Poštnina plačana v gotovini. DEMOKRACIJA Leto III. - Štev. 4 Gorica-Trst, 28. januarja 1949 Spediz. in abb. post. II. gr. Urednlfit vo Ih uprava: Gorica - Riva Piazzutta Cona: Posamezna štev. L. » Maro6nina: Mesečna L. 6t Za inozemstvo mesečno L. 100 PoM. 6ek. ra«. St. 9-18127 Izhaja vsak petek Trst« Srednja Evropa r in Marshallov načrt Eden glavnih razlogov, zaradi katerega se tržaški italijanski na* cionalisti krčevito držijo stališča, da mora Trst pripasti Italiji, je bojazen, da bi Trst bil kot od? prto mesto prej ali slej obsojen, da se utopi v slovenskem morju. Zato ni brez pomena, če s čisto nepristranskega stališča preučimo to možnost. Sporno je, kdaj so Slovani pri* šli prvikrat v dotik z tržaškim mestom. Za dokončano pa mora* mo smatrati slovensko naseljevat nje v tržaški okolici v dobi Karla Velikega kot nam izpričuje znani ■nno pa mogli verjeti, da bo ta stroj uporabljal Goebbelsove me; tode reakcionarne zahodne kapi* talistične propagande. Propagando ljudskih demokrat oij proti Jugoslaviji je mogoče primerjati samo s propagando re* afkcdooarnih in fašističnih radij* skih postaj v dneh najhujše go* nje proti Sovjetski zvezi takoj po revolucija jn pa ob Hitlerjevem napadu. Razlika je samo v tem, da je •Sovjetska zveza imela tedaj proti sabi le propagando mednarodne reakcije, proti Jugoslaviji pa je •sedaj propaganda mednarodne re* akcije, propaganda držav ljudske demokracije in vrh vsega še pr o« paganda moskovske radijske po* »«•]>. Za razbitje Jugoslavije Z vsemi propagandnimi sredstvi skušajo razbiti neko prijateljsko državo. To je sovražna in proti* revolucionarna propaganda, saj jo v»dijo proti socialistični državi. V začetku smo na vse te stvari previdno odgovarjali in celo člane (partije zelo oprezno obveščali. Danes pa ima vsa stvar drugačen značaj in takšen obseg, da smo prisiljeni najodločneje razkrinkaš vaifei vse klevete in laži, od kate* re koli strani prihajajo. Nekateri smatrajo naš spor s Kominformom za tako tragičen, da govore, da bi morali mi žr* tvovati same sebe, svojo državo i» pridobitve svojega boja, samo da bi ostalo mednarodno gibanje enotno. To stališče je predvsem napač* no. Ti ljudje ne vidijo dalje od svojega nosa. Pri tem sporu ne gre za to, da aapuste vodilna mesta Tito, Ran* kovač, Djilas, Kardelj in drug;. ampak za nekaj docela drugega. Zaradi tega mi nismo šli na z.a= sedanje Kominforma v Bukarešto in smo prav storili, da nismo šli. Pravi vzroki spora Vzroki, ki so privedli do spora s Kominformom in s Sovjeti, so po Titovem naslednji: Yrprašanje, kakšni naj bodo po* litični in gospodarski odnošaji med socialističnimi državami; vprašanje o času in načinu fede* racije z Bolgarijo; nesoglasja za* radi političnih in gospodarskh ode nošajev med Jugoslavijo in Alba« nijo; dalje nepravilno (sovjetsko) ravnanje z Jugoslavijo, ki je bila v najhujših časih zvesta zavezni* ca Sovjetske zveze in bi zaslužila kaj boljšega. V sporu o tem, kakšni naj bo* do odnošaji med novimi sociali* stičnimi državami in Sovjetsko zvezo, brani jugoslovanska partija danes načela marksizma in leni* nizma pred tako imenovanim re* vizionizmom, ki ga voditelji neka* terih komunističnih partij zdaj vtihotapljajo v boj proti Jugo* slava ji. Pot jugoslovanskih komunistov Jugoslovanski komunisti po tej poti ne morejo iti. Odkloniti jo morajo in se boriti naprej, zakaj ta boj (proti Kominformu in sov* jetski politiki) bo rodil deseteren sad in bo prej ali slej koristil vsem ljudskodemokratičnim drža* vam, pa tudi Sovjetski zvezi sami. S temi jasnimi besedami je Tito povedal, da se bo še za naprej ne le branil, marveč neizprosno boril proti Kominformu ,jn proti Sovjetom, ki so izdali načela marksizma. in leninizma, katera zdaj brani on. Boril se bo proti sovjetski politiki, ki hoče, da bi Jugoslavija in druge podložnice bile samo politično in gospodar* ako orodje za dosego sovjetskih ciljev. V tem boju računa ne le na to, da se mu bodo pridružile še druge podložniške države, mar* več da bo z njimi prej ali slej zanetil razdor in upor tudi v Sov* jetski zvezi sami. Govori Pijade Te izjave in te napovedi so 'po svojem globljem smislu celo vse kaj hujšega kakor pa govor Moj* zesa Pijade, ki je napadel bolj* ševiško partijo in Sovjetsko zvezo, ker n. pr. dovoljujeta budimpe* štanskemu radiju trditi, da je Tito bil obsojen na Stalinovo pobudo in da je to nov dokaz njegove modrosti. Dejal jc, da take trditve jemljejo boljševiški partiji v Ju* goslaviji ves ugled. Pijade jc dalje trdil, da imajo nove socialistične države svoje obveznosti do Sovjetske zveze kot prve države socializma, da pa ima tudi ona obveznosti do njih. Sov* jetska zveza svojih obveznosti do Jugoslavije ni izpolnjevala niti med vojno. Odprli so oči Sedanji spor je jugoslovanskim komunistom odprl oči. Tito je za* nje njihova slava, njihova seda* njost 111 bodočnost. Prav ob sov* jetski in kominformski gonji so šele spoznali, kako velik je Tito... Skratka, Tito je postal za jugo* slovanske- komuniste velik tedaj, ko