Velja za celo leto 4 krone. Izhaja vsak petek z datumom prihodnjega dneva. Dopisi naj se frankujejo in pošiljajo uredništvu lista „Mir“ v Celovec, Pavličeva ulica št. 7. Osebni pogovor od 10 do 11. ure predpoldne in od 3. do 4. ure popoldne. Bok opisi naj se samo po eni strani lista napišejo, druga stran naj bo prazna. Bokopisi se ne vračajo. Dopisom je treba za odgovor priložiti poštno znamko. Denar naj se pošilja točno pod napisom: Upravništvo lista ,Mir‘ v Celovcu, Vetrinjsko obmestje št. 26. Naročnina naj se plačuje naprej. Za in serate se plačuje po 20 vin. od garmond-vrste vsakokrat. Glasilo koroških Slovencev Leto XXIX. Celovec, 10. kimavca 1910. Štev. 37. mednarodni liberalizem zoper koroške Slovence. Liberalizem je največji škodljivec Slovencev in se je kot tak še v vseh za slovenski narod odločilnih zadevah pokazal: Liberalizem je ločil maloštevilni narod slovenski v dva tabora/ijDtako': njegovo odporno silo zmanjšal. LiberalizemtkWrL Slovencem značaje in s tem kvari narod.\^fe|e-~ ralizem je del koroških Slovencev požrl £^pn, da jih je gnal v nemškonarodni tabor. Libera--, ližem, kojega lupina je „naprednjaštvo“ in svoboda, kojega jedro je pa hinavščina in laž, tudi še sedaj straši med koroškimi Slovenci in išče, kje bi kakega trdnega slovenskega kmeta pod krinko ,.narodnosti“ ujel v liberalne mreže; da je narodnost liberalcu deveta briga, smo se že čestokrat prepričali. Na jeziku nosi slovenski liberalec v enomer narodnost in narodnost in samo narodnost, a dejanja njegova so protina-rodna. Slovenski liberalci se radi družijo z nemškimi, če je treba udariti po katoliških Slovencih, ne oziraje se na to, ali ima pri tem narod škodo ali ne. O tem smo se zadnji čas iznova prepričali ; videli smo, kako brezvestno se liberalci igrajo z narodovim imetjem. Besna Židinja. Vedeli smo, da bodo skušali naši narodni nasprotniki izrabljati Kayser-Weissovo zadevo tudi proti Slovencem, da bi na en mah ubili dve muhi, kakor pravi pregovor. Menili smo pa, da se ne bo našel list, ki bi si upal to javno — lagati. Pa žid še nikdar ni bil izbirčen v sredstvih. Tako je židovska „Neue Freie Presse“ ne na očiten, pač pa na zvit način skušala spraviti koroške Slovence v zvezo z denarnim polomom nemških krščanskih socialcev. Brez vsake zveze in brez vsakega povoda je dunajska Židinja poročala, da je „polom hkrati težko preboljiv udarec tudi za slovenske klerikalce, proti katerim da je po celi deželi in zlasti pri kmetskem prebivalstvu največje ogorčenje11. To je že več nego drzna trditev. Našo stranko nemški polom nič ne briga, slovenske posojilnice so že skoro vse po priporočilu strankinega vodstva pri ,.Zadružni Zvezi11 v Ljubljani, nobena izmed slovenskih posojilnic ni pri nemškem polomu interesirana, in vendar se drzne Židinja — lagati, je pač stara naša sovražnica. Škodo bi res lahko trpele naše posojilnice, ali ne zaradi denarnega poloma med nemškimi krščanskimi so-cjalcj, ampak zaradi laži, ki jih na tihem med trosijo nemškonacionalni agitatorji, baje vrsti učitelji, da bi zbegali naše ljudi in Ili Tj ml j e začeli jemati popolnoma varno naložene Ikfge iz slovenskih posojilnic in bi tako oškodovali sebe in slovenske posojilnice! Laž, ki jo je spravila v svet „Neue Freie Presse11, so takoj ponatisnili — seveda tudi samo tako ovinkarsko — graški nemškoliberalni listi. Tudi ti seveda si ne upajo trditi, da so pri polomu interesirani slovenski denarni zavodi, ker se bojijo roke pravice. Pišejo tudi samo, da bomo ta udarec tudi Slovenci težko preboleli, nevedni bralci pa si nehote morajo misliti, da smo Slovenci res udeleženi pri tem nesrečnem polomu v nemških vrstah. To zlobno pisarjenje je že nemškim krščanskim socialcem preveč; njihovo koroško glasilo „Karntner Tagblatt11 piše z ozirom na to sledeče: „Najboljše si je privoščila „Neue Freie