OSREDNJA KNJIŽNICA SREČKA VILHARJA KOPER Luka Depangher ZADOVOLJSTVO ŠOLSKIH KNJIŽNIČARJEV IN UČITELJEV S STORITVAMI POTUJOČE KNJIŽNICE OSREDNJE KNJIŽNICE SREČKA VILHARJA KOPER Pisna naloga za bibliotekarski izpit Koper, 2021 Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit II ZAHVALA Iskreno se zahvaljujem mentorici Luani Malec za vso strokovno pomoč in vodenje pri nastajanju pisne naloge za bibliotekarski izpit. Zahvaljujem se vsem šolskim knjižničarjem in učiteljem iz osnovnih šol, ki so se odzvali s sodelovanjem v anketnem vprašalniku. Zahvalo namenjam tudi svojim najbližjim, ki so mi izražali podporo in me spodbujali med celotnim izobraževanjem. HVALA. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit II IZJAVA O AVTORSTVU IN O JAVNI OBJAVI PISNE NALOGE Spodaj podpisani, Luka Depangher, izjavljam, da sem avtor pisne naloge za bibliotekarski izpit za bibliotekarja z naslovom: Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. S svojim podpisom zagotavljam, da:  sem pisno nalogo izdelal samostojno in je moje avtorsko delo,  so dela drugih avtorjev oz. avtoric, ki jih navajam neposredno ali povzemam, navedena oz. citirana v skladu s standardom APA,  sem besedila ali podatke, ki so avtorsko zaščiteni, uporabil v skladu z določbami zakona, ki določa avtorske pravice,  je elektronska oblika pisne naloge istovetna s tiskano obliko naloge,  na podlagi 23. člena Pravilnika o bibliotekarskem izpitu ter v skladu s prvim odstavkom 21. člena Zakona o avtorskih in sorodnih pravicah dovoljujem javno objavo elektronske oblike pisne naloge na portalu Digitalne knjižnice Slovenije. Podpis avtorja: V Kopru, dne 13. 10. 2021 Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit III Ključna dokumentacijska informacija Ime in priimek: Luka Depangher Naslov pisne naloge: Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper Kraj: Koper Leto: 2021 Št. strani: 26 Št. grafikonov: 16 Št. preglednic: / Št. prilog: 2 Št. strani prilog: 8 Št. referenc: 16 Strokovno usposabljanje za bibliotekarski izpit je potekalo v: Osrednji knjižnici Srečka Vilharja Koper Mentor v času strokovnega usposabljanja: Luana Malec UDK: 021.65:303.425 Ključne besede: zadovoljstvo, kvantitativno raziskovanje, pedagoški delavci, potujoče knjižnice, knjižnične storitve Izvleček: V nalogi za bibliotekarski izpit smo ugotavljali zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Temeljna cilja raziskave sta bila ugotoviti ustreznost knjižničnih storitev, ki jih Potujoča knjižnica Koper namenja osnovnim šolam, ter ustreznost sodelovanja Potujoče knjižnice Koper s šolskimi knjižničarji in učitelji obiskanih šol. Kvantitativno raziskavo smo izvedli z uporabo spletnega anketnega vprašalnika, ki smo ga posredovali vsem šolskim knjižničarjem in učiteljem osnovnih šol, vključenih v mrežo postajališč Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pridobljene podatke smo analizirali ter predstavili z deskriptivno statistiko in grafikoni. Iz rezultatov raziskave je razvidno, da večina pedagoškega osebja uporablja le osnovne storitve Potujoče knjižnice Koper, kot so izposoja, naročanje in rezervacija gradiva ter svetovanje pri izposoji gradiva. Preostale storitve potujoče knjižnice, kot so vodeni ogledi, posebni obiski potujoče knjižnice s spremljevalnim programom ter premična zbirka, ne uporabljajo, ali jih ne poznajo. Potujoča knjižnica bi morala z dodatnimi raziskavami ugotoviti razloge za nizko uporabo navedenih storitev in ustrezno ukrepati. Večina anketirancev si v prihodnje želi več sodelovanja s Potujočo knjižnico Koper, zlasti na področju spodbujanja bralne kulture in bralne pismenosti, v manjši meri pa tudi na področjih informacijske in medijske pismenosti. Rezultati raziskave nam bodo pomagali pri načrtovanju novih ter izboljšanju obstoječih storitev Potujoče knjižnice Koper. Pred izdelavo končnega predloga izboljšav jih bo treba dopolniti še s podatki, pridobljenimi z anketnim vprašalnikom, namenjenim učencem obiskanih šol. Metodologijo in rezultate empiričnega dela raziskave bo možno uporabiti tudi v ostalih splošnih knjižnicah, ki izvajajo dejavnost potujoče knjižnice. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit IV KAZALO ZAHVALA ............................................................................................................................... II KAZALO ................................................................................................................................. IV KAZALO SLIK ....................................................................................................................... V 1 UVOD ................................................................................................................................. 1 2 POTUJOČA KNJIŽNICA KOPER ................................................................................ 2 3 DELO KNJIŽNIČARJA V POTUJOČI KNJIŽNICI ................................................... 4 4 STORITVE POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER ........................................................... 6 4.1 IZPOSOJA KNJIŽNIČNEGA GRADIVA ................................................................. 6 4.2 SODELOVANJE Z ODDELKOM ZA MLADE BRALCE ....................................... 6 4.3 VODENI OGLEDI POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER .............................................. 7 4.4 PREMIČNA ZBIRKA ................................................................................................. 7 5 ŠOLSKA IN SPLOŠNA KNJIŽNICA ............................................................................ 8 6 BRALNA KULTURA IN BRALNA PISMENOST ....................................................... 9 7 SORODNE RAZISKAVE .............................................................................................. 10 8 RAZISKAVA O ZADOVOLJSTVU ŠOLSKIH KNJIŽNIČARJEV IN UČITELJEV S STORITVAMI POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER ................................ 11 8.1 RAZISKOVALNA VPRAŠANJA IN HIPOTEZE ................................................... 11 8.2 METODOLOGIJA RAZISKAVE ............................................................................. 12 8.2.1 Raziskovalni vzorec ............................................................................................... 12 8.2.2 Anketni vprašalnik ................................................................................................. 13 8.2.3 Zbiranje podatkov .................................................................................................. 13 8.3 REZULTATI RAZISKAVE ...................................................................................... 13 9 RAZPRAVA IN ZAKLJUČEK ..................................................................................... 24 10 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA .......................................................................... 28 11 PRILOGE ...........................................................................................................................I Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit V KAZALO SLIK Slika 1: Delovno mesto anketirancev, zaposlenih v osnovnih šolah ........................................ 14 Slika 2: Seznanjenost učiteljev in šolskih knjižničarjev z obiski Potujoče knjižnice Koper ... 14 Slika 3: Storitve Potujoče knjižnice Koper, ki jih učitelji in šolski knjižničarji uporabljajo za potrebe svojega dela ................................................................................................................. 15 Slika 4: Ocena primernosti obsega svetovanja za izposojo gradiva na Potujoči knjižnici Koper .................................................................................................................................................. 16 Slika 5: Ocena pogostosti posebnih obiskov Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom ............................................................................................................................... 17 Slika 6: Ocena pogostosti izvajanja vodenih ogledov Potujoče knjižnice Koper .................... 17 Slika 7: Ocena primernosti obsega premičnih zbirk Potujoče knjižnice Koper na šolah ......... 18 Slika 8: Primernost obsega obveščanja o dejavnostih in obiskih Potujoče knjižnice Koper ... 18 Slika 9: Ocena primernosti dolžine postankov Potujoče knjižnice Koper ............................... 19 Slika 10: Ocena primernosti frekvence obiskov Potujoče knjižnice Koper ............................. 20 Slika 11: Zadovoljstvo s storitvami Potujoče knjižnice Koper ................................................ 20 Slika 12: Mnenja o ustreznosti nabora storitev Potujoče knjižnice Koper za osnovne šole .... 22 Slika 13: Storitve in dejavnosti, ki jih učitelji in šolski knjižničarji pogrešajo na Potujoči knjižnici Koper ......................................................................................................................... 22 Slika 14: Sodelovanje učiteljev in šolskih knjižničarjev pri načrtovanju oz. izvajanju storitev Potujoče knjižnice Koper.......................................................................................................... 23 Slika 15: Želja učiteljev in šolskih knjižničarjev po večjem sodelovanju pri načrtovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper .......................................................................... 