se je uprl Moskvi — in to je povedal njihov poglavitni ideolog, Mojzes Pijade. Kdor zna brati previdne marksi* stične izjave in kdor poznli železno notranjo disciplino v komunistiič* nih vrstah, bo brez mnogih besedi razumel, kakšne daljnosežne od* ločitve in bodoči dogodki se skri* vajo za temi Titovimi in Pijado* vimi izvajanji ter napovedmi... Razkroj, ki se je s Titovim iz* občenjem začel v svetovnem ko* munizmu, gre vedno dalje. Prišel je že tako daleč, da so Sovjeti pri svojih poskusih, da bi ga ustavili, bili prisiljeni ustano* viti za svoje podložnike — svoj Marshallov načrt! — trd. Rodil se je 28. aprila 1870 v Simbirsku ob Volgi od matere Marije Blank in očeta Ili je Ulja* nova. Bil je nizke rasti, rdečkastih las, rumenkaste polti in njegov obraz jc bil nepobiten izraz mon* golske mešanice. Njegov oče, šol* ski nadzornik, je bil rojen v Kazanu ob Azovskem morju, kjer so prihajala azijsko*mongolska plemena v dotik z evropskim ari* janskim svetom. Leta 1891 je končal juridične nauke na petrograjski univerzi in leto kasneje jc dobil odvetniško diplomo in se nastanil kot proku* rator v Samari. Ali že 1.1903 se je preselil v Petrograd in se posvetil revolucionarnemu gibanju. L. 1895 je šel v inozemstvo, kjer je stopil v stik z marksisti (Plehanov, Ak* sedrod). Istega leta se je vrnil v Petrograd. L. 1897 je bil radi revo* lucionarne delavnosti za tri leta konfiniran v Sibiriji, kjer se je 1. 1898 poročil z Nadeždo Krupska* jo. L. 1900 je.zopet šel v inozemstvo kjer je izzval ločitev ruske social* demokratske stranke v boljševi* ške komuniste in menjševikle. Ko je izbruhnila 1. 1905 v Rusiji re* volueija je prihitel domov, da bi stopil na čelo revolucionarnega gibanja, ali revolucija je bila za* dušena in 1. 1908 se je izselil ves razočaran v Švico, kjer je ostal do 1. 1917. Na posredovanje tajni* ka švicarske socialistične stranke Fritza Plattena je cesarska Nem* Prešeren: SONETNI VENEC Sonetni venec ul samo ena najlepših Prešernovih pesnitev, temveč je tudi biser slovenskega slovstva. Z niim je PreSeren z mojstrsko besedo dokazal, da je slovenski jezik sposoben za najnežneiša Izražanja najglobljih čustev v umetnih pesniških oblikah. V sonetnem vencu je Prešeren zlil v mogočno himno svojo ljubezen do Prlmlcove Julije, svoje domovine in naroda ter v eni najtežavnejših pesniških oblik dovršeno prikazal lepoto, moč in pevnost našega jezika. Zato štejemo sonetni venec ne samo med bisere slovenskega pesništva, temveč svetovne književnosti sploh. Viharjev jeznih mrzle domačije bile pokrdj’ne naše so, kar Samo, tvoj duh je zginil, kar nad tvojo jamo pozabljeno od vnukov veter brije. Obložile očetov razprtije s Pipinovim so jarmom sužno ramo ; od tod samo krvavi punt poznamo, boj Vitovca in ropanje Turčije. Minuli sreče so in slave časi, ker vredna dela niso jih budile, omolknili so pesem sladki glasi. Kar niso jih zatrle časov sile, kar raste rož na mladem nam Parnasi, izdihljaji, solze so jih redile. čija dala Leninu na razpolago denarna sredstva in vagon, da se je odpeljal z ženo, z Zinovjevim in drugimi zvestimi komunisti preko Nemčije v Rusijo, da tam zruši Kerenskijevo vlado, ki je bila že vrgla carizem a je še ved* no nadaljevala vojno proti Nem* čiji. Lenin je dospel v Petrograd 16. aprila 1907. Bal se je, da ga bo Kerenskijeva vlada aretirala, ali Kerenski ni tega storil. S svo* jo neodločnostjo je zapečatil po* raz demokratske revolucije in svoj padec. Delavstvu, ki ga je v Petrogradu pozdravilo, je Le* njim odgovoril: »Vesel sem, da morem pozdraviti v vas rusko re* volucijo. Kapitalistična vojna raz* bejnikov pomeni začetek držav* ljanske vojne v celi Evropi... Od dne do dne je pričakovati, da se zruši evropski imperializem... Ži* vela svetovna socialistična revo* lucija!« To jo bilo pred 32 leti. Lenin ni bil mislec, bil pa je organizator in apostol, odločen, brezkompromisen in brezobziren. On je fanatično verjel v svetov* no revolucijo proletarjata in je vidci uspeh ruske komunistične revolucije edino v razširitvi revo* lucije na vesoljni svet. Ali zajame revolucija ves svet — in potem bo komunizem tri* umfiral. Ali se izkaže za to ne* sposobna — potem bo propadel. Za dosego tega cilja so mu bila vsa sredstva dovoljena. Ni mu bilo mar, ako jc ruska revolucija pobila v 10 letih preko 10 mili* jonov državljanov. Ko ga jc Gor* kij prosil za intelektualce, ki jih je Čeka aretirala in dejal, da je nepotrebno toliko klanja ruskega razumništva, mu je Lenin s svo* jim nasmehom činično suho odgo* voril: »S kakšnim merilom sodite, koliko strelov je v bitki potrebnih rn koliko nepotrebnih?