Presse11, ki je pisala, polom je „težko preboljiv udarec za slovenske klerikalce!11 „Ne teh, ampak ravno nemške kmete zadene udarec, ker je centralna blagajna organizacija krščanskosocialnih nemških posojilnih društev.11 „ Staj ere11 — sovražnik slovenskega naroda. Da pri tej gonji ni izostal edini slovenski politični list, ki ga izdajajo za Slovence najstru-penejši sovražniki Slovencev, „Štajerc“, se ni čuditi. Ta list se živi od samih laži, hinavstva in obrekovanj in je največji madež na telesu slovenskega naroda. Ta je moral seveda vse druge liste v očitnih lažeh prekositi, čeravno mora vedeti, da pride taka očitna laž že črez par dni na dan. Pa kaj to njemu! Saj se živi od laži! Poglavitno mu je, da bi slovenske denarne zavode oškodoval in namen je zanj dosežen! „Štajerc“ je o Kayser-Weissovi zadevi raz- pravljal po svoje in se je drznil zapisati sledeče: „V tej Weissovi centralni kaši so združene tudi vse slovenske posojilnice. Te posojilnice bodejo tudi bržkone vse svoje denarje iz* gubile. To je tako velikanska brezvestnost, da smrdi do neba!11 Da, tvoja falotska predrznost, brezvestnost in lažnivost, „Štajerc“, že res smrdi do neba! Ne verjamemo, da bi se bil kdaj kak list drznil poročati tako očito in ob enem zlobno laž, kakor je storil „Štajerc“, zanašajoč se očividno na „nemške porotnike11 pred sodiščem! Morda se je ta ali oni že nasedel „Štajer-čevim11 lažem in dvignil iz povsem varnih, trdnih slovenskih posojilnic težko prisluženi denar in se tako brez potrebe oškodoval, ker bo — izgubil obresti. Za škodo naj se zahvali „Štajercu“ in bo vedel zanaprej še kdaj verjeti lažniku vseh laž-njivcev, ki se mu načeloma sploh ničesar ne sme verjeti! Vprašamo pa se pri tem nehote: Državni pravdnik, ali si spal, ko si prebiral „Štajerca11? Res je, da nobena slovenska posojilnica ni več pri centralni blagajni ! Brezvestno liberalno časopisje. Najžalostnejše poglavje v tej zadevi je pa pisava slovenskih liberalnih listov. Ti bi bili poklicani, da naše ljudstvo poučujejo, mu odkrivajo resnico in povedo, da Slovenci s polomom nemških krščanskih socialcev nimamo prav ničesar opraviti; njihova dolžnost bi bila, da naše ljudstvo, ki mu ne preti nobena škoda, pomirijo in tako obvarujejo ljudstvo in slovenske denarne zavode, ki bi res trpeli škodo, ako bi začeli vložniki dvigati svoj denar. Liberalni listi vedo, da bi dvignjen denar naši ljudje naložili v nemški h in povečeni ne tako trdnih posojilnicah kakor so naše. Tu pa so zopet pokazali, da jim je ljudski blagor deveta briga! Samo da bi mogli v kalnem ribariti in udariti, če tndi z najgnusnejšimi sredstvi, katoliške narodne stranke«! Toda to nezaslišano falotstvo liberalnih listov se bo nad njimi še kruto maščevalo ! Ljudstvo jim bo potegnilo krinko z obraza in jim pokazalo hrbet. Prepričani smo, da bodo storili isto Podlistek. Na Plešivcu. Gospod urednik! Zadnjič sem se podal na Plešivec, nedeljo popoldne je bilo. Solnce tako žgoče, da bi si na njem pekel lahko krompir, če bi ga imel. Ležal sem vrhu hriba v travi in zabodeno motril lepo slovensko trobojnico, ki je plapolala na visokem drogu nad menoj. Naenkrat pa začujem od druge strani gore grgrajoče sopenje. Ozrem se in vidim, da se kobaca navzgor po vseh štirih neroden hribolazec. Ko se mi približa, se pa ne malo začudim: bil je Ožbetov Nace iz Ljubljane, tisti Nace, s katerim sva predlanskim tepežkala na Notranjskem in so naju potem v Ljubljani aretirali. Komaj sem ga spoznal, revež se je precej izpremenil. „Tristo komarjev, kaj je pa tebe ljubljanska srajca prineslo sem gor na Koroško?11 se začudim nad njim. „0 serbus, Clovčan! Kaj s’ še živ? Veš, jest ne morm neč več gibat!11 toži ves zasopljen in mi poda svojo debelo roko. „Ta prklet Ple-šiuc me je pa zdelu! Zadnč, k’ sem biu na Tri-glau se me ni godiu tku slab, čeprou