družba in armada TEODOR GERŠAK Poti vključevanja žensk v usposabljanje za obrambo države v Švici - zibelki demokracije Spremembe, ki jih v zadnjem stoletju prinaša hiter razvoj tehnike in tehnologije oboroževanja, so razširile področja delovanja oboroženih sil in povzročile razne spremembe v tehnologiji vodenja vojne. Vojskovanje se je s fronte razširilo na celotno ozemlje vojskujoče se države, cilji vojaških operacij niso več samo vojaški viri, temveč sistematično uničevanje urbanih območij. To izkazuje potrebe po vključevanju vseh življenjskih področij v obrambo in nas opozarja - kar je dokazala tudi druga svetovna vojna - da bistveno večja žrtev vojne postaja civilno prebivalstvo. Spremenjeni načini vojskovanja zahtevajo uvajanje novih profilov kadrov, nove vojaške rodove in službe v armado. Z druge strani pa takšna širitev pojma vojne, predvsem razsežnosti njenih učinkov, zahteva zaščitno usposobljenost celotnega prebivalstva, kar pa pomeni nujnost sodelovanja žensk v obrambi dežele in preživetju njenega ljudstva. O tem razmišljajo mnoge dežele in v zadnjem desetletju so v več državah spoznali, da bi bilo dejstvovanje ob morebitni vojni zaradi pomanjkanja usposobljenih delov prebivalstva močno otežkočeno in da si sodobna družba ne more več privoščiti odpovedovanja možnosti, da bi tudi ženske s svojimi sposobnostmi prispevale k obrambi dežele in preživetju njenega ljudstva. To področje pa je kljub temu še vedno v večini držav izvzeto in velikokrat v razpravah o sodelovanju žensk v obrambi dežele slišimo argumente, da so za delo na tem področju ženske zaradi posebnega življenjskega ciklusa manj primerne kot moški. Tisti, ki še uporabljajo takšne argumente, pa spregledujejo dve dejstvi. Prvo, da se je položaj žensk v sedanjem času močno spremenil in da je vedno več žensk, ki želijo svoje sposobnosti uveljaviti tudi na drugih življenjskih področjih. Ti pojavi so izraz spremenjenih predstav o delitvi opravil med moškim in žensko v sodobni družbi. Vedno bolj se uveljavljajo stališča, da družbene dolžnosti in pravice ne morejo biti deljene po spolu. Drugi razlog izhaja iz preozkega in zastarelega tolmačenja pojma vojne, pa tudi obrambe dežele. Oba sta postala bistveno širša pojava kot samo oboroženi sestavini vojne, ki jo vodijo oborožene sile. Sodobna obramba obsega vse resorje družbe in zahteva vključevanje vseh struktur. Za izpolnitev teh zahtev pa je treba iskati širše rešitve in ne samo tistih, ki temeljijo na vojaški oziroma bojni usposobljenosti dela prebivalstva. Sodobna obramba dežele zahteva celotno pripravljenost in usposobljenost družbe in njenega prebivalstva. Tu ne moremo izvzeti niti ženske populacije, čeprav moramo kot posebno življenjsko obliko upoštevati materinstvo. Razlikovati moramo prispevek in usposobljenost za delovanje v vojni na področju socialne politike, ekonomske politike, civilne zaščite itd. od čisto vojaške usposobljenosti za vodenje oboroženega boja, čeprav tudi tega ne gre izključiti. Za en članek je celotna problematika preširoka. Problem bom zato zožil na eno samo državo, tj. Švico, ki si v zadnjh letih pospešeno prizadeva, da ga optimalno in učinkovito premosti. Zanimiva je, ker je znana predvsem po politični pa tudi delovni zapostavljenosti žena, po drugi strani pa je kot nekdanja zibelka evropske moderne demokracije zanimiva zaradi demokratičnosti reševanja problema, oblikovanja predloženih rešitev ženskega usposabljanja brez služenja vojaškega roka in stališč švicarske javnosti do posameznih rešitev. Kot je v tej državi običajno, so za premostitev problema najprej ustanovili posebno delovno skupino, ki je začela delati leta 1971. Od takrat naprej, še zlasti pa v zadnjih petih letih, se v javnosti veliko razpravlja, na to temo se izvajajo razna raziskovanja in iščejo najbolj optimalni načini vključevanja žensk v