277 GLASBA NEKAJ EDICIJ KOMORNIH SKLADB Sedemdesetletnico skladatelja Cirila Preglja je Društvo slovenskih skladateljev počastilo z zbirkO' samospevov/ opremljeno s spremno besedo, ki govori o zaslugah gorenjskega skladatelja, kar zadeva Ijudsko-prusvctno dejavnost, in označuje zelo natančno njegove samospeve. »Kompozicijska struktura teli pesmic — tako beremo v predgovoru — »se drži okvira in prizadevanj, ki so jili začeli že Novi akordi z lepim, neoporečnim harmonskim stavkom ter s poljudnim,, dobrim klavirskim slogom. Neposredna prisrčnost njegove domiselnosti zlahka osvaja poslušalca. Pregelj se s tem v .ovojih originalnih kompozicijah uvršča med priljubljene poljudne skladatelje, ki ¦ . . zlahka najdejo pot do čustvenega sveta širokih krogov poslušalcev, ne da bi dovršenost oblikovne strani v njegovih skladbah postala kakorkoli oporečna.-^ Oznaika je zadeta. Toda mimo prisrčnosti teh samospevov — in to je nedvomno njihova najdragocenejša prvina — in mimo oblikovne neoporečnosti lahko poudarimo še nekaj. Pregljeva govorica je jasna in preprosta ter razodeva njegovo navezanost na harmonske obrazce naše boljše zboro\skc literature iz časov Novih akordov kakor tudi dvojni vpliv: v modulacijali in harmonskih postojikih čutimo pogostoma vpliv orglarske prakse — njegov oče je biil organist —, v izpeljavi solistične vloge in klavirskega stavka pa vpliv Pavčiča in njemu sorodnih mojstrov slovenskega samospeva. Obenem zaznavamo precej pogostoma nagnjenje k rabi novejših sredstev, kakor so na primer izrazite poznoromantične, že skoraj impresionistične alteracije pa tudi šest-tonska lestvica. Ritmični obraz Pregljevih samospevov se resda ne oddaljuje od umirjenosti romantične prakse, je pa nedvomno dovolj živahen in sproščen. Toda občutljivost v rabi vseh teh sredstev — najbolj tradicionalnih in rahlo modernističnih — odkriva odličen okus, smisel za tekoče, živahno pripovedovanje, rahločutno uravnovešenost. Oblikovna zgradba pesmi ni samo neoporečna (takšna bi lahko bila tudi najboilj akademska vaja), ampak je tudi živa, domiselna. Domiselna v sestavljanju vseh komponent v enoten, skladen, živ glasbeni stavek. ' Ciril Pregelj: Osem samospevov za glas in klavir. DSS, ed. št. 44. Ljubljana 1957. Izmed vseh teh samospevov mi je najbolj všeč Daj mi roko (J. Glaser), občutena lirska epizoda. V ostalih: Soidenje (I. Minatti), To si zdaj U! (E. Muser), Med žitom in hlasjem (C, Golar), Ce rdeče rože zapade sneg (M. Pugelj) in tri Zupančičeve pesmi Tiho se sklanja nad mano moja Ijubao, Ciciban-Cicifuj. Zorica — so spet svetle lirske epizode bolj posrečene od redkejših mračnih in dramatičnih momentov. Nekoliko konvencionalni in bledi se mi zdita le Tiho se sklanja in Med žitom, in klasjem. Spet ležijo pred mano trije zvezki Ramovševih skladb-, ki se bojo pridružili onim, številnim, ki so izšli pred mnogimi leti, in novejšim, ki sem jih že ocenil. In s temi tremi zvezki se starim pridružuje nova ugotovitev: kako je ta skladatelj delaven, vztrajen, plodovit! Mala suita: 1946. Sonata za klarinet: 1953. Violinska sonata: 1956. Te skladbe oklepajo desetletje dela in izkušenj in jih je zelo zanimivo prijnerjati. Vsem trem so lastne ista značilna prozorna diatonska govorica, iste melodične harmonske ritmične posebnosti, ki sem jih že označil v prejšnjih recenzijah Ramovševih del: to je slog, ki ga slovensko koncertno in radijsko poslušalstvo' pozna po večini Ramovševih del, po vseh pravzaprav, razen najnovejših, ki so nastala v letu 1958 in delno še v letu 1957. Tako se tudi te skladbe ne razlikujejo po slogu, po tehničnih sestavinah zvočne go^¦orice, in to niti spričo skromnega oblikovnega obsega skladbic, ki sestavljajo Malo suito. Pač se i-azlikujejo po vsebini, ki ustvarja vsakemu delu svojo lastno fiziognouiijo, in predvsem: po avtorjevem ochiosu do lastnega sloga, to je do sebe. Mala suita: Ramovš je komaj izkristaliziral svoj slog, svoj osebni izraz; ta suita je vsa in vseskozi Ramovševa; torej osebnost — izvirnost. Vse učinkuje sveže. Saj ne more biti drugače: avtor uživa že ob samem fizičnem dotiku z zvočnim svetom, ki si ga je sam ustvaril. Zato tako zelo rad preseneča sebe in nas z duhovitimi domislicami. In domislice se porajajo neprenehoma, bogato. Toda še: ob zvočnem gradivu in ob fizičnem užitku, ki ga ta posreduje, oblikuje Ramovš te skladbice povsem skladno, vešče, brez sunkovitih prehodov, zaključeno. Torej zrelost. In estetski užitek. Sonata za klarinet in klavir: minilo je osem let. Pot je šla v širino in globino. Slog, govorica, človek, to je ostalo nedotaknjeno. Isti zvočni svet, isti odnos do sebe, do glasbe, do sveta. Spremenile so se, oziroma rastle so sani