« To se pravi: rajši pobij 99 nedolžnih, kakor da bii en sam krivec ušel. Z isto fanatično vnemo, s ka* tero je prej pobijal carizeip, da krati svobodo in prostost, je pozneje sam izvedel najbolj krva* vo diktaturo, kar jih pozna Člo* veška zgodovina. Moral pa je po* rabiti vso svojo avtoriteto, da je prepričal boljševike, da je teror marksistično potreben. Poznal je rusko naivno dušo in je vedel »kaj je bilo treba storiti in kako je bilo treba storiti«. Kmetom je obljubil zemljo, de* lavcem po tovarne, vsem pa kruh in prostost, dal pa ni nikomur nič. Dejal je, da hoče uničiti kapi* talizem in jo zato razlastil in po* bral državljanom zemljo, tvomice in denar. Pa je kapitalizem še po* tenciral s tem, da je izročil vso imovino onemu samemu kapitali* stu — komunistični državi, ki je najkrutejši in najneizpro9nejši iz* koriščevalec, kar jih svet pozna, ker proti državnemu kapitalizmu ni pomoči od sindikatov, ni štraj* kov, ni razsodišč, ki bi ščitile de* lavski stan. Lenin ni bil apostol miru, am* pak apostol vojne. V »Socialde* mokratu« od 1. nov. 1914 je trdil: »Vojna ni slučaj, ni greh kakor mislijo krščanski popi. Pripovedka o zadnji vojni je glupa in škodlji* va. Vsaka vojna med kapital isti č* nimi narodi je koristna, ker so more iz nje razviti državljanska vojna.« In učil je, da mi komunist kdor ne želi tekom imperijaiistič* nc (t. j. nerevoluoionarne) vojno poraza lastne vlade in se ne bori proti šovinistom lastne države, proti imperializmu lastnega me* ščanstva in lastne vlade«. Revolucija mora razlastiti poea> dujoče sloje in organizirati pro* izvodnjo na socialistični podlagi na znotraj. In nato ge bo obrnila proti ostalemu nekomunističnemu svetu, bo pritegnila nase zatirane razrede in jih pognala v ustajo proti kapitalistom ter če bo treba, bo intervenirala tudi z oboroženo silo. Marxove iz semitične miselnosti pognale revolucionarne ideje je hotel Lenin v svojem evrazijsko* mongolskem fanatizmu uveljaviti na telesu ruskega naroda, ki so jim v svoji primitivni in otroško« naivni neizkušenosti ni znal upre* ti, ker ni bil zrel, da bi se po v z* pel iz stoletnega carističnega tla* čanstva naravnost do demokrat* ske vladne oblike in svobode. Za* to je podlegel nasilnim teorijam Marxa in terorju Džeržinskijevc Čeke. Po treh letih izvajanja komuni* stičnega eksperimenta na ruskem telesu je moral Lenin priznati, da je postalo jasno, da so Marxove ideje, menjševik Bogdanov jih jc označil za — »blodnje norega člo* veka«, — neizvedljive. Mornari* ški upor v Kronstadtu, odpor Sovjetov proti diktatorskemu tc* rorju in od 5 do 10 milijonov od lakote umrlih državljanov je 1921 prisililo Lenina, da se je moral vrniti nazaj k prejšnjemu gospodarskemu sistemu s privatno lastnino jn iniciativo. Te nove ideje je postavil v »Novi ekonom* ski politiki« (NEP). To je bil prvi smrtni udarec, ki ga je realno življenje samo pri* zadejalo Marx — Leninovemu ko* Svetoivansko pismo Pred dnevi sem srečal prijatelja * Opčin, ki me je prav pošteno nadrl, češ iz vseh krajev našega <*zemlja zvemo po kako novico, odino Sv. Ivan jc menda ves zle* zel za železno ograjo umobolnice. Kar sapo mi je zaprlo in čeravno nam pri Sv. Ivanu ne rastejo ko* cine na jezikih, mu nisem imel kaj reči. Zato sem se odločil, da udarim enkrat malo na naš sveto* ivanski zvon, ki že tako dolgo molči. Stari Tržačani prav dobro veste, da smo bili Svetoivančani nekdaj eno najbolj zavednih slovenskih gnezd v Trstu. Kaj bi vam pra* vil o naših pevcih, o naših igral* cih, o naših prireditvah, naših ponosnih -društvenih prostorih in naših narodnih zmagah! Vse to je bilo nekdaj in starejšemu človeku milo stori, če ob kvartinu raz* mišlja o teh časih in jih primerja z današnjimi. Zaspali smo, to jc vse, kar vam lahko povem. Našo slovensko izobraženstvo, ki jc v preteklosti visoko držalo pokonci narodno zastavo in /. največjimi uspehi tekmovalo z ostalimi Slo* venci, se je porazgubilo ali cclo odtujilo. Drugi so sc zaleteli na komunistične limanice raznih KP garnitur; najprej pod Babičevo marelo, od katere je redno čofnil po kak »priboljšeka jugoslovan* skega »ljudskega premoženja«, ka* sneje pa so se prekvartirali pod Vidalijev kap, ki je prostornejši in verjetno tudi izdatnejši, obe* nem pa te za vsak primer varuje pred očitki »izdaje italijanskega tržaštva«... Res je, da vsega tega pri nas ni dosti in res je tudi, Ja sc mno* gi izmotavajo iz enega in drugega lima, toda Lim diši po medu in muha je pač muha. Včeraj je bila moda biti babičevec, danes je biti vidalijevcc. Moda je seveda za gizdaline in teh pri nas ni ravno preveč, ker smo v glavnem le kmetje, delavci, obrtniki ali naj* bolje povedano — Slovenci, ali brez modnih petelinov le nismo. In ti dajejo seveda Sv. Ivanu tako zvani ton. Imamo pri nas n. pr. poklicne slovenske rdeče pisatelje in petfnike, poklicne umetnjakarje, ljudi pač, ki se — po naročilu — borijo za kulturni podvig tržaških Slovencev Res je, da svojih »u* metnin« ne oblikujejo po lastnih notranjih ustvarjalnih sokovih. pač pa pridno presajajo tuje po* ganjke in celo lastne nebogljence košatijo z rdečim pavovim p er* jem, vendar delajo vse to v skla* du vistousmerjenosti, kakor pač to zapoveduje merodajni CK. Tla za propagando so pri nas čudo* vito rodovitna. Če gre po ulici ena sama damica v perzijancu, gleda vse za njo im čez dobro uro vas poklicne agit*prop prepričajo, da je Sv. Ivan prav za prav Perzija — zaradi enega samega perzijan* ca. Taka je, vidite, propagandna sila svetoivanskega kota. Tako je približno tudi z naši* mi kominformisti. Štirje kričijo, sto jih molči in tiho modruje, pa jc že ves Sv. Ivan kominform — ljudstvo. Le pridite malo k nam v vas, recimo k Subanu! Nc bo vam dolgčas! Petelini bodo pr e* pevali, da bo veselje. Zadnjič jc bil tam compagno G., da ste ga videli, kako se je potil! Štirje so kričali, vsak v svojem kotu, za* radi boljšega razumevanja in za* radi fratelance seveda po laško, čeravno je vse štiri rodila slovcn* ska mati, pa tudi zaradi visokega gosta, da bi compagno bolje za* stopili. Peti je bil babičevček — zapozneli tiček. Najprej je žvrgo* lel po slovensko, kakor ga je na* učil z zrcalom »Primorski dnev* nik«, kar na izust. »Razbijaštvo demokratičnih množic« mu je kar lilo jz ust. Nič ni zaleglo, pa je pričel s »frakcionaštvom«, da bi j ga eompagni laže razumeli jn je ! taka govorica intemacionalnejša, končal pa jc tudi on po laško. Kljub temu jc moral po tuji želji na cesto in je tam spet čivkal po naše. Vidite, dragi Slovenci, to so danes prireditve — komedije pod loncem. Saj pravim, ton dajejo štirje frkelini kominterne in en komin* nace, kakor ’ pravijo nekateri pri nas Jocovi žlahti. To jc pa tudi vse. V glavnem pa preživljamo Sve* toivančani tihe tedne. Komedij in hrupa smo siti, pa se tako*lc naj* demo nekje in sc pogovarjamo, ali ne hi kftzalo pomesti s tujo modo jn se spet obleči po naše. Imeli smo svoj dom, ki smo ga zgradili z lastnimi žulji, sedaj bi nam ga radi pobrali tujci s po* dobnimi okupacijskimi pravicami, s kakršnimi so nas v preteklosti osrečevali črnosrajčniki. Povedati vam moram, da nas je še precej starih korenin, pa tudi po kak mladi korenček se že najde med nami, takih namreč, ki nosimo v srcih staro neomadeževano slov en* sko zastavo. Mogoče je, da si ni* smo prav v vsem istih misli; eni smo bolj verni, drugi manj, vsi pa smo trdni Slovenci. Taki, ki sjjid žc pred leti spoznali, kje bo* mo končali, če se bomo obešali na komunistični lim. Bližajo se volitve. Zbujamo se kakor Matjaževa vojska, počasi ali vztrajno, je tudi bolj zdravo. Vemo, da bodo tc volitve vodili naši narodni nasprotniki pod ge* slom priključitve k Italiji. Teh dobrot smo siti in si njihovega povnftka prav nič ne želimo. Nam starejšim so še v dobrem sporni* nu oni stari, dobri časi, ko je bi* lo v Trstu za vsakogar lep kos kruha na razpolago. Vemo tudi, da je bilo takrat v Trstu dobro zato, ker je mesto uživalo go* tovo samostojnost. Nismo pozabi* li, kam nas je pripeljala 25 letna rimska skrb za naše mesto. Zato smo .prepričani, da boi Trst še bo* lje živel, ko bo užival popolno samostojnost in zato smo za po* vratek tistih dobrih časov, ki nam jih lahko prinese samo STO! Komunisti bodo prišli na volit* ve z gesli, ki jih bo diktiral To* gliatti ali pa Tito. Ta gesla pa so kakor aprilsko vreme, danes jih blagoslavljajo, jutri jih bodo preklinjali. Kaj prinašajo komu* nistični programi, dobro vemo, saj nismo slepi. Še celo osel gre samo enkrat na led... Vrnimo se zato nazaj k našim starim izročilom, k našim starim časom, v dobo miru, kulturnega vzpona • in blagostanja našega Trsta! V tistih dobrih časih smo si tržaški Slovenci sami ustvarili svoj politični program in svoje politično društvo »Edinost«. Pod to staro zastavo smo zmagovali in branili svoje narodne pravice s popolnim uspehom. SDZ je res* snična in edina naslcdnica tega edinega slovenskega političnega gibanja. Novim časom je prilago* dila svoj program, ki je slovenski pi-ogram in ne tuja roba. To spo* znanje prodira zopet v naša srca iin osvežuje naše življenjske soko* ve. Ta program mora v srca naše mladine, saj so to'misli in drago* cene izkušnje naše lepe in ponosno preteklosti. Zavračamo odpadnike vseh vrst jn vseh barvi Tisti, k» se je izneveril' slovenski tradiciji, neomadeževani slovenski zastavi, narodni zavednosti in svoji solid* ni materini vzgoji za skledo po* lente ali mošnjo krvavih tujih žuljev, se je sam izločil iz sloven* ske tržaške skupnosti! Vsi Slovenci bomo volili samo slovenski program: za samostoj* nost Trsta, za uveljavljanje slo* venskih narodnih in socialnih pra* vic, za resnično demokracijo! Take so misli Svetoivančanov, nesimo jih resda šc v srcih in na* ših dušah, privrele pa hodona dan, ko bomo v to poklicani, z isto silo, kakor pred prvo svetovno vojno! Takrat bo udarjal velik zvon Sv. Ivana, dragi Openci in vsi, ki mislite, da smo zadremali za vedno. Drugič pa še kaj večl munizmu in dokazalo žk. takrat, d* je komunistični družabni red utopija, ki nc osrečuje, ampak nasprotno — ponižuje in uničuje človeški rod. Dne 31. januarja 1924. leta je Lenin umrL S tem mu je bilo pri« hranjeno novo razočaranje nad pogrešenostje Marxovih in njego« vih teorij, ki so se po 30 letnem prisilnem izvajanju vkljub upora# bi vsega ogromnega sovjetskega državnega aparata 200 milijonske države izkazale za neizvedljive in porazne za rusko ljudstvo, njego« vo blagostanje j n