GLASILO KRI ZA SLOVENSKO NARODNO MANJŠINO TRST - 22. decembra 1990 - Leto XLII. - Štev. 22 - Petnajstdnevnik - Quindicinale - Abbon. postale - Gruppo II-B/70% - 700 lir DELO - glasilo KRI za slovensko narodno manjšino - Direktor ALBIN ŠKERK - Ureja uredniški odbor - Odgovarja FERDI ZIDAR - Uredništvo in uprava: Trst, Ulica Capitolina 3, tel. 764872-744047 - Dopisništvo v Gorici: Ulica Lecchi 2, tel. 0481/84436 - Poštni tekoči račun 14454342 - Letna naročnina 12.000 lir - Stavek ZTT, tisk Edigraf, Ul. del Montecchi 6 .......................................................................................................................asa.tu.aiBiia—...m Veliko zadoščenje za novi zakon o mejnih podrocj J r j Slovenski senator Spetič je izrazil veliko zadovoljstvo ob vesti, da je poslanska zbornica dokončno potrdila besedilo zakona o mednarodnem sodelovanju mejnih področij Italije z vzhodno Evropo, kakor ga je pred nekaj tedni izoblikovala pristojna komisija v senatu. S tem je torej zaključen dolgoletni postopek sprejemanja zakona, ki bi moral postati operativen še pred koncem pomladi. Zato pa je potrebno, da se podviza deželni svet Furlanije - Julijske krajine, ki mora s svojimi zakoni določiti nekatere izvršilne norme, kot so kriteriji za razdelitev podpor slovenski manjšini v Italiji. S tem v zvezi senator Spetič poudarja dejstvo, da zakon izrecno poudarja, da so te podpore slovenski manjšini namenjene v prehodnem obdobju, v pričakovanju globalnega zaščitnega zakona. Ne gre, torej, za kritje dosedanjih podpor Dežele nekaterim slovenskim kulturnim ustanovam iz obstoječe zakonodaje, pač pa za dodatne podpore, ki izhajajo iz posebnosti njihovega položaja in upoštevajo stisko, nastalo zaradi dosedanje ravnodušnosti države in Dežele. Pomembno je, da zadevni zakonski člen predvideva soglasje slovenskih organizacij in torej dogovor med deželno oblastjo in predstavništvom manjšine. To pomeni, da je sedaj naša skupna odgovornost oblikovanje takega enotnega predstavništva, ki bo dober sogovornik Dežele in bo zares odražal kulturno in politično razčlenjenost naše skupnosti v vseh treh pokrajinah, kjer živimo. Spetič je zatem izrazil prepričanje, da bo izvajanje zakona prispevalo k spremembi dosedanje podjetniške miselnosti in spodbudilo usmeritev k tržaške- .: mu naravnemu zaledju, ki je srednjeevropsko, zato pa najprej slovensko. Naša skupnost ima v tem sodelovanja veliko izkušenj in prav je, da se aktivno vključi v vse pobude in programe, ki p predvideva zakon, začenši s finančno družbo v Pordenonu, ki bo skrbela za spodbujanje mešanih podjetij na Vzhodu in servisno-dokumenta-cijskim središčem v Gorici, za katerega je izrecno predvideno sodelovanje z obstoječimi raziskovalnimi središči. Zakon predvideva tudi večjo veljavnost slovanskih in drugih vzhodnoevropskih jezikov v univerzitetnem in specializiranem študiju, potencirano vlogo devinskega Zavoda združenega sveta in ustanovitev vseučiliške-ga središča za večjezično vzgojo, ki postane pomembna opora manjšini pri uveljavljanju kulture sožitja in medsebojnega kulturnega oplajanja. Spetič je končno izrazil zadoščenje, ker je zbornica potrdila njegov člen, ki izrecno ukinja vse “Palamarove dekrete”, ki so slovenskemu gospodarstvu preprečevali dejavnost v tržaški pokrajini. Ta člen utegne postati za Slovenijo prvo pomembno “okno v Evropo”, za slovensko manjšino pa prilož- Senator Spetič je besedilo zakona poslal veleposlanikom vseh zainteresiranih držav srednje in vzhodne Evrope ter Balkana, a ga je tudi osebno orisal pristojnim vladnim predstavnikom v Pragi in Budimpešti, med nedavnim obiskom zunanjepolitične komisije senata v teh državah. V tem smislu upa, da bo lahko nove norme podrobneje opisal tudi odgovornim v Sloveniji. RAZPRAVA ZA DEŽELNI PRORAČUN i|'!l ''' ,. Tovariš Budin zahteval da Deželni svet FJK posluje tudi v slovenščini V četrtkovo proračunsko razpravo v deželnem svetu je posegel tudi svetovalec Budin (KPI), ki je osredotočil svojo pozornost na vprašanja šolstva ter na vprašanje odnosa Dežele do nase narodnostne skupnosti, in to še posebej v luči