23 Slika 16: Področja, na katerih si šolski knjižničarji in učitelji želijo večjega sodelovanja pri oblikovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper ................................................ 24 Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 1 1 UVOD V okviru pisne naloge za bibliotekarski izpit smo ugotavljali zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper (v nadaljevanju Potujoče knjižnice Koper). Potujoča knjižnica ali bibliobus je premična enota splošne knjižnice, ki izvaja knjižnično dejavnost v krajih, kjer v bližini ni splošne knjižnice. Splošne knjižnice na tak način omogočajo uporabo knjižničnih storitev tudi prebivalcem oddaljenih krajev, ki težje dostopajo do stacionarne splošne knjižnice. Potujoča knjižnica Koper obiskuje najmanj enkrat mesečno 73 krajev v skupaj šestih občinah Obalno- kraškega območja. Med slednjimi je tudi 14 osnovnih šol, katerih sestavni del so tudi šolske knjižnice. Predmet raziskovanja predstavlja mnenje šolskih knjižničarjev in učiteljev obiskanih šol o ustreznosti storitev Potujoče knjižnice Koper, s posebnim poudarkom na storitvah za spodbujanje bralne kulture in pismenosti. Potujoča knjižnica je lahko z mobilnim knjižničnim fondom in spremljevalnimi storitvami močna opora strokovnemu delu šolskih knjižnic. S šolsko knjižnico jo namreč povezujejo temeljni cilji, ki se kažejo v razvoju posameznika, informacijskem opismenjevanju in promociji branja. Pri zasledovanju omenjenih ciljev bo ta uspešnejša, če bo knjižnične storitve, namenjene učencem in učiteljem obiskanih šol, izvajala ob sodelovanju oz. usklajeno s šolskimi knjižničarji. Namen raziskave je zato pridobiti mnenja šolskih knjižničarjev in učiteljev o delovanju Potujoče knjižnice Koper. Zaključno nalogo smo razdelili na dva dela, in sicer na teoretični in raziskovalni del. V teoretični smo vključili lastne ugotovitve in ugotovitve drugih avtorjev, povezanih z obravnavano tematiko. Temeljna cilja raziskave sta bila ugotoviti ustreznost knjižničnih storitev, ki jih Potujoča knjižnica Koper namenja osnovnim šolam, ter ustreznost sodelovanja Potujoče knjižnice Koper s šolskimi knjižničarji in učitelji obiskanih šol. V ta namen smo si zastavili naslednja raziskovalna vprašanja: kako šolski knjižničarji in učitelji ocenjujejo sodelovanje s Potujočo knjižnico Koper, kakšnega sodelovanja bi si želeli v prihodnje, katere dejavnosti oz. storitve, namenjene osnovnim šolam, izvaja Potujoča knjižnica Koper v premajhnem oz. prevelikem obsegu ter katere od obstoječih storitev, namenjenih osnovnim šolam, opravlja Potujoča knjižnica Koper dobro in katere bi lahko še izboljšala. Obenem smo si zastavili naslednje hipoteze: H1: Šolski knjižničarji in učitelji niso v zadostni meri vključeni v oblikovanje oz. izvajanje storitev Potujoče knjižnice Koper. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 2 H2: Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol obstoječe storitve Potujoče knjižnice Koper ocenjujejo kot kakovostne. H3: Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol menijo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper osnovnim šolam nuditi več storitev. H4: Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol menijo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper za osnovne šole povečati obseg storitev s področja spodbujanja bralne kulture in bralne pismenosti. Za pridobitev odgovorov na zastavljena raziskovalna vprašanja in hipoteze smo uporabili kvantitativno obliko raziskovanja. Oblikovali smo anketni vprašalnik, ki je temeljil na vprašanjih zaprtega in deloma pol odprtega tipa ter na vprašanjih petstopenjske Likertove lestvice za merjenje stališč. Za potrebe anketiranja knjižničarjev in učiteljev osnovnih šol z italijanskim učnim jezikom smo anketni vprašalnik prevedli tudi v italijanski jezik. Anketiranje smo izvedli s spletnim orodjem 1KA.si. 2 POTUJOČA KNJIŽNICA KOPER Potujoče knjižnice so celosten in pomemben del oskrbe prebivalstva z javnimi knjižnicami (Pestell, 2009). Njihov cilj je ponuditi enakovredno in brezplačno oskrbo s knjižničnim gradivom vsem ciljnim skupinam. Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper je že leta 1973 po vzoru reške splošne knjižnice, kot prva v Sloveniji nabavila namensko vozilo (bibliobus), da bi z njim omogočila izposojo knjižničnega gradiva tudi prebivalcem oddaljenih krajev, kjer v bližini ni stacionarne knjižnice. Še danes je Potujoča knjižnica Koper zato prisotna predvsem na podeželju. V svojo knjižnično mrežo vključuje 73 postajališč v skupaj šestih občinah Obalno-kraškega območja (Koper, Izola, Piran, Divača, Ilirska Bistrica in Hrpelje- Kozina). Dejavnost Potujoče knjižnice Koper sega tudi v sosednjo Italijo (Devin) in na Hrvaško (Buzet, Umag in Pulj), kjer živijo pripadniki slovenske narodne skupnosti. Potujoča knjižnica Koper skuša svojim uporabnikom v skladu s Strokovnimi priporočili in standardi za splošne knjižnice (2018) zagotoviti kakovostnejše preživljanje prostega časa, kulturno povezanost slovenskega prostora ter višjo raven bralne pismenosti. Leta 2018 smo v Osrednji knjižnici Srečka Vilharja Koper pridobili nov, sodobno opremljen bibliobus. Gre za četrto vozilo knjižnice, namenjeno potujoči dejavnosti, ki meri v višino kar 4 metre, v dolžino pa 10,2 metra. Novi bibliobus lahko prevaža dobrih 6.000 enot Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 3 knjižničnega gradiva, opremljen pa je tudi s sodobno informacijsko-komunikacijsko tehnologijo, ki vključuje tudi prenosne računalnike, velike zaslone ter tablične računalnike. Bibliobus odlikujeta še izvlečna tenda, ki ob lepih vremenih omogoča izvajanje dejavnosti tudi na prostem, in dvižna ploščad za gibalno ovirane uporabnike (Osrednja knjižnica Srečka Vilharja, 2019). Skrb za zagotavljanje optimalne mreže postajališč potujoče knjižnice je za uspešno izvajanje njenega poslanstva ključnega pomena. V Strokovnih priporočilih in standardih za splošne knjižnice (2018) navajajo, da so postajališča potujoče knjižnice (postajališče bibliobusa ali premične zbirke) locirana v naseljih z manj kot 1500 prebivalci, in sicer tako, da so prebivalci od postajališča oddaljeni največ 1000 m. Malec (2012, str. 125) je analizirala dostopnost knjižničnih storitev na Obalno-kraškem območju. Avtorica navaja, da Potujoča knjižnica Koper s svojimi postanki zajema preširoko in obenem pomanjkljivo ter neenakomerno pokrito geografsko območje. Njene ugotovitve so pokazale, da je bilo v letu 2012 s knjižnično dejavnostjo neustrezno pokritih kar 229 oz. 53,5 % vseh Obalno-kraških naselij. Najslabše pokrita so bila na območju Kosovelove knjižnice Sežana (105 naselij), sledili sta ji območji Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper (72 naselij) in Knjižnice Makse Samsa v Ilirski Bistrici (45 naselij). Za izboljšanje stanja je avtorica predlagala vzpostavitev 3 krajevnih knjižnic v naseljih z več kot 1.500 prebivalci (Sv. Anton, Dekani in Ankaran) ter vpeljavo dodatnega bibliobusa, s čimer bi se pokritost knjižnične dejavnosti na Obalno-kraškem območju dvignila za 18 % (Malec, 2012, str. 126). Leta 2017 smo knjižnično mrežo Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper nekoliko izboljšali z odprtjem krajevne knjižnice v novi občini Ankaran, leta 2019 pa še z odprtjem vaške knjižnice s premično zbirko v naselju Sv. Anton pri Kopru. Potujoča knjižnica Koper vključuje bogat fond raznovrstnega knjižničnega gradiva. Njena zbirka obsega 25.258 enot knjižničnega gradiva (Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper, 2019). V dokumentu nabavne politike Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper (Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper, 2011) je zapisano: »Zbirka potujoče knjižnice nudi otrokom, mladostnikom in odraslim leposlovne knjige različnih vrst in zvrsti v slovenskem in italijanskem jeziku, poljudno literaturo s temeljnih področij človekovega znanja (filozofija, psihologija, medicina, zgodovina, umetnost, itd.), glasbene in računalniške zgoščenke za otroke in mladino ter izbor kvalitetnih dvd-jev z igranimi, dokumentarnimi in animiranimi filmi različnih žanrov. Na vozilu je knjižnično gradivo uporabnikom prosto dostopno: Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 4 strokovno po osnovnih UDK vrstilcih, leposlovje za otroke po starostnih stopnjah (cicibanska, pionirska in mladinska) leposlovje za odrasle pa po literarnih vrstah in zvrsteh. Neknjižno gradivo hranimo ločeno. Zbirko gradiva na vozilu redno dopolnjujemo s skladiščnimi izvodi potujoče knjižnice, ki zrcalijo postavitev prostega pristopa.« Menimo, da bi morali v skladu s Strokovnimi priporočili in standardi za splošne knjižnice (2018) v fond potujoče knjižnice vključiti tudi gradivo za ranljivejše skupine, zlasti fizično lahke knjige, lažje berljivo gradivo in zvočne knjige. Tako bi tudi učencem, ki imajo različne težave z branjem, ponudili ustreznejši izbor gradiva. Prilagojeno gradivo pa bi koristilo tudi pedagoškemu osebju, ki poučuje učence s posebnimi potrebami. Knjižnični fond je na bibliobusu prostorsko omejen, zato ga knjižničarji sprotno prilagajamo raznolikim potrebam uporabnikom (spomladi npr. ponujamo več knjig o kmetijstvu, sadjarstvu, osnovnim šolam več domačega branja ipd.). Na bibliobusu je gradivo posebej označeno s Cobissovo funkcijo kataloga 'check in' oz. 