vme/L šček KATEHEZE Spisal Jožef Kragelj, dekan v Tolminu. i I. zvezek. Drugi natis. Z dovoljenjem prečastitega goriškega knezo-nadškofijstva. 1912. Založil Jožef Kragelj, dekan v Tolminu. Natisnila tiskarna Družbe sv. Mohorja v Celovcu. . .. /1. Opomba. Te katehuzv no deloma posnete po knjigi „ Volhtilndige Ku-techenen fur die untere KIoshc der kathoUschen I'olksschule oon (i. Met/. Fmburg m Breisgau;. Herdersche Verlagahandlung". Namenjetie ko v pni vrsti katehetom, ki urijo prvence; saga/ pa Ijo po njih. veroučitelj tudi o višjih razredih pri razlaganji in ponavljanji katekizma. Pisatelj. 115223 Und. Znamenje sv. križa. Prve dni šolskega leta uči in privaja svetni učitelj otroke-prvence reda. Uči jih sedeti, vstajati, roke držati, hoditi. Kaže in razlaga jim stvari, ki so v šolski sobi itd. Pa tudi križ delati in pred ukom in po uku moliti uči jih že prve ure šolskega pouka. Katelietova dolžnost je paziti, da se nauče otroci bogoslovno in slovniško pravilno moliti. Želeti je, da bi se katehet in učitelj glede molitvenih besedi dogovorila. Nekako čudno in nepedagogično je, če moli učitelj na pr. ..blagoslovljena", katehet pa ..blažena". Ali eden zdrava" Marija, drugi ,.češčena" Marija v enem in istem razredu. Tudi na izgovarjanje posameznih besedi naj bi gledala oba in vadila prvence izgovarjati vsako besedo tako, kakor gre. Človeka ušesa bole, ko sliši, kako izgovarjajo na pr. besedi ,,v6ra" in ..varujem" celo učenci v višjih skupinah. * n * Katehet naj se z učenci najprej nekoliko seznani. Potem naj jih uči delati kril. — Otroci naj se vadijo pravilno delati znamenje sv. križa. Ravno, po konci naj se drže; levo roko naj devajo nekoliko pod prsi. Prste desne'Toke naj drže skup, pa rahlo stegnjene. Palec naj bo nekoliko oddaljen od njih; križ naj se dela z notranjim delom palca, ne z nohtom. Navada, delati križ sfc stisnjeno roko (s pestjo), ni prava. Križ. ki ga delajo na čelu, ustih in prsih, naj bo zares križu podoben, ne pa zmes vseh mogočih pretvar. Ni pa tako lahko, kakor bi kdo mislil, privaditi otroke delati križ pravilno in spodobno. Kateheti, ki niso novinci v tej stroki pastirstva, ved6 to iz skušnje. Otroci naj gledajo, kedar se križajo, na sveto razpelo na steni. Oko jim pove, kako jim je treba palec vleči, da naredi z njim križ praviloma. Tudi ne bo morebiti napačno, ako jim l* 4 katehct s kredo na tabli pokaže, kako naj se dela križ. Da ne sme pa biti verončitelj le z zunanjostjo zadovoljen, um6 se samo po sebi. Pomfn križa naj se vcepi otrokom v sreč. Najlepšo priliko za to mn ponnja nank o presv. Trojici* I. Bog. 1. En Bok — povsod pričujoč. O Bogu bom danes z vami govoril. — Koliko je Bogov? En sam Bog je. — Ali veste, kje je Bog? Kedar molite »Oče naš", rečete: ,.Oče naš, kateri si v nebesih*. Kje je torej Bog? V nebesih je. — Ali pa je samo v nebesih? Ne, povsod je. — Imenujte mi nekoliko krajev, kjer je Bog. — Cerkev, hiša, šola, polje, travnik, gozd, gora ... 