prostost. Komunistično časopisje vsega sveta in tudi slovenskih komuni« stov je ob 25 letnici smrti pro« slavljalo Lenina kot »največjega genija človeštva«, kot »rešitelja človeškega rodu« in »osvobodi* telja delavskega stanu«. Nc more« mo odrekati temu možu velikih organizatoričnih sposobnosti, idea« liizma in fanatične doslednosti v uveljavljanju svojih idej. Toda ravno njegov fanatični, s teror« jem vsiljeni poskus komunistične« ga eksperimenta na ruskem naro« du je zasužnjil ves ruski svet in ugonobil milijone njegovih sinov. Ali Lenin je imel tudi posebne zmožnosti prilagajanja novim dej« stvom in razmeram, kakor je du« kazal s svojo »Novo gospodarsko politiko«. Ako bi bil Lenin danes med živimi, bitli bila šla sovjetska revolucija po poti, kamor jo je Stalin usmerjal? Ali ne bi bil Le« nin tudi pozneje vztrajal na re« vidiranih načelih, ki jh je posta« vil v svoji Novi gospodarski po« litiki? Samo on, idealist, s svojo neoporečno avtoriteto bi bil imel pogum stopiti pred svoje boljše« viške učence in jim zaklicati: v zmoti smo, na krivi poti smo; stvarnost življenja je močnejša kot Marxove in naše teorije o komu« nističnem gospodarskem redu. Kajti človeške samozavesti in du« ha ni mogoče ubiti v človeku, ako sc ne ubije obenem samega človeka. Toda Lenina ni več is, 25 let. miiiuiiiiiiiiiiiniiiiinimiMiiiiiiiHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiHiiiiiiinii Slike iz tržaške okolice || «HiiiiuiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiitifiiiiiiH(iiiiiiiiiiiii«iiiiiiniimiiiiiiii)iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittHiiiiiiiiiiitiiiiiiiiHiiiiiiiiniH*iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiii Trebče Kakor vse kraške vasi, so tudi Trebče bogate na kamenju in le malo je zemlje, primerne za njive in travnike. Skoraj vsa planota, ki se razprostira od Opčin v sme« rj Bazovice preko Trebč in Padrič, je en sam pašnik, ki je le redko poraščen z nizkim grmičevjem. Visokega drevja je malo. Le tu pa tam je na goličavi zelena krpa borovcev. Zato o kmetih, ki bi se preživ« ljali 1 izključno od obdelovanja zemlje, ni niti govora. Razvita je v majhni meri le živinoreja, po« sobno reja krav«mlekaric. V Treb« čah redijo okrog sto mladih in odraslih goved. Živinoreja bi se lahko znatno izboljšala, ako bi se očistili pašniki kamenja, pa tudi s pogozdovanjem goličav, kar bi zadrževalo vlago in omililo polet« no sušo. Zaradi teh talnih razmer morajo prebivalci, da se preživijo, iskati delo drugod, posebno v me« stu. Nekaj jih dela v ladjedelni« cah, drugi po raznih sezonskih delih. Razen .okrog 10 zidarjev, so le redki kvalificirani delavci. Vas Trebče šteje okrog 800 duš in spada pod tržaško mestno ob« cino. Vsi prebivalci so Slovenci. V vasi je pogrebno društvo, za« varovalnica goveje živine, ljudski dom, mladinski dom z vrtcem, prosvetno društvo s pevskijm zbo« rom, godbo in nogometnim m6« štvom, tri gostilne, dve trgovini in policijska stražnica. Splošna sli« ka vasi napravi na potnika naj« lepši vtis. Na širokem glavnem trgu sredi vasi je spomenik pad* lim, cerkev in mladinski dom. V bližini je Sola, lopo poslopje poli« cijske stražnice in ljudski dom. V ljudskem domu je bila pred fašizmom zadruga. Fašisti so za« drugo razpustili, da so se lahko polastili stavbe v svoje namene. Po vojni je stavba po čudni in nerazumljivi poti baje prišla v last tržaške mestne občine. Gre verjetno za tako imenovano fti« šistično imovino, ki bi se morala vrniti upravičenim lastnikom, ka« kor so vrnili imovino Židom. Zunanja slika vasi je torej kar prijetna. Notranja slika pa poka« že nekoliko drugačen obraz. Res lepo bi bilo, če bi vse te orga« nizacije vzgojno in gospodarsko tako delovale kot so včasih: ako bi delovale za resnični napredek slovenske narodne vzgoje, za dvi* ganjc socialne in gospodarske za« vesti našega naroda. Sedanji polo« žaj teh ustanov, posebno pa pro« svetnega društva, ni nič kaj razveseljiv. Zaradi razkola, ki je nastal med obema skupinama rdečih, je prosvetno delo v vasi, kjer so komunisti prav redki, sko« raj popolnoma prenehalo. Mladina sicer še brca žogo na travniku za vasjo in sc v slabi slovenščini prepira za gole. To je pa tudi vse. Ljudje so drug do drugega nezaupni. Sosed ne zaupa sosedu, zato sledijo brezbrižno in brez vsakega zanimanja redkim vaškim in tujim komunistom obeh skupin — k om inf o r m i sti čn e jn titovske — ko sc pridejo v vas prepirat in izigravat ubogo ljudstvo. Za čitanje listov je malo zanimanja, še manj za čitanje dobrih knjig, posebno slovenskih. Tudi dramat« sko ali odrsiko delo le malo ka« terega zanima. Večje zanimanje je za godbo in ples ter petje. V zadnjem času pa le še za pitje. To so žalostni uspehi triletnega kulturnega delovanja tako jmeno« vanih »progresistov«. Res krasni uspehi! Pa je le še precej starih zavednih korenin v Trebčah, pa tudi med mladino so nekateri, ki bi lahko spet pripeljali prosvetno delo na pravo pot. Zdaj ni čas, da gledamo, kako nam gori streha nad glavami. Pogumno se vsi