'dostavljeno v bibliobus'. Tudi Pestell (2009, str. 33) poudarja, da mora politika razvoja zbirke podpirati cilje in namene knjižničnega sistema, ki temeljijo na oceni in ovrednotenju potreb skupnosti. Avtor še navaja, da je potujoča knjižnica najbolj prilagodljiv tip knjižnice, saj ni omejena na določeno poseljeno središče in lahko odgovarja potrebam spreminjajočega se števila prebivalstva. 3 DELO KNJIŽNIČARJA V POTUJOČI KNJIŽNICI Kot navaja Pugelj (1994, str. 96), so strokovni delavci, ki delajo v potujoči knjižnici, v bistveno težjem položaju kot preostali delavci v stacionarnih knjižnicah. Predvsem gre za zelo omejen delovni prostor ter časovne omejitve, s katerimi se knjižničarji v potujoči knjižnici srečujejo. Vendar mora potujoča knjižnica, kot pravi avtorica, kljub temu zajeti čim večje število uporabnikov, in sicer v za obiskovalce najbolj ugodnem delu dneva. Potujoči knjižničarji se moramo redno seznanjati z novimi trendi na področju bibliotekarske stroke in znati uporabniku ponuditi pester izbor gradiva. Tudi potujoči knjižničarji moramo imeti, podobno kot ostali splošni knjižničarji, širok spekter znanja o knjižničnem gradivu, pa tudi pedagoška in andragoška znanja, pomembna za izvajanje raznolikih knjižničnih storitev. Pomembno je, da vodstvo knjižnice podpira našo udeležbo na vsakoletnih srečanjih potujočih knjižnic in na drugih strokovnih in permanentnih izobraževanjih. Kot navaja Pestell (2009, str. 28) bi moralo osebje na potujoči knjižnici imeti: dovolj časa za propagandne dejavnosti, možnost sodelovanja pri nabavi knjig, priložnost sodelovati na rednih sestankih zaposlenih ter Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 5 čas za udeleževanje na tečajih za poklicni in osebni razvoj. Potujoči knjižničarji skrbimo za redna obveščanja o prihodih ter drugih dogodkih, povezanih z oddelkom, preko sredstev javnega obveščanja (Primorske novice, Radio Koper), z natisi informativnih zgibank in urnikov ter z objavami informacij na spletni strani knjižnice. V primerjavi z ostalimi oddelki knjižnice poteka komunikacija z uporabniki potujoče knjižnice bolj sproščeno; z veliko uporabniki smo vzpostavili prijateljski odnos in jih tudi osebno obveščamo o prihodih. Prednost potujoče knjižnice pa je tudi brezplačen vpis za vse starostne skupine. Največja prednost potujoče knjižnice je njena mobilnost. Z vsakokratnimi bibliobusnimi obiski omogoča prebivalcem odročnih krajev, da se bolje vključijo v družabno, kulturno in politično dogajanje svojih lokalnih skupnosti. Potujoča knjižnica ima pomembno socialno vlogo, saj približuje knjižnično-informacijske storitve vsem družbenim skupinam. Za dvig kakovosti knjižnične ponudbe sta pomembni tudi ustrezna informacijsko-komunikacijska tehnologija in sodobno opremljeno vozilo. Kot navaja Skrt (1994, str. 113) se na ta način tudi na potujoči knjižnici bistveno izboljšajo možnosti zadovoljitve bralčevih potreb in kakovost storitev. Ob tem dodaja še, da je za ustrezno zadovoljitev potreb pomemben prvi stik, ki ga knjižničar vzpostavi z uporabnikom, ko stopi v knjižnico. Sodobna potujoča knjižnica mora upoštevati tudi sodobne mednarodne strokovne smernice; usklajenost s stroko, spodbujanje znanstvenoraziskovalnega dela ter oblikovanje in izvajanje programov izobraževanja in usposabljanja uporabnikov (Osrednja knjižnica Srečka Vilharja, 2019). Potujoča knjižnica Koper je na terenu prisotna 23 ur na teden, večinoma v popoldanskem času. Preostali delovni čas nameni posodabljanju knjižničnega fonda, pospravljanju skladišča in ostalemu strokovnemu delu. Po podatkih iz baze COBISS, pridobljenih na dan 1. 10. 2021, smo na Potujoči knjižnici Koper med letoma 2016 in 2020 izposodili 112.057 enot knjižničnega gradiva, od tega 68.392 enot leposlovnega in 43.665 enot strokovnega gradiva. Videti je, da uporabniki Potujoče knjižnice Koper še vedno najraje posegajo po leposlovju in precej manj po strokovni literaturi. Število aktivnih članov potujoče knjižnice je od leta 2017 padlo za 15 %, izposoja gradiva na dom in obisk pa za 33 %. K slednjemu sta pripomogli vzpostavitev krajevne knjižnice v novonastali občini Ankaran in posledična ukinitev tamkajšnjega postajališča, ki je bilo med vsemi najbolj obiskano (Osrednja knjižnica Srečka Vilharja, 2019), in številne omejitve, ki smo jih morali v zadnjih dveh letih tudi v naši Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 6 knjižnici upoštevati zaradi epidemije s Covid-19. Z novo potujočo knjižnico smo pridobili tudi sodobno notranjo opremo. Uporabnikom potujoče knjižnice sta zdaj na voljo tablični in stacionarni računalnik ter dostop do svetovnega spleta, s tem pa tudi dostop do vseh informacijskih virov in storitev, ki jih knjižnica ponuja preko interneta. Uporabnikom so na voljo tudi bralniki za izposojo in branje elektronskih knjig. Obiskovalcem v ta namen predstavljamo tudi spletni knjižnici Biblos in MLOL. Sodobna informacijska tehnologija spreminja tudi potrebe uporabnikov. Pestell (2009) ugotavlja, da morajo biti vse naprednejše knjižnične storitve in tehnološke inovacije, ki postajajo nepogrešljiv del sodobnega življenja, uporabnikom na voljo tako v stacionarnih kakor tudi v potujočih knjižnicah. Z obogatitvijo ponudbe informacijskih storitev in s povečanjem števila računalnikov lahko vsaka potujoča knjižnica postane mobilno, informacijsko in učno središče. 4 STORITVE POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER 4.1 IZPOSOJA KNJIŽNIČNEGA GRADIVA Vse storitve Potujoče knjižnice Koper so brezplačne. Njeni uporabniki so izvzeti tako plačila letne članarine, kakor tudi morebitnih zamudnin in drugih stroškov. Uporabniki potujoče knjižnice si lahko knjižnično gradivo izposodijo ali vrnejo na bibliobusnem postajališču (v skladu z urnikom obratovanja) in na končnem postajališču v matični knjižnici, kjer si gradivo lahko izposodijo v času internega dela, ko bibliobus ne vozi, vrnejo pa ga lahko kadar koli v namenski kovinski zabojnik. Knjižnična zbirka Potujoče knjižnice Koper vključuje tudi večje število knjig za šolska domača branja in različna bralna tekmovanja. Uporabniki lahko gradivo naročijo oz. rezervirajo elektronsko ali preko telefona. Slednje velja samo za knjižnično gradivo, ki je del fonda Potujoče knjižnice Koper. Medknjižnične izposoje na bibliobusu ne izvajamo. 4.2 SODELOVANJE Z ODDELKOM ZA MLADE BRALCE Potujoča knjižnica Koper organizira v sodelovanju z Oddelkom za mlade bralce Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper tudi posebne, namenske obiske osnovnih šol z različnim spremljevalnim programom. Tovrstno sodelovanje med oddelkoma se je v preteklosti izkazalo Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 7 kot zelo dobro. V tem okviru lahko izpostavimo predstavitve bralnega tekmovanja Berimo z Rovko Črkolovko, ki jih potujoči knjižničarji izvajamo za njegovo promocijo na vseh obiskanih osnovnih šolah. Sočasno s predstavitvami dostavimo za določen čas na šole tudi zbirke knjižnega gradiva, vključenega v bralno tekmovanje. Na šolah tudi sicer izvajamo različne programe za osnovnošolce, v katere običajno vključimo predstavitev storitev potujoče knjižnice. Pomembno je, da v te programe vključimo vsebine, ki osnovnošolce navdušujejo nad branjem ter promovirajo bralno kulturo. Slednje namenjamo vsem osnovnim šolam, zlasti pa manjšim podružničnim šolam, kot so osnovne šole z italijanskim učnim jezikom, ki imajo skromnejši knjižnični fond, in Osnovna šola Josipa Jurčiča v Devinu, s katero sodelujemo že vrsto let. 4.3 VODENI OGLEDI POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER Vodeni ogledi potujoče knjižnice so namenjeni vsem osnovnim šolam. Na tak način se osnovnošolci seznanijo z vsemi storitvami Potujoče knjižnice Koper. V novem, s sodobno informacijsko-komunikacijsko tehnologijo opremljenim bibliobusu, imajo učenci dostop do tabličnih računalnikov, bralnikov in glasbenega kotička. Ciljna skupina, ki na bibliobusu najpogosteje uporablja elektronske načine iskanja in spletne informacije, so otroci in osnovnošolci. Zato jih ob organiziranem obisku seznanimo s knjižničnim katalogom COBISS ter z možnostjo izposoje elektronskih knjig in branja časopisov preko sistemov Biblos, MLOL 1 (za pripadnike italijanske narodne skupnosti) in Pressreader ter predstavimo druge elektronske vire (Enciclopedia Britannica, Europeana Collections … ). 4.4 PREMIČNA ZBIRKA Premične zbirke so potujoče zbirke knjig, ki jih na Potujoči knjižnici Koper za določen čas brezplačno izposodimo različnim ustanovam. Ob rednem izločanju gradiva ter posodobljenju knjižničnega fonda oblikujemo tudi posebne premične zbirke, namenjene osnovnim šolam Obalno-kraškega območja in njihovim učencem. Po vzpostavitvi premičnih zbirk si prizadevamo tudi za njihovo redno vzdrževanje in dopolnjevanje. Z obojestranskim sodelovanjem lahko na tak način številnim šolskim knjižnicam izboljšamo izbor gradiva in okrepimo njihovo zbirko. 1 MLOL (Media Library On Line) je spletni portal iz Italije, ki omogoča izposojo elektronskih knjig. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 8 5 ŠOLSKA IN SPLOŠNA KNJIŽNICA Definicija iz IFLA/UNESCO Manifesta o šolskih knjižnicah (2001) navaja: »Šolska knjižnica je sestavni del vzgojno-izobraževalnega dela. Namenjena je vzgojno-izobraževalnemu procesu, potrebam učencev in učiteljem šole. Šolska knjižnica s svojo dejavnostjo podpira uporabo knjig in drugih informacijskih virov, leposlovnih in strokovnih, tiskanih in elektronskih, dostopnih in oddaljenih. Ta gradiva dopolnjujejo in bogatijo učbenike, učno gradivo in metode dela. S tem prispevajo k informacijskemu opismenjevanju učencev in njihovemu navajanju na vseživljenjsko učenje. Šolska knjižnica nudi storitve za učenje, knjige in druge vire, ki omogočajo članom šolske skupnosti, da postanejo kritični misleci in učinkoviti uporabniki informacij različnih oblik, formatov, in na različnih nosilcih.