je menda za par metrov viši kokr ta Plešiuc, za gotov pa ne vem, miru nism še ne Triglava ne Plešiuca.11 Zvali se po teh besedah poleg mene v travo kot snop. „Ti, Nace, poglej, kako je tu lep razgled na slovenski Rož, — Ali imaš mogoče pri sebi daljnogled?11 ga vprašam. ,.A1 miš, de sem Samotar al pa dohtar Ba-riglc, k se n’kamer ne upata brez rešpetlina?11 „Ali ju ti poznaš?11 „Kaj je ne be poznov, saj smo ble zadnč skep na Golic. Prouzaprou Samotar je biu in je jes-kou se svojmo velikmo rešpetlinom dohtar Bari-glca tam po spodnje-koroškeh dolinah, pa ne vem če ga je najdn, menda neč. Jest sem pa rajš tacajt ležou tam zad u škalah in uleku svoja dreta in špaga, pa mal klobas sem tud jemu u žokle.11 „Ali danes nisi vzel nič s seboj?11 „Oja, pa sm že snedu še prej k sem šu iz Iblane. — Ti, kje pa je tle gor planinska koča? Veš, jest sm že lačn.11 ,,Planinske koče ne rabimo na Plešivcu; glej tu doli je narodna gostilna, lahko si privoščiš, kar hočeš!11 „Dobr, pa še nekej ti morm preb povedat. Sej b te že pisou*pa nism vedu, če s še u Clone, — prouzaprou pa ne znam pisat, sam iblanska Špraha mal kraclam. — Veš, zadnč je biu u Iblan tale cloušk Močnk.11 „Kakšen Močnk?11 „No ja, kaj ga ne poznaš? Ta vaš žepan Motnec, al kako se mn že pran, je pršu zadnč na naš slovensk shod u iblansk kazin. Tku je govoru in nas nadušal ze slovenska stvar, de so marskirmu prou po herpt tekle souze!11 „Saj on je vendar Nemec!11 „Kaj, on Nemec? Bulš zna slovensk kokr jest al pa ti! Clouc je žihr veslu, k ma tacga Slovenca ze žepana! Medva sva se kmal seznanla u Iblan. Ko pa je šu zvčer nazaj, b ga pa kmal retiral.11 „Zakaj ?“ „Veš na pangof se je zmotu, je mislu, de je u Clouc, pa je zahtevou slovenska karta, poti so ga pa hoti ’retirat. Sreča je bla, de sm biu jest zraven in sm polcaje pregovuru. Veš, mene usi iblansk kifelc dobr poznaja! Neumnu je pa naredil, da zahteva slovenska karta. Kje pa se dobo slovenska karta — nkir, prou nkir ne! Na iblansk grad boja zdej delal tramvaja, tam se boja morbet že duble slovenske karte, derge pa nkir ne, prou gvišn da ne!“ Zdaj se začuje pod nama v gostilni lepa slovenska pesem, ki naju oba privzdigne na noge. „Kdu pa tku lep poje?11 me vpraša Nace začuden. „To je menda slovensko pevsko društvo iz Celovca, ki je danes tu na izletu,11 mu odvrnem. „Kaj mate u Clouc tud slovensk društvu? Motnec pa me je reku, de ni nobenga slovenskga pevskga društva u Clouc. Reku je prouzeprou, de so per useh nemškeh pevskeh društvah tam narbulš pevc skoru sam Slovenc, de pa rajš nemšk pojeja, ker je bel nobl. — če so pa u Clouc take slape, me pa nkul ne bo vidu tist vaš mest, prmaruš da ne! — Pejma raj dol u oštarija, jest sm že lačn in žejn. Pa se tud tle gor tku neč ne vid!“ „Kaj si ne boš nič ogledal te lepe slovenske okolice, Nace?11 „Miš, de plezam jest zatu na gore in hribe, de b poti dol gledu? Kaj miš, da sm tku naumn! Jest grem na hribe zatu, de se loba u kakh škalah mal naspim, saj doma tku nemam nkul časa!11 tudi vsi pošteni elementi, ki se sedaj nahajajo v liberalnih vrstah ! „Korošec“, vreden pajdaš „Štajerca“. Nezakonsko dete „Korošec“ je poročal z dne 3. septembra dobesedno : „Pred par leti so hoteli Brejc, Po d gore in Krek zapeljati slovenske koroške posojilničarje, da bi pristopili k-nemški klerikalni zadružni zvezi. Vsled odločnega nastopa naših narodnjakov se je to preprečilo. Zdaj pa je nastal pri tej zvezi velik „krah“, radi katerega vzdigujejo ljudje denar iz nemških klerikalnih posojilnic. Razumljivo je, da bi tudi slovenske posojilnice trpele radi tega, če bi se svoj čas ta protinarodna namškoklerikalna nakana in namera posrečila lepi trojici „narodnih voditeljev0 kakor so Brejc, Podgorc in Krek“. To „Koroščevo“ poročilo je od prve do zadnje črke izmišljeno in zlagano. Ravno nasprotno od tega, kar podtika ,