po« primimo narodnega dela. Otresi* mo se nezaupanja in strahu. Ne poslušajmo več lepih besed o baj« ni deželi, kjer se cedita mleko in mod pod znamenjem srpa im kladiva. To so prazne bajke! Tudi fašizem je širil po svetu bajke o blagostanju v Italiji, v deželi sno« pa, pa sami veste, kakšno je bilo to blagostanje. Le delo naših rok •in našega razuma nas lahko reši pred novimi diktaturami, pa tudi pred narodnim in socialnim zlomom. Trebče, na delo! Dolina Človeka že leta in leta boli du« ša in srce, ko ne more sosedu, prijatelju in znancu zaupati, kar čuti in kar je skupna bolest nas vseh. Vsak dan se srečujemo, go« vorimo s prisiljeno prijaznostjo, pa se zaradi bedastega strahu pre« vidno izogibamo odkritim vpraša« njem in odgovorom. In pravijo, da je demokracija v deželi! Mi je še nikjer nc vidimo niti ne ču« tirno. Pač pa gospodari povsod le laž, ki se je potuhnjeno vgnez« dila med pravico in resnico. To laž in hinavščino so posejali*krivi preroki, da bi uničila resnico. Re« snica pa je sicer dopustila, da se je trenutno krivi osat razbohotil, da ga zdaj lahko neusmiljeno iz« ruje in vrže na gnoj. Tako je bilo drugod in prav tako bo tudi v kratkem pri nas. Prva vprašanja, ki mi jih sta« vij o prijatelji in znanci, ko pri« dejo v Dolino, ali če jih srečam na cesti ali v mestu, so običajno ta«le: »Kaj je res, da ste v Dolini sami kominformisti? Pravijo, da babičevce lahko našteješ na prste ene roke. Ali je res, da je pro« svetno delo v Dolini popolnoma zaspalo? Ne vem, ali bi sc sme« jal ali jezil, ker bi verjetno nihče v Dolini ne ostal v zadregi za od« govor. Sicer ti tega nc bi povedal na glas in sredi vasi, pač pa pri zaprtih vratih, potem ko bi se prepričal, da ga niti družinski člani nc slišijo. In seveda le pod pogojem, *da si v resnici nje« gov velik prijatelj. Odgovor bi bil približno naslednji; V Dolini, ki je bila vedno na« rodno*zavedna vas, — saj se je tu ustanovilo eno izmed prvih društev v tržaški okolici, - smo si bili kmetje bratje. Trdno smo , bili povezani v narodno skupnost ; za časa fašizma in smo tako o« j hranili slovensko narodno zavest. ; Osvobodilno gibanje nas je dobilo j enotne — kakor drugod v Primor« ju — proti skupnemu sovražniku — fašizmu. To našo povezanost so kruto in izdajalsko izrabili »tako imenovani« tovariši naše krvi in nas iz ene diktature spra« vili pod drugo — hujšo in stra« šnejšo. Na prvi dve vprašanji je torej odgovor kaj lahek. V Dolini j je le še peščica kominformistov in babičevcev. Ta peščica je se« stavljena iz razbijačev — lahko bi jih tudi imenovali škvadriste — ki jih veletok časa, sicer počasi, a nezadržno odnaša s seboj. Trenutno se v Dolini prepirata med seboj dve peščici vidalijevcev in babičevcev. In tudi iz te pešči« ce še vedno kdo odleti, ko ga postane sram in vidi, da so vsi pametni ljudje rajši doma kot v taki pretepaški družbi. Pretepači naj se pa le med seboj pošteno »nažehtajo«, saj bodo tako le po« spešili svoj neizogibni konec v splošno veselje in zadovoljstvo ne le Doline, temveč vse dolinske občine. Tudi Boljunec, Boršt, Ric« manjc in Mačkovlje trpe na posle« dicah enake epidemije. »Demokracijo« v Dolini zelo čitajo. Kakor tajni letaki za časa fašizma in vojne, tako roma za« upno od soseda do soseda. Vsak jo sicer zaupa le najboljšemu prijatelju, pa je teh čudnih pri« jateljev toliko, da skoraj ni hiše v Dolini, kjer bi je nc poznali. Pri bolj pogumnih se je pojavila že javno. Kaj se neki bojimo? Ali morda tiste peščice vidalijevcev, ki jih morajo pripeljati s kamio« nom iz Trsta, kadar hočejo imeti zborovanje? Ako hočemo živeti, si moramo s trdim delom služit' kruh. Alj naj bomo zato še komu hvaležni? Zakaj? Pa še o našem prosvetnem delu bom nekaj povedal. Sram me je, ko se spomnim na naše društvo pred nastopom fašizma, ali še pred prvo svetovno vojno. Taikrat živahno vsestransko delo« vanje, zdaj grobna tišina. Mladina nima druge zabave kot kvartanjo •in biljard. Omenim naj pevski zbor, ki je utihnil, in knjižnico, ki je v lanskem letu izposodila reci in piši tri knjige. Vaščani, ali ni to sramota? Dobro se drži le še cerkveni pevski zbor. Vse to jc za našo narodne/ Dolino pre* malo ali skoraj nič. Zdramimo se iz* otopelosti in brezbrižnosti in začnimo s svobodnim prosvetnim delom, ki ne bo v službi razkol« niškega komunizma Vidali«Babi« čevega kova. Začnimo s prosvet« nim delom, ki bo — kakor v pre« teklosti — izraz naše narodne du« ševnosti ,in tradicije. Združimo vse naše zdrave narodne sile: vse pevce in pevovodje prosvetnega društva in cerkvenega zbora, po« maga naj naše učiteljstvo in du« hovniki in vsa zavedna narodna skupnost, pa bomo kmalu spet imeli to, kar nam je uničil faši« zem in še več. Kdor se v tem tre« nutku stoji ob strani in gleda, ka« ko mednarodni komunizem ruši naš narodni dom in se ne zgane, da bi to preprečil, ni vreden sin slovenskega naroda. Operimo to sramoto! nDesfi s c^ciskecja PREŠERNOVA STOLETNIC« Da bi bila stoletnica smrti naivei-leua slovenskega pesnika resnična kulturna In