« Podgoršek (2009, str. 188) meni, da mora osnovnošolska knjižnica ne zgolj oskrbovati udeležence vzgojno-izobraževalnega programa s knjižničnim gradivom, ampak posegati tudi v ostale vidike vzgojno-izobraževalnega dela v osnovni šoli. Pri tem avtorica Podgoršek (2009) poudarja zlasti:  zagotavljanje ustreznega knjižničnega gradiva kot učnega sredstva pri pouku;  vključevanje v proces priprave individualnega dela učencev;  izobraževanje in vzgojo uporabnika v informacijskem procesu;  omogočanje in vključevanje pri organiziranju in izvajanju vzgojno-izobraževalnih dejavnosti, ki presegajo klasični pouk. Osnovnošolska knjižnica lahko opravlja svoje naloge in izpolnjuje svoje poslanstvo samo s kakovostno opravljenimi storitvami. Po mnenju avtorice je treba spodbujati radovednost in ustvarjalnost posameznika in skupin ter nuditi pomoč pri iskanju in izboru knjižničnega gradiva. Šolska in splošna knjižnica imata v odvisnosti od okolja, v katerem delujeta, različna poslanstva in cilje. Šolske knjižnice stremijo predvsem k oblikovanju dobrih pripadnikov šolskih skupnosti, medtem ko so splošne knjižnice kot informacijska in kulturna središča Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 9 namenjene vsem prebivalcem lokalne skupnosti (Vodeb idr., 2009). Skupno točko obeh je Vodeb identificiral predvsem v stremljenju k oblikovanju posameznika ter promociji branja in informacijskega opismenjevanja. Avtor še poudarja, da morajo biti uporabnikom vse storitve knjižnic enako dostopne in jih ne sme omejevati nikakršna verska, rasna ali ideološka cenzura. Strokovna priporočila in standardi za splošne knjižnice (2018) narekujejo knjižnicam nadaljnjo krepitev bralne kulture in bralne pismenosti. V kriterijih za potujoče knjižnice je navedeno, da mora biti slednja uporabniku prijazna, slediti novim tehnološkim spremembam in vključevati ustrezno opremo (Pestell, 2009). Tudi z uporabo formalnih povratnih informacij (npr. knjige pohval, pritožb in pripomb), spletnih anket in podobnih analiz lahko prilagodimo oz. izboljšamo knjižnično zbirko in storitve potujoče knjižnice. Zanje menimo, da sta ključni poznavanje lokalne skupnosti in dobro sodelovanje s šolskimi knjižnicami in drugimi ustanovami, ki jih obiskuje. Z boljšim sodelovanjem lahko skupaj oblikujemo nove vsebine in poskrbimo za boljšo promocijo bralne kulture in bralne pismenosti. 6 BRALNA KULTURA IN BRALNA PISMENOST Razvoj bralne kulture se začne od malih nog. Prvih stikov s knjigami smo običajno deležni že pri starših, kasneje v vrtcih in šolah. Bralna kultura in bralna pismenost se močno dopolnjujeta. Vilar (Bon idr., 2017) navaja, da gre pri bralni kulturi za odnos do branja kot procesa in njegove vloge pri razvedrilu, pridobivanju znanja, razvoju posameznika ter za razvoj bralnih navad. Bralno pismenost pa definira kot zmožnost posameznikov za razumevanje, kritično vrednotenje in uporabo pisnih informacij. Vloga splošnih in šolskih knjižnic je pri krepitvi bralne kulture zelo pomembna. Šolske knjižnice veljajo za pomemben člen pri spodbujanju pozitivnega odnosa šolarjev do knjige in branja. Na šolah poznamo različne oblike spodbujanja bralne kulture. Bralna značka in različna bralna tekmovanja (Cankarjevo priznanje, angleška bralna značka …) imajo pri tem pomembno vlogo. Prav tako različni krožki in dejavnosti, ki lahko krepijo otrokovo bralno pismenost (npr. novinarski, literarni krožek, knjižničarski krožek) in so pomembni zlasti pri razumevanju prebranega besedila. Bralne navade so pri otrokovem odraščanju močno odvisne od staršev in njihovega odnosa do branja. Vse dejavnosti in krožki znotraj vzgojno-izobraževalnega dela, ki na Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 10 kakršen koli način pripomorejo k spodbujanju bralne kulture in bralne pismenosti, so soodvisni od vseh strokovnih delavcev na šoli. Branju prijazno šolsko okolje lahko ustvari aktiven šolski knjižničar, ki oblikuje dobre pripadnike šolske skupnosti. Tako šolske kot splošne knjižnice morajo razvijati in spodbujati bralno kulturo pri različnih skupinah otrok, si prizadevati za čim večjo izposojo ter zagotavljati kakovostne prireditve in bralne dogodke. Splošne knjižnice skrbijo za pridobivanje znanja, spodbujajo h kritičnemu razmišljanju, k sprotnemu izobraževanju in ustvarjanju pozitivnega odnosa do učenja, znanosti in branja v svoji lokalni skupnosti. K navedenemu prispeva tudi Potujoča knjižnica Koper, ki je lahko s svojo mobilnostjo tudi dober povezovalni člen med obema knjižnicama, saj lahko skupne cilje za dvig bralne kulture in bralne pismenosti bolje dosežemo z obojestranskim sodelovanjem splošnih in šolskih knjižničarjev. 7 SORODNE RAZISKAVE Med pregledovanjem strokovne literature in virov smo ugotovili, da je bilo v slovenskem knjižničnem prostoru opravljenih že nekaj raziskav o zadovoljstvu uporabnikov s storitvami splošnih knjižnic. Podbrežnik (2016, str. 17) je v raziskavi ugotavljal zadovoljstvo uporabnikov s kakovostjo knjižničnih storitev v splošni knjižnici. Obravnaval je različne skupine uporabnikov glede na delavnopravni status, izobrazbo, spol, starost idr. Z raziskavo je želel ugotoviti, kakšno kakovostno storitev pričakujejo uporabniki in kako so zadovoljni s ponujeno ravnijo kakovosti knjižničnih storitev. Njegovi rezultati raziskave so razkrili, da različne skupine uporabnikov različno ocenjujejo dejavnike kakovosti, predvsem pa pričakujejo večjo zanesljivost izvedbe storitev in boljšo usposobljenost knjižničnega osebja, ki naj bi razumelo njihove potrebe, in jim posvetilo več časa. Snoj in Petermanec (1999) sta v znanstvenem članku obravnavala kakovost knjižničnih storitev. Da bi se zavedali pomena kakovosti knjižničnih storitev, so po njunem mnenju potrebna temeljna trženjska znanja. Avtorja navajata, da se bodo knjižnice s trženjskim načinom razmišljanja usmerile v zadovoljevanje lastnih potreb na način, da zadovoljijo tudi potrebe možnih in dejanskih uporabnikov (dobaviteljev, uprave organizacije, vlade) bolje kot tekmeci. Knjižnice potrebujejo trženjska znanja zlasti za potrebe izboljšanja uspešnosti delovanja, razvijanja novih storitev, boljše kakovosti storitev oz. višje stopnje zadovoljstva uporabnikov (Snoj in Petermanec, 1999, str. 32). Merjenje stopnje zadovoljstva uporabnikov je pogosto uporabljeno kvantitativno orodje evalvacije (Ambrožič in Badovinac, 2009, str. 16). Avtorici poudarjata, da je zadovoljstvo uporabnikov končni rezultat uspešnega delovanja uporabniško usmerjene Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 11 organizacije, ki nastane ob dejanski izkušnji uporabnika s storitvijo ali proizvodom v odnosu do pričakovane izkušnje. Pri krepitvi stopnje zadovoljstva uporabnika je najpomembnejša pomoč knjižničarja kot informacijskega strokovnjaka. Menimo, da je dobro uporabniško storitev možno ustvariti predvsem s knjižničarjevo osebno angažiranostjo, željo po izpopolnjevanju ter ustreznim pristopom. Strokovna priporočila in standardi za splošne knjižnice (2018) navajajo, da lahko z ustreznim znanjem pripomoremo k ustvarjanju boljših posameznikov, ki bodo pridobili nova znanja, spretnosti in veščine. Omogočati bi morali enako dostopnost informacij za vse ciljne skupine. Prav tako bi morali vse uporabnike spodbujati h kritičnemu razmišljanju in ustreznemu vrednotenju virov informacij, saj tako pripomoremo k soustvarjanju dobre lokalne skupnosti. Zasledili smo še nekaj raziskav, ki so obravnavale zadovoljstvo uporabnikov o delu potujočih knjižnic, ne pa tudi takih, ki bi proučevale zadovoljstvo učiteljev in šolskih knjižničarjev o delu potujočih knjižnic. V tem okviru izpostavljamo raziskavo o pogledih staršev in strokovnih delavcev vrtca na sodelovanje s potujočo knjižnico, ki jo je opravila Kobal (2016), diplomantka Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Avtorica je raziskovala predvsem načine sodelovanja vrtca s potujočo knjižnico v občini Ajdovščina. Rezultati njene raziskave so pokazali, da je lahko potujoča knjižnica močan dejavnik pri spodbujanju bralne kulture. Štendler (2001, str. 141) je v raziskavi obravnavala vse potujoče knjižnice v Sloveniji. Njena anketa, ki je zajemala 13 % aktivnih uporabnikov (2.089 oseb) vseh potujočih knjižnic, je razkrila, da je v številnih krajih potujoča knjižnica uporabnikom edina možnost dostopa do knjižničnega gradiva. Anketirani uporabniki so storitve potujočih knjižnic ocenili kot dobre. Avtorica Štendler (2001) v zaključku raziskave navaja dva dejavnika, ki sta pri tem ključna: ustrezen izbor gradiva in zaposleni na bibliobusu. 8 RAZISKAVA O ZADOVOLJSTVU ŠOLSKIH KNJIŽNIČARJEV IN UČITELJEV S STORITVAMI POTUJOČE KNJIŽNICE KOPER 8.1 RAZISKOVALNA VPRAŠANJA IN HIPOTEZE V raziskavi smo postavili naslednja raziskovalna vprašanja: 1) Kako šolski knjižničarji in učitelji ocenjujejo obstoječe sodelovanje s Potujočo knjižnico Koper in kakšnega sodelovanja bi si želeli v prihodnje? Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 12 2) Katere od dejavnosti oz. storitev, namenjenih osnovnim šolam, izvaja Potujoča knjižnica Koper v premajhnem oz. prevelikem obsegu? 