obrambne zadeve. Delovna skupina, ki je omogočila vsakemu posamezniku dati pismeni predlog, je zbrala več kot 4000 mnenj, posvetovala se je z več kot. 400 različnimi državnimi, družbenimi in drugimi institucijami in organizacijami in sprejela okoli 3900 različnih individualnih predlogov.1 Okoli 1650 mnenj je bilo zelo podobnih, medtem ko so ostala izražala precej različne predloge. Obstoječa znanstvena dela in celotno zbrano empirično gradivo so sistematizirali, izdelali so osnutek za razpravo, izoblikovali več rešitev in jih ponudili v razpravo kantonalnim vladam, političnim strankam, ženskim organizacijam, vojaški zvezi, raznim organizacijam, osebam, pristojnim za reševanje problema, in zainteresiranemu prebivalstvu. 1 Delovna skupina K je posvetovala s: - poitntnimi iirankami: AN (Nacionalno akcijo). UDC (Demokratično centralno zvezo). JUDC (Mladinsko demokratično centralno zvezo). PS (Švicarsko socialistično stranko). POCH (Organizacijo švicarskih progresistov). PST (Švicarsko zvezo dela). PLS (Liberalno tvicarsko stranko). PRD (Švicarsko radikalncMlcmokzatično stranko) m PEP (Evangelijsko narodno stranko). - ekonomskimi nntanzaei/ami SC (Konfederacijo krščanskih Švicarskih sindikatov). I SP (Zvezo ivicarskih državljanov), ASE (Švicarsko zvezo učnel|tkth zborovj. SA (Švicarskim zdzuženjem avtonomnih sindikatov). USS (Sindikalnim združenjem Svkc). SSE (Fcdcraajo švicarske družbe zaposlenih) m AM (Švicarskim združenjem umetnikov); - itmkiml or%ID lahko vstopijo Svicatke prostovoljno med 18 in 35 letom starosti ' Novembra 1948 je Švicarska vlada izdala odlok o povojnem delovanju FHD m opredelila možnost in vkl|učcvait|c žensk med 18. in 35 letam Vstop je bil prostovoljen, obveznost pa to prijavljene izpolnjevale v obliki 27-dncvncga uvajalnega tečaja in sedmih ponavljahuh I J-dncvmh tečajev, tako da je skupna obsežnost /natala 118 dni 4 Zasnova civilne zaJčite Švice iz 1956. leta temcl|i na potrebah 0.8 milijona ljudi, zdaj so vanjo vključili le 520.000 pripadnikov izurjenih Za ženske jc tudi ta opredeljena na prostovoljni osnovi Vanjo se lahko vključujejo ženske po dopolnjenem 16. letu starosti, prostovoljnost sčlanjcvanja žensk jc bila opredeljena le v letu 1959 vojaške in obramboslovne poklice. Druga skupina vzrokov leži globlje, predvsem v zakasneli družbeni in politični enakopravnosti švicarske žene. v modernih emancipacijskih gibanjih, ki vsebujejo tudi antimilitaristične poteze, v kasnejših spremembah vrednotenja žensk, obrambe in armade, kar še vedno povzroča sodbo, da tradicionalna vloga švicarske ženske sodelovanje v obrambi avtomafično izključuje. Te občutne praznine in razlike zahtevajo v današnjem času rešitve. V ta namen je bilo na to tematiko po uvedbi volilne pravice za žene leta 1971 izvedenih več anket, ki so zajele ženske in moške. Anketiranje leta 1973 je pokazalo, da se 78% prebivalstva strinja s povečanim sodelovanjem žensk v obrambi dežele, 19% je to potrebo zavrnilo, 3.5% pa o tem ni imelo določenega mnenja. Podobne so številke iz leta 1979, ko so bila ponovno zastavljena nekoliko spremenjena vprašanja, tokrat samo ženskam. 73% žensk se je odločilo za povečano sodelovanje žensk v službah brez orožja in le 4% je bilo takih, ki bi bile pripravljene uporabljati orožje. Tako kot leta 1973 je bilo 19% anketiranih mnenja, da ženske ne sodijo v uniformo. Ankete, ki so izpraševale moške in ženske skupaj, so pokazale, da glede teh vprašanj ni razlik med spoloma in kažejo, da se o posebnem življenjskem ciklusu ženske ne da več govoriti. Kaže pa se razlika pri različnih starostnih skupinah, saj sta mlajša starostna skupina (20-29 let) in starostna skupina nad 60 let večinoma odklanjali delo žensk v vojaški službi.5 20 do 25-letne starostne skupine so vojaško službo odklanjale v 21%, nad 60-letne pa v 26%, medtem ko ženske srednjih let (30-39) izkazujejo to stališče samo v 12,8%. Podobna slika z dvema poloma se kaže pri opazovanju porazdelitve odgovornosti po šolanju. Anketiranke z osnovno izobrazbo odstopajo s 25% krepko od tistih s srednješolsko izobrazbo, ki svoj delež prispevajo okrepljeno. Visokošolski absolventi gledajo na ta problem sicer kritično, a še vedno priporočljivo. Naraščajoče nasprotje tej vrsti emancipacije žensk pa je pogosto v taboru »absolutnih tradicionalistov« in »nasprotnikov emancipacije« med starejšo generacijo in med slojem z nižjo izobrazbo na eni strani ter kritičnimi nasprotniki armade na drugi strani. Zadržanost bo bolje razumljiva, če pri odgovoru upoštevamo pripadnost določeni politični stranki, kar je razvidno iz tabele. Pacifistično motivirani nasprotniki pri levo usmerjenih somišljenikih stranke odklanjajo žensko vojaško službo iz tradicionalistično patriarhalnih motivov. Za žensko službo brez orožja se večinoma izrekajo pripadniki meščanskih strank, majhen delež teh pa trdi, da služba žensk v uniformi ni združljiva z njihovo žensko vlogo. Glede potreb po večjem vpoklicu žensk v teritorialno obrambo se kaže minimalna pripravljenost za prostovoljno sodelovanje. ' Danes se okrog 15% viehSvicark nikoli v tivljenju nc poroči, ta trend pa seie povečuje Žensk, ki se prvič poročijo do 24. tela starosti. je pnblihw V> Tako ima več kot 60% novorojenih otrok matere v statusu med 20 in 29 let Približno V) vseh zakonskih parov pa nuna otrok. Statistike kalejo te znano letnjo po porastu družin z dvema otrokoma, kalijo pa tudi vedno bolj strmo padajoči trend rojstev pri tenskah. siarejiih od 35 let. Odnos političnih strank do »žensk v uniformi«6 levičarska stranka Mehanska stranka Klerikalno tradicion. stranka Drugi Ne pripada stranki Ženske ne sodijo v uniforme Razširjene službe brez orožja za ženske Služba z orož- 19,4% 74,8% 11% 83% 22,9% 74% 11,3% 76,3% 24,5% 68.6% jem oz. vojaška obveznost za ženske 5,8% 6.0% 4,0% 12,4% 6,9% 100% 100% 100% 100% 100% Leta 1973 so bile pripravljene samo 4 od 10 žensk obiskovati tečaje. Prizadevanja za obvezno sodelovanje žensk med starostno skupino od 55 do 74 let jc največ 23% in se znižuje na 12% pri mlajših. Pripravljenost za sodelovanje žensk v teritorialni obrambi7 . Skupaj MoSki Ženske 15-24 25-34 35-44 45-54 55-74 Prostovoljno Obvezno 79 83 18 14 75 21 84 82 12 16 79 20 78 73 17 23 Ne vem. nimam mnenja 3 3 3 4 2 1 5 4 Skupaj 79% vprašanih se zavzema za prostovoljno sodelovanje žensk v obrambi. Presenetljivo je, da se ženske bolj izrekajo za obvezno sodelovanje žensk v armadi kot moški. Možno je, da več anketiranih žensk izraža to mnenje zaradi političnih pravic, pridobljenih pred dvema letoma. Zveza švicarskih ženskih organizacij zagovarja na podlagi izvedene ankete med članicami iz leta 1979. ki je postavila na prvo mesto geslo »enake pravice za moža in ženo«, zmanjšano službeno obveznost obveznega izobraževanja v nevojaških območjih celotne obrambe. Zelo jasno upada pripravljenost za obvezno sodelovanje sorazmerno z upadanjem starosti. Pogostejši so odgovori »ne vem« pri mlajših in pri obeh starejših starostnih skupinah. Pripravljenost za sodelovanje žensk v teritorialni obrambi lahko nami* Vil R. Mcvcf. Vrcdlkitli m wcdmrtcniJ iiicinicpi prebivalstva ' Vir: Anketa 1973 (Podatki «o navedem v odstotkih). gujc na določeno negotovost pri tem vprašanju. 