narodna manifestacija tržaških Slovencev, le bil pred dnevi v Trstu iz zastopnikov Slovenske prosvetne matice in prosvetneoa odseka Slov. kršč. soc. zveze sestavljen poseben koordinacijski odbor, ki ima nalogo, da organizira In Izvede proslavo stoletnice Prešernove smrti v res narodni In kulturni o-bilki. Boli kot kdal koli nam ie ravno danes potreben Prešeren, suj dihajo iz njegovih pesmi vsi oni rodoljubni ideali in nazori, ki so nam, tržaškim Slovencem, v teh težavnih časih tako krvavo potrebni. Zato opozarjamo na Prešernovo proslavo v Trstu že sedaj vso zavedno slovensko javnost in jo vabimo, da se proslave polnoštevilno udeleži in s tem dokaže svolo narodno ln kulturno zavest. Pronram, kraj in čas bodo pravočasno javljeni po časopisju li radiu. Odgovorni urednik: Janko Strnili Tisk« tiskarn« Budi« v Gortd Člana votivna komisija za STO. ZVll je imenovala glavno vollvno komisijo za Svobodno tržaško ozemlje. Predsednik komisije je dr. elemente Forziatl, predsednik tržaškega zbornega sodišča. Predsednikov namestnik je dr. Arbanassi. Člani komisijo: 1. Josip Mihelčič, trgovec v Trstu; 2. prof. Carlo Schiffrer, conski podpredsednik; 3. dr. Edvard Gasser, odvetnik v Trstu; 4. dr- Giorgio Jaut, odvetnik v Trstu. Glavna naloga komisije je tehnično nadziranje volivnega aparata, zlasti pa sestave votivnih list in reševanje raznih pritožb. Komisija sme vnašati brez odnosnega priziva razue spremembe v volivne liste, v kolikor se prepriča o nepravilnosti vpisa ali izpustitve kakega volivca. Sesljan 23. januarja je bil v Sesljanu volivni sestanek vseh zaupnikov nahrežinske občine. Na sestanku so razpravljali o taktiki in o na« stopu pri bodočih občinskih vo« litvah, ki so za nabrežinsko občino zelo važne. Zaupniki so tolmačili navdušenje. našega ljud« stva zaradi skorajšnjih volitev, saj so to prve svobodne volitve v zadnjih petindvajsetih letih. V nabrežinski občini je štiri tisoč volivnih upravičencev, ki se zave« dajo velikega pomena volivne borbe zaradi industrijske važnosti in lege tega največjega slovenske« ga trga na tržaškem Krasu. Po« zivamo vse Nabrežince, da naj se za bodoče volitve skrbno m temeljito pripravijo! Mavhinje Upravičeno se pritožujemo za« radi izredno slabih cest, ki vežejo naš kraj z večjimi kraji ob žele« zniški progi in ob obalni cesti. Kot kmetovalci' in delavci smo na železnico in glavno cesto nuj« no navezani in tudi naši otroci hodijo v lepem številu vsak dan v tržaške srednje šole. Zato smo res začudeni, ko nam pravijo, da nam teh cest ne bodo popravili s krediti, ki jih bo nabrežinska ob* čina dobila iz Marshallovega ob* novitvenega fonda. Asfaltirali pa bodo baje cesto, ki vodi iz De* vina proti zapuščeni obali, pri pristanišču, kamor tudi poleti za* hajajo kopalci v izredno majhnem številu. Ali, ni mogoče bolj gospo* darsko razpolagati z vsotami, ki se nam obetajo, ter iste uporab* Ijati res v pridobitvene in obno* vitvene svrhe našega občinskega gospodarstva? ^"OesčL 5. Qociškega Deželna avtonomija V četrtek 27. t. m. se je vršil v Vidmu prvi sestanek deželnega sveta, ki ima nalogo preučiti tudi vprašanje deželne avtonomije. Posvetovanja so se udeležili za* stopniki goriške in videmske po« krajine, zastopniki občin in sin« dikatov ter zastopniki političnih strank. Povabljena je bila tudi Slov. dem. zveza v Gorici, ki je poslala svojega zastopnika. Ta jo na sestanku izjavil, da Slov. dem. zveza zahteva avtonomijo s po« sebnim statutom. Posvetovanja o obmejnem prometu Posvetovanja med italijansko in jugoslovansko delegacijo v Vid* mu, ki se tičejo ureditve obmej* nega prometa, se nadaljujejo in bodo po časopisnih vesteh trajala še nekaj dni. V četrtek 27. t. m. je odpotovala železniška strokov« na komisija jugoslovanske dele« gacijc. Zato vlada splošno mne« nje, da so bila vprašanja železni« škega prometa ugodno rešena. V počastitev jugoslovanske de« legacije je italijanska delegacija pVircdila svečan sprejem, ki sta se ga, udeležila tudi goriški pre* fekt in goriški župan. Seja goriškega občinskega sveta Za 19. t. m. napovedana seja goriškega občinskega sveta je bila preložena in se bo vršila prihod« nji ponedeljek 31. t. m. ob štirih popoldne 'na goriškem gradu v dvorani deželnih stanov. Na dnev« nem redu je več za občino važnih točk. Pripombe k prireditvi Slov. akad. kluba v Gorici Prijatelj slovenskega prosvetne« ga dela v Gorici nam piše: Dokler živimo, se učimo. Učimo sc zlasti, če delamo. Pri delu se pa vrinejo razne napake, ki jih je treba odpraviti. V umetnosti, ozi« roma v kulturnem udejstvovanju sploh, odkriva in graja napake kritika. In za tako objektivno, toda blagohotno kritiko naj sc smatrajo naslednje misli: »Demokracija« od 21. t. m. jc že prinesla oceno prireditve. Zato želim spregovoriti nekaj besed k izbiri snovi. Snov prvega dela je bila kar dobro izbrana. Svojsko zamišljeno izvajanje posameznih točk sc je stopnjevalo do viška, jih vezalo v organsko celoto »or občinstvo držalo v stalnem stanju ugodja. To ugodje je trajalo tcs prvi del, zato je bila splošna sod« ba: »Bilo je lepo, in še bi poslu* šali in gledali«. K drugemu delu pa nekaj> na* čelnih misli. Kot ima vsaka stvar in človeško dejanje na zemlji svoj smoter in cilj, tako je jasno, da je tudi ta prireditev jmeia svoj cilj. Pokazati slovensko z©m« ljo v vsej njeni lepoti, jo zajeti v besedi in sliki, jo prenesti n« oder, in občinstvo navdušiti za to lepoto, da bi ob njej še bolj vzljubilo svojo rodno zemljico in svoj narod. To, mislim, je bil cilj.’ Izbira Kreftovega dela »Velika puntarija« v tem praveu ni bila posrečena. Če presojamo iz zgolj umetniškega vidika: Kreft ni eden najboljših slovenskih dramatikov. Če presojamo po tehničnih vidi« kih: izbira odlomkov je vedno kočljiva zadeva; prizor, iztrgan iz celote, da včasih nasproten ali vsaj drugačen smisel, kot ga ima povezan v celoti. Dejstvo je, da umetnost iu Santa. sebi namen. Prav tako je tudi dejstvo, da umetnost ni najvišja dobrina; so druge še, višje vrednote, med njimi tudi narodnost Teh vrednot tudi umetnik ne sme prezirati. Danes, ko se toliko j{o« vori o potrebi miru, reda, lju« bežni in socialne pravičnosti na svetu, je bilo tudi neštetokrat po* udarjeno, da vsega tega na svetu ne bo, dokler ne bo prišlo do preroda ljudi, do preroda njihove nravi. Kar koli sc ljudem daje za duševno hrano, je treba preteh« tati: ali je strup ali mamilo ali zdrava hrana. To velja tudi za umetnike in vse resnične in tako zvane umetnine. In še sodba občinstva za drugi del: Preveč smo že trpeli in do« živeli, nočemo niti gledati več del, ki govore o smrti in krvi, ki jo je naš narod prelival . . . — in Hajka polžev Iz večjih gradilišč zadružnih domov iz našega okraja so pričeli polži s hajko. Iz najnovejših sta* tističnih poročil je razvidno, da se bodo verjetno vsidrali na gr«« dilišče zadružnega doma v Koj« skem, Oselju ali v Černičah, kjer so gradilišča že dalj časa mrtva. Polži se bodo udobno zasidrali in ustvarili nov dom. Ne pustite^ jim tega veselja. (Iz »Nove Gorice«) Radio Tr3t II (na valovni dolžini 203.6 metra ali 1474 Kc na sekundo) DNEVNE ODDAJE: 7.15 « 8.0», " 11.30 * 14.30, 17.30 « 24.00. OB NEDELJAH : 7.15 « 24.00 ne« prekinjeno. POROČILA : dnevno 7.45, 12.45, 14.00 (izvzemši nedelje), 19.45, 23.15. DNEVNI pregled tiska: Dnevno ob 14.15 (izvzemši nedelje). Nedelje 30. I. 1949. : 9J0 Kmetij« ska ura. — 11.15 Komorni zbor — 13.00 Glasba po željah. — 16.00 Ponovitev Vombergarjeve vese« loigre v treh dejanjih »Voda«. — 18.00 To, kar vsakdo rad po« sluša. - 19.00 Ali že veste? — 20.30 Filmski trak. — 21.(K) Ve* sela ura. -t- 22.00 Rahmaninov: Simfonija štev. 2. Ponedeljek 31.1. : 13.30 Odlomki iz violinskih koncertov. — 18.45 Samospeve pojo Zlata Gjungje* nac — 19.00 Zdravniški vedež — 20.30 Sprehodi po podeželju. 20.45 Deliibcs: Lak ne; opera v treh dejanjih. Torek l. II. • 13.00 Češko in slo« vaške melodije. — 18.00 Klavir« . ske skladbe modernih mojstrov. — 19.00 Človek in priroda. — 20.00 Slovensko narodne poje Slavica Batistuta. ■ - 20.30 Z do* mače knjižne police. 21.00 Shakespeare: »Othcllo«. Sreda 2. II.: 13.00 Glasba po že« ljah. — 18.00 Mamica pripove* duje. - 18.15 Iz slovanskih oper. — 19.00 Žena in njen svet. —, 20.00 Pesmi in plesi raznih narodov. — 20.30 Človek in šport. — 21.00 Vzori mladini: Ustoličenje na Gosposvetskem polju. — 22.00 Dobri vojak Švejk. — 22.15 Beethoven: Kla* v irski koncert v C duru. Četrtek 3. II. : 13.00 Pesmi in plesi jugoslovanskih narodov. — 18.00 Orkester Albert Dermelj. — 19.00 Slovenščina za Slovence. — 20.00 Komorni zbor. — 21.00 Oskar Wilde: »Pahljača gospe Windermere«, igra v štirih de« janjih. Petek 4. II. : 13.00 Glasba po že« ljah. - 18.15 Glasbeno preda« vanje: Dunajska klasika. — 19.00 Tehnika in gospodarstvo. — 19.15 Pevski koncert Potrata Pavic. 20.30 Tržaški kulturni razgledi. — 21.00 Mojstri be« sede: IrvvLng Stone, »Sla po živ« ljenju«. — 22.00 Simfonični kon« eert. Sobota 5.//..• 12.00 Ljudje in na* zori. — 18.30 Iz slovanskih oper. 19.00 Nastop učencev osnov* ne šole v Skednju. — 20.30 Pro* gramski periskop. — 21.00 Pust« ni običaji pri Slovencih. 22.00 Večerni koncert. Mizarji g kmetovalci 1 podjetniki • Deske smrekove, macesnove in trdih lesov, trame, vezane plošče, furnir, parket e in dna nudi najugodneje CALEA «i. TRST 90441 Viola Sonnino, 24 Za »Slov. sirot išče« Namesto cvetja na grob poik. učiteljice Marije Jug daruje čisl. družina Brumat 500; ljudstvo v St. Mavru je darovalo poleg polj skih pridelkov za sirotišče 5c 3440; gospod grof Alojzij Ancil^ lotto jn gospa grofica Elvira An> cillotto sta darovala za naše sirote v počastitev spomina pok. Arndre« ja Vogriča dar 10.000; N. N. iz Belgije 1250.— lir. Srčna hvala in zagotovilo hvt* težnosti in molitve ! Za uDobr. dr.« v Gorici N.N. iz Jamelj 200 . lir. Globoko užaloščeni javljamo, da je 18. t. m. preminula v Beogradu naša draga mati, oziroma sestra, tašča, stara’ mati in prastara mati ANA MARIJA CAHARIJA roj. PERTOT, vdova po pok. Ivanu Iz Nabrežine, v starosti 82 let> Žalujoči ostali /