3) Katere od obstoječih, namenjenih osnovnim šolam, opravlja Potujoča knjižnica Koper dobro in katere bi lahko še izboljšala? Hipoteze, ki smo jih ob tem želeli preveriti, so naslednje: 1) Šolski knjižničarji in učitelji niso v zadostni meri vključeni v oblikovanje oz. izvajanje storitev Potujoče knjižnice Koper. 2) Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol obstoječe storitve Potujoče knjižnice Koper ocenjujejo kot kakovostne. 3) Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol menijo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper osnovnim šolam nuditi več storitev. 4) Šolski knjižničarji in učitelji osnovnih šol menijo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper za osnovne šole povečati obseg storitev s področja spodbujanja bralne kulture in bralne pismenosti. 8.2 METODOLOGIJA RAZISKAVE 8.2.1 Raziskovalni vzorec Raziskavo smo geografsko omejili na Obalno-kraško območje, ki ga s svojo dejavnostjo pokriva Potujoča knjižnica Koper. Pri tem smo iz Obalno-kraškega območja izvzeli občini Postojna in Pivka, ki sta v domeni potujoče knjižnice Knjižnice Bena Zupančiča Postojna. Pri načrtovanju raziskave smo pričakovali nižji odziv na anketo, zato smo v raziskovalni vzorec vključili vseh 220 učiteljev in 14 šolskih knjižničarjev iz 14-ih osnovnih in podružničnih šol, ki so vključene v mrežo Potujoče knjižnice Koper: Osnovna šola (v nadaljevanju OŠ) Oskarja Kovačiča Škofije, OŠ Pier Paolo Vergerio il Vecchio (podružnica Bertoki), OŠ Dekani, OŠ Rudolfa Ukoviča Podgrad, OŠ Ivana Babiča-Jagra Marezige, OŠ dr. Aleš Bebler-Primož Hrvatini, OŠ Elvire Vatovec Prade (podružnica Sveti Anton), OŠ Sečovlje, OŠ Sečovlje (podružnica Sveti Peter), OŠ Istrskega odreda Gračišče, OŠ dr. Bogomirja Magajne (podružnična šola Vreme), OŠ Lucija (podružnica Strunjan), OŠ Vincenzo e Diego de Castro Piran (podružnica Lucija) in OŠ Šmarje pri Kopru. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 13 8.2.2 Anketni vprašalnik Za pridobitev odgovorov na zastavljena raziskovalna vprašanja smo uporabili kvantitativno obliko raziskovanja. V ta namen smo oblikovali anketni vprašalnik, ki je temeljil na vprašanjih zaprtega in deloma pol odprtega tipa ter na vprašanjih petstopenjske Likertove lestvice za merjenje stališč. Za potrebe anketiranja knjižničarjev in učiteljev osnovnih šol z italijanskim učnim jezikom smo anketni vprašalnik prevedli tudi v italijanski jezik. Za izvedbo anketiranja smo uporabili spletno orodje 1KA.si. 8.2.3 Zbiranje podatkov Učiteljem in šolskim knjižničarjem smo anketni vprašalnik posredovali na elektronske naslove, ki smo jih pridobili na spletnih straneh osnovnih šol. Odgovarjanje na anketo je potekalo od 10. 9. do vključno 20. 9. 2021. 8.3 REZULTATI RAZISKAVE Na anketni vprašalnik je kljub večkratnim pozivom odgovorilo le 32 učiteljev in 5 šolskih knjižničarjev, kar predstavlja 15,1 % vzorca raziskave. Nizko udeležbo smo predpostavljali že ob snovanju raziskave, zato smo v raziskovalni vzorec zajeli celoto opazovane populacije. Razlog nizke udeležbe smo pripisali pripravam vseh zaposlenih na šoli na začetek novega šolskega leta in splošni nezainteresiranosti za odgovarjanje na anketne vprašalnike. Na vprašalnik so se odzvali učitelji in šolski knjižničarji zaposleni v naslednji osnovnih šolah: OŠ Rudolfa Ukoviča Podgrad, OŠ dr. Bogomirja Magajne Divača (podružnična šola Vreme), OŠ dr. Aleša Bebler- Primož Hrvatini, OŠ Istrskega odreda Gračišče, OŠ Šmarje pri Kopru, OŠ Vincenzo e Diego de Castro (podružnična šola Lucija), OŠ Dekani, OŠ Sečovlje, OŠ Lucija (podružnična šola Strunjan), OŠ Oskarja Kovačiča Škofije, OŠ Pier Paolo Vergerio il Vecchio (podružnična šola Bertoki), OŠ Ivana Babiča- Jagra Marezige in OŠ Elvire Vatovec Prade (podružnična šola Sveti Anton). Na anketo ni odgovoril nihče iz OŠ Sečovlje (podružnična šola Sveti Peter). Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 14 V nadaljevanju predstavljamo rezultate raziskave. Iz demografskih podatkov, prikazanih z grafikonom (Slika 1), je razvidno, da je bilo med anketiranci 86 % učiteljev, preostali delež so predstavljali šolski knjižničarji. Slika 1: Delovno mesto anketirancev, zaposlenih v osnovnih šolah Slika 2: Seznanjenost učiteljev in šolskih knjižničarjev z obiski Potujoče knjižnice Koper Večina anketiranih učiteljev in šolskih knjižničarjev (33 oz. 89 %) je, kot je razvidno iz grafikona (Slika 2), seznanjenih z obiski potujoče knjižnice, le štirje (11 %) ne vedo za tovrstne obiske. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 15 Slika 3: Storitve Potujoče knjižnice Koper, ki jih učitelji in šolski knjižničarji uporabljajo za potrebe svojega dela Iz grafikona (Slika 3) je razvidno, da uporabljajo učitelji in šolski knjižničarji naslednje storitve Potujoče knjižnice Koper:  svetovanje za izposojo gradiva: 10 oseb jih uporablja (28 %), 21 oseb jih ne uporablja (58 %), 5 oseb jih ne pozna (14 %);  izposoja knjižničnega gradiva: 17 oseb jih uporablja (47 %), 18 oseb jih ne uporablja (50 %), 1 oseba jih ne pozna (3 %);  naročanje oz. rezervacija knjižničnega gradiva: 12 oseb uporablja (34 %), 22 oseb ne uporablja (63 %), 1 oseba ne pozna (3 %);  posebni obiski Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom (npr. predstavitev bralnega tekmovanja): 4 osebe jih ne uporabljajo (11 %), 22 oseb jih ne uporablja (63 %), 9 oseb jih ne pozna (3 %);  vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper: 3 osebe jih uporabljajo (9 %), 20 oseb jih ne uporablja (57 %), 12 oseb (34 %) jih ne pozna;  premična zbirka (potujoča zbirka, ki je za določen čas na voljo v šolski knjižnici): 2 osebi jo uporabljata (6 %), 22 oseb jih ne uporablja (63 %), 11 oseb je ne pozna (31 %);  obvestila o dejavnostih in obiskovanju Potujoče knjižnice Koper: 8 oseb jih uporablja (24 %), 20 oseb jih ne uporablja (59 %) in 6 oseb jih ne pozna (18 %). Iz odgovorov, prikazanih na Sliki 3, je razvidno, da učitelji in šolski knjižničarji še vedno najpogosteje uporabljajo le osnovne storitve Potujoče knjižnice Koper, in sicer izposojo knjižničnega gradiva, svetovanja za izposojo gradiva ter naročanja oz. rezervacij knjižničnega Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 16 gradiva. Preostalih storitev potujoče knjižnice, kot so vodeni ogledi, posebni obiski s spremljevalnim programom, premična zbirka in obveščanje o dejavnostih, anketiranci večinoma ne poznajo oz. ne uporabljajo. Anketirance, ki so v predhodnem vprašanju navedli, da uporabljajo posamezno storitev, smo v nadaljevanju zaprosili še za oceno primernosti njihovega obsega. Slika 4: Ocena primernosti obsega svetovanja za izposojo gradiva na Potujoči knjižnici Koper Iz grafikona (Slika 4) je razvidno, da je večina uporabnikov te storitve (8 oseb) zadovoljnih z obsegom svetovanja za izposojo gradiva, 2 pa sta mnenja, da je tovrstnega svetovanja premalo oz. izrazito premalo. Sklenemo lahko, da je večina učiteljev in šolskih knjižničarjev zadovoljnih z obsegom svetovanja za izposojo gradiva. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 17 Slika 5: Ocena pogostosti posebnih obiskov Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom Posebni obiski Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom so storitev, ki jo učitelji in šolski knjižničarji, kot je razvidno iz grafikona na Sliki 3, malo uporabljajo oz. jih ne poznajo. Iz grafikona (Slika 5) razberemo, da vsi štirje udeleženci posebnih obiskov Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom menijo, da so tovrstni obiski preredki. Na podlagi podanih odgovorov lahko sklenemo, da bi morali na sodelujočih šolah povečati pogostost izvajanja posebnih obiskov s spremljevalnim programom, kot tudi promocijo tovrstnih storitev na šolah, ki se teh še ne poslužujejo oz. jih ne poznajo. Slika 6: Ocena pogostosti izvajanja vodenih ogledov Potujoče knjižnice Koper Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper so storitev, ki jo učitelji in šolski knjižničarji, kot smo že prikazali v grafikonu (Slika 3), zelo redko uporabljajo. Iz grafikona (Slika 6) je razvidno, da je od zgolj 3 uporabnikov te storitve le 1 navedel, da se izvajajo preredko, Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 18 preostala 2 pa sta s pogostostjo izvajanja ogledov potujoče knjižnice zadovoljna. Potujoča knjižnica Koper bi morala na tem področju okrepiti sodelovanje z osnovnimi šolami in ugotoviti razloge za izrazito nizko uporabo te storitve. Slika 7: Ocena primernosti obsega premičnih zbirk Potujoče knjižnice Koper na šolah Kot je bilo razvidno iz grafikona na Sliki 3, skoraj tretjina anketirancev ni seznanjena z možnostjo naročanja oz. uporabe premičnih zbirk. Iz grafikona (Slika 7) je nadalje vidno, da je na to vprašanje odgovoril le 1 anketiranec, ki je obseg premične zbirke ocenil kot primernega. Potujoča knjižnica Koper bi morala znova preveriti potrebe po tovrstni storitvi na šolah in ob zaznanih potrebah premično zbirko oblikovati v sodelovanju s šolskimi knjižničarji ter jo nato predstaviti tudi učiteljem in učencem. Slika 8: Primernost obsega obveščanja o dejavnostih in obiskih Potujoče knjižnice Koper Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 19 Tudi obvestila Potujoče knjižnice Koper ne dosežejo skoraj četrtine učiteljev in šolskih knjižničarjev (Slika 3). Iz grafikona (Slika 8) nadalje razberemo, da so tudi učitelji in šolski knjižničarji, ki tovrstna obvestila uporabljajo, nezadovoljni z njihovim obsegom (samo 3 anketiranci menijo, da je obseg obvestil pravšnji, kar 5 pa jih navaja, da je tovrstnih obvestil premalo ali izrazito premalo). Potujoča knjižnica Koper bi morala poiskati nove, dodatne poti obveščanja osnovnih šol, da bi s svojimi dejavnostmi bolje dosegala tako učitelje in šolske knjižničarje kot tudi njihove učence. Slika 9: Ocena primernosti dolžine postankov Potujoče knjižnice Koper Iz grafikona (Slika 9) razberemo, da večina (29 oz. 88 %) anketirancev ocenjuje dolžino postankov potujoče knjižnice kot ustrezno, le manjši delež je mnenja, da so njeni postanki prekratki (3 osebe oz. 9 %) oz. izrazito prekratki (1 oseba oz. 3 %). Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 20 Slika 10: Ocena primernosti frekvence obiskov Potujoče knjižnice Koper Bolj kot z dolžino postankov so anketiranci izrazili nezadovoljstvo s frekvenco obiskov Potujoče knjižnice Koper. Iz grafikona (Slika 10) je razvidno, da je na to vprašanje odgovorilo 33 oseb. Od teh jih 64 % meni, da je pogostost obiskov primerna, medtem ko meni ostala tretjina (36 %), da so obiski Potujoče knjižnice preredki oz. izrazito preredki. Slika 11: Zadovoljstvo s storitvami Potujoče knjižnice Koper Ocene zadovoljstva anketirancev s kakovostjo posamičnih storitev Potujoče knjižnice Koper kažejo naslednjo sliko:  Kakovost knjižnične zbirke - 5 oseb je bilo zelo zadovoljnih (15 %), 17 oseb je bilo zadovoljnih (52 %), 10 oseb je bilo neodločenih (30 %), 1 oseba je bila zelo nezadovoljna (3 %); Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 21  Kakovost svetovanja za izposojo gradiva - 5 oseb je bilo zelo zadovoljnih (16 %), 16 oseb je bilo zadovoljnih (50 %), 9 oseb je bilo neodločenih (28 %), 1 oseba je bila nezadovoljna (3 %), 1 oseba je bila zelo nezadovoljna (3 %);  Kakovost izvajanja bibliopedagoškega dela (npr. predstavitev bralnega tekmovanja) - 2 osebi sta bili zelo zadovoljni (6 %), 8 oseb je bilo zadovoljnih (24 %), 19 oseb je bilo neodločenih (58 %), 3 oseb je bilo nezadovoljnih (9 %), 1 oseba je bila zelo nezadovoljna (3 %);  Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper - 1 oseba je zelo zadovoljna (3 %), 7 oseb je zadovoljnih (21 %), 21 oseb je neodločenih (64 %), 2 osebi sta nezadovoljni (6 %), 2 osebi sta zelo nezadovoljni (6 %);  Kakovost premične zbirke - 1 oseba je bila zelo zadovoljna (3 %), 6 oseb je bilo zadovoljnih (18 %), 25 oseb je bilo neodločenih (76 %), 1 oseba je bila zelo nezadovoljna (3 %). Iz grafikona (Slika 11) vidimo, da pri vseh odgovorih prevladuje srednja ocena zadovoljstva s kakovostjo storitev Potujoče knjižnice Koper (uporabniki niso niti zadovoljni niti nezadovoljni). Največ zadovoljstva so izrazili s kakovostjo knjižnične zbirke in svetovanja za izposojo gradiva, najmanj zadovoljstva pa s kakovostjo izvajanja bibliopedagoškega dela. Podobno kot pri četrtem vprašanju, kjer smo o ustreznosti obsega posamičnih storitev Potujoče knjižnice Koper spraševali le anketirance, ki so v predhodnem vprašanju navedli, da jih tudi uporabljajo, bi morali storiti tudi pri vprašanju o zadovoljstvu s kakovostjo posamičnih storitev Potujoče knjižnice Koper. Šele pri obdelavi anketnih odgovorov smo ugotovili, da so lahko na to vprašanje - zaradi napake, ki smo jo nevede storili že pri oblikovanju spletne ankete - odgovarjali vsi anketiranci, torej tudi tisti, ki so izjavili, da teh storitev ne uporabljajo ali jih ne poznajo. Posledično so tudi odgovori na to vprašanje nezanesljivi. Zanimivo je, da kljub temu, da tega vprašanja nismo označili kot obveznega, kakovost posameznih storitev ocenilo večje število anketirancev, ki so predhodno navedli, da taistih storitev ne poznajo ali ne uporabljajo. Morda so oceno podali na podlagi mnenj kolegov učiteljev ali drugje pridobljenih informacij. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 22 Slika 12: Mnenja o ustreznosti nabora storitev Potujoče knjižnice Koper za osnovne šole Na vprašanje, ali bi morala Potujoča knjižnica Koper ponuditi večji nabor storitev za osnovne šole, je skoraj dve tretjini učiteljev in knjižničarjev (64 %) odgovorilo pritrdilno (Slika 12). Slednje smo v nadaljevanju s polodprtim vprašanjem zaprosili za specifikacijo potreb. Slika 13: Storitve in dejavnosti, ki jih učitelji in šolski knjižničarji pogrešajo na Potujoči knjižnici Koper Anketiranci so navedli, da iz nabora dodatnih storitev najbolj želijo priprave kvizov in ugank (70 %), sledijo pogovori o knjigah (57 %), pogovori z literarnimi in drugimi ustvarjalci (52 %) in priprave priporočilnih seznamov knjižnega gradiva (48 %). Razveseljivo je dejstvo, da so učitelji in knjižničarji zaznali, četudi v manjši meri, potrebo po delavnicah informacijske in medijske pismenosti, saj sta slednji v današnjem svetu dezinformacij pomembni za osebni razvoj in uspešno delovanje v družbi. Pod odprto vprašanje »drugo« so navedli še željo po izvajanju pravljičnih uric in pripravah mesečnih seznamov najbolj branih knjig. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 23 Slika 14: Sodelovanje učiteljev in šolskih knjižničarjev pri načrtovanju oz. izvajanju storitev Potujoče knjižnice Koper Iz grafikona (Slika 14) razberemo, da 32 anketiranih oseb (89 %) še ni sodelovalo s potujočo knjižnico pri načrtovanju oz. izvajanju storitev, 4 osebe (11 %) pa so pri tem že sodelovale. Odgovori anketirancev so razkrili, da večjega sodelovanja pri načrtovanju in izvajanju storitev Potujoče knjižnice Koper ni bilo. Slika 15: Želja učiteljev in šolskih knjižničarjev po večjem sodelovanju pri načrtovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper Iz grafikona (Slika 15) je razvidno, da si večjega sodelovanja pri načrtovanju oz. izvajanju storitev želi 23 anketirancev (64 %), medtem ko si jih 13 (36 %) ne želi dodatnega sodelovanja. Osebe, ki so izrazile željo po večjem sodelovanju, smo z naslednjim polodprtim vprašanjem prosili za navedbo področij, pri katerih si želijo večjega sodelovanja. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 24 Slika 16: Področja, na katerih si šolski knjižničarji in učitelji želijo večjega sodelovanja pri oblikovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper Iz grafikona (Slika 16) razberemo, da si največ anketirancev (19 oz. 83 %) želi večjega sodelovanja na področju razvoja bralne pismenosti. 17 oseb (74 %) je izrazilo željo po večjem sodelovanju na področju bralne kulture. Nekoliko manj (9 oz. 39 % oseb) si želi storitve za razvoj informacijske pismenosti, najmanjši delež pa je izrazil željo po storitvi za razvoj medijske pismenosti. 9 RAZPRAVA IN ZAKLJUČEK Namen pisne naloge je bil ugotoviti zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Koper. Odziv anketirancev na anketni vprašalnik je bil kljub večkratnim pozivom nizek (15 % raziskovalnega vzorca). Nizko udeležbo smo zaradi priprav pedagoškega osebja na začetek novega šolskega leta, razmer, ki so posledica epidemije s Covid-19 in splošne nezainteresiranosti za odgovarjanje na anketne vprašalnike, predpostavljali že ob snovanju raziskave, zato smo v vzorec raziskave zajeli celoto opazovane populacije. V sklopu raziskave smo si postavili tri raziskovalna vprašanja in štiri hipoteze. S prvim vprašanjem smo skušali ugotoviti, kako šolski knjižničarji in učitelji ocenjujejo obstoječe sodelovanje s Potujočo knjižnico Koper in kakšnega sodelovanja bi si želeli v prihodnje. Predpostavljali smo, da niso v zadostni meri vključeni v oblikovanje oz. izvajanje storitev Potujoče knjižnice Koper. Hipotezo lahko potrdimo, saj je analiza raziskovalnih podatkov Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 25 pokazala, da učitelji in šolski knjižničarji niso dovolj vpeti v obstoječe sodelovanje in da si jih večina želi večjega sodelovanja s Potujočo knjižnico Koper, zlasti na področju izvajanja storitev za razvoj bralne pismenosti in bralne kulture. Razveseljivo je tudi dejstvo, da so učitelji in knjižničarji zaznali, četudi v manjši meri, potrebo po sodelovanju na področjih informacijske in medijske pismenosti, saj sta slednji v današnjem svetu dezinformacij pomembni za osebni razvoj in aktivno delovanje v družbi. Z drugim raziskovalnim vprašanjem smo učitelje in šolske knjižničarje spraševali, katere od dejavnosti oz. storitev, namenjenih osnovnim šolam, izvaja Potujoča knjižnica Koper v premajhnem oz. prevelikem obsegu. Poudariti velja ugotovitev, da večina anketirancev še vedno uporablja le osnovne storitve Potujoče knjižnice Koper, kot so izposoja, naročanje in rezervacija gradiva ter svetovanje pri izposoji gradiva. Preostalih storitev potujoče knjižnice, kot so vodeni ogledi, posebni obiski s spremljevalnim programom ter premična zbirka, uporabljajo zelo malo, ali ne poznajo. Večina učiteljev in šolskih knjižničarjev je zadovoljnih z obsegom svetovanja za izposojo gradiva, prav tako z dolžino postankov potujoče knjižnice. Nekoliko večje nezadovoljstvo so anketiranci izrazili s frekvenco obiskov Potujoče knjižnice Koper, kar pa bi lahko, zaradi slabše pokritosti Obalno-kraškega območja s knjižnično dejavnostjo, izboljšali le z vpeljavo dodatnega bibliobusa. Anketiranci so izrazili tudi nezadovoljstvo z obsegom obvestil, zato bi morala Potujoča knjižnica Koper poiskati nove, dodatne poti obveščanja osnovnih šol, da bi s svojimi dejavnostmi bolje dosegala tako učitelje in šolske knjižničarje kot tudi njihove učence. Prav tako skoraj tretjina anketirancev ni seznanjena z možnostjo naročanja oz. uporabe premičnih zbirk. Med anketiranimi jo uporablja zgolj eden. Potujoča knjižnica Koper bi morala na šolah znova preveriti potrebe po tovrstni storitvi in ob zaznanih potrebah premično zbirko oblikovati v sodelovanju s šolskimi knjižničarji ter jo nato skupaj predstaviti tudi učiteljem in učencem. Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper so storitev, ki jo učitelji in šolski knjižničarji uporabljajo redko, zato bi morala Potujoča knjižnica Koper na tem področju okrepiti sodelovanje z osnovnimi šolami in ugotoviti razloge za tako nizko uporabo te storitve. Tudi posebni obiski s spremljevalnim programom so storitev, ki jo učitelji in šolski knjižničarji malo uporabljajo oz. je ne poznajo, kdor pa jo pozna in uporablja meni, da so tovrstni obiski preredki. Na podlagi podanih odgovorov lahko sklenemo, da bi morali na sodelujočih šolah povečati pogostost izvajanja posebnih obiskov s spremljevalnim programom kot tudi promocijo tovrstnih storitev na šolah, ki teh še ne uporabljajo oz. jih ne poznajo. Predpostavljali smo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper za osnovne šole povečati obseg storitev s področja spodbujanja bralne kulture Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 26 in bralne pismenosti, kar lahko na podlagi navedenih rezultatov raziskave v celoti potrdimo. S tretjim vprašanjem smo anketirance zaprosili za mnenja o kakovosti storitev Potujoče knjižnice Koper. V rezultatih raziskave prevladuje srednja ocena zadovoljstva s kakovostjo storitev Potujoče knjižnice Koper (uporabniki niso niti zadovoljni niti nezadovoljni). Največ zadovoljstva so izrazili s kakovostjo knjižnične zbirke in svetovanja za izposojo gradiva, najmanj zadovoljstva pa s kakovostjo izvajanja bibliopedagoškega dela. Ta podatek zaradi zelo nizke uporabe storitve težko posplošimo na celotno populacijo, nakazuje pa potrebo po podrobnejši raziskavi tega področja. Obenem izpostavljamo, da smo pri ugotavljanju kakovosti storitev Potujoče knjižnice Koper naleteli na težavo, zaradi česar so tudi odgovori na to vprašanje nezanesljivi. Podobno kot pri vprašanju, kjer smo o ustreznosti obsega posamičnih storitev Potujoče knjižnice Koper spraševali le anketirance, ki so navedli, da jih tudi uporabljajo, bi morali to storiti tudi pri vprašanju o zadovoljstvu s kakovostjo storitev. Žal smo šele pri obdelavi anketnih odgovorov ugotovili, da so lahko na to vprašanje - zaradi napake, ki smo jo nevede storili pri oblikovanju spletne ankete - odgovarjali vsi anketiranci, torej tudi tisti, ki so izjavili, da posamičnih storitev ne uporabljajo ali jih ne poznajo. Pri tem je zanimivo, da so kljub temu, da vprašanj o kakovosti storitev nismo označili kot obvezne, nanje odgovorili tudi anketiranci, ki posamičnih storitev ne poznajo ali ne uporabljajo. Morda so ocene o kakovosti podali na podlagi mnenj kolegov učiteljev ali drugje pridobljenih informacij, vendar te domneve ne moremo potrditi. Zaradi nezanesljivosti navedenih podatkov tudi hipoteze, da šolski knjižničarji in učitelji ocenjujejo storitve Potujoče knjižnice Koper kot kakovostne, ne moremo potrditi. Zadnjo hipotezo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper po mnenju šolskih knjižničarjev in učiteljev osnovnim šolam nuditi več storitev, lahko potrdimo. Na vprašanje, ali bi morala Potujoča knjižnica Koper ponuditi večji nabor storitev za osnovne šole, je namreč skoraj dve tretjini učiteljev in šolskih knjižničarjev odgovorilo pritrdilno. Anketiranci so navedli, da si iz nabora dodatnih storitev najbolj želijo priprave kvizov in ugank, sledijo pogovori o knjigah, pogovori z literarnimi in drugimi ustvarjalci, priprave priporočilnih seznamov knjižnega gradiva ter delavnice informacijske in medijske pismenosti. Na podlagi navedenega lahko znova potrdimo tudi hipotezo, da bi morala Potujoča knjižnica Koper za osnovne šole povečati zlasti obseg storitev s področja spodbujanja bralne kulture in bralne pismenosti. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 27 Rezultati raziskave nam bodo pomagali pri načrtovanju novih ter izboljšanju obstoječih storitev Potujoče knjižnice Koper. Pred izdelavo končnega predloga izboljšav jih bo treba dopolniti še s podatki, pridobljenimi z anketnim vprašalnikom, namenjenim učencem obiskanih šol. Metodologijo in rezultate empiričnega dela raziskave bo možno uporabiti tudi v ostalih splošnih knjižnicah, ki izvajajo dejavnost potujoče knjižnice. Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 28 10 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA Ambrožič, M. in Badovinac, B. (2009). Knjižnica-dodana vrednost za uporabnike in okolje. V M. Ambrožič in D. Vovk (ur.), Knjižničarji in knjižnice: dodana vrednost okolju: zbornik referatov (str. 11–42). Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. Bon, M., Fras Popović, S., Haramija, D., Južnič, P., Kovač, M., Vilar, P. in Vodeb, G. (2017). Proaktivna splošna knjižnica za bralno pismenost in bralno kulturo. Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. https://kulturnibazar.si/wp- content/uploads/2020/07/Proaktivna-splo%C5%A1na-knji%C5%BEnica-za-bralno- pismenost-in-bralno-kulturo.pdf IFLA/UNESCO Manifest o šolskih knjižnicah. (2001). https://www.ifla.org/wp- content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school- library-manifesto-sl.pdf Kobal, A. (2016). Pogledi staršev in strokovnih delavcev vrtca na sodelovanje s potujočo knjižnico [Diplomsko delo]. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. http://pefprints.pef.uni-lj.si/3434/1/Kobal_Anja_diploma.pdf Malec, L. (2012). Dostopnost knjižničnih storitev na obalno-kraškem območju. Knjižnica, 56(4), 109–128. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/6055/5702 Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper. (2011). Dokument nabavne politike: https://www.kp.sik.si/wp-content/uploads/2020/06/Dokument-nabavne- politike_dec_2011-3.pdf Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper. (2019). Letno poročilo 2018. https://www.kp.sik.si/wp-content/uploads/2020/08/Poro%C4%8Dilo-o-delu-in-ZR- 2019-sprejeto.pdf Pestell, R. (2009). Smernice za potujoče knjižnice. Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. http://www.old.zbds-zveza.si/dokumenti/2008/IFLA_SMERNICE_POTUJOCE.pdf Podbrežnik, I. (2016). Ugotavljanje zadovoljstva uporabnikov s kakovostjo storitev v slovenski splošni knjižnici. Knjižnica, 60(1), 17–44. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-1Q3P1DJZ Podgoršek, M. (2009). Pomen knjižničarjevega in učiteljevega sodelovanja v procesu informacijskega opismenjevanja. V M. Ambrožič in D. Vovk (ur.), Knjižničarji in knjižnice: dodana vrednost okolju: zbornik referatov (str. 187–207). Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. Pugelj, N. (1994). Potujoče knjižničarstvo v Sloveniji: razmišljanja ob pričetku priprave Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit 29 standardov. Knjižnica, 38(3), 93–107. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc- MRXJNC1C Skrt, B. (1994). Vizija razvoja slovenskega knjižničarstva. Knjižnica, 40(4), 109–114. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-HDOKU8CV Snoj, B. in Petermanec, Z. (1999). Kakovost knjižničnih storitev: prepustimo sodbo uporabnikom. Knjižnica, 43(2), 27–48. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc- ZPOGQVQV Strokovna priporočila in standardi za splošne knjižnice: (za obdobje 2018–2028). (2018). Nacionalni svet za knjižnično dejavnost. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MK/Zakonodaja-ki-ni-na-PISRS/Kulturna- dediscina/2ffbd52377/Strokovna-priporocila-in-standardi-za-splosne-knjiznice.pdf Štendler, J. (2001). Kaj menijo uporabniki o delu slovenskih potujočih knjižnic. Knjižnica, 46(1), 137–150. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC- AJYOLLPO/?query=%27keywords%3Dpotujo%C4%8De+knji%C5%BEnice%27&p ageSize=25 Vodeb, G., Bahor S. in Kodrič-Dačić, E. (2009). Smernice za izvajanje knjižnične dejavnosti splošnih in šolskih knjižnic ob uporabi skupnih virov. Narodna in univerzitetna knjižnica. https://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/smernice_splk_sk.pdf Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit I 11 PRILOGE Priloga 1: Anketni vprašalnik ANKETA Spoštovani, Sem Luka Depangher, knjižničar Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. V svoji zaključni nalogi za strokovni izpit za bibliotekarja želim ugotoviti zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Koper. Anketni vprašalnik je anonimen in namenjen zgolj pridobitvi rezultatov, ki bodo uporabljeni za potrebe zaključne naloge. Vnaprej se vam zahvaljujem za sodelovanje pri anketnem vprašalniku. 1. Prosimo, navedite naziv šole v kateri ste zaposleni: _______________________________________________ 2. Prosimo, da označite svoje delovno mesto:  Šolski knjižničar  Učitelj 3. Ali ste seznanjeni z obiski potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper pred vašo osnovno šolo?  