2. Bog — vseveden. Ker je Bog povsod, ve tudi in vidi vse. — Ali veš, kaj se godi zdaj pri vas doma? Zakaj ne veš? Zato, ker nisi doma. Ali vč pa Bog? Zakaj pa ve? Ker je na našem domu. Ali veš, kaj se godi zdaj v šoli? Vem. - Kako to, da veš? Zato, ker sem tu in vidim. — Ko hi pa okna trdo trdo zaprl, da bi bila tema v šoli: ali bi vedel, kaj se tu godi ? Ne bi vedel. Zakaj ne? Zato. ker bi ne mogel videti. * Pred vsako molitvijo treba vselej počakati, da otroci misli zberejo, da je vse tiho; potem naj začnejo križ delati razumno in spoštljivo tako-le:. Roko od prs do čela naj vzdignejo toliko počasi, da lahko izgovorijo besedo: ,7 imenu" ■ ko se dotaknejo čela in prvi križ naredž. naj rečejo: nOčeta": ko spuščajo roko spet doli proti ustom, naj reko „»'»>" prekrižajo usta: *Si>ui": ko je roka med usti in prsi, reče se: „»« »celega*; kedar naredijo križ na prsih pa: „Duha". Slednjič, ko roki sklepajo: „Amen-. — Z eno besedo: križci se delajo pri besedah „0&te", „Simt", in ^Duha": vse drugi' besede so manj bistvene in torej vmesne. o AJi tudi Bog ne vidi v temi? — Kaj dela tvoj sosed v klopi, vidiš. Ali pa vidiš, kaj misli? Bog pa ve, kaj misliš. Znane so mn celo tvoje najskrivnejše misli. * * * Jakec in Anica sta bila sama doma. Jakec reče Anici: ,.Pojdi z mano ter poiščiva si dobre jedi". Anica mu odgovori: „Pojdem s tabo, če veš kje tak kraj, kjer naju ne bode nikdo videl". .,Nu", reče Jakec, ..pojdiva v mlerniro, tam bodeva smetano ■ lizala". Anica odgovori: „ Videl bi naju tam sosed, ki cepi drva na dvorišču". ,. Pojdi pa z mano v kuhinjo", dejal je .Takec, „v kuhinjski omari je poln lonec medu in vanj bodeva kruh pomakala". Anica veli: rTam naju utegne videti soseda, ki sedi in prede pri oknu". ..Zatorej pojdiva v klet jabelka jest", reče .Takec, ,.tam je tolika tema, da naju nihče ne more videti." Anica odgovori: „,Takec moj ljubi! misliš li, da bi naju tam nihče ne videl? Ali nič ne veš o tistem očesu nad nami. katero zidovje predira in tudi v temi vse vidi?" .Takec reče prestrašen: ..Prav govoriš, sestra moja! Bog vidi naju tudi tam, kjer naju ne more videti človeške oko. Zatorej nikjer ne delajva, kar ni prav." Bog vse vidi, Bog vse v6, greh se delati ne sme! Bog nas pa ne vidi le, kedar smo hudobni, vidi nas tudi, kedar dobro delamo. Dobrega otroka je Bog vesel. Kad ga ima. Kedar molite, ali kedar vam doma kaj ukažejo, mislite si: Bog me vidi, lepo bom molil in hitro ubogal, da me bo imel Bog rad in pa da pridem k njemu v nebesa. 3. Bog je — duh. Rekel sem vam, da je Bog tu v šoli. Vidim pa ga ne in tudi vi ga ne vidite. Zakaj pa ga ne vidimo? Ali vidiš soseda v klopi ? Kaj vidiš na njem ? Glavo, roke itd. Bog pa nima glave, ne rok..., — duh je, torej ga ne moremo videti. H 4. Kug v treh osebah. Slišali ste, da je en sam Bog. Koliko je pa božjih osth 't — Božje osebe so tri. Kaj pa je oseba? Glej, oseba si ti in tvoj prvi in drugi in... sosed v klopi. Povej mi, koliko oseb je v klopi, v kateri sediš? Ali bi mi pa mogel povedati, koliko oseb je danes v šoli? Opazka. Otroci naj štejejo, če znajo že toliko šteti. S tem se oddahnejo in pojem oseba se jim vtisne živejše v spomin. Ti in tvoji sosedje ste človeške osebe, ker je vsak izmed vas človek. Oče, Sin in sv. Duh so tudi (tri) osebe, pa ne človeške, ampak božje; ker Oče je Bog. Sin je Bog, sv. Duh je Bog. * * * Rekel sem: Ti, in ti in ti ste osebe. Tri človeške osebe ste. Povej mi, koliko vas je pa ljudi? Trije ljudje ste. — Oče. Sin in sv. Duh so tudi tri (božje) osebe. Ali so pa tudi tri Bogoci ? Ne, le en Bog so vsi trije skup. Oče je Bog, Sin je Bog, sv. Duh je Bog. Kako se imenujejo vse tri božje osebe skupaj ? Vse tri božje osebe skupaj se imenujejo presveta Trojim. Trojica jim pravimo, ker so trije. * * * Božje osebe so tri, Bog je pa le eden. Tega ne nmemo, verovati pa moramo, da je tako. Ta nauk je skrivnost. Naša pamet je ne more razumeti. Nerazumljiva