načrtovanja zakona za kraško območje ter v luči komaj odobrenega zakona za obmejna območja. Glede ukrepov za Kras je Budin dejal, da mora biti Dezela sposobna zagotoviti Krasu posebne norme, ki naj temu področju zajamčijo institucionalno enakopravnost v odnosu z mestom. Glede zakona za obmejna območja oziroma finančne postavke za kulturne dejavnosti sloven- ske manjšine, ki jo bo morala po zakonu upravljati Dežela, je Budin dejal, da mora Dežela čim-prej sprejeti svoj zakon, ki bo jasno določal kriterije za meritorno, objektivno in ne "strankarsko—politično” dodeljevanje prispevkov slovenskim kulturnim ustanovam ter načine soudeležbe slovenske manjšine pri tem odločanju. Budin je tudi podčrtal, da ti prispevki ne smejo enostavno zamenjati dosedanjih. Na koncu je Budin zahteval, naj se uvede možnost rabe slovenščine v deželnem svetu, ker bo s tem poleg vsega Dežela tudi ”po-častila” razloge avtonomije in specialnosti. PRORAČUNSKA RAZPRAVA ZA TRŽAŠKO POKRAJINO PRED PLEBISCITOM Zelena pomoč Podpora ii i* v. • našemu splahnen večini narodu Razprava o proračunu za leto 1991 tržaškega pokrajinskega sveta je osvetlila vso upravitelj-sko nesposobnost odbora, da bi pokrajinsko ustanovo res vodili po novih zakonskih določilih. Zakon 142 o krajevnih upravah (toda pred njim že deželni zakon 10/88) poverja namreč Pokrajini vlogo koordinatorja manjših upravnih teles, “predvsem Občin”, še zlasti pa vlogo načrtovanja na pomembnih področjih kot so zaščita teritorija, kultura, ekologija, šport, izobraževanje, urbanistika itd... Sedanja pokrajinska uprava vlaga veliko energij zato, da utrjuje navzven svojo reprezentančno podobo, zelo zanemarja pa prvenstvene institucionalne dolžnosti (zasedba višje šole Da Vinci in protestno pismo slovenskih višješolskih dijakov zaradi neznosnega stanja šolskih poslopij za vzdrževanje katerih je pristojna Pokrajina, so le eden izmed dokazov). Tudi vprašanje odnosa do slovenske manjšine in do sožitja sploh je popolnoma odsotno v proračunskem poročilu, čeprav tudi na tem področju bi morala biti Pokrajina sposobna načrtovanja. Misli morda pokrajinska uprava, (ki je bila med drugim edina odsotna iz naše dežele na zasliševanjih senatne komisije glede Maccanicovega osnutka) nadomestiti te pomanjkljivosti s tem, da za nekaj 100.000 lir poviša podpore slovenskemu kulturnemu delovanju ali pa z ustanovitvijo Obalno kraške konzulte, ki po enem letu od ustanovitve nima še izdelanega programa niti nam ni dano vedeti kdo jo sploh sestavlja? Seznam bi se lahko nadaljeval. Še vedno ostajajo odprta vprašanja glede uporabne namembnosti raznih poslopij in stavb, ki so last Pokrajine; upravljanje sektorjev kulture, športa in rekreacije, ki je sedaj v glavnem v celoti sploh poverjeno Pokrajinam je deficitarno in sploh manjka neka globalna politika načrtovanja, ustanovitev agencije za mlade je še vedno, po petih letih, ostala le pri namenih, na področju skrbstva je Pokrajina zadnji hip vključila v svoj proračun postavko, kajti prehod teh pristojnosti na Občine, (na osnovi dež. zak. 33/88 in tudi državnega zakono-na 142) je, predvsem zaradi težav s tržaško Občino, zaenkrat neuspel; po šestih mesecih od kar je stopil v veljavo zakon 142 o krajevnih avtonomijah je naša Pokrajina v deželi edina, ki se še ni ustrezno spremila za proučevanje zahtevnega dela sestavljanja statuta, ki mora biti sprejet do junija 1991. Kot znano je bila pokrajinska koalicija do zadnjega v dvomu ali sploh lahko računa na večino glasov. Vendar so se stvari uredile: socialdemokrat, ki se že ponuja večini in je v stalnem konfliktu s pokrajinskim vod- stvom svoje stranke je takoj izrazil pripravljenost, da podpre večino in se pri tem proglasil za “neodvisnega” (naj samo pojasnimo, da je bil omenjeni svetovalec izvoljen najprej na listi zelenih - marjetice, nato je pristopil k socialdemokratom, sedaj pa...); zeleni Capuzzo, ki se je vzdržal pred glasovanjem in s tem rešil večino, upa, da bo v zameno dobil pooblastilo za mladinsko problematiko. Predstvnik SSk pa se je izrekel proti proračunu in to utemeljil z zelo ostro in kritično oceno glede