DA  NE 4. Katere od navedenih storitev Potujoče knjižnice Koper uporabljate za potrebe svojega dela? (izberite ustrezno vrednost)  Svetovanje za izposojo gradiva: Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam  Izposoja knjižničnega gradiva: Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam  Naročanje oz. rezervacija knjižničnega gradiva: Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit II  Posebni obiski Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom (npr. predstavitev bralnega tekmovanja): Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam  Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper: Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam  Premična zbirka: Uporabljam / Ne uporabljam / Ne poznam  Drugo:____________________ Podvprašanja (samo za anketirance, ki so pri storitvah v 4. vprašanju odgovorili 'Uporabljam') Prosimo, da nam (na lestvici od 1-5) zaupate svojo oceno primernosti obsega svetovanja za izposojo gradiva v Potujoči knjižnici Koper: Svetovanje za izposojo gradiva Izrazito premalo / Premalo / Niti premalo, niti preveč / Preveč / Izrazito preveč Prosimo, da nam (na lestvici od 1-5) zaupate svojo oceno pogostosti posebnih obiskov Potujoče knjižnice Koper za vašo šolo: Posebni obiski Potujoče knjižnice Koper s spremljevalnim programom (npr. predstavitev bralnega tekmovanja) Izrazito preredki / Preredki / Niti preredki, niti prepogosti / Prepogosti / Izrazito prepogosti Na lestvici od 1 do 5 ocenite primernost pogostosti vodenih ogledov Potujoče knjižnice Koper za vašo šolo: Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper pred osnovnimi šolami Izrazito preredki / Preredki / Niti preredki, niti prepogosti / Prepogosti / Izrazito prepogosti Prosimo, da nam na lestvici od 1 do 5 zaupate vašo oceno primernosti obsega premične zbirke za vašo šolo: Obseg premične zbirke (potujoča zbirka, ki je za določen čas na voljo v šolski knjižnici) Izrazito premajhen / Premajhen / Niti premajhen, niti prevelik / Prevelik / Izrazito prevelik Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit III Prosimo, da nam (na lestvici od 1-5) zaupate svojo oceno primernosti trenutnega obsega obveščanja o dejavnostih in obiskovanju Potujoče knjižnice Koper: Obvestila o dejavnostih in obiskovanju Izrazito premalo / Premalo / Niti premalo, niti preveč / Preveč / Izrazito preveč Na lestvici od 1 do 5 ocenite primernost dolžine postankov Potujoče knjižnice Koper, ki so namenjeni izposoji gradiva: Dolžina postankov, namenjenih izposoji gradiva Izrazito prekratki / Prekratki / Niti prekratki, niti predolgi / Predolgi / Izrazito predolgi Kakšna se vam zdi primernost Potujoče knjižnice Koper, glede na trenutno pogostost obiskov? (ustrezno označite na lestvici od 1 do 5) Pogostost obiskov Potujoče knjižnice Koper Izrazito preredki / Preredki / Niti preredki, niti prepogosti / Prepogosti / Izrazito prepogosti 5. Prosimo, da (na lestvici od 1-5) označite svoje zadovoljstvo s kakovostjo Potujoče knjižnice Koper:  Kakovost knjižnične zbirke Zelo zadovoljen / Zadovoljen / Neodločen sem / Nezadovoljen / Zelo nezadovoljen  Kakovost svetovanja za izposojo gradiva Zelo zadovoljen / Zadovoljen / Neodločen sem / Nezadovoljen / Zelo nezadovoljen  Kakovost izvajanja bibliopedagoškega dela ( npr. predstavitev bralnega tekmovanja) Zelo zadovoljen / Zadovoljen / Neodločen sem / Nezadovoljen / Zelo nezadovoljen  Vodeni ogledi Potujoče knjižnice Koper Zelo zadovoljen / Zadovoljen / Neodločen sem / Nezadovoljen / Zelo nezadovoljen  Kakovost premične zbirke (potujoča zbirka, ki je za določen čas na voljo v šolski knjižnici) Zelo zadovoljen / Zadovoljen / Neodločen sem / Nezadovoljen / Zelo nezadovoljen 6. Menite, da bi morala Potujoča knjižnica Koper ponuditi večji nabor storitev za osnovne šole?  DA  NE Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit IV Če je bil vaš odgovor DA, katere storitve ali dejavnosti pogrešate v Potujoči knjižnici Koper? (možnih je več odgovorov)  Pogovori o knjigah  Pogovor z literarnimi in drugimi ustvarjalci  Kvizi, uganke ipd.  Delavnice za razvoj informacijske pismenosti  Dostava gradiva na dom v primeru bolezni  Priprava priporočilnih seznamov knjižnega gradiva  Delavnice za razvoj medijske pismenosti  Drugo: _____________________________________________________ 7. Ali ste že kdaj sodelovali pri načrtovanju oz. izvajanju katere od storitev Potujoče knjižnice Koper?  DA  NE 8. Bi si v prihodnje želeli večjega sodelovanja pri načrtovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper?  DA  NE 9. Če je bil vaš odgovor DA, na katerih področjih si želite večjega sodelovanja pri oblikovanju oz. izvajanju storitev s Potujočo knjižnico Koper?  Storitve za razvoj bralne kulture  Storitve za razvoj bralne pismenosti  Storitve za razvoj bralne kulture  Storitve za razvoj informacijske pismenosti  Storitve za razvoj medijske pismenosti  Drugo: ____________________________ Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit V Priloga 2: Anketni vprašalnik v italijanskem jeziku QUESTIONARIO Spettabili, sono Luka Depangher, bibliotecario della Biblioteca Centrale Srečko Vilhar di Capodistria. Nella mia tesina per l'esame professionale per bibliotecario, voglio individuare quanto i bibliotecari e gli insegnanti scolastici sono soddisfatti con i servizi della Biblioteca itinerante di Capodistria. Il questionario è anonimo ed è finalizzato esclusivamente all'ottenimento dei risultati per la tesina. Grazie anticipate per aver partecipato al questionario. 1 Siete pregati di indicare il nome della scuola nella quale siete impiegati: _____________________________________________________________ 2 Siete pregati di accerchiare il vostro posto di lavoro:  Bibliotecario scolastico  Insegnante 3 Siete a conoscenza delle visite alla Biblioteca itinerante della Biblioteca centrale Srečko Vilhar di Capodistria dinnanzi alla vostra scuola elementare?  SÌ  NO 4 Quale dei seguenti servizi della Biblioteca itinerante di Capodistria utilizzate per le vostre esigenze lavorative? (Sono possibili più risposte)  Consulenza durante il prestito Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco  Prestito del materiale Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco  Prenotazione del materiale Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit VI  Visite particolari della Biblioteca itinerante con programma di accompagnamento (ad es. presentazione dei concorsi di lettura) Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco  Visite guidate alla Biblioteca itinerante Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco  La racconta mobile (raccolta di libri che è presente nella vostra biblioteca scolastica a tempo limitato) Utilizzo / Non utilizzo / Non conosco  Altro: ___________________________ 5 Sulla scala da 1 a 5 come valutate i servizi della Biblioteca itinerante di Capodistria nella vostra scuola:  Consulenza per il prestito Molto scarsa / Scarsa / Né scarsa né buona / Buona / Ottima  Durata delle soste dedicate al prestito Troppo corte / Corte / Né corte né lunghe / Lunghe / Troppo lunghe  Frequenza/ricorrenza delle visite alla Biblioteca itinerante di Capodistria Troppo corta / Corta / Né corta né lunga / Lunga / Troppo lunga  Notifiche/avvisi delle visite e delle attività Molto scarse / Scarse / Né scarse né buone / Buone Ottime  Visite alla Biblioteca itinerante di Capodistria con programma di accompagnamento (ad es. presentazione di un concorso di lettura) Pochissime / Poche / Né poche né troppe / Eccessive / Veramente troppe  Visite guidate alla Biblioteca itinerante di Capodistria davanti alla scuola primaria Pochissime / Poche / Né poche né troppe / Eccessive / Veramente troppe  Idoneità della collezione mobile (collezione mobile itinerante disponibile per un tempo limitato nella biblioteca scolastica) Assolutamente non idonea / Poco idonea / Né poco idonea né idonea / Idonea Molto idonea 6 Sulla scala da 1 a 5 indicate la vostra soddisfazione con i servizi della Biblioteca itinerante di Capodistria:  Qualità della raccolta della biblioteca Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit VII Molto insoddisfatto/a / Insoddisfatto/a / Indeciso/a / Soddisfatto/a / Molto soddisfatto/a  Qualità della consulenza durante il prestito Molto insoddisfatto/a / Insoddisfatto/a / Indeciso/a / Soddisfatto/a /Molto soddisfatto/a  Qualità del lavoro bibliopedagogico (ad es. presentazione di un concorso di lettura) Molto insoddisfatto/a / Insoddisfatto/a / Indeciso/a / Soddisfatto/a / Molto soddisfatto/a  Visite guidate alla Biblioteca itinerante di Capodistria Molto insoddisfatto/a / Insoddisfatto/a / Indeciso/a / Soddisfatto/a / Molto soddisfatto/a  Qualità della raccolta mobile (raccolta itinerante disponibile per un tempo limitato nella biblioteca scolastica) Molto insoddisfatto/a / Insoddisfatto/a / Indeciso/a / Soddisfatto/a / Molto soddisfatto/a 7 Secondo voi la Biblioteca itinerante di Capodistria dovrebbe offrire una gamma più ampia di servizi per le scuole primarie?  SÌ  NO Se sì, quali servizi o attività vi mancano nella Biblioteca itinerante di Capodistria? (Sono possibili più risposte)  Conversazioni sui libri  Conversazioni con scrittori e letterati  Quiz, indovinelli ecc.  Laboratori di informatica  Consegna a domicilio in caso di malattia  Preparazione di elenchi consigliati per la lettura  Altro: ______________ 8 Avete mai partecipato alla pianificazione o all'attuazione di uno dei servizi della Biblioteca itinerante di Capodistria?  SÌ Depangher, L., Zadovoljstvo šolskih knjižničarjev in učiteljev s storitvami Potujoče knjižnice Osrednje knjižnice Srečka Vilharja Koper. Pisna naloga za bibliotekarski izpit VIII  NO 9 In futuro, vorreste avere maggiore cooperazione nella pianificazione e/o attuazione dei servizi con la Biblioteca itinerante di Capodistria?  SÌ  NO Se sì, in quali aree?  Attività di incentivazione alla lettura  Attività di alfabetizzazione informatica  Altro: ___________________