List 14. Gospodarske stvari. Ali naj južna železnica ali pa kmetovalci plačujejo dohodarino, to je, davek od dohodkov te železnice? V velikem kmetijskem dunajskem časniku „Wiener landw. Zeitg." smo pod gori navedenim naslovom te dni brali članek, ki po pravici spada v vrsto kmetijskih zadev, zato ga tudi mi uvrstimo kmetijskim člankom. Kako to? — nas utegne kdo zavrniti. Tako le — odgovorimo. Do letošnjega leta so lastniki te železnice, ki se po zemlji mnozih dežel z Dunaja v Trst in na Laško vozi, po pogodbi z avstrijsko vlado od leta 1867. bili dohodarine prosti, z letošnjim letom pa bi morali pričeti, ta davek plačevati,% ki je na 2 milijona gold, za vsako leto nizko cenjen. Cem bliže pa prihaja čas plačila, tem bolj išče železnica tajnih in očitnih potov, da bi še za novih 10 let bila davka prosta. Lastniki južne železnice so res Čudni svetniki; med tem, ko laški vladi strežejo z napravami novih železnic, katerih so Lahom uže toliko zidali, da kolosalna železniška mreža na Laškem 456 milj dolgosti znaša, ee branijo zidanja postranskih železnic in postrežljivi biti avstrijski vladi in njej prepuščajo, naj ona sama zida, kar hoče, — a še več! Ker železnice po laških deželah podjetnikom ne donašajo zaželenih dohodkov, marveč so jim sem ter tje v škodo, se izgovarjajo lastniki južne železnice, da morajo primanjkavo pri laških železnicah pokrivati z dohodki avstrijske železnice. Ker ni nobena skrivnost, kako bogate dohodke vlečejo upravni svetovalci vsako leto od te železnice, — da general-direktor sam na leto in dan 80.000, reci osemdeset tisoč gold.!!! plače dobiva in še mastnih tantiem vživa, — da se leto in dan na tisoče osob po tej železnici v 1. razredu brezplačno vozi itd. itd., je pac upravičeno vprašanje: ali je prav, da bi lačna vrana sito pitala, to je, vlada naša kar zopet za 10 let 20 do 30 milijonov gold, v žrelo tej železnici vrgla, da ubo-zega kmeta pa neprenehoma za majhno njegovo zemljišče velike davke tirja? Ali bremena, ki jih nosijo kmetovalci, še niso dosto silna? Ali ne kažejo po vseh deželah razpisi eksekutivnih dražeb, da gre kmetija za kmetijo na kant? Tu toliko revščine in nadlog, tam pa sipanje denarja podjetju, ki tako silno denar za nič trosi! Ki tedaj čuda, da so uže celi kupi prošinj od kmetijskih družeb ? kmetijskih podružnic in občinskih zastopov različnih dežel bili izročeni državnemu zboFU, naj se na vso moč potegne za to, da prične južna železnica dohodarino letos plačevati, ker 2 milijona na leto državnega dohodka več na eni sami strani se uže nekoliko pozna za zmanjšanji bremen druzih strani. ,. Wiener landw. Zeitung" pa svojemu sestavku dodaja tudi spis „Neue freie Presse", katera v isti zadevi tako-le piše: ,,Razprave južne železnice z avstrijsko vlado zarad podaljšanja obroka, da bi južna železnica še dalje ne plačevala davka (Einkommensteuer), so med velikonoč* nimi prazniki državnega zbora se odložile in se bodo menda pozneje zopet pričele. Znano je pa uže zdaj to, da avstrijska vlada bi rada potegnila z ogersko in južni železnici spolnila željo, da se še za 10 let oprosti davka, ako bi vodstvo železnice dovolilo one koncesije, ki jih avstrijska in ogerska vlada želite. O tej zadevi dela zdaj kupčijsko ministerstvo studije, da stopi z jasnim programom pred državni zbor. In uže nekaj je, kar kaže, da hoče vlada 20 do 30 milijonov zopet za 10 let žrtovati južni železnici, in to je, da, čeravno po pogodbi od leta 1867. ima južna železnica dolžnost, dohodarino odraj tovati državni blagajnici uže od 1. januar ij a letošnjega leta, vendar avstrijska vlada v državni proračun za leto 1880. ni med dohodke vpisala dotičnega deleža." Tedaj zopet nov „fait accompli"! Tedaj zopet nenaden napad na „misera contribuens plebs!" Gospodje poslanci pazite, da ubogi davkoplačevalci ne trpijo škode, in uprite se odločno sili magjarski, ki nam zopet tukaj hoče škodo delati.