je bila tudi sv. Avguštinu, čeravno je bil visoko učen. Poleg morja je hodil sv. Avguštin in skrivnost presv. Trojice premišljeval. Na bregu morja ugleda mladeniča sedeti, ki je z žličico vodo iz morja v jamico plal. ..Kaj pa delaš?" popraša sv. Avguštin dečka. „Morje prepoljem v to jamico," odgovori deček. ,.To ni mogoče," pravi sv. Avguštin. ..Kako bi preplal neizmerno morje v to jamico in pa s to žlico?" Fantič mu odgovori: „Poprej izpoljem jaz vse morje v to jamico, kakor boš ti razumel sfe svojim umom prečndno skrivnost presv. Trojice." 5. Bog je večen. Ali je Bog Oče starejši, kot Bog Sin in Bog sv. Duh? Ne, vse tri božje osebe so enako stare: od vekomaj so. 7 Ti si starejši, kot ta tn, ker si prišel j>rej kot 011 na svet. Tvoj oče je starejši, kot ti, ker je bil pred taljp na svetu. — Kedaj bi rekli, da je Bog Oče starejši, kot Bog Sin? Ko bi bil prej kot Bog Sin tu. Ali je pa bil prej? Ne, vse tri božje osebe so od vekomaj. Bog Oče, Bog Sin in Bog sv. Duh so bili zmeraj, niso nikdar začeli biti; nobeden ni bil prej, kot drugi. Torej Bog Oče ni starejši kot Bog Sin, ali pa kot Bog sv. Duh. 6. Bog je vsemogočen. Vse tri božje osebe so enako mogočne. Kedaj rečemo, da sta dva otroka enako velika? Če je eden prav tako velik, kakor drugi. — Vse tri božje osebe (Oče, Sin in sv. Duh) so enako mogočne, pomeni: Oče je tako mogočen, kakor Sin in sv. Duh. Koliko pa je mogočen Bog Oče? V apostolski veri molimo: ,, Varujem v Boga Očeta vsemogočnega stvarnika." Vsemogočen (= vse more) je tisti, ki ima moč, da stori lahko vse, kar hoče. Bog Sin je prav tako mogočen, kakor Bog Oče; torej mu je moč, vse storiti. Ko bi ne mogel vsega storiti, ne bi bil Bog. Vsemogočen je tudi Bog sv. Duh, ker ... II, Bog je vse ustmril O Bogu sem vam povedal že marsikaj. Slišali ste, da more vse, kar hoče, ker je vsemogočen. Bog je tudi veliko storil. Naredil je veliko lepega. O tem boste slišali danes. 1. Kedar ste zunaj na poti ali pa na polji in pogledate kvišku, kaj vidite gori? Nebo. Časih je oblačno, to je z meglami zakrito. Kedar je pa'jasno, vidimo je prav lepo. Višnjevo (plavo) je in kakor streha raztegnjeno nad poljem in hišami. Zad za tem nebom je pa še drugo in lepše neb<'), ki ga ne vidimo. Pravimo mu nebesa. V nebesih so angeli in svetniki. Tje gori k njim pridete tudi vi; zdaj ste na zemlji. Prostoru, na katerem ljudje živijo, pravimo zemlja. In kdo je naredil oboje, nebo in zemljo? Bog. 2. Po dnevi je na nebu solnce. Sije in ob enem greje. Solnce je prav veliko, veči je kot zemlja. Nam se zdi majhno. 8 ker je daleč od nas. fle greš na hrib in gledaš ljudi, ki hodijo po cesti, zdijo se ti majhni. Zakaj pa? Zato, ker so daleč od tebe. Ko bi tica letela več sto let noč in dan v eno mer, ne hi priletela do solnca. Tako daleč je od zemlje. In glejte, to veliko in lepo solnce je ustvaril Bog. * * * 3. Zvečer gre solnce v zaton (za božjo gnado) in nekaj dru-zega se prikaže na nebu. Mesec (luno) vidimo in zvezde. Zvezd je toliko, da jih ni moč prešteti. Nebo je kar nasejano ž njimi. In kako se svetijo in migljajo! Lepo jih je gledati, kaj ne? Tudi mesec in zvezde je naredil Bog. Kako je mogočen! * * * 4. Na zemlji rastejo mnogovrstne rastline, majhne in velike. Sadna drevesa s slastnim sadjem (jabelka, hruške, črešnje, češplje...). V gozdu smreke, jelke, hrasti, bukve ... Na vrtu lepe cvetlice, na jiolji trava. Vse to imenujemo z enim imenom rastline. In