12% nasprotnikov stalne armade govori v prid obvezne službe v teritorialni obrambi, kar lahko razumemo kot enako vrednotenje moških in žensk. Rezultati anket med leti 1973 in 1976 podpirajo teze, ki zahtevajo tudi soodgovornost pri zaščiti družbe. Toda bolj kot država zahteva neko »obvezno silo«, toliko manjši je prostovoljni prispevek žensk. Nazorno je pripravljenost švicarskih žensk za prostovoljno sodelovanje v obrambnih silah prikazana v grafikonu o prijavljanju v FHD in Rdeči križ od leta 1946 do 1985. PRIJAVLJENI 1946 1950 1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 LETO Iz grafikona lahko razberemo, da je bilo v obdobju od leta 1948 do 1963 močno nihanje in da se je trend prijav zmanjševal. Močno nihanje navzgor in navzdol je verjetno posledica psiholoških učinkov svetovnih političnih napetosti. Ti dogodki so povzročili večje prijavljanje v organizaciji. Pod vplivom odklonitve volilne pravice za ženske leta 1959 doseže število prijavljenih v letih 1960 in 1961 svojo prvo najnižjo točko. Ponovni vzpon leta 1962 si lahko razlagamo z zaostritvijo hladne vojne, kubansko in berlinsko krizo. Po letu 1963 do 1970 svetovni politični dogodki in še posebej intervencija v ČSSR leta 1968 ne vplivajo vidno na prijavljanje. Po letu 1970 narašča število prijavljenih v dveh obdobjih, leta 1972 in 1979. Brez podrobnejše analize sta možni za to dve razlagi. Prva je vsekakor pridobitev volilne pravice za ženske 1. 1971, ki je za ozko usmerjene ženske pomenila določeno moč po pravilu »enake pravice - enake dolžnosti«. Iz tega sledi večja motivacija za delo v obrambi dežele oziroma za sodelovanje v armadi. Drugi razlog je močna informativna dejavnost takratnih vodij FHD. Pri Rdečem križu je bil do leta 1972 podoben razvoj kakor pri FHD. vendar pa tu zasledimo več prijavljanja. Število prijavljenih prične upadati po letu 1968 z vmesno konico v letih 1977 in 1978 in traja še danes. Leta 1976 prijave za FHD prvič presegajo prijave za Rdeči križ. Stanje v obeh organizacijah je možno ugotoviti šele, če se dejansko stanje primerja s potrebami, ki pa bi jih lahko odločili glede na sedanje in dolgoročne potrebe. Potrebe obrambnih sil po pripadnicah FHD Leto Stanje Potrebe Primanjkljaj v % 1965 7 5300 ? 1974 1575 3929 60% 1977 1584 3350 55% 1982 2600 3090 16% Potrebe obrambnih sil po kadru RK8 Leto Stanje Potrebe Primanjkljaj v % 1961 7192 9459 24% 1971 6374 6459 1% 1980 4566 6625 31% 1983 4336 6625 34% Primerjanje stanja in potreb kaže občutne praznine, ki še po drugi svetovni vojni9 z manjšimi izjemami zmanjšujejo. Za mobilizacijsko popol- * V letu 1983 je bilo v Rde«cm križ« vojalko razporejenih okoli 7000 žensk. ne imemo pa zanemarili približno enakega IteviLa Jem*. ki so samo aktivne članice te organizacije, vojaiko pa niso vključene. * V drugi svetovni vojni to se ženske lahko vključevale samo v saniteto. oskrbo, kuhanje, vojno pol to in letalsko opazovanje. V teh službah so opravljale dela puklicnih medicinskih sester, pomožnega medicinskega osebja, voznice pri RK, dela pri posameznem ali skupnem vpoklicu v itabc enot. strotcptsna dela. blrantska dela. dela pri poiti z golobi, dela v tekstilni in konfekcijski itadustnji. dela po vpoklicu v vojaike tabore za evakuiran« m beguace. dela v itabih in sodstvih naborniških skupin Najbolj množično so sodelovale v medicinskih ekipah Rdečega krita. Po podatkih konec decembra je bil v letih 1940 in 1941 dotok novoprijavljenih zelo majhen (leta 1941 je bilo v armadi 18 000 žensk, leta 1942 pa 23.046 žensk). Kasneje se je dotok novoprijavljenih povečal, tako da )c biki leta 1942 v armadi 20.953 žensk, od tega 700 novoprijavljenih.leta 194320.337In 1349novoprijavljenih.leta 194420 324ia l6l2novoptijavljenih.30.6.1945p. 19 124 žensk. Oduotkovno je bilo 15. 6. 1942 angažiranih v saniteti 69.7% žensk, oskrbi 6.3%. kuhane je bilo 2.5%. pri izdelovanju oblačil in opreme 3.8%. delu v vojni poiti 0.5%. administraciji in delu v (tabih 10.8%. letalskem opazovanju 2.3%. v pottni službi z golobi 2.8%. Podatki na dan 30. 6. 1945 se oduotkovno le neznatno razlikujejo Med vojno sta se izoblikovali dve skupmi pripadnic ženske, ki so bile pripravljene sodelovati v vojatkih akcijah kjerkoli m kadarkoli, in ženske, ki bi sodelovale le v akcijah v bližini bivalHča in le. kadar bi bilo potrebno Pozneje sta