zadržanja večine do njegove stranke in do njega osebno. Komunisti smo seveda glasovali proti proračunu. Obenem smo izrazili vso podporo zadržanju, ki ga je predsednik Crozzoli zavzel glede zadnjih vznemirljivih napadov na Rižarno. Želeli bi, da bi to odločnost in tako institucionalno avtoriteto uporabil tudi za reševanje drugih perečih odprtih vprašanj. NIVES KOŠUTA Uredništvo DELA vošči svojim bralcem vesele praznike in srečno novo leto Besedilo skupnega dokumenta z enotnega zborovanja o plebiscitu v Gorici: Dragi rojaki, V teh trenutkih zgodovinske odločitve, ko se pripravljate na odločilni korak na poti državne osamosvojitve in samostojnosti Slovenije, smo vam Slovenci v Italiji, kot neodtuljivi sestavni del slovenskega naroda, tesno ob strani. Prizadeto spremljamo in podpiramo vaša prizadevanja. Prepričani smo, da bo ta preizkušnja, skozi katero se udejanja zgodovinsko hrepenenje slovenskega človeka po lastni samostojnosti, močno vplivala na usodo vseh delov slovenskega naroda, tudi tistih, ki živijo zunaj meja Republike Slovenije. Slovenci v Italiji, ki živimo v posebnih pogojih, ko nam še vedno niso dane nekatere osnovne narodnostne pravice, smo vedno s pozornostjo spremljali dogajanje v matični domovini z željo, da bi prispevali svoj delež celovitosti podobe našega naroda. Za to bo storjen odločilni, zgodovinski korak z nedeljskim plebiscitom. Naša globoka želja je, da bi bili s tem vzpostavljeni najboljši pogoji za nadaljnji razvoj in blagostanje slovenskega naroda, kot tudi pripadnikov italijanske in madžarske avtohtone narodnostne skupnosti in drugih državljanov Republike Slovenije, kar bo v nedvomno korist ustvarjanja harmoničnega in miroljubnega sožitja v tem delu sveta. PRORAČUNSKA RAZPRAVA V ZGONIKU Zdaj je na vrsti občinski statut V torek zvečer je zgoniški občinski svet odobril proračun za leto 1991 in triletni programski načrt. Sicer sta bila oba dokumenta predstavljena svetovalcem že oktobra meseca, ko še ni bil odobren finančni zakon ter niso bili še definitivni termini za izglasovanje proračunov s strani občin. Za proračun so glasovali svetovalci Napredne liste (KPI, PSI in neodvisni) medtem ko sta se svetovalca Slovenske skupnosti vzdržala. Proračun predstavlja pomemben politični trenutek za krajevne uprave; žal pa postaja vedno bolj samo administrativni akt in to predvsem zaradi pomanjkanja finančne avtonomije občin. O vsem tem je spregovoril zgoniški župan Miloš Budin. Poudarjeno je bilo, da je odnos vlade do krajevnih uprav zelo negativen, da so obvezni finančni prispevki osrednjih oblasti vedno nižji, da se občine nahajajo s precejšnjimi primanjkljaji. Ob vsem tem pa se občinskim upravam kopičijo nove naloge in nove kompetence. Kljub vsem tem negativnim okoliščinam pa proračun Občine Zgonik skupaj s triletnim programskim planom nakazuje glavne smernice upravljanja in bodočega razvoja občine. S precejšnjo težavo je odboru uspelo ohraniti nespremenje- ne vse tiste postavke, ki zadevajo socialne storitve, šolstvo, občinske otroške vrtce, kulturo in šport, vzdrževanje in dodatno opremljanje obstoječih struktur, smetarsko službo in druge stroške za tekoče delovanje. Nujno pa je bilo seveda zvišati nekatere samoprispevke in davek na smeti, ki pa so še vedno nižji v primerjavi z nekaterimi drugimi občinami v pokrajini. Kar pa zadeva javna dela je prvenstvena skrb občinske uprave uresničitev nekaterih objektov, za katere že razpolaga z načrti. Tako npr. enoteka v Zgoniku, pokriti balinarski stezi v Samatorci, metanizacija občinskega teritorija in druge. Zal pa je Občina tudi pri teh postavkah odvisna od drugih, od tistih ustanov, ki delijo prispevke za posamezne pobude (v prvi vrsti Dežela). In ravno sistem in metode podeljevanja prispevkov, ki večkrat penalizirajo tiste občine, čigar uprave niso politično omologirane sedanji večini na Deželi, je župan Budin na torkovi seji ožigosal. Sedaj, ko je proračunski dokument odobren, čakajo upravo nove obveznosti. Najpomembnejša je v tem okviru izdelava občinskega statuta, ki bo temeljnega pomena za bodoči ustroj in delovanje občin. DELO PREDJ