vse te rastline, od kod so? Bog jih je naredil. * * * 5. Tudi živali so na zemlji. Nekatere živč na suhem (konj. krava, vol, pes, mačka ...), drage so v vodi (ribe). Spet dragi* letajo po zraku (tiči). Vse te živali je Bog naredil. Rastline in živali in vse drago je naredil Bog in ker jih je Bog naredil (ustvaril), pravimo jim stvari božje. Povedati vam pa moram tudi, kako jih je naredil. Le lepo poslušajte! Kedo je naredil šolske klopi? Mizar (tesar). Ali jih je naredil iz ničesa? Ne, imeti je moral les. Če ima mizar le les in nič drazega, ali mi more narediti iz njega klopi? Ne, imeti mora tudi orodje: stražec (ohlič), žago itd. Pa tudi če ima orodje in ga dene tje k lesu in reče: ..Klop naj bo," ali bo klop? Ne, z orodjem mora tudi delati. S stružcem mora dilje skobljati (oblati), z žago žagati, z limoni limati, z žreblji pribijati. Pa tudi če ima orodje, ali naredi ž njim klop v trenotku? Ne, delati mora več ur: času mu je treba, da izdela klop. Ali je Bog, kedar je ustvarjal neb6, solnce, mesec, zvezde... tudi tako delal? Ne, le rekel je: naj bo in bilo je. 9 Bog bi bil lahko vse to v enem trenotku ustvaril; le hoteti in reči bi mu bilo treba, pa bi bilo. Ni ustvaril pa vsega h kratu, ampak polagoma, eno po enem v šestih dneh. Prvi dan je ustvaril svetlobo, da se je videlo. — Drugi dan nebo (podnebje). — Tretji dan suho zemljo in rastline, pa morje in vodi. — ("-etrti dan solnce, da sije po dnevu, mesec in zvezde, da svetijo po noči. — Peti dan ptice pod nebom in ribe v vodah. - Šesti dan Hrino in laznino (lazeče živali) in poslednjič — človeka. Sedmi dan pa je Bog počival in je ta dan blagoslovil in posvetil. III. Bog vse vzdržuje. Šolske klopi je naredil mizar v svoji mizarnici. Ko so bile dodelane, pripeljali ali prinesli so jih sem v šolsko sobo. Zdaj sedite vi v njih, k letu bodo sedeli v njih dragi. Mizar ne skrbi več za klopi, odkar jih je dal iz rok, pa vendar obstojijo in obstanejo še mnogo let brez njegove pomoči. Ali je tudi se svetom tako? Ali bi mogel svet obstati, ko bi Bog zanj tako nič ne skrbel, kakor ne skrbi mizar za prodane klopi? Ne, bi ne mogel obstati; razpadel bi. Kaj pa dela Bog, da svet in kar je na njem ne razpade? Vzdržuje ga. Kaj je to? Sem poglejte pa poslušajte! V rokah imam črnilnik. Ko bi ne držal roke pod njim, pasti bi moral na tla in ubil bi se. Ves svet bi razpadel, ko bi ga Bog ne vzdržaval. Kako dela pa to? — Doma imate v loncih ali pa v lesenih posodah nageljne. Kaj stori sestra (mati, teta), kedar je zemlja okoli njih suha? Zalije jih. Kaj bi bilo z nageljni, ko bi jih ne zalivali včasih? Oveneli bi in se posušili. Z zalivanjem vzdržujemo nageljne. Oče ti daje živež. Ko bi več dni zaporedoma ne imel kaj jesti, kaj bi bilo s tabo? Oslabel bi in umrl. Oče te vzdržuje z jedjo. To isto dela Bog s celim svetom. Ljudem daje živeža, kolikor ga potrebujejo, da ne umijejo. Nekoliko ljudi vsako leto 10 umrje, Bog pa stori, da se rodijo drugi in na njih mesto pridejo. Vsako leto se kaka žival po nesreči ubije, kako pa mesar zakolje. Živine pa vendar ne manjka, ker Bog skrbi, da se rodijo zmeraj druge živali. Kako dolgo bo pa Bog vzdržaval stvari? Dokler se mu bo zdelo prav. Kedar jih ne bo hotel več vzdržavati, tedaj bo konec sveta. IV. Bog vse vlada. Bog vse vlada. Kaj pomeni pa to? Najprej vam povem, kako vlada vaš oče doma. Tebi pravi: pojdi v šolo, bratu reče: ženi past. Sestri ukaže: pojdi po vode, bratu pa: pojdi po drva, po sen<5. Ko bi oče tako ne vladal (ukazoval), kaj bi bilo pri hiši? Zmešnjava bi bila. Včasih bi ne imeli ne s čim kuhati, ne kaj piti. Živina bi ne imela kaj jesti. Kakor vlada oče pri vas doma, tako vlada Bog na svetu. Solncu reče po leti, da naj greje; oblakom, da naj dajo dežja. Ko bi solnce po leti ne pri-. pekalo in oblaki ne dajali dežja, kaj bi bilo? Nič bi prav ne rastlo in zorelo in živeža bi nam pomanjkavalo. * * * S tem, da Bog tako modro vlada, tudi skrbi za vse. Kedo skrbi za vas doma? Oče. On skrbi, da imate vsi jesti in s čim se oblačiti. Bolj še kot oče, skrbi Bog za vse. On skrbi za rastline. (Kaj so rastline, veste že). Kako skrbi za rastline? Solnce in dež daje ob svojem času, da morejo rasti. — Bog skrbi za živali. Kako pa? Trave jim daje in druzega živeža. Še bolj pa skrbi Bog za ljudi. Od Boga imamo življenje. Bog nas je ustvaril. Od Boga imate živež. Povej, kedo ti je dal danes jesti? Mati. Rekli smo pa, da nam daje Bog jesti. Kaj si pa jedel? Kruh. Iz česa je kruh? In moka, od kod je? In kedo je dal rži in ajdi rasti? Od koga ima torej mati kruh? 11 Od Boga imate stamcanje in obleko. Hiše so iz kamenja. Kamenje je Bog ustvaril. Obleko so ti dali stariši. Iz česa pa jo obleka? Kedo je dal lanu in konopljam rasti? Tvojega tovariša obleka je volnena. Volno ima ovca. Ovco pa je Bog ustvaril. Od kod imaš torej obleko? Kako nam je Bog dober! Koliko- nam je že dal in nam daje še vsak dan! Kaj stori priden otrok, če mu kdo kaj da? Zahvali ga. Ko bi ti kdo dal lepe bukve, ali bi ga ne zahvalil za nje? — Bog ti daje pa vsak dan še kaj boljšega, ali si mu pa hvaležen za to? Kozalija je prišla iz šole domov. V izbi najde na mizi jerbasček poln najlepšega grozdja. Krstna botra (nuna) ji ga je bila poslala. To ti j«' bila vesela! Ves popoldan je ni bilo dru-zega. kot hvala: kako rada me, ima nuna. ,,Kaj ne, mati, da jo smem iti že danes zahvalit?" „Prav," reče mati, „da si dobri nuni h val-vri ;t. Povedati ti imam pa še nekaj druzega. Bog ti daje vsakdan jesti, včasih še kaj boljšega, kot je grozdje. Zakaj pa na Bom tako redko misliš? Zakaj te moram tolikrat priganjali k molitvi zjutraj in zvečer, pred jedjo in po jedi?" Rozalijo je bilo sram. Oči je pobcsila in materi obljubila, da bo za naprej Bogu bolj hvaležna. V. Angeli, Kaj je Bog ustvaril na nebu, veste že. Ustvaril je solnce, mesec in zvezde. Zad za zvezdami je pa še drugo nebo. Nebesa mu pravimo. Ali je' pa pustil Bog nebesa prazna? Ne, ustvaril je v njih angele. In pa koliko jih je ustvaril! Zvezd na nebn ne moremo prešteti: preveč jih je. Tudi angelov ne moremo šteti, toliko jih je Bog ustvaril. Zato pa pravimo, da jih je ustvaril brez števila. Kaki so bili angeli takrat, ko jih je Bog ustvaril? Dobri so bili. Kedaj pravimo otroku, da je dober? Če rad moli in hitro nboga. Tudi angeli so bili taki. Radi so molili Boga in pa hitro so ga ubogali. Bili so pa zavoljo tega tudi srečni. 12 Dobrega otroka imajo stariši radi in mu naredijo včasih kako veselje. Oče mu prinese s sejma nov klobuk, ali pa kaj druzega. Mati mu dž kaj boljšega jesti. Tudi Bog je imel angele rad, ker so bili dobri in jim je napravil v nebesih veliko veselje. Pa še nekaj druzega vam povem o angelih. Telesa nimajo. Nimajo ne oči, ne ušes, ne rok, ne nog. Čisti duhovi so, zato jih tudi videti ne moremo. Angeli so tudi umni in modri. Znajo veliko, vedo veliko več kot ljudi«- Vsega pa ne ved6; vse v