. d. Od vsih teh pesmenikov bo naša kniga nekoliko pesem obderžala, in naberavec je zato nar veči skerb imel, de bi ta kniga najboljši dela raznih verst pesmeništva obderžala; tako hoče pokazat različnost mere slogov, ktere so se naši stari po- služili." „Podpisani naberavez prosi tadaj slavno vred- ništvo, de bi Ono po kmetijskih in rokodelskih novicah negovo podvzetje našim enonarodnim bratam Krajncam, Korošcam, Stajercam i. t. d. na znanje dati, in zraven vse rodoljube pozvati, de bi po vsih krajih, kjerkol se naš jesik razumi, imena gospodov podpisvavcov po- pisati *) in jih doli podpisanimu na Dunaj S radostjo se vdamo gosp. Groſovim željem in povabimo z tém vse naše brate slovenskiga naróda k obilnim podpisu na »Slavjansko Antologíjo.«Vrednik téh »Noviz« je pri- pravljen tistim, ki se zavoljo tega sami na Dunaj oberniti ne mislijo, to delo in oskerbnost prevzeti in hoče, ako se jih bo kaj več deležnikov vkupaj zbralo, njih imena na Dunaj gospodu izdajatelju oznaniti in od ondot imenovane knige pri- jemati. Naj se tadaj tisti gospodje, ki napovedano antologijo vdobiti žele, v frankiranih pismih sémkaj oglasijo. Kar pa posledne gosp. Grofove želje zavoljo ilirskiga pravopisa zadene, bomo pri pervi priliki od tega kaj več govorili, kir tazih želj čes dalje več slišimo. Vredništvo. Kmetovski pregovori za mesec Malitraven. (Ta mesec ima 30. dni. Solnce stopi v znamnje bika.) Celo leto nema toliko dni, kolikorkrat Malitra- ven vreme spremeni. — Če zdaj germi, se kmet slane več ne boji. — Kolikor pred st. Markam žaba reglja, toliko po st. Marku počiva molkla. — Suhi Traven-mali, kmeta žali. — Lepi, suhi post pomeni žitno rodovitnost. — Slana v tem mescu je bolj ne- varna, kakor po leti toča, ali suša soparna. — Če se krokar okol st. Jurja zamore v žito skriti, bo v jeseni obilno mlatiti. — Ak penica poje, pred ko terta bersti, se kmet dobre letne veseli. — Polne lune sijanje, če ga oblak ne zaderži, drevesno cvetje vkup vleče in zaduši. — Če v Malitravnu gorak dež zemljo rahljá, bo žetva bogata in jesen volná, — Ak je Malitraven preveč gorak, se Velikitraven okrene navpak. — Malitraven z navade rad pobira jagneta mlade. — Malitravnov sneg gnoji; Sušcov sneg kazi. — St. Jurja gerdo vreme lisico iz jaz- bene izžene; če je pa lepó, jo še 14 dni nebo. — Veliki petek deženi dobro letno pomeni.— Pogled v pretezhene zhaſe. Pred 260 léti ſo is Amerike krompír v Europo per- pelali. „ 255 „ je sazhel Anglijan V. Lee nogovize tkati. 254 „ ſo jeli kúkala (perſpektive) narejáti. 246 „ ſmo v Eſtrajh krompír dobili. 236 „ ſo toplomére (Thermometer) snajdli, in 232 „ pa povékſhaje (Mikroſkop). 224 „ ſo v Genovi pervo loterijo napravili. 203 „ ſo ſe jeli nar pervizh po poſhti vositi. 200 „ je priſhel pervi srakomér (Barometer) med ljudi. 161 „ ſo na Dunej kofé dobili. U Ljubljani U Krajnju Shitni kup. 3. Malitravna. fl. kr. 2. Malitrav- na. fl. kr. I mernik Pſhenize domazhe banaſhke „ „ 1 „ Turſhize . „ Sorſhize . „ Ershi . „ Jezhmena Proſa . Ajde Ovſa . „ 23 26 8. 28 54 35 — — — 40 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Josheſ Blasnik.